Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ESPORLES

Núm. 98465
Reglament intern per a la revisió dels títols de fill il·lustre i fill adoptiu atorgats a Mateu Tugores Maimó per part de l’Ajuntament d’Esporles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Esporles en sessió ordinària celebrada el dia 7 de novembre de 2024, aprovà l'expedient 1639/2024 de modificació del Reglament d'Honors i Distincions que es el següent:

REGLAMENT INTERN PER A LA REVISIÓ DELS TÍTOLS DE FILL IL·LUSTRE I FILL ADOPTIU ATORGATS A MATEU TUGORES MAIMÓ PER PART DE L'AJUNTAMENT D'ESPORLES

1.- Amb la instrucció prèvia de l'expedient amb idèntiques garanties que per a l'atorgament del nomenament o distinció honorífica, l'Ajuntament podrà privar d'aquests revocant l'acta de la seva concessió, sense perjudici de la data en què s'hagués conferit, que a aquests efectes tindrà caràcter imprescriptible, a aquelles persones guardonades que haguessin incorregut en accions o omissions que les facin indignes d'ostentar tal distinció. La revocació requerirà acord plenari en aquest sentit, adoptat amb el mateix quòrum requerit per a la seva concessió.

2.- Es crearà una comissió de revisió a semblança del jurat que instrueix el títol de Fill Il·lustre i Medalla d'Or de la Vila, per l'estudi i avaluació de les causes que justifiquen la revisió i la revocació, si escau, de les distincions atorgades a Mateu Tugores Maimó.

La comissió elaborarà una ponència a mode de proposta que s'elevarà a plenari municipal pel seu anàlisi, debat i votació.

La comissió tendrà un mínim de tres sessions: una de constitució, una d'anàlisi i debat i una de finalització.

  • La sessió de constitució tendrà com a prioritat acordar un pla de feina, un calendari i el procediment per a totes aquelles qüestions no acordades a la present proposta. Per poder-se constituir aquesta sessió, és necessària la presència de, com a mínim, un número de membres que representin, de forma proporcional i ponderada, a les dues terceres parts del total. El batle d'Esporles intervindrà a l'inici d'aquesta sessió sigui, o no, membre de la comissió.
  • La sessió d'anàlisi i debat tendrà com a prioritat exposar els arguments que poden ser sostinguts amb documentació escrita, fonts orals i per a qualsevol medi que la comissió trobi adient i disposi. Aquesta sessió es pot dur a terme en diverses sessions si així s'estima per acord de la comissió.
  • La sessió de finalització tendrà com a punts únics una intervenció final de cada un dels membres de la comissió amb la presentació de les conclusions i sobre la proposta de retirada, o no, dels honors i distincions. Per últim, es durà a terme una votació final de les propostes de retirada o no dels honors i distincions i de la ponència.

3.- Finalitzat el treball de la comissió, la ponència i les votacions sobre la proposta de retirada o no dels títols atorgats, seran elevats al plenari de l'Ajuntament d'Esporles per tal de conèixer-ne el contingut i les conclusions i perquè els membres del plenari en siguin informats. La proposta serà sotmesa a una deliberació i a una votació per revocar les actes de les seves concessions sempre i quan el resultat de la votació a la comissió hagi estat de les dues terceres parts (⅔) del nombre legal de representants de la comissió atenent al vot ponderat corresponent a la representació que ostenta cada membre. La proporció és la mateixa que la que disposa el Reglament d'Honors i Distincions per atorgar la condició de Fill Il·lustre.

En el cas que no pugui revocar-se la proclamació de fill/a il·lustre i adoptiu per no haver aconseguit els vots a què es refereix el paràgraf anterior, s'ha de diligenciar l'expedient en què es farà constar: ‘Estudiat el present expedient la Comissió n'acorda l'arxivament. La diligència serà subscrita per l'instructor/a i la secretaria de la comissió.

4.- El ple de l'Ajuntament revocarà o no les actes de concessió, i en conseqüència de les distincions, sempre i quan el vot sigui favorable en dues terceres parts (⅔).

