Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ARTÀ
Núm. 837880
Aprovació definitiva de la modificació de les ordenances fiscals per a 2025
Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública per presentar reclamacions contra els acords de modificació de les ordenances fiscals, adoptats pel Ple de l'Ajuntament a la sessió de 28 d'octubre de 2024, sense que s'hagi formulat cap reclamació, queden definitivament aprovats els acords que es detallen a continuació, de conformitat amb el que preveu l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, per la qual cosa procedeix la publicació del text íntegre d'aquestes modificacions, als efectes de la seva entrada en vigor.
Aquestes modificacions entraran en vigor, un cop publicat el text íntegre en el BOIB, l'1 de gener de 2025.
El text íntegre de les ordenances, amb les modificacions, és el següent:
“ORDENANÇA NÚM. 4, REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA
Article 1r. Fet imposable
1. L'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana és un tribut municipal i directe, el fet imposable del qual el constitueix l'increment de valor que experimenten els terrenys de naturalesa urbana i que es manifesti a conseqüència de la transmissió de la propietat per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitatiu del domini, sobre els terrenys esmentats.
Les transmissions, l'increment de les quals s'hagi posat de manifest en un període inferior a 1 any, també se sotmeten al gravamen d'aquest impost.
2. El títol a què es refereix l'apartat anterior podrà consistir en:
a) Negoci jurídic "mortis causa".
b) Negoci jurídic "inter vivos", sia de caràcter onerós o gratuït.
c) Alienació en subhasta pública.
d) Expropiació forçosa.
e) Aportacions de terrenys i immobles urbans a una societat i les adjudicacions en dissoldre's.
f) Actes de constitució i transmissió de drets reals, tals com a usdefruits, censos, usos i habitació, drets de superfície.
Article 2on. Supòsits de no subjecció
1. No està subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics als efectes de l'Impost sobre Béns Immobles. En conseqüència amb això està subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys que hagin de tenir la consideració d'urbans a efectes de l'esmentat Impost sobre Béns Immobles, amb independència que es contemplin o no com a tals en el Cadastre o en el Padró d'aquell.
2. No s'acreditarà aquest Impost en les transmissions de terrenys de naturalesa urbana derivades d'operacions a les quals resulti aplicable el règim especial de fusions, escissions, aportacions de branques d'activitat o aportacions no dineràries especials, a excepció dels terrenys que s'aportin a l'empara del que preveu l'article 108 de la Llei 43/1995, de 27 de desembre, de l'Impost sobre Societats, quan no estiguin integrats en una branca d'activitat.
3. No s'acreditarà l'impost amb ocasió de les transmissions de terrenys de naturalesa urbana que es realitzin com a conseqüència de les operacions relatives als processos d'adscripció a una societat anònima esportiva de nova creació, sempre que s'ajustin a les normes de la Llei 20/1990, de 15 d'octubre, de l'Esport i el Reial Decret 1084/1991, de 15 de juliol, sobre societats anònimes esportives.
4. No es produirà la subjecció a l'Impost en els supòsits d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que a favor seu i en pagament d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.
Tampoc es produirà la subjecció a l'Impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills, com a conseqüència del compliment de Sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui com sigui el règim econòmic matrimonial.
5. En la posterior transmissió dels esmentats terrenys s'entendrà que el nombre d'anys a través dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor no s'ha interromput per causa de la transmissió de les operacions citades en els apartats 2,3 i 4.
6. No es reportarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S. a. regulada en la disposició addicional setena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre, de reestructuració i resolució d'entitats de crèdit, que se li hagin transferit, d'acord amb allò que s'ha fixat en l'article 48 del Reial decret 1559/2012, de 15 de novembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.
No es produirà la meritació de l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S. a., a entitats participades directa o indirectament per aquesta Societat en almenys el 50% del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada al moment immediatament anterior a la transmissió, o com a conseqüència d'aquesta.
No es reportarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S. a., o per les entitats constituïdes per aquesta per complir amb el seu objecte social, als fons d'actius bancaris, a què es refereix la disposició addicional desena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre.
No es reportarà l'impost per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els citats Fons durant el període de temps de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst a l'apartat 10 d'aquesta disposició addicional desena.
En la posterior transmissió dels immobles s'entendrà que el nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys no s'ha interromput per causa de la transmissió derivada de les operacions previstes en aquest apartat.
7. Tampoc es produirà la subjecció a l'impost en les transmissions de terrenys respecte dels quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors d'aquests terrenys en les dates de transmissió i adquisició.
Per a això, l'interessat a acreditar la inexistència d'increment de valor haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, entenent-se per interessats, a aquests efectes, les persones o les entitats a què es refereix l'article 106 del Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Per constatar la inexistència d'increment de valor, com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny es prendrà en cada cas el major dels següents valors, sense que a aquests efectes puguin computar-se les despeses o els tributs que gravin aquestes operacions:
a. el que consti en el títol que documenti l'operació.
b. el comprovat, en el seu cas, per l'Administració tributària.
Quan es tracti de la transmissió d'un immoble en el qual hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquests efectes el que resulti d'aplicar la proporció que representi en la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplicarà tant al valor de transmissió com, en el seu cas, al d'adquisició.
Si l'adquisició o la transmissió hagués estat a títol lucratiu s'aplicaran les regles dels paràgrafs anteriors prenent, en el seu cas, pel primer dels dos valors a comparar assenyalats anteriorment, el declarat en l'Impost sobre Successions i Donacions.
En la posterior transmissió dels immobles als quals es refereix aquest apartat, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que es disposa en aquest paràgraf no serà d'aplicació en els supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que es disposa a l'apartat 2 d'aquesta clàusula o en la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost de societats.
Article 3er. Subjectes passius
1. És subjecte passiu de l'impost a títol de contribuent:
a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudiment limitatius del domini, a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l'entitat a que es refereix la Llei General Tributària, que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o es transmeti el dret real de què es tracti.
b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudiment limitatius del domini, a títol onerós, la persona física o jurídica, o l'entitat a que es refereix la Llei General Tributària, que transmeti el terreny, o que constitueixi o transmeti el dret real de que es tracti.
2. En les supòsits a que es refereix la lletra b) de l'apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l'entitat a que es refereix la Llei General Tributària, que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de que es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.
Article 4rt. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de l'esmentada llei.
2. Responen solidàriament de les obligacions tributàries totes les persones que siguin causants d'una infracció tributària o que col·laborin a cometre-la.
3. En el cas de societats o entitats dissoltes i liquidades, les seves obligacions tributàries pendents es transmetran als socis o partícips en el capital, que respondran d'elles solidàriament i fins el límit del valor de la quota de liquidació que se'ls hagués adjudicat.
4. Els administradors de persones jurídiques que no van realitzar els actes de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries d'aquelles respondran subsidiàriament dels deutes següents:
a) Quan s'ha comès una infracció tributària simple, de l'import de la sanció.
b) Quan s'ha comès una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.
c) En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l'import de les obligacions tributàries pendents en la data de cessament.
5. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària.
Article 5è. Exempcions.
1. Estan exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència de:
a) La constitució i la transmissió de qualsevol drets de servatge.
b) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com Conjunt Històric Artístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons l'establert en la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles. Per a poder gaudir d'aquest benefici fiscal caldrà acreditar que les obres de conservació o rehabilitació dels immobles han estat finançades pel subjectes passiu o els seus ascendents, fins el primer grau, i que la despesa efectivament realitzada en el període dels últims cinc anys, no ha estat inferior al deu per cent del valor cadastral assignat a l'immoble en el moment de la meritació de l'impost.
c) Les transmissions realitzades en ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant d'aquest, per a la cancel·lació de deutes garantits amb hipoteca que recaigui sobre aquesta, contretes amb entitats de crèdit o qualsevols altra entitat que, de manera professional, realitzi l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.
Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.
Per tenir dret a l'exempció es requereix que el deutor o el garant transmitent o qualsevol altre membre de la seva unitat familiar no disposi, al moment de poder evitar l'alienació de l'habitatge, d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat del deute hipotecari. Es presumirà el compliment d'aquest requisit. No obstant això, si amb posterioritat es comprovés el contrari, es procedirà a girar la liquidació tributària corresponent.
A aquests efectes, es considerarà habitatge habitual aquella en la qual hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini fos inferior als dos anys.
Respecte al concepte d'unitat familiar, s'estarà al que es disposa en la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Imposts de societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A aquests efectes, s'equipararà el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.
La concurrència dels requisits se circumscriu i s'acreditarà pel transmitent davant aquesta corporació conforme al previst en l'article 105.1 c) del Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
2. També estan exempts d'aquest impost els corresponents increments de valor quan la condició de subjecte passiu recaigui sobre les persones o entitats següents:
a) L'Estat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i altres Entitats locals a les quals pertany aquest Ajuntament, així com llurs organismes autònoms de caràcter administratiu.
b) Aquest municipi i les entitats locals que hi estan integrades o que en formin part, a més dels seus organismes autònoms de caràcter administratiu.
c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o de benèfico-docents.
d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i de mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'Ordenació i Supervisió dels Segurs Privats.
e) Les persones o entitats a favor de les quals se'ls hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.
f) Els titulars de concessions administratives revertibles quant als terrenys afectes a aquestes.
g) La Creu Roja Espanyola.
6è. Bonificacions.
1. D'acord amb l'establert a l'article 108.4 del RD 2/2004, de 5 de març, s'estableix una bonificació del 95% de la quota íntegra de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudi limitatius del domini, realitzades a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats, els ascendents i adoptants en línia recta de primer grau, i els cònjuges o parelles de fet. Per fer efectiva l'esmentada bonificació el subjecte passiu aportarà el corresponent document públic d'acceptació d'herència.
2. S'estableix una bonificació del 75% de la quota íntegra de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudi limitatius del domini, realitzades a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats, els ascendents i adoptants en línia recta de segon grau. Per fer efectiva l'esmentada bonificació el subjecte passiu aportarà el corresponent document públic d'acceptació d'herència.
3. S'estableix una bonificació del 95% de la quota íntegra de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudi limitatius del domini, realitzades mitjançant donació universal o definició a favor dels descendents i adoptats, els cònjuges o parelles de fet i els ascendents i adoptants.
4. A efectes del gaudiment d'aquestes bonificacions s'equipara el cònjuge a qui hagués conviscut amb el causant amb anàloga relació d'afectivitat i acrediti en aquest sentit, en virtut de certificat expedit a l'efecte, la seva inscripció en el Registre d'Unions de Fet corresponent.
Article 7è. Base imposable
1. La base imposable d'aquest impost serà el resultat de multiplicar el valor del terreny al moment de la meritació pel coeficient que correspongui al període de generació conforme als coeficients previstos en el 107.4 del Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
2. Per determinar el valor del terreny, en les operacions que grava l'impost, s'atendrà a les següents regles:
a) En les transmissions de terrenys, sent de naturalesa urbana o integrats en un bé immoble de característiques especials:
El valor del terreny al moment de la meritació serà el que tingui determinat a l'efecte de l'Impost sobre Béns Immobles.
Quan el valor del terreny en l'Impost sobre Béns Immobles sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l'aprovació d'aquesta ponència, es liquidarà provisionalment amb el valor establert en aquest moment i posteriorment es farà una liquidació definitiva amb el valor del terreny obtingut després del procediment de valoració col·lectiva instruït, referit a la data de meritació.
Quan el terreny no tingui determinat valor cadastral al moment de la meritació, aquesta Entitat podrà liquidar l'impost quan el valor cadastral sigui determinat, referint aquest valor al moment de la meritació.
En les transmissions d'immobles en les quals hi hagi sòl i construcció:
El valor del terreny al moment de la meritació serà el valor del sòl que resulti d'aplicar la proporció que representi sobre el valor cadastral total.
b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini:
El valor del terreny al moment de la meritació serà el que representi el valor dels drets, calculat mitjançant les normes de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, sobre el valor del terreny a l'efecte de transmissions de terrenys, és a dir, sobre el valor que tingui determinat a l'efecte de l'Impost de Béns Immobles.
c) En la constitució o transmissió del dret a elevar plantes sobre un edifici o terreny, o el dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície:
El valor del terreny al moment de la meritació serà el que representi la proporcionalitat fixada en l'escriptura de transmissió o, en defecte d'això, el que resulti d'establir la proporció entre superfície de plantes o subsòl i la totalitat de la superfície una vegada construïda, sobre el valor del terreny a l'efecte de transmissions de terrenys, és a dir, sobre el valor que tingui determinat a l'efecte de l'Impost de Béns Immobles.
d) En expropiacions forçoses:
El valor del terreny al moment de la meritació serà el menor, entre el qual correspongui al percentatge de terreny sobre l'import del preu just i el valor del terreny a l'efecte de transmissions de terrenys, és a dir, sobre el valor que tingui determinat a l'efecte de l'Impost de Béns Immobles.
3. Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència d'un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general, aquest Entitat aplicarà una reducció sobre el valor del terreny, o sobre la part que correspongui en virtut de l'operació gravada, amb atenció a les següents regles:
— La reducció s'aplicarà durant 5 anys [els cinc primers anys d'efectivitat dels nous valors cadastrals].
— Sobre la base de l'anterior, la reducció aplicada per aquesta Entitat sobre el valor del terreny, o sobre la part que correspongui, com a conseqüència del procediment de valoració col·lectiva de caràcter general serà de 40%.
No obstant l'anterior, no resultarà aplicable la reducció anterior si els nous valors cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva són inferiors als valors anteriors.
El valor cadastral reduït en cap cas podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col·lectiva.
4. Determinat el valor del terreny, s'aplicarà sobre aquest el coeficient que correspongui al període de generació.
El període de generació de l'increment de valor serà el nombre d'anys al llarg dels quals s'hagin posat de manifest aquest increment, les que es generin en un període superior a 20 anys s'entendran generades, en tot cas, als 20 anys.
En el còmput del nombre d'anys transcorreguts es prendran anys complets sense tenir en compte les fraccions d'any.
En el cas de què el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.
En els supòsits de no subjecció, tret que per llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment de valor posat de manifest en una posterior transmissió del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, a l'efecte del que es disposa en el paràgraf anterior, aquella en la qual es va produir l'anterior meritació de l'impost.
L'article 107.4 del Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març estableix uns coeficients màxims aplicables per període de generació.
PERÍODE DE GENERACIÓ COEFICIENT APLICABLE A L'AJUNTAMENT D'ARTÀ
Període |
Coeficient % |
---|---|
Inferior a 1 any |
0,15 |
1 anys |
0,15 |
2 anys |
0,14 |
3 anys |
0,14 |
4 anys |
0,16 |
5 anys |
0,18 |
6 anys |
0,19 |
7 anys |
0,20 |
8 anys |
0,19 |
9 anys |
0,15 |
10 anys |
0,12 |
11 anys |
0,10 |
12 anys |
0,09 |
13 anys |
0,09 |
14 anys |
0,09 |
15 anys |
0,09 |
16 anys |
0,10 |
17 anys |
0,13 |
18 anys |
0,17 |
19 anys |
0,23 |
Igual o superior a 20 anys |
0,40 |
Sobre la base d'aquests coeficients màxims aquest ajuntament disposa aplicar els coeficients màxims establerts per la normativa estatal per a cada període de generació, segons s'estableixi a la Llei de Pressuposts Generals de l'Estat de cada exercici.
Tingui's en compte que aquesta Entitat aplica els coeficients màxims contemplats en la normativa estatal que seran actualitzats anualment per norma amb rang de Llei. A aquests efectes, aquests coeficients s'actualitzaran d'acord amb les variacions que sobre aquests realitzi la normativa estatal en cada exercici.
No obstant l'anterior, atès que els coeficients màxims seran actualitzats anualment mitjançant norma amb rang legal, si com a conseqüència d'aquesta actualització, algun dels coeficients aprovats en la present ordenança fiscal resultés superior al nou màxim legal, s'aplicarà aquest directament fins que entri en vigor la nova ordenança fiscal que corregeixi aquest excés.
Així, el coeficient a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació serà, per a cada període de generació, el màxim actualitzat vigent, d'acord amb l'article 107.4 del Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals. En el cas que les lleis de pressuposts general de l'Estat, o qualsevol altra norma dictada a l'efecte, procedeixi a la seva actualització, s'entendran automàticament modificats, facultant-se al batle perquè, mitjançant resolució, doni publicitat als coeficients que resultin aplicables.
5. Quan l'interessat constati que l'import de l'increment de valor és inferior a l'import de la base imposable determinada conformement al mètode objectiu, haurà de sol·licitar a aquesta administració l'aplicació del càlcul de la base imposable sobre dades reals.
Per constatar aquests fets, s'utilitzaran les regles de valoració recollides en l'article 104.5 del Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març havent d'aportar en aquest Ajuntament la següent documentació:
— Justificació del valor del terreny en l'adquisició (escriptura de compravenda de l'adquisició) — Justificació del valor del terreny en la transmissió (escriptura de compravenda de la transmissió)
— Rebut de l'Impost sobre Béns Immobles corresponent a l'últim exercici.
— En cas de transmissions lucratives, rebut de l'Impost de Successions i Donacions. El valor del terreny, en ambdues dates, serà el major de:
o En transmissions oneroses, serà el que consti en les escriptures públiques.
o En transmissions lucratives, serà el declarat en l'Impost sobre Successions i Donacions.
En el valor del terreny no haurà de tenir-se en compte les despeses o els tributs que gravin aquestes operacions.
El requeriment del contribuent a l'ajuntament sol·licitant el càlcul de la base imposable sobre dades reals haurà d'efectuar-se aportant la documentació assenyalada i al temps de presentar la declaració o, en defecte d'això, durant el període previst en la legislació per plantejar recurs de reposició contra la liquidació de l'impost. Transcorregut el qual, no procedirà la devolució d'ingressos indeguts per aquesta causa.
Article 8è. Tipus de gravamen i quota
1. La quota serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus del 30 per cent.
Article 9è. Període de generació i acreditació
1. L'impost s'acredita:
a) Quan es transmet la propietat del terreny, sia a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de la transmissió.
b) Quan es constitueix o es transmet qualsevol dret real de gaudi limitatiu del domini, en la data en què tingui lloc la constitució o la transmissió.
2. El període de generació és el temps durant el qual s'ha fet palès l'increment de valor que grava l'impost. Per a la seva determinació hom prendrà els anys complets transcorreguts entre la data de l'anterior adquisició del terreny de què es tracti o de la constitució o transmissió igualment anterior d'un dret real de gaudi limitatiu del domini sobre aquest i la data de realització del nou fet imposable, sense considerar les fraccions d'any.
3. Als efectes del que es disposa en l'apartat anterior es considerarà com a data de la transmissió: a) En els actes o els contractes entre vius, la de l'atorgament del document públic i, quan es tracti de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un registre públic, la de defunció de qualsevol dels signants o la de lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici. b) En les transmissions per causa de mort, la de la defunció del causant.
Article 10è. Drets reals
1. En la constitució i la transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, per determinar l'import de l'increment de valor cal prendre la part del valor del terreny proporcional al valors dels drets esmentats, calculat mitjançant l'aplicació de les normes fixades a l'efecte en l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i, en particular, dels preceptes següents:
A) Usdefruit
a) S'entén que el valor de l'usdefruit i dret de superfície temporals és proporcional al valor del terreny, a raó del 2 per cent per cada període d'un any, sense que mai excedeixi el 70 per cent.
b) En els usdefruits vitalicis, es considera que el valor és igual al 70 per cent del valor total del terreny si l'usufructuari té menys de vint anys, que minora, a mesura que l'edat augmenta, en la proporció de l'1 per cent menys per cada any més, amb el límit mínim del 10 per cent del valor total.
c) Si l'usdefruit constituït a favor d'una persona jurídica s'estableix per un termini superior a trenta anys o per temps indeterminat, s'ha de considerar fiscalment una transmissió de plena propietat subjecta a condició resolutòria.
B) Us i estatge
El valor dels drets reals d'ús i estatge és el que resulta d'aplicar al 75 per cent del valor del terreny sobre el que s'han imposar les regles corresponents a la valoració dels usdefruits temporals o vitalicis, segons els casos.
C) Nua propietat
El valor del dret de la nua propietat s'ha de fixar d'acord amb la diferència entre el valor de l'usdefruit, ús o estatge i el valor cadastral del terreny.
D) Altres drets reals
Els drets reals no inclosos en apartats anteriors s'imputaran pel capital, preu o valor que les parts haguessin pactat al constituir-los, si fos igual o major que el que resulti de la capitalització a l'interès bàsic del Banc d'Espanya de la renda o pensió anual, o aquest si aquell fos menor.
2. En la construcció o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o un terreny o del dret a construir sota el sòl, sense que això pressuposi l'existència d'un dret real de superfície, cal aplicar el percentatge corresponent sobre la part del valor cadastral que representa, respecte a aquest valor, el mòdul de proporcionalitat fixat en l'escriptura de transmissió o, si no n'hi ha, el que resulta d'establir la proporció corresponent entre la superfície o volum de les plantes per construir en el sòl o el subsòl i la totalitat de superfície o volum edificats un cop construïdes aquestes plantes.
En cas que no s'especifiqui el nombre de noves plantes, caldrà atenir-se, per tal d'establir-ne la proporcionalitat, al volum màxim edificable segons el planejament vigent.
3. En els supòsits d'expropiació forçosa, el percentatge corresponent s'ha d'aplicar sobre la part del justipreu que correspongui al valor del terreny, llevat que el valor cadastral assignat a l'esmentat terreny fos inferior; en aquest cas prevaldrà aquest últim sobre el justipreu.
4. En cas de substitucions, reserves, fideïcomisos i institucions successòries forals, cal aplicar les normes de tributació del dret d'usdefruit, llevat que l'adquirent tingui la facultat de disposar dels béns; en aquest supòsit, caldrà liquidar l'impost pel domini ple.
Article 11è. Nul·litat de la transmissió
1. Quan es declari o es reconegui per resolució judicial o administrativa fermes que ha tingut lloc la nul·litat, la rescissió o la resolució de l'acte o el contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre aquest, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost pagat, sempre que aquest acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des que la resolució va ser ferma, entenent-se que existeix efecte lucratiu quan no es justifiqui que els
interessats hagin d'efectuar les devolucions recíproques a què es refereix l'article 1.295 del Codi Civil. Encara que l'acte o el contracte no hagin produït efectes lucratius, si la rescissió o la resolució es declara per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'impost, no hi haurà lloc per a cap devolució.
2. Si el contracte queda sense efecte per acord mutu de les parts contractants no s'escaurà la devolució de l'impost pagat i es considerarà com un acte nou sotmès a tributació. Com a tal mutu acord, s'estimarà l'avinença en acte de conciliació i l'assentiment a la demanda.
3. En els actes o els contractes en els quals hi hagi alguna condició, la seva qualificació es farà d'acord amb les prescripcions contingudes en el Codi Civil. Si fos suspensiva, l'impost no es liquidarà fins que aquesta no es compleixi. Si la condició fos resolutòria, l'impost s'exigirà, a reserva, quan la condició es compleixi, de fer-se la devolució oportuna, segons la regla de l'apartat 1 anterior.
Article 12è. Règim de declaració. Liquidació.
1. Els subjectes passius estaran obligats a presentar davant de l'Ajuntament una declaració segons el model que aquest ha determinat, on s'hi contindran els elements de la relació tributària imprescindibles per practicar la liquidació corresponent. Aquesta declaració haurà d presentar-se en tot cas, tot i que es tracti de supòsits de no subjecció, exempció, etc.
2. Aquesta declaració haurà de ser presentada en els següents terminis, des de la data en què es produeixi l'acreditació de l'impost:
a) Quan es tracti d'actes "inter vius", el termini serà de trenta dies hàbils.
b) Quan es tracti d'actes per causa de mort, el termini serà de sis mesos a comptar des de la data de defunció del causant o, si és el cas, dins la pròrroga a què e refereix el paràgraf següent.
Amb anterioritat al venciment del termini de sis mesos abans assenyalat, el subjecte passiu por instar-ne la pròrroga per un altre termini de fins a sis mesos de durada, que s'entendrà tàcitament concedit pel temps concret sol·licitat.
3. A la declaració s'hi adjuntaran els documents on hi constin els actes o els contractes que originen la imposició.
4. Independentment del que es disposa en l'apartat primer d' aquest article, també estan obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable en els mateixos terminis que els subjectes passius:
a) En els supòsits contemplats en la lletra a) de l'article 3.1 d'aquesta ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic entre vius, el donant o la persona que constitueix o que transmet el dret real de què es tracti.
b) En els supòsits contemplats en la lletra b) de l'article 3.1, l'adquirent o la persona a favor de la qual es constitueixi o es transmeti el dret real de què es tracti.
5. Els notaris també estaran obligats a remetre a l'Ajuntament, dins de la primera quinzena de cada trimestre, una relació o índex comprensiu de tots els documents que han autoritzat en el trimestre anterior, i en els que s'hi continguin els fets, els actes o els negocis jurídics que posin de relleu la realització del fet imposable d'aquest impost, amb excepció feta dels actes d'última voluntat. També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, una relació dels documents privats comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurídics, que els hagin estat presentats per a coneixement i legitimació de firmes. El que es preveu en aquest apartat s'entén sense perjudici del deure general de col·laboració establert en la Llei General Tributària
Article 13è. Règim de notificació i d'ingrés
1. Els òrgans de gestió tributària corresponents han de practicar les liquidacions d'aquest impost les quals s'han de notificar íntegrament al subjecte passiu, tot indicant-hi els terminis de pagament i els recursos procedents.
2. Les notificacions s'han de practicar en el domicili assenyalat en la declaració. No obstant això, la notificació es pot lliurar en mà, amb caràcter general, al mandatari portador de la declaració.
3. Qualsevol notificació que s'hagi intentat en el darrer domicili declarat pel contribuent (mentre no se n'hagi justificat el canvi), és eficaç en dret amb caràcter general.
4. Quan hi hagi diverses persones obligades al pagament de l'impost, la liquidació s'ha de notificar a la persona a nom de la qual s'hagi presentat la declaració. Aquesta persona està obligada a satisfer-la, i només hi escaurà la divisió de la quota acreditada per un acte o negoci jurídic en cas que es presenti una declaració per cadascun dels subjectes passius obligats al pagament.
5. L'ingrés s'efectuarà a les entitats col·laboradores dins dels terminis establerts al Reglament General de Recaptació
Article 14è. Comprovació i investigació
1. La inspecció i la comprovació de l'impost es realitzaran d'acord amb el que es preveu en la Llei General Tributària i en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
2. En tot allò relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que els corresponguin en cada cas, hom aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en el Reial Decret 1930/1998, d'11 de setembre, pel que es desenvolupa el règim sancionador tributari.
3. Als efectes previstos en aquest apartat, es considerarà d'especial transcendència per a la gestió de l'impost la presentació de les declaracions exigides per la normativa vigent i recollides a l'article 12 d'aquesta Ordenança.
4. L'Administració municipal pot requerir que els subjectes passius aportin en el termini de trenta dies, prorrogables per altres quinze, a petició de la persona interessada, altres documents necessaris per establir la liquidació definitiva de l'impost. Constitueix una infracció simple l'incompliment dels requeriments en els terminis assenyalats, quan no actuï com a element de graduació de la sanció greu d'acord amb l'establert a la secció tercera de la present ordenança.
5. Les liquidacions que practiqui l'administració municipal es notificaran íntegrament als subjectes passius amb indicació del termini d'ingrés i expressió dels recursos procedents.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
1. En allò no previst a la present Ordenança, seran d'aplicació subsidiàriament la normativa de gestió, inspecció i recaptació d'aquesta entitat local que hi siguin d'aplicació, el Text Refós de la Llei de Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat de cada any així com la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i totes les normes que es dicten per aplicar-les.
2. Les modificacions produïdes per Llei de pressuposts generals de l'Estat o una altra norma de rang legal que afectin qualsevol element d'aquest impost s'han d'aplicar automàticament en aquesta ordenança.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança Fiscal, aprovada pel Ple d'aquest Ajuntament en sessió celebrada el 28 d'octubre de 2024, entrarà en vigor al moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Província, i serà d'aplicació a partir de l'endemà de la seva publicació, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.”
“ORDENANÇA NÚM. 7, TAXA PER RECOLLIDA, TRANSFERÈNCIA, TRANSPORT I TRACTAMENT DELS RESIDUS SÒLIDS URBANS
Article 1. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985,de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids urbans, que s'ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual acompleixen el que preveu l'article 57 delRDLEG2/2004esmentati el que estableix l'Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d'Artà.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria i recollida domiciliària, transferència, transport i tractament de fems i residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis. Es consideren urbans a aquest efecte tots els béns que tributin pel concepte d'IBI urbà. En el cas de les tarifes incloses dins l'epígraf de disseminats, el servei no inclou la recollida domiciliària de residus sòlids urbans.
2. Així mateix, també constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de transferència, transport i tractament de fems i residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, ubicats fora dels nuclis de població.
3. A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges i s'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, les runes d'obres, els detritus humans, les matèries i materials contaminants, corrosius o perillosos, o la recollida o l'abocament dels quals exigeixi adoptar mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat especials.
4. No està subjecte a la taxa la prestació voluntària o a instància de part dels serveis següents:
a) La recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.
b) La recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.
c) La recollida de runes d'obres.
5. La liquidació i el pagament de la taxa de recollida i eliminació de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.
6. No estan subjectes al pagament total o parcial de la taxa els titulars de les activitats que generin residus comercials, la gestió dels quals es realitzi total o parcialment mitjançant un gestor autoritzat, sempre que:
a) Es sol•liciti de forma expressa a l'Ajuntament d'Artà.
b) El gestors de residus compleixin les obligacions determinades per la legislació bàsica de l'Estat i a les previstes a l'article 43 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
c) Es justifiqui documentalment davant aquesta administració que la gestió dels residus es realitza d'acord amb les previsions de la normativa vigent, havent de presentar:
- Contracte de tractament de residus, d'acord amb el Reial Decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus en l'interior del territori de l'Estat.
- Justificant de pagament de la darrera factura i factura del gestor autoritzat.
Acceptada la sol•licitud de la persona interessada, se'ls aplicarà la tarifa h) Altres edificacions.
Article 3. Subjecte passiu
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix la Llei general tributària, que ocupen o utilitzen els habitatges i locals ubicats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què es presta el servei, i també els ubicats fora del nucli urbà que gaudeixen del servei mitjançant la xarxa de contenidors i punts d'aportació, ja sigui com a persona propietària o usufructuària, com rellogada, arrendatària o, fins i tot, en precari.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, qui pot repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre les persones usuàries del servei.
