Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 840212
Aprovació definitiva de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa pels Serveis de Recollida, Transport, Tractament i/o Eliminació de Residus de Sant Joan de Labritja – Expedient núm. 2073/2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió extraordinària i urgent celebrada en data 29 d'octubre de 2024, va acordar aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa pels Serveis de Recollida, Transport, Tractament i/o Eliminació de Residus de Sant Joan de Labritja (BOIB Núm. 143, de 31 d'octubre de 2024).

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa pels Serveis de Recollida, Transport, Tractament i/o Eliminació de Residus de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text Refós de la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja (signat electrònicament: 17 de desembre de 2024)

L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí

 

ANNEX ORDENANÇA FISCAL DE LA TAXA PELS SERVEIS DE RECOLLIDA, TRANSPORT I TRACTAMENT I/O ELIMINACIÓ DE RESIDUS DE SANT JOAN DE LABRITJA

La Constitució Espanyola, en el seu article 142, disposa que les Hisendes locals hauran de disposar dels mitjans adequats per al desenvolupament de les funcions que la Llei els atribueixi i es nodriran fonamentalment de tributs propis, els quals segons l'article 132.2, podran ser exigits per aquestes.

El Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, estableix en el seu article 20, la possibilitat per part dels ens locals d'establir, entre altres tributs, taxes per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local, així com per la prestació de serveis públics o la realització d'activitats administratives de competència local que es refereixin, afectin o beneficiïn de mode particular als subjectes passius, entre les quals s'especifica en l'article 20.4 el supòsit de taxes per recollida de residus sòlids urbans, tractament i eliminació d'aquests.

La normativa en matèria local ha atribuït als Ajuntaments la recollida i transport de residus, d'acord amb l'article 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 abril de Bases de règim local en relació a l'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 desembre, municipal i règim local, la prestació de servei públic de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans. Especialment l'article 25 de la mateixa llei assenyala que en tots els municipis haurà de prestar-se el servei de recollida de residus sòlids urbans.

L'article 12 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears estableix amb precisió quins són competències dels municipis, atribuint nous serveis, entre altres:

a) Com a servei obligatori, la recollida i el transport dels residus domèstics no perillosos i perillosos generats en els domicilis de la ciutadania, els comerços i els serveis, en els termes establerts en els plans de prevenció i gestió de residus i en els seus ordenances i reglaments.

b) Com a servei no obligatori, la recollida i el transport dels residus comercials no perillosos i dels residus domèstics no perillosos procedents d'indústries. L'adscripció obligatòria dels productors d'aquests residus al servei únicament pot recordar-se de manera motivada i justificant-se en criteris de major eficiència i eficàcia. En qualsevol cas, els productors queden obligats a la separació en les fraccions establertes per llei i a justificar la seva gestió correcta.

Alguns d'aquests serveis es troben mancomunats amb la resta de municipis de l'illa, de manera que s'exclou de la present ordenança el cobrament els serveis de recollida, transport, tractament i/o eliminació d'alguns residus que es troben actualment mancomunats i siguin objecte de la corresponent ordenança fiscal per part de la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars.

Després de l'aprovació de l'article 11 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular s'estableix un nou marc normatiu per a la configuració d'una nova taxa per la prestació del servei de gestió dels residus de competència local.

La nova taxa és l'única taxa obligatòria en tots els municipis, a diferència de la resta de taxes que tenen caràcter potestatiu, de manera que l'Ajuntament ha d'aprovar la seva imposició i ordenació i exigir-la d'acord amb les previsions d'aquesta Llei. D'aquesta manera, l'Ajuntament ja no pot optar per no establir-la i finançar el servei de recollida i tractament dels residus sòlids urbans amb un altre tipus recursos generals del pressupost municipal.

La taxa ha de ser específica per a aquest servei de gestió de residus amb les seves diferents operacions (recollida, transport, tractament etc.) i diferenciada dels recursos que graven altres serveis, devent en exclusiva la corresponent ordenança regular aquesta taxa.

A més, és l'única taxa que no pot ser deficitària, puix que la citada llei de residus obliga a repercutir la totalitat dels costos associats a la prestació d'aquests serveis. En la resta de taxes el cost del servei constitueix el límit màxim de la recaptació i pot finançar-se el servei parcialment amb recursos generals.

Per tant, el municipi de Sant Joan de Labritja ha d'adaptar la taxa perquè cobreixi el cost total del servei. Aquesta previsió ha de ser interpretada com el necessari compliment d'un principi i no com la imposició als ajuntaments d'una absoluta precisió en la cobertura dels costos del servei, és a dir, que aquesta cobertura s'aproximi el màxim possible al cost real del servei, màximament tenint en compte els possibles beneficis fiscals que poden establir-se.

Segons l'informe tecnicoeconòmic que acompanya la present ordenança, els costos a finançar amb la taxa són tots els costos reals, directes o indirectes, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, inclosa la vigilància d'aquestes operacions i el manteniment i vigilància posterior al tancament dels abocadors.

També s'inclou el cost de les campanyes de conscienciació i comunicació. I, d'altra banda, s'han descomptat els ingressos derivats de l'aplicació de la responsabilitat ampliada del productor i de la venda de materials i d'energia.

Aquesta llei de residus també ha creat l'impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus, imposat que és repercutit pel gestor de l'abocador, i que al seu torn el Consell Insular traslladarà als ajuntaments de l'illa perquè aquests puguin mitjançant la nova taxa repercutir-la als veïns, per a fer efectiu el principi de “qui contamina paga”.

La Llei disposa que han d'implantar-se sistemes de pagament per generació en atenció al citat principi, de manera que és necessari conèixer el volum de residus que es generen i per qui, per a poder individualitzar la quota tributària.

Com no és possible passar d'un model sense identificació del productor del residu a un que ho permeti sense un període transitori d'adaptació, almenys ha d'establir-se la taxa per a repercutir la totalitat del cost.

La Subdirecció General de Tributs Locals en aquesta qüestió assenyala que: “la norma no imposa l'obligació taxativa d'exigir una taxa totalment individualitzada per a cada subjecte passiu amb efectes a partir del 10 d'abril de 2025, sinó que el que pretén és que gradualment s'incorporin aquests sistemes, d'acord amb el principi de jerarquia de residus i de qui contamina paga que presideix aquesta regulació. Ara bé, les entitats locals sí que hauran d'incorporar gradualment elements que tinguin en compte el comportament dels ciutadans en la generació de residus, sent admissibles al costat dels sistemes que ja permetin una individualització de la quota, uns altres que contemplin reduccions o incentius a determinats comportaments.”

Aquests mecanismes s'han inclòs en la present ordenança, que preveu incentius al compostatge, a la utilització de punts nets, protecció de persones en risc d'exclusió social i l'adhesió d'empreses de distribució alimentària i de restauració a sistemes de col·laboració amb entitats d'economia social mancades d'ànim de lucre.

És per això que per a l'aplicació de la nova taxa es requereix l'aprovació d'una ordenança fiscal per a adaptar-la a la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

Article 1. Fonament

1. Aquesta ordenança té per objecte l'establiment i la regulació de la taxa pels serveis de recollida, transport, tractament i/o eliminació de residus domèstics no perillosos i perillosos d'acord amb el que disposen els articles 4.1.a) i b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 15 a 19, 20.4.s), 24.2 i 57 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, per l'es aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

2. La regulació continguda en aquesta ordenança s'até als principis i disposicions contingudes en la Llei 7/2022 de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears i el Pla director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no Perillosos de l'Illa d'Eivissa.

3. En tot cas, el servei de recollida d'escombraries té la seva motivació en causes de salubritat i higiene ciutadanes.

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis, de recepció obligatòria, de recollida, transport, tractament i/o eliminació de residus domèstics generats en habitatges, establiments, locals, naus o instal·lacions on s'exerceixen activitats turístiques, industrials, comercials, professionals, artístiques, nàutiques-recreatives, i en general de serveis, en els termes establerts en els plans de prevenció i gestió de residus i en els seus ordenances i reglaments.

