Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 26623
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears pel qual s’autoritzen les tarifàries màximes aplicables a la prestació dels serveis bàsics portuaris de caràcter rarificable contemplats en els diferents títols concessionals en els ports de gestió indirecta
Versió PDF
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en la sessió del dia 19 de desembre de 2024, va acordar el següent:
1º. L'article 61.1 g) de la Llei 10/2005 de 21 de juny de Ports de les Illes Balears estableix que els títols concessionals contindran les condicions de prestació dels serveis, així com les tarifes o preus màxims que ha de percebre's dels usuaris, en els quals seran repercutits les despeses de manteniment i conservació, així com les despeses generals necessàries, amb detall dels factors constitutius com a base de futures revisions.
2º. De la mateixa forma l'article 83.3 f) del decret 11/2011 de 18 de febrer pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la citada Llei també preveu que formaran part del títol concessional les tarifes màximes que procedeixin.
Les tarifes tindran el caràcter de màximes i els concessionaris podran aplicar tarifes inferiors quan així ho estimin convenient.
3º. Aquests títols entre les seves condicions d'explotació estableixen que el concessionari té dret a percebre dels usuaris les tarifes per la prestació de serveis que prèviament hagi aprovat l'Administració, i que haurà de presentar una proposta de tarifes màximes d'explotació amb les seves condicions d'aplicació per al seu estudi i aprovació si procedís.
A més, entre les seves condicions particulars es preveu que els serveis obligatoris i altres serveis nàutics complementaris que poguessin prestar-se estan subjectes a la seva naturalesa de servei públic tal com està previst en l'article 54 de la Llei 10/2005, de Ports de les Illes Balears i concordants, els quals es desenvoluparan en les ordenances reguladores dels serveis corresponents, amb la finalitat de garantir la prestació en condicions raonables de seguretat, continuïtat, regularitat, cobertura, qualitat i preu, i de respecte al medi ambient.
En compliment de l'anterior els citats concessionaris han presentat les seves propostes de tarifes màximes.
4º. Havent finalitzat el procediment d'adaptació previst en la Disposició transitòria quarta de la Llei 10/2005, de 21 de juny, respecte de totes les instal·lacions nàutic – esportives que han sol·licitat aquesta actualització, procedeix tal com preveuen els seus títols concessionals, el Consell d'Administració en data 30 d'agost i 27 de setembre de 2018 va acordar iniciar el procediment d'aprovació de les tarifes màximes que els concessionaris podrien percebre dels usuaris per la prestació dels serveis portuaris obligatoris i complementaris, amb criteris homogenis per a totes les instal·lacions.
A més, considerant necessari mentre es tramita el present procediment que exigeix l'emissió d'informes tècnics i jurídics podent allargar la durada d'aquest, establir un règim provisional d'autorització de tarifes màximes amb efectes des de l'atorgament dels títols concessionals.
5º. L'article 11.1.d) dels estatuts de Ports de les Illes Balears, aprovat per Decret 134/2005. De 28 de desembre atribueix al Consell d'Administració la competència per a l'aprovació de les tarifes per a la prestació dels serveis portuaris.
Per l'anterior el vicepresident eleva a la consideració del Consell d'Administració la següent proposta d'
ACORD
Primer. Autoritzar les tarifes màximes de les instal·lacions nàutic – esportives que figuren en l'annex 1, presentades per a la seva aprovació refronts als serveis bàsics portuaris de caràcter tarificable previstos en els respectius títols concessionals.
Segon. Notificar la present resolució als que siguin interessats i publicar l'anunci de l'autorització de les tarifes màximes en el BOIB, que estaran disponibles en la pàgina web de Ports de les Illes Balears i en les respectives pàgines web i taulons d'anunci dels concessionaris, significant que contra aquesta s'esgota la via administrativa, podent-se interposar recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que es disposa en l'article 112 i 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment administratiu de les administracions públiques, o de manera alternativa recurs contenciós - administratiu davant els Jutjats del contenciosos – administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós – administrativa.
Palma, (signat electrònicament: 15 de gener de 2025)
El vicepresident executiu Antonio Mercant Morató
ANNEX 1 NORMES D'APLICACIÓ
1. Prestació de serveis. Tipus
En virtut de les disposicions contemplades en la Llei 10/2005, de 21 de juny, de Ports de les Illes Balears en les instal·lacions nàutic - esportives de competència autonòmica cedides en règim de concessió es presten (excepte exoneració expressa contemplada en el corresponent títol concessional o acord posterior) els següents tipus de serveis:
1. Serveis portuaris generals
Són serveis portuaris generals els relacionats en l'article 43 de la Llei 10/2005.
2. Serveis portuaris bàsico
Són serveis portuaris bàsics a prestar en els ports esportius gestionats en règim de concessió els relacionats en l'article 54 de la Llei 10/2005.
Els serveis contemplats en aquesta disposició, de prestació obligada són:
Als quals s'ha afegit el servei d'amarrament provisional o temporal d'embarcacions auxiliars d'embarcacions nodrisses externes (no amarrades en el port), per a embarcament o desembarcament de passatgers o tripulants, avituallament o ús i gaudi de serveis de la instal·lació portuària.
3. Serveis comercials de caràcter portuari
Com:
Per a aclarir conceptes el servei des <Marina seca> es diferencia de , <Encallada d'embarcacions per a llargues estades, sense efectuar labors de rearació i manteniment (hibernatge)> que el primer permet a l'usuari la hissada o el llançament de l'embarcació des de o fins a la seva posició d'encallada (ja sigui en prestatgeria, posició en sec estacada o en bressol, o en el seu remolc) tantes vegades com ho sol·liciti al gestor del servei segons la regulació d'aquest. Mentre que l'encallada per a llargues estades (igualment en prestatgeria, posició en sec estacada o en bressol, o en el seu remolc), la hissada i avarada de l'embarcació ve inclosa tan sols a l'inici i al final del període de permanència.
En qualsevol dels dos casos no es permet efectuar labors de reparació o manteniment de l'embarcació, per a això s'haurà de sol·licitar aquest servei.
4. Serveis comercials de caràcter no estrictament portuari
En referència als serveis de tipus comercial de l'oferta complementària, com:
2. Serveis portuaris bàsics de caràcter tarificable (tarifació directa)
Els serveis portuaris bàsics d'obligada prestació pel concessionari (excepte exoneració) de caràcter tarificable:
3. Serveis portuaris bàsics de caràcter no tarificable (tarifació indirecta o repercutida)
Els serveis portuaris bàsics d'obligada prestació pel concessionari (excepte exoneració) i que per les seves característiques no reporten tarifació directa, sinó que són repercutits en els preus dels serveis tarificables, bé de manera proporcional, lineal segons el cas, o en les despeses generals o d'estructura, són:
4. Tarifes oficials
Té la consideració de tarifes oficials tan sols les corresponents a la prestació dels serveis portuaris bàsics tarificables, amb la corresponent repercussió si és el cas, dels no tarificables.
La relació de tarifes amb estructura homogènia, simplificada i ordenada constitueix l'Estructura Tarifària del port, de manera que després de l'oportú tràmit han de ser aprovades per Ports IB, tenint la consideració de Tarifes màximes.
En tot cas les mateixes tindran la consideració de tarifes màximes.
5. Establiment de les tarifes
Per a l'establiment de les tarifes, sobre els costos directes imputables a la prestació del servei es troba repercutida la part proporcional per costos d'explotació, conservació i manteniment, amortitzacions, les despeses generals i d'estructura, i el corresponent marge comercial.
Es troba així mateix repercutida la part proporcional de serveis d'obligada prestació de caràcter no tarificable.
En aquestes tarifes no està inclòs:
6. Prestació de serveis especials
Es consideren serveis especials aquells no contemplats en els d'obligada prestació pel corresponent títol concessional, o bé d'impossible prestació pels mitjans propis disponibles pel concessionari, per superar la seva funcionalitat o capacitat operativa.
Aquests hauran de ser prèviament sol·licitats per l'usuari, autoritzats expressament i de manera potestativa per l'administració del port, amb establiment de les corresponents condicions i acceptació manifesta pel peticionari prèvia a la seva prestació.
Si els mateixos fossin proporcionats íntegrament o de manera parcial pel concessionari, la seva tarifació tindrà la consideració de preu privat o lliure, i per tant no estan contemplades en l'Estructura tarifària oficial.
7. Procediment per a la revisió o actualització de tarifes
Les tarifes oficials seran revisables segons els termes i procediments establerts en el títol concessional corresponent (actualització anual sobre la base d'IPC_IB de Balears, o revisió quan sorgeixin causes imprevisibles en el moment d'establir la proposta de tarifes, o quan es produeixi una variació significativa en les condicions de prestació del servei).
L'actualització anual referida a l'evolució de l'IPC s'efectuarà pel concessionari amb periodicitat anual.
Per a això en el primer trimestre de cada anualitat el concessionari formularà proposta d'actualització de tarifes en virtut dels últims índexs mensuals d'evolució d'IPC_IB disponibles o publicats, de manera que aquesta actualització tindrà vigència al llarg de tota l'anualitat.
Qualsevol altre tipus de proposta d'actualització no vinculada a l'evolució de l'IPC_IB es formalitzarà mitjançant sol·licitud prou fonamentada davant Ports IB, sobre la base dels supòsits establerts en el corresponent Títol concessional.
8. Publicació
El concessionari efectuarà complert trasllat de la proposta d'actualització a Ports IB, i si aquest no presentarà objecció o cap reserva vindrà obligat a la seva publicació en la seva pàgina web i en el tauler d'anuncis de la instal·lació portuària.
QUADRE DE TARIFES MÀXIMES.
A continuació, es relacionen els quadres de tarifes oficials de les següents instal·lacions portuàries de competència autonòmica cedides en concessió (Gestió Indirecta):
|
INSTAL·LACIÓ |
EXPEDIENT |
|
Club Nàutic Cala Gamba |
PDP-003 |
|
Club Marítim Sant Antoni de la Platja - Ca'n Pastilla |
PDP-007 |
|
Club Nàutic S'Arenal |
PDP-013 |
|
Club Nàutic S'Estanyol |
PDP-014 |
|
Club Nàutic Sa Ràpita |
PDP-017 |
|
Reial Club Nàutic Portopetro |
PDP-107 |
|
Marina Cala d'Or |
PDP-020 |
|
Club Nàutic Portocolom |
PDP-106 |
|
Club Nàutic Porto Cristo |
PDP-105 |
|
Club Nàutic Cala Ratjada |
PDP-104 |
|
Club Nàutic Colònia Sant Pere |
PDP-051 |
|
Club Nàutic Serranova |
PDP-021 |
|
Club Nàutic Ca'n Picafort |
PDP-052 |
|
Marina Bonaire |
PDP-023 |
|
Reial Club Nàutic Port Pollença |
PDP-103 |
|
CN Santa Ponça |
PDP-029 |
|
Port Adriano |
PDP-027 |
|
Club Nàutic Portals Vells |
PDP-028 |
|
Club Nàutic Palmanova |
PDP-030 |
|
Puerto Portals |
PDP-031 |
|
Port Addaya |
PDP-035 |
|
Club Nàutic Fornells |
PDP-039 |
|
Club Nàutic Ciutadella |
PDP-115 |
|
Marina Santa Eulària |
PDP-040 |
|
Club Nàutic Sant Antoni de Portmany - Es Nàutic |
PDP-111 |
L'autorització de les presents tarifes i la seva subsegüent entrada en vigor comportarà la derogació de les tarifes autoritzades mitjançant resolució del Vicepresident de Ports de les Illes Balears de 13 de febrer de 2019.
S'està tramitant un procediment d'actualització dels diferents Reglaments d'Explotació i Policia de les instal·lacions portuàries de gestió indirecta. En aquests reglaments s'haurà d'acompanyar un Annex de tarifes en la qual s'establiran els criteris d'aplicació d'aquestes.