5.- La comissió estarà formada per set (7) membres amb dret a veu i vot i un membre amb dret a veu que actuarà com a secretari de la comissió. Un dels set membres amb dret a veu i vot actuarà com a instructor de la ponència

6.- Els set membres amb dret a veu i vot seran representants dels 3 grups polítics i un regidor no adscrit, de forma proporcional atenent al següents criteris:

  • Cada grup municipal tendrà un representant com a mínim. Els primers a distribuir seran per tant: un pel PAS-MÉS per Esporles, un pel PP i un pel PSOE.
  • La regidora no adscrita, també té dret a un representant.
  • Els tres representants restants es distribuiran atenent a un criteri de representativitat de l'actual composició política de l'Ajuntament. En aquest cas s'aplicarà la Llei d'Hont al número de regidors.

7.- Els set representants amb dret a veu i vot, en conseqüència, seran distribuïts de la següent manera:

  • 3 PAS- MÉS per Esporles
  • 2 PP
  • 1 PSIB-PSOE
  • 1 No adscrit.

8.- Cada grup i la regidora no adscrita elegirà els seus representants a la comissió, aquests seran:

  • Regidors o la regidora no adscrita.
  • Qualsevol persona, preferentment professionals o experts amb coneixements del tema en concret.

9.- La representant amb dret a veu i que actuarà com a secretari/a serà un/a treballador/a de l'Ajuntament d'Esporles, en aquest cas l'arxivera municipal i bibliotecària, la Sra. Olga Terrassa.

10.- La secretària tindrà les funcions de recollir les actes de cada sessió i assistir i assessorar al representant amb dret a veu i vot que actuï com a instructor, a més de redactar la ponència i elaborar l'expedient amb totes les aportacions documentals, actes de les sessions i, en especial de les votacions que es produeixin.

11.- El representant instructor/a serà nomenat a proposta del batle d'entre els set representants que se nomenin per part dels grups i la regidora no adscrita.

12.- L'instructor/a serà la persona encarregada de dirigir les sessions; convocar, desconvocar, interrompre o suspendre les sessions; proposar els ordres dels dies; dirigir els debats; proposar les votacions; determinar totes les qüestions procedimentals, a més de la responsabilitat d'interpretació de la present proposta d'acord i de decidir sobre aquelles qüestions no previstes en aquest.

13.- Els vots. La presa d'acords es durà a terme o bé per consens per unanimitat dels presents o bé per votació. Les votacions, al ser una representació ponderada, també ho seran per tal de respectar la representació del ple de l'Ajuntament.

Esquema de representants i valor del vot ponderat de cada membre

vot ponderat sobre 7

Mínim representació

1

2

3

cada vot val

PAS -MÉS (7)

1

7

3,5

2,3

2,33

PP (3)

1

3

1,5

1

1,5

PSOE (2)

1

2

1

0,66

2

No adscrits (1)

1

1

0,5

 

1

14.- La constitució de la comissió, el calendari per nomenar els representants de la comissió seran competència del batle.

15.- El batle d'Esporles, si no és membre de la comissió, té dret, en tot cas, a assistir a la comissió com a públic sense dret a veu ni a vot.

16.- Serà el membre instructor/a qui tendrà la facultat de proposar que alguna comissió, o totes les comissions, siguin obertes al públic. En cap cas el públic tendrà dret ni a veu ni a vot.

17.- A la comissió, a proposta dels membres, i sempre d'acord amb l'instructor/a, es podran citar a persones per a prestar declaració, bé per aportar un testimoni, bé per aportar elements històrics o d'altra casta que siguin d'interès pel tema tractat. En tot cas i sense excepció, cada membre sols podrà proposar a una persona. En total un màxim de set persones.

18.-Tota qüestió no prevista en aquest acord serà proposada per l'instructor/a de la comissió. La interpretació d'aquest acord també serà competència de l'instructor/a.

19.-Aquest Reglament només serà d'aplicació per a la revisió dels títols de Fill Il·lustre i Fill Adoptiu atorgats a Mateu Tugores Maimó per part de l'Ajuntament d'Esporles.

20.-El present Reglament entrarà en vigor una vegada publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Província i hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, per remissió del que es disposa en l'article 70.2 d'aquesta.

I havent transcorregut el termini d'exposició al pública de trenta (30) dies de duració a comptar des de l'endemà de la seva publicació sense que s'hagi presentat cap reclamació o suggerència, s'entén de conformitat amb el que disposa l'art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovat.

La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d'acord amb l'art. 17 de l'esmentat text legal.

 

(Signat electrònicament: 6 de febrer de 2025

El batle Josep María Ferrà Terrassa)