2. La taxa serà única, però constarà de dos trams o conceptes: Recollida-Transport i Tractament-Eliminació, sent el primer el corresponent als serveis prestats per l'Ajuntament de manera indirecta (actualment HERBUSA) i el segon a través del contracte d'àmbit insular, també prestat de manera indirecta (UTE GIREF).

3. Els costos dels serveis integraran els següents:

a) Costos de les operacions de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, incloent-hi l'Impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la co-incineració de residus

b) Costos de la vigilància de les operacions de recollida, transport i tractament.

c) Costos de manteniment i vigilància posterior al tancament dels abocadors.

d) Costos de les campanyes de conscienciació i comunicació.

4. La prestació dels serveis és de caràcter general i obligatori, sense que sigui necessària la sol·licitud del contribuent, per la qual cosa s'entendrà utilitzat pels titulars i usuaris d'immobles existents en el municipi i que constitueixin habitatges, allotjaments i locals o establiments oberts o no al públic i qualssevol altres superfícies on es desenvolupin activitats turístiques, comercials, industrials, professionals, artístiques i altres subjectes a l'Impost sobre Activitats Econòmiques, així com, en el cas que s'autoritzin, als titulars de llocs d'amarrament o punts de fondeig.

5. En tots els supòsits es produeix el fet imposable per la sola prestació del servei, amb independència que aquest sigui o no utilitzat pel productor de residus, deixalles o escombraries.

Article 3. Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les altres entitats contemplades en l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que, com a productores o posseïdores de residus domèstics, ocupin o utilitzin habitatges, naus, locals o en general immobles o instal·lacions situats en el municipi ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, habitacionista, superficiari, arrendatari, titular de concessió o autorització o fins i tot de precari.

2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels immobles o instal·lacions, que pot repercutir, si és el cas, les quotes satisfetes sobre les persones usuàries del servei.

3. Respondran solidària o subsidiàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu, les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 41 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

Article 4. Suposats de no subjecció

1. No constitueix el fet imposable de la taxa, el servei de recollida, transport, tractament i/o eliminació dels següents elements:

a) La recollida d'animals domèstics morts.

b) La recollida de vehicles abandonats.

c) La retirada d'enderrocs, enderrocaments o productes similars, procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.

d) La retirada, recollida o reciclatge de residus de tipus industrial la manipulació del qual exigeixi, segons la normativa aplicable, un tracte diferenciat respecte a la resta de residus urbans.

e) La recollida de matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o la recol·lecció o l'abocament dels quals exigeixi l'adopció d'especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.

f) La recollida, transport, tractament i/o eliminació de residus gestionats per la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Insulars de l'illa d'Eivissa que estiguin recollits en l'Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial no tributària relativa al servei de punts nets a l'illa d'Eivissa.

2. No estan subjectes a la taxa els titulars o usuaris dels següents immobles:

a) Els immobles que, de nova edificació, mentre tinguin llicència d'obra major en vigor, durant la vigència d'aquesta, amb el màxim de 36 mesos.

b) Els immobles destinats a places d'aparcament i trasters comunitaris situats en els immobles situats en parcel·les amb diversos immobles i usos comuns.

c) Els immobles sense edificar.

d) Els immobles en estat ruïnós.

Article 5. Meritació

1. Es reportarà la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la prestació del servei. Establert el funcionament del referit servei, la taxa es reportarà el primer dia del període impositiu i és de subjecció obligatòria.

2. En els casos d'altes es produirà la meritació en la data en què es produeixi l'alta, reportant-se íntegre el període en què es produeixi la mateixa.

3. El període impositiu coincideix amb l'any natural.

4. Les quotes anuals es liquidaran en rebuts anuals.

Article 6. Quota tributària

La quota tributària de la taxa, amb caràcter anual, quedarà determinada per l'aplicació de les següents tarifes:

1) Habitatges

Per a la determinació de la quota tributàries s'estableix:

a) Una part fixa, per un import per a cada habitatge de 100m2.

b) Una part variable associada a la superfície construïda de l'immoble que consta a efectes cadastrals.

D'acord amb l'anterior, la quota total seria per habitatge la que correspongui a la suma de totes dues d'acord amb la següent taula de tarifes:

Habitatges particulars, xalets, estudis, etc.::

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

Fins a 100 m2 (inclosos)

126,67 €

63,33 €

190,00 €

b)

Per cada 50 m² o fracció que excedeixi de 100m2 de superfície cadastral, a la quota anterior se li afegirà l'import de:

19,50 €

10,50 €

30,00 €

2) Habitatges objecte de comercialització turística

Per a la determinació de la quota tributària s'estableix:

a) Una part fixa, per un import per a cada habitatge de 100m2.

b) Una part variable associada a la superfície construïda de l'immoble que consta a efectes cadastrals.

D'acord amb l'anterior, la quota total seria per cada plaça turística de l'habitatge turístic que correspongui a la suma de la part fixa i la variable, d'acord amb la següent taula de tarifes:

Habitatges turístics

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

Fins a 100 m2 (inclosos)

193,34 €

96,66 €

290,00 €

b)

Per cada 50 m2 o fracció que excedeixi de 100m2 de superfície cadastral, a la quota anterior se li afegirà l'import de:

100,00 €

50,00 €

150,00 €

3) Empreses turístiques d'allotjament

Per a la determinació de la quota tributària s'estableix una tarifa per cada plaça turística amb la qual compta l'allotjament i s'estableixen trams segons els grups establerts basats en la categoria de l'establiment conforme a la normativa turística:

1. Establiments d'allotjament hoteler: Hotels, hostals, pensions, hotels-apartaments, per plaça turística

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

5 estrelles o equivalent

74,52 €

40,25 €

114,77 €

b)

4 estrelles o equivalent

62,10 €

33,75 €

95,85 €

c)

3 estrelles o equivalent

48,30 €

26,45 €

74,75 €

d)

1 i 2 estrelles o equivalent

45,66 €

24,50 €

70,15 €

2. Establiments d'allotjament hoteler: Hotels Rurals i Agroturismes, per plaça:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

 

74,52 €

40,25 €

114,77 €

3. Apartaments turístics, per apartament:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

 

203,13 €

109,38 €

312,50 €

Els habitatges o les unitats d'allotjament residencial que s'incorporin a una empresa turístic-residencial s'assimilen als habitatges objecte de comercialització turística.

4) Establiments de Restauració i d'establiments d'oferta d'entreteniment

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa per nombre de places/seients amb la qual compta l'allotjament i s'estableixen trams segons els grups establerts, segons la categoria de l'establiment conforme a la normativa turística:

1. Restaurants, barbacoes, etc.:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

Per plaça i número de seient, fins a un màxim de 6.000€

19,48€

10,52€

30,00€

2.Cafeteries, bars de copes, servei d'àpats

Per plaça i número de seient, fins a un màxim de 3.000€

14,62€

7,88€

22,50€

3. Activitats turístiques d'entreteniment (sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concerto i clubs de platja):

Per plaça (persones autoritzades com a aforament màxim)

14,62€

7,88€

22,50€

4. Centres turístics recreatius, esportius, culturals o lúdics:

Per plaça (persones autoritzades com a aforament màxim)

14,62€

7,88€

22,50€

5. Establiments en els quals es realitzin activitats secundàries, com a esdeveniments com a bodes, festejos, tipus banquets, festes, independentment de la seva tipologia, per any:

Cuota anual

3.260,87€

1.739,13€

5.000€

5) Establiments Locals Comercials i Activitats Industrials

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa segons la superfície i el tipus d'activitat:

Locals comercials i industrials en general i, en particular, forns, confiteries, ultramarins, comestibles, carnisseries:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

Entre 0 i 25 m2 inclosos

211,00 €

113,00 €

324,00 €

Entre 25,01 m2 i 50,00 m2 inclosos

285,00 €

153,00 €

438,00 €

Entre 50,01 i 100, 00 m2 inclosos

352,00 €

190,00 €

542,00 €

Entre 100,01 m2 i 200,00 m2 inclosos

513,00 €

277,00 €

790,00 €

A partir de 200,00 m2 la quota s'incrementarà per cada 25 m² o fracció:

Entre 0 i 25,00 m2 inclosos

183,00 €

99,00 €

282,00 €

Entre 25,01 m2 i 50,00 m2 inclosos

245,00 €

132,00 €

377,00 €

A partir de 250,00 m2, per cada 50 m2 o fracció

302,00 €

163,00 €

465,00 €

b)

Despatxos professionals:

- Entre 0,00 m2 i 150,00 m2 inclosos

200,00 €

108,00 €

308,00 €

- Més de 150,00 m2

250,00 €

135,00 €

385,00 €

En cap cas la quantia de la quota per recollida-transporti + tractament-eliminació que es giri als establiments compresos en el present epígraf serà superior a 9.450,00 €.

