Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 844120
Aprovació definitiva del Reglament per a la gestió i distribució equitativa d'hores i serveis extraordinaris de la Policia Local de Sant Josep

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que, no s'ha presentat cap reclamació o suggeriment durant el termini d'exposició pública, l'acord inicialment adoptat pel Ple d'aprovació del Reglament per a la gestió i distribució equitativa d'hores i serveis extraordinaris de la Policia Local de Sant Josep (BOIB núm. 124 de 21 de setembre de 2024) ha d'entendre's definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés, de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament per a la gestió i distribució equitativa d'hores i serveis extraordinaris de la Policia Local de Sant Josep es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, el qual es transcriu a continuació:

REGLAMENT PER A LA GESTIÓ I DISTRIBUCIÓ EQUITATIVA D'HORES I SERVEIS EXTRAORDINARIS OFERTATS PER L'ADMINISTRACIÓ A L'ÀMBIT DE LA POLICIA LOCAL DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Títol I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Àmbit d'aplicació

Article 2. Àmbit material i objecte

Article 3. Matèries de negociació

Article 4. Definicions/conceptes

Títol II

LA JORNADA LABORAL

Article 5. Jornada laboral

Títol III

SERVEIS EXTRAORDINARIS

Article 6. Catàleg de serveis extraordinaris computables

Article 7. Ordre de prelació en la cobertura dels serveis extraordinaris

Títol IV

BORSA D'AGENTS VOLUNTARIS

Article 8. Personal voluntari per a realitzar jornades extres

Títol V

FUNCIONAMENT

Article 9. Funcionament de la borsa de voluntaris

Article 10. Criteris per a l'assignació de serveis extraordinaris

Article 11. Impossibilitat de prestar el servei assignat

Article 12. Efectes de la no-prestació del servei assignat

Article 13. Prohibicions

Títol VI

REFORMA DE L'ACORD I VIGÈNCIA

Article 14. Reforma i vigència de l'acord

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

S'acorda aquest reglament per donar resposta a la problemàtica pel que fa a la distribució i forma de comptabilitzar les hores i jornades extraordinàries realitzades a la Policia Local de Sant Josep de sa Talaia.

A més, s'advoca per un control més estricte de les hores realitzades al marge de la cobertura de serveis mínims o altres dispositius o esdeveniments, així com de la transparència i la publicitat.

Per aquests motius, aquest acord es fa amb la finalitat de dotar la Policia Local de Sant Josep de sa Talaia d'un sistema d'assignació de serveis extraordinaris equitatiu i alhora transparent i públic.

Aquest acord té per objecte la regulació interna de la gestió i assignació de serveis concertats i serveis extraordinaris per necessitats del servei en el si d'aquesta Policia Local amb totes les garanties per a les i els agents de policia.

Aquest acord està obert a revisió per a la millora d'ofici o a instància de part, amb la consideració prèvia a la Mesa General de Negociació i/o Mesa Sectorial.

Títol I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Àmbit d'aplicació

Aquest acord es circumscriu als funcionaris de la plantilla orgànica de la Policia Local de Sant Josep de sa Talaia, independentment de la seua naturalesa, escala i/o categoria.

Article 2. Àmbit material i objecte

Són objecte del present acord les hores i jornades extres realitzades pels agents del cos policial de Sant Josep que són comptabilitzades i afegides al còmput personal de cada agent.

S'estableix un recompte únic i públic d'hores en què computen forçosament totes les hores o jornades extraordinàries realitzades fora de la jornada de treball, siguin compensades en forma de gratificació, segons el que estableix l'article 23 del vigent pacte de funcionaris, o amb temps lliure equivalent, a elecció de l'agent/s implicat/s.

A aquests efectes no computen les hores realitzades amb motiu de la prolongació del servei per causes que li són inherents, que es compensen en forma de gratificacions, segons el que estableix l'article 23 del vigent pacte de funcionaris, i tampoc les hores dedicades a assistència a judicis o de compliment exigit legalment.

S'estableix un límit màxim de dos jornades mensuals per agent (17 hores) per a la realització de reunions, gestió d'unitats i en definitiva tot el que no sigui directament relacionat amb la cobertura de les necessitats del servei que recull l'art. 6.1 d'aquest Reglament. Aquestes hores han de constar igualment en el llistat públic d'hores oferides-realitzades, computar i ser tengudes en compte a l'hora d'assignar nous serveis extraordinaris als agents. Aquestes hores han d'estar prèviament autoritzades per Prefectura.

Amb vista a la transparència i publicitat, es realitza un registre d'entrada amb el concepte “gestió/reunió” en què es justifica aquesta reunió o gestió o servei que no té relació directa amb la cobertura de serveis mínims.

Així mateix, totes les hores o jornades realitzades es registren per l'agent en el formulari de compensació d'hores dedicat a aquest efecte.

Article 3. Matèries de negociació

Els serveis estipulats en aquest acord, tenguin o no la consideració d'extraordinaris, han de ser objecte de negociació amb els sindicats electes en cada moment i aprovar-se per les vies previstes a la normativa vigent, així com pel que estableix aquest Reglament intern.

Qualsevol negociació al marge de les vies d'aprovació i validesa previstes ha de ser comunicada pels sindicats amb registre d'entrada a l'Ajuntament amb efectes suspensius immediats i es tracta a la Taula Sectorial i/o General de negociació.

Article 4. Definicions/conceptes

Còmput d'hores: total d'hores extraordinàries efectivament realitzades per cada un dels agents integrants de la borsa de voluntaris. El còmput d'hores de tots els agents queda registrat en suport Excel públic en el web PLSJ per a consulta dels agents interessats.

El còmput d'hores és anual, sens perjudici de l'acció de reinici estipulada.

Així mateix, es reinicia amb la periodicitat que s'acordi. Una vegada restablida l'assignació de nous serveis extraordinaris, el reinici es realitza prenent en consideració el nombre més baix total d'hores realitzades el trimestre anterior, i s'atorga la prioritat en l'assignació de les primeres hores/jornades de la nova seqüència a aquells agents que compten amb un nombre menor d'hores extres computades.

La borsa d'hores i el comptador d'hores no són incompatibles i conviuen durant tot l'any. D'aquesta manera, a final d'any es pot fer un càlcul d'hores realitzades per cada agent i la seua regularitat en la realització.

Quota personal inicial: al/als agent/s que hagi/n exercit el dret d'accés a la borsa d'agents voluntaris en un moment diferent/posterior al de la resta d'agents (agents de nova incorporació, baixes de llarga durada...) se li assigna un crèdit d'hores inicial corresponent a la mitjana d'hores extraordinàries realitzades pels agents des de l'1 de gener de l'any en curs fins a la data d'accés o reincorporació al servei.

Llista d'agents voluntaris: és l'eina que consta en el web PLSJ utilitzada per conèixer els agents interessats en la realització de serveis extraordinaris publicada de la manera convinguda. El llistat és publicat per l'òrgan gestor i és únic per a tots els serveis.

Agent voluntari: l'agent que s'hagi inscrit en el llistat de voluntaris i/o en el llistat per a la realització de serveis extraordinaris.

Serveis ofertats: serveis extraordinaris que sorgeixin en ocasió del servei i/o que s'acordin entre l'Administració i la Prefectura del cos de Policia Local.

Òrgan gestor de la borsa: l'agent responsable de quadrants és l'encarregat de gestionar la borsa de voluntaris i assignar adequadament els serveis extraordinaris d'acord amb el que estableix el present acord.

L'encarregat de la gestió de la borsa d'hores pot ser auxiliat per oficials en els seus torns respectius o, si no n'hi ha, per Prefectura.

Les actuacions de l'òrgan gestor i/o de cada un dels membres col·laboradors són controlades per la Mesa Sectorial o Mesa General, mitjançant instància adreçada a aquest òrgan realitzada per part de qualsevol agent que es senti perjudicat per la gestió i assignació d'hores o per mitjà dels seus representants.

La Prefectura respon per la gestió duta a terme de la borsa de voluntaris directament davant la Mesa Sectorial o Mesa General, que avalua l'adequació de la gestió realitzada i estableix els preceptes que d'aquí endavant han de regir-la. Els acords de la Mesa Sectorial de Policia Local s'eleven a la Mesa General de Negociació per ratificar-los. Les decisions preses són aplicables sens perjudici de la ratificació a la Mesa General de Negociació.

Servei realitzat: servei fet efectivament per l'agent. Aquest, a la finalització del servei extraordinari, ompli necessàriament i ineludiblement el corresponent formulari que hi ha en el web intern de la Policia Local de Sant Josep, a l'apartat de serveis abonables o compensació d'hores.

Els serveis realitzats es traslladen al suport de la borsa en format Excel, a efectes de còmput i compensació de les hores efectivament realitzades. S'entén que el servei no ha estat realitzat quan, abans d'iniciar el servei, l'agent seleccionat informi sobre la impossibilitat de prestar-lo per una causa justificada (és a dir, una incapacitat laboral o un deure inexcusable) i possibiliti així la prestació del servei a un altre agent voluntari. Per contra, si la incapacitat laboral o el deure inexcusable, degudament justificats, sobrevinguessin durant la prestació del servei, s'entén prestat el servei i dona lloc a la meritació de les gratificacions o compensacions corresponents.

 

Títol II LA JORNADA LABORAL

Article 5. Jornada laboral

La jornada laboral és la legalment establida en el vigent Pacte per a la determinació de condicions de treball dels funcionaris de l'Ajuntament de Sant Josep, amb les modificacions introduïdes pels acords aconseguits a la Mesa General de Negociació.

 

Títol III SERVEIS EXTRAORDINARIS

Article 6. Catàleg de serveis extraordinaris computables

Tenen la consideració de servei extraordinaris tots els realitzats fora de la jornada normal de treball:

1. Per necessitats del servei.

Serveis requerits per necessitats sobrevingudes.

I. Cobertura d'unitat mínima (per baixa laboral, gaudi de vacacions, permisos... dels agents).

II. Reforç del servei per augment de la càrrega de treball (instauració de patrulles addicionals en temporada estival...).

III. Serveis requerits expressament per l'administració per les seues necessitats (realització de proves esportives...).

2. Serveis concertats amb una periodicitat establida.

I. Serveis requerits per l'administració amb una periodicitat fixa en el temps (festes populars...).

II. Venda del dia lliure.

III. Exercir de monitor de tir o de pistola elèctrica.

3. Serveis concertats amb caràcter puntual.

I. Serveis negociats per la Prefectura del cos per necessitats puntuals de l'organització (control de seguretat ciutadana, control d'alcohol i/o drogues, paisà, aeroport…).

4. Exercir de formador o impartir tallers a la Policia de Sant Josep (afegit).

5. Educació vial.

No tenen la consideració de serveis extraordinaris els realitzats fora de la jornada normal de treball que tenguin la següent consideració o siguin de compliment obligatori:

1. Assistència a judicis i altres organismes oficials per causes del servei.

2. Realització d'exercicis de tir policial obligatoris.

3. Qualsevol situació de compliment legalment obligatori.

4. Dietes remunerades.

5. Els serveis oferits i realitzats amb menys de 24 hores d'antelació que no hagin estat subjectes a previsió no són computables.

Els serveis extraordinaris no són susceptibles de cessió a tercers agents per part de l'agent a qui han estat inicialment assignats en aplicació del que estableix aquest acord.

Pels motius exposats, les hores d'assistència a classes d'educació viària, sigui a personal adscrit a aquest servei o a funcionaris de suport, han de constar i computar sempre en el llistat públic i únic d'hores extraordinàries oferides-realitzades.

