Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 2091
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa i el reconeixement de la utilitat pública amb efectes de la declaració d’interès general del parc fotovoltaic Son Mas I, ubicat en el polígon 6, parcel·la 259 de Manacor (RE027/22)
1. El 5 d'agost de 2022 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de l'entitat Univergy ES SPC 8, SL, amb NIF B88582937, per la qual sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa i la declaració d'utilitat pública del projecte d'un parc fotovoltaic situat en el polígon 6, parcel·la 259 de Manacor.
2. El 27 d'octubre del 2022, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia.
3. El 27 de novembre de 2022 es varen iniciar les consultes a les administracions i entitats afectades.
4. El 15 de novembre de 2022 es va publicar en el BOIB núm. 147 la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.
5. El 30 de gener de 2023 (GOIBE78376/2023), el Servei Tècnic d'Urbanisme del Consell de Mallorca va emetre un informe favorable amb condicions (exp. 901695E), que conclou el següent:
Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, s'informa favorablement la proposta.
Així mateix es fa la següent observació:
Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'art. 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears, i en el cas que pertoqui el previst a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
En l'execució de les futures obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal de que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí.
Cal recordar que d'acord amb la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, la línia de ferrocarril Manacor-Artà té la consideració de ferrocarril històric i, per tant, es considera d'interès general i es declara d'utilitat pública, a l'efecte de la legislació d'expropiació forçosa. Així mateix aquest ús es preveu que s'haurà d'harmonitzar amb els usos de la línia com a camí ferroviari.
Aquest informe s'emet en aplicació de les competències en matèria d'ordenació territorial i urbanística sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes.
6. El 20 d'abril de 2023 (VALIB 191572), el Servei d'Ordenació del Transport Terrestre de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre va emetre un informe favorable (GT 2/2023 AUT), en el qual es va ajuntar l'informe del Servei Ferroviaris de Mallorca (SFM), que conclou:
[...] s'informa que aquest està afectat per les limitacions a la propietat que indiquen els articles 130 i següents de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (LTTMSIB), motiu pel qual s'ha d'emetre un dictamen desfavorable al projecte exposat.
En tot cas, es recorda que encara que les obres a executar estiguin fora del domini ferroviari, els promotors de les obres que es puguin realitzar prop d'aquest domini sempre hauran de prendre les mesures oportunes per tal de no interferir amb la circulació ferroviària, evitar els efectes dels renous i vibracions causats pel ferrocarril i mai evacuar les aigües sobre la plataforma ferroviària.
7. El 8 de maig de 2023 es trameten al promotor els informes del Servei d'Ordenació del Transport Terrestre de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre i l'informe d'Urbanisme del Consell de Mallorca.
8. El 30 de maig de 2023 (GOIBE358640/2023), el promotor va sol·licitar una pròrroga a l'informe de la Direcció General de Transports perquè cercaven una alternativa al traçat de la línia d'evacuació.
9. El 6 de juny de 2023 (GOIBE375316/2023), el promotor va presentar una resposta als informes emesos en la qual s'observa un canvi en el traçat de la línia d'evacuació.
10. El 12 de juny de 2023, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va dictar una resolució per la qual denega la pròrroga del termini per respondre els informes i presentar al·legacions al promotor.
11. El 15 de juny de 2023 es va comunicar al promotor un ofici en el qual se l'informa que el canvi de traçat de la línia d'evacuació és un canvi substancial, per la qual cosa s'ha de fer una nova informació pública i s'han de tornar a sol·licitar informes a les administracions afectades.
12. El 16 de juny de 2023 es va trametre al Servei d'Urbanisme del Consell de Mallorca la resposta del promotor a l'informe favorable amb condicions.
13. El 21 de juny de 2023 (VALIB 208748) SFM va emetre un informe favorable, que conclou:
Ateses les competències d'SFM, s'informa favorablement el projecte de l'assumpte en el marc de la tramitació de l'autorització administrativa de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
Abans de l'execució de les obres que afecten la zona de domini públic i de protecció del ferrocarril, el promotor haurà de tramitar l'administració sectorial que atorga la direcció general de Mobilitat i Transports Terrestres.
14. El 28 de juny de 2024 (GOIBE413277/2024) el promotor va presentar nova documentació en la qual figura un nou traçat de la línia d'evacuació.
15. L'1 d'octubre de 2024 es varen iniciar les consultes del nou traçat a les administracions i entitats afectades.
16. El 3 d'octubre de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 130 la informació pública de la tramitació del projecte de modificació per un termini de trenta dies.
17. El 16 d'octubre de 2024 (GOIBE674991/2024) el promotor sol·licita un certificat d'exempció del tràmit ambiental que se li tramet el 17 d'octubre de 2024.
18. El 18 de novembre de 2024 (GOIBE761010/2024) el promotor aporta la servitud de pas del nou traçat de la línia d'evacuació.
19. El 20 de novembre de 2024 (GOIBE767603/2024), l'Ajuntament de Manacor presenta els següents informes (exp. 14832/2022), que conclouen el següent:
Servei d'urbanisme, habitatge i activitats
Una vegada analitzada la documentació presentada, s'observa el següent:
Medi ambient
1. S'informa que es troba a faltar una justificació a nivell de projecte però també a nivell sectorial de l'oportunitat i conveniència de substituir terres de conreu amb activitat per instal·lacions de producció d'energia elèctrica fotovoltaica, que contempli un còmput de la terra agrícola que es deixa de conrear i la repercussió que té això sobre la petjada de carboni del conjunt de les Illes Balears.
2. En referència al disseny de la barrera visual vegetal, per constituir una veritable barrera vegetal l'alçada mínima dels arbres (Pinus halepensis i Olea europaea) ha de ser de 2 metres en el moment de la plantació i el calibre recomanat mínim és de 16-18 cm de diàmetre. El projecte ha de preveure el rec periòdic com a mínim els dos primers anys des de la plantació.
S'informa que el pressupost destinat a la implantació i manteniment de la barrera vegetal s'ha d'incrementar molt notablement per poder complir el condicionant anterior. Ha de quedar suficientment justificat que els pins i ullastres se subministren en format d'arbre.
Quant a la implantació de la barrera vegetal, s'ha de realitzar un seguiment periòdic de la salut dels arbres i arbusts, preveure la seva restitució en cas de baixa i controlar el rec. S'ha d'incloure un pla de vigilància ambiental que estableixi aquests controls i reposicions i amb un pressupost propi.
20. El 2 de desembre de 2024 (GOIBE795171/2024) el Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca va aportar un informe signat el 28 de novembre de 2024, que conclou el següent:
Justificació tècnica:
1. D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cinquanta (50) metres per a vies de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.
Per tant, no és preceptiu informar sobre les instal·lacions del parc fotovoltaic i d'aquella part de la línia d'evacuació situats més enllà de 50 metres de l'aresta exterior de l'esplanació de les carreteres Ma-4021 i Ma-15 ( PK 52+400 al PK52+600).
2. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial.
3. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, per a carreteres de dos carrils (Ma-15 PK 52+350 al PK 52+600), donat que el domini públic viari s'estableix segons el plànol adjunt, tota la canalització soterrada paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de recular-se dins el darrer metre més exterior del domini públic viari, més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. En tot cas, haurà d'haver una franja de tres (3) metres mesurada des del final de l'aglomerat, lliure i expedita de qualsevol canalització, i en cas d'existir una altra que impedeixi mantenir aquesta franja de tres (3) metres lliures, la nova canalització objecte d'aquesta sol·licitud haurà de recular-se sempre cap a en fora de la carretera.
4. D'acord amb l'article 33.3.f de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, les esteses aèries de qualsevol tipus hauran d'estar a una distància mínima d'una vegada i mitja l'alçària dels seus elements de sustentació a la vora exterior de la calçada (línia de separació entre carril i voral) i fora de la zona de domini públic. Les cruïlles hauran de deixar un gàlib de sis (6) metres; els elements de suport de les línies d'alta tensió no podran autoritzar-se dins la zona de protecció. Per tant, el nou suport “entronque A/S C-2000-14” haurà de garantir aquestes condicions.
5. A més, en cas d'emprar elements prefabricats desmuntables per formar el pòrtic de protecció corresponent pel canvi de cablejat, aquests pòrtics s'hauran de situar a una distància més enllà d'una vegada i mitja l'alçària dels seus elements de sustentació respecte a la vora exterior de la calçada (línia de separació entre carril i voral).
6. En cas que la nova torre elèctrica impliqui l'incompliment de situar a una distància més enllà d'una vegada i mitja l'alçària dels seus elements de sustentació respecte a la vora exterior de la calçada (línia de separació entre carril i voral), s'haurà de modificar l'emplaçament de la torre presentant la corresponent sol·licitud amb projecte.
7. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. Per tant, el polígon 6 parcel·la 259 disposa d'un accés i és autoritzable el condicionament de l'existent, en cap cas s'autoritza l'obertura d'un de nou. Les condicions que haurà de complir el condicionament de l'accés existent a parcel·la són les següents:
a) L'accés haurà de tenir un radi de gir mínim de NOU (9) metres mesurats des del caire de la calçada. La continuïtat del tancament fins al portell o barrera haurà de tenir un radi de gir mínim de CINC (5) metres mesurats des del tancament i amb la mateixa tipologia de construcció.
b) El portell o barrera estaran situats a una distància mínima de VUIT (8) metres des del caire de la calçada.
c) Per evitar futurs problemes (estacionaments, abocaments incontrolats...), l'ample màxim de l'accés al tram recte del portell o barrera serà de SIS (6) metres, excepte quan es justifiqui per raons especials.
d) El tram d'accés comprès entre la barrera i la carretera haurà de pavimentar-se degudament mitjançant ferm asfàltic o formigó igualant la geometria i tipus de secció, amb un pendent que allunyi les aigües de pluja de la carretera. L'espessor màxim del paviment serà de VINT (20) centímetres.
e) S'haurà de contactar amb el vigilant d'explotació per tal d'adaptar les marques vials de l'accés objecte d'aquesta sol·licitud. Correspon a aquesta direcció insular aquestes tasques.
8. Els vials generats dins la zona de protecció hauran d'adaptar-se al terreny natural i estar executats amb paviments drenants.
9. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.
21. El 5 de desembre de 2024 els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic varen examinar la documentació aportada i varen emetre un primer informe en què concloïa, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de reconeixement de la utilitat pública amb efectes de la declaració d'interès general i autorització administrativa.
22. El 10 de desembre de 2024 es va notificar al promotor una proposta de resolució que no incloïa l'informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca de 2 de desembre de 2024.
23. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic han examinat la darrera documentació aportada i han emès un segon informe en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de reconeixement de la utilitat pública amb efectes de la declaració d'interès general i autorització administrativa.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.
2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.
6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.
8. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
9. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
10. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
11. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, de 21 de maig de 2024, de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Atorgar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Son Mas I, promogut per Univergy ES SPC 8, SL, amb NIF B88582937, amb les característiques següents:
Denominació: Son Mas I.
Expedient: RE027/22.
Situació: polígon 6, parcel·la 259 de Manacor.
Dades tècniques:
La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
2. Reconèixer la utilitat pública, amb efectes de declaració d'interès general, del parc fotovoltaic Son Mas I, als efectes prevists en la disposició addicional desena de la Llei 10/2019.
3. Indicar que de conformitat amb l'article 130 i successius del Reial decret 1955/2000, i en el termini màxim establert per complir les disposicions de l'article 1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i altres àmbits per a la reactivació econòmica, a comptar des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució del parc fotovoltaic per a la seva aprovació, el qual ha de complir les prescripcions següents:
4. Disposar que, abans de l'inici de les obres, el promotor ha de presentar a la d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic la documentació següent:
En cas que no es presenti el projecte d'execució en el termini establert, se'n
produirà la caducitat, d'acord amb el que disposa l'article 128 del Reial decret 1955/2000.
5. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.
6. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a la data de la signatura electrònica (17 de desembre de 2024)
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 67, de 21/5/2024)