Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 122232
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental sobre la revisió de l’Autorització Ambiental Integrada de la planta de tractament d’oli mineral usat al TM Lloseta, promoguda per WORP Islas Balears SL, vista la Decisió d’execució de la Comissió de 10 d’agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus (IPPC M05/2022)
Antecedents
En data 31 de juliol de 2009 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acorda l'atorgament de l'autorització ambiental integrada a la planta de tractament d'oli mineral usat al TM Lloseta, promoguda per WORP Islas Baleares SL (BOIB núm. 20 de 06/02/2010).
D'acord amb el que disposen els apartats 1, 2 i 3 de l'article 26 del RDL 1/2016, de 16 de desembre pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, l'article 16 del RD 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, i l'article 12 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, s'han de revisar les AAI una vegada es publiquin les conclusions relatives a les MTD.
En data 10 d'agost de 2018 es publica la Decisió d'execució 2018/1147 de la Comissió per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, en el tractament de residus.
La planta de tractament d'oli mineral usat de WORP Islas Baleares SL al TM Lloseta està classificada al punt 5.6, per tant, dins l'àmbit d'aplicació de la Decisió (UE) 2018/1147.
En data 18 de novembre de 2024 es dona audiència al promotor.
En data 2 de desembre de 2024 WORP Islas Baleares SL fa arribar unes al·legacions, les quals es trameten a la Secció d'atmosfera en data 3 de desembre de 2024.
En data 16 de desembre de 2024 es rep l'informe 216/24-CA de la Secció d'atmosfera de data 11 de desembre de 2024 en resposta a les al·legacions del promotor.
Per tot l'anterior, i ATÈS
1. Que d'acord amb els articles 4.1 i 22.4 del RDL1/2016, en atorgar l'autorització ambiental integrada l'òrgan competent ha de tenir en compte que en el funcionament de les instal·lacions s'adoptin les mesures adequades per prevenir la contaminació mitjançant l'aplicació de les millors tècniques disponibles, essent referència obligada per a l'establiment de les seves condicions les Decisions de la Comissió Europea en què es recullen les conclusions relatives a les millors tècniques disponibles.
2. Que en data 10 d'agost de 2018 es publica la Decisió d'execució 2018/1147 de la Comissió per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, en el tractament de residus.
3. Que els informes emesos pels diferents òrgans consultats són favorables.
4. Que s'ha donat audiència al promotor.
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de gener de 2025, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:
RESOLUCIÓ
Primer.- Atorgar la revisió de l'Autorització Ambiental Integrada de la planta de tractament d'oli mineral usat al TM Lloseta, promoguda per WORP Islas Balears, SL, vista la Decisió d'execució de la Comissió de 10 d'agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD), en el tractament de residus, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats al document: «Mejores técnicas disponibles de WORP» i als seus documents annexos, de 24 de febrer 2023, amb subjecció a les següents modificacions:
Al punt 3. Desenvolupament de l'activitat
On diu:
«3. Desenvolupament de l'activitat
L'activitat es desenvoluparà d'acord als documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.»
Ha de dir:
«3. Desenvolupament de l'activitat
3.1. L'activitat es desenvoluparà d'acord als documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.
3.2. Li és d'aplicació la Decisió d'execució 2018/1147 de la Comissió, de 10 d'agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus d'acord amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell.
Quant a les consideracions generals del comportament ambiental global (MTD1), la instal·lació no té implantat un Sistema de Gestió Ambiental normalitzat però segueix les directrius de la norma UNE-EN ISO 90001.»
Al punt 7.3.4.
On diu:
«Aquestes aigües aniran a la xarxa de clavegueram del polígon industrial.»
Ha de dir:
«Les aigües residuals sanitàries d'oficines i vestidors aniran a la xarxa de clavegueram del polígon industrial de Lloseta sempre i quan compleixen amb l'estipulat a l'ordenança municipal vigent.»
Al punt 7.4.5.
On diu:
«Control de vigilància: Es mesuraran els següents paràmetres amb la periodicitat indicada a l'efluent del separador d'hidrocarburs, al seu punt d'abocament a la xarxa de clavegueram: ...»
Ha de dir:
«Control de vigilància: Es disposa d'un cabalímetre a la sortida de l'efluent del separador d'hidrocarburs així com d'un sistema de presa de mostres per mesurar els següents paràmetres amb la periodicitat indicada a l'efluent del separador d'hidrocarburs al seu punt d'abocament a la xarxa de clavegueram: ...»
