Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 838084
Resolució del conseller de Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa prèvia, es declara la utilitat pública a efectes de l’interès general i s’aprova el projecte d’execució del parc fotovoltaic Cugulutx, de 1.935 kW ubicat al polígon 41 parcel·la 143 de Llucmajor (RE024/22)
Fets
1. El 5 d'agost de 2022 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de UNIVERGY ES SPC 48 SL, amb NIF B88630181, on sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte d'un parc fotovoltaic.
2. El 24 d'octubre de 2022, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració d'utilitat pública, de l'autorització administrativa prèvia i l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.
3. El 25 d'octubre de 2022 es va trametre la documentació per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.
4. El 25 d'octubre de 2022 es varen iniciar les consultes a les administracions afectades (Ajuntament de Llucmajor i Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca).
5. El 29 d'octubre de 2022, es va publicar en el BOIB núm. 140 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.
6. El 16 de gener de 2023 va tenir entrada informe tècnic d'esmena de deficiències de la Comissió de Medi Ambient.
7. El 8 de febrer de 2023, va tenir entrada un informe favorable del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl sol·licitat per la Comissió de Medi Ambient.
8. El 24 de març de 2023 el promotor va esmenar les deficiències de la Comissió de Medi Ambient.
9. El 2 de maig de 2023 la Comissió de Medi Ambient va formular la resolució d'impacte ambiental determinant la subjecció del projecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària.
10. El 6 de novembre de 2023 i el 23 de gener de 2024 el promotor va esmenar les deficiències de l'informe del Servei d'Agricultura inclòs a la resolució d'impacte ambiental de la Comissió de Medi Ambient (CMAIB 162a/22).
11. El 21 de novembre de 2023 va tenir entrada un informe favorable del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Mallorca sol·licitat per la Comissió de Medi Ambient (CMAIB 162a/22).
12. El 8 de febrer de 2024 el promotor va presentar la documentació per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
13. El 28 de febrer de 2024 va tenir entrada informe del Servei d'Agricultura on indica que no correspon emetre informe.
14. El 22 d'abril de 2024 es varen iniciar noves consultes a les administracions afectades.
15. El 24 d'abril de 2024 va tenir entrada informe favorable del Servei de Canvi Climàtic.
16. El 27 d'abril de 2024, es va publicar en el BOIB núm. 56 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.
17. El 7 de maig de 2024 es va emetre informe amb condicions per part de la Direcció General d'Emergències i Interior.
18. El 4 de juny de 2024 es va emetre informe favorable amb condicions per part del Servei de Protecció d'Espècies.
19. El 5 de juny de 2024 va tenir entrada la resposta favorable de REE.
20. El 14 de juny de 2024 va tenir entrada informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca on informa que no es preceptiu informar.
21. El 20 de juny de 2024 es va trametre la documentació per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
22. L'1 de juliol de 2024 va tenir entrada informe favorable amb condicions del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca.
23. El 30 de juliol de 2024 va tenir entrada informe amb condicions del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.
24. El 26 d'agost de 2024 el promotor va respondre a l'informe de la Direcció General d'Emergències i Interior.
25. El 9 de setembre de 2024 el promotor va respondre als informes del Servei d'Ordenació del Territori i del Servei d'Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca així com els informes del Servei d'Estudis i Planificació i del Servei de Protecció d'Espècies.
26. El 13 de novembre de 2024 la Direcció General d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental va dictar la Declaració d'Impacte Ambiental favorable.
27. El 16 de desembre de 2024 el promotor presenta el projecte executiu i sol·licita l'aprovació del projecte d'execució.
28. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic han examinat la documentació aportada i han emès un informe en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de declaració d'utilitat pública, autorització administrativa i aprovació del projecte d'execució.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.
2. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
3. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
4. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.
5. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
6. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.
7. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
8. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
9. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
10. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
11. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 21 de maig de 2024 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Atorgar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Cugulutx, de 1.935 kW ubicat al polígon 41 parcel·la 143 de Llucmajor, promogut per UNIVERGY ES SPC 48 SL amb NIF B88630181, amb les característiques següents:
Expedient: RE024/22 parc fotovoltaic Cugulutx
Dades tècniques:
- Ocupació territorial de 31.900 m2.
- 3.416 panells solars de 660 Wp de potència unitària; per tant, la potència total de pic és de 2.255 kWp.
- Nou inversors de 215 kW cada un, amb una potència nominal total de 1.935 kWn.
- 1 Centre de Transformació que eleva la corrent de 800V a 15 kV de 1.880 kVA.
- 1 Centre de Maniobra i Mesura CMM.
- Línia d'evacuació soterrada, de 133 m de longitud.
- Connexió a la Línia de Mitja Tensió ANTELM que pertany a la SET CALABLAVA a la tensió de 15 kV.
La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
2. Declarar la utilitat pública del parc fotovoltaic Cugulutx, als efectes prevists en la disposició addicional desena de la Llei 10/2019.
3. Aprovar el projecte d'execució del parc fotovoltaic, signat el 16 de desembre de 2024 per Ginés Martínez Pérez, sense entrar a valorar-ne tècnicament el contingut.
4. La validesa d'aquesta autorització administrativa, declaració d'utilitat pública a efectes de la declaració de l'interès general i l'aprovació del projecte d'execució queda condicionada a:
- Compliment de les condicions de la Declaració d'Impacte Ambiental de 13 de novembre de 2024 i dels informes de les administracions afectades.
- Compliment de totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes a l'EIA.
- Compensar mitjançant cultius agrícoles de secà en el mateix municipi una superfície equivalent a 1,9 ha i durant tota la vida útil de la instal·lació.
5. Disposar que, abans de l'inici de les obres, el promotor ha de presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la documentació següent:
- Justificant d'haver liquidat davant l'ajuntament la tributació municipal corresponent, tal com preveu l'article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
- Nomenament de l'auditor ambiental i del tècnic director d'obres.
- Pla de vigilància i seguiment redactat per l'auditor ambiental que, a més d'incloure el contingut mínim establert a la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, haurà de preveure l'emissió d'informes de seguiment durant la fase de construcció amb una periodicitat de 15 dies que certifiqui el compliment de les mesures preventives, correctores i compensatòries de l'estudi d'impacte ambiental, les condicions de l'annex F del Decret 33/2015, i els condicionants de la declaració d'impacte ambiental, i dels altres informes emesos.
- Per una altra banda, el Pla de Vigilància Ambiental haurà d'incorporar el control i seguiment de:
- Aportar una prospecció prèvia per tal de detectar la possible presencia d'exemplars de la tortuga mediterrània, que s'hauran de traslladar a un lloc proper i segur de condicions similars.
- Aportar una declaració responsable signada pel promotor i/o el propietari on quedi establerta la correcta gestió dels panells fotovoltaics, d'acord amb el que es preveu al RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus, aparells elèctrics i electrònics.
6. Indicar que, una vegada executades les instal·lacions objecte d'aquesta autorització, el titular ha de presentar la sol·licitud de posada en servei, a la qual ha d'adjuntar un certificat de final d'obra subscrit per un tècnic facultatiu, així com les proves reglamentàries i la resta de documentació que exigeix la reglamentació vigent.
7. L'execució d'aquestes obres està prevista en 9 mesos des de l'inici de les mateixes.
8. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.
9. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a la data de la signatura electrònica (18 de desembre de 2024)
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 067, de 21/05/2024)