Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR
Núm. 850723
Acord del Ple de l’Ajuntament de Banyalbufar pel qual s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipal de Banyalbufar
En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional de l'entitat sobre la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de residus municipal de Banyalbufar, el text íntegre dels quals es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
TAXES PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE GESTIÓ DE RESIDUS MUNICIPALDE BANYALBUFAR
Article 1. Fonament i naturalesa.
A l'empara del previst als articles 57 i 20.4.s) del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL), de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 d'aquest text legal i la Llei7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, l'Ajuntament estableix les taxes pels serveis de recollida, transport i tractament dels residus municipals, que es regiran per la present Ordenança.
Amb aquesta regulació es dona compliment a l'exigència legal d'establir unes taxes específiques, diferenciades i no deficitàries.
I.- Taxa pel servei de recepció obligatòria de recollida, transport i tractament de residus domèstics i comercials.
Article 2. Fet imposable.
1. Constitueix el fet imposable de la taxa pel servei de recepció obligatòria de recollida, transport i tractament de residus domèstics i comercials no perillosos,així com de la resta d'actuacions que engloben el concepte de gestió de residus establert a l'article 2.n) de la Llei 7/2022.
2. Aquest servei resulta de recepció obligatòria.
3. Es consideren residus domèstics:
a. Els residus perillosos o no perillosos generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.
b. Els generats en serveis i indústries, de composició i quantitats similars als definits com a domèstics, que no s'hagin generat com a conseqüència de l'activitat pròpia del servei o indústria.
c. Les restes vegetals i brutícia a la via pública generades en solars sense edificar: parcel·les en sòl urbà no consolidat o parcel·les en sòl urbanitzable amb Pla Parcial aprovat.
En concret, s'inclouen en aquesta categoria tots aquells residus definits com a domèstics a l'article 2 de la Llei 7/2022, excepte els procedents de la neteja de la via pública, d'acord amb allò que preveu l'article 21.1.e) del TRLRHL.
4. Tenen la consideració de residus comercials els generats per l'activitat pròpia del comerç, al detall i a l'engròs, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i els mercats, així com de la resta del sector serveis.
Article 3. Subjectes passius.
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges, o els locals o solarssituats en places, carrers o vies públiques on es presta el servei a que es refereix l'article anterior, bé sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'arrendatari, fins i tot, a precari.
2. Són subjectes passius contribuents de la taxa, el fet imposable de la qual es defineix a l'article anterior d'aquesta Ordenança, les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària que resultin especialment beneficiades o afectades per la prestació del servei.
3. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges, locals o solars,el qual podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei, tal com disposa l'article 23.2 del TRLRHL.
Article 4. Responsables i successors.
1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.
2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l'interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.
3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran als successors de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària i a l'Ordenança general.
Article 5. Exempcions
Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, estiguin inscrits en el Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat, o obtinguin ingressos familiars anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional.
Article 6. Quota tributària dels habitatges residencials.
1. La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, que s'exigirà per unitat d'habitatge, d'acord amb la següent tarifa:
Tarifa: Per cada habitatge particular, incloent els habitatges disseminats i els desocupats..... 243,25 €
S'entén per habitatge l'habitatge destinat a domicili particular de caràcter familiar amb o sense residents.
Quan diferents finques registrals i/o cadastrals s'uneixin físicament per destinar-les a un únic habitatge o destí, tributaran com un sol habitatge.
Quan una sola finca registral i/o cadastral estigui dividida físicament en diverses unitats, es tributarà independentment per cada habitatge diferenciat.
2. S'aplicarà la següent reducció sobre la quota:
a.- Una reducció del 10 % en el supòsit que s'acrediti l'autogestió de les restes orgàniques a través de compostatge casolà.
Els requisits per poder gaudir d'aquesta reducció s'hauran d'acreditar abans de l'1 de març de l'any de meritació.
Article 7. Quota tributària de les activitats econòmiques.
La quota tributària consistirà en una quantitat que s'exigirà per unitat de local, en funció de la seva naturalesa i destí d'acord amb les tarifes següents:
Descripció de l'activitat comercial |
Import (€) |
---|---|
Establiments no especificats anteriorment amb activitats artesanals sense mecanització |
|
Quota per establiments amb activitats artesanals sense mecanització |
729,76 € |
Bars i pubs sense servei de menjar |
|
Quota per establiments sense servei de menjar |
973,01 € |
Establiments comercials amb generació de paqueteria: forns, ceràmiques, farmàcies, entitats financeres, botigues de queviures, etc |
|
Quota per establiments amb generació de paqueteria |
973,01 € |
Establiments que reuneixin les característiques anteriors i desenvolupin activitat diferent de l'elaboració de productes alimentaris en espais contigus |
|
Quota per establiments comercials varis |
1.216,26 € |
Establiments amb servei de menjar, com, restaurants, cellers, pizzeries, cafeteries, bars, pubs gelateries i similars. |
|
Quota per establiments amb servei de menjar de fins a 10 taules |
1.459,51 € |
Quota per establiments amb servei de menjar de més de 10 taules |
1.946,02 € |
Habitatges destinats a lloguer turístic amb llicència anual |
|
Quota per habitatge turístic |
608,13 € |
Hotels |
|
Quota per hotels de fins a 16 places |
2.432,52 € |
Quota per hotels de més de 16 places: |
2.432,52 € +60,81 * nombre de places |
Als hotels amb 17 o més places se'ls aplicarà la següent fórmula: |
|
Quota fixa de 2.432,52 € més60,81 € * nombre total de places |
En el cas dels habitatges amb llicència per a Establiments Turístics Vacacionals (ETV) amb llicències inferiors a 365 dies a l'any, la quota domiciliària i la quota corresponent als habitatges destinats a lloguer turístic es prorratejaran proporcionalment als dies autoritzats per la llicència.S'entén per local comercial el que es destina al desenvolupament d'activitats comercials o de prestació de serveis.
Quan diferents finques registrals i/o cadastrals s'uneixin físicament per destinar-les a un únic local comercial o destí, tributaran com un sol local comercial.
Quan una sola finca registral i/o cadastral estigui dividida físicament en diverses unitats, es tributarà independentment per cada local comercial diferenciat.
En el supòsit que l'activitat es desenvolupi en un habitatge, sense separació, s'exigirà només la tarifa corresponent a la gestió de residus comercials.
Article 8. Bonificacions
No se n'aprova cap.
Article 9. Meritació i període impositiu
1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la realització del servei, que hom entendrà iniciat, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan el servei municipal de gestió de residus domèstics i comercials no perillosos estigui establert i en funcionament.
2. Quan la duració temporal del servei s'estengui a diversos exercicis, la meritació de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'inici o cessament en la prestació del servei; en aquest cas el període impositiu s'ajustarà a aquesta circumstància.
3. Respecte al prorrateig s'estarà al previst a l'Ordenança general.
Article 10. Règim de declaració i ingrés.
1. Dins dels trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la Taxa, els subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula, presentant, a tals efectes, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota del primer trimestre.
2. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades que figuren a la matrícula, s'hi efectuaran les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi produït la variació.
3. L'exigibilitat de les quotes es produirà anualment, mitjançant rebut derivat de la matrícula.
Article 11. Infraccions i sancions.
Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació a les taxes regulades en aquesta Ordenança, resultin procedents, s'aplicarà el que disposa la Llei general tributària i l'Ordenança general.
Disposició Addicional. Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors.
Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts,en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.
Disposició final.
La present Ordenança fiscal, aprovada provisionalment pel Ple de la Corporació en sessió celebrada el 04 de novembre de 2024 i que ha quedat definitivament aprovada en data 27 de desembre de 2024, entrarà en vigor al dia següent al de publicació en el Butlletí Oficial de la Província i regirà fins la seva modificació o derogació expressa.
Contra el present Acordo, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa
Banyalbufar, en data de la signatura electrònica (27 de desembre de 2024)
La batllessa Maria de los Angeles Leonor Bosch Perez