Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 840227
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de la Gestió de Residus – Expedient núm. 614/2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió extraordinària i urgent celebrada en data 29 d'octubre de 2024, va acordar aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de la Gestió de Residus (BOIB Núm. 143, de 31 d'octubre de 2024).

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de la Gestió de Residus, de conformitat amb l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text Refós de la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja. (17 de desembre de 2024)

L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí

 

ANNEX ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA GESTIÓ DE RESIDUS DEL TERME MUNICIPAL DE SANT JOAN DE LABRITJA

TÍTOL 1

RESIDUS

CAPÍTOL 1

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- OBJECTE

Article 2.- MARC LEGAL

Article 3.- DEFINICIONS

CAPÍTOL 2

RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

Article 4.- RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

CAPÍTOL 3

GESTIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS

Article 5.- RESIDUS GESTIONATS PER L'ADMINISTRACIÓ

Article 6.- TITULARITAT DELS RESIDUS

Article 7.- SERVEIS PRESTATS PER L'AJUNTAMENT

Article 8.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DEL SERVEI

Article 9.- OBLIGACIONS DELS PRODUCTORS SINGULARS

Article 10.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DE LA RECOLLIDA PORTA A PORTA DE PAPER/CARTÓ COMERCIAL

 

​​​​​​​CAPÍTOL 4

VEHICLES ABANDONATS

Article 11.- VEHICLES ABANDONATS

CAPÍTOL 5: PROHIBICIONS I NETEJA VIÀRIA

Article 12.- PROHIBICIONS I OBLIGACIONS

Article 13.- OBLIGACIONS A OBRES I CONSTRUCCIONS

CAPÍTOL 6

INSTAL·LACIONS FIXES PER A RECOLLIDA DE RESIDUS EN EDIFICIS DE NOVA CONSTRUCCIÓ

Article 14.- PUNTS D'APORTACIÓ DE RESIDUS

CAPÍTOL 7

INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS I MESURES CORRECTORES

Article 15.- TIPIFICACIÓ D'INFRACCIONS

Article 16.- REINCIDÈNCIA

Article 17.- MESURES DE CARÀCTER PROVISIONAL

Article 18.- MESURES COERCITIVES I EXECUCIÓ SUBSIDIÀRIA

CAPÍTOL 8

SANCIONS

Article 19.- TIPUS I QUANTIA DE LES SANCIONS

Article 20.- REDUCCIÓ PEL RECONEIXEMENT DE LA RESPONSABILITAT

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

TÍTOL 1 RESIDUS

CAPÍTOL 1 DISPOSICIONS GENERALS

​​​​​​​Article 1.- OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

1. La present Ordenança té per objecte la regulació, de totes aquelles conductes i activitats dirigides al dipòsit i la recollida de residus de competència municipal en el municipi de Sant Joan de Labritja, a fi d'evitar la seva generació, i quan això no sigui possible, facilitar per aquest ordre, la seva gestió mitjançant preparació per a la reutilització, reciclatge, i altres formes de valorització material o energètica, de manera que es redueixi el seu dipòsit en abocadors i així aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

2. En l'exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, devent en tot moment interpretar-se i aplicar-se d'acord amb la citada legislació.

3. Totes les persones físiques o jurídiques que dipositin residus en els mitjans, instal·lacions o serveis habilitats a aquest efecte per l'Ajuntament en aquest municipi estan obligades a complir el que es disposa en la present Ordenança i en les normes que es dictin per a la seva interpretació o desenvolupament.

​​​​​​​Article 2.- RÈGIM JURÍDIC

El règim jurídic aplicable a les activitats i conductes regulades en aquesta ordenança estarà constituït pel que es preveu en aquesta, en la legislació estatal i autonòmica aplicable en la matèria i en la normativa europea d'aplicació directa, particularment en les següents disposicions i en les seves corresponents normes de desenvolupament o aplicació:

- Decisió 2014/955/UE, de la Comissió, de 18 de desembre de 2014, per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell.

- Decisió d'execució (UE) 2019/1885 de la Comissió, de 6 de novembre de 2019, per la qual s'estableixen normes relatives al càlcul, la verificació i la comunicació de dades relatives a l'abocament de residus municipals d'acord amb la Directiva 1999/31/CE del Consell.

- Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

- Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d'envasos i residus d'envasos.

- Reial decret 265/2021, de 13 d'abril, sobre els vehicles al final de la seva vida útil.

- Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat.

- Reial decret 646/2020, de 7 de juliol, pel qual es regula l'eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocadors.

- Reial decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic i pel qual es crea el Registre de Productors.

- Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (segons les modificacions introduïdes mitjançant el Reial decret 27/2021, de 19 de gener).

- Reial decret 106/2008, d'1 de febrer, sobre piles i acumuladors i la gestió ambiental dels seus residus (segons les modificacions introduïdes mitjançant el Reial decret 710/2015, de 24 de juliol, el Reial decret 943/2010, de 23 de juliol i el Reial decret 27/2021, de 19 de gener).

- Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

- Reial decret 1619/2005, de 30 de desembre, sobre la gestió de pneumàtics fora d'ús (segons les modificacions introduïdes mitjançant el Reial decret 731/2020, de 4 d'agost).

Article 3.- DEFINICIONS

A més de les definicions incloses en les disposicions normatives assenyalades en l'article anterior, es tindran en compte les següents:

a) Residus domèstics: residus perillosos o no perillosos generats en les llars a conseqüència de les activitats domèstiques. Es consideren també residus domèstics els similars en composició i quantitat als anteriors generats en serveis i indústries, que no es generin a conseqüència de l'activitat pròpia del servei o indústria.

S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen en les llars de, entre altres, olis de cuina usats, aparells elèctrics i electrònics, tèxtil, piles, acumuladors, mobles, estris i matalassos, així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.

Tindran la consideració de residus domèstics, els residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

b) Residus sanitaris de competència municipal: residus generats en l'exercici d'activitats mèdiques o sanitàries i que no exigeixin requisits específics de recollida o gestió, sense cap mena de contaminació específica ni risc d'infecció, ni a l'interior ni en l'exterior dels centres en els quals es generen, així com tots aquells residus generats en l'exercici d'activitats mèdiques o sanitàries que presenten característiques similars als residus generats en les llars a conseqüència d'activitats domèstiques. Estan composts per paper, cartó, metalls, vidre, restes de menjar, residus de jardineria, mobiliari i estris, així com altres tipus de residus que normalment es generen en estades o àrees d'un centre sanitari o consulta mèdica on no es realitzen activitats pròpiament sanitàries, com ara oficines, menjadors, cafeteria, magatzems, sales d'espera i similars.

c) Animals domèstics: qualsevol animal pertanyent a les espècies normalment alimentades i mantingudes, però no consumides, pels éssers humans amb finalitats distints de la ramaderia.

d) Establiment comercial: els locals i punts de venda, fixos, on s'exerceixin regularment activitats comercials de venda de productes a l'engròs o al detall, activitats d'hostaleria i restauració o de prestació al públic de serveis de tal naturalesa, així com qualssevol altres recintes delimitats que rebin aquella qualificació en virtut de disposició legal o reglamentària.

e) Establiment comercial de caràcter col·lectiu: el que està integrat per un conjunt de locals o punts de venda instal·lats a l'interior d'un mateix recinte, parc o edificació, que compta amb una única llicència de comercialització, encara que cadascun dels locals o punts de venda exerceix la seva respectiva activitat de forma empresarialment independent.

f) Esdeveniments Públics: s'entén per tals les següents activitats:

- Espectacles Públics: aquells esdeveniments que congreguen a un públic que acudeix a fi de presenciar una representació, actuació, exhibició o projecció que li és oferta per una empresa, artistes o executants que intervinguin per compte d'aquesta.

- Activitats recreatives i esportives: aquelles que congreguen a un públic que acudeix amb l'objecte principal de participar en l'activitat o rebre els serveis que els són oferts per l'empresa amb finalitats d'oci, entreteniment, diversió, esport i activitat física.

- Activitats socioculturals: aquelles susceptibles de congregar o concentrar a un grup de persones amb la finalitat de participar en activitats socials i culturals, excloses les de caràcter polític o reivindicatiu, com ara manifestacions, mítings polítics o similars.

g) Bioresidu : residu biodegradable vegetal de llars, jardins, parcs i del sector serveis, així com residus alimentaris i de cuina procedents de llars, oficines, restaurants, majoristes, menjadors, serveis de restauració col·lectiva i establiments de consum al detall, entre altres, i residus comparables procedents de plantes de transformació d'aliments.

h) Residus voluminosos: aquells residus de competència municipal que presentin característiques especials de volum, pes o grandària que dificultin la seva recollida a través del sistema de recollida ordinària.

g) Compost: material orgànic higienitzat i estabilitzat obtingut a partir del tractament controlat biològic aerobi i termòfil de residus biodegradables recollits separadament. No es considerarà compost el material bioestabilitzat.

h) Economia circular: sistema econòmic en el qual el valor dels productes, materials i altres recursos de l'economia dura el major temps possible, potenciant el seu ús eficient en la producció i el consum, reduint d'aquesta manera l'impacte mediambiental del seu ús, i reduint al mínim els residus i l'alliberament de substàncies perilloses en totes les fases del cicle de vida, si és el cas mitjançant l'aplicació de la jerarquia de residus.

i) Envàs: tot producte fabricat amb materials de qualsevol naturalesa i que s'utilitzi per a contenir, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies, des de matèries primeres fins a articles acabats, en qualsevol fase de la cadena de fabricació, distribució i consum. Es consideren també envasos tots els articles d'un sol ús utilitzats amb aquesta mateixa fi.

j) Preparació per a la reutilització: l'operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia i deixin de ser considerats residus si compleixen les normes de producte aplicables de tipus tècnic i de consum.

k) Reciclat: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus són transformats de nou en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que es vagin a usar com a combustibles o per a operacions de farciment.

l) Recollida separada: la recollida en la qual un flux de residus es manté per separat, segons el seu tipus i naturalesa, per a facilitar un tractament específic.

m) Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus s'utilitzen de nou amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.

n) Tractament: les operacions de valorització o eliminació, inclosa la preparació anterior a la valorització o eliminació.

 

CAPÍTOL 2 RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL

Article 4.- RESIDUS EXCLOSOS EN LA GESTIÓ MUNICIPAL.

S'exclouen de la gestió municipal, i per tant hauran de ser gestionats pels productors/posseïdors, els següents:

1. Residus no assimilables a urbans, incloent-hi els residus industrials.

2. Residus amb gestió específica i/o alt risc contaminant

3. Enderrocs, restes d'obra i altres RCD, procedents tant d'obres públiques com privades, superiors a 50 litres.

4. Restes anatòmiques o infeccioses procedents d'hospitals, clíniques i consultes mèdiques i veterinàries.

5. Escombraries de quadres i corrals.

6. Restes d'escorxadors industrials, cadàvers d'animals no domèstics, o procedents de clíniques veterinàries.

7. Mobiliari industrial o comercial.

8. Residus perillosos segons la legislació vigent.

9. Vehicles abandonats.

10. Restes de poda superiors a 50 litres.

11. Residus d'aparells elèctrics i electrònics d'origen comercial, els quals no s'assimilen als generats en els domicilis.

12. Llots d'estacions depuradores d'aigües residuals.

13. Qualsevol tipus de residu amb capacitat de liquar-se.

A més, s'exclouen tots aquells residus que dificultin o impossibilitin la seva gestió o altres.

La gestió dels residus relacionats més amunt s'haurà d'efectuar conforme a l'estipulat en la legislació vigent.

No gestionar els residus esmentats en aquest article, o fer-lo en disconformitat amb la normativa vigent per part dels productors i/o posseïdors, comportarà l'execució subsidiària per part d'aquest Ajuntament, en les condicions que aquest determini, sense perjudici de la sanció corresponent.

CAPÍTOL 3 GESTIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS

Article 5.- RESIDUS GESTIONATS PER L'ADMINISTRACIÓ

Li correspon a l'administració local:

a) La recollida de residus domèstics i residus comercials no perillosos i el seu transport a planta de tractament de residus designada pel Consell d'Eivissa.

b) La recollida de les fraccions selectives recuperables dels residus domèstics i comercials no perillosos separades en origen, i transport fins a la planta de transferència designada pel Consell d'Eivissa.

Tenint presents les definicions de l'article 3 d'aquestes ordenances i les prescripcions normatives, s'inclouran dins del servei de recollida de residus, els següents:

1. Residus sòlids urbans en massa.

2. Residus voluminosos procedents dels domicilis i particulars.

2.1. Residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

2.2. Altres voluminosos (mobles vells, matalassos, estris grans, etc.).

3. Fracció selectiva de paper i cartó.

4. Fracció selectiva de vidre.

5. Fracció selectiva d'envasos.

6. Fracció selectiva de matèria orgànica (FORM).

Article 6.- TITULARITAT DELS RESIDUS

Una vegada dipositats pels productors o posseïdors en la forma i instal·lacions establertes en la present Ordenança, els residus adquiriran el caràcter de propietat municipal, d'acord amb el que estableix la Llei 10/1998, de 21 d'abril, de residus. A partir d'aquest moment, qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà una autorització municipal prèvia.

Article 7.- SERVEIS PRESTATS PER L'AJUNTAMENT

A continuació s'esmenten els serveis que són prestats per l'Ajuntament, els quals tenen com a objectiu realitzar una adequada gestió dels residus tenint en compte les premisses de reduir, reutilitzar i reciclar.

7.1 Retirada de residus en massa

El servei de retirada de residus en massa recollirà i transportarà en el centre de tractament de residus designat pel Consell d'Eivissa els RESIDUS SÒLIDS URBANS no separats en cap una altra fracció selectiva, dipositats pels usuaris del servei als contenidors disposats per a tal efecte. Aquests contenidors estaran retolats amb les sigles corresponents. Aquest servei es realitzarà en horari nocturn o diürn, segons determini l'Ajuntament.

7.2 Retirada ordinària de les fraccions selectives

El servei de retirada de les fraccions selectives recollirà i transportarà les fraccions selectives separades pels usuaris als seus domicilis i dipositades als contenidors de la manera següent:

  • Al contenidor GROC els residus que pertanyen a la fracció ENVASOS LLEUGERS.
  • Al contenidor VERD els residus que pertanyen a la fracció VIDRE.
  • Al contenidor BLAU els residus que pertanyen a la fracció PAPER I CARTÓ.

Aquestes fraccions es recolliran periòdicament i es traslladaran a la planta de transferència designada pel Consell d'Eivissa per a la seva revaloració.

7.3 Retirada de residus de productors singulars

El servei de retirada de residus de productors singulars recollirà i transportarà en el centre de tractament de residus designat pel Consell d'Eivissa els RESIDUS SÒLIDS URBANS no separats en cap una altra fracció selectiva, dipositats pels grans productors als contenidors particulars, de la manera que es designi en aquestes ordenances així com en altres disposicions futures.

En el cas de fer recollida selectiva als productors singulars de fraccions diferents al paper/cartó comercial, aquests actuaran d'acord amb les indicacions de la corporació.

7.4 Retirada de la fracció paper i cartó comercial als grans productors

El servei de retirada de la fracció PAPER I CARTÓ COMERCIAL als grans productors recollirà i transportarà en el centre de transferència designat pel Consell d'Eivissa els papers i cartons dipositats segons les condicions que s'estableixen en aquestes ordenances així com en disposicions futures.

7.5 Retirada de residus voluminosos

El servei de retirada del residus voluminosos inclosos dins de la gestió dels residus municipals recollirà aquesta fracció i la transportarà en el centre de tractament designat pel Consell d'Eivissa. Dins d'aquest servei s'haurà de tenir en compte la separació dels residus d'aparells elèctrics i electrònics d'origen domèstic. Aquests aniran al centre designat per l'Ajuntament per a la seva descontaminació i revaloració.

Article 8.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DEL SERVEI

És OBLIGATÒRIA la separació en origen de les següents fraccions:

  • Envasos lleugers
  • Paper/cartó
  • Vidre

Quant a la fracció orgànica dels residus municipals, serà obligatòria la seva separació una vegada es disposi de la planta de tractament i es comenci el servei.

La resta de residus no separables, es designarà RSU.

8.1 Recollida de residus sòlids urbans

Aquest servei és exclusiu per a residus no recuperables. Queda prohibit lliurar dins dels contenidors de RSU en massa residus amb fraccions recuperables (paper/cartó, envasos lleugers, vidre i FORM) amb sistemes integrats de gestió. Trobar proves que evidenciïn aquest incompliment als RSU lliurats a l'Ajuntament podrà donar lloc a sancions.

Queda prohibit lliurar residus líquids o susceptibles de ser liquats.

Queda prohibit dipositar residus exclosos en la gestió municipal.

8.1.1 Forma de presentació dels residus

Els residus es lliuraran sempre dins de bosses hermètiques tancades. S'introduiran sempre a l'interior del contenidor o bústia de contenidor soterrat designat per a tal funció.

La grandària de les bosses haurà de ser adequada a l'obertura del contenidor, perquè càpiguen.

El gruix de la bossa serà adequat al tipus de residu que contesa, sempre que la galga mínima sigui de 200.

8.1.2 Horari de lliurament

No es podran lliurar els residus abans de les 20.30 hores i sempre abans de passar l'equip recol·lector. L'incompliment d'aquest horari comportarà una sanció.

8.2 Recollida d'envasos lleugers

S'obligatòria la separació en origen dels envasos lleugers, els quals seran lliurats dins de bosses hermètiques als contenidors disposats a aquest efecte. Aquests contenidors estaran degudament retolats i pintats de color groc, amb el distintiu d'envasos lleugers.