Article 7. Ordre de prelació en la cobertura dels serveis extraordinaris

En cas de necessitat de prestació de serveis extraordinaris, com a norma general, l'ordre de prelació en la cobertura d'aquests serveis, d'acord amb els recursos existents, és el següent:

1. Necessitats del servei. Cobertura de la unitat mínima establida en el Pacte de funcionaris, encara que això suposi reorganitzar la prioritat de les tasques encomanades al torn afectat per donar curs al servei concertat amb l'Ajuntament.

2. Serveis concertats amb una periodicitat establida. Serveis previsibles en el temps, com festes populars, esdeveniments d'obertura i tancament de discoteques, etc. (esdeveniments que es repeteixen anualment amb una cadència coneguda).

3. Serveis concertats puntualment. Serveis tals com controls d'alcohol i/o drogues, etc.

La llista d'agents voluntaris és “única” per a tots els serveis, i es segueix per a la cobertura l'ordre establit aquí d'acord amb el nombre d'agents interessats en la prestació de serveis extraordinaris a la data i el torn corresponents, segons els criteris regulats a l'article 10.

 

Títol IV BORSA D'AGENTS VOLUNTARIS

Article 8. Personal voluntari per a realitzar jornades extres

Tots els funcionaris de la Policia Local de Sant Josep tenen dret a fer/optar/accedir als serveis, hores i jornades extraordinàries oferides per l'administració. Per concretar els serveis als quals volen optar s'han d'apuntar en el llistat de voluntaris que consta en el web PLSJ, segons la disponibilitat per cobrir possibles contingències en els serveis publicats.

Els agents voluntaris poden ser destinats/distribuïts per la Prefectura o l'oficial, o, si escau, l'agent que realitzi funcions de cap de servei a qualsevol servei dels reflectits a l'article del present acord segons les necessitats reals del servei.

 

Títol V FUNCIONAMENT

Article 9. Funcionament de la borsa de voluntaris

El document de control, en format Excel, recopila totes les hores que puntualment vagi realitzant cada un dels agents i es conforma així el còmput anual d'hores extraordinàries realitzades per cada un dels agents, a efectes de còmput i compensació. No es retribueixen ni compensen de cap manera els serveis que no hagin estat sol·licitats en la manera, temps i forma establits en el present acord.

En cas de convocatòries urgents per motius sobrevenguts que es realitzin amb menys de 24 hores, en cas de no existir voluntaris apuntats a la corresponent llista publicada en el tauler de serveis per a la data i torn corresponents, l'oferta es realitza per mitjà del grup de difusió creat a aquest efecte amb indicació de l'hora límit perquè els interessats manifestin la disposició seguida de l'assignació del servei a l'agent voluntari corresponent segons els criteris d'assignació. Aquestes hores no es computen.

En el cas de necessitat de servei immediata per baixa laboral o inassistència al servei, es realitza previsió amb els agents que es trobin en el torn anterior, i el criteri és el que estableix aquest acord.

Article 10. Criteris per a l'assignació de serveis extraordinaris

L'assignació dels serveis extraordinaris segueix els criteris següents:

1. Agents en període de lliurament a la data del servei extraordinari oferit o torn diferent del requerit, atenent al menor nombre d'hores realitzades en el període de referència.

2. Agents en torn de vacacions a la data del servei extraordinari oferit, atenent al menor nombre d'hores realitzades en el període de referència.

Els serveis oferits que requereixin l'exercici de funcions específiques, com guàrdia i/o cap de servei, s'assignen preferentment als agents que comptin amb aquestes funcions, com a principals del lloc de treball, a les seues fitxes de CLASSIFICACIÓ DE LLOCS DE TREBALL corresponents, sens perjudici que aquests serveis puguin ser assignats a agents amb una fitxa diferent quan no hi hagi voluntaris que compleixin aquest requisit.

La realització d'aquestes hores ha de constar i computar sempre en el llistat públic i únic d'hores extraordinàries oferides-realitzades i són tengudes en consideració als efectes reglamentats aquí (assignació de nous serveis extraordinaris als agents).

Tant l'òrgan gestor dels serveis com cada un dels membres que segons aquest acord participin en aquesta comesa (oficials, caps de servei), es regeixen en el seu desenvolupament pels principis d'objectivitat i imparcialitat, i s'eviten així possibles greuges a altres agents. La forma de fiscalitzar la imparcialitat es realitza a través de les vies reglamentàries, sens perjudici de les possibles infraccions a la Llei de coordinació de Policia Local vigent.

Article 11. Impossibilitat de prestar el servei assignat

L'agent que no pogués assistir a un servei extraordinari prèviament assignat, per malaltia o qualsevol altra circumstància de gravetat imprevista, ha d'informar del fet, al més aviat possible, l'òrgan gestor perquè s'assigni el servei al següent agent en ordre de prioritat, segons els criteris establits a l'article anterior, si això fos possible. L'agent ha d'aportar justificant de la incapacitat temporal o de la circumstància que hagi motivat la no-assistència al servei extraordinari, i no computa les hores pel servei inicialment assignat en aquests casos.

Excepcionalment, i com a últim recurs, el servei extraordinari que no hagués estat possible cobrir per cap de les vies anteriorment descrites pot ser assignat a un agent del torn sortint que formi part del borsí de voluntaris, i les hores són anotades en el seu còmput personal.

Article 12. Efectes de la no-prestació del servei assignat

L'agent assignat a un servei extraordinari degudament notificat i acceptat que no hi assisteixi ha de justificar fefaentment la causa que ha motivat l'absència al servei. En cas de no poder justificar degudament els motius de l'absència se li anoten les hores corresponents al servei no prestat com a hores realitzades en el seu còmput horari.

A efectes del present acord, s'entén com a servei notificat i acceptat qualsevol acció que denoti la recepció de l'assignació del servei realitzada per qualsevol mitjà de difusió directament al col·lectiu o l'agent corresponent i que aquest no hagi rebutjat expressament.

Qualsevol servei notificat amb inferioritat a 72 hores del servei assignat pot ser rebutjat i no se li anoten les hores corresponents al servei no prestat com a hores realitzades en el còmput horari.

Article 13. Prohibicions

Els serveis extraordinaris assignats són de caràcter personal i no poden ser cedits per l'agent directament a un tercer.

Es permet el canvi entre agents de la mateixa seqüència setmanal si amb això no es perjudiquen altres companys o serveis mínims.

Els agents que pertanyen a unitats específiques no es poden canviar per si mateixos el torn o el dia lliure per poder realitzar serveis extraordinaris.

Queda prohibida la realització d'hores extraordinàries durant el gaudi de permisos i llicències(1) de la naturalesa que sigui, així com durant els períodes d'incapacitat temporal.

(1) Comprèn des de les 07.00.00 hores de la data d'inici sol·licitada/autoritzada fins a les 06.59.59 hores del dia següent a l'últim dia del permís i/o llicència autoritzats.

 

Títol VI REFORMA DE L'ACORD I VIGÈNCIA

Article 14. Reforma i vigència de l'acord

1. Aquest acord es pot reformar parcialment o totalment amb la denúncia prèvia davant l'òrgan competent (MGN) per part de l'Ajuntament o d'algun dels sindicats.

2. El Reglament entra en vigor quan hagi estat aprovat pel Ple municipal, de conformitat amb el procediment previst a l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del règim local, una vegada que hagi estat objecte de negociació, de conformitat amb l'article 37.1 de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, del 30 d'octubre.

De conformitat amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del règim local, els acords que adoptin les corporacions locals es publiquen o notifiquen en la forma prevista per la llei.

Les ordenances, així com els seus acords corresponents, l'aprovació definitiva dels quals sigui competència dels ens locals, es publiquen en el butlletí oficial de la província i no entren en vigor fins que se n'hagi publicat completament el text i hagi transcorregut el termini previst a l'article 65.2. 

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Sant Josep de sa Talaia (signat electrònicament: 25 de novembre de 2024)

L'alcalde Vicente Roig Tur