Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 851311
Informació pública de l'aprovació inicial del Reglament d’organització i funcionament de l’assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de dia 11 de novembre de 2024, el Ple del Consell Insular de Mallorca ha adoptat l'acord d'aprovació inicial del Reglament d'organització i funcionament de l'assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca. D'acord amb allò que disposa l'article 87 de la Llei 4/2022, de 28 de juny de 2022, de consells insulars, es fa públic el següent acord mitjançant la inserció dels corresponents anuncis en el tauler d'edictes del Consell Insular de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, a través de la Seu electrònica del Consell de Mallorca, dins el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la inserció de l'anunci en el butlletí.

 

A data de la signatura electrònica (27 de desembre de 2024)

El secretari tècnic del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local  Diego de la Fuente Rama

 

Proposta d'aprovació inicial de les modificacions del Reglament de l'Assemblea de batles i batlesses.

Antecedents

Primer. En data 5 de novembre 2007, el Ple del Consell de Mallorca, va acordar l'aprovació del Reglament d'organització de l'Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca, i es va publicar al BOIB núm. 12 de 14 de gener de 2008.

Segon. El Decret de competències de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de data 28 de juliol de 2023, estableix que la Direcció Insular de Cooperació i Suport Municipal s'encarrega de executar les competències assignades, entre d'altres, en matèria de coordinació i suport dels serveis municipals, assistència jurídica, tècnica, econòmica, informàtica i formativa, proposar la prestació de serveis de caràcter supramunicipal i coordinar la prestació unificada de serveis municipal.

Tercer. Per la seva banda, l'Assemblea de Batles i Batlesses es configura com un òrgan consultiu del Consell Insular de Mallorca, a més de ser un fòrum de debat i entesa entre tots els municipis de l'illa de Mallorca. L'objectiu d'aquesta assemblea, per tant, és poder posar damunt la taula problemàtica de caire insular per poder trobar les millors solucions per la ciutadania de Mallorca. Aquesta Assemblea ha anat adquirint importància com a fòrum, i el reglament d'organització i funcionament vigent no dona cobertura a certes necessitats que s'han posat de relleu a les darreres sessions, com ara el règim de suplències als seus òrgans o la durada de la sessió a tall d'exemple.

Fonaments de dret.

D'acord amb l'article 39.2, apartat d) del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per acord del Ple de dia 12 d'abril de 2018 (BOIB núm. 89, de 18 de juliol), correspon als consellers executius i a les conselleres executives preparar i presentar els projectes de reglaments relatius a qüestions del seu departament, perquè l'òrgan competent els aprovi a través del procediment establert. Per altra banda, atesa la tramitació dels reglaments que regula l'article 88 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i en ús de les competències atribuïdes.

La consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, previ dictamen de la Comissió Informativa, eleva el Ple del Consell de Mallorca la següent:

Proposta d'acord

1. Aprovar inicialment les modificacions del Reglament de l'Assemblea de batles i batlesses i que figura com annex al present acord.

2. Sotmetre l'expedient a informació pública, mitjançant la inserció dels anuncis corresponents en el tauler d'edictes de Consell Insular de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, dins el termini de trenta dies, comptadors des de la inserció de l'anunci corresponent en el butlletí així com donar audiència a les entitats i Administracions que puguin resultar afectades.

3. Complert el tràmit anterior, en el cas que no s'hagués presentat reclamació o cap suggeriment, s'entendrà definitivament aprovat l'acord de modificació fins llavors provisional, en aquest cas s'haurà de publicar el text íntegre de les modificacions del Reglament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i remetre'l a l'administració estatal i autonòmica, d'acord amb els articles 70.2 i 65 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 

ANNEX Modificacions del Reglament de l'Assemblea de batles i batlesses

Article 4.3. L'article 4.3 queda redactat de la següent manera:

No obstant el que disposa l'apartat anterior, i de manera excepcional, si per causa de malaltia, compromisos no ajornables, prèviament adquirits a la data de recepció de la convocatòria de l'Assemblea, o causes justificades de força major inherents a les obligacions de l'Alcaldia, el batle o batlessa afectat no pugui assistir personalment a l'Assemblea, podrà delegar la seva representació en el regidor que designi.

Aquesta delegació, que tan sols serà vàlida per a la sessió específica que es justifiqui, haurà d'efectuar-se mitjançant Decret de la Batllia, que s'haurà de comunicar a la secretaria de l'Assemblea”.

Article 4.4. S'afegeix un apartat 4 a l'article 4 amb el següent contingut:

L'assistència als plenaris, mesa i comissions sectorials no estarà subjecta a cap mena d'honorari, contraprestació o dieta de cap classe, sense perjudici que cada municipi pogués establir una compensació pel desplaçament efectuat pel membre, a càrrec exclusiu del seu propi pressupost municipal”.

Article 6.2.c). L'apartat c) de l'article 6.2 queda redactat de la següent manera:

c) Presidir les sessions i dirigir els debats del Ple i presidir les sessions i dirigir els debats de les comissions sectorials, si n'és el cas”.

Article 7.2. L'article 7.2 queda redactat de la següent manera:

2. La persona que ocupa la Vicepresidència és elegida d'entre els membres de l'Assemblea que siguin batle o batlessa, així com els que ocupen les quatre vocalies i els seus suplents. Si no hi ha consens, s'ha de votar i és elegit vicepresident la persona que obtingui més vots. Cada membre de l'Assemblea tan sols pot votar una de les propostes que es presentin per ocupar aquest càrrec. Per ocupar les vocalies també es farà una votació si no hi ha consens i igualment cada membre de l'Assemblea tan sols pot votar una de les propostes que es presentin per ocupar aquests càrrecs”.

Article 8.1. L'article 8.1 queda redactat de la següent manera:

Les comissions sectorials seran creades per acord del Ple que també en determinarà el nombre de membres. A l'hora de crear aquestes comissions es declararà el seu caràcter permanent o no permanent i, en aquest darrer cas, la seva durada”.

Article 9.1. L'article 9.1 queda redactat de la següent manera:

L'Assemblea de batles i batlesses comptarà amb una Secretaria Permanent que serà assumida pel conseller executiu competent en matèria de Cooperació Local del Consell de Mallorca, i en cas de no haver-n'hi, pel conseller executiu que hagi designat la Presidència del Consell de Mallorca, i que hi assistirà amb veu i vot. En el cas d'absència, malaltia o d'un altre impediment temporal del conseller executiu que hagi assumit la Secretaria Permanent s'aplicarà el règim de suplències dels consellers i conselleres vigent per al Consell de Mallorca”.

Article 10.2. L'article 10.2 queda redactat de la següent manera:

El Ple es reunirà a les dependències del Consell, tret dels casos en què la Presidència designi un altre lloc”.

Article 14. L'article 14 queda redactat de la següent manera:

Es podran tractar assumptes fora dels inclosos en l'ordre del dia, sempre que prèviament hagin estat declarats urgents a proposta de qualsevol dels assistents a l'Assemblea i hagi estat remesa a la Secretaria Permanent amb una setmana d'antelació, tret de les declaracions de naturalesa institucional o semblant. Per a la declaració d'urgència i la seva conseqüent inclusió, serà necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres amb dret de vot”.

Article 15.3. S'afegeix un apartat 3 a l'article15 amb el següent contingut:

3. La Presidència vendrà acompanyada dels consellers executius del Consell Insular de Mallorca, que podran participar en el plenari de l'Assemblea, als punts que la mateixa Presidència designi. Es restringeix la seva participació en un únic punt per departament i, aquest punt, tindrà la mateixa consideració que un punt ordinari exposat pels membres de l'Assemblea, amb els mateixos temps d'exposició, debat, rèplica i contrarèplica”.

Article 15.4. S'afegeix un apartat 4 a l'article15 amb el següent contingut:

“4. Els portaveus dels partits amb representació al Consell Insular de Mallorca podran assistir al Ple de l'Assemblea en qualitat d'assistents, sense veu ni vot. Aquests podran ser substituïts pels seus portaveus suplents. A més, es determinarà l'assistència dels consellers electes membres de la Comissió Informativa o bé els suplents o substituts que corresponguin, que podran assistir sense veu ni vot. En tot cas, tant els portaveus com els consellers electes, hauran de confirmar la seva assistència al Ple amb dos dies hàbils d'antelació”.

Article 17.1. L'article 17.1 queda redactat de la següent manera:

Per a la vàlida constitució de l'Assemblea es requereix l'assistència de la meitat més un dels seus membres, en primera convocatòria. En cas de no obtenir-se aquest quòrum, s'entendrà convocada la sessió automàticament mitja hora després, essent suficient, en aquest cas, l'assistència d'un terç dels seus membres, quòrum que s'haurà de mantenir durant tota la sessió”.

Article 19.3. S'afegeix un apartat 3 a l'article19 amb el següent contingut:

3. Per acord de la Mesa es determinarà el nombre de convidats que intervindran al començament de la sessió plenària, sense que les intervencions no puguin excedir d'un màxim de 5 minuts cada una.

El començament de la sessió plenària ordinària no podrà ser abans de les 9.00 hores i tindrà una durada màxima de 5 hores per tractar tots els punts de l'ordre del dia”.

Article 21. L'article 21 queda redactat de la següent manera:

Qualsevol dels membres amb dret de vot podrà sol·licitar, durant el debat, la retirada de qualsevol expedient de l'ordre del dia a efectes de la incorporació de noves dades o informe, o que quedi damunt la taula per a la següent sessió. En ambdós casos se sotmetrà a votació la petició i, en el cas que s'aprovi, no es continuarà debatent. Els membres de l'Assemblea poden desistir de la seva proposta sense necessitat de sotmetre-ho a votació, en aquest cas és potestat del president acceptar la retirada de l'esmentat punt, deixar-lo damunt la taula o continuar la seva tramitació”.

Article 23. L'article 23 queda redactat de la següent manera:

Es deixarà un torn obert de precs i preguntes dels membres de l'Assemblea al final de cada sessió del Ple per un temps total màxim de 10 minuts i una cloenda per part del president de màxim 5 minuts de durada”.

Article 24. L'article 24 queda redactat de la següent manera:

La Mesa es reunirà amb una antelació mínima de quinze dies naturals a la celebració del Ple, o de forma extraordinària quan la convoqui la Presidència.

La Presidència podrà delegar la seva assistència a les distintes reunions que es celebrin en un dels consellers executius del Consell de Mallorca”.

Article 25. L'article 25 queda redactat de la següent manera:

Presidència de les comissions sectorials. Les comissions sectorials seran presidides pel conseller executiu del Consell de Mallorca que correspongui per raó de la matèria. No obstant això, la persona que ocupa la Presidència de l'Assemblea podrà assumir la presidència de les comissions sectorials si ho considera oportú”.

Article 26. L'article 26 queda redactat de la següent manera:

Els batles i batlesses o les persones en qui deleguin, d'entre els regidors del seu ajuntament seran designats pel Ple per formar part de les comissions sectorials. Com a màxim formaran part de les comissions sectorials una cinquena part dels membres del Ple”.

Article 27. L'article 27 queda redactat de la següent manera:

Les comissions sectorials es reuniran quan sigui necessari per convocatòria del seu president com a mínim amb dos dies hàbils d'antelació, prèvia fixació de l'ordre del dia per part del seu secretari. El secretari remetrà les actes de les sessions dutes a terme per a donar compte a la propera sessió plenària de l'Assemblea de Batles. En cas que no es fixi'n unes mínimes normes de funcionament, aquestes comissions es regularan per aquest mateix reglament de funcionament en allò que hi pugui ser aplicable”.