Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 58789
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació d’una instal·lació de gestió de residus ubicada a l’Àrea Empresarial Ses Veles, parcel·les 49, 50, 51 i 52, 07193 T.M. Bunyola (Exp. 115A/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 de novembre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig

RESOLC FORMULAR

La declaració d'impacte ambiental sobre el projecte d'ampliació d'una instal·lació de gestió de residus ubicada a l'Àrea Empresarial Ses Veles, parcel·les 49, 50, 51 i 52, 07193 T.M. Bunyola, en el termes següents:

El projecte «d'ampliació d'una instal·lació de gestió de residus ubicada a l'Àrea Empresarial Ses Veles, 07193 T.M. Bunyola», promogut per part de Adalmo SL a la parcel·la 49,50, 51 i 52, es considera una modificació d'un projecte actualment en funcionament i ha de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb l'article 13, apartat 1, lletra b) del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «Els projectes que figurin en l'annex 1 d'aquesta llei», en relació amb els projectes consignats al punt 1 del grup 9 de l'annex I: «Instal·lacions de tractament de residus perillosos que realitzin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats».

El projecte i l'Estudi Impacte Ambiental es va exposar al públic el 6 de febrer de 2024 (BOIB núm. 18) i la tramitació a seguir és l'establerta a la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Informació del projecte

L'empresa Adalmo S.L. actualment compta amb una planta de valorització i transferència de residus no perillosos a les parcel·les 49 i 50 del Polígon Industrial Ses Veles de Bunyola, a sòl urbà, ocupant una superfície de 3.965,18m2, que inclou una nau industrial amb planta baixa i altell. A la planta baixa es troben les oficines, l'office i la sala de bombes, entre d'altres, i a l'altell es troba el menjador, els vestuaris, etc.

El projecte d'ampliació de l'activitat a les noves parcel·les 51 i 52 i la sol·licitud de canvi d'ús del sòl, compta amb una superfície ampliada de 3.933,41m2 que inclou una nau industrial independent, a on s'afegeix un lavabo, i una àrea d'emmagatzematge exterior de residus no perillosos. Es realitza la recepció, selecció/classificació, emmagatzematge, re-envasat i expedició de residus.

L'emmagatzematge de residus perillosos es farà a una zona tancada i sota coberta. La nova nau tendrà una fonamentació superficial a base de sabates aïllades de formigó armat amb pous de fonamentació i riostres de formigó armat. El paviment interior de formigó amb llosa armada de 20cm de gruix i armat per suportar càrregues elevades, prèvia compactació del terreny. L'estructura de la coberta serà de formigó armat amb coberta a dues aigües i una pendent del 10%.

A la zona exterior de 5.033,11m2 els paviments seran totalment impermeables. Se li donarà una pendent adequada per a la correcta evacuació de les aigües pluvials.

Les coordenades UTM 31 ETRS 89 de la parcel·la son: X: 473475, Y: 4389223

La nau existent es situen a les parcel·les 49 i 50 amb referència cadastral 3396544DD7839N0001WX.

La referència cadastral de la parcel·la 51 és: 3396524DD7839N0001FX i la de la parcel·la 52: 3396522DD7839N0001LX.

Actualment es duen a terme activitats de classificació manual i compactació de residus de paper, cartró, plàstics i tèxtil, trituració de paper per a la gestió de documentació confidencial, premsat de metalls fèrrics o metalls lleugers, gestió de residus banals procedents d'empreses i classificació i emmagatzematge d'altres residus.

Amb l'ampliació s'augmentarà el volum de residus a gestionar de les operacions abans descrites i s'incorporaran noves operacions a la zona ampliada:

Zona de tractament de plàstics a la nau ampliada consistent amb una línia de producció per a la trituració, classificació, neteja, assecat i envasat.

Premsat de plàstic no rígid mitjançant una nova premsa horitzontal.

Descontaminació d'envasos que contenen restes de substàncies perilloses.

Classificació i emmagatzematge de residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEES).

Tractament de materials inadequats pel consum humà. Se separarà l'envàs valoritzable del líquid que es portarà a gestor autoritzat. Per aquesta operació es disposarà d'un desgarrador elevat amb alimentació manual, que mitjançant un sedàs separarà l'envàs del líquid.

Emmagatzematge de nous codis de residus no perillosos.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, els voltants de l'àmbit d'estudi es troben dins de la unitat de paisatge UP-4: Badia de Palma i Pla de Sant Jordi. Aquesta unitat inclou principalment àrees molt urbanitzades tant a la costa com a la perifèria de la capital i pertany al grup d'unitats paisatgístiques de menor grau de protecció.

Segons el Pla director Sectorial de Residus Urbans de Mallorca el sòl urbà està qualificat com industrial àrea de gestió integral de residus (AGIR-1).

La parcel·la afectada pel projecte no es troba afectada per àrees de prevenció de riscos (APR), ni per àrees de protecció territorial (APT) de carreteres o de costes.

La planta de Adalmo S.L. es localitza allunyada d'espais naturals protegits i d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les illes Balears. No hi ha afecció a hàbitats d'interès comunitari (HIC).

Pel que fa a les aigües subterrànies, la zona d'estudi es troba sobre la massa subterrània 1814M4 «Son Reus», en bon estat quantitatiu i bon estat qualitatiu amb una vulnerabilitat moderada a la contaminació, i a la contaminació de nitrats, en concret.

Segons l'estudi d'impacte ambiental, no hi ha vegetació afectada a la parcel·la ja que es tracta d'un solar que pertany a una zona industrial urbanitzada. L'entorn del lloc d'estudi està format per altres instal·lacions industrials. Tampoc es preveu afecció a la fauna, ja que es tracta d'un solar situat en una zona industrial ja urbanitzada. Pel que fa a les aus, a la zona s'ha descrit la presència de dues espècies amenaçades presents en la quadrícula de 5x5km.

3. Resum del procés d'avaluació

Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 18 de data 6 de febrer de 2024 es publica l'anunci d'informació pública del projecte i l'Estudi d'Impacte Ambiental de l'ampliació d'una instal·lació de gestió de residus ubicada a l'Àrea Empreserial Ses Veles, parcel·les 49, 50, 51 i 52, 07193 T.M. Bunyola, promoguda per Adalmo S.L.

D'acord amb l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es varen dur a terme les consultes següents a les administracions públiques afectades i persones interessades:

Agencia Estatal de Seguredad Aéra del Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible (20/02/2024):

A l'informe de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria es conclou que:

«1. La Agencia Estatal de Seguridad Aérea no tiene comentarios respecto a los informes indicados dentro del ámbito de sus competencia, recogidas en su Estatuto, aprobado por Real Decreto 184/2008, de 8 de febrero.

2. Así mismo, se recuerda que no se podrá llevar a cabo ninguna construcción, instalación o plantación ubicada en los espacios y zonas afectados por servidumbres aeronáuticas o que pueda construir un obstáculo, sin resolución favorable de AESA en zonas afectadas por servidumbres aeronáuticas civiles o del Ministerio de Defensa en zonas afectadas por servidumbres aeronáuticas militares»

DG de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (Exp. núm. SPE 17/2024):

El Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement sobre el Projecte d'Ampliació d'activitat de valorització i transferència de residus i estudi d'impacte ambiental de l'Empresa Adalmo S.L.

Servei de Residus del Consell de Mallorca (Exp. 1013588M de 16/02/2024):

El Servei de Residus informa favorablement al Projecte d'Ampliació d'activitat de valorització i transferència de residus amb els següents condicionants:

«Pels codis LER 020202, 020203, 200301, 200302 i 200307 només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.

Pel codi LER 160103 només poden ser autoritzades les operacions de tractament R12/R1201 i R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.

Pels codis LER 150102, 150103, 150104, 150106 i 150109 s'ha de fer distinció entre si els residus provenen o no de la recollida municipal. En el cas dels residus provinents de la recollida municipal només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.

Pels codis LER 201010 i 150101 s'ha de fer distinció entre si els residus provenen o no de la recollida municipal de certs municipis. En el cas dels residus provinents de la recollida municipal de municipis diferents a Palma, Bunyola, Esporles, Valldemossa, Sóller, Deià, Fornalutx, Llucmajor, Estellencs, Banyalbufar, Marratxí o Puigpunyent només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.»

Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Exp. CRH/2024/0278 de 26/09/2024):

«Per tot l'anterior, des d'un punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informam favorablement sobre el projecte de Valorització i Transferència de Residus al TM Bunyola, amb les següents condicions:

1. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

3. El projecte ha de complir tots els requisits respecte als dipòsits estancs de buidatge periòdic.

4. No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.

5. Assegurar el compliment de les mesures proposades a l'estudi d'impacte ambiental respecte al control de vessaments accidentals per evitar afeccions als recursos hídrics.»

Així mateix, també consten efectuades les consultes a les següents administracions i persones interessades, tot i que no se'n ha rebut resposta:

  • Ajuntament de Bunyola.
  • Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
  • Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
  • GOB.
  • Amics de la Terra.

