Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 843366
Decret 52/2024, de 20 de desembre, pel qual es modifiquen el Decret 19/2019, de 15 de març, pel qual s’estableix el Pla de Gestió Pluriinsular per a la pesca amb arts de tirada tradicionals en aigües de les Illes Balears i el Decret 15/2022 de 16 de maig, pel qual s’estableix un Pla de Gestió per a la Pesca Professional Artesanal a les Aigües Interiors de les Illes Pitiüses
PREÀMBUL
I
A les Illes Balears és tradicional l'ús dels arts de tirada coneguts com jonquillera i artet per a gerret o gerretera, que s'utilitzen per capturar, respectivament, jonquillo i cabotí (amb els gòbids Aphia minuta i Pseudaphya ferreri, com a principals espècies objectiu, i la llengüeta i l'espetolí, Crystallogobius linearis i Gymnammodytes cicerelus, com a espècies secundàries) i el gerret (Spicara smaris). Per la importància socioeconòmica d'aquesta pesca, les Illes Balears compten amb una regulació específica per a la pesca amb aquests arts, la qual té en compte, per una banda, els resultats del seguiment científic i, per l'altra, els aspectes socioeconòmics i l'opinió de les confraries de pescadors afectades.
II
El Reglament (CE) 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers a la mar Mediterrània i pel qual es modifica el Reglament (CEE) núm. 2847/93 i es deroga el Reglament (CE) núm. 1626/94, estableix una sèrie de prohibicions i limitacions per, entre d'altres, als arts de tirada. Per aconseguir l'exempció a la prohibició dels arts de tirada prevista a l'article 13, apartat primer, els estats membres han d'aprovar plans de gestió per aquestes modalitats a les seves aigües territorials. Aquests plans de gestió són un instrument indispensable per a les pesqueres que, per les característiques especials pròpies o de l'entorn, requereixen una regulació específica i per a l'aplicació de determinades excepcions que es preveuen en el Reglament (CE) 1967/2006. La Comissió Europea, per aprovar aquestes excepcions, requereix que els plans de gestió prevegin aspectes vinculats a reduir o a no incrementar l'esforç pesquer i a conservar els ecosistemes marins, entre d'altres requisits.
Des de l'any 2013, i d'acord amb les previsions del Reglament (CE) 1967/2006, a les Illes Balears, la pesca amb arts de tirada està regulada mitjançant plans de gestió pluriinsulars, amb rang de decret, que s'han succeït i renovat amb el pas del temps. Actualment, la norma que vigeix és el Decret 19/2019, de 15 de març, pel qual s'estableix el Pla de Gestió Pluriinsular per a la pesca amb arts de tirada tradicionals en aigües de les Illes Balears, modificat pel Decret 31/2021, de 31 de maig, i el Decret 91/2023, de 15 de desembre.
Recentment, la Comissió Europea va renovar, per a les Illes Balears, l'exempció a la prohibició dels arts de tirada prevista a l'article 13 del Reglament (CE) 1967/2006 mitjançant el Reglament d'Execució (UE) 2024/755, de 29 de febrer de 2024 pel qual s'estableix una exempció al que disposa el Reglament (CE) núm. 1967/2006 en allò que es refereix a la distancia mínima de la costa i la profunditat marina mínima en el cas de les xarxes de tirada des d'embarcació per a la pesca del jonquillo i cabotí (Aphia minuta i Pseudaphia ferreri) i del gerret (Spicara smaris) a determinades aigües territorials d'Espanya (Illes Balears), per la qual cosa és convenient modificar novament el Decret 19/2019, de 15 de març, per incorporar-hi algunes novetats derivades dels resultats del seguiment i dels acords de la Comissió de Cogestió quant a la gestió ordinària de la pesqueria i la captura d'espècies acompanyants i d'espècies accessòries.
Per altra banda, a la quarta reunió de la Comissió de Cogestió del Pla de Gestió per a la Pesca Professional Artesanal a les Aigües Interiors de les Illes Pitiüses s'acordà modificar el Decret 15/2022, de 16 de maig, per ampliar el període de pesca sense descans setmanal des de l'1 d'abril fins al 30 de setembre, mantenint els 210 dies de feina d'esforç màxim anual per embarcació. Aquesta modificació té l'objectiu d'incrementar la rendibilitat de les embarcacions artesanals aprofitant uns períodes en que els mercats pitiüsos encara estan actius, però sense afectar la sostenibilitat dels recursos atès que no hi increment de l'esforç pesquer.
III
L'article 30.22 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atorga competència exclusiva a la Comunitat Autònoma en matèria de pesca i activitats recreatives en aigües interiors, cria i recollida de marisc i aqüicultura i, en l'apartat 50, en matèria de pesca marítima a les aigües de les Illes Balears.
En l'ús d'aquestes atribucions, es va aprovar la Llei 6/2013, que a l'article 6 regula la figura del plans de gestió. En concret, l'article 6.2a) indica que correspon a les administracions competents per a la preservació dels recursos marins aprovar plans de gestió anuals o pluriennals per a espècies que es trobin dins els límits biològics de seguretat. Aquests plans poden incloure limitacions de captures, capacitat i esforç pesquer, mesures tècniques i d'altra classe, adaptades a les circumstàncies. Així mateix, l'apartat 3 de l'article 6 preveu que l'aprovació dels plans de gestió o de recuperació, quan siguin d'àmbit Pluriinsular, correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Alhora, el capítol II del títol II de l'Estatut està destinat a les relacions amb la Unió Europea. D'acord amb l'article 106, la Comunitat Autònoma participa en els assumptes relacionats amb la Unió Europea que afectin les competències i els interessos de les Illes Balears, en els termes establerts en l'Estatut, en la Constitució i en la legislació de l'Estat.
D'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, queden suficientment justificats els principis de bona regulació següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma és l'instrument més indicat per als interessos que es persegueixen, essent el principal conservar l'exempció al Reglament (CE) 1967/2006 així com afavorir la viabilitat econòmica de la flota artesanal de les Illes Balears, sense comprometre la sostenibilitat dels recursos pesquers, a més de complir els principals objectius de la Política Pesquera Comuna; de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que es pretenen cobrir; de seguretat jurídica, atès que es tracta d'una norma que s'insereix amb caràcter estable al marc normatiu autonòmic i és coherent amb l'ordenament jurídic de la Unió Europea, assegurant-ne la correcta incardinació i coherència amb la resta de la regulació existent en la matèria; de transparència, en relació amb el qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que la iniciativa normativa no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries.
Finalment, el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears i pel Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears; a l'article 2.10 b) disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, a través de la Direcció General de Pesca és l'òrgan que exerceix, entre d'altres, la competència en matèria de recursos marins i pesca marítima en aigües interiors.
Durant el tràmit d'elaboració d'aquesta norma, s'ha complert el que preveu l'article 17.6 del Reglament (CE) 1967/2006 de 21 de desembre de 2006, relatiu a les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers a la mar Mediterrània, pel que fa a la comunicació als serveis de la Comissió.
Així mateix, s'han consultat la Secretaria General de Pesca, la resta d'administracions públiques afectades, les entitats representatives dels sectors afectats i el Consell Pesquer.
Per tot això, a proposta del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 20 de desembre de 2024,
DECRET
Article 1
Objecte i àmbit d'aplicació
1. Aquest Decret té per objecte dur a terme modificacions puntuals a dues normes reguladores de la pesca artesanal a les Illes Balears, en el marc d'una gestió pesquera adaptativa adequada a la tipologia de la seva flota i els seus mercats.
2. L'àmbit d'aplicació són les aigües interiors de les Illes Balears.
Article 2
Modificacions del Decret 19/2019, de 15 de març, pel qual s'estableix el Pla de Gestió Pluriinsular per a la pesca amb arts de tirada tradicionals en aigües de les Illes Balears
Es modifica l'apartat 1 de l'article 5 del Decret 19/2019, de 15 de març, pel qual s'estableix el Pla de Gestió Pluriinsular per a la pesca amb arts de tirada tradicionals en aigües de les Illes Balears que tindrà la redacció següent:
1. Les úniques espècies autoritzades per a la pesca amb jonquillera són el jonquillo (Aphia minuta) i les espècies que habitualment l'acompanyen (Pseudaphya ferreri, Gymnamodytes cicerellus, Crystalogobius linearis i Spicara smaris).
Es modifica l'apartat 4 de l'article 5 del Decret 19/2019, de 15 de març, que tindrà la redacció següent:
4. Les espècies objectiu de la pesca amb arts de tirada són les indicades en els punts 1 i 2 d'aquest article. S'autoritza la descàrrega d'un màxim de 5 kg d'espècies acompanyants no objectiu o del 10 % del pes de la captura total diària. En haver superat aquesta quantitat, qualsevol organisme que no pertanyi a les espècies autoritzades o acompanyants s'haurà de retornar immediatament al mar.
S'incorpora un nou apartat 7 de l'article 5 del Decret 19/2019, de 15 de març, que tindrà la redacció següent:
7. Resta prohibida la captura de qualsevol espècie d'elasmobranqui, a excepció de les rajades, sempre tenint en compte allò previst al punt 4 d'aquest article quant a la descàrrega d'espècies acompanyants no objectiu.
Article 3
Modificacions del Decret 15/2022 de 16 de maig, pel qual s'estableix un Pla de Gestió per a la Pesca Professional Artesanal a les Aigües Interiors de les Illes Pitiüses
Es modifiquen els apartats 1 i 2 de l'article 8 del Decret 15/2022, de 16 de maig, pel qual s'estableix un Pla de Gestió per a la Pesca Professional Artesanal a les aigües interiors de les Illes Pitiüses, que tindrà la redacció següent:
1. Entre l'1 d'abril y el 30 de setembre no hi haurà descans setmanal obligatori durant el qual els arts i ormejos hagin de romandre en terra.
2. Entre l'1 d'octubre y el 31 de març, i a excepció dels arts de parada, s'estableix un descans setmanal obligatori de 41 hores consecutives com a mínim, durant el qual tots els arts i ormejos hauran de romandre a terra o, en el cas d'embarcacions que romanguin a port al seu punt de amarrament habitual, estibades en coberta. L'horari de descans se establirà mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
Es modifica l'annex 5 del Decret 15/2022, de 16 de maig, i s'incorporen dos nous punts de pesca, amb les coordenades següents:
Denominació del punt de pesca |
Coord. 1 N |
Coord. 1 E |
Coord. 2 N |
Coord. 2 E |
Coord. 3 N |
Coord. 3 E |
Coord. 4 N |
Coord. 4 E |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cala Aubarca |
39.063692 |
1.373128 |
39.067238 |
1.371432 |
39.066912 |
1.368798 |
39.065715 |
1.369112 |
Cala d'Hort |
38.887453 |
1.223965 |
38.887090 |
1.221070 |
38.888927 |
1.222540 |
38.888503 |
1.224365 |
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de desembre de 2024
|
La presidenta |
El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural |
Margarita Prohens Rigo |
Joan Simonet Pons |
|