Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 850270
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment d’instal·lacions d’autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d’energia renovable promogudes pel sector públic, comunitats energètiques, associacions empresarials, cooperatives i entitats sense ànim de lucre dins les actuacions previstes en el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2025 (articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost) aprovat per Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de data 22 d'octubre de 2024.

I

El Reial decret 451/2022, de 14 de juny, regula la concessió directa d'ajuts destinats al finançament d'estratègies d'energia sostenible per a les Illes Balears i Canàries, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (en endavant, Pla de Recuperació).

Aquest Reial decret s'emmarca en el Pla de Recuperació, presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021 i aprovat per la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del pla de recuperació i resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision-CID), de 13 de juliol de 2021.

La component 7 del Pla de Recuperació, denominada específicament «Desplegament i integració de renovables», té com a objectiu el desenvolupament de la generació d'energies renovables elèctriques, l'impuls a la generació renovable integrada en els sectors d'edificació, industrial i transport, una adequada integració territorial i ambiental de les renovables, la promoció de les energies renovables tèrmiques, l'impuls a la cadena de valor industrial, la reducció de la factura energètica dels consumidors i, en general, la millora de la competitivitat de tots els sectors econòmics. S'inclou també el foment de les energies renovables a les illes i la millora del funcionament dels seus sistemes energètics a través de l'emmagatzematge i la implementació de projectes «Smart Islands», així com la participació ciutadana a través de les comunitats d'energies renovables.

Dins d'aquesta Component 7, el Reial decret se centra en la inversió 2 (C7.I2), «Energia sostenible a les illes». Aquesta inversió, que es destina a Illes Balears i Canàries, té per objecte respondre als reptes específics als quals s'enfronten els sistemes energètics insulars. Es considera fonamental el reforç de fermesa i gestionabilitat en la generació renovable en els territoris insulars a través del desenvolupament de noves instal·lacions de generació elèctrica, projectes singulars i estratègies per a l'energia sostenible a les illes. Aquestes mesures inclouen l'emmagatzematge com una de les eines principals que permetran garantir el subministrament i afavorir la integració d'energies renovables en aquests sistemes.

També es considera com a objectiu prioritari el desplegament de sistemes intel·ligents en xarxes, que permetin millorar el monitoratge, control i automatització, fent més efectiva la gestió de la demanda i oferint nous serveis per als consumidors.

El C7.I2 del Pla de Recuperació es basa en l'expansió del programa «Clean Energy for EU Island» en totes les illes del territori espanyol i el desenvolupament de projectes de Smart Islands que afavoreixin la introducció i el desenvolupament de les energies renovables en els territoris insulars, que compten amb sistemes més petits amb una inèrcia menor.

Tot això es planteja amb l'ànim d'accelerar la descarbonització d'aquests territoris, fomentar que es produeixin inversions en infraestructura amb emplaçaments locals, així com un desenvolupament de l'activitat industrial, empresarial i tecnològica d'aquestes regions.

El desplegament de renovables a les Illes Balears i la seva integració, així com l'eficiència energètica i la mobilitat sostenible, suposen una gran oportunitat de creixement econòmic i d'ocupació sostenible. Per això cal comptar amb personal format i professionalitzat, capaç d'aprofitar aquestes oportunitats i de contribuir a aquests objectius en condicions de seguretat i qualitat, tal com es potenciarà amb les mesures d'aquest component.

El pressupost assignat per al finançament de cadascun dels programes provinent de la C7.I2 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, es gestionarà en un percentatge de manera autonòmica, mitjançant convenis, convocatòries d'ajuts, licitacions o qualsevol altra modalitat que la comunitat autònoma estableixi dins de les seves competències, i en un altre percentatge de forma centralitzada, mitjançant convocatòries o altres línies d'ajuts que l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, durà a terme en funció de les actuacions a desenvolupar.

El Reial decret 451/2022 permet vehicular els fons per a aquelles actuacions a gestionar per part dels governs de Canàries i Illes Balears. Per això, contribueix al compliment dels objectius 119 i 120 establerts en l'annex de la Proposta de Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya, de data 16 de juny de 2021 i en l'annex revisat de la Decisió d'execució del Consell per la qual es modifica la Decisió d'Execució del Consell (UE) (ST10150/2021; ST 10150/2021 ADD 1 REV 1), de 13 de juliol de 2021, relativa a la aprovació de l'avaluació del Pla de recuperació i resiliència d'Espanya, de data 9 d'octubre de 2023. En concret, contribueix al compliment de l'objectiu 119 d'haver secundat o realitzat 600 accions, projectes o programes en el tercer trimestre de 2025, en particular: programes o oficines de dinamització, fulls de ruta insulars, projectes d'inversió o d'ajut, vinculats al programa «Smart Islands» i al programa «Energia Neta per a les Illes de la UE», així com projectes d'energies renovables o d'emmagatzematge sostenible. Així mateix, contribueix a l'objectiu 120 per aconseguir en el segon trimestre del 2026 un increment d'almenys 180 MW en la capacitat de producció d'energia renovable mitjançant licitacions de capacitat renovable a les illes. Per realitzar el corresponent seguiment d'aquests objectius i assegurar el seu compliment, s'estableixen una sèrie de fites i objectius secundaris per a cada comunitat autònoma en l'annex III del Reial decret 451/2022.

El camp d'intervenció seleccionat per a la inversió, en la definició del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, és el 029 (energia renovable: solar), ja que es preveu que sigui la tecnologia amb major desplegament a les illes pel seu caràcter modular i l'elevat recurs en els arxipèlags balear i canari. També podria ser aplicable a camps d'intervenció lligats a altres tecnologies renovables, així com el camp 027 (Suport a les empreses que presten serveis que contribueixen a l'economia amb baixes emissions de carboni i a la resiliència enfront del canvi climàtic, incloses les mesures de sensibilització). En tots aquests casos, els coeficients de contribució als objectius climàtic i ambiental (100 % i 40 %, respectivament) són iguals als del camp d'intervenció proposat, per la qual cosa es manté una correcta assignació a aquests objectius del pressupost previst en aquesta Inversió. Aquesta inversió, com a part del Pla de Recuperació, compleix amb els requisits necessaris per ser computada amb un «coeficient per al càlcul de l'ajuda als objectius climàtics» del 100 %, d'acord amb el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

En compliment d'aquest Reglament (UE) 2021/241 i la seva normativa de desenvolupament, en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell de 13 de juliol de 2021, totes les actuacions que es duguin a terme en compliment d'aquest Reial decret, han de respectar el denominat principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH, per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm) i les condicions d'etiquetatge climàtic i digital. Això inclou el compliment de les condicions específiques previstes en el Component 7, inversió 2 «Energia sostenible a les illes» en la qual s'emmarca, tant en el referit al principi DNSH com a l'etiquetatge climàtic i digital, i especialment les recollides en els apartats 3, 6 i 8 del document del Component del Pla.

Aquesta convocatòria s'emmarca en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

En l'àmbit estatal cal tenir en compte l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (ambdues ordres publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 234, de 30 de setembre de 2021) i l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtic del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha de dur a terme la coordinació i el seguiment d'aquest Programa d'ajuts.

La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en l'article 2 estableix que aquesta Llei persegueix, entre d'altres, l'estabilització i el decreixement de la demanda energètica, prioritzant en aquest ordre, l'estalvi energètic, l'eficiència energètica i la generació amb energies renovables i la progressiva descarbonització de l'economia, així com la implantació progressiva de les energies renovables i la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, d'acord amb les compromisos adquirits per l'Estat espanyol i la Unió Europea i amb especial atenció al fet insular.

La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia.

En l'article 10 del Reial decret 451/2022 s'estableix un import total d'ajut a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 197.000.000 euros per finançar les actuacions previstes en aquest Reial decret, que es divideixen en tres grans eixos: oficines de dinamització per a la transició energètica; ajuts per a l'impuls de la transició energètica, i el finançament de projectes innovadors. En el programa operatiu del Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears s'estableixen sis programes d'actuació, i concretament, en el programa 4 «Actuacions integrals socialment justes » s'estableix la línia d'actuació P4.L1 sobre actuacions integrals socialment justes, P4.L2 sobre actuacions integrals en administracions públiques i en el programa 5 «Generació i emmagatzematge de renovables distribuïts i socialment justs» s'estableix la línia d'actuació P5.L4 comunitats energètiques.

II

Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), per la qual estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, i entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.

L'objecte de la convocatòria és fomentar les actuacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge, per a les entitats definides com a beneficiaries d'aquesta convocatòria, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics i mediambientals en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no cal la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.

El procediment de concessió d'aquests ajuts ha de ser el de concurrència no competitiva, atès que no és necessari comparar els projectes ni establir-ne un ordre de prelació, d'acord amb el que estableix el punt 3 de l'article 7 de les bases reguladores. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia.

Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria es aprofitar romanents del crèdit destinat a convocatòries d'ajuts Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears i destinar-los a entitats del sector públic, associacions empresarial, comunitats energètiques, cooperatives i tercer sector amb la finalitat d'aconseguir una transició energètica sostenible. Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, s'intenta donar un impuls a actuacions en generació d'energies renovables per a l'autoconsum de forma que es redueixi, a les Illes Balears, el consum d'energia elèctrica no renovable i les emissions de CO2.

La Llei 39/2019, d'1 de octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públicas, en l'article 14 estableix que, en tot cas, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a realitzar qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, per la qual cosa, les sol·licituds de subvencions i relacions amb l'administració d'aquesta convocatòria seran exclusivament telemàtiques.

D'acord amb allò establert a l'article 5 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, per acord de Consell de Govern de dia 4 d'octubre de 2021 (publicat al BOIB núm. 137 de 7 d'octubre), es va aprovar el Pla Estratègic Autonòmic- Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 (PEA), on figura inclòs aquest projecte amb la identificació següent: 62- Eix. 2_Sostenibilitat E07_Energies renovables i canvi climàtic.; Promotor: Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 132, d'11 d'octubre de 2022).

L'aprovació i inclusió d'aquest projecte en el PEA implica l'autorització implícita del Consell de Govern per exercir les competències en matèria d'autorització i disposició de la despesa, i en general per iniciar qualsevol expedient de despesa.

El Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables al sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, inclou a l'Annex III l'import dels mòduls econòmics per determinar la quantia de les subvencions per la seva aplicació a aquesta convocatòria.

Les subvencions atorgades dins el marc d'aquesta convocatòria als beneficiaris amb activitat econòmica que ofereixin béns i/o serveis en el mercat, constitueixen ajuts d'Estat d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. No obstant, estan sotmeses al regim de mínims establert al Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 y 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis (DOUE de 15 de desembre de 2023).

L'aplicació d'aquest regim suposa que l'import dels ajuts de minimis concedides a una única empresa (s'entendrà per única empresa la definició establerta a l'apartat 2 de l'article 2 de l'esmentat Reglament (EU) 2023/2831), procedents de administracions, entitats públiques o privades finançades amb càrrec a pressupostos públics, no excedirà de 300.000 euros durant un període de tres anys anteriors.

Mitjançant Acord de Consell de Govern, adoptat en la sessió de dia 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears 2024-2026. Aquests ajuts estan inclosos en l'objectiu IV.3, eficiència energètica i energies renovables, línies IV. 3.2. i IV.3.3.

Per tot el que s'ha exposat, vistos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears; l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable promogudes pel sector públic, comunitats energètiques, associacions empresarials, cooperatives i entitats sense ànim de lucre dins les actuacions previstes en el Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU).

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes al mateix dia de la publicació; i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura digital (24 de desembre de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable promogudes pel sector públic, comunitats energètiques, associacions empresarials, cooperatives i entitats sense ànim de lucre, dins les actuacions previstes en el Pla d'Inversions en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU)

Primer

Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts sobre actuacions lligades a l'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable, adreçades al beneficiaris indicats en l'apartat segon d'aquesta convocatòria, amb la finalitat d'augmentar la producció d'energia elèctrica renovable i la reducció de les emissions de CO2.

2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, del Programa de Regeneració i Repte Demogràfic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i estan finançats per la Unió Europea – Next Generation EU (Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021).

3. Aquesta convocatòria s'engloba dins dels paquets d'actuació de la inversió 2 (I2), Energia sostenible a les illes, del Component 7 (C7), Desplegament i integració d'energies renovables.

4. Es compleix amb les exigències establertes en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Segon

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts:

- Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis que duguin a terme l'activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Els consells insulars, els ajuntaments i les entitats locals menors de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Les comunitats d'energies renovables, les comunitats ciutadanes d'energia, en endavant comunitats energètiques, les associacions empresarials, les cooperatives i les entitats sense ànim de lucre.

2. Aquests ajuts tenen caràcter de minimis pels beneficiaris amb activitat econòmica que ofereixin béns i/o serveis en el mercat, de conformitat amb l'establert al Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 y 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis (DOUE de 15 de desembre de 2023). Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre un import superior a 300.000,00 euros d'ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics, en un període de tres anys anteriors.

3. La resta de beneficiaris no indicats en l'apartat anterior queden fora dels ajuts d'estat.

4. Des de el punt de vista de l'activitat econòmica per les quals ofereixin béns i/o serveis en el mercat, les comunitats energètiques es distingeixen:

a) Comunitats energètiques sense activitat econòmica: són les comunitats energètiques que no realitzin, ni ella ni cap dels seus membres, una activitat econòmica per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat i que puguin mantenir aquesta condició durant cinc anys comptadors des de la justificació de l'ajut.

b) Comunitats energètiques amb activitat econòmica: són les comunitats energètiques no incloses en la lletra a) anterior.

5. Quan el beneficiari de l'ajut sigui una entitat local conforme a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, adquireix la condició d'entitat executora d'acord amb l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.

6. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les actuacions subvencionables corresponents. Aquesta regla resultarà igualment d'aplicació a les comunitats energètiques que puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import d'aquesta com el cost de les obres s'hagi de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'atribuirà a l'integrant esmentat la part proporcional que li correspondria de l'ajut rebut, que es prorratejaria entre els restants, sempre que es mantingui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de beneficiari per part de l'entitat de què es tracti.

7. Els beneficiaris no es poden trobar en cap de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

8. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

a) Qui es trobi en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la llei general de subvencions.

b) Empreses en situació de crisi, conforme a la definició que a aquest efecte es realitza en el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny de 2014, i en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

c) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

d) Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2.a i 37.3.a de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

e) Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

 

Tercer

Programa d'incentius de la convocatòria

El programa d'incentius subvencionable és el següent:

- Implantació d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable.

Quart

Import econòmic

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 10.000.000 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2025 i 2026, i, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* MR052 o equivalent, amb la distribució d'anualitats següent:

- Any 2025:           7.000.000,00 €

- Any 2026:           3.000.000,00 €

2. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.

3. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2025 i 2026.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

5. Aquesta convocatòria està finançada dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE).

Cinquè

Actuacions subvencionables

Són subvencionables les actuacions que compleixin els requisits següents:

Les inversions en noves instal·lacions de producció d'energia elèctrica mitjançant tecnologia fotovoltaica de potència de pic inferior o igual 500 kWp i/o tecnologia eòlica de potència del generador inferior o igual 500 kW.

També són subvencionables les actuacions en nous sistemes d'acumulació d'ió liti complementàries a les instal·lacions fotovoltaiques i/o eòliques indicades en el paràgraf anterior amb una capacitat d'acumulació fins a 100 kWh, que tenguin una garantia mínima de funcionament certificada pel fabricant de cinc anys. En el cas d'instal·lar una capacitat superior als 100 kWh, únicament se subvencionen els primers 100 kWh.

Es consideren subvencionables les actuacions, tant les instal·lacions connectades a xarxa regulades en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, realitzades en els sectors d'aplicació de cada un dels programes, com les aïllades no regulades en aquest Reial decret.

No es consideren subvencionables els sistemes d'acumulació per a instal·lacions de generació existents o les que no es sol·licitin de forma conjunta amb la instal·lació de generació.

Sisè

Requisits de les actuacions subvencionables

1. Requisits generals

a) Són subvencionables les actuacions que s'ubiquin dins l'àmbit territorial de les Illes Balears i que compleixin amb les condicions establertes per aquesta convocatòria.

b) Les actuacions s'han de dur a terme des del 16 de juny de 2022 fins al 31 de març de 2026.

c) S'ha de garantir el respecte al principi de DNSH i l'etiquetatge climàtic, conforme al previst en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.

d) S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.

e) S'ha de presentar la documentació exigida en l'apartat vuitè d'aquesta convocatòria.

f) No són subvencionables l'adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d'arrendament financer.

g) En cas que la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic estableixi un portal o aplicatiu web sobre el desenvolupament del Pla d'inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, es podrà trametre la informació que estableixi la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, sobre les dades de producció de la instal·lació de generació renovables perquè les pugui publicar en el portal i/o aplicatiu habilitat. El protocol, periodicitat i format en què s'han de trametre les dades serà proporcionat per la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

2. Requisits tècnics específics

a) Les instal·lacions s'han de destinar a autoconsum en qualsevol de les modalitats establertes en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica.

b) El consum anual d'energia per part del o dels consumidors associats a instal·lació ha de ser igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació de generació.

c) L'ajut es pot complementar quan la instal·lació es realitzi sobre una marquesina o quan s'hagi de eliminar una coberta d'amiant, sempre que, el percentatge de potència instal·lada sobre la marquesina, o sobre la superfície de la qual s'ha eliminat l'amiant, suposi, almenys, el 50 % de la potència de la instal·lació de generació instal·lada.

d) Al efecte de poder acomplir el termini d'execució de les actuacions subvencionades per a l'explotació de la instal·lació no ha de ser necessària ni l'autorització administrativa prèvia ni la de construcció, per la qual cosa la potència total instal·lada de la instal·lació no pot superar els 500 kW.

e) Per a cada tecnologia (fotovoltaica, eòlica) només es pot presentar una sol·licitud de subvenció per ubicació o lligada al mateix consum o consums.

f) Les instal·lacions han de disposar d'un sistema de monitorització de l'energia elèctrica produïda per la instal·lació objecte de subvenció i que ha de tenir com a mínim les funcionalitats següents:

 

- Ha de mostrar com a mínim la producció energètica renovable en termes diaris, mensuals i anuals, i el consum energètic corresponent per als mateixos períodes.

- Addicionalment a l'anterior, el sistema pot mostrar dades addicionals com, per exemple: emissions de CO2 evitades i estalvi econòmic generat per al propietari de la instal·lació.

- Hi ha d'haver una pantalla de mida mínima 19” en un lloc visible en les zones comuns de la comunitat que mostri aquestes dades de forma actualitzada.

- Addicionalment a l'anterior, aquesta mateixa informació ha de ser accessible a través de dispositiu mòbil.

 

g) No són subvencionables les instal·lacions fotovoltaiques o eòliques que incorporin dispositius que impedeixin l'abocament instantani d'energia a la xarxa de distribució, a excepció dels casos en els quals no hi hagi capacitat d'accés a la xarxa de distribució.

h) Les instal·lacions realitzades han de complir, quan correspongui, amb els requisits establerts en els reglaments tècnics de seguretat industrial d'aplicació, especialment el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i les seves ITC, així com qualsevol altra normativa que els sigui aplicable, així com comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives necessàries.

i) Només poden ser objecte d'ajut els equips que siguin nous, excepte les bateries procedents de la reutilització de bateries de vehicle elèctric (segona vida de bateries).

 

Setè

Despeses elegibles

1. Amb caràcter general es consideren costs elegibles els que s'especifiquen a continuació, sempre que tenguin relació amb l'activitat subvencionada:

a) La inversió en equips, infraestructura, materials, equipaments de control i auxiliars i relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

b) Els estudis d'accés i connexió quan siguin necessaris per a la instal·lació d'autoconsum.

c) Els costos d'execució de les obres i/o instal·lacions relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

d) Sistemes de gestió, control actiu i monitoratge de dades. Aquests equips han de ser propietat del beneficiari de l'ajut i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajut. També es subvencionable el sistema d'intercanvi de dades establert en punt 1.g) de l'apartat sisè.

e) Obres civils, quan estiguin relacionades amb les actuacions objecte d'ajut i aquelles que siguin necessàries per a l'execució correcta del projecte, com el reforç de coberta o la seva substitució en la part proporcional de la coberta que hagi d'ocupar la instal·lació de generació, en el seu cas. Així mateix, es consideren subvencionables com a obra civil les partides següents: edificacions necessàries per al projecte, terra campa, excavacions, rases, canalitzacions i canonades associats a la instal·lació de generació, o als sistemes d'integració d'energia elèctrica i gestió de la demanda, ajuts d'obra de paleta, instal·lacions auxiliars necessàries, vials de servitud interna de la instal·lació, adequació d'accessos per a la instal·lació, edificis de control, plataformes de muntatge, grues, bastides, instal·lacions temporals, restauració i mesures mediambientals correctores després de les obres. Per ser considerat cost elegible, les obres han de complir la condició que almenys el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la reutilització, el reciclatge i la valoració d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquin demolició, s'ha d'incloure la pràctica de demolició selectiva.

f) Quan per motiu de l'actuació sigui necessari retirar aquells productes de construcció que continguin amiant, la retirada s'ha de realitzar conforme al que estableix el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant, per una empresa legalment autoritzada. La gestió dels residus originats en el procés s'ha de realitzar conforme al que s'estableix en la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats, i en el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

g) Els costos de la redacció dels projectes o memòries tècniques relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

h) Els costos de la direcció facultativa relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

i) Coordinació de Seguretat i Salut de l'obra i muntatge relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

j) Altres partides que siguin degudament justificades com a necessàries (auxiliars o no), diferents de les recollides com a despeses no subvencionables en aquest apartat.

2. No es consideren despeses subvencionables les que s'esmenten a continuació:

a) L'impost sobre el valor afegit (IVA). No obstant això, l'IVA és subvencionable en el cas del tipus de beneficiari sense activitat sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

b) Les despeses sobre la gestió de les subvencions (sol·licitud i justificació).

c) Les despeses pròpies, ja siguin de personal, funcionament o despeses generals.

d) Estudis d'impacte ambiental i costos de visat de projectes tècnics.

e) Qualssevol altres despeses de promoció en els quals el sol·licitant incorri per desenvolupar el projecte.

f) Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.

g) Qualssevol despeses associades a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot sent necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències, que no estiguin inclosos en l'apartat 1.

h) Cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.

i) Assegurances subscrites pel sol·licitant.

j) La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.

k) Costos financers.

 

Vuitè

Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats en el web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les condicions de la convocatòria i de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia.

2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a) El model normalitzat de sol·licitud (document normalitzat 1) que inclou les següents declaracions responsables:

- En el cas de sol·licitants integrants del sector públic estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de Seguretat Social de conformitat amb l'article 24 del Reglament general de subvencions. I per la resta de sol·licitants quan la quantia de l'ajut no supera els 10.000 euros per persona beneficiaria, de conformitat amb el que preveu l'article 63 c) del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre.

- No trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13 de la Llei 38/2003; i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 25 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

- Que no es disposa d'altres ajuts per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d'ajuts d'acord amb l'apartat divuitè d'aquesta convocatòria. En aquest document normalitzat 1 s'ha d'indicar si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, si escau.

- No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

 

b) Per a les entitats amb activitat econòmica les quals ofereixin béns i/o serveis en el mercat que participin en el projecte, per a cada un d'ells una declaració de totes les subvencions subjectes al règim de minimis que hagi rebut durant el període de tres anys anteriors, d'acord amb el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 18 de desembre (document normalitzat 2).

c) Memòria resum de l'actuació (document normalitzat 3).

d) Avantprojecte o memòria tècnica, en cas que no es requereixi projecte, en què es descriguin adequadament les actuacions que s'han de dur a terme i la situació de partida, subscrita per un tècnic competent o instal·lador, si escau. L'avantprojecte projecte ha d'incloure un estudi de gestió de residus i cal justificar que les actuacions previstes no causaran un perjudici significatiu al medi ambient o, en el seu cas, les mesures correctores que s'adoptaran per a complir amb els criteris de la «Guia per al disseny i desenvolupament d'actuacions concordes amb el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient», publicada pel Ministeri per a la Transició i el Repte Democràtic.

e) Pressupost de l'empresa o empreses que realitzaran l'execució de les actuacions, desglossat. L'oferta econòmica de l'actuació i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en el cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 4).

f) Declaració responsable del compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (DNSH, per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm), i la seva normativa d'aplicació, especialment el Reglament (UE) 2021/241, de 12 de febrer de 2021, que estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, el Reglament (UE) 2020/852, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre. (document normalitzat 5).

g) Declaració responsable d'adoptar les mesures necessàries per prevenir el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, i de comunicar, si escau, a les autoritats procedents els incompliments observats en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); i del compliment dels principis transversals establerts en el PRTR i d'acord amb el que estableix l'article 8.1.e) de l'Ordre HFP/1030/2021. (document normalitzat 6).

h) Declaració responsable de la cessió i tractament de dades entre Administracions Públiques en relació amb l'execució i actuacions del PRTR, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'Ordre HFP/1030/2021 (document normalitzat 7).

i) La documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.

j) Un certificat, emès i signat pel responsable o secretari de l'entitat, en el qual han de figurar els acords següents:

 

- L'aprovació de la realització de les instal·lacions i el per a la reserva de crèdit suficient i adequat per fer les actuacions projectades.

- L'aprovació de la presentació de la sol·licitud de l'ajut en aquesta convocatòria.

