Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 14679
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), al polígon 6, parcel·la 65, 77, 84 al T.M. de Santa Maria del Camí (Exp. 100a/2024)
Versió PDF
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 d'octubre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), al polígon 6, parcel·la 65, 77, 84 al T.M. de Santa Maria del Camí, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
1. L'objecte del projecte és la realització d'un sondeig (AAS_21832) per a destinar l'aigua que se n'extregui a ús domèstic per l‘habitatge present a la parcel·la.
2. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 480.380, y = 4.387.873, z = 137,50 m, definida amb les coordenades UTM-ETRS89. D'acord amb l'anteriorment indicat, el punt de perforació s'ubicarà a la parcel·la 84.
3. El sondeig es vol dur a terme sobre la MAS18.14.M3 Pont d'Inca, on l'explotació de la massa és del 86,91%. D'acord amb el PHIB, les masses amb una explotació superior al 80% i inferior al 100%, estan considerades en risc. Està declarada com a Zona Vulnerable a la Contaminació de Nitrats (ZVCN) segons el que s'indica a l'article 2, del Decret 18/2023, de 27 de març, pel que es designen les zones vulnerables per la contaminació de nitrats procedent de fonts agràries de les Illes Balears i s'aprova el Programa de seguiment i control del domini públic hidràulic.
La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (6).
4. El punt projectat per al nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis forestals.
5. Segons s'indica al projecte, l'empresa que realitzarà el sondeig farà ús d'equips de perforació amb rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumant biodegradable (COPANETT S'96). Posteriorment, es procedirà a la seva intubació.
6. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:
- Cabal màxim instantani: 1800 l/h (0,5 l/s).
- Ús de les aigües: Domèstic.
- Volum màxim anual: 200 m3 .
- Profunditat màxima de la perforació del projecte: 197 m.
- Longitud de la cimentació mínima: 25 m.
* No es disposa de la resta de dades referents al diàmetre de perforació, diàmetre de perforació després de la cimentació i diàmetre d'intubació, ja que el promotor no adjunta el document tècnic del projecte.
7. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació és dos dies (vuit hores de treball al dia).
8. El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. No obstant això, s'indica que a la fase de funcionament, la bomba que s'instal·li serà elèctrica.
9. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:
El document ambiental contempla les següents alternatives:
- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront a la impossibilitat de connexió a xarxa d'aigua potable de l'Ajuntament, fa que l'única solució per a poder abastir d'aigua l'edificació, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna. No obstant això, el projecte descarta aquesta opció per la dificultat en el subministrament d'aigua en temporada alta.
Es contempla la possibilitat de recollida d'aigua de pluja, no obstant això, s'al·lega que tan sols es pot considerar com un complement al subministrament bàsic, que ha de tenir un altre origen al pluvial, al ser aquest insuficient per a cobrir les necessitats de la finca.
- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua, el requeriment de una major infraestructura hidràulica o elèctrica, entre d'altres aspectes.
- Alternativa 2 (realització del sondeig amb una altra tècnica de perforació): Al document ambiental es justifica l'elecció de la tècnica de rotopercussió per a la realització del sondeig per ser el procediment més ràpid i el que produeix una menor afecció al sòl.
- Alternativa 3 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considera pel promotor com l'elecció més adient front a la impossibilitat de connexió a la xarxa d'aigües de l'Ajuntament i a la menor emissió de gasos d'efecte hivernacle front a l'alternativa de subministrament d'aigua amb camions cisterna.
10. Respecte al consum energètic, al document ambiental s'indica que les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables. Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els 2 dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima és de 208,08 kg de CO2.
A la fase de funcionament, es contempla la instal·lació d'una bomba elèctrica que funcionarà quan sigui necessària l'extracció d'aigua de la captació.
11. Durant l'execució del sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua de l'aqüífer per part de substàncies químiques, com ara vessaments de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental, els principals efectes sobre el medi ambient considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció al medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic (vegetació i fauna) i paisatge. D'acord amb el document ambiental, la superfície total de la parcel·la que es veuria afectada per l'eliminació de les espècies vegetals existents, la instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials, s'estima seria d'uns 20 m2.
Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.
El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres es contemplen activitats per a minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions, per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Com a mesures reductores, en destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i la població, amb el soroll i les vibracions de les màquines, les activitats es desenvoluparan en horari diürn.
Així mateix, les fases d'execució i la d'abandonament, si escau, estaran baix la supervisió d'un director facultatiu que, d'acord amb el PHIB, farà un seguiment aportant una fulla amb la caracterització de la litologia, aqüífers, nivell estàtic, assaig de bombeig, emetent un certificat d'adequació a les normes tècniques del projecte.
El cost de l'aplicació de les mesures anteriorment descrites és valorat pel promotor i s'estima que, segons el pressupost adjunt al document ambiental, és de 925 euros.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:
- Ajuntament de Santa Maria del Camí.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.
- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.
- GOB Mallorca.
Cal esmentar que, la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables».
En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:
- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
Es considera que:
[...]
En relació amb el Pla de Vigilància ambiental:
Al punt 9., «Seguiment de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificat», s'indica que el director facultatiu del projecte farà el seguiment de les normes tècniques del projecte.
En relació a l'estudi d'incidències del canvi climàtic:
No hi ha estudi d'incidència del canvi climàtic, però es dedica el punt 4.6 Clima i canvi climàtic a l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada a descriure els aspectes mediambientals que es poden veure afectats pel projecte.
En relació a l'avaluació dels impactes identificats que suposa el projecte i de les mesures proposades per prevenir-los, corregir-los i/o compensar-los:
Es fan les següents consideracions sobre el document ambiental aportat:
- L'increment del consum energètic: tot i no ser objecte del present projecte les instal·lacions de bombeig i impulsió, es contempla la instal·lació d'una bomba elèctrica.
- Les emissions de gasos amb efecte hivernacle: al document ambiental, es contemplen i es calculen les emissions que suposarà la maquinària, a més de proposar mesures adequades per minimitzar l'impacte. Com a consideració tècnica, s'estimen adequades les mesures proposades.
- La contaminació atmosfèrica per emissió de pols: al document ambiental es considera que, en fer-se la perforació amb injecció d'aigua, no hi ha emissió de pols. Com a consideració tècnica, s'estima adequada la consideració, a més de menysprear-se les emissions de pols puntuals que pugui suposar la maquinària en desplaçar-se cap al punt de perforació.
En relació a la vulnerabilitat actual i prevista i mesures destinades a reduir la vulnerabilitat:
S'ha avaluat correctament:
- Canvi en el règim de precipitacions-sequera: es contempla i, en cas d'èxit del sondeig, aquest s'equipararà en funció de les consideracions que faci la Direcció General de Recursos Hídrics a la concessió d'aflorament i explotació.
- Pluges fortes i inundacions: s'indica que no es troba en zona potencialment inundable. A més, es consideren suficients les mesures de cimentació obligatòries que estableix l'Annex 8 del Pla Hidrològic de les Illes Balears, el que evitaria l'entrada de contaminants en cas d'inundació de la parcel·la en la que s'ubica.
En relació al grau de compliment de la Llei 10/2019 de canvi climàtic:
Es revisen els principals articles de la Llei, relacionats amb el projecte:
Matèria: Reducció d'emissions; Article Llei: 24.1; Contingut article: Col·laborar en les polítiques públiques de reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle; Compliment: sí.
No es considera necessari l'aplicació de mesures addicionals.
Es conclou que:
Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable.
- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.
[...]
«Atès el contingut del cos de l'informe, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el TM de Santa Maria del Camí, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tan que serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la.
Aquest informe s'emet en relació a les competències del Consell de Mallorca en matèria d'ordenació territorial i paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes, i no pressuposa cap pronunciament sobre l'adequació a la legalitat del usos i de les construccions de la parcel·la de l'assumpte».
- Informe del Servei de Salut Pública de la Direcció General de Salut Pública.
[...]
«S'informa favorablement condicionant l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic).
Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.
Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma».
- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
[...]
«Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de captació d'aigües subterrànies.
Aquest inform s'emet sense perjudici de l'obtenció d'altres informes o autoritzacions que puguin ser necessaris segons la legislació vigent».
5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21832) al T.M. de Santa Maria del Camí, per part del promotor Miguel Ángel Licata Caruso. La referència cadastral de la parcel·la on es projecta el punt de sondeig, segons les coordenades aportades al document ambiental, és 07056A006000840000PO, amb una superfície total de 3.333 m2. La motivació de l'execució del projecte és la de destinar l'aigua que s'extregui a l'ús domèstic de l'habitatge present a la parcel·la, atesa la impossibilitat, segons indica el document ambiental, d'obtenir l'aigua a través de connexió a xarxa d'aigües potables de l'Ajuntament.
D'acord amb el document ambiental, el promotor sol·licita una autorització per a ús domèstic amb un volum màxim anual de 200 m3.
El document ambiental contempla mesures per a controlar el vessament accidental de combustibles i/o olis de la maquinària, com són: la disposició de material absorbent (sepiolita) que serà gestionada per gestors autoritzats, el correcte manteniment dels equips de perforació, entre altres mesures, totes elles orientades a evitar la contaminació de l'aqüífer.
També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres (s'estima que les tasques de perforació seran de 2 dies a raó de 8 hores al dia, en horari diürn) i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.
El projecte, en aquesta fase, no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries, no obstant això, si indica que es farà ús d'una bomba elèctrica a la fase de funcionament que es posarà en marxa quan sigui necessària l'extracció. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.
2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es vol realitzar al polígon 6, parcel·les 65, 77, 84, al T.M. de Santa Maria del Camí. La parcel·la 84, on es projecta el punt de perforació d'acord amb les coordenades adjuntes al document ambiental, està classificada com a sòl rústic general ús agrari amb cultiu d'ametller de secà.
El punt projectat per al nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendi.
La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000.
La zona del sondeig es troba fora d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 degener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).
3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar (realització de sondeig) i a la curta duració del període de perforació (2 dies), es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a ús domèstic al polígon 6, parcel·les 65, 77, 84 al T.M. de Santa Maria del Camí», a proposta del promotor Miguel Ángel Licata Caruso, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel Senyor Nicolás Dameto Truyols, Enginyer Superior de Mines, amb data 16 de maig de 2024, la normativa vigent, que no hi hagi possibilitat de connexió a la xarxa d'aigües municipal i els següents condicionants:
1. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació i minimitzar el seu impacte sobre el medi, s'hauran de prendre mesures com la realització de regs periòdics (si escau), la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables i la limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària.
2. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.) i comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos. Així mateix, es garantirà la correcta gestió dels residus que es puguin produir i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.
3. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.
4. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers (6), durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig.
5. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.
6. En cas que la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció ambiental major a la ja prevista.
7. Amb l'objectiu d'afavorir un ús responsable de l'aigua de l'aqüífer, atès que la finalitat de la nova captació és l'ús domèstic, s'hauran d'instal·lar a l'habitatge els sistemes de recollida de l'aigua de pluja adients per tal de facilitar la seva recollida i emmagatzematge per a la seva posterior utilització.
9. Atès que l'aigua es vol destinar per ús domèstic a l'habitatge present a la parcel·la, i amb l'objectiu d'optimitzar el consum d'aigua, el promotor haurà d'instal·lar els sistemes adients que garanteixin i permetin l'estalvi d'aigua (aixetes amb temporitzadors, sensors de presència, etc).
10. En cas d'instal·lació de jardins ornamentals, el promotor del projecte haurà d'incorporar els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua, sent sempre recomanable l'elecció d'espècies de baix requeriment hídric.
Es recorda que:
1. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, el perforista haurà de valorar si escau la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.
2. El titular de la captació ha de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions per a ús domèstic descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB.
3. Aquest informe s'emet en relació a les competències del Servei d'Assessorament Ambiental, sense prejudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes, i no pressuposa cap pronunciament sobre l'adequació a la legalitat dels usos i de les construccions de la parcel·la.
4. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Pública: «Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent».
Es recomana que:
1. Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.
2. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Pública, el titular de la captació hauria d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la, prenent les mesures adients per tal de complir els criteris i valors paramètrics establerts al Real Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum.
3. Pel que fa a la futura fase d'explotació de la nova captació, el principal impacte a considerar seria l'increment d'extracció d'aigua d'una massa en risc on el seu percentatge d'extracció és del 86,91% del recurs. En aquest sentit, des del punt de vista mediambiental, es considera recomanable comptabilitzar de forma conjunta totes les noves autoritzacions d'extracció d'aigua de la massa del Pont d'Inca per valorar-ne l'afecció global.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 8 de gener de 2025)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá