Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 8689
Resolució del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual s’aprova la creació d’un segell electrònic de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s’estableixen les actuacions administratives automatitzades per a la generació i emissió d’informes de seguiment a través del sistema econòmic financer i del sistema de control intern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Segons l'article 140 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració de la Comunitat Autònoma pot fer servir suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics en la iniciació, la tramitació i l'acabament dels procediments relatius a l'elaboració dels pressuposts i a l'activitat o la gestió economicofinancera i el seu control, d'acord amb el que estableixen les lleis estatals vigents en matèria de procediment administratiu comú i en matèria de règim del sector públic, les lleis autonòmiques en matèria de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma i en matèria de bona administració i bon govern, i les disposicions reglamentàries que es dictin per desplegar-les.

2. Segons l'article 133 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, correspon al conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts organitzar la comptabilitat pública per donar compliment als objectius establerts a l'article esmentat.

3. Segons l'article 115 de Llei 14/2014, de 29 de desembre, la Intervenció General duu a terme la funció interventora que té per objectiu controlar, abans que s'aprovin, tots els actes que puguin donar lloc al reconeixement de drets i obligacions de contingut econòmic i, també els cobraments i els pagaments que se'n derivin, i la inversió i l'aplicació en general dels fons públics i les modificacions pressupostàries, per assegurar que aquests actes s'ajusten a les disposicions aplicables en cada cas.

4. Durant la tramitació dels procediments que comporten l'execució de diferents fases d'execució de la despesa es produeixen actes administratius que reflecteixen la informació comptable que comporta l'acte en si mateix (reserva de crèdit, autorització, disposició, reconeixement de l'obligació i pagament) i, la seva generació, es duu a terme a través de l'aplicació informàtica que controla el sistema econòmic financer de la comunitat autònoma. El sistema informàtic garanteix la traçabilitat de totes les actuacions que es realitzen mitjançant persones físiques assegurant la integritat, immutabilitat i autenticitat d'aquestes.

No obstant això, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació farà constar en un informe de seguiment totes les actuacions i tràmits duts a terme en la tramitació dels actes administratius que reflecteixin informació comptable que figuren en el sistema econòmic financer.

5. Durant la tramitació del procediment de fiscalització dut a terme per la Intervenció General es realitzen tota una sèrie d'actuacions i tràmits dins l'aplicació informàtica del sistema de control intern (MIRÓ). El sistema informàtic garanteix la traçabilitat de totes les actuacions que es realitzen mitjançant persones físiques assegurant la integritat, immutabilitat i autenticitat d'aquestes.

No obstant això, la Intervenció General ha de fer constar en un informe de seguiment totes les actuacions i tràmits duts a terme en la tramitació dels actes administratius que reflecteixin informació comptable que figuren en el sistema econòmic financer.

La generació d'aquests informes de seguiment s'ha de fer sense que hagin intervingut de manera directa empleats públics, per la qual cosa estam davant d'una actuació administrativa susceptible de dur-se a terme de forma automatitzada.

Fonaments de dret

1. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, defineix en el seu article 41 l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació realitzada íntegrament a través de mitjans electrònics per una Administració Pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa un empleat públic i, per al cas que se n'hagi d'emprar, preveu que s'ha d'establir prèviament l'òrgan o òrgans competents, segons els casos, per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, amb la indicació de l'òrgan que ha de ser considerat responsable als efectes d'impugnació.

2. L'article 42 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica la utilització del segell electrònic, basat en un certificat electrònic reconegut o qualificat, que reuneixi els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un sistema de codi segur de verificació (CSV).

3. L'article 19 i 20 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics sobre la identificació mitjançant segell electrònic basat en certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica i els sistemes de firma electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.

4. L'article 140 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre sobre la utilització de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics en la iniciació, tramitació i l'acabament de procediments relatius a l'elaboració dels pressuposts i a l'activitat o la gestió economicofinancera i el seu control.

5. L'article 133 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, relatiu a que correspon al conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts organitzar la comptabilitat pública per donar compliment als objectius establerts a l'esmentat article.

6. L'article 115 de Llei 14/2014, de 29 de desembre, en relació amb el fet que la funció interventora té per objectiu controlar, abans que s'aprovin, tots els actes que puguin donar lloc al reconeixement de drets i obligacions de contingut econòmic i, també els cobraments i els pagaments que se'n derivin, i la inversió i l'aplicació en general dels fons públics i les modificacions pressupostàries, per assegurar que aquests actes s'ajusten a les disposicions aplicables en cada cas.

7. La Resolució de 26 de febrer de 2024 del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació per la qual s'aprova la creació del segell electrònic de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la creació d'un segell electrònic de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears basat en un certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica.

2. L'òrgan titular del segell electrònic, i responsable de la seva utilització a l'efecte d'una eventual impugnació de l'actuació administrativa automatitzada serà la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. S'autoritza la possibilitat de generar i emetre de manera automatitzada a través del sistema de control intern (MIRÓ) de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears els informes de seguiment següents:

a) Informe de seguiment de les actuacions i tràmits duts a terme durant el procediment de fiscalització realitzat per la Intervenció General.

El sistema de signatura que es podrà utilitzar és el segell electrònic de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. S'autoritza la possibilitat de generar i emetre de manera automatitzada a través del sistema econòmic financer de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears els informes de seguiment següents:

a) Informe de seguiment de les actuacions i tràmits duts a terme en els procediments on es produeixen actes administratius que comportin l'execució de qualsevol fase de la despesa que reflecteixen la informació comptable que comporta l'acte en si mateix (reserva de crèdit, autorització, disposició, reconeixement de l'obligació i pagament).

El sistema de signatura que es podrà utilitzar és el segell electrònic de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

5. Els òrgans competents per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, s'escau, auditoria del sistema d'informació i del codi font de les actuacions administratives automatitzades al qual es refereix el punt 3 anterior seran, segons els casos, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, la Intervenció General i la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital.

6. Aquesta Resolució produirà efectes a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i estarà disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 7 de gener de 2025) El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació Antoni Costa Costa