Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE LA MAR I DEL CICLE DE L'AIGUA
Núm. 28859
Resolució del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua per la qual es convoquen els exàmens per obtenir les titulacions per al govern d’embarcacions d’esbarjo per a l'any 2025
Versió PDF
D'acord amb el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo; el Reial decret 238/2019, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen habilitacions annexes a les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo i s'actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques, i l'Ordre del conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori de 28 de gener de 2009, sobre organització i procediments administratius en matèria de titulacions i ensenyaments nàutics d'esbarjo, en l'ús de les facultats que em confereix el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Convocar els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1.
2. Aprovar els models de sol·licitud, que s'adjunten en els annexos 2, 3, 4 i 6.
3. Aprovar les normes de participació en les proves que figuren en l'annex 5.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (10 de gener de 2025)
El conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua Juan Manuel Lafuente Mir
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer Normes generals
Les proves per obtenir les titulacions de patró de navegació bàsica, patró d'embarcacions d'esbarjo, patró de iot i capità de iot s'han d'ajustar al que disposa el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.
Segon Edat mínima
1. Per obtenir els títols nàutics regulats en aquesta convocatòria la persona interessada ha de tenir com a mínim 18 anys complerts en el moment en el qual faci les proves.
2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els menors d'edat que en el moment de la realització de les proves tenguin complerts 16 anys poden obtenir el títol de patró per a navegació bàsica, sempre que acreditin, per escrit, el consentiment dels pares o tutors.
Tercer Sol licitud
La sol·licitud d'admissió als exàmens s'ha de presentar, preferentment, en la seu electrònica, accessible mitjançant l'enllaç http://www.caib.es/sites/transportmaritim, en la pestanya «Matrícula exàmens».
Així mateix, la inscripció pot fer-se mitjançant la presentació de la sol·licitud corresponent —segons els models que s'adjunten com a annexos 2, 3 i 4—, juntament amb la documentació que s'estableix en el punt següent, en el Registre de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (c/ del Gremi de Corredors, 10, polígon de Son Rossinyol, Palma), o en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Tan sols es permet una sol·licitud de participació a les proves per obtenir titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo per aspirant i convocatòria, i únicament dins els terminis que estableix aquesta Resolució.
En la sol·licitud s'ha d'indicar si la prova es vol fer en català o en castellà. En el cas que no s'indiqui, es considerarà que s'opta per fer la prova en castellà.
Quart Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud
A la sol·licitud d'admissió a les proves s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Els espanyols, una fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI), i els estrangers, una fotocòpia del passaport, o una fotocòpia del passaport i el número d'identitat d'estranger (NIE).
b) El justificant del pagament de la taxa corresponent. El pagament s'ha de fer durant el període de presentació de sol·licituds de cada convocatòria que indica l'apartat vuitè. La falta de pagament dins del termini establert comporta l'exclusió de la persona aspirant i és una causa d'exclusió no esmenable. El pagament de la taxa no substitueix, en cap cas, la sol·licitud de participació dins el termini i en la forma corresponents. Només s'admeten ingressos individuals que identifiquin la persona que s'ha d'examinar; en conseqüència, no s'admeten ingressos d'una pluralitat de taxes sense identificar els examinands fets per una tercera persona. L'ingrés s'ha de formalitzar en els comptes oberts a les entitats de crèdit i estalvi autoritzades mitjançant el model d'imprès 046 (Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos), disponible a la web de l'Agència Tributària de les Illes Balears, que s'ha de presentar validat per l'entitat de crèdit i estalvi mitjançant la certificació mecànica o la signatura autoritzada, o bé s'ha de presentar el justificant acreditatiu del pagament telemàtic.
Si la matriculació es fa en la seu electrònica de «Matrícula d'exàmens» no s'ha de pagar la taxa abans d'iniciar el procediment, ja que inclou el pagament telemàtic de les taxes.
c) Una còpia del títol immediatament inferior, en el cas que se sol·liciti l'examen de patró de iot o de capità de iot, o del mòdul específic de patró d'embarcació d'esbarjo (PEE), o l'acreditació d'haver-lo sol·licitat i que es compleixen els requisits per expedir-lo en la data de la sol·licitud.
Respecte de titulacions que no disposin de codi de verificació i que hagin estat emeses per administracions diferents de la convocant de les proves, s'ha d'aportar un certificat de veracitat emès per l'administració competent en l'expedició de la titulació aportada.
d) Per als menors d'edat que han fet 16 anys i opten a patró de navegació bàsica, l'autorització dels pares o tutors.
e) Les persones amb discapacitat reconeguda que necessitin d'alguna mena d'adaptació per dur a terme les proves han de justificar-ho dins del termini de sol·licitud mitjançant un informe del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
Així mateix, les persones que tenguin diagnosticat un trastorn de la lectoescriptura (dislèxia) o un trastorn per dèficit d'atenció (TDA) que vulguin demanar l'adaptació de la prova, han de presentar un informe d'una entitat competent en què es reconegui aquesta condició i s'especifiqui l'adaptació que es requereix.
En ambdós casos, l'adaptació de les condicions de la prova s'ha de sol·licitar en formalitzar-se la inscripció i cal que l'informe es lliuri com màxim en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà que acabi el període d'inscripció. En cas contrari, podran fer la prova però sense l'adaptació sol·licitada.
Cinquè Proves específiques
1. Les persones que estiguin en possessió del títol de patró de navegació bàsica o hagin superat l'examen teòric per obtenir el títol de patró de navegació bàsica d'acord amb el que especifica el Reial decret 875/2014, no han de fer tota la prova específica de patró d'embarcacions d'esbarjo, sinó únicament les unitats teòriques 7, 8, 9, 10 i 11, per a la qual cosa disposaran d'un temps màxim de 45 minuts.
2. Les persones que es presentin a l'examen per a l'obtenció del títol de patró d'embarcacions d'esbarjo i no aconsegueixin superar la prova, però sí que l'aprovin d'acord amb les exigències del de patró de navegació bàsica, se'ls reconeixerà l'aprovat, bé per a següents convocatòries a la mateixa Administració, bé per a l'expedició del títol de patró de navegació bàsica. Aquest aprovat es conservarà un màxim de dues convocatòries consecutives en les que l'Administració dugui a terme els exàmens de patró d'embarcacions d'esbarjo.
3. Les persones que es presentin a l'examen de patró de iot o capità de iot poden obtenir l'aprovat per mòduls, sempre que se superin els criteris específics de les dues matèries que conformen cada mòdul, d'acord amb el que estableix el Reial decret 875/2014.
L'aprovat del mòdul només és vàlid en l'àmbit exclusiu de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es conservarà durant les dues convocatòries següents a la de l'examen en la qual es va aprovar el mòdul.
En cas que es tengui aprovat un mòdul, els aspirants poden optar per examinar-se del mòdul pendent o fer l'examen complet. L'aprovat del mòdul només es conserva si s'opta per fer l'examen del mòdul pendent. Si s'opta per fer l'examen complet, no es conserva l'aprovat del mòdul obtingut en la convocatòria anterior.
4. Els aspirants han d'indicar en la sol·licitud si opten per matricular-se a la prova específica o completa, en el cas de patró d'embarcacions d'esbarjo, o al mòdul pendent o la prova completa, en el cas de patró de iot o capità de iot, amb indicació de la data en què varen aprovar el mòdul, si n'és el cas.
En cas que no s'indiqui en la sol·licitud i l'aspirant tengui una prova específica o un mòdul aprovat, se'l matricularà d'ofici a la prova específica o al mòdul pendent d'aprovar. Així mateix, en cas que l'aprovat d'un mòdul o de la part general hagi caducat, es matricularà d'ofici la persona aspirant a la prova completa que correspongui.
5. Quant a la conservació de l'aprovat de la prova específica (cas de patró d'embarcacions d'esbarjo) o d'un mòdul (patró de iot i capità de iot) durant dues convocatòries, s'entén que la persona aspirant tan sols pot matricular-se en els exàmens d'una de les seus (Mallorca, Menorca o Eivissa) en convocatòries consecutives diferents.
Sisè Titulació prèvia
Els requisits de titulació prèvia, si escau, es refereixen a la data límit del període de sol·licituds. En els expedients tramitats en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquesta data és la de la sol·licitud d'expedició, sempre que es reuneixin i s'hagin acreditat tots els requisits de la titulació prèvia requerida.
En el cas de titulacions tramitades en altres administracions, s'ha d'aportar la titulació o un certificat de l'Administració en què se n'hagi sol·licitat l'expedició que acrediti que en la data límit del termini de presentació de sol·licituds d'examen s'ha sol·licitat la titulació i es reuneixen els requisits per expedir-la.
Setè Taxa de matriculació
Per ser admès a l'examen corresponent s'ha de fer el pagament de la taxa de matriculació.
L'import de les taxes d'examen s'estableix en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
No presentar-se a l'examen no dona dret al canvi de la matrícula ni a la devolució de la taxa abonada, excepte per motius de salut, que ha de justificar degudament un facultatiu mèdic, o per causa de força major acreditada degudament.
Vuitè Termini de matrícula. Data i localitat dels exàmens
Les sol·licituds d'admissió als exàmens teòrics per obtenir titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo s'han d'ajustar als terminis següents:
CONVOCATÒRIA D'ABRIL DE 2025
Termini de presentació de sol·licituds: del 3 al 18 de febrer de 2025
Lloc i data dels exàmens:
Mallorca
Capità de iot: 4 d'abril de 2025
Patró de iot: 4 d'abril de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 4 d'abril de 2025
Patró per a navegació bàsica: 4 d'abril de 2025
Menorca i Eivissa
Capità de iot: 1 d'abril de 2025
Patró de iot: 1 d'abril de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 1 d'abril de 2025
Patró per a navegació bàsica: 1 d'abril de 2025
CONVOCATÒRIA DE JULIOL DE 2025
Termini de presentació de sol·licituds: del 5 al 16 de maig de 2025
Lloc i data dels exàmens:
Mallorca
Capità de iot: 4 de juliol de 2025
Patró de iot: 4 de juliol de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 4 de juliol de 2025
Patró per a navegació bàsica: 4 de juliol de 2025
Menorca i Eivissa
Capità de iot: 1 de juliol de 2025
Patró de iot: 1 de juliol de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 1 de juliol de 2025
Patró per a navegació bàsica: 1 de juliol de 2025
CONVOCATÒRIA DE SETEMBRE DE 2025
Termini de presentació de sol·licituds: del 28 de juliol al 8 d'agost de 2025
Lloc i data dels exàmens:
Mallorca
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 26 de setembre de 2025
Patró per a navegació bàsica: 26 de setembre de 2025
Menorca i Eivissa
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 23 de setembre de 2025
Patró per a navegació bàsica: 23 de setembre de 2025
CONVOCATÒRIA DE DESEMBRE DE 2025
Termini de presentació de sol·licituds: del 16 al 29 d'octubre de 2025
Lloc i data dels exàmens:
Mallorca
Capità de iot: 15 de desembre de 2025
Patró de iot: 15 de desembre de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 15 de desembre de 2025
Patró per a navegació bàsica: 15 de desembre de 2025
Menorca i Eivissa
Capità de iot: 10 de desembre de 2025
Patró de iot: 10 de desembre de 2025
Patró d'embarcacions d'esbarjo: 10 de desembre de 2025
Patró per a navegació bàsica: 10 de desembre de 2025
Segons el nombre de sol·licituds presentades i la disponibilitat de personal i infraestructures, el president del Tribunal pot decidir que es duguin a terme els exàmens també el dia anterior o posterior als que s'indiquen en aquest apartat.
Novè Llista provisional i llista definitiva d'admesos i exclosos
Una vegada que hagi acabat el termini per presentar les sol·licituds, s'ha de publicar una llista provisional d'admesos i exclosos en la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim.
Els candidats que hagin presentat la sol·licitud de participació i no figurin en les llistes provisionals o figurin en la llista provisional d'exclosos, poden esmenar les deficiències en el termini de deu dies hàbils, d'acord amb el que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
Aquest termini d'esmena és per presentar els requisits no acreditats, no per completar els que s'han de tenir en la data límit del termini de presentació de sol·licituds (pagament de taxes, requisits de titulació, etc.).
Els candidats que no esmenin els defectes que n'hagin motivat l'exclusió en el termini esmentat quedaran exclosos de la convocatòria; també en quedaran exclosos els que en la data límit de presentació de sol·licituds no complien els requisits per presentar-s'hi.
Les llistes definitives d'admesos i exclosos s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim, almenys amb tres dies hàbils d'antelació a la data de l'examen, juntament amb el lloc, la data i l'hora de l'examen. També s'hi ha d'indicar el material que han de tenir o que poden portar els candidats.
Els aspirants han de dur a terme les proves a l'illa i a l'hora en què figurin inscrits, i no es podran fer canvis d'ubicació o horari, excepte per motius de salut acreditats degudament per un facultatiu mèdic.
Les persones que no figurin en les llistes definitives d'admesos no podran dur a terme, en cap cas, les proves per obtenir les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo. Tampoc no es podrà fer una prova diferent d'aquella en què es figuri com a matriculat en la llista definitiva d'admesos.
Desè Tribunals
El director general de Ports i Transport Marítim, prèviament a les proves de cada convocatòria, ha de nomenar els membres del Tribunal.
El Tribunal queda constituït vàlidament amb la presència del president i del secretari, o les persones que els substitueixin, i un vocal.
El president del Tribunal, si és necessari, pot nomenar el personal de suport o col·laborador necessari per a cada convocatòria.
Els membres del Tribunal i el personal col·laborador tenen dret a percebre les indemnitzacions per les assistències a les sessions en les quals intervenguin, sens
perjudici, si n'és el cas, de les dietes que els corresponguin d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, o la compensació amb temps de descans per la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en els termes prevists reglamentàriament.
Onzè Qualificacions provisionals i definitives
Una vegada acabats els exàmens i feta la correcció, la plantilla de resultats i les qualificacions provisionals s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim.
Els fulls de resposta amb defectes d'identificació (DNI incorrecte, model d'examen incorrecte, etc.) quedaran sense corregir, sens perjudici que es pugui sol·licitar l'esmena d'aquests errors dins del termini que s'estableix en el paràgraf següent, cas en què es considerarà com a revisió d'examen sense que es concedeixi un nou termini.
Els candidats disposen de cinc dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les qualificacions provisionals de la convocatòria de què es tracti, per presentar per escrit les reclamacions que considerin oportunes, amb indicació de les dades personals, telèfon de contacte i motiu de la reclamació, segons el model que figura en l'annex 6 de la convocatòria.
Una vegada que hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds, els membres del Tribunal s'han de posar en contacte amb els sol·licitants, telefònicament, per comentar les al·legacions i observacions sobre l'examen. Si la persona sol·licitant vol fer la revisió de manera presencial a les oficines de la Direcció General de Ports i Transport Marítim, ho haurà de comunicar en aquest moment, circumstancia que es valorarà i, en cas que s'accepti, se li facilitarà dia i hora.
Una vegada que s'hagin atès i resolt les al·legacions, s'han de publicar les llistes de qualificacions definitives en la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim. Contra les qualificacions definitives es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, d'acord amb el que estableixen els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els fulls de resposta dels exàmens s'han de conservar durant un termini de cinc anys comptadors des de la data de l'examen, sens perjudici de la consignació informàtica del resultat. La resta del material utilitzat en l'examen s'ha de conservar únicament durant un any.