Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 844073
Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de modificació de la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 22 de febrer de 2024 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per als anys 2024 i 2025 a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d’obertura i d’estudi, els interessos i el cost de l’aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament de liquiditat i d’inversions productives i en innovació, digitalització i sostenibilitat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 30 de 29 de febrer de 2024, es va publicar la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 22 de febrer de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per als anys 2024 i 2025 a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament de liquiditat i d'inversions productives i en innovació, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

2. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 127 de 26 de setembre de 2024, es va publicar la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 23 de setembre de 2024 de modificació de la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 22 de febrer de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per als anys 2024 i 2025 a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament de liquiditat i d'inversions productives i en innovació, digitalització i sostenibilitat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

3. En 2024 la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha ingressat fons per la liquidació de l'instrument financer Iniciativa Pyme España (IPYME), programa europeu de suport financer conjunt de la Comissió Europea i el Banc Europeu d'Inversions (BEI), gestionat pel Fons Europeu d'Inversions (FEI).

Aquest instrument es va crear en 2013 amb la finalitat de millorar l'accés al finançament de les pimes per mitjà de concessió de préstecs del BEI, amb cofinançament FEDER. Espanya es va afegir en 2014 a la Iniciativa per mitjà del Programa Operatiu IPYME amb participació de la majoria de les comunitats autònomes, incloses les Illes Balears.

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va fer una aportació econòmica  en el seu moment i ara ha rebut la devolució dels fons sobrants. Aquests fons retornats a la Comunitat Autònoma han de ser destinats a projectes de suport a pimes en 2025, motiu pel qual una part de la despesa de 2025 dels ajuts d'aquesta convocatòria passarà a finançar-se amb càrrec al fons finalista 31112 en lloc de amb fons propis de la Comunitat Autònoma.

Per això, es modifica la convocatòria d'ajuts per redistribuir l'anualitat de 2025 per incloure la nova partida pressupostària, que finançarà els ajuts per operacions financeres de liquiditat i d'arrendament financer (leasing) d'aquest exercici 2025.

Les anualitats dels ajuts cofinançades amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears no es modifiquen, ni tampoc l'import total de la convocatòria.

4. Finalment, es modifica la redacció de l'apartat corresponent al càlcul dels ajuts als interessos i a les comissions de les operacions financeres subvencionades, pel cas que l'operació formalitzada tingui un tipus d'interès o una comissió inferior a la del càlcul de l'ajut.

Fonaments de dret

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

3. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears.

4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.

6. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.

7. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023, de 20 de juliol, 17/2023, de 23 d'agost i 1/2024, de 4 de gener.

9. L'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de les micro, petites i mitjanes empreses.

10. El Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

11. El Reglament (UE) núm. 2021/1058 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió.

12. La segona modificació del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (Comunicació de la Comissió Europea C(2024) 3113, de 2 de maig de 2024).

13. El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Modificar els apartats 3.1.2, 3.3, 3.5, 6.3, 6.5, 7.4, 16.2 de l'annex 1 de la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 22 de febrer de 2024.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual produirà efectes des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (17 de desembre de 2024)

La secretària general Catalina Mir Ferrer Per delegació del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació (BOIB 106/2023)

 

Així, els annexos de la Resolució (annexos 1 a 6) passen a tenir la redacció següent:

ANNEX 1 Convocatòria d'ajuts per als anys 2024 i 2025 a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament de liquiditat i d'inversions productives i en innovació, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

1. Objecte

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte regular l'atorgament d'ajuts per als anys 2024 i 2025  a les empreses amb activitat a les Illes Balears, segons les definicions que consten en aquesta Resolució, que hagin formalitzat operacions financeres avalades per una o diverses societats de garantia recíproca de les que regula la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca, destinades a finançar operacions de liquiditat i d'inversions productives i en innovació formalitzades entre l'1 de desembre de 2023 i el 30 de novembre de 2025.

Les operacions financeres avalades han de disposar de:

- aval financer concedit per una societat de garantia recíproca la majoria dels socis partícips de la qual siguin empreses que duguin a terme la seva activitat principal en el territori de les Illes Balears, o aval financer concedit per una societat de garantia recíproca a empreses que duguin a terme la seva activitat principal en el territori de les Illes Balears;

- tipus d'interès variable calculat com l'euríbor més un diferencial màxim del 2,5 % o tipus fix equivalent al que resulti d'aplicar un diferencial màxim del 3 % a l'IRS  (interest rate swap) en el termini que correspongui; i 

- reafiançament de l'operació, en un import mínim del 25 %, per una societat de reafiançament de les que preveu l'article 11 de la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca, i regula el Reial decret 1644/1997, de 31 d'octubre, relatiu a les normes d'autorització administrativa i requisits de solvència de les societats de reafiançament.

Es pot exceptuar el compliment del percentatge mínim de refiançament per una societat de refiançament en les operacions en què, a criteri de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, es justifiqui.

Només es podrà exceptuar aquest compliment del percentatge mínim del refiançament a les petites i mitjanes empreses del punt 2.1.1. d'aquest annex.

L'import total dels ajuts per operacions que no compleixin el percentatge mínim de refiançament no pot superar el 10 % de l'import pressupostat per la totalitat de la línia.

L'exempció del compliment del percentatge mínim de refiançament s'ha d'informar en la Comissió Avaluadora de l'apartat 11 d'aquest annex. 

La finalitat de les operacions financeres avalades a subvencionar, en els termes i les condicions que estableix aquesta convocatòria, és la següent:

- Finançament de liquiditat.

- Finançament d'inversions productives.

- Finançament d'inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat.

- Finançament d'inversions mobiliàries per mitjà d'arrendament financer (o leasing).

En l'apartat 4 d'aquest annex 1 es detallen els requisits d'aquestes operacions de finançament.

1.2. Els beneficiaris d'ajuts derivats de convocatòries d'anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per a una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.

1.3. Els beneficiaris d'ajuts als costs financers d'aquesta convocatòria no poder ser beneficiaris simultàniament d'ajuts als costs financers de convocats per altres entitats públiques per a una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.

1.4. Els ajut per a operacions de finançament d'inversions productives o en innovació, digitalització i sostenibilitat per als beneficiaris del punt 2.1.1 d'aquest annex,  poden ser objecte de cofinançament en un 60 % dins l'objectiu polític 1, objectiu específic 3 («El reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també mitjançant inversions productives») del Programa del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) 2021-2027 de les Illes Balears, en els termes que consten en aquesta convocatòria.

D'acord amb el tipus d'operació financera que s'ha de subvencionar i tenint en compte la definició dels beneficiaris dels ajuts del punt 2 d'aquest annex, la possibilitat de cofinançament és la següent:

 

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Possibilitat de cofinançament FEDER

Liquiditat

Pime

No

Inversions productives

Pime

Determinada gran empresa elegible

No

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

Arrendament financer (leasing)

Pime

No

2. Requisits que han de complir els beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts:

2.1.1. Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i les empreses d'economia social definides en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social, que compleixin els requisits de les micro, petites i mitjanes empreses (pimes) que recull l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, els quals es detallen en el punt 2 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució, i que hagin formalitzat operacions financeres en les quals concorri algun dels requisits següents:

a) que financin projectes d'inversions productives o inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

b) que financin operacions financeres de liquiditat, l'activitat principal de les quals es faci en centres productius ubicats a les Illes Balears.

c) que financin operacions d'arrendament financer o leasing, sempre que les inversions finançades es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

Dins de les pimes, s'hi inclou la pime de dona empresària definida en el punt 3 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

2.1.2. Determinades grans empreses elegibles que compleixin la definició de l'apartat 24 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, és a dir, que no compleixin els criteris que estableix l'annex I per ser definides com a micro, petites i mitjanes empreses, que tenguin fins a 499 treballadors i que hagin formalitzat operacions financeres que financin projectes d'inversions productives, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

Tot això, d'acord amb la disposició addicional tercera del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

2.2. Per a les operacions de liquiditat, s'entén que l'activitat principal està ubicada a les Illes Balears quan hi radiqui el centre de treball principal de l'empresa, o, si no n'hi ha, el domicili social. Aquest requisit és aplicable a tots els beneficiaris.

2.3. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

2.4. Els ajuts d'aquesta convocatòria estaran subjectes al Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (Comunicació de la Comissió Europea C(2022) 4064 Final i les seves modificacions) fins al 30 de juny de 2024. D'acord amb la Decisió de la Comissió Europea SA. 102771 (2022/SN), de 10 de juny de 2022, aquests ajuts s'han declarat compatibles amb el mercat interior per la Comissió Europea, en el marc dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Aquest Marc Temporal Nacional s'ha prorrogat fins a 31 de desembre de 2024 als beneficiaris del sector primari (agrícola, ramader i pesquer) d'aquesta convocatòria.

En concret, els ajuts d'aquesta convocatòria s'acolliran a la secció 2.1 del Marc Temporal esmentat com a ajuts directes.

El règim d'ajuts d'estat aplicable als ajuts concedits a partir de l'1 de juliol de 2024 a la resta de beneficiaris que no siguin del sector primari serà el del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

El règim d'ajuts d'estat aplicables als ajuts concedits a beneficiaris del sector primari a partir de l'1 de gener de 2025 serà el del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

El termini esmentat en el segon paràgraf d'aquest apartat per al sector primari es pot estendre automàticament en cas que es prorrogui el Marc Nacional Temporal en els termes prevists en la pròrroga corresponent i que aquesta sigui declarada compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea, i sempre que no s'introdueixin altres modificacions en els règims aprovats a l'empara dels quals es concedeix l'ajut. La informació sobre que s'ha produït aquesta extensió automàtica s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per mitjà d'una resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació.

Subsidiàriament, en cas que hi hagi beneficiaris del sector primari que no es puguin acollir al Marc Temporal Nacional d'Ucraïna esmentat, estaran subjectes al Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

2.5. Amb la signatura de la sol·licitud, els beneficiaris d'ajuts que puguin ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears (punt 1.4 d'aquest annex), assumeixen, en el supòsit d'obtenir-los, les obligacions següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica, i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.

e) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa FEDER 2021-2027, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, durant un període de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què l'autoritat de gestió efectuï el darrer pagament al beneficiari.

h) Utilitzar en totes les mesures d'informació i publicitat l'emblema de la Unió Europea de conformitat amb l'annex IX del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny del 2021, quan es facin activitats de visibilitat, transparència i comunicació (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web).

i) Exhibir en un lloc visible per al públic almenys un cartell d'una mida mínima de DIN A3 o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre l'operació, on es destaqui l'emblema de la Unió Europea i la menció següent «cofinançat per la Unió Europea». Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de facilitar el cartell que incorpori aquesta informació i que el beneficiari ha d'utilitzar.

j) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, dins el termini establert i en la forma escaient segons la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions, així com garantir la permanència de la inversió durant el període mínim dels cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes.

k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament (UE) núm. 2023/1315 de la Comissió de 23 de juny de 2023 pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 651/2014; el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió de 13 de desembre de 2023 de minimis; l'Ordre HFP/1414/2023, de 27 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes finançats pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional i del Fons de Transició Justa pel període 2021-2027.

m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada, així com de la justificació del pagament d'aquesta despesa.

o) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions.

p) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

q) Reconèixer l'ajut de la Unió Europea al lloc web oficial —si se'n disposa— i en les seves xarxes socials fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada en relació amb el nivell de l'ajut, els objectius i els resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

2.6. Els beneficiaris dels ajuts que no estiguin inclosos en l'apartat 2.5, en el supòsit d'obtenir-los, assumeixen, amb la signatura de la sol·licitud, les obligacions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en particular les recollides en els articles 11, 39, 44 i 45.

2.7. Els beneficiaris d'ajuts d'un import superior a 30.000 € han de complir amb els terminis de pagament que estipula la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en els termes de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2.8. No podran ser beneficiaris dels ajuts d'aquesta convocatòria els beneficiaris d'ajuts als costs financers de convocatòries d'ajuts anteriors de la conselleria competent en matèria d'Hisenda en el marc del Decret 29/2011, que tenguin pendents de reintegrament a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears imports establerts per resolució de revocació parcial o total d'ajuts concedits en aquestes convocatòries anteriors.

3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris

3.1. Inicialment es destinen a aquesta convocatòria un total de 21.782.230,53 € euros, que segons el finançament es distribueixen de la manera següent:

3.1.1. Quant als ajuts atorgats per a operacions de finançament d'inversions productives de pimes i d'inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat de pimes, es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 31111 (Programa FEDER 2021-2027) (o la partida que correspongui en cada exercici), un total de 15.316.585,57 € euros, per cofinançar amb fons FEDER (Programa FEDER 2021-2027), segons els imports següents amb la distribució que s'indica:

Partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 31111 (Programa FEDER 2021-2027)

 Any

Ajut interessos

Ajut cost aval SGR

Ajut comissions d'obertura i estudi

Total

2024

 -   €

 933.625,00 €

 875.625,00 €

 1.809.250,00 €

2025

 4.117.040,00 €

 1.585.057,55 €

 753.750,00 €

 6.455.847,55 €

2026

 3.860.758,50 €

 1.376.486,88 €

 -   €

 5.237.245,38 €

2027

 -   €

 1.172.082,60 €

 -   €

 1.172.082,60 €

2028

 -   €

 539.093,29 €

 -   €

 539.093,29 €

2029

 -   €

 103.066,75 €

 -   €

 103.066,75 €

Total

 7.977.798,50 €

 5.709.412,07 €

 1.629.375,00 €

 15.316.585,57 €

3.1.2. Quant als ajuts atorgats per a operacions financeres de liquiditat de pimes, per a operacions de finançament d'inversions productives de determinades grans empreses elegibles i per a operacions d'arrendament financer o leasing de pimes, es destinen a aquesta convocatòria, un total de  6.465.644,96 euros, segons els imports següents amb la distribució per partides pressupostàries i per conceptes següents:

Partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 31112

 Any

Ajut interessos

Ajut cost aval SGR

Ajut comissions d'obertura i estudi

Total

2024

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

2025

 1.291.125,00 €

1.189.068,08

 550.000,00 €

3.030.193,08

2026

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

2027

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

2028

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

2029

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

Total

 1.291.125,00 €

1.189.068,08

 550.000,00 €

3.030.193,08

Partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 (fons autonòmics)

 Any

Ajut interessos

Ajut cost aval SGR

Ajut comissions d'obertura i estudi

Total

2024

 1.173.750,00 €

 662.500,00 €

 500.000,00 €

 2.336.250,00 €

2025

 -   €

18.750,00 €

 -   €

18.750,00 €

2026

 -   €

 728.809,61 €

 -   €

 728.809,61 €

2027

 -   €

 283.069,08 €

 -   €

 283.069,08 €

2028

 -   €

 68.573,19 €

 -   €

 68.573,19 €

2029

 -   €

 -   €

 -   €

 -   €

Total

 1.173.750,00 €

1.761.701,88 €

 500.000,00 €

3.435.451,88 €

3.2. Aquesta distribució d'imports per conceptes i per partides pressupostàries és una estimació. Per tant, es pot redistribuir-se en funció de l'execució de la convocatòria, tenint en compte, en tot cas, es pot passar crèdit de la partida de fons autonòmics a la partida de fons FEDER, però no a la inversa.

3.3. El resum per anualitats i partides és el següent:

 

14601 141E01 47000 00 31111

(Programa FEDER 2021-2027)

14601 141E01 47000 00 31112

14601 141E01 47000 00

Total

2024

 1.809.250,00 €

 -   €

 2.336.250,00 €

 4.145.500,00 €

2025

 6.455.847,55 €

3.030.193,08 €

18.750,00 €

 9.504.790,63 €

2026

 5.237.245,38 €

 -   €

 728.809,61 €

 5.966.054,99 €

2027

 1.172.082,60 €

 -   €

 283.069,08 €

 1.455.151,68 €

2028

 539.093,29 €

 -   €

 68.573,19 €

 607.666,48 €

2029

 103.066,75 €

 -   €

 -   €

 103.066,75 €

Total

 15.316.585,57 €

3.030.193,08 €

3.435.451,88 €

 21.782.230,53 €

3.4. El resum per anualitats i conceptes és el següent:

 Any

Ajut interessos

Ajut cost aval SGR

Ajut comissions d'obertura i estudi

Total

2024

 1.173.750,00 €

 1.596.125,00 €

 1.375.625,00 €

 4.145.500,00 €

2025

 5.408.165,00 €

 2.792.875,63 €

 1.303.750,00 €

 9.504.790,63 €

2026

 3.860.758,50 €

 2.105.296,49 €

 -   €

 5.966.054,99 €

2027

 -   €

 1.455.151,68 €

 -   €

 1.455.151,68 €

2028

 -   €

 607.666,48 €

 -   €

 607.666,48 €

2029

 -   €

 103.066,75 €

 -   €

 103.066,75 €

Total

 10.442.673,50 €

 8.660.182,03 €

 2.679.375,00 €

 21.782.230,53 €

 

3.5. El detall de les partides pressupostàries per a cada tipus d'operació financera és el següent:

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Partida pressupostària

Inversions productives

Pime

14601 141E01 47000 00 31111 (Programa FEDER 2021-2027)

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

14601 141E01 47000 00 31111 (Programa FEDER 2021-2027)

Ajuts concedits en 2024:

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Partida pressupostària

Inversions productives

Determinada gran empresa elegible

14601 141E01 47000 00

Liquiditat

Pime

Anualitat 2024:

14601 141E01 47000 00

Anualitat 2025:

14601 141E01 47000 00 31112

Anualitat 2026 i següents:

14601 141E01 47000 00

Arrendament financer (leasing)

Ajuts concedits en 2025:

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Partida pressupostària

Inversions productives

Determinada gran empresa elegible

14601 141E01 47000 00

Liquiditat

Pime

Anualitat 2025:

14601 141E01 47000 00 31112

Anualitat 2026 i següents:

14601 141E01 47000 00

Arrendament financer (leasing)

3.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment, i sense caràcter limitador, per concedir ajuts a les operacions financeres d'import nominal anual següent:

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Import nominal anual operacions financeres

Liquiditat

Pime

55.000.000 €

Arrendament financer (o leasing)

Inversions productives

Pime (dona empresària i resta pimes)

47.000.000 €

Determinada

gran empresa elegible

3.000.000 €

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

15.000.000 €

 

Total

120.000.000 €

O fins que s'exhaureixin els fons dels ajuts destinats a aquesta convocatòria.

4. Categories d'ajuts per tipus d'operació financera

4.1. Tipus d'operacions

Les operacions financeres a subvencionar poden ser de liquiditat o d'inversió. En funció de la finalitat de l'operació i del tipus de beneficiari, aquestes operacions poden ser:

 

​​​​​​​

Finalitat de l'operació financera

Tipus de beneficiari

Liquiditat

Pime

Inversions productives

Pime dona empresària

Resta de pimes

Determinada gran empresa elegible

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

Arrendament financer (leasing)

Pime

La definició de pime és la que figura en el punt 2 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

La definició de pime dona empresària és la que figura en el punt 3 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

La definició de determinada gran empresa elegible és la que figura en l'apartat 2.1.2 d'aquest annex.

4.2. Operacions financeres de liquiditat

Les operacions financeres de liquiditat que poden rebre ajuts als costs financers han de reunir els requisits següents:

- Ser formalitzades per pimes.

- Ser operacions financeres noves, renovacions o refinançament, en els termes de l'apartat C de l'annex 2

- Ser formalitzades amb un contracte de préstec o de pòlissa de crèdit, així com altre tipus de document de finançament de liquiditat, excepte el facturatge (factoring) sense recurs.

En queden excloses les operacions financeres de l'apartat D de l'annex 2.

La quantia màxim del crèdit sobre la qual s'ha de calcular l'ajut per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra, és de:

- 300.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2023 al 30 de novembre de 2024.

- 300.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2024 al 30 de novembre de 2025.

4.3 Operacions de finançament d'inversions productives

Les operacions financeres per finançar inversions productives que poden rebre ajuts als costs financers han de reunir els requisits següents:

- Ser formalitzades tant pimes com per determinades grans empreses elegibles.

- Finançar les despeses definides en el punt 1 de l'apartat B de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

- Fer la inversió en el termini que estableix el punt 2 de l'apartat B de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

La quantia màxim del crèdit sobre la qual s'ha de calcular l'ajut per beneficiari (ja sigui pime dona empresària, resta de pimes o determinada gran empresa elegible), sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra, és de:

- 1.000.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2023 al 30 de novembre de 2024.

- 1.000.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2024 al 30 de novembre de 2025.

Per cada període, en cas que l'import finançat superi aquest límit d'1.000.000 d'euros, no es podrà subvencionar l'excés com a inversió en innovació, digitalització i sostenibilitat.

4.4 Operacions de finançament d'inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Les operacions financeres per a inversió en innovació, digitalització i sostenibilitat que poden rebre ajuts als costs financers han de reunir els requisits següents:

- Ser formalitzada per pimes.

- Complir amb els requisits de ser inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat definits en el punt 3 de l'apartat B de l'annex 2  d'aquesta Resolució.

- Finançar les despeses definides en el punt 1 de l'apartat B de l'annex 2  d'aquesta Resolució.

- Fer la inversió en el termini que estableix el punt 2 de l'apartat B de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

La quantia màxim del crèdit sobre la qual s'ha de calcular l'ajut per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra, és de:

- 1.000.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2023 al 30 de novembre de 2024.

- 1.000.000 euros per les operacions formalitzades de l'1 de desembre de 2024 al 30 de novembre de 2025.

Per cada període, en cas que l'import finançat superi aquest límit d'1.000.000 d'euros, no es podrà subvencionar l'excés com a inversió productiva.

4.5 Operacions d'arrendament financer (o leasing)

Les operacions financeres d'arrendament financer (o leasing) que poden rebre ajuts als costs financers han de reunir els requisits següents:

- Ser formalitzades per pimes.

- Que la finalitat de l'arrendament sigui dur a terme una inversió mobiliària.

- Formalitzar el contracte d'arrendament financer amb una entitat financera o fons de titulització.

- Que el termini mínim del contracte sigui de tres anys.

- Incloure l'opció de compra al final del contracte, i el beneficiari exercir-la.

En queden excloses les operacions d'arrendament operatiu (o renting).

La quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és de 300.000 d'euros per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

4.5. Classificació dels ajuts

En l'annex 4 es classifiquen els ajuts que es poden sol·licitar d'acord amb la finalitat de l'operació financera avalada i el tipus de beneficiari, i que es detallen en els apartats 5, 6 i 7 següents:

5. Ajuts per cobrir el cost de l'aval

5.1. Les operacions financeres que poden rebre ajut per cobrir el cost de l'aval constituït davant una societat de garantia recíproca són les que tenen les finalitats següents:

- Liquiditat.

- Inversions productives.

- Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat.

- Arrendament financer (o leasing).

5.2. Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'operacions financeres són les següents, en funció de la finalitat de l'operació financera avalada:

Tipus d'operació financera

Ajut al cost de l'aval

Termini màxim de l'ajut al cost de l'aval

Liquiditat

El 100 % del cost de l'aval del primer i segon any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

El 50 % del cost de l'aval del tercer al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

Fins a màxim els quatre primers anys de l'operació financera avalada

Inversions productives

El 100 % del cost de l'aval del primer al quart any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

Fins a màxim els quatre primers anys de l'operació financera avalada

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

El 100 % del cost de l'aval del primer al cinquè any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

Fins a màxim els cinc primers anys de l'operació financera avalada

Arrendament financer (o leasing)

El 100 % del cost de l'aval del primer i segon any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

El 50 % del cost de l'aval del tercer al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

Fins a màxim els quatre primers anys de l'operació financera avalada

5.3. En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

6. Ajuts per cobrir el tipus d'interès

6.1. Les operacions financeres que poden rebre ajut per cobrir els interessos de l'operació són les que tenen les finalitats següents:

- Liquiditat, només per operacions formalitzades mitjançant préstec de termini mínim 3 anys.

- Inversions productives per pimes dona empresària i per resta de pimes.

- Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat.

- Arrendament financer (o leasing).

Per tant, queden excloses les operacions financeres següents:

- Liquiditat, per operacions formalitzades mitjançant pòlissa de crèdit o préstec de termini inferior a 3 anys.

- Inversions productives de determinades grans empreses elegibles.

6.2. L'import de cada ajut serà l'equivalent a 3 punts percentuals d'interessos (3 %) del tipus d'interès amb la durada màxima següent:

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Termini màxim de l'ajut al tipus d'interès

Liquiditat

Pime

Fins a màxim els tres primers anys de l'operació financera avalada

Inversions productives

Pime dona empresària

Fins a màxim els quatre primers anys de l'operació financera avalada

Inversions productives

Resta pimes

Fins a màxim els quatre primers anys de l'operació financera avalada

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

Fins a màxim els cinc primers anys de l'operació financera avalada

Arrendament financer (o leasing)

Pime

Fins a màxim els tres primers anys de l'operació financera avalada

6.3. Per calcular l'import de l'ajut als interessos, en l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros d'import nominal de l'operació financera avalada, calculats per a un préstec amb sistema d'amortització francès (quota d'interessos i d'amortització constant) i liquidacions mensuals, segons diferents modalitats del termini de l'ajut (3, 4, o 5 anys).

Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat que l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

6.4. En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

6.5. En cas que el tipus d'interès de l'operació financera que consti en el contracte formalitzat per la persona sol·licitant amb l'entitat financera sigui inferior al 3 %, es calcularà l'ajut als interessos amb el tipus d'interès real, sobre l'estructura d'un préstec amb sistema d'amortització francès (quota d'interessos i d'amortització constant) i liquidacions mensuals, amb el termini de l'ajut que correspongui (3, 4 o 5 anys).

7. Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

7.1. Les operacions financeres que poden rebre ajut per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi són les que tenen les finalitats següents:

- Liquiditat.

- Inversions productives per pimes dona empresària i per resta de pimes.

- Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat.

- Arrendament financer (o leasing).

Per tant, en queden excloses les inversions productives de determinades grans empreses elegibles.

7.2. L'import màxim de l'ajut a la comissió d'obertura i de la comissió d'estudi de l'operació serà l'equivalent a aplicar el percentatge (%) que figura en la taula següent sobre l'import nominal de l'operació financera avalada.

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

% ajut comissió d'estudi

% ajut comissió d'obertura

Liquiditat

Pime

0,50%

0,50%

Inversions productives

Pime dona empresària

0,75%

0,75%

Inversions productives

Resta pimes

0,50%

0,50%

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

0,75%

0,75%

Arrendament financer

(o leasing)

Pime

0,50%

0,50%

7.3.  Aquesta quantia ha d'anar destinada a cobrir les despeses d'obertura i d'estudi de l'operació financera, tant de l'entitat financera com de l'entitat avaladora.

7.4. En cas que el percentatge de comissió d'obertura i/o d'estudi de l'operació formalitzada que abona la persona sol·licitant sigui inferior al percentatge de l'ajut a la comissió d'obertura i/o d'estudi, es calcularà l'ajut amb el percentatge efectiu de comissió que abona la persona sol·licitant.

8. Entitat col·laboradora

8.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa una entitat col·laboradora d'entre les societats de garantia recíproca que puguin tenir com a socis partícips empreses de les Illes Balears. Les societats de garantia recíproca han d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixin en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalar l'expedient en el qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si escau). Entre altres funcions, i en relació amb les operacions avalades per cada una, s'han d'encarregar de tramitar les sol·licituds, gestionar-les, fer-ne el seguiment, pagar l'ajut i, si s'escau, comprovar la inversió finançada, el compliment de la normativa europea en matèria d'ajuts d'Estat, així com la comprovació, si s'escau, del cofinançament dels ajuts que entrin dins el Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

La designació de l'entitat col·laboradora s'ha duit a terme mitjançant un procediment de selecció sotmès als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no-discriminació.

Per resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, de 13 de novembre de 2023, es va convocar un procediment de selecció d'una entitat col·laboradora per als anys 2024 i 2025 per a la gestió dels ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca de les operacions de finançament d'inversions i de liquiditat (BOIB núm. 156/2023, de 16 de novembre).

Per resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, de 4 de desembre de 2023, es va designar a ISBA, SGR, com a entitat col·laboradora per als anys 2024 i 2025 per a la gestió dels ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca de les operacions de finançament d'inversions i de liquiditat (BOIB núm. 169/2023, de 14 de desembre).

8.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació ha de formalitzar el conveni pertinent amb la societat de garantia recíproca designada, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a l'entitat, la documentació justificativa que aquesta entitat ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.

9. Presentació de sol·licituds

9.1. El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada. Cal tenir en compte que les entitats jurídiques i qui desenvolupi una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, es poden presentar els documents adreçats als òrgans de l'Administració autonòmica mitjançant els canals següents (entre d'altres):

a) En el registre de la societat de garantia recíproca que sigui entitat col·laboradora, de manera telemàtica (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015 esmentada), o bé presencial (només per a persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions).

b) De manera telemàtica, per mitjà del tràmit telemàtic disponible en el procediment corresponent d'aquesta convocatòria d'ajuts a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/. No s'admetran les sol·licituds presentades per una altra via telemàtica, com ara el Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat (REGAGE).

c) De manera presencial, a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local. Es poden consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració autonòmica a la pàgina web https://www.caib.es/sites/atenciociutadania/ca/l/oficines/.

d) També es pot enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions). En aquest cas, s'han de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de correus pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.

9.2. El model de sol·licitud es troba a la Seu Electrònica de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació. La sol·licitud de l'ajut ha d'especificar una adreça electrònica als efectes de notificació i ha d'incloure:

a) Una declaració responsable de la persona titular de l'empresa sol·licitant o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:

1r. Que, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, compleix els requisits per ser considerada una pime o una determinada gran empresa elegible, segons correspongui, d'acord amb els articles 3,4 i 5 de l'annex I del Reglament esmentat, i d'acord amb les definicions de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

També ha d'indicar si és dona empresària, d'acord amb la definició del punt 3 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

2n. Que, en cas de ser una «empresa autònoma», compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, o, en cas contrari, assenyalar que és una «empresa associada» o una «empresa vinculada» i que informa de les participacions del 25% o més del capital social o dels drets de vot en altres empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

En el cas de ser una «empresa associada» o una «empresa vinculada», també s'ha de declarar que el grup d'empreses resultant, considerat «única empresa» d'acord amb la definició del punt 4 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució, continua complint els requisits per ser una pime, una determinada gran empresa elegible o dona empresària, segons correspongui.

3r. Que la persona o entitat sol·licitant no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.

4t. Que no ha sol·licitat o no ha rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.

5è. Que, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

Quan la quantia total de l'ajut sol·licitat superi l'import de 3.000 euros, s'han d'adjuntar, a més, els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.

6è. Que està donada d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors. Els empresaris en procés de creació empresarial poden quedar eximits de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, però és preceptiu presentar-la per al pagament de l'ajut.

7è. Que està donada d'alta de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) i està al corrent del seu pagament. Els empresaris en procés de creació empresarial poden quedar eximits de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però és preceptiu presentar-la per al pagament de l'ajut.

S'ha d'acreditar documentalment la declaració dels punts 6è i 7è amb, almenys, un d'aquests dos certificats de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:

- Certificat d'alta al Cens d'empresaris, professionals i retenidors

- Certificat d'alta al Cens d'activitats econòmiques

8è. Que no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

9è. Que, per ajuts d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

S'ha acreditar el compliment en el termini de 10 dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió amb el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Tot això, sense perjudici que es pugui acreditar en el moment de sol·licitud de l'ajut.

10è. Que, per ajuts cofinançats amb el FEDER, es disposa de recursos i mecanismes per cobrir les despeses de funcionament de les inversions per garantir la sostenibilitat financera.

b) Declaració de veracitat de dades bancàries.

El model es pot descarregar de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/servicio/4486284

No cal presentar aquesta declaració per ajuts per operacions financeres de liquiditat formalitzades amb pòlissa de crèdit.

c) Declaració responsable d'ajuts d'Estat, mitjançant la qual la persona sol·licitant ha d'informar sobre els ajuts d'Estat que li han estat concedits.

En el cas de ser una «empresa associada» o una «empresa vinculada», s'han de declarar tots els ajuts d'Estat concedits al grup d'empreses resultant que constitueixi una «´´única empresa» d'acord amb la definició que figura en el punt 4 de l'apartat A de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

A més, en aquesta declaració d'ajuts d'Estat, la persona sol·licitant ha d'indicar si està afectada per la crisi derivada de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna, perquè l'ajut a concedir es pugui acollir al Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia per la invasió russa d'Ucraïna. En cas contrari, l'ajut s'acollirà al règim de minimis.

d) Certificat de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera que acrediti la data d'entrada de la sol·licitud del beneficiari de petició de l'aval sobre l'operació financera a subvencionar, només per operacions de finançament d'inversions.

e) Contracte de l'operació financera.

f) Contracte o document d'aval sobre l'operació financera.

g) Document de liquidació del cost de l'aval emès per la societat de garantia recíproca.

h) Declaració responsable d'inversió en innovació, digitalització i sostenibilitat, només per als ajuts en inversió en innovació, digitalització i sostenibilitat.

El contingut d'aquesta declaració figura a l'annex 6 d'aquesta Resolució i el model d'aquesta declaració es troba a la Seu Electrònica de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

9.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i, també, per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista en l'apartat 9.2. següents:

- Certificat d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.

- Ajuts concedits per altres òrgans i administracions (consulta a la Base Nacional de Dades de Subvencions).

- Ajuts d'Estat concedits (consulta a la Base Nacional de Dades de Subvencions).

- Verificació de la identitat de les persones sol·licitants dels ajuts.

- Verificació de les persones representants, en el cas de persona jurídica.

- Consulta d'inhabilitacions per rebre ajuts (consulta a la Base Nacional de Dades de Subvencions).

Si la persona sol·licitant s'hi oposa, ho ha d'acreditar documentalment.

La persona sol·licitant haurà d'autoritzar expressament a l'Administració de la Comunitat Autònoma per obtenir un certificat d'estar al corrent del pagament de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) en el formulari de sol·licitud dels ajuts.

Si la persona sol·licitant no ho autoritza, ho ha d'acreditar documentalment.

10. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 5 de desembre de 2025.

11. Examen de la documentació

11.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada i és competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació per aportar. Està formada per aquests membres:

— Presidenta: la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Suplent: la cap del Departament de Tresoreria.

—Secretària: la cap del Servei de Política Financera i Assegurances.

Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances.

— Vocals: una persona representant de l'entitat col·laboradora que es designi i dues persones representants de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

11.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució de concessió o denegació de l'ajut.

11.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant els supòsits prevists en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.

11.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no és correcta o completa, s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

11.5. Si la Comissió Avaluadora considera que l'ajut sol·licitat no compleix amb els requisits d'aquesta convocatòria, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe desfavorable i s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè formuli les al·legacions pertinents en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es denegarà l'ajut sol·licitat.

11.6. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, i per fer la proposta de resolució és la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

12. Resolució

12.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació dels ajuts, així com també si s'escau, les resolucions de modificació o de revocació dels ajuts, és el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, que declara que coneix el contingut de l'article 61 del Reglament financer 1046/2018, de 18 de juliol de 2018, del Parlament Europeu i del Consell, i que no té conflicte d'interessos en aquest acte.

La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.

12.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant l'obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. En ambdós casos, es poden interposar els recursos legalment procedents.

12.3. Aquesta resolució de concessió tendrà la consideració de document que estableix les condicions de l'ajut (DECA) en els termes de l'article 73.3 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comuns relatives al FEDER.

13. Modificacions

13.1. El beneficiari queda obligat a comunicar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni i/o a l'entitat col·laboradora qualsevol circumstància o eventualitat que pugui afectar substancialment l'execució dels fins per als quals se li hagi atorgat l'ajut. En particular, haurà de trametre una declaració complementària dels ajuts rebuts per a la mateixa operació de finançament en el moment en què li sigui comunicada qualsevol concessió, i sempre juntament amb la presentació de la sol·licitud de justificació/cobrament.

En el cas d'operacions de finançament d'inversions productives i en innovació, digitalització i sostenibilitat, la declaració complementària d'altres ajuts rebuts per a la mateixa operació comprèn no només altres ajuts a l'operació financera, sinó també altres ajuts directes a la inversió finançada.

13.2. Es poden modificar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada sempre que es compleixin els requisits que estableix el primer paràgraf de l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

14. Pagament dels ajuts i justificació del cost de les operacions

14.1. Pagament dels ajuts per cobrir el cost de l'aval

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament anual de l'ajut al cost de l'aval directament a l'entitat col·laboradora, per tal que sigui aquesta la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries.

El pagament de la primera anualitat s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

Per pagar les anualitats següents, l'entitat col·laboradora ha de presentar trimestralment a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació un certificat de totes les anualitats que vencen durant cada trimestre.

L'entitat col·laboradora, en el cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió del cost de l'aval, podrà compensar l'import de la factura del cost de l'aval del beneficiari fins a l'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval rebut.

14.2. Pagament dels ajuts per cobrir el tipus d'interès

El pagament de l'ajut per cobrir els interessos només s'ha de fer una vegada, com a bestreta.

D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 9 de febrer de 2024, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat fins al 100 % de l'ajut al tipus d'interès de l'operació de finançament. S'eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El moment del pagament de l'ajut als interessos en forma de bestreta serà el següent:

- Per les operacions de liquiditat i d'arrendament financer (o leasing), s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

- Per a les operacions que financin inversions productives i inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat, un cop el beneficiari hagi justificat l'execució del projecte d'inversió, en els termes de l'apartat 14.4 d'aquest annex.

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l'ajut d'interessos directament al beneficiari, segons l'article 16 del Decret 29/2011.

14.3. Pagament dels ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament de l'ajut per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament directament a l'entitat col·laboradora, per tal que sigui aquesta la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries.

El pagament s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

L'entitat col·laboradora, en el cas que la beneficiària no hagi abonat el pagament de la comissió d'estudi, podrà compensar l'import de la factura d'aquesta comissió de la beneficiària fins a l'import de l'ajut rebut.

14.4. Justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives i en innovació, digitalització i sostenibilitat

14.4.1. Els beneficiaris han de justificar davant l'entitat col·laboradora o, si escau, davant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, i d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, l'aplicació dels fons percebuts procedents de l'operació de finançament d'inversions productives i d'inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat i el compliment de la resta de condicions per les quals s'hagi concedit la subvenció, en el termini següent:

- Ajuts concedits l'any 2024: fins al 31 d'octubre de 2025.

- Ajuts concedits l'any 2025:  fins al 30 d'octubre de 2026.

Per cada beneficiari, el termini per justificar les inversions s'inicia en la data de la notificació de la resolució de concessió.

14.4.2. El beneficiari ha de presentar un compte justificatiu, que ha de contenir els documents següents:

1r. Declaració responsable de la persona titular de l'empresa, o de qui la representi legalment, d'haver aplicat els fons percebuts de l'operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d'haver dut a terme les activitats per a les quals se sol·licita.

2n. Memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament. Quan el projecte d'inversió hagi estat finançat, a més de per l'operació objecte de l'ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha de fer constar la quantia, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

3r. Memòria econòmica (annex 5) justificativa del cost de les activitats dutes a terme, que ha d'incloure:

a) Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

No es poden incloure com a despeses per justificar l'operació els costs derivats de l'operació de finançament ni de l'aval (cost de l'aval, interessos, comissions d'obertura, comissions d'estudi) ni cap altre despesa que no sigui subvencionable en els termes de l'apartat B de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

b) Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. Les factures o els certificats d'obra han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris. La data d'aquestes factures ha d'estar compresa entre els sis mesos anteriors a la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera i la data límit per presentar la justificació segons l'apartat 14.4.1 anterior, en els termes del punt 2 de l'apartat B de l'annex 2. En el cas d'adquisició de béns immobles, a més d'aquests documents, s'ha de presentar el certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent.

c) Els justificants de pagament de les despeses efectuades. La data d'aquests justificants ha d'estar compresa entre els sis mesos anteriors a la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera i la data límit per presentar la justificació segons l'apartat 14.4.1 anterior, en els termes del punt 2 de l'apartat B de l'annex 2. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut, en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

— En el cas de compravenda d'immobles, amb l'escriptura pública degudament registrada, en què consti el pagament efectuat, com a  justificant suficient del pagament.

14.4.3. No justificar l'execució de la inversió almenys en un 50 % de la quantia finançada mitjançant l'operació financera o no justificar-la dins el termini establert en aquesta convocatòria són motius que suposen la pèrdua dels ajuts per cobrir els interessos, el cost de l'aval i les comissions d'obertura i d'estudi, i l'inici del procediment de revocació total amb reintegrament de les quanties percebudes.

14.4.4. Tot això, sens perjudici del que estableix l'apartat 15 següent respecte de la certificació acreditativa per part de l'entitat col·laboradora, justificativa de l'operació financera objecte de l'ajut, i, si escau, de la revocació i el reintegrament de l'ajut que es regulen en l'apartat 16 d'aquest annex.

15. Compte justificatiu

15.1. L'entitat col·laboradora ha de presentar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, a l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut la documentació següent:

—  Certificat de l'entitat col·laboradora acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut, així com del pagament per part del beneficiari a la societat de garantia recíproca que avala l'operació del cost de l'aval i la comissió d'estudi.

—  Declaració responsable de l'entitat col·laboradora que el cost financer de l'operació abonat pel beneficiari a l'entitat financera mediadora ha estat superior a l'ajut concedit.

El cost financer efectiu de l'operació inclou tant el cost de l'aval, com els interessos i les comissions d'estudi i obertura que el beneficiari hagi abonat per l'operació de finançament, tant a la societat de garantia recíproca que avala l'operació com a l'entitat financera amb la qual s'hagi formalitzat l'operació de finançament.

15.2. El termini de presentació de la documentació és de 3 mesos des de l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut.

15.3. Igualment, l'entitat col·laboradora ha de presentar aquesta documentació a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació abans de l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut, en cas que sigui requerida per l'organisme competent en fons europeus.

16. Revocació i reintegrament de l'ajut

16.1. Es podrà revocar, totalment o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi totalment o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011.

16.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada. Les comissions d'obertura i d'estudi no es reintegraran en aquest cas de cancel·lació anticipada o amortització parcial, atès que se consideraran meritades íntegrament amb la formalització de l'operació.

- Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20 % del deute viu abans de l'amortització, excepte en el cas de cancel·lació total.

- La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà cancel·lació anticipada.

El càlcul de l'import meritat de l'ajut després de la cancel·lació anticipada o amortització parcial es farà de manera proporcional a l'ajut rebut i al període meritat de l'ajut.

16.3. Tal com es desprèn de l'apartat 4 de l'article 8 del Decret 29/2011, en el supòsit que, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, el beneficiari ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.

El cost financer efectiu de l'operació inclou tant el cost de l'aval com els interessos i les comissions d'estudi i obertura que el beneficiari hagi abonat per l'operació de finançament, tant a la societat de garantia recíproca que avala l'operació com a l'entitat financera amb la qual s'hagi formalitzat l'operació de finançament.

16.4. L'entitat col·laboradora, en qualsevol moment que es produeixi la cancel·lació de l'operació, l'ha de comunicar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, perquè, si escau, dicti la resolució de revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en aquest apartat, i li ha de facilitar la informació necessària per a la tramitació, entre d'altres, el certificat o altre document acreditatiu bancari de cancel·lació total o parcial de l'operació.

En el cas de cancel·lació total de l'operació de finançament, a més, li ha de facilitar la documentació següent:

- Certificat acreditatiu de l'entitat col·laboradora del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut fins al moment de la cancel·lació, així com del pagament per part del beneficiari a la societat de garantia recíproca que avala l'operació del cost de l'aval i de la comissió d'estudi.

- Interessos abonats pel beneficiari per l'operació financera, en cas d'haver rebut ajut per als interessos, així com de les comissions d'obertura i d'estudi abonades pel beneficiari a l'entitat financera amb la qual hagi formalitzat l'operació de finançament, en cas d'haver rebut ajut per a les comissions, amb la finalitat de verificar que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit

17. Notificacions i comunicacions

Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, dels requeriments d'esmena i/o de l'aportació addicional de documentació, es duran a terme per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant als efectes de notificacions en el document de sol·licitud.

18. Control

Tant l'entitat col·laboradora com els beneficiaris de les operacions de finançament queden obligats a sotmetre's a les actuacions de control que s'efectuïn per part dels organismes competents en fons europeus o dels òrgans interns o externs de control de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per verificar el compliment dels requisits i les finalitats de les operacions financeres acollides en aquesta convocatòria.

19. Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/paginas/inicio.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

 

ANNEX 2 Definicions i conceptes subvencionables

A. Definicions dels beneficiaris

1. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o dels recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària, el joc o qualsevol activitat considerada discriminatòria per raó de sexe o de gènere.

2. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses:

a) Tenir menys de 250 persones treballadores.

b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.

En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no supera la quantia de 10.000.000 d'euros.

D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.

3. Pime dona empresària: als efectes d'aquesta línia, els criteris que determinen la condició de dona empresària són:

3.1. Tenir la condició de dona empresària:

a) Per a les persones físiques, que siguin dones que, en la data de formalització de l'aval, acreditin estar donades d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.

b) Per a les persones jurídiques i assimilats, que siguin d'empreses que, en la data de formalització de l'aval, acreditin que la titularitat de més del 50 % del capital correspon a dones, i que, a més, compleixin els requisits següents:

— L'òrgan d'administració ha d'estar compost majoritàriament per dones.

— La direcció general o l'òrgan executiu principal han d'estar composts majoritàriament per dones.

3.2. Tenir la consideració de pime, d'acord amb el punt 2 de l'apartat A d'aquest annex.

4.  Única empresa: grup d'empreses que compleix amb la definició recollida en l'article 2.2. del Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

Així, es consideren com a “única empresa” totes les empreses que tenguin almenys un dels vincles següents entre si:

a) Una empresa té la majoria dels drets de vot dels accionistes o socis d'una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar a la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control de la societat

c) Una empresa té dret a exercir influència dominant sobre altra, en virtut d'un contracte subscrit amb aquesta o d'una clàusula estatutària de la segona empresa

d) Una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un contracte celebrat amb els accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

B. Conceptes subvencionables en inversions productives i en innovació, digitalització i sostenibilitat

1. Definició d'inversió

Es consideren inversions, a efectes d'aquesta convocatòria, les despeses realitzades per a l'adquisició d'immobilitzat material o intangible afectat directament a la realització de l'activitat empresarial. 

No es considera inversió productiva les despeses derivades del corrent funcionament de l'activitat ni la constitució de fiances ni aprovisionament d'existències.

Les despeses d'assistència, assessoria i consultoria externa seran subvencionables com a inversió si estan directament relacionades amb l'execució del projecte finançat amb l'operació subvencionada, sempre que no siguin serveis relacionats amb el funcionament normal de l'empresa (assessoria laboral, fiscal, jurídica...).

Només en el cas d'inversions en innovació es podran considerar inversió les despeses de personal directament relacionades amb el projecte subvencionat, sempre que s'hagin activat comptablement.

2. Termini de la inversió

Totes les inversions s'han de fer a partir de la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera.

Excepcionalment, es pot haver iniciat l'execució d'aquestes inversions fins a sis mesos abans d'aquesta data, sempre que l'import de la inversió abonat pel beneficiari abans d'aquesta data sigui com a màxim del 50 % de la quantia finançada.

No se subvencionaran operacions financeres per finançar inversions íntegrament executades i abonades abans de la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera.

3. Definició d'inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Les inversions a finançar amb les operacions financeres subvencionades hauran de ser elegibles pel programa InvestEU Sostenibilitat o InvestEU Innovació i Digitalizació, que gestiona el Fons Europeu d'Inversions (FEI).

En el Contracte de refiançament de 2024 de CERSA amb les diverses societats de garantia recíproca, que es pot consultar a la pàgina web de CERSA (https://www.cersa-sme.es/wp-content/uploads/2024/04/MODELO-CONTRATO-DE-REAFIANZAMIENTO-2024.pdf), es defineixen i detallen les inversions en sostenibilitat, innovació i digitalització elegibles per InvestEU, i que reben refiançament de CERSA en 2024. Per l'exercici 2025, s'estarà al que indiqui el Contracte de refiançament de 2025 de CERSA amb les diverses societats de garantia recíproca.

Una relació no exhaustiva de les inversions seria:

Digitalització

- Models de negoci innovadors per mitjà de l'adopció i integració de tecnologies digitals.

- Desenvolupament de nous productes i serveis o millora dels productes o serveis existents emprant tecnologies digitals.

- Digitalitzar la cadena de subministrament (interacció amb proveïdors, gestió d'inventaris...)

- Digitalitzar la relació amb clients (sistemes d'entrega de productes, de feedback...)

- Desenvolupament del negoci per mitjà de l'expansió a nous mercats o adquisició de clients basat en tecnologies digitals.

- Millora de processos interns amb tecnologies innovadores (robòtica, intel·ligència artificial, blockchain, computació quàntica...)

- Formació en competències digitals de les persones treballadores de l'empresa.

Sostenibilitat

- Energies renovables

- Mobilitat sostenible

- Construcció i rehabilitació d'immobles sostenibles

- Eficiència energètica industrial

- Agricultura i mitjans naturals (eficiència energètica, pràctiques sostenibles, resiliència climàtica)

- Economia circular

- Accessibilitat (tant per clients com per persones treballadores de l'empresa)

- Gestió sostenible de residus (recollida selectiva, reciclatge, reutilització, recuperació)

- Eficiència en l'ús d'aigua

- Control i prevenció de contaminació i de renou

- Protecció de l'ecosistema

- Tecnologies de la informació orientades a sostenibilitat

Innovació

En la categoria d'innovació pot ser tant una inversió innovadora, com que el beneficiari en si sigui una empresa innovadora.

Inversió innovadora: per produir, desenvolupar o implementar, nous o millorats:

- Productes, processos o serveis

- Mètodes de producció o d'entrega

- Organització interna, en beneficiaris amb risc d'obsolescència tecnològica o industrial

Empresa innovadora, aquella compleix amb alguna d'aquestes circumstàncies:

- Reconeixement i suport a la innovació per mitjà de subvencions, préstecs o garanties per part de plans de suport a la investigació o innovació en els darrers 36 mesos (que no financiïn la mateixa despesa)

- Premis d'investigació o d'innovació en els darrers 36 mesos.

- Drets tecnològics (patents, models d'utilitat...) en els darrers 36 mesos i la finalitat del finançament és l'ús d'aquest dret tecnològic.

- Despesa en I+D

Les persones sol·licitants poden consultar amb l'entitat col·laboradora si la inversió encaixa en alguna de les categories.

L'entitat col·laboradora verificarà que la inversió a finançar compleix amb els requisits d'InvestEU.

En cas que la inversió en innovació no sigui elegible pel programa InvestEU Innovació, es considerarà inversió en innovació a efectes d'aquesta convocatòria d'ajuts si compta amb un informe o certificat sobre el caràcter innovador del projecte a finançar amb l'operació financera avalada o de l'empresa sol·licitant, emès per la Direcció General d'Innovació i Transformació Digital.

C. Conceptes subvencionables en liquiditat

Les operacions financeres de liquiditat que poden rebre ajuts en aquesta convocatòria poden ser, d'acord amb les definicions de la Circular 4/2017, de 27 de novembre, del Banc d'Espanya, a entitats de crèdit, sobre normes d'informació financera pública i reservada, i models d'estats financers (BOE 296/2017):

Operacions financeres per entitats prestatàries

Sense dificultats econòmiques (actuals o previsibles)

Amb dificultats econòmiques (actuals o previsibles)

Noves operacions.

Refinançament: operacions formalitzades per reemborsar una o diverses operacions financeres vives, amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute (principal i interessos) de l'entitat prestatària.

Renovacions: operacions formalitzades per substituir-ne d'altres ja formalitzades.

​​​​​​​A efectes d'aquesta línia s'entén que una operació de liquiditat és renovada quan l'import de la nova operació formalitzada és igual o superior al 50% de l'operació que substitueix.

D. Conceptes no subvencionables en liquiditat

Queden excloses d'aquesta convocatòria les operacions de liquiditat següents, d'acord amb les definicions de la Circular 4/2017, de 27 de novembre, del Banc d'Espanya, a entitats de crèdit, sobre normes d'informació financera pública i reservada, i models d'estats financers (BOE 296/2017):

Operacions financeres per entitats prestatàries

Sense dificultats econòmiques (actuals o previsibles)

Amb dificultats econòmiques (actuals o previsibles)

Renegociació: modificació d'operacions ja formalitzades per millorar-ne les condicions financeres.

Reestructuració: modificació d'operacions ja formalitzades per millorar-ne les condicions financeres; per exemple, allargar el termini, variar el quadre d'amortització per minorar l'import de les quotes en el curt termini o disminuir-ne la freqüència, o establir o allargar el termini de carència del principal, d'interessos o ambdós.

 

ANNEX 3 Bonificació del tipus d'interès

Import de l'ajut als interessos d'operacions financeres per cada 1.000 euros d'import nominal finançat

Termini de l'operació financera

Bonificació del 3% del tipus d'interès

3 anys / 0 carència

46,95 €

4 anys / 0 carència

62,43 €

5 anys / 0 carència

78,14 €

Aquests imports s'han calculat, per a cada termini, com la suma dels interessos de tota la vida d'un préstec de nominal 1.000 euros, tipus d'interès fix del 3 % i sistema d'amortització francès (quota d'interessos i d'amortització constant), amb liquidacions mensuals.

 

ANNEX 4 Resum del tipus d'ajuts classificats d'acord amb l'operació financera avalada i el tipus de beneficiari

Tipus d'operació financera

Tipus de beneficiari

Quantia màxima nominal operació financera sobre la qual s'ha de calcular l'ajut

Tipus d'ajut

Cost de l'aval (SGR)

Cost equivalent al 3% del tipus d'interès

Comissió d'estudi

Comissió d'obertura

Liquiditat

Pime

300.000 €

 Anualitats 1 i 2:

100 % del cost de l'aval amb el límit de l'1,25 % sobre l'import de l'aval

Anualitats 3 i 4:

50 % del cost de l'aval amb el límit de l'0,625 % sobre l'import de l'aval

Només per préstecs (termini mínim de tres anys)

L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els tres primers anys de l'operació de finançament

Equivalent al 0,50%

Equivalent al 0,50%

Inversions productives

Pime dona empresària

1.000.000 €

Anualitats 1 a 4:

100% del cost de l'aval amb el límit de l'1,25% sobre l'import de l'aval

L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els quatre primers anys de l'operació de finançament

Equivalent al 0,75 %

Equivalent al 0,75 %

Resta pimes

1.000.000 €

L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els quatre primers anys de l'operació de finançament

Equivalent al 0,50%

Equivalent al 0,50%

Determinada gran empresa elegible

1.000.000 €

x

x

x

Inversions en innovació, digitalització i sostenibilitat

Pime

1.000.000 €

Anualitats 1 a 5:

100% del cost de l'aval amb el límit de l'1,25% sobre l'import de l'aval

L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els cinc primers anys de l'operació de finançament

Equivalent al 0,75 %

Equivalent al 0,75 %

Arrendament financer (leasing)

Pime

300.000 €

Anualitats 1 i 2:

100 % del cost de l'aval amb el límit de l'1,25 % sobre l'import de l'aval

 

Anualitats 3 i 4:

50 % del cost de l'aval amb el límit de l'0,625 % sobre l'import de l'aval

L'import equivalent al 3% del tipus d'interès durant els tres primers anys de l'operació de finançament

Equivalent al 0,50%

Equivalent al 0,50%

 

 

ANNEX 5 Memòria econòmica

Titular: __________________________________________________________

NIF: ________________________________________

Inversió duita a terme: _________________________________________

Import de la inversió duita a terme: ________________________________________

Import d'altres ajuts: _________________________________________________

Llista enumerativa de despeses derivades de la inversió

Núm. ordre

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Base imponible factura

IVA factura

Import factura (IVA inclòs)

Data de pagament

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Total

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota: aquesta llista correspon al cost total definitiu de la inversió realitzada, els justificants de la qual s'adjunten.

 

Data:                                                             Signatura:

 

 

ANNEX 6  Declaració responsable d'operacions financeres per a inversions en innovació, digitalització y  i sostenibilitat

En el model de declaració responsable, la persona sol·licitant haurà d'indicar alguna de les opcions següents, segons correspongui:

Innovació:

(     )La pime emprarà el finançament per invertir en la producció, desenvolupament o implementació de nous o substancialment millorats: i) productes, processos o serveis, o ii) mètodes de producció o lliurament, o iii) innovació de processos o organitzativa i on hi ha un risc d'obsolescència tecnològica, industrial o de cessament de negoci.

(  )A la pime li han estat concedides formalment subvencions, préstecs o garanties per part de plans de suport a la investigació i la innovació europeus o per mitjà dels seus instruments de finançament o per part de plans de suport a la investigació o innovació regionals o nacionals en els darrers 36 mesos, sempre que el finançament no cobreixi les mateixes despeses.

(    )La pime ha estat guardonada amb un premi de Recerca i Desenvolupament o Innovació per una Institució o Organisme de la Unió Europea en els darrers 24 mesos.

(     )La pime ha registrat en els darrers 36 mesos almenys un dret tecnològic (com patents, models d'utilitat, dret de disseny, topografia de productes semiconductors, etc.) i la finalitat de l'operació avalada és permetre, directament o indirectament, l'ús d'aquest dret tecnològic.

(      )La pime ha incorregut en despeses de consultoria digital, o ha incorregut en despeses de personal destinat a investigació i innovació.

(      )La pime compleix simultàniament aquestes dues circumstàncies:

i) Ha incorregut en unes despeses anuals en Investigació i Innovació iguals o superiors al 20% de l'import de l'operació avalada, segons els darrers estats financers, i

ii) El pla de negoci indica un increment en les despeses d'investigació i innovació almenys igual a l'import de l'operació.

(   )La pime Avalada ha incorregut en despeses de Recerca i Innovació qualificades en els darrers 36 mesos per organismes o institucions competents nacionals o internacionals com a part de les mesures de suport general aprovades per la Unió Europea i dissenyades per incentivar les empreses a invertir en Investigació i Innovació.

(   )La pime Avalada ha estat designada en els darrers 36 mesos com a empresa innovadora per una institució o organisme, nacional, autonòmic o de la Unió Europea.

Digitalització:

(   )El projecte contribuirà a millorar els productes o serveis existents fent ús de, o integrant tecnologies, digitals en productes i serveis i/o adaptant o integrant tecnologies digitals per desenvolupar nous productes i serveis.

(   )El projecte contribuirà al desenvolupament de nous models de negoci a través de l'adopció i la integració de tecnologies digitals. Per exemple, la servitització (afegir serveis a productes o fins i tot reemplaçar un producte amb un servei).

(   )El projecte contribuirà a augmentar la seguretat de les dades o la resistència del negoci davant d'amenaces o ciberatacs, protecció de dades i privadesa.

(   )El projecte contribuirà a introduir millores en els processos de negoci a través de la integració de tecnologia innovadores (com intel·ligència artificial, blockchain, drons i robòtica, biotecnologia, fotònica, materials electrònics avançats, computació quàntica).

(    )Competències digitals i formació. El projecte està destinat a la formació i perfeccionament i millora a les competències digitals dels empleats o a la contractació de nous empleats amb competències digitals i desenvolupament de gestió i competències empresarials en un món digital.

Sostenibilitat:

(    )Inversió sostenible en eficiència energètica.

(    )Inversió en energies renovables (p.e panells solars, bombes de calor geotèrmiques).

(     )Inversió sostenible en agricultura.

(    )Inversió en mobilitat sostenible.

(     )Inversió sostenible en economia circular.

(    )Inversió sostenible en accessibilitat.

(     )Altra tipus de sostenibilitat. Especificar:___________________________________​​​​​​​