Al·legacions

L'empresa concessionària del servei públic insularitzat per a la gestió de residus Mac Insular, S.L., va presentar al·legacions en data 21 de març de 2024, fora del termini establert. En aquest escrit sol·licita:

«Que tengui per present aquest escrit i per formulades en temps i forma les anteriors al·legacions, als efectes de que l'autorització administrativa que en el seu cas s'atorgui no prevegi la possibilitat de gestionar els residus RAEES no perillosos (LER 20 01 36), els Residus voluminosos (LER 20 03 07) ni els Pneumàtics fora d'ús (LER 16 01 03); atès que el Projecte presentat a tal efecte no garanteix la disposició d'instal·lacions i equipaments adequats per a la seva gestió, que proposa una gestió mediambiental més desfavorable dels residus voluminosos al sol·licitar autorització per dur a terme operacions d'eliminació que es troben a la coa de la jerarquia de residus i que, en tot cas, en compliment de la normativa sectorial, ens trobam davant de residus, la gestió dels quals està reservada al servei públic obligatori insularitzat del que es concessionari MAC insular.»

No s'han realitzat consultes transfrontereres al no considerar-se necessari.

4. Anàlisis tècnica de l'expedient

4.1. Alternatives

Segons l'estudi d'impacte ambiental, les alternatives plantejades són les, següents:

Alternativa 0 (no execució): no realitzar cap tipus de modificació i continuar l'activitat tal i com està autoritzada en l'actualitat.

S'han plantejat les següents alternatives en termes de localització:

Realitzar l'activitat en les pròpies instal·lacions que ja té la empresa ADALMO: S'ha descartat ja que no disposa d'espai lliure per a aquesta activitat.

Realitzar l'activitat en una parcel·la a una altra ciutat de l'illa: S'ha descartat perquè és més eficaç situar la planta el més pròxim possible dels centres productors, i l'activitat econòmica a Mallorca es concentra principalment als municipis de Palma i Marratxí, on, a més a més, es concentren les plantes de valorització de residus del sistema públic de gestió.

Realitzar l'activitat en la zona AGIR Ses Veles: Amb aquesta opció es poden aprofitar les sinèrgies que ofereix aquesta zona de gestió, la proximitat de les plantes de tractament de residus, l'adequació de les vies de comunicació, les infraestructures existents en termes de xarxa d'aigües residuals, d'aigües pluvials, d'aigües regenerades, galeries subterrànies de serveis elèctrics, comunicacions, etc.

De l'anàlisi d'alternatives, s'ha considerat com a millor opció l'adquisició i la unió de dues parcel·les veïnes a les actuals al polígon industrial de Ses Veles, i construcció d'una nau on desenvolupar les activitats que requereixen estar sota coberta gestió de residus perillosos, línia de plàstics, RAEES, i una zona exterior per emmagatzemament manipulació de residus no perillosos, dotades ambdues zones dels serveis necessaris i de les mesures de protecció ambiental adequades. La unió de totes elles permet racionalitzar les entrades i sortides amb accés des del carrer tant al pati exterior com a l'interior de la nau.

4.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

Segons l'EIA la fase que generarà majors impactes negatius en conjunt és la de obres, però tots els impactes es valoren com compatibles. En la fase d'obres, l'únic impacte positiu és l'associat a la generació de llocs de treball.

En la fase d'explotació hi ha impactes negatius associats a la pròpia activitat industrial (renous, generació de residus i aigües residuals, consum energètic) però tots ells es qualifiquen com compatibles.

Segons l'EIA es produeixen impactes molt positius en la fase d'explotació. A més de generar-se llocs de treball estables, l'activitat permet classificar els residus i fer una preparació per al reciclatge de manera que es poden tenir residus classificats i embalats amb una major densitat i així, reduir en proporció la necessitat de transport i de consum de combustibles. Això és positiu per a la qualitat de l'aire, la mobilitat i el consum energètic. Per altra banda la classificació i preparació per al reciclatge dels materials convertint residus en matèries primeres evita el consum d'altres matèries primeres com arbres o petroli per obtenir els mateixos materials (paper i plàstic, que són els principals) la qual cosa es valora positivament.

En la clausura, el desmuntatge i retirada dels equips impliquen un impacte negatiu sobre l'atmosfera, la mobilitat, i la generació de residus. L'impacte positiu és la generació de llocs de treball.

Si analitzem per factors ambientals, els principals impactes negatius seran sobre l'atmosfera ja sigui per possibles emissions de pols o emissions de renous. Es concentren sobre tot en la fase d'obres.

L'aparició d'un nou edifici de tipologia industrial i la seva incidència al paisatge es valora com compatible tenint en compte que es tracta d'una zona industrial.

Els principals impactes positius es donen en el factor socioeconòmic per la generació de llocs de treball en totes les fases del projecte, però molt més durant l'explotació. També per la reducció en les necessitats de transport respecte de la situació actual que afecta positivament a la mobilitat i al consum de combustibles per transport.

La generació de residus es produeix a totes les fases però en quantitats limitades i destinats a la reutilització i al reciclatge.

4.3. Seguiment ambiental

L'estudi d'impacte ambiental, aportat pel promotor, presenta un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) per a dur a terme el seguiment del compliment de les mesures preventives previstes, a la fase d'obra, a la fase de funcionament i a la fase de clausura.

4.4. Consideracions tècniques

D'acord amb l'article 11.3g de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears, les competències dels consells insulars són el tractament, si escau, de la resta de residus no perillosos en la forma que estableixin els plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos. D'acord amb l'article 2 del PDSRNPMA:

1. L'àmbit territorial d'aplicació del present PDSRNPM és l'illa de Mallorca

2. L'àmbit material són els residus no perillosos. D'acord amb la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, queden exclosos d'aquest pla sectorial els residus perillosos.

3. Són residus no perillosos de tractament obligatori dins el servei públic insularitzat de gestió de residus urbans, sempre i quan el servei disposi de les instal·lacions de tractament adequades amb la capacitat necessària; els següents: 200301/200302/20303/200108/200201/150102/150103/150104/150105/150106/150109/190805/180104/180203/180208/020102/020202/020203/191210/191212.

4. Són residus no perillosos d'entrega obligatòria al servei públic insularitzat de gestió de residus urbans: 150101/200101/150107

5. Són residus no perillosos de tractament obligatori al servei public insularitzat de gestió de residus de construcció i demolició, d'equips elèctrics i electrònics i voluminosos sempre i quan el servei disposi de les instal·lacions de tractament adequades amb la capacitat necessària, els següents: Família 17 Residus de construcció i demolició exceptuant els de codi 1705/200136/200307.

Conclusions

Primer. Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte «ampliació d'una instal·lació de gestió de residus ubicada a l'Àrea Empresarial Ses Veles», de data 28/11/2023, redactat per Bellavista Enginyeria S.L.P. i signat per l'enginyer industrial el Sr. Josep Bellavista Ariman, promogut per part de Adalmo S.L. a la parcel·la 49, 50, 51 i 52 T.M. Bunyola, en concloure's que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es complexin totes les mesures preventives, correctores proposades i acceptades pel promotor a l'estudi d'impacte ambiental de l'Activitat de valorització i transferència de residus, de data 28-11-2023, signat per Maria Teresa Oms Molla i Juan Alba Vidal, i a més es complexin els condicionants següents, d'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de data 26/09/2024:

  • Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
  • El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presencia o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.
  • El projecte ha de complir tots els requisits respecte als dipòsits estancs de buidatge periòdic.
  • No es permet l'abocament d'aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.
  • Assegurar el compliment de les mesures proposades a l'estudi d'impacte ambiental respecte al control de vessaments accidentals per evitar afeccions als recursos hídrics.

A més a recorda que, segons indica l'informe del Servei de Residus del Consell (Exp. 1013588M de 16/02/2024):

  • Pels codis LER 020202, 020203, 200301, 200302 i 200307 només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.
  • Pel codi LER 160103 només poden ser autoritzades les operacions de tractament R12/R1201 i R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.
  • Pels codis LER 150102, 150103, 150104, 150106 i 150109 s'ha de fer distinció entre si els residus provenen o no de la recollida municipal. En el cas dels residus provinents de la recollida municipal només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.
  • Pels codis LER 201010 i 150101 s'ha de fer distinció entre si els residus provenen o no de la recollida municipal de certs municipis. En el cas dels residus provinents de la recollida municipal de municipis diferents a Palma, Bunyola, Esporles, Valldemossa, Sóller, Deià, Fornalutx, Llucmajor, Estellencs, Banyalbufar, Marratxí o Puigpunyent només poden ser autoritzades les operacions de tractament R13/R1301 prèvies a la seva entrega al servei públic.

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte , d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Sisè. Segons la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, els efectes de la supressió de la comissió de Medi Ambient de les Illes Balears es produiran a partir del dia 29 de maig de 2024 i els procediments d'avaluació que s'hagin iniciat abans de la data esmentada s'han de resoldre per la direcció general competent, sense que sigui necessari el dictamen dels comitès tècnics.

 

(Signat electrònicament: 28 de gener de 2025)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá