Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 6504
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), ús domèstic, polígon 43, parcel·les 529-530, al T.M. de Llucmajor (Exp. 118a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de novembre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental referent al projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), ús domèstic, polígon 43, parcel·les 529-530, al T.M. de Llucmajor.

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons s'estableix a l'article 7.2.a) de la Llei 21/2013 són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada els projectes compresos a l'annex II d'aquesta llei.

Tenint en compte el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III de la Llei 21/2013, l'activitat projectada s'inclou a l'Annex 2, Grup 3 (perforacions, dragats i altres instal·lacions mineres i industrials) lletra a):

3º Perforacions per a l'abastiment d'aigua.

Per tant, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013; també s'ha de complir el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.

2. Ubicació i descripció del projecte

1. El sondeig de captació d'aigua s'ubica en el Polígon 43, Parcel·les 529-530, al T.M. de Llucmajor, amb les següents característiques:

  • Cabal màxim instantani: 0,5 l/s
  • Volum màxim anual: 400 m3/any
  • Ús: domèstic
  • Profunditat del sondeig: 160 m

El sondeig es realitzarà pel mètode de rotopercussió; es cimentaran les parets com a mínim els primers 25 m del sondeig i l'entorn immediat es pavimentarà amb una llosa de formigó de 50 cm. Finalitzada l'obra, mentre no s'instal·li la bomba elèctrica d'elevació, el sondeig es cobrirà amb una tapa metàl·lica per impedir l'accés al mateix.

Si no es troba aigua o aquesta està salinitzada, així com a la fase d'abandonament, es procedirà a segellar el sondeig amb la finalitat que quedi en condicions de seguretat per a les persones i els animals, a més d'evitar la contaminació imprevista de l'aqüífer ocasionada per abocaments o caigudes d'elements contaminants.

A la fase d'abandonament, una vegada segellat el sondeig s'estendrà una capa de terra i pedres, quedant restituïda la situació prèvia a l'execució de l'obra.

3. Alternatives

Alternativa zero (no fer el sondeig): la connexió amb la xarxa municipal d'aigua potable és impossible, per la qual cosa l'alternativa és la compra d'aigua mitjançant camions cisterna que produeixen emissions a l'atmosfera i la construcció d'un aljub que serà permanent. A més, l'aigua subministrada procedeix de la mateixa massa d'aigua incrementant el con de depressió i el risc de salinització.

Alternativa 1 (fer el sondeig en un altre ubicació dins la mateixa parcel·la): el document ambiental considera que no és una opció ja que la ubicació escollida s'ha fet en base a diverses consideracions:

- Possibilitat de trobar aigua.

- Menor eliminació de vegetació.

- Menor molèstia per a la fauna.

- Millor accés i ubicació de les màquines perforadores.

Alternativa 2 (fer el sondeig amb un altre mètode de perforació): s'ha elegit el mètode de rotopercussió per ser el més ràpid i perquè a les Illes Balears no existeix cap empresa perforadora que disposi d'un altre sistema de perforació.

Alternativa 3 (sondeig projectat): tenint en compte els aspectes esmentats en els punts anteriors es considera que és l'alternativa més factible.

4. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

Els principals impactes ambientals es produiran a la fase d'execució del projecte:

Aire: durant la fase d'execució del projecte es produirà renou i vibracions per la utilització de la maquinària; per a reduir les molèsties a la població les tasques es realitzaran durant horari diürn.

També es produiran emissions de gasos d'efecte hivernacle, essent els mínims possibles ja que la maquinària comptarà amb les revisions i manteniments periòdics.

No hi haurà emissió de pols ja que s'utilitzen equips de perforació amb circulació directa de fluids que funcionen amb aigua i un escumant ecològic.

Paisatge: només es produirà impacte paisatgístic els dies que duri la perforació, (2 i 5 dies) per al presència de la maquinària utilitzada; a més, la torre de perforació només estarà aixecada quan es realitzin les tasques de perforació.

Durant la fase de funcionament l'impacte més important serà l'extracció d'aigua sobre la massa d'aigua subterrània afectada (20.01 M2 Port de St. Miquel); s'ha constatat que, d'acord amb l'Annex 8 del PHIB vigent, la massa d'aigua afectada pel projecte es troba en un estat quantitatiu bo (percentatge d'explotació 68'94 %, inferior al 80 %) i un estat qualitatiu dolent (presència de clorurs).

5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:

- Servei d'Ordenació del Territori. Direcció Insular de Territori i Paisatge. Consell de Mallorca (31/7/2024):

[...] Conclusió: no es pot informar ja que no s'ha rebut l'AIA Simplificada.

- Secció Salut Ambiental. Direcció General de Salut Pública. Conselleria de Salut (9/8/2024):

[...] S'informa favorablement condicionat a l'ús de la captació establert al projecte (ús domèstic).

Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.

Aquest informe finalitzat amb una recomanació que s'inclourà a la present proposta d'informe ambiental.

6. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

Característiques del projecte: perforació i sondeig d'aigua per a ús domèstic que ocuparà una superfície de 60 m2 durant la fase de construcció i 0'25 m2 durant la fase de funcionament.

Ubicació del projecte: la zona on es projecte el sondeig està catalogada com a Sòl Rústic General (SRG) i no es troba dins espais naturals protegits ni dins Xarxa Natura 2000; no està afectada per cap Zona Potencial Inundable ni ARPSI (Àrea amb Risc Potencial Significatiu d'Inundació); tota la parcel·la s'ubica en una zona amb Vulnerabilitat d'Aqüífers moderada. La parcel·la no està afectada per APR d'Inundació, Erosió, Esllavissament o Incendis.

Característiques del potencial impacte: es considera que els efectes sobre el medi ambient a la fase d'execució seran mínims, tenint en compte la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies). Respecte de la fase de funcionament cal indicar que els paràmetres d'explotació sol·licitats són els permesos pel PHIB.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), ús domèstic, polígon 43, parcel·les 529-530, al T.M. de Llucmajor, promogut pel senyor José Martorell Bonet, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel senyor Jaime Fernández (Enginyer de Mines) el 7 de juny de 2024 i els següents condicionants:

- El director facultatiu ha de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes amb la finalitat de disminuir l'impacte ambiental ocasionat pel projecte.

- Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, d'acord amb l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.

Es recorda que :

- El titular de la captació haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions per a ús domèstic descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions» del PHIB.

- S'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB.

- El titular de la captació ha d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Reial Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, ha de prendre mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma.

Recomanacions:

- Durant la fase de funcionament s'han de prendre mesures per tal de disminuir el consum d'aigua i el consum energètic.

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 19 de desembre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá