Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 843356
Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2024 pel qual s’aprova l’oferta d’ocupació pública per al 2024 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò que estableix la Constitució espanyola de 1978, l'accés a la funció pública s'ha de dur a terme respectant els principis de mèrit i capacitat per garantir la imparcialitat dels empleats públics. També consagra el dret dels ciutadans a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i als càrrecs públics, amb els requisits que les lleis estableixin. Alhora, exigeix a l'Administració pública que l'exercici de la seva activitat es dugui a terme amb garantia d'objectivitat i imparcialitat i sotmetent-se al principi d'eficàcia.

Per la seva banda, l'article 55 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic ─aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, del 30 d'octubre─ disposa que tots els ciutadans tenen dret a l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, de conformitat amb el que preveu l'ordenament jurídic. Disposa així mateix que les administracions públiques han de seleccionar el personal per mitjà de procediments que garanteixin els principis constitucionals esmentats i altres principis, com els següents:

  • Publicitat de les convocatòries i les bases reguladores.
  • Transparència, imparcialitat i professionalitat dels membres dels òrgans de selecció.
  • Independència i discrecionalitat tècnica en l'actuació dels òrgans de selecció.
  • Adequació entre el contingut dels processos selectius i les funcions o tasques que s'hagin de desenvolupar.
  • Agilitat, sens perjudici de l'objectivitat, en els processos de selecció.

D'altra banda, cal destacar que l'evolució de l'ocupació pública s'ha caracteritzat per una gran taxa de temporalitat, especialment destacable al sector sanitari, cosa que ha obligat a prendre mesures per reduir-la.

Com a conseqüència de tot això es va aprovar el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública, que contenia mesures dirigides a situar la taxa de temporalitat estructural per sota del 8 % en el conjunt de les administracions públiques.

Posteriorment, i amb la mateixa motivació, es va aprovar la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública, que va suposar la implantació d'un nou procés d'estabilització i una convocatòria excepcional d'estabilització de l'ocupació temporal de durada llarga.

Aquesta Llei va autoritzar unes taxes addicionals per a l'estabilització de l'ocupació pública (ordinària i extraordinària), per la qual cosa el 23 de maig del 2022 es va adoptar l'Acord del Consell de Govern pel qual es van aprovar les ofertes d'ocupació pública addicional d'estabilitat ordinària i excepcional d'estabilització per a 2022 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears (modificat pels acords de 31 d'octubre de 2022 i de 24 d'abril de 2023).

Amb això es va tractar de fer efectives les mesures adreçades a reduir la temporalitat a l'ocupació pública i reforçar l'estabilitat de les plantilles de personal. En aquest sentit es poden també esmentar les adaptacions i ajustaments produïts en la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, introduïdes pel Reial decret llei 12/2022, de 5 de juliol, que entre d'altres aspectes va modificar la tipologia de personal temporal i en va aproximar la redacció a la que dona el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic per a la resta d'empleats públics temporals, en la seva modificació també recent.

Per la seva banda, la Llei 31/2022, del 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, va establir disposicions en matèria de personal i d'ofertes d'ocupació pública, mantenint la voluntat d'aprofundir en l'estabilització de les plantilles i reduir-ne la temporalitat.

De conformitat amb l'article 134 de la Constitució espanyola de 1978, correspon al Govern elaborar els pressuposts generals de l'Estat i a les Corts Generals examinar-los, esmenar-los i aprovar-los. Això no obstant, es disposa també que, si la llei de pressuposts no s'aprova abans del primer dia de l'exercici econòmic corresponent, es consideraran automàticament prorrogats els pressuposts de l'exercici anterior fins que s'aprovin els nous.

Així doncs, mancant l'aprovació expressa de la llei de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2024, en aplicació de la previsió constitucional esmentada, s'han vist prorrogats els pressuposts generals de l'Estat prevists en la Llei 31/2022, de 23 de desembre; per això les seves previsions i estipulacions en matèria d'oferta d'ocupació pública s'estenen a l'exercici de 2024.

Doncs bé, en l'article 20 la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 (vigent per a l'any 2024) es disposa que la incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic «es duu a terme a través de l'Oferta d'Ocupació Pública, com a plasmació de l'exercici de la planificació en un marc pluriennal».

La configuració concreta de l'oferta d'ocupació pública s'ha de fer per mitjà de la taxa de reposició d'efectius, que és del 120 % en el cas de sectors prioritaris, com el sanitari; tot això sens perjudici dels processos d'estabilització que derivin de la Llei 20/2021.

A més, la Llei disposa que les administracions públiques han de tenir en compte les places de personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2024. En tot cas, les vacants ocupades per aquest personal s'han d'incloure a l'oferta d'ocupació pública corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no fos possible, a la següent, llevat que se'n decideixi l'amortització.

De conformitat amb el que estableix l'esmentat article 20 de la Llei 31/2022, en tot cas, l'oferta d'ocupació pública s'ha d'atenir a les disponibilitats pressupostàries del capítol corresponent a les despeses de personal del pressupost de despeses.

Pel que fa al càlcul de la taxa de reposició, la Llei disposa el següent:

1. Per calcular la taxa de reposició d'efectius el percentatge de taxa màxim autoritzat s'aplica sobre la diferència entre el nombre d'empleats fixos que, durant l'exercici pressupostari anterior, van deixar de prestar serveis i el nombre d'empleats fixos que s'hagin incorporat en l'exercici esmentat, per qualsevol causa excepte els supòsits que preveu l'apartat tres.4, o reingressat des de situacions que no comportin la reserva de llocs de treball.

A aquests efectes es computen els cessaments per jubilació, retir, mort, renúncia, declaració en situació d'excedència sense reserva de lloc de treball, pèrdua de la condició de funcionari de carrera o l'extinció del contracte de treball, o en qualsevol altra situació administrativa que no suposi la reserva de lloc de treball o la percepció de retribucions amb càrrec a l'Administració en què se cessa.

Igualment, es tenen en compte les altes i baixes produïdes pels concursos de trasllats a altres administracions públiques, així com les produïdes com a conseqüència del que disposa l'apartat sis.3 d'aquest article i l'apartat u.3 de les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tresena pel que fa a la mobilitat del personal amb una relació preexistent, fixa i indefinida en el sector de què es tracti.

[...]

Això no obstant, la Llei disposa que la validesa de la taxa autoritzada està condicionada al compliment estricte de dos requisits indispensables. D'una banda, les places s'han d'incloure en una oferta d'ocupació pública que s'ha d'aprovar i publicar en el butlletí oficial corresponent abans de la finalització de cada any. D'altra banda, la convocatòria de les places s'ha de publicar i assegurar-ne l'execució en el termini màxim de tres anys.

D'altra banda, la Llei estableix diverses regles i límits en relació amb la taxa de reposició. Així, es disposa que no computaran per a aquesta taxa i, per tant, no es tindran en compte per calcular-la, entre d'altres, les places següents:

  • Les places que es cobreixin com a conseqüència de la incorporació de personal en execució d'ofertes d'ocupació pública d'exercicis anteriors.
  • Les places que es convoquin per promoció interna, ni els cessaments derivats dels processos esmentats.
  • Les places corresponents al personal declarat indefinit no fixe per sentència judicial.
  • Les places necessàries per a la posada en marxa i el funcionament de nous serveis l'establiment dels quals sigui imposat en virtut d'una norma estatal, autonòmica o local.
  • En els serveis públics que passin a ser prestats per mitjà de gestió directa, el nombre de places que les empreses externes destinaven a la prestació d'aquest servei concret.

Així mateix, el punt quatre de l'article 20 estableix la possibilitat excepcional de cedir part de la taxa de reposició a altres ens, com ara les fundacions públiques que tinguin la condició d'agents d'execució del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació o que duen a terme projectes de recerca, sempre que la taxa de reposició que se cedeixi es dediqui a aquells projectes.

Finalment, la Llei 31/2022 estableix un sistema que facilita el seguiment de les ofertes d'ocupació pública per part del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, mitjançant la Secretaria d'Estat de Funció Pública, a qui s'ha de remetre determinada documentació.

D'altra banda, la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 estableix alhora certa regulació relativa a la confecció i aprovació de l'oferta pública d'ocupació. En l'article 19 es disposa el següent:

Durant l'any 2024, i sens perjudici del que disposa l'apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic, i , també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals s'han de concentrar, i les places que ha d'incloure l'oferta pública d'ocupació, s'han de fixar de conformitat amb la delimitació que, amb caràcter bàsic, faci l'Estat per a l'any 2024, per mitjà de la norma de rang legal corresponent  i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2024, o, si no n'hi ha, amb la que resulta de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, i també d'acord amb l'Estatut bàsic de l'empleat públic.

Respectant les disponibilitats pressupostàries de l'exercici de 2024, no computen en el límit anterior les places corresponents a convocatòries pendents d'execució que derivin d'ofertes públiques d'ocupació d'anys anteriors, ni tampoc, dins dels límits de les lleis anuals de pressuposts generals de l'Estat corresponents pel que fa a les taxes màximes de reposició d'efectius i, en general, al nombre màxim de places de nou ingrés de cada any, les places inherents a aquestes taxes i al nombre màxim d'efectius de nou ingrés encara no convocades o sense oferta pública d'ocupació.

[...]

També s'estableix que, en tot cas, les ofertes públiques d'ocupació de personal estatutari dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic requereixen els informes previs i favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, que s'han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera.

D'altra banda, de conformitat amb les disposicions que conté la Llei de pressuposts generals de l'Estat, la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 faculta el Servei de Salut de les Illes Balears «per cedir part de la taxa de reposició d'efectius que correspongui a la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, com a entitat amb condició d'agent d'execució del sistema espanyol de ciència, tecnologia i innovació, d'acord amb la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, i que du a terme projectes de recerca en l'àmbit sanitari».

Cal destacar que «aquesta taxa de reposició cedida s'ha de destinar de manera exclusiva a la convocatòria de places de personal investigador de les categories professionals que preveuen els articles 31 a 34 del Decret 17/2019, de 15 de març, pel qual s'aprova l'Estatut del personal investigador laboral al servei dels instituts de recerca sanitària de les Illes Balears».

En el cas de fer-se efectiva la cessió regulada per la llei, l'acte d'aprovació de l'oferta pública d'ocupació del Servei de Salut de les Illes Balears, i també en el que dugui a terme la Fundació Institut de Recerca Sanitària Illes Balears, s'ha de reflectir el nombre de places cedides.

Per part seva, la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) va sol·licitar que s'autoritzi la cessió de la taxa de reposició d'efectius corresponent a dues places d'investigador, a fi de reforçar l'equip de recerca d'aquesta entitat.

D'altra banda, en compliment del que estableix l'article 59 del Reial decret legislatiu 5/2015, s'ha de reservar una quota no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat.

De conformitat amb l'article 6.2.e) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon al conseller competent en matèria de funció pública preparar el projecte d'oferta pública d'ocupació, sens perjudici de les delegacions de competències que es puguin produir.

D'altra banda, tal com disposa l'article 5.k) de la Llei 3/2007 esmentada, correspon al Consell de Govern aprovar l'oferta d'ocupació pública.

Així mateix, de conformitat amb l'article 80.2 de la Llei 55/2003, l'aprovació d'aquesta oferta ha de ser objecte de negociació prèvia amb les organitzacions sindicals corresponents. A més, l'article 37 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic disposa que han de ser objecte de negociació els criteris generals relatius al oferta d'ocupació pública.

En conseqüència, en la sessió del 4 de desembre de 2024 es van negociar al si de la Mesa Sectorial de Sanitat els termes generals de l'oferta d'ocupació pública del Servei de Salut de les Illes Balears per a l'any 2024.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de dia 20 de desembre de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Aprovar l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2024 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears. Les places de personal estatutari que s'ofereixen són les que figuren en l'annex d'aquest acord.

Segon. Cedir dues places de la taxa de reposició d'efectius del Servei de Salut de les Illes Balears a la Fundació Institut de Recerca Sanitària Illes Balears (IdISBa), corresponent a dues places d'investigador d'aquella entitat.

Tercer. Disposar que aquesta oferta s'aprova sens perjudici de les modificacions que puguin correspondre i, si escau, de les integracions de categories que es puguin produir, tot això de conformitat amb el que estableix la normativa vigent i una vegada fetes les adaptacions que corresponguin.

Quart. Reservar una quota del set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat.

Cinquè. Autoritzar la convocatòria dels processos selectius corresponents per executar aquesta oferta.

Sisè. Remarcar, d'acord amb la disposició addicional quarta de la Llei 3/2007, que correspon a la consellera de Salut convocar i resoldre els procediments de selecció, sens perjudici de les delegacions de competència que poguessin correspondre.

