Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 839604
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa relativa a la Recollida de Residus Sòlids Urbans. Expedient 6093/2024
Publicació definitiva de la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa relativa al Servei de Recollida de Residus Sòlids Urbans de l'Ajuntament de Sóller.
Per acord de Ple de data 30 d'octubre de 2024 es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la Taxa relativa al Servei de Recollida de Residus Sòlids Urbans. Finalitzat el període d'exposició pública no s'han presentat al-legacions i en conseqüència l'acord d'aprovació inicial esdevé definitiu.
Seguits doncs tots el tràmits reglamentaris es publica el texte íntegre de l'Ordenança que queda redactat de la següent manera:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DEL SERVEI D'ELIMINACIÓ I RECOLLIDA DE FEMS O RESIDUS SÒLIDS URBANS.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
A fi de contribuir a aconseguir els objectius establerts en la Directiva 2008/98/CE, de 30 de maig de 2018, sobre residus i en la Directiva (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, que la modifica, la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, entre altres aspectes, va modificar el règim jurídic aplicable a la prevenció, producció i gestió de residus, reforçant la recollida separada i impulsant la implantació de sistemes de pagament per generació en el cobrament de la taxa o prestació patrimonial de caràcter no tributari corresponent.
L'article 11.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, dona cobertura legal al mandat del legislador. Amb aquest objectiu, aquesta Entitat local ha modificat la present ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida, transport i tractament de residus.
En la seva elaboració s'ha tingut en compte :
1.- L'estructura de l'empresa Sóller 2010, actual gestora de la recollida i transport dels residus sòlids urbans fins a l'estació incineradora de Palma, que fa que s'hagi optat per modificar el sistema de tarifes com detallam a continuació, ja que a hores d'ara no hi ha infraestructura creada per fer una recollida porta a porta, amb borses individualitzades o en contenidors amb lectors intel·ligents.
2.- La modificació de la taxa per s'ha efectuat introduïnt el cobrament en funció de les Tm generades de rebuig, dividint el municipi en 4 sectors, i la utilització de camions amb balança incorporada per determinar el pes de rebuig generat per cadascun dels 4 sectors en què es divideix el municipi, i modular la taxa en funció del volum de rebuig generat en el període passat.
Article 1r. Fonament i naturalesa
Aquesta Entitat Local, en ús de les facultats contingudes en els articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa en l'article 20.4.s) en relació amb els articles 15 a 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i d'acord amb la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, aquest Ajuntament modifica la taxa per la prestació del servei d'eliminació i recollida de fems o residus sòlids urbans, que es regirà per la present Ordenança fiscal, les normes de la qual atenen al que es disposa en l'article 57 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Article 2n. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la Taxa la prestació del servei, de recepció obligatòria, d'eliminació i recollida de fems i residus sòlids urbans de habitatges, activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.
2. A tal efecte, es consideren fems i residus sòlids urbans i deixalles d'alimentació o detritus procedents de neteja normal de locals o habitatges i s'exclouen de tal concepte els residus de tipus industrial, runa d'obres, detritus humans, matèries materials contaminats, corrosius, perillosos o que la seva recollida o abocament exigeix l'adopció d'especials mides higièniques, profilàctiques o de seguretat.
3. No està subjecta a la taxa la presentació dels següents serveis:
a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústria, hospitals i laboratoris.
b) Recollida escòries i cendres de calefaccions centrals.
c) Recollida de runes d'obres.
Article 3r. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, que ocupen, ja sigui a títol de propietari o usufructuari, habitacionista, llogater o, fins i tot de precari.
2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, en el seu cas, en les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquelles, beneficiaris del servei.
Article 4t. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a que es refereixen els articles 42 de la Llei General Tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els sindicats, interventors o liquidadors de fallits i entitats en general, en els supòsits i amb l'assoliment que assenyala l'article 43 de la Llei General Tributària.
Article 5è. Bonificacions
1. S'estableix una bonificació del 75% de la quota corresponent a habitatges quan el contribuent no disposi d'ingressos anuals atribuïdes a la unitat familiar superiors al salari mínim interprofessional multiplicat pel coeficient 1,25.
2. S'estableix una bonificació del 85% de la quota corresponent a habitatges quan el contribuent no tingui patrimoni propi, ni disposi d'uns ingressos anuals per unitat familiar inferiors al salari mínim interprofessional.
3. La comissió de Serveis Socials reglamentarà els requisits i criteris de selecció.
4. Previ informe de la comissió de serveis socials la comissió de govern resoldrà les sol·licituds.
Article 6è. Quota Tributària
1. La quota tributària consistirà amb una quota fixa i una variable i es determina en funció de la naturalesa, quantitat i característiques específiques dels residus, amb els imports calculats d'acord a l'estudi econòmic financer adjuntat a l'expedient per determinar el cost del servei:
a) La part fixa de la quota consistirà en una quantitat que es determinarà per unitat d'habitatge o local/ activitat, en funció de la tipologia de l'immoble segons les dades del la Direcció General del Cadastre o en el seu cas, segons l'activitat què es desenvolupa al immoble.
|
Quota fixa semestral |
Quota fixa anual |
Habitatge |
82,94 |
165,88 |
Habitatge + 100 m. |
45,61 |
91,22 |
Habitatge bon (85) |
13,61 |
27,22 |
Habitatge bon (75) |
21,78 |
43,56 |
Hotels fins 3 * |
30,01 |
60,02 |
Hotels sup. A 3 * |
82,94 |
165,88 |
Locals comercials |
182,20 |
364,40 |
Carnisseries i peixt. |
209,45 |
418,90 |
Productes al. + 200 m |
4.093,47 |
8.186,94 |
Productes al. 100-200m |
2.043,65 |
4.087,30 |
Productes al 51- 100 m |
626,87 |
1.253,74 |
Productes al. < 50 m |
370,91 |
741,82 |
Tallers reparació |
246,12 |
492,24 |
Sales festes, discos |
656,79 |
1.313,58 |
Bars |
296,85 |
593,70 |
Cafeteries |
630,95 |
1.261,99 |
Restaurants <100m |
664,44 |
1.328,88 |
Restaurants >100m |
850,71 |
1.701,42 |
Establiments menjar per endur-se'n |
370,91 |
741,82 |
b) La part variable de la quota es determinarà per unitat d'habitatge o local/activitat, en funció del volum de residus generats, calculat mitjançant la variació percentual interanual de la generació de rebuts de les 4 zones en què es divideix el municipi segons l'annex a aquesta Ordenança.
L'import serà segons la següent taula
|
Quota variable semestral |
Quota variable anual |
Habitatge |
46,65*QR |
93,30*QR |
Habitatge + 100 m. |
25,66*QR |
51,32*QR |
Habitatge bon (85) |
7,66*QR |
15,32*QR |
Habitatge bon (75) |
12,25*QR |
24,50*QR |
Hotels fins 3 * |
16,88*QR |
33,76*QR |
Hotels sup. A 3 * |
46,65*QR |
93,30*QR |
Locals comercials |
102,49*QR |
204,98*QR |
Carnisseries i peixt. |
117,81*QR |
235,62*QR |
Productes al. + 200 m |
2.032,58*QR |
4.065,16*QR |
Productes al. 100-200m |
1.149,55*QR |
2.299,10*QR |
Productes al. 51- 100 m |
352,62*QR |
705,24*QR |
Productes al. < 50 m |
208,64*QR |
417,28*QR |
Tallers reparació |
138,44*QR |
276,88*QR |
Sales festes, discos |
369,45*QR |
738,90*QR |
Bars |
166,98*QR |
333,96*QR |
Cafeteries |
354,91*QR |
709,82*QR |
Restaurants <100m |
373,75*QR |
747,50*QR |
Restaurants >100m |
478,52*QR |
957,04*QR |
Establiments menjar per endur-se'n |
208,64*QR |
417,28*QR |
L'import total de la taxa es desglossa en un 63% pel concepte de recollida i un 37% pel de tractament.
En aquelles zones del terme municipal situades fora del nucli urbà a les quals es doti una cobertura expressa del servei de recollida, s'aplicaran les tarifes dels apartats anteriors incrementades en un 63,12%.
Tots aquells immobles que estiguin a més de 100 metres del contenidor, se'ls aplicaran les tarifes anteriors amb una bonificació del 45 %, sempre i quan estiguin dins sòl rústic.
L'import total de la taxa vindrà determinada per la fórmula:
Taxa= Quota fixa+(Quota variable * Coeficient de rebuig (QR) )
Els valors determinats pel coeficient de rebuig vindran determinats per la variació interanual a cadascuna de les 4 zones del municipi de la generació en tones de rebuig:
Hi haurà 6 trams de valor del QR;
Tram 1: 1
Tram 2: 0,95
Tram 3: 0,90
Tram 4: 0,85
Tram 5: 0,80
Tram 6: 0,75
Per cada disminució / increment percentual, en la generació de residus, superior al 2 % i inferior o igual al 4%, es baixarà / pujarà un esglaó en els valors del QR.
Per cada disminució / increment percentual, en la generació de residus,superior a 4 % i inferior o igual al 6%, es baixaran / pujaran dos esglaons en els valors del QR.
Per cada disminució / increment percentual, en la generació de residus, superior al 6 % i inferior o igual al 8%, es baixaran / pujaran tres esglaons en els valors del QR.
Per cada disminució / increment percentual, en la generació de residus, superior al 8 % , es baixaran / pujaran quatre esglaons en els valors del QR.
El coeficient de rebuig partirà de valor igual a la unitat (1) i mai podrà ser superior a aquest, ni inferior a 0,75.
L'aplicació del valor del coeficient tindrà efectes a l'exercici següent al qual es tinguin les dades de generació de rebuig.
Les dades de la variació de la generació de rebuig per cada sector seran facilitades per l'empresa encarregada de la recollida i transport dels residus, ja que el sistema de recollida disposa de balances per mesurar els viatges fets pels camions.
Article 7è. Meritació
1.- Atès que el servei de recollida de fems cobreix tot el terme municipal, ja sigui com a recollida domiciliaria o en contenidors situats en punts estàtics, la taxa meritarà i neix l'obligació de contribuir en el moment que l'immoble on està situada l'habitatge o local susceptible de produir residus sòlids estigui en condicions d'utilització.
2.- Establert i en funcionament aquest servei, les quotes es meritaran el primer dia de cada mes natural, excepte que l'ampliació del servei es produís amb posterioritat a l'esmentada data, en aquest cas, la meritació s'entendrà produïda el dia que s'iniciï la prestació del servei.
Article 8è. Normes de Gestió
En els locals comercials, en general, la superfície tributable, serà la total construïda de l'establiment i que figuri a les dades de la Dirección General del Catastro.
Article 9è. Declaració i ingrés
1. Les altes que es produeixen dins el semestre, sortiran afectats des de la data en què neix l'obligació de contribuir; a tal efecte, els subjectes passius presentaran les corresponents declaracions d'alta i bases tributàries amb anterioritat i com a requisit previ a l'inici de la presentació del servei.
Per l'Administració se procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponents a l'Alta en el Padró, amb expressió de:
a) Els elements essencials de la liquidació.
b) Els mitjans d'impugnació que puguin ser exercits amb indicació de terminis i organismes en què hauran de ser interposats.
c) Lloc, termini i forma en què ha de ser satisfeta el deute tributari.
2. Quan es conegui, ja d'ofici o per comunicació dels interessats qualsevol variació de les dades que figuren en la matrícula, es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents, que sortiran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en què s'hagi efectuat la declaració.
3. El cobrament de les quotes s'efectuarà semestralment, mitjançant rebut derivat de la matrícula.
Article 10è. Infraccions i sancions
En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que a les mateixes corresponen en cada cas, s'estarà en el disposat en els articles 178 i següents de la Llei General Tributària.
Disposició final
La present Ordenança fiscal, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i serà d'aplicació a partir del dia 1 de gener de 2025, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.
ANNEX 1 SECTORS RECOLLIDA RESIDUS
SECTOR 1
C/ Isabel II (tot)
C/Germans Bianor
Camí Vell de Palma
Hotel Ca'l Bisbe
Estació de Ferrocarril
Plaça Constitució i voltants
C/ Sant Jaume
Plaça Antoni Maura
C/ Joan Marquès Arbona
Camí de Ca'n Vives
Barriada dels Estiradors
Torrentó de Ca'n Creueta
C/ Juli Ramis
Zona de l'Institut Guillem Colom Casasnovas
Biniaraix
Camí de's Dragonar
C/ Capità Angelats
Camí de Ca'n Padaçot
Restaurant Sa Frontera
Zona de petanca del Poliesportiu
Aparcament devora Restaurant Sa Taverneta (Camí Figuera)
Camp de Futbol
Camí de's Murterar i Bar Ca'n Rave
Barriada de ses Setcases
Cooperativa i carretera de Fornalutx
C/ Bisbe Mateu Colom i Escolàpies
Fusteria Ca'n Dols
C/ Santa Teresa
Hotel Ca n'Ai
SECTOR 2
C/ Lluna
Plaça del Mercat
C/ Palou
C/ Victòria
Plaça Teixidores
Gran Hotel i Hostal Nadal
C/ Romaguera
Camp de s'Oca
C/ Gran Via
Camp Llarg (de Cetre a carretera Desviament)
Camp Llarg (de Cetre a benzinera)
Alqueria des Comte
Rentadores de Ca'n Bach, a Cm. Rentadores
Camí de Cas Jurat
Barriada Sa Calatrava
C/ Andreu Coll
Av. Astúries
Camí de s'Ermita
Camí de Ses Fontanelles
Supermercat Eroski (Carrer Prosperitat)
C/Prosperitat
Carreró d'en Figa
Ca na Reus (Camí d'en Bou)
Ses Argiles
Camí de la Villalonga i voltants
Ca'n Domàtiga
Església de l'Horta
Camí de Sa Figuera
SECTOR 3
Carretera Desviament (Can Repic)
C/Cetre
Poetessa Francisca Alcover (l'Horta)
Centre Escolar Es Puig
Poliesportiu municipal Son Angelats
Polígon industrial Son Angelats
Deixalles (Ctra. Desviament)
Agromart (Ctra. Desviament)
Restaurant Sa Frontera (Ctra. Deià)
Hostal Es Port (Carrer Antoni Montis)
Avinguda 11 de Maig
Plaça Reis de Mallorca
C/ Poeta Mossèn Costa i Llobera
C/ Xaloc
Camí des Cingle
Base naval
Sa Llonja
C/ Marina
C/ Antoni Montis
C/ Canonge Oliver
C/ Santa Maria del Camí
C/ Lepanto
Carretera Port de Sóller
Platja de Ca'n Repic
SECTOR 4
Restaurant Cas Carreter (Carrer de Cetre)
C/ Sa Mar
C/ Sa Filadora
Barriada Es Monument
Carretera Vella del Port
Zona de sa Roca Rotja
Santa Catalina
Club Nàutic
Embarcadero
Hotel Fergus (Carrer Esglesia del Port)
Passeig Es Través
C/ França i Puerto Rico
C/ Bèlgica
C/ Mestral
C/ Tramuntana
Aparcament darrera restaurant Es Canyis
Carretera del Far i Muleta
Bens d'Avall
Mirador de ses Barques
Camí de Balitx
Capelleta
Carretera de Palma fins entrada túnel
Aparcament de Ca'n Tinet
Aparcament de Sa Mola
Document signat electrònicament al marge (18 de desembre de 2024)
El batle Miquel Nadal Vaquer