 

k) En cas de comunitats energètiques un certificat, emès pel representant legal de la comunitat energètica, que inclogui una relació de les persones/entitats comuneres que integren l'actuació sol·licitada. Aquesta relació ha d'incloure com a mínim el nom/entitat, el NIF, l'activitat i la quota de participació.

l) Pels sol·licitants i supòsits distints a l'establert en el primer paràgraf de la lletra a) del punt 2 de l'apartat vuitè, els certificats següents, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els quals han de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria:

 

- Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

- Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

3. De conformitat amb els articles 53.1.d) i 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 61 del Reial decret 203/2021 de 30 de març que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic pot obtenir, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Estatal, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions, juntament amb la sol·licitud d'ajuts; també pot obtenir dades que ja estan en poder de les administracions públiques, llevat que la persona interessada s'hi oposi expressament, la qual cosa s'ha de fer constar en el model de sol·licitud.

4. D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades a https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/6160344.

El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.

Excepcionalment, si la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic no pugui aconseguir els esmentats documents, podrà sol·licitar a l'interessat que l'aporti.

5. D'acord amb l'article 23 de la Llei general de subvencions i l'article 69 de la Llei 39/2015, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic podrà realitzar les verificacions necessaris per comprovar l'exactitud de les dades que conté la seva declaració responsable.

6. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.

7. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.

9. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.

Novè

Termini de presentació de les sol·licituds

1.El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia de la publicació de la convocatòria i finalitza el 31 de març de 2025 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia.

Desè

Procediment per a la concessió de les subvencions

1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent (rigorós ordre d'entrada), encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del Programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost, o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.

3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

4. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució provisional, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies hi puguin al·legar el que considerin oportú. Es pot prescindir d'aquest tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Posteriorment, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre la proposta de resolució definitiva en la qual s'han de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.

5. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Unió Europea – Next Generation EU).

6. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i següents de la Llei 39/2015.

7. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada s'ha de notificar a les persones interessades perquè en el termini màxim de quinze dies hi puguin al·legar el que considerin oportú.

8. La informació sobre les concessions de subvencions s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

9. D'acord amb el que estableix l'article 8 de l'Ordre HFP/1030/2021, quant a la remissió de la informació sobre perceptors finals dels fons (beneficiaris de les ajudes, contractistes i subcontractistes) la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha d'aportar la informació sobre la identificació del perceptor dels fons: nom del destinatari dels fons, si escau data de naixement, en concepte d'ajudes o per la condició de contractista i subcontractista, en els termes que determini el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, per donar compliment a l'exigència de l'article 22.d) del Reglament (UE) 2021/241.

10. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 451/2022, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Onzè

Competència i resolució

1. Correspon a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic i instrucció del procediment. El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.

2. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

Dotzè

Definició dels ajuts

Els ajuts queden definits de la manera següent:

1. L'ajut base en el programa d'incentius subvencionable s'estableix com un valor fix en funció de la potència, «mòdul». L'ajut es pot complementar amb una ajut addicional, com per exemple la instal·lació de marquesines, l'eliminació de cobertes d'amiant.

2. El complement sobre marquesines o eliminació de cobertes d'amiant és aplicable sempre que el percentatge de potència instal·lada sobre marquesina, o sobre la superfície de la qual s'ha eliminat amiant, suposi, almenys, el 50 % de la potència de la instal·lació de generació realment instal·lada en kWp.

3. L'import de l'ajut total està, en qualsevol cas, limitat per l'import màxim que resulti de l'aplicació, si escau, de la normativa europea d'ajuts d'Estat, que li fos aplicable a la tipologia d'actuació i al tipus de beneficiari corresponent.

Tretzè

Costos subvencionables i quantia dels ajuts

1. Pel càlcul del cost subvencionable i l'ajut del programa d'incentius subvencionable s'estableixen les quanties de la subvenció següents, d'acord amb els mòduls econòmics establerts a l'Annex III del Reial decret 477/2021, de 29 de juny:

a) L'ajut total s'obtindrà d'acord amb l'expressió següent:

Ajut total = (mg+mm+ma) (€/kWp) x P (kWp)

On:

P és la potència de la instal·lació de generació en kWp o kW.

                mv, mm i ma és un mòdul que adopta els valors següents:

Actuació autoconsum

Valor mg generació (€/kWp)

Valor mm marquesines (€/kWp)

Valor ma Substitució fibrociment (€/kWp)

Instal·lació fotovoltaica 100 kWp < P ≤ 500 kWp

650 €/kWp

120 €/kWp

110 €/kWp

Instal·lació fotovoltaica

10 kWp < P ≤ 100 kWp

750 €/kWp

120 €/kWp

110 €/kWp

Instal·lació fotovoltaica

P ≤ 10 kWp

1.000 €/kWp

120 €/kWp

160 €/kWp

Instal·lació eòlica

20 kW < P ≤ 500 kW

2.700 €/kW

-

-

Instal·lació eòlica

P ≤ 20 kW

4.100 €/kW

-

-

b) Per a les instal·lacions fotovoltaiques o eòliques que incorporin sistemes d'acumulació d'ió liti, l'ajut total s'obtindrà d'acord amb l'expressió següent:

Ajut total = ma (€/kWh) x C (kWh)

On:

C és la capacitat del sistema d'acumulació en kWh.

ma és un mòdul que adopta els valors següents:

Capacitat del sistema d'emmagatzematge

Valor ma (€/kWh)

C ≤ 10 kWh

490 €/kW

10< C ≤ 100 kWh

350 €/kW

2. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.

Catorzè

Justificació i pagament

1. Un cop revisades les sol·licituds, verificat que les entitats compleixin tots els requisits, que s'ha executat l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta en aquest apartat, la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha d'ordenar el pagament de la subvenció en el qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer l'actuació i de justificar-la, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.

3. La justificació del compliment de les condicions i objectius previstos en la resolució de concessió es farà pel sistema de mòduls d'acord amb l'article 30.1 de Llei general de subvencions, i a la secció tercera del capítol II del títol II del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006. La documentació que s'ha de presentar per a la justificació és la següent:

a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 8).

b) Certificat que acrediti les dades bancàries per a transferència de l'import de l'ajut.

c) Una declaració responsable sobre la realització de l'actuació amb la identificació de les despeses de l'activitat, del creditor, de l'import, de la data d'emissió i de la data de pagament (document normalitzat 9).

d) Informació i enllaç al lloc d'Internet del beneficiari (inclosa en el document normalitzat 9), en cas que disposi d'un, on aquest beneficiari informarà al públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui, fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

e) Identificació del número d'expedient del registre de la instal·lació davant l'òrgan competent de la comunitat autònoma (inclosa en el document normalitzat 9).

f) Memòria resum i justificativa de l'actuació realitzada signada pel tècnic titulat competent autor del projecte definitiu o, en defecte d'això, pel director d'obra o, en el seu cas, per l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada (document normalitzat 10).

g) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i, si escau, dels equips i les instal·lacions principals finals objecte de l'ajut i el sistema de visualització establert en aquesta convocatòria.

h) Quan l'import de l'ajut concedit superi 10.000 euros, el beneficiari està obligat a aportar el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social de conformitat amb el que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre.  

i) Per entitats amb activitat econòmica documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, si escau, l'ingrés d'ajuts, pagaments a proveïdors, etc.).

j) Declaració responsable inclosa en el document normalitzat 8, per part dels beneficiaris, que garanteixi:

 

-el compliment de les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no discriminació, aplicables a aquesta mena d'actuacions.

-el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible, concretament i atès el contingut del PRTR, que s'han respectat els principis d'economia circular i evitat impactes negatius significatius en el medi ambient (DNSH) en l'execució de les actuacions dutes a terme en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no ha incorregut en doble finançament i que, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts d'Estat.

-el compromís amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, havent adoptat les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, i comunicant, si escau, a les autoritats que procedeixi els incompliments observats (segons model que estarà disponible en web de l'IDAE, o bé en la de la Comunitat Autònoma).

k) Identificació del perceptor final de fons (beneficiaris últims dels ajuts, contractistes i subcontractistes), mitjançant: NIF, nom, domicili, alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de la AEAT o equivalent (si desenvolupen activitat econòmica) i l'acceptació de la cessió d'aquestes dades entre les Administracions Públiques implicades. En els projectes amb ajut concedit inferior a 100.000 euros és suficient presentar el document normalitzat 9.

4. Quan l'entitat beneficiària no presenti la documentació justificativa, l'òrgan competent li ha de requerir que l'aporti en un termini improrrogable de quinze dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció i fa que s'iniciï un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei general de subvenciones i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 15 dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció o que s'inicia un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei general de subvencions i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

7. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al desè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.

8. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Quinzè

Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris estan obligats al següent:

1. Obligacions generals

a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió de la subvenció i de fer-ne el pagament.

e) Accedir a les actuacions de comprovació, seguiment, control i avaluació que s'estableixin per al PRTR i les que imposi la normativa interna i de la Unió Europea i, en particular, les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detectessin irregularitats es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g) Mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament del saldo o, mancant aquest pagament, de l'operació. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60 000 euros.

Els registres i documents relatius a auditories, recursos, litigis, la tramitació de reclamacions relatives a compromisos jurídics o relatius a recerques de l'OLAF s'han de conservar fins que aquestes auditories, recursos, litigis, tramitació de reclamacions o recerques hagin conclòs. En el cas dels registres i documents relatius a recerques de l'OLAF, l'obligació de conservar els registres i documents s'aplicarà una vegada que aquestes recerques hagin estat notificades al perceptor.

Els registres i documents es conservaran, bé en forma d'originals, bé en forma de còpies compulsades d'originals, bé en suports de dades comunament acceptades, entre ells versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Quan existeixin versions electròniques no seran necessaris originals si aquests documents compleixen els requisits legals aplicables perquè puguin ser considerats equivalents a originals i fiables a l'efecte d'auditoria.

h) Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 17 del Reial decret 451/2022, de 14 de juny.

i) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.

j) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents des del pagament de la subvenció.

k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que siguin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.

o) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

p) Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 451/2022, de 14 de juny.

2. Obligacions específiques de compliment dels DNSH

a) Les persones o entitats beneficiàries han de garantir el ple compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi Do No Significant Harm, DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que es preveu en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.

b) L'incompliment del principi del DNSH és causa de revocació o reintegrament de la subvenció i les modificacions dels projectes només seran possibles si no afecten el ple compliment del principi del DNSH.

3. Obligacions específiques cessió de dades

a) Acceptació de la cessió de dades entre les Administracions públiques implicades per a donar compliment al que es preveu en la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, conforme al model establert en l'annex IV.B de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre de 2021.

b) Acceptació de la cessió de dades que s'han de trametre al sistema de gestió de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per publicar la informació en web sobre el desenvolupament del Pla d'inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix el punt 1.h de l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.

Setzè

Publicitat

1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web, aplicacions mòbils i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figurin en els manuals d'Imatge de Projectes d'Energia Sostenible per a territoris extrapeninsulars que estaran disponibles en la web del IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 31 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Així mateix, les instal·lacions han d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indiqui en el manual o manuals d'imatge. Addicionalment, per a totes les actuacions, hi ha d'haver una pantalla en un lloc visible que mostri les dades de generació i consum indicats en l'annex I del Reial decret 477/2021.

2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el finançament per la Unió Europea Next Generation EU (Mecanisme de Recuperació i Resiliència).

3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

Dissetè

Lluita contra el frau

S'ha de complir el Pla de mesures antifrau de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'àmbit d'execució dels Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Next Generation EU) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 (BOIB núm. 17, d'1 de febrer de 2022).

Les entitats beneficiàries han d'atendre estrictament al que estableix la normativa espanyola i europea en relació amb la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos i als pronunciaments que al respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea i han d'adoptar els mecanismes per evitar-lo.

El canal de denúncies del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència és el canal de denúncies extern INFOFRAUDE gestionat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau

(https://planderecuperacion.gob.es/buzon-antifraude-canal-dedenuncias-del-mecanismo-para-la-recuperacion-y-resiliencia), amb competències de coordinació general a nivell nacional respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea, mitjançant el qual qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea pot posar aquests fets en el seu coneixement.

És una obligació dels beneficiaris la de permetre l'accés a la Comissió, a l'Oficina Europa de Lluita Contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes i, si escau, a la Fiscalia Europea, per exercitar els drets que reconeix l'article 129, apartat 1, del Reglament Financer 2018/1046, d'acord amb l'article 22.2 del Reglament 241/2021, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

Divuitè

Concurrència d'ajuts

1. Els ajuts regulats en el Reial decret 451/2022 són compatibles amb altres ajuts o subvencions que poguessin ser atorgats per qualssevol administracions públiques o organismes o ens públics, sempre que no tenguin el seu origen en un fons o programa d'ajuts de la Unió Europea i no cobreixin el mateix cost, així com l'import de l'ajut o subvenció, aïlladament o en concurrència amb altres incentius, no superi el cost del projecte i compleixi amb la normativa nacional i europea d'ajuts d'Estat.

2. En tot cas, els projectes que es financin amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència només podran rebre ajuda d'altres programes i instruments de la Unió Europea, sempre que aquest ajut no cobreixi el mateix cost, de conformitat amb l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, l'article 188 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al Pressupost General de la Unió, i l'article 7 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.

3. La concessió d'aquestes subvencions és incompatible amb la concessió d'una altra per a la mateixa actuació en el marc de les convocatòries gestionades per la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

Davant el supòsit de més d'una sol·licitud per a la mateixa actuació subvencionable, emmarcades en diferents convocatòries, la concessió de la subvenció de la primera sol·licitud resolta, que podrà coincidir o no amb la primera sol·licitud presentada i encara no resolta, comportarà de forma automàtica la denegació d'aquesta; tot això amb independència que la resolució de concessió inicial sigui posteriorment revocada o inclús es doni el cas que el beneficiari renunciï a la subvenció concedida.

Dinovè

Reintegrament

Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Vintè

Compliment del principi DNSH de la convocatòria

En aquesta convocatòria, desenvolupada en el Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, es tenen en compte les següents condicions específiques del DNSH:

- Mitigació del canvi climàtic

La mesura comprèn una sèrie d'actuacions encaminades a la implantació d'energies renovables a les illes. Tot això amb l'objectiu d'encaminar l'economia de les illes cap a la descarbonització i la reducció de la dependència dels combustibles fòssils que és especialment important en aquests territoris en comparació amb altres zones de la geografia nacional. Per tot això, s'espera que lluny de donar lloc a emissions significatives de gasos amb efecte d'hivernacle contribueixi a disminuir-les, conforme es reconeix en l'article 10 del Reglament (UE) 2020/852. A més, la mesura disposa de l'etiqueta 29 (contribució als objectius climàtics del 100 %).

- Adaptació al canvi climàtic

La mesura comprèn una sèrie d'actuacions encaminades a la implantació d'energies renovables a les illes, per la qual cosa no es considera que tingui un impacte negatiu sobre l'adaptació del canvi climàtic, sinó més aviat tot el contrari, l'impacte és positiu. Addicionalment, en l'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC es presta una especial atenció a la importància de l'adaptació al canvi climàtic per part de les noves infraestructures energètiques. En aquest sentit, en aquest document s'assegura la coherència entre el PNIEC i el Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC-2). Per tant, conforme amb el que es preveu en l'article 11 del Reglament 2020/852 la mesura contribueix substancialment a l'adaptació al canvi climàtic. A més, la mesura disposa de l'etiqueta 29 (contribució als objectius climàtics del 100 %).

- Ús sostenible i protecció de l'aigua i els recursos marins

L'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC, aprovat en el marc de la Llei 21/2013 d'Avaluació Ambiental, realitza una anàlisi exhaustiva dels efectes de les mesures del PNIEC sobre les aigües i els recursos marins, proposant mesures correctores per a tots aquells casos en els quals la implementació del PNIEC pogués suposar un potencial perjudici. Cal assenyalar que la implementació del PNIEC engloba el desenvolupament de la totalitat de les diferents fonts d'energies renovables a Espanya, tal com contempla la inversió 1. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegura que no es produeixi mal significatiu sobre els recursos marins ni els aqüífers, d'acord amb el que s'estableix en la Directiva 2000/60 per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. Es considera per tant que la mesura és compatible amb el principi de Do No Significant Harm.

- Transició a una economia circular

Existeix una Estratègia d'economia circular que garanteix la màxima reutilització dels recursos amb la qual la Reforma està plenament alineada. Addicionalment, el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima estableix que se seguiran els principis d'economia circular en diverses mesures (1.8, 1.11, 1.21 i 1.22, entre altres). En l'Estudi Ambiental Estratègic i la Declaració Ambiental Estratègica del PNIEC (BOE de l'11 de gener de 2021) es contemplen les recomanacions d'aplicar els principis d'economia circular per al reciclatge d'instal·lacions renovables objecte de renovació, així com minimitzar la producció de residus i la importació de materials. I, en tot cas, assegurar la coordinació del PNIEC i l'Estratègia Nacional d'Economia Circular. Més concretament, l'Estudi Ambiental Estratègic estableix que el tractament dels materials procedents del desmantellament d'instal·lacions renovables ha de complir les premisses incloses en l'estratègia d'economia circular. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegurarà que no es produeixi mal significatiu en l'àmbit de la generació de residus. Es considera, per tant, que la mesura és compatible amb el principi del Do No Significant Harm.

- Prevenció i control de la pol·lució

Atesa la concepció de la mesura (desplegament d'energies renovables i la seva integració) no es considera que pugui tenir un efecte negatiu sobre l'emissió de contaminants a l'atmosfera, l'aigua o el sòl, en comparació amb la situació existent abans del començament de la mesura. De fet, la posada en marxa d'aquesta mesura millorarà els nivells de qualitat de l'aire, l'aigua o el sòl en augmentar la utilització d'aquesta mena d'energies (article 14 del Reglament 2020/852), pel que contribuirà substancialment a la prevenció i el control de la contaminació.

- Protecció i restauració de la biodiversitat i els ecosistemes

L'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC realitza una anàlisi exhaustiva dels efectes de les mesures del PNIEC sobre la biodiversitat i els ecosistemes, proposant mesures correctores per a tots aquells casos en els quals la implementació del PNIEC poguessin suposar un perjudici, d'acord amb la Directiva 92/43/CEE del Consell, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegurarà que no es produeixi mal significatiu sobre els ecosistemes ni pèrdua de biodiversitat, reduint la fragmentació del territori i la seva degradació, amb especial atenció als corredors verds i altres mesures de connectivitat dels hàbitats, així com a la protecció de les espècies animals. Cal assenyalar que en aquells casos en què les mesures suposen el desplegament d'infraestructura energètica sobre el territori, l'impacte ambiental es gestiona mitjançant les corresponents avaluacions ambientals estratègiques dels instruments definits en aquest Component, les avaluacions d'impacte ambiental específiques de cadascun dels projectes que resultin d'aquestes, així com les mesures preventives, correctores i compensatòries resultants del procés d'avaluació ambiental estratègica del PNIEC, tal com s'ha esmentat prèviament. Addicionalment, l'impuls d'instruments previstos en aquest component com l'autoconsum, la integració de renovables en l'edificació i els sectors productius, la repotenciació i la hibridació permeten aprofitar al màxim espais antropitzats i minimitzar l'afecció a nous espais. En aquest sentit, cal destacar l'exercici que va realitzar MITECO de zonificació espacial per al desenvolupament de projectes d'energia solar i eòlica. Aquest exercici va posar a disposició del públic uns mapes que faciliten l'accés a informació geogràfica sobre els diferents condicionants ambientals per a la implantació d'aquests projectes que concorren en el territori. L'objectiu que persegueix aquesta eina és orientar la presa de decisions dels responsables de planificació i promotors de projectes, facilitar la identificació de la sensibilitat ambiental de les localitzacions i així servir de guia perquè els projectes es duguin a terme en les zones en les quals l'impacte ambiental sigui menor. Es considera, per tant, que la mesura és compatible amb el principi del Do No Significant Harm.

Vint-i-unè

Verificació de l'absència de conflicte d'interessos

1. Amb caràcter previ a la comprovació del compliment dels requisits de les sol·licituds, l'òrgan competent per fer la proposta de resolució per a la concessió de la subvenció i els treballadors que valoren i/o participen en el procediment de resolució de la convocatòria han de signar les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) respecte dels participants en el procediment, segons el model de l'annex I de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Així mateix, amb caràcter previ a la comprovació del compliment dels requisits de les sol·licituds, l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció ha de realitzar l'anàlisi del risc de conflicte d'interessos a través de l'eina informàtica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) habilitada a aquest efecte.

A través d'aquesta eina s'han d'analitzar les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals hi pugui haver un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interessos, entre les persones abans esmentades i els participants en cada procediment.

Aquesta anàlisi s'ha d'efectuar sobre totes les sol·licituds.

A aquest efecte, es considera vinculació societària susceptible de generar un conflicte d'interès quan aquesta suposi titularitat real, o relació de vinculació de tipus administrador, directiu, o pertinença al consell d'administració de l'empresa en qüestió.

2. Una vegada realitzat el creuament de dades, l'endemà l'eina informàtica ha d'oferir el resultat de l'anàlisi de risc de conflicte d'interès al responsable de l'operació. Aquesta anàlisi s'ha d'efectuar sobre totes les sol·licituds.

El resultat pot consistir en:

a) La detecció d'una o diverses banderes vermelles si es detecten circumstàncies que posin de manifest l'existència de risc de conflicte d'interessos. En aquest cas, el resultat de l'anàlisi ha de ser traslladat per l'òrgan responsable a les persones subjectes a l'anàlisi del risc del conflicte d'interessos, a fi que s'abstinguin si, respecte a aquestes, ha estat identificada l'existència d'una situació de risc de conflicte d'interès, senyalitzada amb una bandera vermella i s'aplicarà el procediment establert en l'article 6 de l'Ordre HFP/55/2023.

L'anàlisi del risc de conflicte d'interessos s'ha de tornar a dur a terme respecte de qui substitueixi a la persona que, en compliment d'aquest procés, s'hagi abstingut en el procediment i s'aplicarà novament l'anàlisi descrit.

La detecció d'una o diverses banderes negres si l'AEAT no disposa d'informació per a algun o alguns dels participants en el procediment. Aquest resultat no implica la suspensió automàtica del procediment de concessió de subvencions i s'ha de seguir el procediment descrit en l'article 7 de l'Ordre HFP/55/2023.

b) L'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot sol·licitar als participants en el procediment la informació sobre la titularitat real, sempre que l'AEAT no en disposi. Aquesta informació s'ha d'aportar a l'òrgan concessió de subvencions en el termini de cinc dies hàbils des que es formuli la sol·licitud d'informació.

La falta de lliurament d'aquesta informació en el termini assenyalat serà motiu d'exclusió del procediment.

Una vegada rebudes les dades, seran adequadament custodiades d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

A través de l'eina informàtica, l'òrgan de competent per a la concessió de la subvenció ha de dur a terme un nou control ex ante del risc de conflicte d'interès, indicant, en lloc del sol·licitant, els titulars reals recuperats per l'òrgan de competent per a la concessió de la subvenció.

c) No detecció de circumstàncies que posin de manifest el conflicte d'interessos. En aquest cas el procediment de concessió de la subvenció seguirà el seu curs.

Vint-i-dosè

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria, es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

Vint-i-tresè

Tramitació telemàtica

La relació amb l'administració convocant únicament ha de ser de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds i aportacions de documentació de forma telemàtica fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

Vint-i-quatrè

Fites i objectius

A l'efecte de valorar el grau de compromís i execució dels fons objecte del Reial decret 451/2022, s'han d'aconseguir els objectius següents:

-Objectiu 119: 25 actuacions.

-Objectiu 120: 5 MW de nova potència renovable instal·lada.

 

Vint-i-cinquè

Normativa aplicable

1. És aplicable a aquesta convocatòria la normativa següent:

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el Reglament.

-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

-Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.

-Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de les administracions públiques i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

-Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

-Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), aprovat per l'Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021.

-Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020).

-Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

-Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableixen el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i de l'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

-El Reial decret 451/2022, de 14 de juny, que regula la concessió directa d'ajuts destinats al finançament d'estratègies d'energia sostenible per a les Illes Balears i Canàries, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en endavant el Pla de Recuperació.

-Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables al sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència

2. Aquesta convocatòria està finançada amb fons europeus (Next Generation UE), mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), per la qual cosa hi és aplicable la normativa europea de desplegament següent:

— Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

— Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol («Reglament financer»).

— La resta de normativa tant nacional com de la Unió Europea aplicable a la gestió, al seguiment i al control que s'estableixi per al PRTR, així com les normes específiques relatives a la informació i la publicitat i a la verificació, i d'altres imposades per la Unió Europea que siguin de compliment obligatori, així com la resta de normativa que resulti d'aplicació amb caràcter general.

 

Vint-i-sisè

Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.es, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

-Document 1. Sol·licitud de subvenció.

-Document 2. Declaració de totes les subvencions subjectes al règim de minimis.

-Document 3. Memòria resum de l'actuació.

-Document 4. Llista de pressuposts sol·licitats.

-Document 5. Declaració responsable del compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (DNSH, per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm), i la seva normativa d'aplicació, especialment el Reglament (UE) 2021/241, el Reglament (UE) 2020/852 i l'Ordre HFP/1030/2021.

-Document 6. Declaració responsable del compliment dels principis transversals establerts en PRTR i d'acord amb el que s'estableix en l'article 8.1.e) de l'Ordre HFP/1030/2021. Adopció de mesures eficaces i proporcionades per a evitar el frau, corrupció, conflicte d'interessos i doble finançament en l'àmbit de gestió d'aquestes ajudes, segons el que es disposa en els Acords i Reglaments de la UE i en l'Ordre HFP/1030/2021.

-Document 7. Declaració d'acceptació de la cessió i tractament de dades entre Administracions públiques en relació amb l'execució i actuacions del PRTR, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'Ordre HFP/1030/2021.

-Document 8. Sol·licitud de pagament.

-Document 9.Memòria resum i justificativa de l'actuació.

-Document 10. Memòria econòmica de justificació.