Setè. Ordenar que es publiqui aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des de la data de publicació de l'acord, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o, alternativament, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de la seva publicació, de conformitat al que s'estableix en els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

 

Palma, 20 de desembre de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX Places corresponents a l'oferta d'ocupació pública ordinària per a l'any 2024 del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears

Categoria

Torn lliure

Promoció interna

Total OOP

 

 

 

 

2024

Auxiliar de farmàcia

0

1

1

Calefactor/calefactora

0

1

1

Zelador/zeladora

32

30

62

Conductor/conductora

0

2

2

Infermer/infermera

155

56

211

Infermer/infermera de salut mental

3

2

5

Infermer/infermera d'urgències en atenció primària

3

6

9

Infermer/infermera especialista en infermeria familiar i comunitària

4

3

7

Infermer/infermera especialista obstetricoginecològic/obstetricoginecològica (llevador/llevadora)

7

7

14

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en al·lergologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en anàlisis clíniques

3

0

3

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en anatomia patològica

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en anestesiologia i reanimació

9

0

9

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en angiologia i cirurgia vascular

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en aparell digestiu

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en bioquímica clínica

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en cardiologia

3

0

3

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en cirurgia general i de l'aparell digestiu

5

0

5

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en cirurgia maxil·lofacial

2

0

2

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en endocrinologia i nutrició

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en farmàcia hospitalària

2

0

2

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en hematologia i hemoteràpia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en medicina física i rehabilitació

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en medicina intensiva

3

0

3

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en microbiologia i parasitologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en nefrologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en neurocirurgia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en neurologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en obstetrícia-ginecologia

5

0

5

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en oftalmologia

4

0

4

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en oncologia mèdica

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en oncologia radioteràpica

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en otorrinolaringologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en pediatria

14

0

14

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en psiquiatria

9

0

9

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en radiodiagnòstic

3

0

3

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en radiofísica hospitalària

2

0

2

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en reumatologia

1

0

1

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en traumatologia i cirurgia ortopèdica

5

0

5

Facultatiu/facultativa especialista d'àrea en urologia

2

0

2

Facultatiu/facultativa especialista en pediatria i puericultura d'àrea i en equip d'atenció primària

5

0

5

Farmacèutic/farmacèutica d'àrea d'atenció primària

3

0

3

Fisioterapeuta

11

0

11

Governant/governanta

0

1

1

Grup administratiu de la funció administrativa

0

40

40

Grup auxiliar administratiu de la funció administrativa

61

41

102

Grup de gestió de la funció administrativa

2

16

18

Grup tècnic de la funció administrativa

0

11

11

Enginyer/enginyera superior

1

0

1

Bugader/bugadera

0

4

4

Netejador/netejadora

0

3

3

Logopeda

1

0

1

Metge/metgessa d'admissió i documentació clínica

1

2

3

Metge/metgessa de família en equip d'atenció primària

8

4

12

Metge/metgessa d'urgències en atenció primària

5

5

10

Metge/metgessa d'urgència hospitalària

18

0

18

Perruquer/perruquera

0

1

1

Personal tècnic titulat de grau mitjà

1

0

1

Auxiliar de cuina

0

4

4

Podòleg/podòloga

1

0

1

Psicòleg clínic / psicòloga clínica

3

0

3

Tècnic/tècnica de gestió de sistemes i tecnologies de la informació i telecomunicacions

1

0

1

Tècnic mitjà sanitari / tècnica mitjana sanitària: cures auxiliars d'infermeria

35

20

55

Tècnic/tècnica superior de sistemes i tecnologies de la informació i telecomunicacions

5

0

5

Tècnic/tècnica superior especialista en anatomia patològica

4

0

4

Tècnic/tècnica superior especialista en documentació sanitària

0

6

6

Tècnic/tècnica superior especialista en sistemes i tecnologia de la informació

2

0

2

Tècnic/tècnica superior especialista en laboratori

4

2

6

Tècnic/tècnica superior especialista en radioteràpia

2

0

2

Tècnic/tècnica superior especialista en radiodiagnòstic

4

2

6

Tècnic/tècnica en ciències de la informació

1

0

1

Telefonista

0

2

2

Treballador/treballadora social

2

0

2

Total

472

272

744