6) Oficines bancàries i d'estalvis:

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa segons la superfície de l'establiment:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

Entre 0,00 m2 i 150,00 m2 inclosos

584,00 €

314,00 €

898,00 €

Més de 150,01 m2

640,00 €

345,00 €

985,00 €

7) Supermercats o autoserveis, amb serveis múltiples (carnisseria, peixateria, fruiteria, congelats, xarcuteria

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa segons la superfície de l'establiment:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

Fins a 120,00 m2 inclosos

1.625,00 €

875,00 €

2.500,00 €

b)

Entre 120,01 m2 i 220,00 m2 inclosos

1.787,50 €

962,50 €

2.750,00 €

c)

Més de 220 m2

1.950,00 €

1.050,00 €

3.000,00 €

8) Magatzems, grans magatzems majoristes i locals afectes, centres esportius, gasolineres, instal·lacions d'electricitat

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa segons la superfície de l'establiment:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

1a Entre 0 i 200,00 m2 inclosos

597,00 €

321,00 €

918,00 €

b)

2a Entre 200,01 m2 i 400,00 m2 inclosos

848,00 €

457,00 €

1.305,00 €

c)

3a Entre 400,01 m2 i 600,00 m2

1.138,00 €

612,00 €

1.750,00 €

 

A partir de 600,01 m2, per cada 200 m2 o fracció, al resultat d'aplicació dels trams anteriors se li afegirà l'import de:

298,00 €

161,00 €

459,00 €

9) Cristalleries, fusteries, tallers, marmoleries, etc.

Per a la determinació de la quota s'estableix una tarifa segons la superfície de l'establiment:

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

1a Entre 0 i 200,00 m2 inclosos

238,00 €

129,00 €

367,00 €

b)

2a Entre 200,01 m2 i 400,00 m2 inclosos

339,00 €

183,00 €

522,00 €

c)

3a Entre 400,01 m2 i 600,00 m2

454,00 €

245,00 €

699,00 €

10) Altres locals sense activitat, per any

Categoria

Recollida- transport

Tractament- eliminació

Total tarifa

a)

Locals sense activitat

91,00 €

49,00 €

140,00 €

Per a altres establiments no especificats en els apartats anteriors s'aplicarà la tarifa que correspongui per similitud d'ús.

2. L'abonat serà caracteritzat en funció de la unitat de la qual sigui titular, i aquesta al seu torn serà determinada pel seu ús, destí i superfície, i conformement a la tarifa especificada, en funció de l'ús principal i l'activitat de cadascun dels elements privatius que siguin susceptibles d'aprofitament independents i la superfície de cadascun d'ells si és el cas, així com les reduccions que es concedeixin si és el cas.

3. En el cas en el qual s'imposessin o modifiquessin els impostos o cànons alterant el cost del servei cobert per aquestes taxes, les tarifes s'actualitzaran perquè pugui incloure's aquesta modificació i establir-se així l'equilibri de costos i ingressos del servei en aquestes. Aquesta actualització entraria en vigor el dia 1 de gener següent.

Article 7. Reduccions i bonificacions

1. Es preveuen les següents bonificacions:

a) Per participació en recollides separades per a la posterior preparació per a la reutilització i reciclatge en la xarxa insular de punts nets:

Es preveu la bonificació del 5% de la tarifa en el supòsit d'habitatges que constitueixin residència habitual i presentin tiquets de la “Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa” amb un mínim de 10 entrades diferenciades de residus gestionats en aquestes instal·lacions l'any anterior.

Per a això hauran de constar registrats en el sistema d'identificació dels Punts nets.

b) Empreses de distribució alimentària i de restauració amb sistemes de gestió que redueixin de manera significativa i verificable els residus alimentaris

Es preveu una bonificació del 5 per cent de la quota íntegra de la taxa per a aquelles empreses de distribució alimentària i de restauració que tinguin establerts, amb caràcter prioritari, en col·laboració amb entitats d'economia social mancades d'ànim de lucre, sistemes de gestió que redueixin de manera significativa i verificable els residus alimentaris, sempre que el funcionament d'aquests sistemes hagi estat prèviament verificat per l'entitat local.

c) Jubilats i pensionistes

La quota de la taxa es veurà reduïda en un 50 per cent, quan la taxa recaigui en l'habitatge que constitueixi residència habitual de la persona obligada, les persones obligades al pagament per la prestació siguin pensionistes o amb discapacitat (considerant-se a aquest efecte com a persones discapacitades als qui tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100, d'acord amb el barem de la Disposició Addicional Segona de la Llei 26/1990, de 20 de Desembre) i els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors respecte del Salari Mínim Interprofessional (S.M.I.) conformement al següent barem:

Unitat familiar de:

• 6 persones integrants sense superar 3 vegades el S.M.I.

• 5 persones integrants sense superar 2,5 vegades el S.M.I.

• 4 persones integrants sense superar 2 vegades el S.M.I.

• 3 persones integrants sense superar 1,5 vegades el S.M.I.

• 2 persones integrants sense superar 1 vegada el S.M.I.

A l'efecte de l'aplicació de la referida bonificació s'entén per ingressos familiars els corresponents a les persones integrants de la unitat familiar, computant-se com a ingressos, i persones integrants aquells que assenyala la Llei reguladora de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

Els ingressos familiars es justificaran mitjançant còpia de la declaració o declaracions presentades a l'efecte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents a l'exercici immediat anterior al de la sol·licitud de bonificació o mitjançant qualssevol altres documents que expressament poguessin interessar-se per l'Administració Municipal.

L'aplicació de la tarifa bonificada s'efectuarà a instàncies de les persones interessades i tindrà caràcter anual, cessant la seva vigència el 31 de desembre de cada exercici, al final del qual haurà de renovar-se la sol·licitud a l'efecte de la seva aplicació, si escau, per a l'exercici següent.

d) Habitatges que siguin residència habitual de particulars que realitzin compostos de la totalitat de la matèria orgànica que generen:

La quota de la taxa es veurà reduïda en un 30 per cent, quan la taxa recaigui en l'habitatge que constitueixi residència habitual de la persona obligada, en la qual es realitzi acte compostatge, mitjançant la seva incorporació al sistema de compostatge domèstic municipal, donant-se d'alta, abans que finalitzi l'exercici anterior, en el registre creat per l'Ajuntament a tal fi, conformant un cens de persones usuàries de compostatge individual.

A aquest efecte el contribuent declararà la seva vinculació només a un habitatge, situada en el terme municipal.

Una vegada que el contribuent s'ha donat d'alta en aquest programa, podrà presentar la sol·licitud de bonificació de la taxa abans de la fi de termini del pagament en període voluntari o el dia immediatament posterior si fos inhàbil, devent en tot cas, realitzar l'abonament d'aquesta.

La bonificació estarà condicionada al compliment de les condicions del programa, que podrà incloure visites del personal designat per l'Ajuntament, en les quals es comprovi que s'està realitzant compost amb bioresidu d'origen domiciliari.

e) Els subjectes passius que domiciliïn el pagament en una entitat financera gaudiran d'un 5% de l'import de la quota. L'ordre de domiciliació haurà d'estar lliurada i recepcionada a l'Ajuntament amb dos mesos d'antelació a la data d'inici del període voluntari de pagament corresponent a cada matrícula o padró. En un altre cas, l'ordre de domiciliació tindrà efectes a partir de l'exercici següent a aquell en què se sol·liciti. Si el rebut domiciliat fos retornat per l'Entitat bancària, una vegada transcorregut el termini del període voluntari sense que s'hagi fet efectiu, es procedirà a l'inici de la via executiva sense més avís.

2. Per a poder gaudir de les anteriors bonificacions, el subjecte passiu haurà de presentar la sol·licitud en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament, degudament emplenada entre l'1 de gener i el 31 de març.

3. Les bonificacions seran aplicables quan el subjecte passiu beneficiari de la mateixa es trobi al corrent de pagament de les seves obligacions tributàries i no tributàries amb l'Ajuntament a 1 de gener de l'exercici de la meritació de la quota que vagi a ser objecte de bonificació. Es considerarà que els subjectes passius es troben al corrent de pagament quan els deutes que tinguessin arracades a 1 de gener, fossin pagades abans del 31 de gener següent.

4. L'Ajuntament es reserva la facultat d'investigar la veracitat de les declaracions i sol·licituds de bonificacions, sent aplicable l'article 9 sobre infraccions i sancions tributàries.

5. Quan concorrin les circumstàncies per a poder gaudir de més d'una bonificació de les fixades en aquest article, el subjecte passiu només podrà optar per gaudir de la bonificació que li resulti més avantatjosa, sent incompatible amb les altres bonificacions referides als punts anteriors.

Article 8. Padró

1. El Padró de la Taxa conté informació per a gestió de la taxa relativa a la persona obligada al pagament, immoble objecte de taxa, ús i tarifa del servei aplicada.

2. El Padró de la Taxa es conforma amb els titulars amb el següent ordre:

a) El que usi l'immoble amb motiu d'una resolució judicial, concessió administrativa, arrendament d'un bé públic, fins i tot si es trobés en precari.

b) El que figuri com a usufructuari en Cadastre.

c) El que figuri com a únic titular en el Cadastre.

d) El que ocupi o gaudi del bé en cas de cotitularitat en Cadastre.

e) El que figuri amb major percentatge de cotitularitat en Cadastre.

f) Aleatòriament, un dels cotitulars d'igual percentatge de cotitularitat en Cadastre.

g) El representant del causant mentre l'herència es trobi jacent.

3. El padró té caràcter continu i variarà en funció de les resolucions que es dictin, quedant subjectes al pagament de la taxa en el moment de la seva incorporació. Prenent com a base l'exercici precedent, l'Ajuntament confeccionarà el padró, incorporant les altes, baixes i modificacions que s'haguessin produït, tant en llicències d'obertures, actes d'inspecció, declaracions dels interessats i qualsevol altre element que permeti tenir constància fefaent del fet imposable.

4. Les variacions de les dades figurades en la matrícula, tindran efecte a partir del període de cobrança següent al de la data en què s'hagi efectuat la declaració.

5. Els subjectes passius vindran obligats a la presentació de l'oportuna declaració d'alta, baixa o variació, en el termini d'un mes des que la mateixa es produeixi.

6. Les modificacions d'ordre físic (superfície, enderrocament, etc.), jurídic (canvi de titularitat, etc.) o econòmic (canvi d'ús o destí, de classe o categoria, etc.) hauran de ser comunicats a l'administració municipal, i tindran efecte a partir de l'exercici següent a la de la comunicació.

7. En els casos d'alta, la declaració podrà ser substituïda per l'autoliquidació, sistema pel qual es podrà exigir l'ingrés en els casos d'inici de la prestació del servei de recollida d'escombraries.

8. En el moment de la incorporació de nous abonats al Padró, se'ls carregarà l'exercici complet des del moment d'inici del servei, i en tot cas fins al termini màxim permès per llei (4 anys). Això serà en tot cas excepte justificació per a obra nova en la qual serà necessari llicència de primera ocupació o d'activitat; o per a noves segregacions o unions en immobles, per a això serà necessari aportar documentació justificativa de Cadastre.

9. En els epígrafs on la fixació de quotes tingui com a base la superfície de l'immoble, aquesta es determinarà en la forma següent:

a) En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l'establiment i sumant, si és el cas, la superfície de la terrassa ocupada, encara que ho sigui temporalment, per útils, mercaderies o mobiliari que siguin objecte d'exposició al públic o usats per aquest.

b) En els habitatges particulars en general, la superfície tributable serà la total construïda de l'immoble que a tals efectes figuri en el Cadastre Immobiliari respecte de l'Impost sobre Béns immobles.

c) En els habitatges rústics, la superfície tributable serà la total construïda de l'immoble que a tals efectes figuri en el Cadastre Immobiliari respecte de l'Impost sobre Béns immobles. S'exclourà d'aquest total, si és el cas, tots aquells elements destinats a usos o activitats de caràcter rústic, és a dir, que no puguin catalogar-se com a habitatge

Article 9. Gestió tributària

1. Una vegada notificada la liquidació corresponent a l'alta en el padró podran notificar-se col·lectivament les successives liquidacions mitjançant edictes, sense perjudici que l'augment de base imposable sobre la resultant de les declaracions haurà de notificar-se al contribuent amb expressió concreta dels fets i elements addicionals que el motivin, excepte quan la modificació provingui de revaloracions de caràcter general autoritzades per les lleis o es deguin a variacions provocades per la generació de residus.

2. El padró se sotmetrà a exposició pública per al seu examen i reclamació, les quals es resoldran individualment, sense que aquestes afectin la resta.

3. Les quotes exigibles, una vegada inclòs en el padró, s'efectuaran mitjançant rebut. La facturació i cobrament del rebut es farà anualment.

4. En el supòsit de baixes d'activitats no domèstiques deixarà de reportar-se aquesta taxa en aquesta categoria l'endemà natural al qual es comuniqui pel subjecte passiu, de manera fefaent, a l'Ajuntament, el cessament d'aquesta activitat. En el cas de tenir aquestes activitats associades locals, naus, etc., en produir-se aquesta baixa efectiva i deixar d'ingressar la taxa per concepte en el qual estigués recollit, automàticament passarien a considerar-se naus sense activitat i per tant pagant la taxa corresponent a aquesta categoria.

5. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, conformement a les normes del Reglament General de Recaptació.

6. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per a la declaració del qual es formalitzarà l'oportú expedient, d'acord amb el previngut en el vigent Reglament General de Recaptació.

7. Els supòsits d'activitats comercials o de tipus d'immobles no recollits de manera específica o genèrica en els epígrafs del quadre de tarifes de l'Ordenança podran ser objecte de concert fiscal per a la determinació de la quota, a requeriment de l'administració municipal als subjectes passius o els seus substituts; en cas de no subscriure's aquest concert es liquidarà la taxa per l'aplicació de la tarifa de major analogia de les existents en el quadre de tarifes.

8. Podran subscriure's convenis de col·laboració i de caràcter fiscal amb entitats col·laboradores urbanístiques, entitats, institucions i organitzacions representatives dels subjectes passius de les taxes, amb la finalitat de regular el servei de recollida i tractament de residus urbans, així com el compliment de les obligacions formals i materials derivades de la taxa.

​​​​​​​Article 10. Infraccions i sancions tributàries

En tot el relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries, així com a la determinació de les sancions que per les mateixes corresponguin en cada cas, s'aplicaran els preceptes de continguts en els articles 178 et seq. de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, normativa que la desenvolupi, i si és el cas, l'Ordenança general de gestió inspecció i recaptació en vigor.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA. MODIFICACIONS DEL TRIBUT

Les modificacions que s'introdueixin en la regulació de la Taxa, per les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat o per qualssevol altres lleis o disposicions, i que resultin d'aplicació directa, produiran, si és el cas, la corresponent modificació tàcita de la present Ordenança Fiscal.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA. DEROGACIÓ NORMATIVA

Queda derogada l'Ordenança fiscal reguladora de la Taxa de Recollida, Transport, Tractament i Eliminació publicada en el BOIB núm. 175, de 28 de desembre de 2023, i/o totes les normes d'igual o inferior rang que contradiguin o s'oposin al que disposa la present ordenança.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA. APROVACIÓ, ENTRADA EN VIGOR I MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA FISCAL.

La present Ordenança fiscal, aprovada inicialment pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió celebrada el 29 d'octubre del 2024, i transcorregut el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat dins del termini i en la forma escaient cap al·legació, començarà a regir amb efectes des de l'1 de gener de 2025, i continuarà vigent en tant no s'acordi la seva modificació o derogació. En cas de modificació parcial d'aquesta Ordenança fiscal, els articles no modificats continuaran vigents.