Antecedents
- La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix a l'article 39 que la Formació Professional, en el sistema educatiu, té per finalitat preparar a l'alumnat per a l'activitat en un camp professional i facilitar la seva adaptació a les modificacions laborals que poden produir-se al llarg de la seva vida, contribuir al seu desenvolupament personal i a l'exercici d'una ciutadania democràtica i pacífica, i permetre la seva progressió en el sistema educatiu, en el marc de l'aprenentatge al llarg de la vida.
- La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, estableix a l'article 3 que el sistema de Formació Professional es desenvolupa conforme al principi de garantir a totes les persones, en condicions d'equitat i igualtat, la formació professional de qualitat en diferents modalitats i la qualificació i requalificació permanents conformement a itineraris diversificats, per satisfer-ne les necessitats formatives a mesura que es produeixen i atenent les circumstàncies personals, socials i laborals.
- La formació professional en règim dual intensiu ha demostrat que és una eina que contribueix a evitar el fracàs escolar i l'abandonament prematur dels estudis. A més, és un factor de cohesió social, ja que ofereix als joves un contracte de formació en alternança vinculat a una retribució econòmica al mateix temps que els permet continuar amb els estudis. Així mateix, la formació professional en règim dual intensiu contribueix al desenvolupament de les habilitats personals i professionals, atès que aporta maduresa i eines als joves per establir una bona base per al desenvolupament personal i professional.
- Actualment, la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa disposa, juntament amb la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca, d'un catàleg d'empreses que s'han interessat a participar en la contractació d'alumnat de formació professional del règim dual intensiu. Els sectors que actualment participen són: comerç i màrqueting, informàtica i comunicacions, hoteleria, transport i manteniment de vehicles, electricitat i electrònica, administració i finances i indústria alimentària, vitivinicultura i nàutica.
- Amb aquests ajuts, la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa pretén millorar la qualitat dels ensenyaments de formació professional en règim dual intensiu i reforçar la formació pedagògica dels tutors d'empresa; també pretén compensar les despeses derivades de la dedicació d'hores invertides en el seguiment curricular dels alumnes en l'empresa i establir la relació amb el tutor del centre educatiu de l'alumne.
- El Conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per resoldre els ajuts. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
- L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 preveu, a la línia III.3.1, la convocatòria d'ajuts a les empreses que formalitzin un contracte de formació i aprenentatge o un contracte de formació en alternança amb un alumne d'un cicle formatiu de formació professional en regim dual intensiu del sistema educatiu.
- La convocatòria d'ajuts econòmics per a empreses i entitats sense ànim de lucre amb la finalitat de millorar la qualitat dels ensenyaments de formació professional en règim dual intensiu a les Illes Balears per al curs 2024-2025 també s'adequa a les bases reguladores (l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura).
- Els ajuts que es concedeixen a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb l'apartat 2 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE C 262/1, de 19 de juliol de 2016), l'educació pública organitzada dins del sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com és la formació professional.
- En data 18 de novembre de 2024, la directora general de Formació Professional va signar una proposta de resolució en què proposava convocar els ajuts econòmics per a empreses i entitats sense ànim de lucre amb la finalitat de millorar la qualitat dels ensenyaments de formació professional en règim dual intensiu a les Illes Balears per al curs 2024-2025.
- En data 20 de desembre 2024, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va emetre un informe de fiscalització prèvia limitada en què fiscalitza de conformitat aquest expedient sense oposar-hi objeccions atès que la documentació que es va examinar s'adequa a la legislació vigent.
Fonaments de dret
- La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
- La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional (BOE núm. 78, de 1 de abril de 2022).
- La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2023).
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).
- L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).
- El Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024).
- L'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).
- El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023).
- El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol (BOIB núm. 102, de 20 de juliol); pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 117, de 24 d'agost); pel Decret 1/2024, de 4 de gener (BOIB núm. 3, de 5 de gener de 2024); pel Decret 4/2024, de 17 de maig (BOIB núm. 65, de 17 de maig), i pel Decret 5/2024, de 29 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig), estableix que la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa té competència en matèria de formació professional.
Per tot això, dict la següent
Resolució
- Aprovar la convocatòria d'ajuts econòmics per a empreses i entitats sense ànim de lucre amb la finalitat de millorar la qualitat dels ensenyaments de formació professional en règim dual intensiu a les Illes Balears, per al curs 2024-2025, d'acord amb les condicions que s'especifiquen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
- Aprovar els models de documents que les entitats beneficiàries han de presentar per poder sol·licitar els ajuts indicats al punt anterior, l'Annex 2. Sol·licitud d'ajuts amb la finalitat de millorar la qualitat dels ensenyaments de formació professional en règim dual intensiu a les Illes Balears, l'Annex 3. Relació de dades i documents aportats per justificar la concessió dels ajuts i l'Annex 4. Declaració de veracitat de dades bancàries.
- Comunicar la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
- Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 20 de desembre de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX 1 Convocatòria
Primer Objecte
- L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió d'ajuts per a empreses i entitats sense ànim de lucre que tenguin contractats alumnes matriculats a un dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu en règim dual intensiu a les Illes Balears en el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.
- Aquesta convocatòria d'ajuts pretén, per una banda, millorar la formació pràctica de l'alumnat de formació professional en el règim dual intensiu incentivant que les entitats formin als tutors d'empresa, per desenvolupar aquestes tasques, i, per altra banda, fomentar la participació de les empreses i entitats sense ànim de lucre en la formació de l'alumnat.
Segon Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les empreses i entitats sense ànim de lucre que tenguin contractat almenys un alumne d'un cicle formatiu de formació professional del sistema educatiu en règim dual intensiu a les Illes Balears, amb un contracte de formació en alternança, dins el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.
2. Els sol·licitants han de complir els requisits generals següents:
- Disposar d'un centre de treball que desenvolupi la seva activitat a les Illes Balears perquè l'alumne contractat hi dugui a terme l'activitat laboral.
- No estar sotmesos a cap de les prohibicions per ser beneficiaris dels ajuts que estableix l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005 i l'article 13 de la Llei general de subvencions.
- Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
- No haver estat sancionat per resolució administrativa ferma per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus, en els termes i terminis previstos al Títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tractament i no discriminació (art. 37.3 de la Llei 15/2022).
- No haver estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
- No haver estat sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir un ajut o subvenció mitjançant qualsevol altre norma aplicable.
3. Els sol·licitants han presentar un projecte en que detallin:
- El número de persones que tenen previst contractar d'un cicle formatiu de formació professional en règim dual intensiu a les Illes Balears dins el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025 amb un contracte de formació en alternança. Els nombre d'alumnes objecte de l'ajut serà de mínim un i de màxim sis.
- El període de temps (en mesos) de contractació previst per cada alumne.
- El compromís d'assignar un tutor d'empresa a l'alumne contractat.
- El compromís de la realització per part dels tutor o cotutors assignats per l'empresa d'un curs de formació de setze hores per a l'exercici de l'acció tutorial organitzat per la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca o haver-lo realitzat a partir de l'1 de setembre de 2022.
Tercer Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit inicialment assignat a la convocatòria és de 300.000,00 €, a càrrec dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb caràcter pluriennal i amb la distribució següent:
- Any 2024: 0,00 €
- Any 2025: 300.000 €, que s'han de concedir amb càrrec al centre de cost 13901, subprograma 421G10, capítol 4.
Quart Concurrència i compatibilitat dels ajuts
- Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts de qualsevol entitat atorgats per a la contractació d'alumnes de formació professional en règim dual intensiu del sistema educatiu durant el curs 2024-2025 sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció.
- Atesa la compatibilitat d'aquesta convocatòria, s'ha d'ajustar als límits assenyalats en l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears.
Cinquè Quantia dels ajuts i criteris objectius i de preferència que n'han de regir la concessió
1. L'import de l'ajut és el següent:
- 2.000 €, com a màxim, per cada alumne que hagi estat contractat durant tot el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.
- La part proporcional de 2.000 €, com a màxim, per cada alumne contractat, el període del contracte del qual sigui inferior al comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.
2. El nombre màxim d'alumnes per als quals cada empresa pot sol·licitar l'ajut és de sis.
3. En el cas que la quantitat de 300.000,00 €, prevista en l'apartat tercer d'aquest annex, no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds avaluades positivament en les quanties establertes en els apartats 1 i 2, el crèdit disponible s'ha de reduir a prorrata en la quantia necessària per atendre parcialment totes les sol·licituds, fins a exhaurir el pressupost disponible.
Sisè Presentació de les sol·licituds
1. Pel que fa a la presentació de sol·licituds, cal tenir en compte els aspectes següents:
a. El termini per presentar les sol·licituds és de tres mesos a comptar des de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b. Els sol·licitants han de fer la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) a tal efecte. A la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa (https://www.caib.es/webgoib/direccio-general-de-formacio-professional-i-formacio-permanent-del-professorat ) i a la pàgina web de Formació Professional de les Illes Balears (https://www.caib.es/sites/fp/ca/prova_portada/?campa=yes ), hi haurà disponible l'enllaç a aquest tràmit telemàtic. Hi han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, que segueix el model establert en l'annex 2 d'aquesta Resolució, que està disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració.
c. El model de sol·licitud inclou:
- Un model de projecte en el que l'entitat sol·licitant ha d'indicar:
- Número d'alumnes de formació professional en règim dual intensiu que es preveu contractar, mínim un alumne i màxim sis alumnes.
- Número de mesos que es pretén contractar cada un dels alumnes indicats, màxim 12 mesos.
- El compromís que cada alumne contractat tingui assignat un tutor d'empresa.
- El compromís que els tutors o cotutors d'empresa dels alumnes contractats han realitzat un curs de formació de setze hores per a l'exercici de l'acció tutorial organitzat per la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca, amb posterioritat a l'1 de setembre de 2022.
- Una declaració responsable amb els termes següents:
- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- No haver estat sancionat per resolució administrativa ferma per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus, en els termes i terminis previstos al títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tractament i no discriminació (art. 37.3 de la Llei 15/2022).
- No haver estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, així com de no estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica aplicable en matèria de subvencions.
- No haver estat sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir un ajut o subvenció mitjançant qualsevol altra norma aplicable.
- Les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
- Compromís de complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal; concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
d. Per evitar incidències durant el procés del tràmit telemàtic, s'ha de tenir en compte que els arxius no poden superar els 20 MB i que han d'estar en format PDF; a més, s'aconsella la utilització del navegador Mozilla Firefox.
e. La sol·licitud s'ha de signar electrònicament dins el procediment de tràmit telemàtic.
f. Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit no serà admesa.
g. En aquesta convocatòria només s'admetrà una sol·licitud per entitat.
h. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa consultarà que l'entitat sol·licitant estigui al corrent les seves obligacions amb la Seguretat Social, excepte si l'interessat manifesta que s'hi oposa.
En cas que l'interessat manifesti l'oposició, haurà d'aportar, juntament amb la sol·licitud, els certificats acreditatius d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.
i. En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar de forma expressa la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal i amb l'Agència Tributària de les Illes Balears. En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
2. La documentació, que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud, la qual es troba disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades a l'apartat sisè, segueix el model establert en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
a. Una declaració de veracitat de dades bancàries signada electrònicament, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, d'acord amb l'annex 4.
b. La documentació acreditativa del poder de representació legal de la persona que signa la sol·licitud.
c. En el cas que la persona sol·licitant no sigui el representant legal de l'empresa que sol·licita l'ajuda, la sol·licitud ha d'anar acompanyada d'un document que acredita, d'acord amb la legislació vigent, les facultats de representació de la persona que signa la sol·licitud per actuar en nom de la persona jurídica sol·licitant.
d. En el cas que el sol·licitant s'oposi expressament a que la Conselleria d'Educació i Universitats obtengui el certificat a què fa referència l'apartat sisè, lletra h), ha d'aportar el document següent:
- El certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que indiqui que està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, amb data posterior a la publicació d'aquesta convocatòria.
e. En el cas que el sol·licitant no autoritzi expressament a la Conselleria d'Educació i Universitats perquè obtengui els certificats a què fa referència l'apartat sisè, lletra i), ha d'aportar els documents següents:
- El certificat que acredita estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica (ATIB), amb data posterior a la publicació d'aquesta convocatòria.
- El certificat que acredita estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), amb data posterior a la publicació d'aquesta convocatòria.
En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, els interessats tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que estigui en poder del a Direcció general de Formació Professional i Ordenació Educativa perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En el cas excepcional que la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir que la persona o l'entitat sol·licitant l'aporti.
Setè Instrucció i resolució del procediment
- El Conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per resoldre aquesta convocatòria d'ajuts.
- L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
Vuitè Esmena de la sol·licitud
- Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o manca de documentació necessària, la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa requerirà a les persones interessades perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i les advertirà que, en cas que no ho facin, s'entendrà que desisteixen de la seva sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015.
- Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants serà objecte de publicació a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades.
- La documentació per esmenar les sol·licituds s'ha de presentar de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es). A les pàgines web esmentades al punt anterior hi haurà l'enllaç al tràmit telemàtic.
- Quan l'òrgan instructor hagi analitzat la documentació aportada per esmenar les deficiències detectades a la sol·licitud, la comissió avaluadora s'ha de reunir per elaborar l'informe a què fa referència l'apartat novè d'aquest annex.
Novè Avaluació de les sol·licituds
1. En haver transcorregut el termini per presentar les sol·licitud, esmenades les deficiències i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, la Comissió Avaluadora que ha d'examinar i valorar les peticions ha d'exercir les funcions següents:
a. Avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració establerts en aquesta convocatòria.
b. Emetre l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora ha d'estar formada pels membres següents:
a. President: la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, o la persona en qui delegui.
b. Secretari: el cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals, o la persona en qui delegui.
c. Vocals:
- La cap del Servei de Pràctiques Formatives i Convenis.
- Un funcionari designat per la cap del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació i Universitats.
- Un funcionari designat per la cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Educació i Universitats.
Desè Proposta de resolució de concessió i denegació d'ajuts i renúncia
- La proposta de resolució provisional de concessió de l'ajut no crea cap dret a favor de la persona interessada que es proposi, davant el conseller d'Educació i Universitats, mentre no es dicti i es publiqui la resolució de concessió de l'ajut corresponent.
- La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, de forma motivada i amb fonament en els informes de la Comissió Avaluadora, ha d'emetre la proposta de resolució provisional de concessió i de denegació dels ajuts, la qual ha de recollir la llista de les empreses i entitats sense ànim de lucre beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció amb la quantia que li correspon a cada una, així com la relació de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa de l'exclusió.
- La proposta de resolució provisional s'ha de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades. Les empreses i entitats sense ànim de lucre, podran realitzar el tràmit d'audiència, amb el termini de deu dies hàbils per presentar al·legacions mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) a tal efecte. A les pàgines web indicades hi haurà disponible un enllaç al tràmit telemàtic.
- En haver finalitzat el tràmit d'audiència, es publicarà a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades anteriorment, la proposta de resolució definitiva; els beneficiaris han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa l'acceptació de la subvenció. La comunicació s'ha de realitzar mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) a tal efecte. A les pàgines web indicades hi haurà disponible un enllaç al tràmit telemàtic. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si, en el termini de vuit dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució definitiva, no es fa constar el contrari.
Onzè Resolució de concessió
- En haver analitzat les al·legacions presentades, o en haver acabat el termini sense que se n'hagi presentada cap, l'òrgan instructor ha de presentar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, el qual ha de resoldre motivadament el procediment i notificar la resolució en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds.
- El conseller d'Educació i Universitats ha de dictar, de forma expressa i motivada, la resolució que concedeix i denega els ajuts, n'estableix la quantia exacta de cadascun i informa dels recursos administratius pertinents; en la resolució també hi han de figurar les renúncies que es produeixin des de la publicació de la proposta de resolució definitiva.
- En el cas que la convocatòria no es resolgui i es notifiqui en el termini de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, totes les sol·licituds s'han d'entendre desestimades.
- La resolució de concessió posa fi al procediment de concessió de la subvenció corresponent a aquesta convocatòria i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). D'acord amb el que preveu l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 10.5 de l'Ordre de bases reguladores, no es notificarà individualment la resolució de concessió o denegació dels ajuts, sinó que a més de publicar-se al BOIB es publicarà a les pàgines web indicades anteriorment.
Dotzè Justificació dels compromisos adquirits
1. L'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria s'entén justificada amb la presentació de la documentació establerta en l'apartat dotzè, punt 3, per acreditar l'execució del projecte que ha servit de base per la concessió de l'ajut, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. Pel que fa a la justificació de l'execució del projecte presentat, cal tenir en compte els aspectes següents:
a. El termini de presentació dels justificants del compliment dels compromisos adquirits és des de l'1 fins al 15 de setembre de 2025.
b. Els justificants han de presentar-se mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) a tal efecte, juntament amb l'annex 3, disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. A la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa i a la pàgina web de la Formació Professional de les Illes Balears hi haurà un enllaç al tràmit.
c. Qualsevol document presentat seguint un procediment diferent al descrit no serà admès.
3. Els documents necessaris per justificar degudament l'execució del projecte presentat són:
a. Una còpia del contracte de formació en alternança de l'alumne.
b. Un informe de vida laboral d'un codi de compte de cotització que acrediti el temps que l'alumne ha estat contractat en el període comprès entre l'1 de setembre de 2024 i el 31 d'agost de 2025.
c. Un certificat acreditatiu d'haver fet la formació per a l'exercici de l'acció tutorial, lliurat per la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca.
4. En cas de no presentar la documentació justificativa, l'article 20.3.c) de les bases reguladores indicades, estableix que si no es presenta la documentació justificativa de la subvenció, dins el termini establert a aquest efecte, la revocació de la subvenció exigirà que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de l'ajut requereixi per escrit a la persona o l'entitat beneficiària perquè la presenti en el termini màxim de quinze dies, sense que, efectivament s'aporti la documentació dins aquest termini addicional. El requeriment de la documentació es realitzarà a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades.
5. L'article 13.1.g) de les bases reguladores indicades, estableix el termini de deu dies per esmenar els defectes en la justificació de l'ajut que, si és el cas, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària, que es realitzarà a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades.
6. En haver transcorregut el termini per presentar la documentació justificativa, esmenades les deficiències i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, si s'han detectat discrepàncies amb la resolució de concessió de la subvenció inicial, la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, de forma motivada, ha d'emetre la proposta de resolució de revocació parcial i/o total de la subvenció concedida, la qual ha de recollir la llista de les empreses i entitats sense ànim de lucre beneficiàries proposades, amb la quantia definitiva que correspon a cada una.
7. La proposta de resolució s'ha de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es) i a les pàgines web esmentades. Les empreses i entitats sense ànim de lucre tenen el termini de deu dies hàbils per presentar al·legacions mitjançant el tràmit telemàtic habilitat a aquest efecte, disponible a la Seu Electrònica.
8. En haver analitzat les al·legacions presentades o en haver acabat el termini sense que se n'hagi presentada cap, l'òrgan instructor ha de presentar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Universitats, el qual ha de resoldre motivadament el procediment.
9. El conseller d'Educació i Universitats ha de dictar, de forma expressa i motivada, la resolució de revocació parcial i/o total que estableix la quantia exacta de cadascuna de les entitats beneficiàries i informa dels recursos administratius pertinents.
10. Si escau, la resolució de revocació parcial i/o total de la subvenció concedida vinculada a aquesta convocatòria s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). D'acord amb el que preveu l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l'article 10.5 de l'Ordre de bases reguladores, no es notificarà individualment la resolució de concessió o denegació dels ajuts, sinó que a més de publicar-se al BOIB es publicarà a les pàgines web indicades.
Tretzè Pagament de la subvenció
El pagament de la subvenció es tramitarà en haver finalitzat la justificació de l'execució del projecte per part de les entitats beneficiàries.
L'import del pagament serà el de la resolució de concessió publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears, o el de la resolució de revocació parcial i/o total de la subvenció concedida publicada al BOIB, si escau.
Catorzè Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions del beneficiari:
- Dur a terme el projecte objecte de l'ajut que fonamenta la concessió de la subvenció.
- Justificar la realització del projecte objecte de l'ajut, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
- Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si s'escau, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.
- Acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica. En tot cas, l'acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.
- Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.
- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
Quinzè Protecció de dades de caràcter personal
En relació amb la protecció de dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personal i garantia dels drets digitals.