S'afegeix el punt 7.4.8:
«8. Les aigües potables-sanitàries provindran de la xarxa d'aigües potables del polígon.»
Es modifica el punt 8. Condicionants d'Atmosfera que queda redactat de la següent manera:
«8. Condicionants d'Atmosfera
8.1. Prescripcions de caràcter general.
La instal·lació haurà de complir amb el que estableix la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials, modificada per la Directiva (UE) 2024/1785 del Parlament Europeu i del Consell; el Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002; el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; el Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; la Decisió d'Execució de la Comissió (UE) 2018/1147, de 10 d'agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE; així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d'aplicació.
8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
1. Segons l'annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, l'activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l'Atmosfera del grup A, codi 09 10 09 01 “Valorització no energètica de residus perillosos amb capacitat >10 t/dia”.
8.2.1. Focus canalitzats
1. La instal·lació disposa dels següents focus canalitzats d'emissions a l'atmosfera: la sortida a l'exterior després del rentador de gasos de la caldera de procés, la torxa i un grup electrogen.
Focus |
Descripció |
Activitat |
Codi APCA |
Grup APCA |
---|---|---|---|---|
FC-1 |
Sortida a l'exterior del rentat de gasos |
Valorització no energètica de residus perillosos amb capacitat > 10 t/dia |
09 10 09 01 |
A |
FC-2 |
Torxa |
Torxes en altres instal·lacions industrials no especificades en altres epígrafs 09 02 (incineració de residus) |
09 02 04 00 |
B |
FC-3 baixa des de 11/2019 |
Marca Natural Gas Generator 50 hz, 1500 RPM Grup generador d'electricitat de 120 kVA |
Motors de combustió interna de potencia tèrmica nominal < 1 MWt |
03 01 05 04 |
Sense grup assignat |
FC-4 baixa des de 11/2019 |
Marca Natural Gas Generator 50 hz, 1500 RPM Grup generador d'electricitat de 120 kVA |
Motors de combustió interna de potencia tèrmica nominal < 1 MWt |
03 01 05 04 |
Sense grup assignat |
FC-5 |
Marca HIMOINSA HIW-100 INS 100 KVA Nº sèrie: 0510005604 Grup generador d'electricitat de 100 kVA |
Motors de combustió interna de potencia tèrmica nominal < 1 MWt |
03 01 05 04 |
Sense grup assignat |
8.2.2. Condicions generals de controls i mesures
1. Les mesures es realitzaran en condicions normals d'operació de la instal·lació.
2. Els punts de mostreig, per a gasos de combustió i partícules, de les xemeneies compliran amb els requisits de la norma UNE-EN 15259:2008. Han de ser accessibles en tot moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.
3. Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut als llocs de treball.
4. El mètode de mesura per a cada contaminant i altres paràmetres serà preferiblement el corresponent UNE-EN, en cas que no es pugui aplicar, s'utilitzaran altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO, UNE, i altres mètodes internacionals. Sempre s'aplicaran les normes més recents.
8.2.3. Focus no canalitzats. Emissions difuses.
La instal·lació emet composts orgànics volàtils com a conseqüència del seu procés productiu.
Tots els ventejos han de disposar de filtres adequats per retenir els composts orgànics volàtils.
L'oli pesat residual no destil·lat i les aigües de procés s'han de retirar per part d'un gestor autoritzat.
Focus |
Descripció |
Codi APCA |
Grup APCA |
---|---|---|---|
FNC-1 |
Ventejos i emissions difuses de composts orgànics volàtils |
09 10 09 01 |
A |
8.3. Controls d'emissions
8.3.1. Característiques del producte obtingut.
El producte obtingut, per a ser apte per a la seva comercialització com a combustible, ha de complir la normativa referent a hidrocarburs i la normativa sobre criteris per determinar quan un oli usat processat procedent del tractament d'olis usats per poder ser usat com a combustible deixa de ser residu.
En cas que no es compleixi la normativa esmentada ni les condicions indicades als apartats de Condicionants de Residus, el producte no perdrà la condició de residu i, en conseqüència, haurà d'esser entregat a gestor autoritzat. En cas que la seva destinació sigui la utilització com a combustible, la planta de combustió destinatària haurà de complir les prescripcions del capítol IV, relatiu a la incineració de residus, del Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, de 1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació.
8.3.2. Controls de FC-1: sortida a l'exterior del rentat de gasos.
A continuació s'indiquen els controls a realitzar: contaminants a mesurar, valors limit d'emissió a aplicar, controls externs mitjançant Organismes de control autoritzats (OCA) i controls interns o autocontrols i periodicitat dels controls. D'acord amb la MTD 45, els composts orgànics volàtils totals (COVT) s'han d'analitzar cada 6 mesos (MTD 8), i els nivells d'emissió associats a la MTD estan en el rang 5-30 mg/Nm3 per a COVT. Un cop avaluats els valors històrics de COVT mesurats a la instal·lació i la seva estabilitat es proposa la periodicitat anual de la mesura de COVT. Un cop estigui operativa la modificació proposada pel titular consistent en que els gasos no condensats que van a la torxa es recondueixen a la caldera per aprofitar el seu poder calorífic, el titular informarà a l'òrgan competent.
El titular ha de presentar l'inventari de fluxos segons la MTD 3, que consisteix en establir i mantenir actualitzat un inventari dels fluxos d'aigües i gasos residuals, com a part del sistema de gestió ambiental SGA
Contaminants |
Valors límit d'emissió 1 |
Tipus de Control |
Periodicitat |
---|---|---|---|
Partícules |
30 mg/Nm3 |
OCA |
Anual |
COVT |
30 mg/Nm3 |
||
SO2 |
400 mg/Nm3 |
||
NOx |
250 mg/Nm3 |
||
CO |
200 mg/Nm3 |
||
Sb+ As+ Pb+ Cr +Co+ Cu+Mn+ Ni+ V |
0,5 mg/Nm3 |
OCA |
Cada tres anys |
Cd |
0,05 mg/Nm3 |
||
HCl |
10 mg/Nm3 |
1 Les emissions mesurades es referiran a condicions normals de pressió i temperatura (101,3 kPA, 273,16 K) de gas sec. També es mesurarà l'oxigen, el diòxid de carboni i la temperatura de sortida dels gasos.
8.3.3. Torxa FC-2
1. La torxa complirà la MTD 15, consistent en usar la combustió en torxa només per motius de seguretat o en condicions de funcionament no rutinari, i MTD 16, consistent en usar tècniques d'optimització de disseny i monitorització i registre de paràmetres.
2. S'ha de dur un control de la temperatura de la flama de la torxa, la qual s'ha de mesurar en continu. La temperatura ha de ser de 850 ºC i assegurar un temps de permanència de entre 0,5 i 2 segons per poder cremar els composts volàtils organoclorats.
3. Es durà un registre del temps de funcionament, cabal i temperatura de la torxa, així com de les incidències i qualsevol altres tipus d'operació diferent del funcionament normal.
4. Periòdicament, cada 3 anys, un organisme de control autoritzat (OCA) realitzarà una comprovació de la temperatura de la torxa i del temps de residència dels gasos.
8.3.4. Grup generador FC-5
Segons manifesta el titular el combustible usat és gasoil comercial i es tracta d'un equip d'emergència. Aquest focus es pot considerar no sistemàtic, segons la definició del RD 100/2011 d'emissions sistemàtiques, sempre que el seu funcionament sigui inferior a dotze vegades per any natural, o amb qualsevol freqüència, quan la durada global de les emissions sigui inferior al 5 per 100 del temps de funcionament de la planta.
En cas de que aquest focus funcioni més de dotze vegades per any natural, amb una durada individual superior a una hora, o amb qualsevol freqüència, quan la durada global de les emissions sigui superior al 5 per 100 del temps de funcionament de la planta, s'haurà de realitzar un control per part d'OCA en el qual s'avaluïn els contaminants de la taula següent:
Contaminant |
Valor límit d'emissió (referit al 15% per gasos) |
Control |
---|---|---|
SO2 |
650 mg/Nm3 |
OCA |
NOx |
1.500 mg/Nm3 |
|
CO |
245 mg/Nm3 |
|
Opacitat Bacharach |
4 |
Les emissions mesurades es referiran a condicions normals de pressió i temperatura (101,3 kPA, 273,16 K) de gas sec. També es mesurarà l'oxigen, el diòxid de carboni i la temperatura de sortida dels gasos.
8.3.5. Control emissions difuses. Mesures correctores i de prevenció de les emissions difuses
1. En aplicació de la MTD 14, s'ha de revisar periòdicament l'aplicabilitat de totes les mesures possibles per reduir les emissions difuses de composts orgànics i olors: minimitzar el nombre de potencials fonts d'emissions difuses; seleccionar equipament adequat; prevenció de corrosió mitjançant selecció de materials, revestiments i pintura; manteniment de la estanquitat de la instal·lació; neteja; programa de detecció i reparació de fuites.
2. El titular de la instal·lació haurà d'establir i aplicar un pla de manteniment i millora de les seves instal·lacions i processos en vistes a minimitzar les seves emissions de composts orgànics volàtils, com a part del sistema de gestió ambiental (SGA) establert per part de la MTD 1. Les mesures a aplicar són:
a) Assegurar un alt nivell d'estanquitat dels tancs i dels sistemes de canonades.
b) Establir i mantenir un programa formal de manteniment i de detecció i reparació de fuites de canonades, tancs i equips.
c) Implantar procediments per assegurar que les emissions associades als buidats, purgues i neteges de les instal·lacions són tractades adequadament.
d) Tots els dipòsits de matèries primeres i de productes han de disposar de filtres de carbó actiu o altre material selectiu per eliminar els composts volàtils emesos.
e) Assegurar el correcte funcionament del sistema de gestió d'aigües residuals industrials, evitant fuites i abocaments incontrolats.
3. Cada tres anys, un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA) ha de realitzar una comprovació de les mesures correctores instal·lades, de la seva eficàcia i del seu bon estat de funcionament. Així mateix, l'informe de comprovació inclourà la proposta de possibles actuacions de millora per a totes les emissions difuses.
4. Sempre que l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica ho consideri necessari i de forma motivada, es podrà requerir al titular de la instal·lació la realització de campanyes de control d'olors.
8.4. Immissions o qualitat de l'aire
No s'estableixen controls de mesura de contaminants a l'entorn de la instal·lació, segons el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.
8.5. Registre
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre, que estarà a disposició de l'òrgan competent, amb dades relatives al funcionament, emissions, tasques de manteniment, incidències (revisió periòdica de la instal·lació, aturades, avaries, operacions de manteniment), inspeccions, controls i informes resultants, etc., per a cada focus emissor, d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar durant un període mínim de 10 anys.
8.6. Notificacions immediates
Si hi ha qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera o qualque superació de valors límit d'emissió es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
El titular presentarà un informe d'avaluació de l'afecció ambiental de cada incidència.»
Al punt 10.2:
On diu:
«10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR
D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), i pel RD 508/2007, de 20 d'abril, WORP haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.»
Ha de dir:
«10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR
D'acord amb l'establert en l'art. 8.3 del RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), per a les notificacions corresponents a l'any 2026, i a partir de l'1 de gener de 2028 el Reglament (UE) 2024/1244 del Parlament i del consell de 24 d'abril de 2024, sobre la notificació de dades mediambientals procedents d'instal·lacions industrials, pel qual es crea un portal d'Emissions Industrials, i el Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades, el titular de la instal·lació notificarà al menys un cop a l'any les dades de les emissions a l'aire, a l'aigua i al sòl, i transferència de residus fora de l'emplaçament, corresponents a la instal·lació.
Respecte a les emissions a l'aire, als contaminants a declarar, s'inclouran, al menys, els indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular. Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR España abans del termini normatiu.
En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades.»
Al punt 10.3.1:
S'afegeixen els punts:
Al punt 10.3.2:
On diu:
«10.3.2. Informe anual
El titular de l'activitat enviarà, a l'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l'AAI un informe del període precedent, abans de l'1 de març de cada any, en el que s'inclourà:
Residus
Emissions al medi hídric
Renous
Industria
En caràcter general
Ha de dir:
«10.3.2. Informe anual
El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada un informe de l'any anterior en el que s'inclourà:
Atmosfera:
Residus
Emissions al medi hídric
Renous
Indústria
En caràcter general
Segon.- Publicar el contingut d'aquesta resolució al BOIB i notificar a WORP Islas Baleares SL, a la Secció d'Atmosfera, al Servei d'Estudis i Planificació i al Servei de Residus i Sòls Contaminats.
(Signat electrònicament: 21 de febrer de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá