Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 6514
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), ús agrari, polígon 15, parcel·la 254, al T.M. de Felanitx. (Exp. 117a/2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de novembre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental referent al projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), ús agrari, polígon 15, parcel·la 254, al T.M. de Felanitx.
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.
Tenint en compte el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou a l'Annex 2, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):
3º Perforacions per a l'abastiment d'aigua.
Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.
2. Ubicació i descripció del projecte
El sondeig s'ubicarà en el Polígon 15, parcel·la 254, al T.M. de Felanitx, a la finca anomenada «Son Corme» amb les següents característiques:
El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió; es realitzarà la cimentació de les parets dels primers 10 m del sondeig i l'entorn immediat es pavimentarà amb una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.
En el cas que la perforació hagi tengut problemes i/o el sondeig resulti negatiu s'ha segellar el pou i es seguiran les consideracions previstes a l'Annex 8 de la Normativa del PHIB vigent.
3. Alternatives
Alternativa zero (no fer el sondeig): s'hauria de continuar amb el sistema de secà i no es considera viable ni rendible.
Alternativa 1 (no fer el sondeig i dur l'aigua amb camions): el transport suposa incrementar les emissions a l'atmosfera; a més, també es necessita un sistema d'emmagatzematge (aljub o bidons) que ocupen espai en el territori.
Alternativa 2 (sondeig projectat): es considera l'alternativa més òptima des del punt de vista tècnic, econòmic, social i mediambiental.
4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades
Els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte:
Aire: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; per a reduir les molèsties a la població les tasques es realitzaran durant horari diürn.
També es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles ja que la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics. Per tal de disminuir l'emissió de pols es limitarà la velocitat dels vehicles, els quals circularan per camins existents.
Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà l'extracció d'aigua sobre la massa d'aigua subterrània afectada (MAS 18.19M1 St. Salvador); s'ha constatat que, d'acord amb l'Annex 8 del PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en un estat quantitatiu dolent (percentatge d'explotació 89'48 %, superior al 80 %) i un estat qualitatiu dolent (presència de clorurs i nitrats).
5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:
̶ Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari. Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (17/7/2024):
[...] la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari amb el nº 2.293 com a Prioritària. S'observa una activitat agrària a la parcel·la. Aquesta explotació rep ajudes de la PAC.
Per tant, aquesta Direcció General informa favorablement l'objecte del projecte des del punt de vista agrari.
̶ Servei de Protecció d'Espècies. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural (25/7/2024):
[...] La consulta al Bioatles no mostra cap espècie que es pugui veure afectada de forma significativa per l'activitat.
El projecte no afecta cap espai de rellevància ambiental.
A la parcel·la no està cartografiat cap hàbitat prioritari ni singular.
Segons la informació disponible, no és d'esperar que el projecte pugui tenir cap efecte negatiu sobre espècies protegides o amenaçades.
Conclusió: per tot això inform favorablement sobre el projecte.
̶ Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia (31/7/2024):
A l'informe s'indica que es consideren adequades les mesures que es proposen per a minimitzar les emissions de gasos amb efecte hivernacle i de pols produïdes pel funcionament de la maquinària; no es considera necessari l'aplicació de mesures addicionals.
Conclusió: per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, per lo que s'emet informe favorable.
̶ Servei d'Ordenació del Territori. Direcció Insular de Territori i Paisatge. Consell de Mallorca (31/7/2024):
[...] des del punt de vista de l'ordenació de territori i de paisatge, es considera que el projecte no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en tant que serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la.
6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), ús agrari, polígon 15, parcel·la 254, al T.M. de Felanitx, promogut pel senyor Simon Oliver Adrover, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel senyor Julià Caldés Bauzà (Enginyer Tècnic de Mines) el 24 de juny de 2024 i els següents condicionants:
Es recorda que :
Es recomana que, durant la fase de funcionament, es prenguin mesures per tal de disminuir el consum d'aigua i el consum energètic.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 19 de desembre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá