Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 843021
Aprovació definitiva bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer d’habitatges a la ciutat d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Expedient núm.

Procediment

39735/2023

Aprovació/modificació bases específiques

ANUNCI D'APROVACIÓ DEFINITIVA DE LES BASES ESPECÍFIQUES REGULADORES DE LES AJUDES AL LLOGUER D'HABITATGES DE L'AJUNTAMENT D'EIVISSA

El Ple de la Corporació, en sessió celebrada el dia 30 de setembre de 2024, va acordar aprovar inicialment les bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer d'habitatges a la ciutat d'Eivissa.

Havent transcorregut el període d'exposició pública de l'expedient, sense que s'hagin presentat reclamacions, l'esmentat acord plenari d'aprovació inicial, resulta elevat a definitiu sense necessitat d'adopció d'acord exprés, essent el text íntegre de les bases aprovades definitivament el que es transcriu a continuació:

BASES ESPECÍFIQUES REGULADORES DE LES AJUDES AL LLOGUER D'HABITATGES DE L'AJUNTAMENT D'EIVISSA

Article 1. Objecte

Aquestes bases específiques regulen el procediment d'atorgament de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa, que l'Ajuntament d'Eivissa concedeix a les persones que presentin en sol·licitud en temps i forma a la convocatòria corresponent i que compleixin els requisits establerts en aquestes bases i en la normativa específica aplicable. L'objecte de les ajudes és facilitar la permanència d'aquestes persones a un habitatge en règim de lloguer, per mitjà del finançament d'una part de la renda que han de satisfer.

Article 2. Persones beneficiàries i requisits per poder optar a les ajudes

Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta convocatòria les persones físiques que hi participin i que compleixin els requisits següents:

1. Ser major d'edat o menor emancipat, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda.

2. Estar empadronat al municipi d'Eivissa ininterrompudament per un període mínim d'un any, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda.

3. Ser titular, en qualitat d'arrendatari/ària, d'un -o més, si són consecutius- contracte de lloguer d'habitatge en vigor, dins del període que determini la convocatòria corresponent. El contracte ha d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari/ària s'ha d'acreditar amb l'aportació del contracte de lloguer, o contractes i, en el seu cas, les pròrrogues corresponents.

4. Estar al corrent de pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda. Es poden requerir nous justificants de pagament posteriorment al termini de sol·licitud. En el cas que l'arrendatari tengui alguna mensualitat ajornada o condonada, haurà de presentar un escrit per part de l'arrendador/a on s'especifiqui aquesta situació.

5. Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins de l'àmbit territorial del municipi d'Eivissa.

6. Que l'habitatge llogat constitueixi el domicili habitual i permanent de l'arrendatari o arrendataris i dels integrants de la unitat de convivència, durant el període de contracte de lloguer per al qual es concedeix l'ajuda. A aquests efectes es considerarà membres de la unitat de convivència a aquells que es declarin responsablement com a convivents a la sol·licitud.

7. Que la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer no superi l'import que concreti la convocatòria corresponent.

8. Que totes les persones físiques que tenguin el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tenguin la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea, l'Espai Econòmic Europeu o Suïssa. En el cas d'estrangers no comunitaris, han de tenir la residència legal a Espanya.

9. Que els ingressos de la unitat de convivència no excedeixin els límits que determinen aquestes bases i la convocatòria corresponent.

10. Que no concorri cap dels impediments per obtenir les ajudes que s'assenyalen a continuació. No es pot concedir l'ajuda quan la persona sol·licitant o qui tengui la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions següents:

10.1. Ser propietari/ària de domini o usufructuari/ària d'algun habitatge a l'illa d'Eivissa. S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen de l'ús i gaudi d'aquesta per alguna de les següents causes:

• Separació o divorci.

• Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, degudament acreditada.

• Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat del/la arrendatari/ària que sigui titular de la mateixa o d'algun membre de la unitat de convivència.

• Nua propietat.

10.2. Tengui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador.

10.3. Sigui soci o partícip de la persona jurídica que actua com a arrendadora i/o tengui parentesc de primer o segon grau amb els socis de la societat que actua com a arrendadora.

10.4. Sigui arrendatari d'un habitatge gestionat o administrat per l'IBAVI.

10.5. Disposi d'estalvis a comptes bancaris, fons d'inversió o altres tipus d'inversions o estalvis superiors a la quantitat que determini la convocatòria.

10.6. Incorri en alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Article 3. Diari oficial en què es publicarà l'extracte de la convocatòria, per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions, una vegada que s'hagi presentat davant aquesta el text de la convocatòria i la informació requerida per a la seva publicació; i forma i termini en què s'han de presentar les sol·licituds

1. Aquestes bases específiques es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa. De conformitat amb els articles 18.2 i 23.2 de la Llei General de Subvencions, l'Ajuntament d'Eivissa remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la convocatòria corresponent i un extracte d'aquesta es publicarà en el BOIB, d'acord amb el procediment establert a l'article 20.8 de la Llei General de Subvencions.

2. La sol·licitud s'ha de fer presentant la documentació que determini la convocatòria vigent en el Registre General de l'Ajuntament d'Eivissa, o bé a través d'alguna de les formes previstes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

3. La presentació de la sol·licitud comporta l'autorització de la persona sol·licitant perquè l'Ajuntament obtengui de forma directa els certificats telemàtics, si escau, per a l'acreditació de les circumstàncies previstes en els articles 18 i 19 del RD 887/2006, de 21 de juliol, de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració estatal, autonòmica i amb l'Ajuntament d'Eivissa, així com estar al corrent del compliment de les obligacions davant la Seguretat Social, de conformitat amb allò establert en aquestes Bases i en aplicació del Conveni en matèria de interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, al qual s'ha adherit l'Ajuntament. La persona sol·licitant pot denegar de forma expressa el consentiment i aportar els certificats corresponents.

4. La documentació i/o les dades que ha d'acompanyar la sol·licitud és la indicada a l'imprès d'instància normalitzat, annex a la convocatòria corresponent.

5. El termini de presentació de sol·licituds serà el que determini la convocatòria corresponent.

​​​​​​​Article 4. Condicions de solvència i eficàcia que hagin de reunir les persones jurídiques a què es refereix l'apartat 2 de l'article 12 de la Llei General de Subvencions

No es preveuen entitats col·laboradores.

Article 5. Procediment de concessió de les ajudes

El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant la comparació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir una prelació d'acord amb els criteris establerts de major necessitat.

Dins del crèdit disponible, es concediran atenent preferentment als criteris de valoració d'aquestes bases.

En el cas que el nombre de sol·licituds d'ajudes excedeixi les disponibilitats econòmiques de l'Ajuntament, només s'atendran les sol·licituds presentades fins a la finalització de l'aplicació pressupostària corresponent, per estricte ordre de prelació d'acord a la puntuació obtinguda.

El procediment de concessió de les ajudes és el següent:

1. Inici

El procediment de concessió de subvencions s'inicia mitjançant la presentació d'una instància en la qual se sol·licita participar en la convocatòria de concessió de subvencions al lloguer d'habitatge al municipi d'Eivissa.

2. Instrucció

En cas que la sol·licitud o la documentació siguin incorrectes o incompletes, l'Ajuntament requerirà la seua esmena en un termini de deu dies. Un cop transcorregut aquest termini sense que la persona sol·licitant hagi donat compliment al requeriment, se la tendrà per desistida de la seua petició i s'arxivarà l'expedient. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la publicació d'aquests requeriments d'esmena es realitzarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa.

Una vegada comprovada la documentació presentada obrant en l'expedient i l'informe de l'òrgan col·legiat (comissió de valoració), l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant publicació al tauler d'anuncis de la seu electrònica municipal, amb un termini de deu dies per formular al·legacions.

Les propostes de resolucions provisionals i definitives no creen cap dret a favor de la persona beneficiària proposada mentre no els hagi notificat la concessió l'òrgan competent.

3. Resolució

L'acte que resolgui el procediment de concessió de la subvenció ha de ser motivat i expressar la relació de sol·licitants als quals es concedeix la subvenció i la quantitat atorgada. Així mateix s'ha de fer constar de manera expressa la desestimació de la resta de sol·licituds.

La competència per atorgar les subvencions correspon a l'òrgan fixat a l'article 8 d'aquestes bases.

4. Publicitat de les subvencions concedides

D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la publicació d'aquesta resolució es realitzarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa. També es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

Article 6. Quantia individualitzada de l'ajuda o criteris per a la seva determinació

L'import global del crèdit disponible serà el que determini la convocatòria corresponent, d'acord amb les Bases d'Execució del Pressupost municipal vigent i el Pla Estratègic de Subvencions.

La quantia individualitzada de la subvenció es determinarà en cada convocatòria amb una quantitat mensual, i que serà de fins a un màxim de dotze mesos per any.

En cas d'haver-hi més d'un titular del contracte en qualitat d'arrendatari, només es podrà subvencionar la part alíquota efectivament pagada pel sol·licitant. Cadascun dels titulars haurà de presentar sol·licitud per a l'obtenció de la part d'ajuda que li correspongui en cas de resultar beneficiari.

 

​​​​​​​Article 7. Criteris objectius de valoració de les sol·licituds

S'assignarà una puntuació a cada sol·licitud, d'acord amb els ingressos de la unitat de convivència i el límit màxim d'ingressos per a sol·licitar l'ajuda, i d'acord amb els criteris i prioritat de valoració que s'indiquen a continuació:

La prioritat de les persones sol·licitants ha de determinar-se amb el resultat d'aplicar la següent fórmula, amb quatre decimals:

(LMI/IUC)+Σ Pi

On:

LMI = límit màxim de ingressos de la unitat de convivència. Els ingressos anuals de la unitat de convivència, sumats els de tots els convivents, no han de superar l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) a 14 pagues, de l'any de la convocatòria multiplicat per 5, en general; multiplicat per 6, per a famílies nombroses de categoria general o per a persones amb discapacitat o en situació de dependència de nivell 1; i multiplicat per 7 per a famílies nombroses de categoria especial o per a Unitats de Convivència en les quals hi hagi alguna persona amb discapacitat (intel·lectual o de desenvolupament o malaltia mental amb un grau reconegut d'almenys el 33% o física d'almenys el 65%) o persones en situació de dependència de nivell 2 o 3, o famílies monoparentals.

IUC = ingressos de la unitat de convivència.

Per calcular els ingressos econòmics, se sumaran totes les rendes obtingudes, tant de la persona sol·licitant de l'ajuda com de la resta de persones que tinguin 16 anys o més, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda, que conviuen al domicili.

- Per als casos en què s'hagi de presentar declaració d'IRPF es tindrà en compte el valor dels ingressos íntegres computables sense tenir en compte les reduccions (suma de les caselles 03 + 07 + 08 + 09 + 10 de l'IRPF).

- Per als casos en què no s'hagi de presentar declaració d'IRPF, però la AEAT faciliti dades, es tindrà en compte el valor del rendiment del treball.

En el còmput s'hi han d'incloure també els imports de les pensions i/o ingressos exempts de tributació que pugui percebre la persona sol·licitant o algun membre de la unitat de convivència.

Σ Pi = Suma de les puntuacions per pertànyer a algun dels sectors preferents següents, en aplicació dels criteris següents:

Perquè es tinguin en compte les puntuacions d'aquest apartat, les persones sol·licitants hauran de marcar la/les caselles corresponents a la sol·licitud presentada dins del termini de presentació de sol·licituds, i presentar la documentació justificativa que s'indica a continuació:

- P1 = Per cada fill/a menor d'edat a càrrec en la unitat de convivència:

*Segons el llibre de família.

-  1 punt per cada fill/a

(Quan el menor no es trobi empadronat al domicili del progenitor que sol·licita la subvenció, sempre que s'acrediti que la custòdia és compartida, es considerarà que el menor forma part de la unitat de convivència, als efectes d'aquestes bases, i la puntuació per aquest concepte serà de 0,5 punts. L'existència de la custòdia compartida es pot acreditar mitjançant la presentació de conveni, sentència o d'altres documents vàlids en dret).

- P2 = Persones amb discapacitat en la unitat de convivència (per cada persona amb discapacitat):

*Segons la declaració administrativa sobre el tipus i grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent.

Grau de discapacitat entre 33 i 64..... 1 punt.

Grau de discapacitat entre 65 i 74..... 2 punts.

Grau de discapacitat entre 75 i 100 ...3 punts.

- P3 = Persones en la unitat de convivència en situació de dependència (per cada persona amb dependència):

*Segons la declaració administrativa sobre el nivell de dependència reconegut per l'òrgan competent.

Nivell 1 de dependència: 1 punt.

Nivell 2 de dependència: 2 punts.

Nivell 3 de dependència: 3 punts.

- P4 = Famílies monoparentals:

*Segons el llibre de família.

-  1 punt

- P5 = Famílies nombroses.

1 punt

- P6 = Dones en situació o risc d'exclusió social.

*Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.

1 punt

- P7 = Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna víctima acreditada de violència gènere o violència domèstica.

*Segons la sentència ferma o l'acte judicial ferm de mesures cautelars que declari aquesta condició.

1 punt

- P8 = Víctimes del terrorisme.

*Segons la sentència firme que reconega la condició de víctima de l'activitat terrorista.

1 punt

Si en una unitat de convivència hi ha algun membre inclòs en més d'un sector preferent, se sumarà la puntuació corresponent a cadascun d'ells.

Després de la valoració objectiva, els sol·licitants s'ordenaran d'acord amb el següent ordre de prelació: en primer lloc s'inclouran les famílies monoparentals, ordenades d'acord amb la puntuació obtinguda. El llistat continuarà després de les famílies monoparentals amb la resta de beneficiaris en ordre descendent de d'acord amb la puntuació obtinguda, i seran beneficiaris de la subvenció des del primer de la llista, seguint per ordre d'aquesta fins al nombre màxim de beneficiaris indicats en la convocatòria o fins a esgotar el crèdit consignat en aquesta.

Article 8. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. L'òrgan competent per a l'aprovació de les bases reguladores específiques serà el Ple de la Corporació.

L'òrgan competent per a l'aprovació de les successives convocatòries, així com els acords de concessió, serà la Junta de Govern Local en el cas de convocatòries anuals, o el Ple de la Corporació en el cas de convocatòries plurianuals.

2. L'òrgan instructor seran els serveis tècnics i/o administratius del departament competent en matèria d'habitatge de l'Ajuntament d'Eivissa i serà especificat en la convocatòria.

La convocatòria corresponent establirà la composició d'una comissió avaluadora integrada com a mínim per una Presidència, una Secretaria amb veu però sense vot i un nombre de vocals no inferior a dos, relacionats amb l'objecte de la convocatòria, que tindrà com a finalitat examinar les sol·licituds i emetre un informe que serveixi de base a la proposta de resolució.

Les activitats d'instrucció han de comprendre les activitats conduents a l'avaluació de les sol·licituds o peticions, efectuades d'acord amb els criteris, formes i prioritats de valoració establerts en la norma reguladora de la subvenció.

Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut dels quals s'ha de dictar la resolució, i en concret:

a) Determinar les persones participants admeses a la convocatòria.

b) Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladors de la subvenció i la convocatòria corresponent.

c) Sol·licitar els informes de la comissió avaluadora i d'altres òrgans.

d) Avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració establerts.

Sense perjudici de les especificitats procedimentals que es puguin establir en les convocatòries corresponents, respectuoses amb la legalitat vigent, el procediment serà el següent:

En virtut de la documentació que consta en l'expedient, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al tauler d'anuncis de la Corporació i, si s'escau, en la pàgina web municipal, a més d'en la forma que pugui establir la convocatòria corresponent, amb un termini de deu dies per formular al·legacions.

3. Examinades per l'òrgan instructor les al·legacions presentades per les persones interessades, es formularà la proposta de resolució definitiva. La resolució ha de ser motivada i ha de contenir:

La relació de persones sol·licitants a les quals es proposa la concessió de la subvenció i, si escau, la desestimació de la resta de sol·licituds o la inadmissió, així com la no concessió per desistiment de la persona sol·licitant, o altres causes establertes en la normativa específica aplicable.

La quantia de la subvenció que correspondrà a cada sol·licitant.

L'especificació de l'avaluació i dels criteris seguits per efectuar-la.

L'expedient de concessió de subvencions contindrà l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que de la informació que figura en el seu poder es desprèn que les persones beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per accedir-hi.

Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària proposada, davant l'Administració, mentre no s'hagi publicat la resolució de concessió.

4. El termini per resoldre i notificar la resolució del procediment no pot excedir de sis mesos des de la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds. Si en aquest termini no s'hagués notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada per silenci administratiu negatiu la sol·licitud d'ajuda, de conformitat amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 9. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts.

b. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer previstes per la vigent normativa en matèria de subvencions.

c. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei General de Subvencions, i en particular, per obtenir la subvenció falsejant les condicions requerides o ocultant aquelles que ho hagin impedit, o mostrant resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer prevista a l'article 14 de la Llei General de Subvencions.

d. Complir les restants obligacions que es detallen en l'article 14 de la Llei General de Subvencions.

e. Conèixer i acceptar íntegrament les bases específiques reguladores d'aquestes ajudes i la convocatòria corresponent; i saber que, en cas de falsedat en les dades, en la documentació aportada o ocultació d'informació, a on es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i pot ser objecte de sanció al considerar-se una infracció molt greu segons l'article 25.a de la Llei 38/2007 General de Subvencions, de 17 de novembre, essent les sancions a aquesta infracció les tipificades en el Títol IV de la mateixa llei. Així mateix, en el seu cas, els fets podran posar-se en coneixement del mateix fiscal per si poguessin esser constitutius d'il·lícit penal.

Article 10. Pagament

El pagament de l'ajuda s'efectuarà mitjançant transferència bancària, una vegada justificats tots els requisits i prèvia aportació dels justificants d'estar al dia del pagament de les rendes del lloguer de l'habitatge habitual ubicat al municipi d'Eivissa.

Article 11. Determinació, si escau, dels llibres i registres comptables específics per a garantir l'adequada justificació de l'ajuda

No es preveuen.

 

​​​​​​​Article 12. Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària o de l'entitat col·laboradora, si és el cas, de l'acompliment de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda i de l'aplicació dels fons percebuts

El termini i forma de justificació serà el que determini la convocatòria corresponent.

Article 13. Mesures de garantia que, si escau, es consideri necessari constituir a favor de l'òrgan concedent, mitjans de constitució i procediment de cancel·lació

No es preveuen.

Article 14. Circumstàncies que, com a conseqüència de l'alteració de les condicions tengudes en compte per a la concessió de l'ajuda, poden donar lloc a la modificació de la resolució

Com a conseqüència de la revocació, pertoca reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per les persones beneficiàries i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos següents:

1. L'incompliment de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda.

2. L'obtenció de l'ajuda sense que es compleixin les condicions requerides o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l'entitat beneficiària.

3. L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts.

4. La negativa a sotmetre's a les actuacions de control previstes o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.

5. Justificació de la subvenció fora del termini de la justificació.

Per al reintegrament s'han d'aplicar els procediments previstos a aquest efecte en la legislació de finances, en els quals s'ha de garantir l'audiència a les persones beneficiàries.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més del reintegrament esmentat, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes de l'Ajuntament d'Eivissa, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.

Article 15. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres ajudes

Les ajudes regulades en aquestes Bases i en la convocatòria corresponent són compatibles amb la percepció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que el seu import sigui de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, no superi l'import total de les rendes subvencionades, d'acord amb el previst a l'article 19.3 de la Llei General de Subvencions.

És obligació de les persones beneficiàries de les ajudes informar a l'Ajuntament d'Eivissa de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'activitat objecte de subvenció i aquesta comunicació s'efectuarà així com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

Article 16. Criteris d'incompliment de les condicions amb motiu de la concessió de la subvenció

En cas d'incompliment de les bases, així com dels compromisos assumits per les persones beneficiàries de la subvenció, serà d'aplicació el previst en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

1. INFRACCIONS

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, les següents conductes, quan hi hagi dol, culpa o simple negligència:

Infraccions LLEUS:

a) La presentació fora de termini dels comptes justificatius de l'aplicació donada als fons.

b) La presentació de forma inexacta o incompleta dels comptes justificatius.

c) L'incompliment de les obligacions formals que es derivin de les bases generals o de la convocatòria específica.

d) L'incompliment de les obligacions d'índole comptable o registral.

e) L'incompliment de les obligacions de conservació de justificants o documents equivalents.

f) La resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de control financer.

g) La resta de conductes tipificades com a infraccions lleus a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Infraccions GREUS:

a) La falta de comunicació a l'Ajuntament d'Eivissa de l'obtenció de subvencions per al mateix fi, procedent de qualsevol administració pública o ens públic nacional o internacional, així com la modificació de qualsevol altra circumstància que hagi servit de fonament per a la concessió de la subvenció.

b) L'incompliment, per raons imputables a la persona beneficiària, de les obligacions assumides com a conseqüència de la concessió de la subvenció.

c) La falta de justificació de l'ús donat a la quantitat rebuda.

d) La resta de conductes tipificades com a infraccions greus a la Llei Estatal 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Infraccions MOLT GREUS:

a) L'obtenció d'una subvenció falsejant les condicions requerides per a la seva concessió o ocultant les que l' haguessin impedit.

b) La no aplicació, total o parcial, de les quantitats rebudes als fins pels quals la subvenció fou concedida.

c) La negativa o obstrucció a les actuacions de comprovació i control que ha d'efectuar l'Ajuntament d'Eivissa.

d) La falta d'acreditació a l'Ajuntament d'Eivissa del compliment de les obligacions imposades per a la concessió de la subvenció.

e) La resta de conductes tipificades com a infraccions molt greus a la Llei Estatal 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. SANCIONS

Les infraccions en matèria de subvencions es sancionaran mitjançant la imposició de sancions pecuniàries i, quan procedeixi, de sancions no pecuniàries.

Les sancions pecuniàries podran consistir en multa fixa o proporcional. La proporcional s'aplicarà sobre la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada.

La multa pecuniària serà independent de l'obligació de reintegrament.

1. Les infraccions administratives MOLT GREUS, són objecte de les següents sancions, acumulativament aplicades:

a) Multa entre el doble i el triple de la quantitat obtinguda indegudament.

b) Pèrdua del dret a obtenir subvencions de l'Ajuntament d'Eivissa, durant el termini d'entre tres i cinc anys.

c) Prohibició de contractar amb l'Ajuntament d'Eivissa per un termini d'entre tres i cinc anys.

2. Les infraccions administratives GREUS són objecte de les següents sancions, acumulativament aplicades:

a) Multa fins al doble de la quantitat obtenguda indegudament.

b) Pèrdua del dret a obtenir subvencions de l'Ajuntament d'Eivissa, durant el termini d'un a tres anys.

c) Prohibició de contractar amb l'Ajuntament d'Eivissa per un termini d'un a tres anys.

3. Les infraccions administratives LLEUS són objecte de les sancions següents:

Cadascuna de les infraccions lleus serà sancionada amb multa de 75 a 3.000 Euros.

4. Les sancions tipificades en el present article són independents de l'obligació de reintegrament previst a l'article 17, així com de les indemnitzacions per danys i perjudicis exigibles.

Article 17. Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Aquests criteris són aplicables per a determinar la quantitat que finalment hagi de percebre la persona beneficiària o, si escau, l'import a reintegrar, i hauran de respondre a el principi de proporcionalitat

Si durant la instrucció de l'expedient o en el transcurs dels quatre anys posteriors a la concessió de la subvenció s'observen incompliments parcials o totals de les activitats objecte de la convocatòria corresponent, l'import subvencionat pot ser sotmès a reintegrament. En aquest sentit, de conformitat amb l'article 17.3.n) de la Llei General de Subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que la persona beneficiària acrediti una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:

GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL

PERCENTATGE A REINTEGRAR

70-74 %

15 %

75-79 %

12 %

80-84 %

9 %

85-89 %

6 %

90-94 %

3 %

95-99 %

0 %

Aquests criteris s'aplicaran per determinar la quantitat que finalment ha de percebre la persona beneficiària, o, si s'escau, l'import a reintegrar.

Article 18. Responsabilitat, règim sancionador i inspecció

Les persones beneficiàries d'aquestes ajudes romandran sotmeses al règim de responsabilitat i sancions previst a la normativa vigent que resulta d'aplicació en matèria de subvencions.

Els òrgans tècnics i la Intervenció de l'Ajuntament d'Eivissa poden comprovar pels mitjans que considerin adequats la inversió de les quantitats atorgades en relació amb els seus objectius.

Article 19. Impugnació

Contra l'acord del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa d'aprovació definitiva d'aquestes Bases es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació, de conformitat amb allò que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 20. Mitjà de notificació o publicació

D'acord amb els articles 18.2 i 23.2 de la LGS, l'Ajuntament d'Eivissa remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la convocatòria corresponent i un extracte seu es publicarà en el BOIB, d'acord amb el procediment establert a l'article 20.8 de la LGS.

De conformitat amb l'article 7 de les bases específiques reguladores, en virtut de l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la publicació dels requeriments d'esmena de sol·licituds i de la resolució de la concessió de subvencions es farà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament d'Eivissa.

Article 21. Definicions

Als efectes d'aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

1. Unitat de convivència: es considera unitat de convivència la persona o el conjunt de persones que es declarin responsablement com a residents en l'habitatge objecte de sol·licitud, tant si tenen parentiu entre elles com si no.

2. Residència legal a Espanya: en el cas de persones estrangeres no comunitàries, es considera que una persona té la residència legal a l'Estat espanyol quan és titular d'una autorització de residència d'acord amb el que estableixen la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social, i el Reial decret 557/2011, de 20 d'abril que aprova el seu Reglament.

3. Família nombrosa: la definida a la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses. És la integrada per una o dues persones ascendents amb tres o més fills o filles, siguin o no comuns, així com les famílies que s'hi poden equiparar a una família nombrosa d'acord amb l'art. 1.2 d'aquesta Llei.

4. Família monoparental: la definida a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de Suport a les Famílies.

5. Víctimes de violència de gènere: la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, defineix violència de gènere com “aquella que s'exerceix pels homes contra les dones, per part d'aquells que són o hagin estat els seus cònjuges o d'aquells que estan o hagin estat units a elles per relacions d'anàloga afectivitat, fins i tot sense convivència en el moment de produir-se els fets.”

6. Víctimes de violència domèstica: s'entén per violència domèstica familiar l'exercida en el marc de la convivència familiar o assimilada, per part d'un dels membres contra uns altres, contra algun dels altres o contra tots ells. Comprèn tots aquells actes violents, des de l'ús de la força física fins a l'assetjament o la intimidació, que es produeixen en el si d'una llar i que perpetra almenys un membre de la família contra algun altre familiar, incloent una àmplia varietat de fenòmens entre els quals es troben alguns components de la violència contra les dones, violència contra l'home, maltractament infantil, violència filio-parental i abús d'ancians.

7. Víctimes de terrorisme: d'acord amb l'establert en la Llei 29/2011, de 22 de setembre, de Reconeixement i Protecció Integral a les Víctimes del Terrorisme, persones que han sofert danys que les han incapacitat com a conseqüència de l'activitat terrorista; el cònjuge de la víctima mortal d'actes terroristes o la persona amb la qual hagi conviscut amb anàloga relació afectiva, almenys durant els dos anys anteriors; els seus fills/es i els fills/es incapacitats/es, i els amenaçats/as. El seu art. 37 estableix que les administracions públiques que desenvolupin mesures concretes en matèria d'habitatge han d'establir sistemes de protecció per a les víctimes del terrorisme.

8. Persones amb discapacitat: persones a qui s'hagi reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent. Es considerarà que presenten una discapacitat en grau igual o superior al 33 per cent els pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i als pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei.

9. Persones en situació de dependència: són persones que, amb caràcter permanent, per raons derivades de l'edat, la malaltia o la discapacitat i lligades a la falta o la pèrdua d'autonomia física, mental, intel·lectual o sensorial, necessiten l'atenció d'una altra o altres persones o ajudes importants per realitzar activitats bàsiques de la vida diària o, en el cas de les persones amb discapacitat intel·lectual o malaltia mental, d'altres suports per a la seua autonomia personal.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Les remissions a articles que consten en aquestes Bases s'entendran realitzades als preceptes respectius de les normes posteriors que, si escau, els puguin derogar, modificar, i / o substituir.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l'entrada en vigor d'aquestes Bases, queden derogades les disposicions generals de l'Ajuntament d'Eivissa, que s'oposin, contradiguin, o resultin incompatibles amb aquestes.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Quan hi hagi regulacions específiques de superior rang, les prescripcions d'aquestes Bases s'aplicaran amb subjecció a el principi de jerarquia normativa i com a complement d'aquelles.

Segona. Tot allò que no estigui previst a aquestes Bases i/o a la convocatòria corresponent, es regirà per les Bases d'Execució del Pressupost Municipal vigent de l'Ajuntament d'Eivissa, l'Ordenança general reguladora de les bases per a l'atorgament de subvencions vigent a l'Ajuntament d'Eivissa, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i la resta de normativa específica que resulti d'aplicació.

Tercera. Aquestes Bases entraran en vigor quan el Ple de l'Ajuntament d'Eivissa acordi aprovar-se definitivament, i una vegada publicat el seu text íntegre en el BOIB.

Contra aquest acord d'aprovació definitiva, que exhaureix la via administrativa, s'hi pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Eivissa (signat electrònicament: 20 de desembre de 2024)

El secretari acctal  ​​​​​​​Joaquim Roca Mata