Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 839653
Acord del Consell Executiu d’aprovació definitiva del projecte “Reforç de ferm de la Ma-1, del PK 21+000 al 32+000. TM Calvià i Andratx. Versió 3.” Clau 17-08.0-RF

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu el 18 de desembre de 2024 va acordar el següent:

<<Antecedents

1. El 2 de maig de 2017 el Director Insular d'Infraestructures i Mobilitat va emetre una ordre d'estudi, per a la redacció del Projecte de reforç de ferm Ma-1 entre PK 21+000 i 32+000 i Ma-1A, amb clau 17.08.0-RF. Aquesta ordre d'estudi justificava la necessitat del reforç de ferm en base a un informe de rehabilitació de setembre de 2016 realitzat per una empresa externa i informes del propi laboratori de carreteres del Consell de Mallorca.

2. El 27 de juny de 2018 el coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat (DIIM) va ordenar redactar una nova versió del projecte (versió 2) atenent a uns criteris específics de la normativa de rehabilitació de ferms aplicable, Norma 6.3 IC. El 3 d'agost de 2018 es va emetre informe de Supervisió que proposava l'aprovació de la segona versió del projecte (informe 2018-20), no obstant no es va dur a terme l'aprovació d'aquesta versió del projecte.

3. El 9 de desembre de 2022 la Directora Insular d'Infraestructures va emetre una ordre d'estudi complementària que determinava la necessitat de redactar una nova versió del projecte (versió 3) per tal de revisar els preus i suprimir de l'àmbit de l'actuació la carretera Ma-1A, atès que les actuacions ja havien estat previstes en el Projecte de millora de l'enllaç Ma-1 Camp de Mar (clau 16-35.0-ML). Així mateix, determinava l'aplicació de les instruccions sobre les MBMS per dimensionar els ferms d'acord amb les tipologies acordades per la Comissió d'assessorament per a la redacció de projectes de la DIIM reflectides a les actes.

4. El 3 de desembre de 2024 el Director Insular d'Infraestructures i d'ITV va emetre una segona ordre d'estudi complementària que determina la necessitat de revisar els preus, actualitzar normativa vigent i incloure el canvi de tota la senyalització vertical, excepte la presenyalització i sortida immediata com són pòrtics, banderoles o cartells laterals així com els panells de les glorietes; i en conseqüència autoritzava una nova estimació pressupostària de les obres.

5. El Sr. Juan Francisco Fernández Castelló, enginyer tècnic d'obres públiques, el mes de desembre de 2024, va signar el projecte de reforç de ferm de la Ma-1, del PK 21+000 a 32+000. TM Calvià i Andratx. V3 – Clau 17-08.0-RF, amb el vistiplau de la cap del Servei de Planificació i Projectes i del coordinador en Cap de la Direcció Insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles.

6. El projecte consta d'un únic arxiu:

Núm. arxiu

Nom del document

1

17-08.0-RF_Projecte de RF de Ma-1 del PK 21 AL 32 - SEFYCU 3728515

7. El pressupost del projecte per a coneixement de l'administració és de sis milions sis-cents setanta-vuit mil cinc-cents setanta-tres euros amb catorze cèntims (6.678.573,14 €) que inclou, a més del pressupost base de licitació de sis milions tres-cents vuitanta-un mil cent cinquanta euros amb vuitanta-quatre cèntims (6.381.150,84 €), noranta-cinc mil set-cents desset euros amb vint-i-sis cèntims (95.717,26 €) per a conservació del patrimoni cultural i dos-cents un mil set-cents cinc euros amb quatre cèntims (201.705,04 €) per a gestió de residus (10% d'IVA inclòs).

8. El dia 11 de desembre de 2024 es va emetre informe de supervisió núm. 2024-28 favorable al Projecte de reforç de ferm de la Ma-1, del PK 21+000 al 32+000. TM Calvià i Andratx. V3. Clau 17‑08.0‑RF, motiu pel qual es poden iniciar els tràmits per a la seva aprovació. D'acord amb l'informe de supervisió esmentat:

- Les actuacions per executar el projecte estan compreses dins del domini públic, per tant, no hi ha parcel·les ni terrenys afectats.

- Quant als serveis afectats s'indica que els serveis estan situats a més profunditat que les actuacions previstes en el projecte.

- No cal subjectar el projecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària o simplificada, al no trobar-se en cap dels supòsits considerats en l'article 13 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Per tant, no és preceptiva.

- Tenint en compte la naturalesa del projecte, consistent en un reforç de ferm, i d'acord amb el punt 1r de l'article 149 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l'article 19 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de Comunitat Autònoma de les Illes Balears no és preceptiva l'exposició pública del projecte.

- El projecte inclou una estimació de reparació, si escau, de part dels ferms de les carreteres Ma1020 i Ma-1A (ambdues de titularitat del Consell de Mallorca) i per vials de titularitat municipal (Ajuntament de Calvià) per els diferents desviaments de trànsit. En cas que finalment s'actuï sobre vials de titularitat municipal serà necessari obtenir l'autorització del consistori corresponent prèviament a l'execució de les esmentades actuacions.

Fonaments de dret

1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.

2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

3. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de dia 29 de juliol de 2023), en què s'estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.

4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.

5. L'acord del Consell Executiu de dia 2 de març de 2023 (BOIB núm.30, de dia 9 de març de 2023) pel qual es delega en el conseller executiu o consellera executiva competent per raó de la matèria l'aprovació dels projectes d'obra amb un pressupost base de licitació inferior a cinquanta mil euros, excepte que comportin l'expropiació forçosa de béns.

6. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.

Per tot l'exposat, atès que es tracta d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros, el conseller executiu del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d'

ACORD

1. Aprovar definitivament el projecte de reforç de ferm de la Ma-1, del PK 21+000 a 32+000. TM Calvià i Andratx. V3 – Clau 17-08.0-RF, redactat el mes de desembre de 2024, que consta del document indicat a l'apartat sis dels antecedents del present acord, amb un pressupost per al coneixement de l'Administració que ascendeix a sis milions sis-cents setanta-vuit mil cinc-cents setanta-tres euros amb catorze cèntims (6.678.573,14 €) que inclou, a més del pressupost base de licitació de sis milions tres-cents vuitanta-un mil cent cinquanta euros amb vuitanta-quatre cèntims (6.381.150,84 €), noranta-cinc mil set-cents desset euros amb vint-i-sis cèntims (95.717,26 €) per a conservació del patrimoni cultural i dos-cents un mil set-cents cinc euros amb quatre cèntims (201.705,04 €) per a gestió de residus (10% d'IVA inclòs).

2. Publicar aquest acord en el BOIB.

Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. >>

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (19 de desembre de 2024)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures Fernando Rubio Aguiló