Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 96297
Aprovació definitiva del reglament de règim intern i funcionament de la xarxa d'horts urbans d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent finalitzat el termini per a la formulació d'al·legacions i/o presentació de reclamacions i suggeriments contra l'acord adoptat per l'Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada el dia 26 de setembre de 2024, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en data 12 d'octubre de 2024, relatiu a l'aprovació inicial de la modificació del REGLAMENT DE RÈGIM INTERN I FUNCIONAMENT DE LA XARXA D'HORTS URBANS D'INCA, sense que s'hagi formulat cap al·legació, reclamació i/o suggeriment, de conformitat amb el que estableix l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril, així com l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, queda definitivament aprovat el Reglament en qüestió.

 

(Signat electrònicament: 13 de febrer de 2025)

El batle-president Virgilio Moreno Sarrió

 

REGLAMENT DE RÈGIM INTERN I FUNCIONAMENT DE LA XARXA D'HORTS URBANS D'INCA

Article 1

El present reglament regula la cessió de l'ús de parcel·les de propietat municipal a particulars per destinar-les a hort familiar en el marc del programa de l'Àrea de Medi Ambient “Horts urbans d'Inca”.

El funcionament i el règim intern d'aquestes parcel·les es regirà per les normes d'aquest reglament, que les persones usuàries hauran d'acceptar formalment.

Article 2

1. Mitjançant acord plenari l'Ajuntament determinarà el nombre, la ubicació i les característiques de les parcel·les destinades a aquest ús, i delegarà en la Junta de Govern municipal els altres tràmits per a la seva adjudicació segons el procediment previst en aquest reglament.

2. L'Ajuntament es reserva el dret a cedir parcel·les disponibles a entitats sense ànim de lucre, mitjançant un conveni que contempli clàusules anàlogues a les de l'article 8 del present reglament.

Article 3

1. Les persones físiques que vulguin optar a l'adjudicació de l'ús d'una parcel·la han de complir els següents requisits:

a) No ser adjudicatari/ària d'una parcel·la en el moment de la sol·licitud.

b) Ser major de 65 anys o estar en situació de prejubilació.

c) Ser veí o veïna d'Inca amb una antiguitat mínima de dos anys ininterromputs.

d) No conviure en el mateix domicili amb una persona que ja hagi sol·licitat una parcel·la o que en sigui adjudicatària.

e) No formar part de la mateixa unitat familiar d'una persona que ja hagi sol·licitat una parcel·la o que en sigui adjudicatària.

f) No haver estat privat/ada d'una parcel·la, amb expedient previ.

Article 4

Una vegada comprovats els requisits, les persones sol·licitants entraran en llista d'espera per ordre de registre de les sol·licituds.

 

Article 5

El sistema d'adjudicació de les parcel·les serà el següent:

a) L'Ajuntament, de conformitat amb el que disposa l'article 2, ha d'acordar la posada a disposició de les parcel·les, ja sigui perquè se n'han creat de noves o perquè alguna de les existents ha quedat lliure.

b) S'oferirà la parcel·la de manera individual a les persones que estiguin en llista d'espera, per estricte ordre de registre de la sol·licitud.

c) La persona proposada disposa de deu (10) dies hàbils per acceptar l'adjudicació, per escrit i acceptant les normes del present reglament, i acreditar els requisits exigits a l'article 3. Passat aquest termini sense haver-se registrat aquesta acceptació o sense haver acreditat els requisits, s'entendrà que en desisteix, serà eliminada de la llista d'espera i es reiniciarà el procediment amb la següent persona de la llista.

d) Una vegada comprovada la documentació presentada, s'adjudicarà formalment el seu ús a la persona interessada per un període màxim de cinc anys.

Article 6

L'ús de la parcel·la és a títol personal i intransferible, la seva cessió donarà lloc a la resolució de l'autorització. La cessió d'ús de la parcel·la per al seu cultiu no suposa en cap cas la transmissió de la propietat del terreny, que segueix sent de propietat municipal.

Article 7

Els drets del titular són cultivar qualsevol varietat d'hortalisses, verdures i flors, sempre que el seu cultiu o el seu lícit comerç no estigui prohibit per alguna disposició.

Article 8

Les parcel·les es destinaran únicament i exclusivament a hort familiar. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, i queda expressament prohibit:

a) Instal·lar-hi barraques, coberts, porxos o edificacions de qualsevol tipus.

b) Plantar-hi arbres.

c) Instal·lar-hi hivernacles.

d) Limitar la parcel·la amb murs, canyes, fustes, plàstics, uralites, etc.

e) Utilitzar la parcel·la com a dipòsit o magatzem de materials.

f) Instal·lar-hi galliners i/o gàbies per a la criança de conills o qualsevol altre animal.

g) Tenir-hi cans.

h) Construir-hi pous.

i) Sobrepassar els límits marcats de cadascuna de les parcel·les.

j) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes.

k) Cultivar la terra amb criteris diferents als de l'agricultura ecològica.

l) Qualsevol altre ús que, no estant previst anteriorment, produeixi molèsties, males olors, limiti l'ús i la satisfacció de la resta de parcel·les o afecti l'entorn del lloc.

Article 9

L'ús de la parcel·la s'estableix per a un temps limitat de cinc anys a comptar des de la data de la signatura de cadascuna de les autoritzacions, sempre que no concorri cap causa de resolució o que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.

Article 10

El titular de l'ús de la parcel·la abonarà a l'Ajuntament d'Inca la part proporcional del consum d'aigua que es derivi de la seva activitat.

Article 11

Seran a càrrec dels adjudicataris, a més del consum d'aigua, les llavors, els adobs i altres elements que utilitzin per al cultiu, les eines i els estris necessaris per al conreu.

Article 12

Els adjudicataris hauran de mantenir l'entorn (camins) de les seves parcel·les en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d'herbes i plantes espontànies. També hauran de fer-se càrrec de gestionar adequadament les deixalles que es produeixin, separant les d'origen orgànic de la resta, i dipositant cada tipus de residu en el contenidor específic.

Article 13

Dins les disponibilitats tècniques i econòmiques l'Ajuntament dotarà cada grup de parcel·les d'un espai, individual o comunitari, on els adjudicataris puguin dipositar les eines, les llavors i altres elements, sense que es pugui utilitzar de forma abusiva o com a espai social, i en tot moment cal respectar les normes de bona convivència. Fins que això no sigui possible, les persones adjudicatàries hauran de traslladar-les. Els tècnics responsables estaran facultats per imposar la retirada dels elements dipositats si ho creuen oportú o ordenar el seu desallotjament.

Article 14

L'horari en què es podrà accedir a les parcel·les serà el mateix d'obertura del parc.

Article 15

L'Àrea de Medi Ambient destinarà una persona a l'assessorament dels adjudicataris sempre que ho requereixin, que estarà facultada per atendre les seves necessitats quotidianes, així com per gestionar conjuntament els temes o assumptes de caràcter general que poguessin sorgir. També podrà prohibir l'ús de productes que puguin ser entesos com a tòxics i aconsellar a les persones adjudicatàries la millor manera de conrear seguint els criteris ecològics.

Article 16

L'Àrea de Medi Ambient no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempta de qualsevol responsabilitat en cas d'accident de l'adjudicatari/ària en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de l'adjudicatari qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

Article 17

1. La condició d'adjudicatari es perdrà automàticament per:

a) Renúncia.

b) Defunció.

c) Canvi de residència fora del municipi d'Inca.

d) El fet de no residir en el municipi d'Inca durant més de tres mesos seguits, excepte en casos justificats com malaltia o ingrés hospitalari.

e) Sotsarrendament o cessió a tercers del cultiu de la parcel·la

f) Abandonament o manca de cultiu de la parcel·la durant més de tres mesos seguits.

g) Realització dins la parcel·la de construccions, barraques, hivernacles o plantació d'arbres, així com la instal·lació de tanques o elements de separació diferents als expressament autoritzats.

h) Utilització de la parcel·la per a ús i finalitats diferents a les que es detallen en aquest reglament.

i) Requeriment del terreny per part de l'Ajuntament d'Inca per a obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament del Pla General d'Ordenació Urbana o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.

j) Concurrència en la mateixa persona o en una altra persona resident en el mateix domicili de l'adjudicació de dues o més parcel·les.

k) Manca de respecte a les normes bàsiques de convivència, conducta insolidària, despesa excessiva d'aigua o utilització de productes tòxics.

l) Impagament de la part proporcional de consum d'aigua en el termini d'un mes després d'enviar-li el càrrec corresponent.

m) Incorriment en qualsevol de les prohibicions que es detallen en aquest reglament.

n) Finalització del termini de vigència de la concessió.

La rescissió de l'autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.

2. Si la causa de la pèrdua de la condició de persona adjudicatària és l'assenyalada a la lletra i) d'aquest article, la persona interessada, si així ho sol·licita, passarà a ser la primera en la llista d'espera d'adjudicacions de parcel·les.

Article 18

Per privar una persona adjudicatària de l'ús de la seva parcel·la s'haurà d'instruir un expedient en el qual es demostrarà que concorre en alguna de les circumstàncies previstes en el Reglament per perdre el dret, amb audiència prèvia de l'interessat/ada per un termini de quinze dies, proposada per l'instructor i resolta per l'organisme competent.

En el cas de finalització del termini de vigència, la persona adjudicatària haurà d'entregar la parcel·la en la data de finalització, sense necessitat de cap requeriment.

En el cas que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals, l'Ajuntament comunicarà a la persona adjudicatària la finalització de l'autorització amb un preavís de tres mesos, transcorregut el qual s'haurà d'entregar la parcel·la a l'Ajuntament.

Article 19

L'òrgan competent per a l'adjudicació de les parcel·les i la resolució de les incidències que puguin sorgir entre els concessionaris de parcel·les, i entre aquests i l'Ajuntament, serà la Junta de Govern de l'Ajuntament d'Inca. Contra els seus acords es podran interposar els recursos administratius procedents.

Disposició final

Una vegada aprovat definitivament l'esmentat reglament, entrarà en vigor quan hagi estat publicat el seu text íntegre en el BOIB i sempre que hagi transcorregut el termini a què es refereix l'art. 113 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears.