Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 14113
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es convoquen ajuts per a la formació de personal investigador (FPI) i la formació de personal investigador empresarial (FPI-E), així com subvencions per a taxes acadèmiques (FPI 2024), amb cofinançament del Fons Social Europeu (FSE+)
Versió PDF
Fets
1. Els recursos humans són el factor limitador més important per a la creació, l'absorció i la transformació del coneixement. La formació de personal investigador d'aquesta convocatòria és una mesura de foment de la recerca científica i tecnològica amb la qual es pretén enfortir la capacitat de recerca dels grups d'R+D, tant del sector públic com del privat, i millorar la capacitat tecnològica de les empreses mitjançant la formació i l'adaptació de personal qualificat que es pot incorporar al sistema d'innovació.
2. Amb aquesta convocatòria es pretén fomentar la recerca científica i tecnològica en àrees que serveixen per satisfer les necessitats socials i productives de les Illes Balears i, alhora, formar investigadors, a fi que la formació rebuda durant el període de gaudi de l'ajut contribueixi a integrar-los en el sistema productiu.
3. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears (BOIB núm. 105, de 9 d'agost), té per objecte el foment de l'activitat d'investigació, de desenvolupament tecnològic i d'innovació, entesa com a bé comú en l'àmbit de les Illes Balears, i la coordinació i la planificació de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears (ECTIB). Es pretén, a més, impulsar la transparència, la difusió i la transferència de coneixement en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així mateix, l'article 12 d'aquesta Llei defineix el Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears com l'instrument per aconseguir els objectius establerts per aquesta Llei en matèria de recerca, desenvolupament i innovació.
4. El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022, aprovat el 29 de març de 2019, té com a fi últim contribuir i donar impuls al lideratge científic i tecnològic de la regió i les capacitats d'innovació com a elements essencials per a la creació d'ocupació de qualitat, la millora de la productivitat i la competitivitat empresarial, la millora en la prestació dels serveis públics i, finalment, el desenvolupament i el benestar dels ciutadans.
5. El 20 d'abril de 2024 es va publicar l'Acord del Consell de Govern pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026. Entre les subvencions previstes en el Pla es troba, en el punt I.3.1, la convocatòria d'ajuts per a la formació de personal investigador.
6. El Programa de Fons Social Europeu (FSE+) 2021-2027 de les Illes Balears inclou, sota la Prioritat 3 (Educació i Formació), Objectiu Específic E, Acció 03, referent a les ajudes per a la formació de personal investigador, té com a objectiu incrementar el coneixement del personal investigador, elevar les capacitats i, amb ell, la productivitat de la regió. En aquest sentit, la convocatòria és susceptible de ser cofinançada amb el FSE+.
7. D'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca i Desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01), no s'aplicarà el que es disposa en l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) a les ajudes concedides a organismes públics de recerca per a activitats no econòmiques, incloent-hi com a tals la formació de personal i l'R+D independent dels organismes de recerca. Cal, això sí, que es pugui distingir amb claredat entre les activitats de caràcter econòmic i no econòmic de l'organisme.
8. A més a més, si l'organisme de recerca realitza gairebé exclusivament activitats no econòmiques, també estan exclosos de l'àmbit d'aplicació de la normativa d'ajudes d'estat, sempre que les seves activitats econòmiques siguin purament accessòries. És a dir, que corresponguin a una activitat relacionada directament amb el seu funcionament o que sigui necessària per al funcionament de l'organisme de recerca, o que estigui estretament vinculada al seu principal ús no econòmic, i tingui un abast limitat. Es considerarà que això es produeix quan les activitats econòmiques consumeixen exactament les mateixes entrades (inputs), com material, equipament, mà d'obra i capital fix, que les activitats no econòmiques, i la capacitat assignada cada any a aquestes activitats econòmiques no supera el 20 % de la capacitat anual total de l'entitat de què es tracti.
9. En aplicació de l'anterior, les ajudes previstes en aquesta resolució per a la modalitat A (FPI) no tindran la consideració d'ajudes d'Estat.
10. En relació a la modalitat B (FPI-E) d'aquesta convocatòria, les empreses estaran sotmeses al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE als ajuts de minimis, l'import total dels quals, compatibles amb el règim d'ajudes estatals, corresponents a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros en un període de tres anys des de la primera resolució de concessió. Per a aquest càlcul, els ajuts es consideren concedits en el moment en què es confereix a l'empresa el dret legal a rebre l'ajut, amb independència de la data de pagament.
11. La Recomanació de la Comissió Europea (2005/251/CE) d'11/03/2005 (DOUE L75 de 22/03/2005), relativa a la Carta Europea de l'Investigador i Codi de Conducta per a la contractació d'investigadors, s'aplicarà en els ajuts convocats en aquesta resolució. És per això que el personal investigador contractat i les entitats a les quals s'adscriguin, hauran de complir els principis i exigències generals establerts en la recomanació.
12. A més, s'ha de tenir en compte la disponibilitat pressupostària per a l'exercici de 2024 i els informes previs de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i també les facultats per dictar resolucions establertes en la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB Núm. 94, de 10 de juliol).
2. Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB Núm. 94, de 10 de juliol).
3. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol (BOIB núm. 102) i pel Decret 4/2024, de 17 de maig (BOIB núm. 65).
4. Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
5. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
6. Decret 75/2004 de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB Núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
7. Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB Núm. 25, del 13 de febrer de 2010).
8. Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.
9. Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis. 10. Comunicació de la Comissió sobre el marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2022/C 414/01), publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea C 414/1, de 28 d'octubre de 2022. 11. Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu Plus durant el període de programació 2021-2027. 12. El Reglament (UE, Euratom) 2024/2509 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2024, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions a centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic i a empreses ubicades a les Illes Balears per finançar vint-i-sis ajuts per formar personal investigador, l'objectiu dels quals és formar en recerca científica i tècnica a titulats superiors universitaris que vulguin fer una tesi doctoral, d'acord amb les bases específiques de l'annex 1.
Aquesta convocatòria estarà sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici següent a aquell en què es tramiti l'expedient.
Els ajuts es distribueixen de la manera següent:
− Modalitat A: vint-i-un ajuts per a la formació de personal investigador (FPI) a centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic ubicats a les Illes Balears.
− Modalitat B: cinc ajuts per a la formació de personal investigador empresarial (FPI-E) a empreses ubicades a les Illes Balears.
− Taxes acadèmiques: vint-i-sis ajuts que inclouen la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral.
2. Destinar un import màxim de 3.593.131,88 euros a aquesta convocatòria, que té caràcter pluriennal.
Aquest expedient es durà a terme pel procediment de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'any 2024 (articles 43, 44, 45 i 46 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
La distribució màxima per anualitats, que inclouen la dotació mensual, la part cofinançada de la quota empresarial de la Seguretat Social, la part cofinançada de la indemnització per finalització del contracte laboral i les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació, que inclouen la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral, és la següent:
— Any 2024: 0,00 €.
— Any 2025: 0,00 €.
— Any 2026: 723.496,02€, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 7.904,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 275.227,70 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 137.613,85 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 110.091,08 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 55.045,54 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 137.613,85 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2027: 901.906,98 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 7.904,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 343.847,30 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 171.923,65 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 137.538,92 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 68.769,46 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 171.923,65 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2028: 927.377,10 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 11.024,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 352.443,50€, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 176.221,75 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 140.977,40 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 70.488,70 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 176.221,75 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2029: 1.040.351,78 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 11.024,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 395.895,30 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 197.947,65 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 158.358,12 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 79.179,06 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 197.947,65 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
3. Comunicar-ho a la Base de dades nacional de subvencions.
4. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que consten en l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que es consideri oportú.
(Signat electrònicament: 8 de gener de 2025)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer Objecte
1. L'objecte de la convocatòria és atorgar subvencions a centres o unitats de recerca i desenvolupament tecnològic i a empreses ubicades a les Illes Balears per finançar vint-i-sis ajuts per formar personal investigador, l'objectiu de les quals és formar en recerca científica i tècnica a titulats superiors universitaris que vulguin fer una tesi doctoral.
2. D'altra banda, també és objecte d'aquesta convocatòria atorgar subvencions destinades a cobrir les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació, que inclouen la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral.
Segon Finançament dels ajuts
1. Es destina un màxim de 3.593.131,88 euros a aquesta convocatòria que té caràcter pluriennal. La distribució màxima per anualitats, que inclouen la dotació mensual, la part cofinançada de la quota empresarial de la Seguretat Social, la part cofinançada de la indemnització per finalització del contracte i les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació, que inclouen la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral, és la següent:
— Any 2024: 0,00 €.
— Any 2025: 0,00 €.
— Any 2026: 723.496,02 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 7.904,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 275.227,70 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 137.613,85 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 110.091,08 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 55.045,54 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 137.613,85 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2027: 901.906,98 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 7.904,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 343.847,30 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 171.923,65 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 137.538,92 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 68.769,46 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 171.923,65 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2028: 927.377,10 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 11.024,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 352.443,50€, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 176.221,75 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 140.977,40 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 70.488,70 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 176.221,75 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
— Any 2029: 1.040.351,78 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents; sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
• 11.024,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
• 395.895,30 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
• 197.947,65 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
• 158.358,12 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
• 79.179,06 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
• 197.947,65 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
2. Aquesta convocatòria pot cofinançar-se amb el Fons Social Europeu (FSE +) a través del Programa de les Illes Balears 2021-2027. Les actuacions que s'hi preveuen poden ser cofinançades en un 60 % amb càrrec al Programa FSE+.
3. En l'establiment de les condicions per accedir als ajuts es tenen en compte principis horitzontals prevists pel FSE+ en el període de programació 2021-2027, als quals han de contribuir de forma general les accions cofinançades. Aquests principis es concreten en la igualtat de gènere, igualtat d'oportunitats i no discriminació, l'accessibilitat i el canvi climàtic.
4. Aquesta convocatòria està sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de comptabilitzar-la per finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici següent a aquell en què es tramiti l'expedient.
5. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.
Tercer Ajuts objecte de la subvenció
1. Modalitats:
a) Modalitat A (FPI): aquests ajuts tenen com a objecte la formació de doctors mitjançant el cofinançament de contractes laborals, en la modalitat de contracte predoctoral, del personal investigador en formació en centres d'R+D que vulgui fer una tesi doctoral associada a un projecte d'investigació finançat per projectes d'R+D subvencionats per un organisme competent mitjançant una convocatòria pública competitiva.
b) Modalitat B (FPI-E): aquests ajuts tenen com a objectiu la formació de doctors a empreses ubicades en les Illes Balears, mitjançant el cofinançament dels contractes laborals del personal investigador en formació que participi en un projecte de recerca industrial o de desenvolupament experimental que es desenvolupi en una empresa, en el qual s'ha d'emmarcar la tesi doctoral, per afavorir la inserció laboral d'investigadors a les empreses des dels inicis de les seves carreres professionals, contribuir a l'ocupabilitat d'aquests investigadors i promoure la incorporació de talent al teixit productiu per elevar-ne la competitivitat.
El projecte de recerca industrial o de desenvolupament experimental es pot executar totalment o parcialment a l'empresa o en col·laboració entre l'empresa i una altra entitat, pública o privada.
En el cas de no assignació dels ajuts de la modalitat B (FPI-E), sigui per falta de persones candidates sol·licitants o perquè les persones candidates presentades no tenen la qualitat científica suficient segons el criteri establert per la Comissió de Selecció Interna, els ajuts no assignats poden afegir-se al nombre de places que s'han d'assignar als ajuts de la modalitat A (FPI).
2. Taxes acadèmiques:
En el cas dels ajuts destinats a investigadors en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, el pagament dels ajuts corresponents a les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació adscrit a les entitats beneficiàries correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i s'ha d'abonar mitjançant un endós a la Universitat de les Illes Balears.
El concepte de taxes acadèmiques per a cada persona investigadora en formació adscrita a les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció inclou la tutela acadèmica de doctorat, l'obertura i el manteniment de l'expedient, i la defensa de la tesi doctoral.
Quart Característiques dels ajuts
1. Aquests ajuts per a la formació de personal investigador s'han de formalitzar per mitjà d'un contracte predoctoral en formació amb l'entitat a la qual s'adscriu el personal investigador en formació, d'acord amb l'article 21 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació modificada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre de 2022 i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
Qualsevol modificació de la legislació o la normativa aplicable comporta l'actualització immediata de les clàusules afectades.
La formalització per mitjà d'un contracte laboral se suposa d'acord amb la legislació laboral vigent i preserva els principis establerts en la Carta europea de l'investigador i el Codi de conducta per a la contractació d'investigadors, establerts per l'espai europeu d'investigació.
2. El període per gaudir de l'ajut és de 48 mesos comptadors a partir de la data d'incorporació.
3. La durada d'aquest contracte no pot excedir els quatre anys. No obstant això, si el contracte es concerta amb una persona amb discapacitat, pot arribar a una durada màxima de sis anys, incloses les pròrrogues, tenint en compte les característiques de l'activitat investigadora i el grau de les limitacions per dur-la a terme.
4. En el cas que la persona seleccionada hagi gaudit d'un ajut de característiques similars, la durada d'aquest contracte anterior s'ha de descomptar de la durada total del contracte formalitzat arran d'aquesta convocatòria.
5. Les persones que ja tenguin un títol de doctor no poden participar en aquesta convocatòria.
6. Les persones investigadores en formació que defensin la seva tesi com a mínim 3 mesos abans de la data de finalització de l'ajut gaudiran d'un període d'orientació postdoctoral (POP), d'un màxim de 12 mesos de durada, sense que juntament amb aquest POP es pugui superar la durada màxima inicial de gaudi de l'ajut, d'acord amb el que estableix l'article 22.1.c) de la Llei 14/2011. La dotació econòmica del POP ha de ser la mateixa que es destina al personal investigador en formació.
7. Atès que aquests ajuts tenen caràcter d'iniciació i formació en la recerca, l'acabament del període de gaudi implica la impossibilitat de tornar a concedir a les persones que han estat beneficiàries un altre ajut per a la formació de personal investigador dels programes del Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears.
Cinquè Tutorització i direcció dels treballs i projectes de recerca
1. S'ha de designar una persona responsable de la tutorització de la persona investigadora en formació. La personal responsable ha de tenir vinculació funcionarial, contractual i/o estatutària amb l'entitat sol·licitant amb seu a les Illes Balears en la qual s'hagi de dur a terme el treball. En el cas de la modalitat B, aquest tutor podrà ser una persona que, sense tenir-hi vinculació laboral, sí que ha de comptar amb una participació en el capital de l'entitat o d'una altra entitat que hi estigui relacionada mitjançant accions o de manera societària, la qual cosa suposi una capacitat de control efectiu, directe o indirecte, de l'entitat. La persona que es designi com a tutora podrà ser la mateixa persona que sigui la responsable de l'execució del projecte a l'entitat.
2. S'ha de designar un doctor responsable de la direcció de la tesi doctoral. El tutor, en cas de tenir el grau de doctor, podrà actuar com a director o codirector de la tesi doctoral prèvia assignació per part de la comissió acadèmica responsable del programa en què s'ha matriculat l'investigador en formació, d'acord amb el Reial Decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat, sense perjudici que puguin existir altres codirectors.
3. Els directors de la tesi només poden formar part d'una única sol·licitud. La presentació de més d'una sol·licitud implica excloure-les totes.
4. Cap director de tesi no pot dirigir simultàniament, a partir de la data de concessió, més de dos beneficiaris de cap tipus d'ajut per a la formació de personal investigador del Govern de les Illes Balears. Excepcionalment, no es tindran en compte les sol·licituds pendents de resoldre de la convocatòria d'ajuts per a la formació de personal investigador (FPI) i la formació de personal investigador empresarial (FPI E), així com subvencions per a taxes acadèmiques (FPI 2023) (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2023), si no s'han resolt abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds.
5. Per als ajuts de la modalitat A, el projecte de tesi ha d'estar emmarcat en un projecte de recerca i desenvolupament tecnològic actiu subvencionat per un organisme competent mitjançant una convocatòria pública competitiva (projecte marc). No han de ser considerats projecte marc els projectes CIBER, Ramón y Cajal, Miguel Servet o similars.
Si l'aprovació del projecte marc està en fase de resolució provisional, la concessió de l'ajut s'ha de condicionar a la resolució definitiva d'aprovació del projecte. La resolució definitiva s'ha de presentar en un termini no superior a sis mesos a partir de la data de concessió d'aquest ajut. El director (o directors) del treball de tesi han de formar part oficialment de l'equip executor d'aquest projecte marc.
6.Per als ajuts de la modalitat B, el projecte de tesi ha d'estar emmarcat en un projecte de recerca industrial/empresarial o de desenvolupament experimental (projecte marc), com es detalla a continuació:
- Projectes de recerca industrial/empresarial: projectes orientats a la investigació planificada o estudis crítics l'objecte dels quals és l'adquisició de nous coneixements i tècniques que puguin ser útils per a la creació de productes i processos, incloent la creació de components de sistemes complexos que siguin necessaris per a la investigació empresarial i/o industrial, i la validació de tecnologia genèrica, excepte els prototips.
- Projectes de desenvolupament experimental: projectes per a l'adquisició, la combinació, configuració i ús de coneixements i tècniques ja existents, d'índole científica, tecnològica, empresarial o d'un altre tipus, amb vista a l'elaboració de productes, processos o serveis nous o millorats; pot incloure també, per exemple, activitats de definició conceptual, planificació i documentació de nous productes, processos o serveis. El desenvolupament experimental podrà comprendre la creació de prototips, demostració, elaboració de projectes pilot, assaig i la validació de productes, processos o serveis nous o millorats, en entorns representatius de condicions reals de funcionament, sempre que l'objectiu principal sigui aportar noves millores tècniques a productes, processos o serveis que no estiguin substancialment assentats. Pot incloure el desenvolupament de prototips o projectes pilot que es puguin utilitzar comercialment quan siguin necessàriament el producte comercial final i la seva fabricació resulti massa onerosa per al seu ús exclusiu amb fins de demostració i validació; el desenvolupament experimental no inclou les modificacions habituals o periòdiques efectuades en productes, línies de producció, processos de fabricació, serveis existents i altres operacions en curs, tot i que aquestes modificacions puguin representar-ne millores.
7. Només es pot presentar una sol·licitud per cada projecte de recerca (projecte marc). Si se'n presenta més d'una, s'han d'excloure del tràmit totes les sol·licituds que es presentin per al mateix projecte marc.
8. La persona investigadora principal o persona responsable del projecte marc ha de justificar la disponibilitat de finançament i ha d'autoritzar que el treball de tesi doctoral, per al qual se sol·licita l'ajut, es dugui a terme.
Sisè Beneficiaris i persones candidates
1. Beneficiaris: poden ser beneficiàries dels ajuts les entitats ubicades a les Illes Balears que tinguin la capacitat de formalitzar els contractes laborals que es descriuen a continuació:
a) Centres públics d'R+D: les universitats públiques, els organismes públics de recerca reconeguts per la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, modificada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre, els centres d'R+D amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada vinculats a l'Administració General de l'Estat o que en depenen, i els centres d'R+D vinculats a administracions públiques territorials o que en depenen, independentment de la personalitat jurídica.
b) Centres públics i privats d'R+D sense finalitat de lucre: les universitats privades i entitats públiques i privades sense finalitat de lucre amb capacitat i activitat demostrada en R+D. S'hi inclouen els centres tecnològics la propietat i la gestió dels quals correspon majoritàriament a les administracions públiques.
c) Centres tecnològics i centres de suport a la innovació tecnològica: d'acord amb el Reial decret 2093/2008, de 19 de desembre, pel qual es regulen els centres tecnològics i els centres de suport a la innovació tecnològica d'àmbit estatal i es crea el registre d'aquests centres.
d) Empreses privades d'R+D i/o innovació: entitats privades amb capacitat i activitat demostrades en R+D+I.
2. Candidats: els candidats interessats en aquests ajuts (personal investigador en formació) poden presentar propostes a les entitats amb el vistiplau de la persona directora de la tesi i de la persona investigadora principal del projecte.
Setè Requisits de les persones candidates
1. En el termini de presentació de sol·licituds, els candidats han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola, ser nacional d'un país membre de la Unió Europea o ser estranger resident a Espanya.
b) Tenir la titulació de grau o equivalent amb una nota mitjana mínima d'expedient acadèmic igual o superior a 7,00 (escala de 0 a 10), d'acord amb els criteris que especifica el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional.
c) Estar matriculat o admès en un programa oficial de doctorat de la Universitat de les Illes Balears per al curs 2025/2026. També podran sol·licitar l'ajut els candidats que, en el moment de presentació de la sol·licitud, tot i no estar matriculats o admesos en un programa oficial de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, estiguin en disposició d'estar-ho en la data d'acceptació de l'ajut, d'acord amb el punt desè, 12.
d) La finalització dels estudis que donen accés al programa oficial de doctorat per a la Modalitat A ha de ser posterior a l'1 de gener de 2021. Excepcionalment, es permetran programes de doctorat d'altres universitats sempre que quedi palès, mitjançant un informe raonat, aprovat per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, de la impossibilitat de realitzar la tesi doctoral a la Universitat de les Illes Balears perquè cap programa de doctorat existent s'adequa a la temàtica de la tesi doctoral.
e) Aquelles persones candidates que també haguessin presentat la seva candidatura a la convocatòria d'ajuts per a la formació de personal investigador (FPI) i la formació de personal investigador empresarial (FPI-E), així com subvencions per a taxes acadèmiques (FPI 2023) (BOIB núm. 176, de 30 de desembre), i siguin proposats per rebre un ajut quan aquesta convocatòria anterior es resolgui, quedaran automàticament exclosos de la present convocatòria, independentment de si accepten o no l'ajut proposat.
2. En els casos següents, la data d'acabament dels estudis que donen accés al programa de doctorat, per a la Modalitat A pot ser com a límit l'1 de gener de 2016:
a) Les persones que s'han graduat en Biologia, Infermeria, Farmàcia, Medicina, Psicologia, Química i Física que, en el moment de sol·licitar l'ajut, tinguin un títol de formació sanitària especialitzada (BIR, EIR, FIR, MIR, PIR, QIR i RFIR, respectivament).
b) Els titulats que varen acabar els estudis després de l'1 de gener de 2016 i que acreditin que, des d'aquesta data fins avui dia, han gaudit d'un període de baixa per maternitat, han tingut cura de fills o filles menors de sis anys, han tingut cura de familiars o persones dependents amb una discapacitat física, psíquica o sensorial legalment reconeguda.
3. En el moment de l'acceptació, els candidats han d'estar en disposició de complir els requisits següents:
a) Tenir la residència a les Illes Balears, la qual es pot acreditar mitjançant un certificat d'empadronament a un municipi de les Illes Balears.
b) Estar matriculats en un programa oficial de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, per a l'any acadèmic 2025-2026, d'acord amb la normativa vigent. Excepcionalment, es permetran programes de doctorat d'altres universitats sempre que quedi palesa, mitjançant un informe raonat, la impossibilitat de realitzar la tesi doctoral a la Universitat de les Illes Balears perquè cap programa de doctorat existent s'adequa a la temàtica de la tesi doctoral.
Vuitè Òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.
1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors és l'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria.
2. El conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
3. Amb caràcter general, i d'acord amb les normes establertes per a la prevenció del frau, totes les persones que intervinguin en el procediment de selecció de beneficiaris i verificació del compliment de condicions han de reforçar la seva implicació en aquest objectiu a través d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos, i s'han de comprometre a actualitzar-la en el cas que es modifiqui la situació respecte de la declaració original, motiu que els impediria participar en el procediment.
Novè Documentació, formalització de la sol·licitud i termini
1. El termini per presentar les sol·licituds dels ajuts és de vint dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2.El responsable de l'entitat sol·licitant ha de presentar la sol·licitud signada electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'ha dut a terme l'esmena.
3. L'atorgament del consentiment corresponent durant la sol·licitud implica que l'entitat sol·licitant autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a consultar les dades de l'entitat a la Tresoreria General de la Seguretat Social i a la hisenda estatal i autonòmica a fi de gestionar i controlar els ajuts que es puguin atorgar a l'empara d'aquesta convocatòria i fer-ne el seguiment.
4. Les dades de caràcter personal recollides en la sol·licitud seran tractades per la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, amb la finalitat de gestionar la participació en la present convocatòria de subvencions, d'acord a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD).
5. El responsable d'aquest tractament és la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors. La finalitat del tractament és la tramitació del corresponent procediment administratiu d'acord amb aquesta resolució, amb el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.
6. En aquest sentit, d'acord a l'article 6.1.e) del RGPD, aquest tractament és necessari per al compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics conferits al responsable del tractament.
7. Les dades personals es conservaran durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual s'han recaptat i per determinar les possibles responsabilitats que es poguessin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades.
8. Les dades personals recollides podran ser comunicades a tercers a fi de dur a terme el procés d'avaluació de les sol·licituds, així com per al tractament posterior de les dades amb finalitats històriques, estadístics o científics, en el marc de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així como per al control de l'aplicació dels fons de la Unió Europea.
9. Els afectats pel tractament de dades personals poden exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si és el cas, en els termes que estableix el RGPD) davant el responsable del tractament esmentat abans, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la seu electrònica de la CAIB.
10. La persona candidata només es pot incloure en la sol·licitud d'una entitat. En el cas que s'inclogui en més d'una sol·licitud, s'han de desestimar totes les sol·licituds presentades en les quals es repeteixi la persona candidata.
11. Les sol·licituds es poden presentar en català, castellà o anglès.
12. Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar obligatòriament la documentació que s'enumera a continuació (a través de l'aplicació i en format PDF):
Pel que fa a l'entitat sol·licitant:
a) En el cas de les universitats, les entitats públiques no territorials i els centres docents públics no universitaris, una còpia de la publicació, en el butlletí oficial corresponent, de la disposició per la qual es crea o es reconeix l'entitat o el centre, com també l'acreditació de la representació que exerceix la persona que signa la sol·licitud. Si aquesta documentació ja consta en la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, n'hi ha prou amb indicar-ho d'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015.
b) En el cas de persones jurídiques no incloses en la lletra anterior, a), el document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o un certificat d'inscripció registral d'aquests documents, amb una declaració responsable de tenir com a objecte dur a terme activitats relacionades amb l'R+D+I, i l'acreditació de la representació que exerceix la persona que signa la sol·licitud.
c) En el cas de les empreses esmentades en el punt sisè,1.d), un informe de viabilitat financera per a l'execució del projecte i els comptes anuals.
d) En el cas de les empreses esmentades en el punt sisè,1.d), un informe de les activitats en R+D i/o d'innovació que realitza.
e) Un document de Declaració Responsable de les entitats (imprès 1), signat pels seus responsables. La declaració inclourà els punts següents:
— Que l'entitat sol·licitant a la qual representa no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.
— Que es compleixen les obligacions que estableix l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
— Que l'entitat sol·licitant es troba al corrent del pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb les hisendes públiques estatal i autonòmica i, així mateix, autoritza l'òrgan instructor a consultar les dades de l'entitat sol·licitant a la Tresoreria General de la Seguretat Social i a les hisendes públiques estatal i autonòmica. Si no autoritza que es faci la consulta, s'ha de presentar la corresponent documentació d'acreditació.
— Que s'adquireix el compromís de comunicar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors qualsevol circumstància que afecti qualcun dels requisits exigits i considerats per a la concessió de la subvenció.
— Que he informat a les persones de les quals aporto dades o documentació en aquesta sol·licitud de:
− La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seves competències i d'acord amb els fins del procediment.
− La possibilitat que l'Administració realitzi consultes relacionades amb les seves dades per a comprovar, entre altres extrems, la seva veracitat.
− Del dret d'oposició que li assisteix al fet que l'Administració tracti les seves dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.
— Que aporta dades vertaderes tant en el formulari de sol·licitud com en els documents que l'acompanyen, assumeix les responsabilitats que puguin derivar-se de les inexactituds que constin en els esmentats documents, i és coneixedor i responsable de tota la informació de la sol·licitud.
— Que compleix amb tots els requisits per obtenir la condició de beneficiària detallats en el punt segon d'aquestes bases (ubicació i objectius de l'entitat, tipus d'entitat, etc.).
— Que el candidat desenvoluparà un projecte de recerca que compleix amb el que estableixen els principis internacionals i la normativa vigent en matèria de bioètica, experimentació animal, bioseguretat, seguretat biològica, protecció del medi ambient, patrimoni natural i biodiversitat i protecció de dades.
f) Una declaració expressa en la qual es facin constar totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, sobre el compliment dels requisits a què es refereix l'article 6.3.d) 3a de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 (imprès 1).
Pel que fa al director i, si escau, codirectors de la tesi:
a) Un «currículum vitae abreujat» (CVA) model normalitzat, disponible a través de l'aplicació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), utilitzant l'opció de generació de currículum abreujat. El CVA es pot presentar en català, castellà o anglès (extensió màxima de 4 pàgines).
b) L'historial dels últims cinc anys de l'equip de recerca en què s'integra la persona que dirigeix la tesi doctoral, amb una referència especial als aspectes relatius a la formació de personal investigador (Extensió màxima de 10 pàgines).
c) Una descripció del projecte de tesi doctoral (extensió màxima 300 paraules).
d) Una memòria científica tècnica del projecte d'R+D en el qual participa la persona investigadora en formació. Aquesta memòria ha de especificar les activitats i tasques, incloent-hi les activitats formatives que haurà de dur a terme. En el cas de projectes col·laboratius, s'han d'identificar les entitats participants i descriure les activitats i tasques assignades a cadascuna.
La memòria ha d'incloure els següents apartats: objectius, descripció, planificació del projecte (incloent les tasques i fites a assolir), metodologia i els procediments que se seguiran, així com el pla de difusió dels quatre anys previstes d'ajut (extensió màxima 20 pàgines).
- Per a la modalitat A, un document acreditatiu de la concessió del projecte marc en vigor subscrit amb entitats públiques, d'acord amb el punt cinquè, 5, en què han de figurar la quantitat concedida per finançar el projecte, les dates d'execució i els membres que en formen part, tot avalat per la persona investigadora principal, i una declaració responsable, si s'escau, sobre qualsevol altre ajut institucional, sol·licitat o concedit, relacionat amb la sol·licitud.
- Per a la modalitat B, s'ha de presentar una memòria del projecte marc, d'acord amb el punt cinquè, 5. Aquesta memòria ha d'incloure la quantitat concedida per finançar el projecte, les dates d'execució i els membres que en formen part, especificant les activitats i funcions que realitzen cadascun. S'han d'indicar els objectius, la descripció, i el pla de difusió del projecte marc, tot avalat per la persona investigadora principal (extensió màxima de 20 pàgines).
Pel que fa al tutor:
a) Un justificant de la relació contractual, funcionarial i/o estatutària de la persona que tutoritza la tesi amb l'entitat, d'acord amb el punt cinquè,1 d'aquesta convocatòria.
En el cas de la modalitat B, si el tutor no té vinculació, s'haurà de presentar la documentació que acrediti que es compta amb una participació en el capital de l'entitat o d'una altra entitat que hi estigui relacionada mitjançant accions o de manera societària, la qual cosa suposi una capacitat de control efectiu, directe o indirecte, de l'entitat.
Pel que fa a la persona candidata:
a) Un certificat electrònic personal de dades acadèmiques de llicenciatura (ambdós cicles), enginyeria, arquitectura o grau, que ha d'incloure totes les assignatures superades amb els crèdits corresponents, les qualificacions obtingudes, el curs acadèmic i la nota mitjana de l'expedient. La nota mitjana s'ha d'expressar en una escala de 0 a 10.
b) Un certificat electrònic de dades acadèmiques de màster, DEA o suficiència investigadora, que ha d'incloure totes les assignatures superades amb els crèdits corresponents, les qualificacions obtingudes, el curs acadèmic i la nota mitjana de l'expedient.
Si els títols s'han obtingut a l'estranger, cal tenir en compte el següent:
- S'han d'aplicar les escales i taules d'equivalència de notes mitjanes d'estudis i títols universitaris estrangers, tenint en compte l'annex 1 de la Resolució de 18 de setembre de 2017, de la Secretaria General d'Universitats, per la qual s'actualitza la relació d'escales de qualificació dels estudis o títols universitaris estrangers i les equivalències al sistema de qualificació de les universitats espanyoles, publicades per les resolucions de 21 de març de 2016 i de 20 de juliol de 2016.
- Els que hagin cursat els estudis a l'estranger i tinguin el certificat acadèmic en un idioma diferent del català, el castellà o l'anglès han de presentar també la traducció oficial a un d'aquests idiomes.
c) Un currículum vitae normalitzat (CVN), de la persona investigadora en formació, disponible a través de l'aplicació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), que inclogui una relació dels estudis realitzats i les assignatures que van formar part de la titulació o titulacions obtingudes, destacant especialment aquelles que tinguin afinitat o relació amb l'activitat a desenvolupar. En aquest document ha de constar la nota mitjana de l'expedient acadèmic de la llicenciatura, enginyeria, arquitectura, i en cap cas la ponderació amb la nota mitjana de l'expedient de màster, amb la indicació de l'entitat acadèmica on es van cursar aquests estudis. També s'ha d'incloure informació relativa a altres aspectes científics rellevants (beques obtingudes, participació en congressos, cursos de formació, publicacions, etc.) i qualsevol altra informació que es consideri pertinent.
d) Una declaració responsable del gaudi d'ajuts de característiques similars (imprès 2). En el cas que la persona candidata hagi gaudit d'altres ajuts, ha d'especificar les dates i les entitats que han atorgat aquests ajuts.
e) Els candidats als quals s'ha d'aplicar alguna de les excepcions que recull el punt setè, 2, han de presentar un certificat oficial que justifiqui l'excepció.
12. Revisades les sol·licituds per part de l'òrgan instructor, es publicarà en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el llistat de sol·licituds admeses i excloses, i els motius, obrint-se un període de deu dies per a al·legacions.
13. En el cas de sol·licituds que no compleixin els requisits legals o els que exigeix l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, o no compleixin els requisits que exigeix aquesta convocatòria, l'entitat sol·licitant podrà esmenar el defecte i aportar la documentació preceptiva dins el termini mencionat de deu dies. Si, transcorregut aquest termini, no s'ha esmenat el defecte o no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha de considerar que desisteixen de la sol·licitud i s'ha d'arxivar l'expedient sense fer més tràmits, després de dictar la resolució corresponent, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
14. Per avaluar la sol·licitud no s'ha de tenir en compte cap mèrit presentat després de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds.
Desè Avaluació i selecció
1. Les subvencions regulades en aquesta Resolució es concedeixen amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència i publicitat, i el sistema de selecció és la concurrència competitiva.
2. Les sol·licituds s'han de sotmetre a una avaluació en dues fases, una d'externa i una altra d'interna.
3. La fase 1 o avaluació cientificotècnica externa és a càrrec de l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB), i executada per persones expertes. Els criteris d'aquesta avaluació, aplicables a cadascuna de les àrees seleccionades pels candidats, són els següents:
a) Criteris relatius al candidat:
− S'han de valorar els mèrits acadèmics assolits en els estudis de grau, llicenciatura, enginyeria o arquitectura (fins a un màxim de 25 punts).
− El seu potencial a partir dels aspectes científics (beques obtingudes, participació en congressos, cursos de formació, publicacions, etc.) i altres aspectes del currículum, incloent la formació postgrau (fins un màxim de 15 punts).
b) Criteris relatius a l'equip de recerca i al director o, si escau, codirectors de tesi (fins a un màxim de 15 punts). S'han de valorar la capacitat formativa dels doctors i el currículum vitae abreujat (CVA) del director i/o codirectors de la tesi, l'activitat de recerca que duu a terme (valoració general dels projectes de recerca, les publicacions, les patents, la transferència del coneixement i altres resultats científics destacats).
c) Criteris relatius a la qualitat del projecte de tesis doctoral (fins a un màxim de 15 punts). S'ha de valorar el projecte de tesi (objectius, pla de treball i metodologia, innovació de la proposta, viabilitat i previsió de resultats i pla de difusió, com també de l'impacte social i econòmic esperat).
Una vegada rebudes les avaluacions externes, s'ha de notificar a les entitats sol·licitants perquè les notifiquin a les persones candidates.
A partir d'aquesta notificació, l'entitat, a proposta del candidat i amb el vistiplau del director o si escau, codirectors de tesi, disposa d'un termini de deu dies per formular les al·legacions que consideri oportunes.
4. Per poder superar la fase d'avaluació externa, els candidats han d'obtenir una puntuació igual o superior a 42 punts.
5. La fase 2 o de selecció interna és a càrrec de la Comissió de Selecció Interna, que ha de fer l'avaluació interna i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió la integren les persones següents:
a) El director general competent en matèria de recerca, qui actua com a president.
b) Cinc persones expertes nomenades pel conseller d'Educació i Universitats.
c) Un tècnic de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors nomenat pel director general.
d) La cap del Servei de Recerca i Desenvolupament, qui actua com a secretària.
6. La Comissió de Selecció Interna ha de revisar els informes elaborats per l'organisme extern d'avaluació. Aquesta revisió ha de consistir en analitzar les notes en cada branca de coneixement i, si escau, en aplicar una correcció per reduir les disparitats en les avaluacions entre les diferents branques de coneixement.
7. La Comissió de Selecció Interna ha de publicar una diligència en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la qual han de figurar les llistes d'ambdues modalitats amb els candidats convocats a entrevistes conforme a l'avaluació externa, de la forma següent:
- Candidats Modalitat A: Els primers 52 candidats que, en ordre de puntuació, han superat la fase d'avaluació externa.
- Candidats Modalitat B: Els primers 10 candidats que, en ordre de puntuació, han superat la fase d'avaluació externa.
En cas d'empat en qualsevol de les modalitats, s'aplicaran els següents criteris de desempat: tindran prioritat aquells candidats que hagin obtingut major puntuació en l'apartat a) de l'avaluació externa. Si persisteix l'empat, es considerarà la puntuació més alta en l'apartat b). Si encara es manté l'empat, es tindrà en compte la puntuació de l'apartat c).
8. El procés d'avaluació consisteix en una entrevista personal en què el candidat ha de defensar el projecte de tesi. Aquesta entrevista és presencial i no s'hi admeten videoconferències. Aquesta fase s'ha de valorar amb una puntuació màxima de 30 punts, d'acord amb els criteris següents:
a) L'adequació i la motivació del candidat en relació a la feina proposada (fins a un màxim de 15 punts).
b) El coneixement del projecte que presenta (fins a un màxim de 15 punts).
La Comissió de Selecció pot sol·licitar o convocar una persona responsable de l'entitat amb la finalitat d'obtenir qualsevol informació necessària per revisar-ne la capacitat tècnica i financera.
El fet de no assistir a l'entrevista és motiu d'exclusió del procés selectiu.
9. Per superar la fase d'entrevistes els candidats han d'obtenir una puntuació igual o superior a 21 punts.
10. La puntuació final de cada persona candidata serà la suma de les puntuacions obtingudes en el barem, l'avaluació externa i l'avaluació interna, fins a un màxim de 100 punts.
11. Una vegada fetes les entrevistes, la Comissió de Selecció Interna ha d'emetre l'informe que ha de servir de base al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, com a òrgan instructor del procediment, per elaborar la proposta de resolució.
Prèviament a la proposta de resolució, l'òrgan instructor en base a l'informe de la Comissió de Selecció Interna ha de publicar a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears, i sotmetre a audiència pública, dues llistes provisionals ordenades amb els vint-i-un candidats per a la modalitat A i els cinc candidats per a la modalitat B seleccionats per gaudir de l'ajut, amb les entitats beneficiàries a les quals estaran adscrits, seguides dels candidats en reserva, els candidats exclosos i les entitats corresponents. En aquestes llistes provisionals ha de figurar la puntuació obtinguda i la quantia de la subvenció. Els candidats, a través de l'entitat sol·licitant, disposen d'un termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació per formular les al·legacions que considerin oportunes.
Resoltes les al·legacions pertinents, i emès si escau un nou informe de la Comissió de Selecció Interna, l'òrgan instructor ha de publicar les llistes definitives en la Seu Electrònica del Govern Balear i ha d'emetre la proposta de resolució de concessió, basant-se en l'informe a partir de les llistes definitives. La proposta de resolució s'ha de notificar a les entitats beneficiàries amb la puntuació obtinguda i la quantia de la subvenció.
12. En el termini de deu dies comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat la proposta de resolució les entitats beneficiàries, els candidats seleccionats (a través de l'entitat), han de presentar els documents següents:
a) Un escrit d'acceptació de l'ajut, adreçat al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
b) Un escrit de l'entitat beneficiària en què s'accepti l'ajut, adreçat al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
c) L'acreditació d'haver formalitzat la matrícula en un programa de doctorat oficial per a l'any acadèmic 2025-2026.
d) Un certificat d'empadronament per acreditar que resideix a les Illes Balears, excepte en els supòsits que la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors ho pugui obtenir directament i l'interessat no s'hi oposi.
e) Un certificat o una acreditació que l'entitat interessada és titular del compte bancari facilitat, per mitjà del model oficial aprovat per l'Administració, llevat que ja constin, tramitats de manera vàlida, en els arxius de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors. En aquest darrer cas, n'hi ha prou amb indicar les dades esmentades.
f) En el cas de les entitats beneficiàries de la modalitat A, una declaració declarant que la subvenció es destinarà a activitats no econòmiques de l'entitat, excepte quan el seu ús sigui purament accessori d'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca i desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01).
g) En el cas de les entitats beneficiàries de la modalitat B, una declaració per part de l'entitat beneficiària de tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors al moment de la concessió, els quals no poden superar el límit aplicable pel règim de minimis, incloent-hi la nova concessió.
Si la persona candidata seleccionada no lliura (a través de l'entitat) aquesta documentació en el termini establert, s'ha de considerar que renuncia a acceptar l'ajut.
13. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria poden quedar totalment o parcialment vacants.
Onzè Concessió
1. Passat el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la proposta de resolució, el conseller d'Educació i Universitats dictarà la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds, amb la relació de tots els candidats i les entitats beneficiàries a les quals estan adscrits, ordenades segons la puntuació obtinguda.
2. La resolució de concessió amb la relació esmentada s'ha de notificar individualment per mitjans electrònics.
3. El termini màxim per dictar i notificar resolució expressa és de 6 mesos des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Dotzè Entitats col·laboradores
1. De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 9 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, per a la fase d'avaluació externa s'ha designat, mitjançant el corresponent conveni, a l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB) com a entitat col·laboradora de prestigi reconegut encarregada de dirigir l'avaluació.
Tretzè Dotació econòmica
1. L'import màxim per cofinançar els contractes predoctorals en concepte de sou quota patronal de la Seguretat Social i la indemnització per finalització del contracte laboral de conformitat amb el que estableix l'article 7 del Reial decret 103/2019, d'1 de març, pel qual s'aprova l'Estatut del personal investigador predoctoral en formació, serà de:
— El primer any: 27.522,77 € anuals
— El segon any: 34.384,73 € anuals
— El tercer any: 35.244,35 € anuals
— El quart any: 36.466,48 € anuals
2. D'acord amb l'article 21, lletra e) de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, modificada per la 17/2022, de 5 de setembre, a la finalització del contracte per expiració del temps convingut, la persona treballadora tindrà dret a una indemnització de quantia equivalent a la prevista per als contractes de duració determinada en l'article 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
3. Així, l'import màxim pel finançament del cost de la indemnització a la finalització del contracte a la darrera anualitat serà de 3.123,05 euros.
4. Cada any es meriten 12 mensualitats.
5. L'entitat contractant ha d'assumir qualsevol cost de contractació que excedeixi de l'ajut concedit, derivat d'increments retributius dels salaris dels investigadors contractats, d'increments de la quota empresarial de la Seguretat Social, d'increments en les taules salarials dels convenis col·lectius d'aplicació corresponents, i de l'aplicació de l'article 21.d) de l'esmentada Llei 14/2011.
6. Les entitats beneficiàries estan obligades a aplicar les retencions fiscals que calguin i a ingressar les quantitats corresponents pels pagaments que facin al personal en formació.
Catorzè Contractació i incorporació dels investigadors
1. Les entitats beneficiàries han de formalitzar els contractes amb els investigadors candidats i els han de trametre a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
El termini màxim per a la incorporació dels investigadors al centre adscrit és el 15 d'octubre de 2025.
2. En el contracte cal indicar-ne la durada, la retribució que rebrà l'investigador i la data d'incorporació efectiva al lloc de feina, i s'ha de fer referència expressa al finançament amb càrrec a aquesta convocatòria i al cofinançament de la Unió Europea.
Quinzè Certificació i justificació econòmica dels ajuts
1. Certificació del sou i seguretat social. Les entitats beneficiàries han de justificar les despeses fetes, corresponents al sou, la Seguretat Social i indemnització, en l'aplicació de cadascun dels ajuts que els han concedit, mitjançant un certificat. La documentació s'ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, d'acord amb les dates establertes en la resolució definitiva de la concessió, en funció de la data màxima d'incorporació del personal investigador en formació als centres d'adscripció fins a un màxim de 12 mensualitats, segons el quadre següent:
|
Certificat |
Data límit per presentar-lo |
Període que s'ha de certificar (12 mensualitats) |
|---|---|---|
|
Primer |
15/11/2026 |
2025-2026 |
|
Segon |
15/11/2027 |
2026-2027 |
|
Tercer |
15/11/2028 |
2027-2028 |
|
Quart |
15/11/2029 |
2028-2029 |
2. Per justificar les despeses fetes s'ha de presentar la documentació següent:
a) Un certificat de les despeses realitzades signat pel responsable de l'entitat. Aquest certificat ha de contenir un resum de les despeses fetes durant el període que s'han de justificar (imprès 3).
b) Les nòmines de tot el període de duració del contracte
c) Un document en què es justifiqui el pagament de les nòmines mensuals desglossades per cadascun dels investigadors en formació adscrits al centre, que ha de coincidir amb l'import total de l'ingrés dels certificats bancaris presentats.
d) Un justificant del pagament de cada nòmina de l'entitat bancària o bé un certificat o un extracte mensual bancari que acrediti l'ingrés de la nòmina en el compte corrent de la persona investigadora en formació (punt dissetè, 2.e)).
e) Els models RNT mensuals de la Tresoreria General de la Seguretat Social de tot el període de duració del contracte i el justificant del pagament bancari.
f) El model 111 (retencions i ingressos a compte de l'IRPF) amb el justificant del pagament bancari corresponent al període de justificació.
g) El model 190 (resum anual de retencions i ingressos a compte de l'IRPF) corresponent al període de justificació. S'ha de presentar el primer full de dades generals i els corresponents a les persones declarades.
h) Els logotips de la Conselleria d'Educació i Universitats i del cofinançament de la Unió Europea han de constar en tots els documents incorporats en l'expedient. Estan disponibles en la web de la CAIB (mic.caib.es) i la pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus, respectivament.
3. Les entitats beneficiàries han de justificar tot el període de l'ajut, quant al sou, Seguretat Social i indemnització, mitjançant un compte justificatiu final, que ha de contenir les despeses fetes durant tot el període de l'ajut (imprès 4). Aquest document s'ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, en format electrònic. La data de justificació final de l'ajuda no pot ser, en cap cas, posterior al 30 de novembre 2029.
4. En el cas que l'òrgan gestor consideri que la justificació presentada és insuficient o inadequada, s'ha d'obrir un termini de deu dies hàbils per esmenar-la, segons el que preveu l'article 14.1.h) de l'Ordre de bases de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
5. En el cas d'entitats no subjectes a la jurisdicció del Tribunal de Comptes o a l'òrgan corresponent de control extern de la Comunitat Autònoma, s'han de presentar la memòria de les activitats i una relació dels justificants de les despeses (imprès 3), juntament amb els justificants originals.
6. En tots els actes públics de difusió dels resultats obtinguts ha de constar la imatge corporativa de la Conselleria d'Educació i Universitats, de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i del cofinançament de la Unió Europea, a més de fer constar expressament que l'operació està cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Balears (FSE+) pel període 2021-2027, amb aquesta finalitat, s'hi han d'incloure els logotips corresponents disponibles en la web de la CAIB (mic.caib.es) i la pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus, respectivament.
Setzè Pagament
1. La Conselleria d'Educació i Universitats ha de transferir cada any a les entitats beneficiàries la quantia que correspongui en funció del nombre d'investigadors en formació que s'hi incorporin.
2. El pagament de cada anualitat s'ha de fer una vegada presentat el certificat del període i una vegada que la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors hagi revisat de manera exhaustiva la documentació presentada.
3. El pagament de les anualitats per persona investigadora en formació, en concepte de sou, Seguretat Social i Indemnització per finalització de contracte, s'ha de tramitar d'acord amb el punt, tretzè 1, i tal com s'indica en el quadre següent:
|
Pagament |
Data de pagament |
Quantitat màxima (individualitzada) |
|---|---|---|
|
Primer |
Una vegada aprovat el certificat presentat. |
27.522,77 €, corresponent a 12 mesos. |
|
Segon |
Una vegada aprovat el certificat presentat. |
34.384,73 €, corresponent a 12 mesos. |
|
Tercer |
Una vegada aprovat el certificat presentat. |
35.244,35 €, corresponent a 12 mesos. |
|
Quart |
Una vegada aprovat el certificat presentat i la justificació final presentada. |
39.589,53 €, corresponent a 12 mesos i la indemnització per finalització del contracte. |
|
TOTAL DE LA SUBVENCIÓ |
136.741,38 € |
|
4. En el cas dels ajuts destinats a investigadors en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de doctorat de la Universitat de les Illes Balears, el pagament dels ajuts corresponents a les taxes acadèmiques per al personal investigador en formació adscrit a les entitats beneficiàries correspon a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i s'ha d'abonar mitjançant un endós a la Universitat de les Illes Balears.
5. La dotació màxima per a cada ajut, en concepte de taxes acadèmiques, per a les persones investigadores en formació que realitzin la tesi doctoral en un programa de la Universitat de les Illes Balears adscrites a les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció és de 1.456,00 euros i inclou la tutela acadèmica del doctorat, l'obertura i manteniment d'expedient, així com la defensa de la tesi doctoral.
6. La Universitat de les Illes Balears ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors un certificat detallat amb les quantitats i els conceptes corresponents a cada persona investigadora en formació que realitzi la tesi doctoral en un programa de la Universitat de les Illes Balears.
a) Les quantitats màximes, en concepte de taxes acadèmiques, corresponents a cada persona investigadora són les següents:
|
Concepte |
Quantitat màxima |
Període de pagament |
|
Obertura i manteniment d'expedient |
73,00 € |
Anual (màxim quatre cursos acadèmics) |
|
Tutela acadèmica |
231,00 € |
Anual (màxim quatre cursos acadèmics) |
|
Lectura de la tesi |
240,00 € |
Una vegada defensada la tesi doctoral |
b) Les persones investigadores en formació que s'hagin matriculat en un programa de doctorat a una universitat diferent de la Universitat de les Illes Balears perden el dret a rebre l'import destinat al concepte de taxes acadèmiques.
c) Les persones investigadores en formació que defensin la tesi doctoral fora del període d'aquesta convocatòria perden el dret a rebre l'import destinat al concepte de taxes acadèmiques.
d) L'ordre de pagament anual, en concepte de taxes acadèmiques, s'ha d'iniciar una vegada presentat el certificat, segons el calendari que s'indica a continuació:
|
Presentació del certificat |
Data màxima per presentar-lo |
Període que s'ha de justificar |
Data de pagament |
|
Primer |
31/05/2026 |
Curs 2025-2026 |
Una vegada presentada la certificació |
|
Segon |
31/05/2027 |
Curs 2026-2027 |
Una vegada presentada la certificació |
|
Tercer |
31/05/2028 |
Curs 2027-2028 |
Una vegada presentada la certificació |
|
Quart |
15/11/2029 |
Curs 2028-2029 |
Una vegada presentada la certificació |
Dissetè Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Les entitats beneficiàries estan obligades a posar a disposició del personal contractat les instal·lacions i mitjans materials i formatius necessaris per al desenvolupament adequat del seu treball, així com a garantir-li els drets i les prestacions dels quals gaudeix el personal de l'entitat de similar categoria.
2. Les entitats beneficiàries han de donar publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat subvencionada i han de fer referència expressa a l'actuació de què es tracti i a l'òrgan concedent en els contractes laborals, com també en les publicacions, ponències, activitats de difusió de resultats i qualsevol altra que resulti dels ajuts concedits a l'empara d'aquesta Resolució.
3. A més, les entitats beneficiàries han de complir la resta d'obligacions recollides en l'Ordre de bases i qualsevol altra que es derivi de l'aplicació d'aquesta Resolució.
4. Correspon a les entitats beneficiàries vetllar pels principis que han de respectar els projectes i altres activitats en què participin les persones contractades a l'empara d'aquesta convocatòria i s'han d'atenir al que estableixen els principis internacionals i la normativa vigent en matèria de bioètica, experimentació animal, bioseguretat, seguretat biològica, protecció del medi ambient, patrimoni natural i biodiversitat i protecció de dades.
5. La concessió de l'ajut implica que les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que s'inclouen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. L'incompliment d'aquestes obligacions implica la revocació i reintegrament dels ajuts concedits, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
7. Així mateix, les entitats beneficiàries han de complir les normes que fixa aquesta convocatòria, així com qualsevol altra que s'estableixi per fer el seguiment científic de l'activitat que duen a terme i per justificar els fons públics rebuts. Concretament, s'han de sotmetre al règim d'obligacions i sancionador que preveuen els articles 11, 50 i següents del Text refós de la Llei de subvencions.
8. El manteniment dels ajuts està condicionat al compliment de tots els requisits que exigeix aquesta convocatòria i especialment al compliment de l'obligació del personal investigador en formació de dur a terme el treball programat.
9. Les entitats beneficiàries dels ajuts estan obligades a comunicar a l'òrgan concedent qualsevol eventualitat en l'activitat subvencionada que n'afecti el compliment segons els termes de la concessió de l'ajut. L'entitat beneficiària disposa de quinze dies comptadors des del moment en què tengui coneixement del fet per comunicar-lo.
10. Les entitats beneficiàries han d'acollir el personal investigador en formació i, a més, han de complir les obligacions següents:
a) Formalitzar un contracte predoctoral en formació amb la persona candidata.
b) Lliurar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors una còpia del contracte que han formalitzat. Per fer-ho, disposen d'un mes a partir de la data en què la persona investigadora en formació s'incorpori a l'entitat.
c) Justificar la despesa, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
d) Conservar tots els justificants de pagament i col·laborar amb les institucions de control.
e) Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries o qualsevol documentació, la menció de la concessió de l'ajut de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears i de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, així com del cofinançament del Fons Social Europeu (FSE), en el marc del Programa Baleares del FSE + pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual Pràctic d'informació i Comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027. La imatge corporativa està disponible en la web de la CAIB (mic.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus, respectivament.
f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060. Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, abans de la formalització dels contractes, l'entitat ha de recaptar de les persones a contractar, en el model que estarà disponible en el tràmit de la convocatòria a la Seu Electrònica del Govern Balear, la no oposició a què la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors faci la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte.
g) Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+ i han de complir les normes respecte a la informació i la comunicació de l'ajut de l'FSE+. Les entitats han d'informar a tots els destinataris finals que l'activitat està cofinançada per la Unió Europea (pel Fons Social Europeu Plus), en el marc del Programa d'Illes Balears de l' FSE+ per al període 2021-2027.
h) Donar el suport necessari al personal investigador en formació i facilitar-li la utilització dels mitjans, els instruments o l'equipament que calgui per poder desenvolupar la seva activitat normalment.
i) Vetllar pel desenvolupament adequat del programa de formació del personal investigador en formació, al qual no es pot exigir fer cap activitat que no estigui relacionada amb la seva recerca o amb la formació específica necessària per desenvolupar-la. No obstant això, el personal investigador en formació pot col·laborar en tasques docents, amb els límits que estableix el punt dinovè, 4, sense que, en cap cas, no es pugui desvirtuar la finalitat investigadora i formativa dels ajuts.
j) Comunicar a l'òrgan concedent les renúncies, interrupcions i altres incidències en l'execució dels ajuts en el termini màxim de deu dies hàbils des de la data en què es produeixin.
k) Vetllar pel compliment de les obligacions del personal investigador en formació.
l) Atendre el personal de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en les visites de control periòdiques.
11. L'acceptació per part de l'entitat beneficiària dels ajuts implica consentir ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
Divuitè Obligacions dels investigadors en formació
1. El personal investigador en formació ha de complir les obligacions següents:
a) Incorporar-se a l'entitat d'acord amb el que estableix el punt catorzè. Si la persona investigadora en formació no s'incorpora a l'entitat en el termini establert, s'entén que renuncia a l'ajut.
b) Complir amb aprofitament les etapes del programa de formació i especialització, que s'han d'ajustar a les normes pròpies del centre on es dugui a terme el projecte i a les directrius que estableixi el tutor, amb dedicació exclusiva a aquesta funció.
c) Ajustar-se al règim intern o de funcionament de l'entitat on es duguin a terme les seves activitats.
d) Atendre les obligacions que els corresponguin per raó de la inclusió en el règim general de la Seguretat Social.
e) Dur a terme la seva tasca en l'entitat a la qual estan adscrits. Si la persona investigadora en formació vol canviar d'entitat, de persona directora de tesi o de projecte de recerca, o en el cas de paralització o absència temporal, cal que prèviament sol·liciti l'autorització de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
f) En totes les publicacions, els informes o les memòries que puguin derivar-se del treball dut a terme ha de constar la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i del cofinançament de la Unió Europea, a més de fer constar expressament que l'operació està cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Balears (FSE+) pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual Pràctic d'informació i Comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027, s'hi ha d'incloure l'emblema de la Unió, acompanyat de la declaració «Cofinançat per la Unió Europea». L'ús i les característiques tècniques de l'emblema de la Unió estan regulats a l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060, de 24 de juny, del Parlament Europeu i del Consell (DOUE núm. L 231 de 30 juny de 2021). La imatge corporativa està disponible en la web de la CAIB (mic.caib.es) i a la pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus, respectivament.
g) Fer constar en tota la documentació que generi la persona investigadora en formació (articles, pòsters, etc.) el cofinançament per part de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors del Govern Balear i pel Fons Social Europeu en el marc del Programa les Balears (FSE+) pel període 2021-2027, tal com es preveu en el Manual Pràctic d'informació i Comunicació del programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027, s'hi ha d'incloure l'emblema de la Unió, acompanyat de la declaració «Cofinançat per la Unió Europea». L'incompliment d'aquesta menció pot comportar la revocació i reintegrament, total o parcial, de la subvenció, d'acord amb els articles 43 i 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
h) Dedicar l'ajut a la finalitat establerta. Les entitats i persones beneficiàries d'aquest ajut estan obligades a destinar aquest ajut a la finalitat per a la qual es concedeix. Per a la graduació dels incompliments, s'atendrà a allò que es disposa en l'article 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en aquesta convocatòria i en la Llei 38/2003. S'entendrà que no es compleix aquest requisit quan es produeixi alguna de les circumstàncies següents:
— L'incompliment total i manifest dels objectius per als quals es va concedir l'ajuda, determinat a través dels mecanismes de seguiment, control i comprovació, serà causa de la pèrdua del dret al cobrament de les quantitats pendents de percebre.
— La falta de presentació dels informes de seguiment intermedis o finals (establerts en el punt divuitè, 2, d'aquesta convocatòria) comportarà la devolució de les quantitats percebudes i no justificades i, si s'escau, la pèrdua del dret al cobrament de les quantitats pendents de percebre.
— La falta de presentació de la justificació en el termini establert, així com les obligacions de les entitats beneficiàries (establertes en el punt dissetè d'aquesta convocatòria), comportarà l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes.
— En el supòsit de falta de justificació o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 37 de la Llei 38/2003, es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.
— En aquests casos es requerirà el beneficiari perquè aporti la documentació en el termini de quinze dies hàbils des de l'endemà de la notificació del requeriment. La no aportació per part de l'entitat o persona beneficiària serà causa de reintegrament total de l'ajuda i, si és el cas, de la pèrdua del dret al cobrament de les quantitats pendents de percebre.
2. El seguiment de la feina feta pel personal investigador en formació correspon a la Direcció General d'Educació, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha d'establir els procediments adequats i que pot designar els òrgans, les comissions o les persones expertes que consideri necessaris per comprovar que l'ajut s'aplica correctament.
Per facilitar aquesta tasca, el personal investigador en formació té l'obligació de proporcionar la documentació o informació següents de la manera que s'indica a continuació:
a) Han de comunicar, en el termini de cinc dies, el començament de l'activitat i han d'emplenar i trametre a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors la declaració d'incorporació amb el vistiplau de la persona directora de la tesi, d'acord amb l'imprès normalitzat d'aquesta Direcció General.
b) Durant tot el temps en què gaudeixin de l'ajut, han de lliurar, en el termini de quinze dies comptadors a partir de les dates en què es compleixin els anys primer, segon i tercer, una memòria anual (imprès 5), amb una extensió aproximada de 1.000 paraules, que ha de contenir aquests punts:
— Les activitats que han dut a terme i els resultats obtinguts.
— El grau d'aprofitament de les activitats de formació i el desenvolupament de les feines fetes.
— Un currículum actualitzat.
— Un exemplar de les publicacions derivades de la recerca.
— Un informe de la persona directora de la tesi que expliqui el grau d'aprofitament i el desenvolupament de les feines fetes.
c) En la data d'acabament de l'ajut, independentment de la causa per la qual hagi acabat, han de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors una memòria final en un imprès normalitzat (imprès 6).
d) Abans del 15 de juliol de 2026, han d'acreditar els seus coneixements d'anglès davant la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors mitjançant la presentació un certificat del nivell B2 del Marc Europeu Comú de Referència per a l'aprenentatge, l'ensenyament i l'avaluació de llengües (MECR), o bé un títol equivalent, com el First Certificate in English o un altre, els quals figuren en l'annex de la Resolució de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 3 de juliol de 2014, per la qual es determinen els certificats de nivell de coneixements de llengües estrangeres (BOIB núm. 91, de 5 de juliol). En el cas que la persona investigadora en formació no acrediti els coneixements d'anglès en la data límit establerta, se li ha de suspendre el sou temporalment fins que els acrediti. Aquesta suspensió del sou no és recuperable més enllà del temps total de gaudi de l'ajut (48 mesos des de l'inici del contracte).
e) Han de lliurar al departament de personal o de nòmines de l'entitat a la qual estan adscrits un extracte bancari mensual, semestral o anual que indiqui que han rebut la nòmina.
f) Han de comunicar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, mitjançant un escrit, la data de lectura de la tesi doctoral. En el termini d'un mes des de la defensa de la tesi doctoral, han de lliurar a la Direcció General una còpia del resguard del pagament de les taxes per expedir el títol de doctor o doctora.
g) En el cas de gaudir d'un contracte per al període d'orientació postdoctoral (POP), d'acord amb el punt quart 6, han de lliurar un informe amb el vistiplau de la persona directora de la tesi sobre les tasques que han de fer a partir de la defensa de la tesi fins a l'acabament del POP.
3. A l'efecte de millorar el seguiment de la feina feta pels investigadors en formació, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors pot demanar que es presenti la informació complementària que consideri adient.
Així mateix, la persona investigadora en formació ha d'atendre el personal de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en les visites de control periòdiques.
Als efectes de seguiment i control, la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors s'ha de comunicar periòdicament amb la persona investigadora en formació.
Dinovè Drets del personal investigador en formació
1. El personal investigador en formació té reconeguts els drets següents:
a) El dret a ser inclòs en el règim general de la Seguretat Social i, a més, el dret de gaudir del règim de vacances, permisos i llicències de què gaudeixi el personal investigador de l'organisme al qual estigui adscrit.
b) Els drets de caràcter laboral, com també els de la Seguretat Social, derivats del contracte que formalitzin amb l'entitat a la qual estiguin adscrits. Per assimilació al règim dels treballadors per compte d'altri, han de gaudir d'atenció en l'àmbit de la salut laboral i de la prevenció de riscs laborals.
c) El dret a rebre de l'entitat que els aculli la col·laboració i el suport necessaris per desenvolupar normalment els seus estudis i programes de recerca, d'acord amb les seves disponibilitats i amb el que estableix el punt dissetè, 10.
2. Corresponen al personal investigador en formació els drets de la propietat intel·lectual derivats de l'activitat formativa associada a la recerca i de la seva contribució a aquesta, d'acord amb el Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril. Els drets esmentats són compatibles amb altres drets que es puguin derivar de la recerca, dels quals són independents i als quals es poden acumular, sense perjudici dels condicionants que presenta l'obra col·lectiva, si l'investigador en formació participa en un projecte col·lectiu de recerca o hi està vinculat.
3. Pel que fa als possibles drets del personal investigador en formació sobre la propietat industrial, cal ajustar-se al que disposen la Llei 24/2015, de 24 de juliol, de patents, i, si escau, el Reial decret 55/2002, de 18 de gener, sobre l'explotació i cessió d'invencions realitzades en els ens públics d'investigació. Els drets esmentats no tenen naturalesa salarial en cap cas.
4. El personal investigador en formació podrà col·laborar en tasques docents en l'àmbit universitari, de conformitat amb l'article 4.2 del Reial decret 103/2019, fins a un màxim de 180 hores durant l'extensió total del contracte predoctoral, i sense que en cap cas es puguin superar les 60 hores del curs acadèmic.
5. La persona sol·licitant podrà demanar un canvi de persona directora de tesi o de projecte, a petició de la persona interessada, amb la justificació del motiu. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors podrà autoritzar els canvis.
En tot cas, els canvis que s'autoritzin, ho seran en termes que no desequilibrin les circumstàncies que van motivar la concessió de l'ajut i, especialment, atenent les valoracions atorgades en cada un dels criteris d'avaluació, així com al compliment de l'objecte de l'ajuda en el període d'execució per al qual va ser concedida. Per aquest motiu, els canvis de la persona directora de tesi o de projecte només podran ser autoritzats sota circumstàncies excepcionals degudament justificades i avalades per la persona directora de tesi amb el vistiplau de la persona responsable del centre sol·licitant.
La sol·licitud d'autorització per a canvi de direcció de tesi o de projecte ha d'adjuntar la documentació i l'acceptació per part de la direcció de la tesi sortint i entrant, així com de la persona responsable del centre d'adscripció.
Vintè Règim de compatibilitats
1. Aquest ajut per formar personal investigador és incompatible amb qualsevol altre ajut de característiques semblants i també amb vinculacions contractuals que puguin restar exclusivitat a la dedicació a la recerca.
2. Per col·laborar amb les activitats formatives esmentades en el punt dinovè, 4, d'aquesta convocatòria, cal presentar un informe favorable del centre d'R+D receptor i avalat per la persona directora de la tesi, en el qual es faci constar que la tasca que ha de dur a terme l'investigador no afecta la finalitat investigadora i formativa de l'ajut ni té lloc en el mateix horari.
3. Són compatibles amb les retribucions que provinguin del projecte marc d'R+D en el qual s'emmarca la tesi doctoral, els contractes signats en aplicació de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, i de la Llei 14/2011 i la Llei 17/2022. Finalment, aquests ajuts també són compatibles amb els ajuts complementaris finançats per la Comissió Europea per fomentar la formació i la mobilitat dels investigadors.
4.El personal investigador en formació o les entitats beneficiàries d'aquests ajuts han de comunicar qualsevol possible causa d'incompatibilitat a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyament Artístics Superiors.
Vint-i-unè Interrupcions
1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors pot concedir la interrupció temporal del gaudi de l'ajut a petició raonada de l'investigador en formació, sense percepció econòmica i amb la conformitat expressa de la persona directora del projecte de tesi doctoral i de la persona investigadora principal del projecte marc, sempre que la interrupció no impliqui una despesa econòmica a la Conselleria d'Educació i Universitats, ni un ajornament en el temps gaudit de l'ajut.
2. D'acord amb el que estableixen l'article 21 de la Llei 14/2011 i l'article 6.2 del Reial decret 103/2019, la persona investigadora en formació podrà sol·licitar la interrupció i pròrroga del contracte i de l'ajut per situacions d'incapacitat temporal i els períodes de temps dedicats al gaudi de permisos a temps complet per gestació, embaràs, risc durant la gestació, l'embaràs i la lactància, naixement, maternitat, paternitat, adopció per guarda amb finalitats d'adopció o acolliment familiar, o lactància acumulada a jornades completes, o per situacions anàlogues relacionades amb les anteriors, així com el gaudi de permisos a temps complet per raons de conciliació o cura de menors, familiars o persones dependents, i el temps dedicat al gaudi d'excedències per cura de fill, de familiar o per violència de gènere durant el període de durada del contracte.
Els períodes de temps dedicats al gaudi de permís a temps parcial per naixement, maternitat, paternitat, adopció per guarda amb finalitats d'adopció o acolliment familiar, i la reducció de jornada laboral per raons de lactància, naixement de fill prematur o hospitalitzat després del part, guarda legal, cura de menors afectats per càncer o malaltia greu, de familiars afectats per accident o malaltia greu o de persones dependents, o per violència de gènere, o reduccions de jornada per situacions anàlogues relacionades amb les anteriors, així com per raons de conciliació o cura de menors, familiars o persones dependents, durant el període de durada del contracte donaran lloc a la pròrroga del contracte pel temps equivalent a la jornada que s'ha reduït.
3. La interrupció i pròrroga ha de ser autoritzada per l'òrgan concedent, que podrà demanar els informes que consideri oportuns, i donarà lloc a la modificació dels termes de la resolució de concessió.
Amb caràcter general, l'anualitat en què es produeixi la interrupció es veurà ampliada per un període idèntic al de la durada de la interrupció.
4. Quan s'autoritzi la interrupció i pròrroga, no es consideraran subvencionables les despeses derivades de la contractació en les quals pugui incórrer l'entitat beneficiària (retribució i quota patronal de la Seguretat Social) durant el període d'interrupció.
5. L'autorització d'interrupció i de pròrroga de l'ajuda en cap cas comporta un augment en la quantia de l'ajut concedit inicialment. Qualsevol increment en el pagament de la quota patronal de la Seguretat Social com a conseqüència del període prorrogat serà per compte de l'entitat beneficiària.
Vint-i-dosè Baixes i renúncies
1. Les baixes o renúncies que es produeixin entre el personal investigador en formació de nova concessió durant els dotze primers mesos de gaudi de l'ajut, les poden cobrir els candidats consecutius de la llista de prelació. A aquest efecte, en la resolució de concessió, s'ha d'incloure la relació dels sol·licitants que no han obtingut l'ajut perquè s'ha superat la quantia màxima del crèdit disponible.
En aquests casos, el període de gaudi de l'ajut comprèn el temps restant fins que es completin els quatre anys de la durada prevista inicialment.
2. Si un investigador en formació renuncia a l'ajut atorgat, ha de complir les obligacions següents:
a) Comunicar, mitjançant un escrit, a la persona directora de la tesi, a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i al departament de personal o de nòmines de l'entitat a la qual està adscrit, amb una antelació mínima d'un mes, la intenció de renunciar a l'ajut i la data de finalització dels treballs fets.
b) Presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en la data d'acabament de l'ajut, una memòria en imprès normalitzat (imprès 6) que inclogui la totalitat del treball fet i dels resultats, així com el seu currículum actualitzat i un exemplar de totes les publicacions derivades de la recerca efectuada.
3. L'entitat beneficiària a la qual està adscrit l'investigador en formació que renuncia a l'ajut ha d'actuar de la manera següent:
a) Ha de comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
b) Si la renúncia és posterior a la contractació de la persona investigadora en formació, aquesta ha de ser substituïda d'acord amb l'apartat 1 d'aquest punt. La renúncia comporta la pèrdua de tots els drets adquirits per l'entitat beneficiària.
c) Si la renúncia és posterior al pagament de l'ajut i el següent candidat en la llista de prelació no està adscrit a la mateixa entitat, aquest ha de reintegrar la quantitat percebuda a la tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons el que estableix el punt vint-i-tresè d'aquesta convocatòria.
Vint-i-tresè Revocació i reintegrament dels ajuts
El fet de no complir les normes d'aquesta convocatòria, d'ocultar dades o presentar-ne de falses o inexactes, de no formalitzar el contracte en els termes establerts en aquesta convocatòria o de no justificar l'acció pot implicar que es revoqui la concessió de l'ajut i que s'hagin de reintegrar les quantitats rebudes, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, sens perjudici de l'aplicació del règim sancionador establert en el títol cinquè d'aquest Decret legislatiu.
Vint-i-quatrè Fiscalització i control
1. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de control que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa Operatiu FSE+ 2021-2027 així com de la resta d'autoritats nacionals del programa.
2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement dels fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics via el canal habilitat a tal efecte d'aquest Servei en l'adreça web
https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.
Vint-i-cinquè Exoneració de responsabilitats
La Conselleria d'Educació i Universitats no assumeix cap responsabilitat per l'actuació de l'investigador en formació o pels danys i perjudicis que en puguin sobrevenir, ni tampoc pels que pugui ocasionar a terceres persones.
Vint-i-sisè Conflicte d'interessos de les persones participants
Les persones que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de forma expressa l'absència o no de conflicte d'interessos o de causa d'abstenció, d'acord amb allò que estableix l'article 23 de la Llei 40/2015, de Règim Jurídic del Sector Públic i que també preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre(Reglament Financer). En cas de tenir lloc un conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada s'ha d'abstenir d'intervenir en les actuacions.
Vint-i-setè Normativa aplicable
En tot el que no s'especifica en aquesta Resolució, s'hi apliquen, de manera supletòria, el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 i totes les normes de caràcter economicoadministratiu que hi siguin aplicables.