Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 6511
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’execució de la línia aèria de transport d’energia elèctrica a 220 kV circuit simple Bessons-Llubí I (Exp. 110a/2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 d'octubre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'execució de la línia aèria de transport d'energia elèctrica a 220 kV circuit simple Bessons-Llubí I, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada qualsevol modificació de les característiques d'un projecte sotmès a avaluació ambiental per la normativa bàsica estatal o pels annexos 1 o 2 d'aquesta llei, diferent de les modificacions descrites en l'apartat 1.e) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient. S'entén que una modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:
I. Un increment significatiu de les emissions a l'atmosfera.
II. Un increment significatiu dels abocaments a llits públics o al litoral.
III. Un increment significatiu de la generació de residus.
IV. Un increment significatiu en la utilització de recursos naturals.
V. Una afecció apreciable en espais protegits Xarxa Natura 2000.
VI. Una afecció significativa al patrimoni cultural.
En el cas de modificacions de projectes sotmesos a avaluació ambiental, l'òrgan substantiu haurà de valorar, mitjançant un informe tècnic que es trobarà a l'expedient, si la modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris anteriors, i, en conseqüència, si està o no subjecte a avaluació d'impacte ambiental.
D'acord amb la documentació presentada per l'OS, el projecte de la línia aèria de transport d'energia elèctrica a 220 kV circuit simple Bessons-Llubí I, pot tenir efectes significatius per abocaments a llits públics i utilització de recursos naturals.
D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la modificació de la línia aèria de simple circuit a 220 kV que uneix les subestacions de Bessons-Llubí, a la seva arribada a la subestació Bessons en el terme municipal de Manacor, arran de l'ampliació que es durà a terme a aquesta subestació i que implica el canvi d'ubicació del pòrtic d'arribada d'aquesta línia. En conseqüència, es projecta construir una línia aèria de transport d'energia elèctrica d'una longitud de 0,273 km que connectarà la subestació de Bessons amb la T44 existent (situada en el terme municipal de Petra), l'actuació implicarà la instal·lació de dues noves torres i el desmuntatge d'una existent, i que formarà part de la xarxa de transport d'energia elèctrica en alta tensió en els termes establerts a la llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric. La longitud aproximada de la línia actual és de 14,987 km, i passarà a tenir aproximadament uns 15,005 km.
S'ubica a una àrea qualificada com a Sòl Rústic de règim general (SRG) i afectada per una àrea de prevenció de riscs d'inundació (APR inundacions). També es troba afectat per un APT de Carreteres. Es localitza dins l'àmbit de la massa d'aigua subterrània 1818M1 – Son Talent, caracteritzada per trobar-se en mal estat (quantitatiu i qualitatiu). La vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers a la zona és moderada i alta.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els principals impactes identificats pel document ambiental són: alteracions del domini públic hidràulic a les 3 fases del projecte (les actuacions del projecte localitzades en domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable o potencialment inundable caldrà que obtenguin autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics), col·lisió d'aus a la fase d‘operació, molèsties a la fauna per la presència de maquinària i renou en època de reproducció a les fases de construcció i desmantellament, atropellament de fauna a les fases de construcció i desmantellament, impacte paisatgístic a la fase d'operació i efectes sobre la propietat privada a la fase de construcció. Tots s'han valorat com a compatibles a excepció de molèsties a la fauna per la presència de maquinària i renou en època de reproducció i les afeccions al paisatge valorats com a moderats.
S'estableixen mesures per minimitzar els impactes previstos per a totes les fases del projecte, però es troben a faltar altres mesures específiques de protecció del patrimoni. Així com s'indica a l'informe del Servei Insular d'Urbanisme, es projecten ocupacions temporals sobre l'entorn de protecció de dos elements catalogats, caldrà evitar l'ocupació temporal d'aquests espais i en cas que sigui inevitable, s'haurà d'obtenir autorització per part del servei municipal competent en protecció patrimonial, a més d'incloure mesures preventives i un seguiment d'aquestes
Respecte del seguiment ambiental, el pla de vigilància específica per fases les actuacions de control i seguiment així com la seva periodicitat.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
-Ajuntament de Manacor.
-GOB (GOIBS386160/2024).
- Amics de la Terra (GOIBS385922/2024).
- Consell de Mallorca. Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge (GOIBS386324/2024)
- Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal (GOIBS385819/2024)
- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural. Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal. Servei de protecció d'Espècies (identificador valib núm. 308455).
- Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua. DG de Recursos Hídrics. Servei de gestió del Domini Públic Hidràulic (identificador valib núm. 308481).
- Conselleria de Presidència i Administracions Públiques. DG d'Emergències i Interior (identificador valib núm. 264707).
- Conselleria de Salut. DG de Salut Pública. Servei de Salut Ambiental (identificador valib núm. 264721).
- Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (identificador valib núm. 264628)
El dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:
i. Dia 02 d'agost de 2024 té entrada (Valib núm.315985) informe favorable per part del Servei de Protecció d'Espècies condicionat al compliment de les mesures i mitigadores i correctores previstes al document ambiental.
ii. Dia 19 d'agost de 2024 té entrada (Valib núm.318314) informe tècnic del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic que indica: «1.- Pel que fa als articles 45 a 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'informa que l'art. 9bis.1.a de l'RDPH no permet instal·lacions que emmagatzemin, transformin, manipulin, generin o aboquin productes que puguin ser perjudicials per a la salut humana i l'entorn (sòl, aigua, vegetació o fauna) com a conseqüència del seu arrossegament, dilució o infiltració, en particular (...) instal·lacions elèctriques de mitjana i alta tensió. Atès que per determinar aquesta zona de flux preferent, cal realitzar un estudi hidrològic-hidràulic segons s'indica a l'art. 92 del PHIB, pot ser que els resultats d'aquest estudi mostrin que el projecte de referència no és autoritzable.
2.-Es recorda que les actuacions/activitats que es desenvolupin a la parcel·la, localitzades en domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable o potencialment inundable, requeriran autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.»
iii. Dia 27 d'agost de 2024 té entrada (GOIBE523199/2024) l'informe tècnic del Servei d'Urbanisme, Habitatge i Activitats de l'ajuntament de Manacor que indica: «Els terrenys afectats estan situats en sòl rústic comú qualificat de Sòl Rústic de Règim General, SRG en la unitat paisatgística 6 i en APR d'inundacions. La infraestructura travessa la carretera Ma-332 i, per tant, també afecta una APT de Carreteres. Segons determina el règim urbanístic en sòl rústic del Pla General de Manacor en les esmentades categories del sòl, l'estesa elèctrica és un ús condicionat a la declaració d'interès general, a la justificació de la necessitat d'ubicació en aquestes àrees i a l'obtenció d'informe previ de l'administració competent en matèria de medi ambient (article 189.3.4.b).»
iv. Dia 11 de setembre de 2024 té entrada (GOIBE576819/2024) l'informe tècnic del Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca que fa les següents observacions: «- El document ambiental no està signat per cap tècnic i l'annex i d'aquest document, titulat "Equip redactor", no té contingut.- Manca estudiar, i en tot cas justificar que no és tècnicament executable, l'alternativa d'executar un sol pòrtic d'entrada (T46N proposat) i connectar aquest amb la T44 existent i que correspon al criteri de projectar els nous traçats amb el recorregut més curt possible (art.20.3 del PDS Energètic de les Illes Balears).- Manca indicar a la documentació tècnica que existeixen elements catalogats pel planejament vigent del TM de Manacor dins l'àmbit del projecte (F0-007 i S1-012) i justificar la necessitat d'ubicar en els entorns de protecció d'aquests elements catalogats les zones d'ocupació temporal indicades al plànol d'execució. - La construcció d'una nova instal·lació elèctrica exigirà la prèvia aprovació del projecte corresponent i dels estudis complementaris per part de la Direcció General d'Energia (art.26 del PDS Energètic de les Illes Balears). - El projecte tècnic queda sotmès a la Declaració d'Interès General (art.24.2 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears) i al tràmit de la llicència municipal (art. 48 bis.3.c de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica).»
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte pretén construir una línia aèria de simple circuit a 220 kV, amb una longitud aproximada de 0,273 quilòmetres, que connectarà la subestació de Bessons, TM de Manacor, amb el suport T44 existent de la L/220 kV Bessons - Llubí I, TM de Petra.
2. Ubicació del projecte: la nova línia elèctrica connectarà la S/E Bessons, ubicada en el TM de Manacor amb la T44 existent situada en el TM de Petrà. Segons el Pla Territorial de Mallorca, el projecte s'ubica a una àrea qualificada com a Sòl Rústic de règim general (SRG) i afectada per una àrea de prevenció de riscs d'inundació (APR inundacions). D'acord amb l'informe emès pel Servei de Gestió del DPH l'actuació es troba en una zona potencialment Inundable. S'aporta el següent quadre resum d'afeccions:
Indicis de DPH de les aigües superficials. |
Si |
D'acord amb «Annex 7. Cartografia de la xarxa hidrogràfica i de planes d'inundació» *Associades a aquest possible DPH. |
Zona de servitud* |
Si |
|
Zona de policia* |
Si |
|
Zona potencialment inundable. |
Si |
El risc d'incendi forestal a la zona es considera baix d'acord amb el IV Pla de Defensa contra els incendis forestals de les Illes Balears (2014-2025). Segons la capa Inventari forestal de l'eina IDEIB, el tipus d'estructura de la zona projectada és agrícola i de prats artificials i l'àrea on discorr el torrent correspon a A.F.M. Riberes.
Es localitza a l'àmbit de la massa d'aigua subterrània 1818M1 – Son Talent, caracteritzada per trobar-se en mal estat (quantitatiu i qualitatiu). La vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers a la zona és moderada i alta. L'activitat projectada queda fora dels perímetres de protecció de pous d'abastiment a població.
Pel que respecta al patrimoni històric, les zones d'ocupació temporal afecten els entorns de protecció de dos elements catalogats pel planejament vigent del TM de Manacor: conjunt de sínies del camí des Bessons amb codi (SI-012) i font de Gossaubo amb codi (FO-007).
El projecte no es localitza en zones d'espais naturals protegits per les Illes Balears o definides per la Xarxa Natura 2000. Tampoc hi ha presència d'Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC).
Referent al paisatge, la presència de la SE elèctrica Es Bessons implica l'existència d'un elevat nombre de línies elèctriques d'alta tensió, per tant, es tracta d'un entorn altament alterat i la inclusió d'una nova línia elèctrica no suposarà l'alteració de la naturalitat paisatgística. Per altra banda, el projecte també implica el desmuntatge d'una torre i part del traçat existent.
La infraestructura travessa la carretera Ma-332 i, per tant, també afecta una APT de Carreteres.
Referent a la vegetació, el document ambiental indica la següent vegetació a l'emplaçament: « Apoyo 44: Tierra cultivada no registrada, Apoyo 45N: Cultivo de cítricos, Apoyo 46N: Regadío de Secano, Alineaciones: Labor de secano, pastizal-Matorral y huerta de regadío.».
Quant a la fauna, segons la quadrícula 1x1 amb codi 3283 del Bioatles del visor IDEIB a l'àrea afectada pel projecte no s'ha citat cap espècie catalogada, al seu entorn quadricula 5 x 5 amb codi 323 es podrien trobar les espècies catalogades següents: Cucullada (Galerida theklae), Sebel·lí (Burhinus oedicnemus), Butxaqueta (Cisticola juncidis), Eriçó (Atelerix algirus), Sargantana de les Pitiüses (Podarcis pityusensis), Xàtxero groc (Motacilla flava), Setmesó (Tachybaptus ruficollis), Tortuga mediterrània (Testudo hermanni), Passaforadí (Troglodytes troglodytes), Puput (Upupa epops) i llampúgol (Rhamnus alaternus).
3. Característiques del potencial impacte: els impactes negatius derivats de l'execució el projecte s'han valorat com a compatibles i moderats al document ambiental al qual s'estableixen mesures per minimitzar els efectes a totes les fases del projecte, així com el seu seguiment. No obstant això, es troben a faltar mesures específiques respecte a la protecció del patrimoni i de preservació de les actuacions que s'executin a domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable o potencialment inundable.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'execució de la línia aèria de transport d'energia elèctrica a 220 kV circuit simple Bessons-Llubí I., signat per l'enginyer José Enrique Myro Borrero i visat en data 04/11/2022 pel col·legi oficial d'enginyers industrials d'Andalusia occidental, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures mitigadores proposades en el document ambiental realitzat per els redactors: Ángel Vicente Gimenez Celdrán (Cap de departament Medi Ambient), Ángeles Lara Bullejos (Ambientòloga), Ángela Llorca Redón (Biòloga), Silvia Elisa Navarro Ramos (Biòloga i Ambientòloga), Miguel Ángel Santoyo (Geògraf) i Ángel Torres Pérez (Geògraf), de la consultora APPLUS NORCONTROL S.L.U. i signat en data 2 d'octubre de 2024, i els condicionants següents:
1. Pel que fa a la protecció del domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables caldrà fer un estudi hidrològic-hidràulic de l'emplaçament i presentar-lo a la DG de Recursos Hídrics.
Es recorda que les actuacions/activitats que es desenvolupin a la parcel·la, localitzades en domini públic hidràulic o les seves zones de protecció, zona inundable o potencialment inundable, requeriran autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.»
2. Respecte a la preservació del patrimoni, caldrà evitar l'ocupació temporal dels entorns de protecció dels següents elements catalogats en el planejament vigent del TM de Manacor: conjunt de sínies del camí des Bessons amb codi (SI-012) i font de Gossaubo amb codi (FO-007).
I en cas que sigui inevitable, s'haurà d'obtenir autorització per part del servei municipal competent en protecció patrimonial, a més d'incloure mesures preventives i un seguiment d'aquestes.
Es recorda que:
- D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'haurà de comptar amb l'autorització prèvia de l'òrgan gestor (actualment Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca) pel que respecta a les actuacions del projecte incloses dins les zones de protecció.
- Els residus derivats de les actuacions de construcció i demolició hauran de complir amb l'establert al Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
- Les emissions acústiques hauran de complir amb els llindars establerts a Reial Decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el referent a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 18 de desembre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá