Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 115488
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aproven pel procediment d’urgència la convocatòria, les bases, els temaris, els exercicis i es designa el tribunal qualificador de les proves selectives del procés unificat per cobrir les places de la categoria de policia dels municipis de Capdepera, Ciutadella, Llucmajor, Maó, Muro, Palma, Porreres, sa Pobla, Sant Llorenç des Cardassar, Santa Eulària des Riu, Santanyí i Sóller
Antecedents
1. Els municipis tenen competències en matèria de policia local, d'acord amb el que determina l'article 25.2.f) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; l'article 29.2.j) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i l'article 51 i els següents de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.
2. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local, d'acord amb les previsions de les respectives ofertes anuals d'ocupació pública. L'article 30.3 de la mateixa llei disposa que els ajuntaments poden encomanar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i la realització dels processos selectius.
3. L'article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que en el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia, i a fi de prestar un millor servei a la ciutadania, l'administració autonòmica de les Illes Balears, els consells, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les illes es poden transferir i delegar, entre si, competències i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.
4. L'article 188 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s‘aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears referit, a la cooperació entre l'Administració de la Comunitat Autònoma i les entitats locals, dins d'un marc de cooperació, estableix la possibilitat que la consellera competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), assumeixi la competència que li sigui delegada per les entitats locals per convocar i gestionar tot o part dels processos selectius per cobrir vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local.
5. La consellera de Presidència i Administracions Públiques va iniciar el procediment per assumir les competències dels processos selectius esmentats mitjançant la Resolució publicada en el BOIB núm. 146, de 7 de novembre de 2024, per la qual va convocar els ajuntaments interessats a participar en un procés unificat de selecció per tal que, abans del 20 de desembre de 2024, delegassin en la consellera de Presidència i Administracions Públiques, a través de l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), les competències necessàries per dur a terme l'execució del procés selectiu esmentat. Així mateix, per als municipis que en el moment de dur a terme la delegació de competències no tenguessin aprovada la seva oferta d'ocupació, es va condicionar la delegació de competències a l'aprovació de l'oferta d'ocupació pública fins a la data màxima del 6 de febrer de 2025
D'acord amb la Resolució esmentada, l'acceptació de la delegació per part de la consellera de Presidència i Administracions Públiques es durà a terme en aquesta Resolució que aprova la convocatòria del procés unificat.
6. L'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que en relació amb la tramitació d'urgència disposa:
1. Quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.
2. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
En aquest àmbit concret, l'article 185 del Decret 40/2019, de 24 de maig, preveu el mateix.
7. L'article 34.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, disposa que el sistema de selecció per accedir a la categoria de policia local i a les policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local és l'oposició.
8. L'article 167 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, estableix les proves de la fase d'oposició per a la categoria de policia.
9. L'article 5.2 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública, estableix com a funcions de l'Escola, entre d'altres, preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial.
10. La disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència disposa que en els procediments de selecció i en els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball de funcionaris, tramitats per l'EBAP, que convoqui la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es pot preveure que les persones que vulguin participar-hi estiguin obligades a dur a terme determinats tràmits per mitjans electrònics. Aquesta obligatorietat s'ha d'establir en funció del personal i del col·lectiu destinatari.
Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica, i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que les persones aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, atès que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix disposar d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics prevists en aquesta convocatòria.
La relació per aquests mitjans facilitarà a les persones aspirants la presentació de les sol·licituds i la realització dels diversos tràmits, atès que podran dur a terme el tràmit, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposarà més agilitat en la tramitació del procediment administratiu. Amb l'objectiu de resoldre amb celeritat i de facilitar les relacions amb les persones aspirants, és convenient crear els tràmits telemàtics corresponents a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estendre l'obligatorietat de relacionar-se electrònicament en tots els tràmits del procediment.
11. De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, recentment modificada per l'article 42 de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques, per a tots aquells ajuntaments que convoquin més de tres places es reserva un percentatge mínim d'un 25 % i màxim d'un 40 % perquè siguin cobertes per dones, a fi de complir l'objectiu d'equilibrar la presència de dones i homes en les plantilles de la policia local dels ajuntaments de les Illes Balears. Aquest percentatge s'estableix en la convocatòria del procés selectiu i es fixa amb independència del que estableix el pla d'igualtat de cada ajuntament, i tenint en compte la mitjana aritmètica de funcionàries dones que hi ha en els ajuntaments que deleguen la competència i l'objectiu perseguit.
Els ajuntaments participants en aquest procés unificat han expressat la composició de les seves plantilles de policia desagregades per sexe en les sol·licituds del procediment de delegació de competències. La mitjana aritmètica del percentatge de dones en actiu ha resultat que és el 13,46%. Tenint en compte que en els tres darrers processos unificats s'ha establert un percentatge de reserva del 40% de places, i que la presència de dones a les plantilles de policia ha sofert un augment ínfim, es creu convenient establir un percentatge de reserva del 40 % de les places, aplicable quan a la llista definitiva de persones aprovades del procés selectiu no s'arribi a aquest percentatge.
De conformitat amb els articles 44 i 46 de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per la igualtat real i efectiva de les persones trans i per la garantia dels drets de les persones LGTBI, les persones poden exercir el dret a la rectificació registral relativa al sexe amb efectes constitutius a partir de la inscripció de la resolució que l'acordi en el registre civil. Per tant, només aquell aspirant que acrediti la inscripció en el registre civil de la rectificació registral del sexe masculí pel sexe femení efectuada abans de la finalització del termini de presentació d'instàncies i ho mantengui durant tot el procés selectiu podrà participar pel torn de reserva de dones.
Això no obstant, en l'àmbit dels processos selectius, l'article 14 de la Constitució espanyola (CE) s'ha de posar en connexió amb l'article 23.2 del mateix text normatiu, articles que imposen que el principi d'igualtat exclogui qualsevol avantatge competitiu que pugui afavorir qualcuna de les parts participants en un procés selectiu d'accés a la funció pública.
Així, la doctrina de la Unió Europea determina que si no es tenen en compte les condicions fisiològiques determinades pel sexe de les persones aspirants en les proves físiques dels processos selectius per a l'accés a les funcions públiques, ens trobaríem davant una situació de discriminació indirecta. Aleshores, no es considera contrari al principi d'igualtat l'aplicació de criteris de valoració de les proves físiques que siguin adequades a la fisiologia pròpia del sexe femení, encara que siguin diferents dels criteris prevists per al sexe masculí.
Tenint en compte que la Llei 4/2023, de 28 de febrer, no exigeix la prèvia modificació de l'aparença o funció corporal de la persona a través de procediments mèdics, quirúrgics o de qualsevol altra índole, ja que amb la rectificació registral, realment, s'està modificant el gènere (identitat social), que no el sexe (condicions biològiques), i l'esperit de la pròpia Llei, que en l'apartat 3 de l'article 26 diu:
3. En les pràctiques, esdeveniments i competicions esportives en l'àmbit de l'esport federat, s'haurà d'estar subjecte al que disposa la normativa específica aplicable, nacional, autonòmica i internacional, incloses les normes de lluita contra el dopatge, que, de manera justificada i proporcionada, tenguin per objecte evitar avantatges competitius que puguin ser contraris al principi d'igualtat.
Per tot això, i per evitar avantatges competitius que vulnerin l'article 23.2 de la CE, les persones, malgrat haver realitzat una rectificació registral del sexe masculí al femení degudament inscrita, han de participar en les proves físiques amb el barem aplicables als homes.
12. D'acord amb la recent modificació que ha duit a terme per l'article 42 de la Llei 7/2024, d'11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques, per la qual s'introdueix un article 34 ter a la Llei 4/2013, de 17 de juliol; es preveu l'obligació de rescabalar els costs invertits en la formació quan els aspirants nomenats en pràctiques no s'hi incorporin o les abandonin abans de la qualificació ´final d'aquestes pràctiques.
13. Conclòs el període que s'esmenta en l'apartat 5, els ajuntaments següents han delegat la competència per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme la convocatòria, aprovar les bases i dur a terme el procés selectiu per a la provisió de vacants dotades pressupostàriament, pel sistema d'accés de torn lliure, enquadrades en la plantilla de personal funcionari, escala d'administració especial, subescala de serveis especials, classe policia local, grup de classificació C1, categoria policia:
Ajuntament |
BOIB |
---|---|
Capdepera |
Núm. 168 , de 24 de desembre de 2024 |
Ciutadella |
Núm. 8, de 16 de gener de 2025 |
Llucmajor |
Núm. 160, de 10 de desembre de 2024 |
Maó |
Núm. 29, de 27 de febrer de 2024 |
Muro |
Núm. 161, de 12 de desembre de 2024 |
Palma |
Núm. 164, de 14 de desembre de 2024 |
Porreres |
Núm. 161, de 12 de desembre de 2024 |
Sa Pobla |
Núm. 164, de 14 de desembre de 2024 |
Sant Llorenç des Cardassar |
Núm. 154, de 26 de novembre de 2024 |
Santa Eulària des Riu |
Núm. 164, de 14 de desembre de 2024 |
Santanyí |
Núm. 164, de 14 de desembre de 2024 |
Sóller |
Núm. 149, de 14 de novembre de 2024 |
14. Les places objecte d'aquesta convocatòria són 211, corresponents a les ofertes d'ocupació pública següents, distribuïdes de la manera que figura a continuació
Mallorca
Municipi |
Places oferta pública d'ocupació per reposició d'efectius |
BOIB |
---|---|---|
Capdepera |
7 |
Núm. 12, de 25 de gener de 2025 |
Llucmajor |
3 |
Núm 147, de 9 de novembre de 2024 |
Muro |
4 |
Núm. 15, d'1 de febrer de 2025 |
Palma |
170 |
Núm. 17, de 6 de febrer de 2025 |
Porreres |
1 |
Núm. 157, de 3 de desembre de 2024 |
Sa Pobla |
1 |
Núm. 173, de 23 de desembre de 2024 |
Sant Llorenç des Cardassar |
1 |
Núm. 56, de 27 d'abril de 2024 |
Santanyí |
2 |
Núm. 15, d'1 de febrer de 2025 |
Sóller |
1 |
Núm. 134, de 12 d'octubre de 2024 |
Total de places Mallorca |
190 |
|
Menorca
Municipi |
Places oferta pública d'ocupació per reposició d'efectius |
BOIB |
---|---|---|
Ciutadella |
5 |
Núm. 17, de 6 de febrer de 2025, núm. 28, de 24 de febrer de 2024 |
Maó |
12 |
Núm. 17, de 6 de febrer de 2025 |
Total de places Menorca |
17 |
|
Eivissa
Municipi |
Places oferta pública d'ocupació per reposició d'efectius |
BOIB |
---|---|---|
Santa Eulària des Riu |
4 |
Núm. 6, d'11 de gener de 2025 |
Total de places Eivissa |
4 |
|
15. L'article 188 bis del Reglament marc de coordinació de les policies locals disposa que la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'EBAP o, si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, ha de publicar una única convocatòria de totes les places, la selecció de les quals li hagi estat delegada, que iniciarà el termini de presentació de sol·licituds de participació en el procés selectiu.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Acceptar les delegacions de competències dels ajuntaments de Capdepera, Ciutadella, Llucmajor, Maó, Muro, Palma, Porreres, sa Pobla, Sant Llorenç des Cardassar, Santa Eulària des Riu, Santanyí i Sóller per a la gestió del procés selectiu de la categoria de policia dels cossos de la policia local segons el que estableix la Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, de 4 de novembre de 2024 (BOIB núm. 146, de 7 de novembre).
2. Aprovar la convocatòria del procés selectiu unificat per cobrir 211 places de la categoria de policia del cos de policies locals, corresponents a l'escala d'Administració especial, subescala serveis especials, grup C, subgrup C1, incloses en les ofertes d'ocupació pública i dels ajuntaments que s'indiquen en l'annex 1.
3. Aprovar les bases específiques que han de regir aquest procés, que consten en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
4. Acordar l'aplicació de la tramitació d'urgència del procediment de resolució del procés selectiu convocat i, per tant, declarar que es redueixen a la meitat els terminis prevists en el procediment ordinari, excepte el de presa de possessió, el de presentació de sol·licituds i el d'interposició de recursos.
5. Designar el tribunal qualificador del procés selectiu, el qual està constituït pels membres que s'indiquen en l'annex 3.
6. Aprovar els exercicis i els programes de temes de la fase d'oposició del procés selectiu, que figuren en l'annex 4.
7. Fer públic el model de sol·licitud inclòs dins el tràmit telemàtic disponible a disposició de les persones interessades a la pàgina web http://oposicions.caib.es.
8. Aprovar les instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables que consten en l'annex 5.
9. Fer públic el model que han de presentar les persones aspirants que hagin superat el primer i el segon exercici per comunicar l'ordre de preferència de les places ofertes per ajuntament segons l'illa d'opció disponible, que es troba a disposició de les persones interessades a la pàgina web http://oposicions.caib.es.
10. Fer públic el model de presentació de documentació per a les persones que hagin superat el procés selectiu, que figura en l'annex 6.
11. Aprovar el model de declaració jurada en relació amb el compromís de dur armes i de no haver estat separat del servei de l'Administració local, autonòmica o estatal i de no haver estat inhabilitat per exercir la funció pública que s'adjunta com a annex 7 d'aquesta Resolució.
12. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals, que figura en l'annex 8.
13. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web del Govern de les Illes Balears i a les pàgines web dels ajuntaments respectius.
14. Ordenar la publicació de l'anunci de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, en via administrativa, recurs de reposició, amb caràcter potestatiu i previ al recurs contenciós administratiu, en el registre de l'EBAP o davant l'òrgan delegant en un termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, (signat electrònicament: 20 de febrer de 2025)
La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens Per delegació de competències dels batles dels ajuntaments