L'horari de lliurament d'aquesta fracció serà de 0 a 24 hores.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Queda prohibit abocar fora del contenidor d'envasos qualsevol tipus de residu.

8.3 Recollida de paper i cartó

És obligatòria la separació en origen del paper i el cartó, el qual serà lliurat degudament plegat als contenidors disposats a aquest efecte. Aquests contenidors estaran degudament retolats i pintats de color blau, amb el distintiu de paper/cartó.

L'horari de lliurament d'aquesta fracció serà de 0 a 24 hores.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Queda prohibit abocar fora del contenidor de paper i cartó qualsevol tipus de residu.

8.4 Recollida de vidre

És obligatòria la separació en origen del vidre, el qual serà lliurat als contenidors disposats a aquest efecte. Aquests contenidors estaran degudament retolats i pintats de color verd, amb el distintiu de vidre.

L'horari de lliurament d'aquesta fracció serà de 07 a 24 hores.

Queda prohibit abocar altres residus o fraccions diferents als inclosos en aquest punt.

Queda prohibit abocar fora del contenidor de vidre qualsevol tipus de residu.

8.5 Retirada de residus voluminosos

L'usuari haurà de contactar amb l'empresa que presta el servei de recollida per a informar-la de la intenció de desfer-se de residus voluminosos. Aquests, com a norma general, es deixaran al costat d'un punt d'aportació de residus, però prevaldrà el que especifiqui l'empresa, que sempre s'atindrà a criteris tècnics.

Es designarà un dia per la recollida de residus, el qual podrà ser modificat i/o ampliat, segons les necessitats del servei, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament.

Queda prohibit treure residus voluminosos cap altre dia que no sigui l'especificat. En cas d'incompliment, no es considerarà inclòs dins del servei, i haurà d'aconseguir els costos de la gestió l'usuari que no ha seguit aquestes indicacions, sense perjudici de la sanció corresponent. L'Ajuntament podrà gestionar aquests residus subsidiàriament.

Es promourà la reutilització i el reciclatge mitjançant organismes públics o privats que realitzin tals accions.

Article 9.- OBLIGACIONS DELS PRODUCTORS SINGULARS

1. Seran productors singulars aquells que, a causa de la seva activitat comercial, generin més de 200 litres de residus en massa per dia. Queden exclosos els domicilis particulars.

2. Aquests s'hauran d'inscriure en el registre de productors singulars de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja. A aquest efecte, hauran de presentar una declaració de conformitat amb les condicions exigides per a rebre aquest servei, una descripció del tipus d'activitat que realitzin, una estimació de la producció de residus que generin, així com una altra informació relativa a l'activitat que duguin a terme.

3. Els productors singulars hauran de comptar amb contenidor propi, homologat per al sistema de recollida realitzat. Aquests contenidors hauran d'estar degudament retolats amb el nom comercial i la direcció de l'establiment. Els contenidors hauran d'estar en bon estat de neteja i manteniment. La rentada dels contenidors serà a càrrec dels titulars.

4. Els productors singulars portaran els seus contenidors al lloc acordat per a realitzar la seva retirada. Per a determinar el lloc, prevaldrà el criteri tècnic per sobre de la comoditat de l'usuari, perquè la recollida sigui viable i tan eficient com sigui possible.

5. L'horari per a treure els contenidors al lloc acordat serà sempre a partir de les 20.30 hores, amb les úniques excepcions que determini l'ajuntament. Abans d'aquesta hora queda prohibit mantenir els contenidors a l'exterior de l'establiment del titular.

6. No es prestarà el servei si no es compleixen tots els punts anteriors, sense perjudici de la sanció corresponent.

Article 10.- OBLIGACIONS DELS USUARIS DE LA RECOLLIDA PORTA A PORTA DE PAPER/CARTÓ COMERCIAL

1. Podran ser usuaris del servei de recollida porta a porta de paper/cartó comercial els titulars de tota activitat que produeixi paper/cartó en grans quantitats.

2. Aquests s'hauran d'inscriure en el registre de productors singulars de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja. A aquest efecte hauran de presentar una declaració de conformitat amb les condicions exigides per a rebre aquest servei, una descripció del tipus d'activitat que realitzin, una estimació de la producció de paper/cartó que generin, així com una altra informació relativa a l'activitat que duguin a terme.

3. El paper/cartó haurà de lliurar-se degudament enfardat, o bé dins de gàbies o contenidors (de color blau) homologats d'us i titularitat particular, per al servei de recollida realitzat. Les caixes i els papers grans sempre hauran d'estar plegades. No s'inclou dins del servei la recollida de caixes o papers sense plegar; es podrà realitzar la gestió subsidiàriament per part de l'Ajuntament en cas de considerar-lo necessari i/o urgent, i s'haurà de fer-se càrrec dels costos el productor/posseïdor, sense perjudici de la sanció corresponent.

4. En cas d'utilitzar contenidor o gàbies per a lliurar el paper/cartó, aquests no es podran ,treure fins a l'hora de recollida. Una vegada realitzada la recollida, s'hauran d'entrar a l'interior de l'activitat abans de les 9 hores.

5. L'horari per a lliurar el paper/cartó comercial serà sempre a partir de les 20.30 hores.

6. No es prestarà el servei si no es compleixen tots els punts anteriors, sense perjudici de la sanció corresponent.

 

CAPÍTOL 4 VEHICLES ABANDONATS

Article 11.- VEHICLES ABANDONATS

1. Queda prohibit l'abandó de vehicles fora d'ús a la via pública o en terrenys, tant públics com particulars.

2. El titular d'un vehicle del qual s'hagi de desfer està obligat a lliurar-lo en un centre autoritzat de tractament que procedeixi a la seva descontaminació.

3. Quan, segons el qual disposa la legislació vigent, un vehicle fora d'ús s'hagi de considerar abandonat, automàticament adquirirà la condició de residu sòlid urbà municipal. La gestió podrà ser duta a terme per l'Ajuntament.

4. Segons la normativa vigent (Llei 11/1999), es presumirà el seu abandó en els següents casos:

  • Quan romangui estacionat per un període superior en un mes al mateix lloc i present desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació.
  • Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hi hagi set dipositat desprès de la seva retirada de la via pública per l'autoritat competent.

5. En el cas que un vehicle mostri signes d'abandó, present desperfectes que impossibilitin el desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació, i a més comporti un risc de contaminació del medi ambient o d'afecció a la salut pública, podrà ser decretat residu sòlid urbà per urgència, avalat amb un informe tècnic, i podrà ser gestionat per l'Ajuntament de manera subsidiària, sense perjudici de la sanció corresponent al titular.

6. Independentment de les sancions que corresponguin, els propietaris dels vehicles abandonats hauran d'abonar les despeses originades per la seva recollida, transport i tractament.

7. S'exclouen de la consideració d'abandonats els vehicles sobre els quals recaigui ordre judicial, coneguda per l'Ajuntament, perquè romangui en la mateixa situació, sempre que no comporti un risc per a la salut pública o per al medi ambient.

 

CAPÍTOL 5 PROHIBICIONS I NETEJA VIÀRIA

Article 12.- PROHIBICIONS I OBLIGACIONS

Complementant el que disposa aquesta ordenança, i com a norma general, es prohibeix:

1. Abandonar residus sòlids urbans a la via pública, fent cas omís de les indicacions de l'article 8 d'aquesta ordenança. En cas d'acumulació de residus davant un portal, serà la comunitat d'aquest la posseïdora dels residus. La gestió d'aquests residus, realitzada de manera urgent i subsidiària pel servei de neteja municipal, serà a càrrec de la comunitat, sense perjudici de la sanció corresponent.

2. Tirar qualsevol tipus de paper, llauna, ampolla, envàs buit, burilles de cigarretes, peles de fruita seca, xiclets o qualsevol altre material susceptible d'embrutar la via pública.

3. Dipositar les bosses o residus que han de dipositar-se dins dels contenidors en les papereres.

4. Dipositar qualsevol dels residus exclosos en la gestió municipal (article 4) als punts de recollida de residus municipals o particulars.

5. Eliminar o abandonar qualsevol residu exclòs en la gestió municipal en vies i terrenys públics i/o particulars.

6. Manipular o buscar dins dels residus ja lliurats als punts d'aportació sense comptar amb l'autorització pertinent.

7. Canviar o modificar l'emplaçament dels punts d'aportació o altres elements del servei sense la corresponent autorització municipal.

8. Els locals comercials amb façana a la via pública hauran de vetllar per la correcta neteja de la part que els correspongui de la façana, així com de la neteja periòdica del tram de vorera corresponent amb la seva façana.

9. Els locals amb terrasses, públiques i/o privades, a més de l'especificat en el punt 12.7, hauran de realitzar les suficients neteges periòdiques d'aquestes perquè es trobin en un estat adequat. En cas d'omissió, i en considerar-ho necessari, els serveis municipals de neteja procediran a la neteja urgent i subsidiària de la terrassa, i haurà de córrer amb les despeses el titular de l'activitat, sense perjudici de la sanció corresponent.

10. Es prohibeix l'ús de sofre o altres substàncies sòlides, fins i tot si estan triturades, com a repel·lent de cans i altres animals.

11. Abandonar residus sòlids urbans al costat del contenidor o de la bústia de l'illa ecològica.

12. Abocar qualsevol tipus de residu que no sigui l'especificat per a cada contenidor.

13. Treure i lliurar els residus abans de l'horari establert.

14. Deixar a la via pública els excrements dels animals de companyia o domèstics que els propietaris condueixin pel carrer. Serà obligatori recollir-los.

15. Eliminar de forma no controlada RCD, terres i altres residus inerts.

16. Dipositar més de 20 litres de residus de poda als contenidors públics.

Article 13.- OBLIGACIONS A OBRES I CONSTRUCCIONS

1. Les obres dins dels nuclis urbans no es podrà utilitzar materials a granel deposats sobre les vies públiques i s'haurà de comptar amb els mitjans suficients per a evitar embrutar les vies públiques adjacents. A més, hauran d'instal·lar un sistema de neteja de rodes per als camions en la sortida de l'obra, per a evitar l'escampament per vies públiques de fang i altres restes que puguin quedar adherides als pneumàtics.

2. La responsabilitat serà del promotor de l'obra. En els casos en què s'identifiqui el conductor del camió o vehicle, la responsabilitat serà solidària.

3. La infracció d'aquest article implicarà l'execució subsidiària per part de l'Ajuntament, en els casos d'urgència que així es determinin, sense perjudici de la sanció corresponent.

 

CAPÍTOL 6 INSTAL·LACIONS FIXES PER A RECOLLIDA DE RESIDUS A EDIFICIS DE NOVA CONSTRUCCIÓ

Article 14.- PUNTS D'APORTACIÓ DE RESIDUS

1. Tota nova construcció de més de 50 habitatges/locals comercials dins dels nuclis urbans del TM de Sant Joan de Labritja haurà de preveure i tenir especificat en el projecte, la construcció d'un punt d'aportació soterrat de residus. Aquest punt soterrat haurà de tenir un contenidor per a cada fracció selectiva i un més per a RSU. Serà apte per a realitzar la recollida amb el sistema municipal existent; per tant, les especificacions tècniques i la ubicació seran concretades en el moment de la revisió del projecte per part dels serveis tècnics municipals.

2. Les noves construccions de menys de l'especificat en el punt anterior hauran de preveure i tenir especificat en el projecte l'espai suficient per a un contenidor de RSU en superfície, com a mínim. L'espai serà suficient per a garantir la correcta recollida dels residus dipositats. Es trobarà a l'exterior de l'edifici i serà d'ús públic. Les especificacions tècniques i la ubicació seran concretades en el moment de la revisió del projecte per part dels serveis tècnics municipals.

Aquests punts no seran d'ús particular dels edificis de nova construcció, sinó que formaran part de l'entramat de punts d'aportació públics. Per tant, hauran de ser accessibles per a altres usuaris no residents en els edificis de nova construcció.

 

CAPÍTOL 7 INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS I MESURES CORRECTORES

Article 15.- TIPIFICACIÓ D'INFRACCIONS

Es consideren els següents tipus d'infracció en relació amb els residus i la seva gestió.

1. INFRACCIONS LLEUS

  • Que els productors o posseïdors de residus no posin a la disposició de l'Ajuntament els residus generats sobre els quals té competències o el facin infringint les normes fixades amb aquest escrit la present ordenança.
  • L'ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present ordenança, sempre que no es produeixi cap mal a les instal·lacions i equipaments del servei.
  • Qualsevol altra infracció en relació amb els residus que no estigui tipificada com a greu ni molt greu en la present ordenança.
  • L'abandó, abocament o eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus afectats amb aquest escrit la present ordenança, no inclòs en el punt anterior, sense que s'hagi produït un mal o deterioració greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la salut de les persones.
  • L'ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present ordenança, quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.
  • L'obstrucció a l'activitat inspectora o de control de les administracions públiques.
  • El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades amb aquest escrit la present norma, així com la seva acceptació en condicions diferents de les que apareixen en les corresponents autoritzacions o en el present document.
  • L'abocament dels residus contemplats en l'article 4.
  • Quan s'infringeixin els articles 8, 9, 10, 11, 12 i 13 de la present ordenança.

2. INFRACCIONS GREUS

  • L'abandó, abocament o eliminació incontrolada dels residus afectats amb aquest escrit la present ordenança i, en general, l'actuació en forma contrària al que estableix aquest mateix document, sempre que s'hagi produït un mal o una deterioració greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill la salut de les persones.
  • La reincidència en faltes lleus.
  • Les establertes en la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les illes Balears i en la Llei 7/2022, del 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

3. INFRACCIONS MOLT GREUS

Les establertes en la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les illes Balears i en la Llei 7/2022, del 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

Article 16.- REINCIDÈNCIA

Seran reincidents totes aquelles persones físiques o jurídiques que hagin estat sancionades una o més vegades dins del termini de 24 mesos.

Article 17.- MESURES DE CARÀCTER PROVISIONAL

Iniciat el procediment sancionador, el titular de l'òrgan competent per a resoldre'l, per iniciativa pròpia o a proposta de l'instructor, podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que consideri necessàries per a assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient. Aquestes mesures hauran de ser proporcionades a la naturalesa i gravetat de les presumptes infraccions.

Article 18.- MESURES COERCITIVES I EXECUCIÓ SUBSIDIÀRIA

1. Si els infractors no procedissin a la restauració o indemnització, i una vegada transcorregut el termini assenyalat en el requeriment corresponent, l'administració instructora podrà acordar la imposició de multes coercitives o l'execució subsidiària. La quantia de cadascuna de les multes coercitives no ha de superar, si escau, un terç de la multa fixada per infracció comesa.

Així mateix, en aquests casos i en cas que no es realitzin les operacions de neteja i recuperació de sòls contaminats, es pot procedir a l'execució subsidiària per compte de l'infractor i a costa seva.

2. La imposició de multes coercitives exigirà que en el requeriment s'indiqui el termini de què es disposa per al compliment de l'obligació i la quantia de la multa que es pot imposar. En tot cas, el termini ha de ser suficient per a complir l'obligació. En cas que, una vegada imposada la multa coercitiva, es mantingui l'incompliment que l'ha motivat, es pot reiterar per lapses de temps que siguin suficients per a complir allò que s'ha ordenat. Les multes coercitives són independents i compatibles amb les quals es puguin imposar en concepte de sanció.

 

CAPÍTOL 8 SANCIONS

Article 19.- TIPUS I QUANTIA DE LES SANCIONS

1. Les infraccions tipificades en la present ordenança seran sancionades segons la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les illes Balears. Podran ser aplicades de manera independent o conjunta, i ser de tipus quantitatiu (sanció econòmica) o tenir a més una component qualitativa (inhabilitació per al desenvolupament de determinades activitats, clausura de les instal·lacions, revocació o retirada de les autoritzacions, etc.)

1.1. En casos d'infraccions LLEUS: Multa des de 300 fins a 9.000€.

En cas d'infracció dels articles següents:

- Art. 8, 12.2, 12.8, 12.9, 12.10, 12.12, 12.13 i 12.14: multes des de 300 fins a 900€.- Art. 9 i 10: multes des de 600 fins a 1800€.

- Art. 12.1, 12.3, 12.6, 12.7 i 12.11: multa des de 1.000 fins a 3.000€.

- Art. 12.4, 12.15 i 12.16: multes des de 2.000 fins a 6.000€.

- Art. 12.5: multes des de 2.500 fins a 7.500€.

- Art. 11 i 13: multa des de 3.000 fins a 9.000€.

1.2. En casos d'infraccions GREUS: Multa des de 9.001 fins a 300.000€.

Les establertes en la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les illes Balears i en la Llei 7/2022, del 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

1.3. En casos d'infraccions MOLT GREUS: Multa des de 300.001 fins a 1.750.000€.

Les establertes en la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les illes Balears i en la Llei 7/2022, del 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

2. Les sancions es graduaran atenent els aspectes següents:

  • Origen industrial i/o comercial.
  • Reiteració i reincidència
  • Intencionalitat
  • Grau de culpa
  • Participació i benefici obtingut
  • Irreversibilitat de danys i deterioracions produïdes.

Article 20.- REDUCCIÓ PEL RECONEIXEMENT DE LA RESPONSABILITAT

1. Iniciat un procediment sancionador, si l'infractor reconeix la seva responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

2. El pagament voluntari pel presumpte responsable, abans de la resolució, implica la terminació del procediment amb una reducció del 50% sobre l'import de la sanció proposada. Les reduccions esmentades han d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment o butlletí de denúncia i la seva efectivitat estarà condicionada al desistiment o renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes les disposicions de la mateixa categoria o inferior que regulin les matèries contingudes en la present ordenança sempre que oposin o contradiguin el seu contingut.