Article 4. Responsables
1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen els articles 35 a 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en el supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.
3. Han d'actuar com a obligades tributàries, atès que són les deutores principals, les persones usuàries del servei.
Article 5. Quota tributària
La quota tributària general consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local, que s'ha de determinar en funció de la naturalesa i la destinació dels immobles i de la categoria del lloc, plaça, carrer o via pública on estiguin ubicats. A aquest efecte, s'han d'aplicar les tarifes següents:
|
Recollida, transformació i transport (€) |
Tractament i eliminació (€) |
Total de la tarifa anual (€) |
---|---|---|---|
Nucli urbà |
|
|
|
a)Habitatge* |
148,80 |
98,90 |
247,70 |
*s'entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i els allotjaments que no excedeixen de les deu places. |
|||
b)Hotels, motels, hotels apartament (per plaça)* |
48,98 |
32,32 |
81,30 |
*s'entén per allotjaments aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre les quals s'inclouen hotels, pensions, residències, centres hospitalaris, col·legis i altres centres de naturalesa anàloga, sempre que excedeixin de les deu places. |
|||
c)Restaurants i cafeteries |
761,84 |
503,06 |
1.264,90 |
d)Bars |
408,72 |
269,89 |
678,61 |
e)Resta de locals comercials |
266,04 |
175,68 |
441,72 |
f)Centres comercials: |
|
|
|
- Fins a 200 m2 |
199,62 |
131,82 |
331,44 |
- De 201 a 400 m2 |
397,86 |
262,75 |
660,61 |
- De 401 a 600 m2 |
608,29 |
401,67 |
1.009,96 |
- Més de 600 m2 |
761,84 |
503,06 |
1.264,90 |
g)Indústries i tallers: |
|
|
|
- Fins a 200 m2 |
397,86 |
262,75 |
660,61 |
- De 201 a 400 m2 |
408,72 |
269,89 |
678,61 |
- De 401 a 600 m2 |
608,29 |
401,67 |
1.009,96 |
- Més de 600 m2 |
761,84 |
503,06 |
1.264,90 |
h)Altres edificacions |
143,92 |
87,20 |
231,12 |
i)Despatxos professionals |
199,62 |
131,82 |
331,44 |
j)Carnisseries, peixateries i similars |
131,82 |
331,44 |
320,78 |
k)Supermercats i similars |
761,84 |
503,06 |
1.264,90 |
l)Petits comerços alimentaris |
199,62 |
131,82 |
331,44 |
m)Hostaleria especial (càmpings, residències per a escolars, etc) |
24,50 |
16,18 |
40,68 |
n)Per lloc d'ammarratge (port esportiu): |
|
|
|
-Fins a 7m |
12,02 |
8,03 |
20,05 |
-De 7,1 a 12m |
19,25 |
12,84 |
32,09 |
-De més de 12m |
28,87 |
19,26 |
48,13 |
o)Parades de mercat |
397,86 |
262,80 |
660,66 |
p)Paradetes per les festes (per dia) |
2,09 |
1,38 |
3,47 |
q) Locals comercials sense activitat |
149,75 |
90,89 |
240,64 |
|
|
|
|
Disseminats |
|
|
|
a)Habitatge rústic |
138,13 |
91,20 |
229,33 |
b)Hotels apartament, cases d'agroturisme i turisme rural, per plaça |
21,79 |
14,34 |
36,13 |
c)Restaurants i anàlegs |
697,85 |
460,81 |
1.158,66 |
d)Bars |
378,52 |
249,97 |
628,49 |
2. Les quotes establertes en l'apartat anterior corresponen a un any natural.
3. En el cas que el domicili particular coincideixi amb el domicili on s'exerceixen activitats professionals o mercantils, només ha de ser objecte de pagament la quota professional o mercantil. I en el cas que en un mateix local coincideixin diverses activitats econòmiques , només s'ha de tributar per la quota més elevada.
4. Es pot sol•licitar la divisi de la quota tributària, per a la qual cosa és indispensable aportar les dades personals i els domicilis de la resta dels obligats al pagament, així com els documents públics acreditatius de la proporció, sempre que l'import de la quota sigui superior a 10 euros.
En cap cas, no es pot sol•licitar la divisió de la quota de la taxa en els supòsits del règim econòmic matrimonial de societat de guanys.
En els supòsits de separació matrimonial judicial o de divorci, amb atribució de l'ús de l'habitatge a un dels cotitulars, es pot sol•licitar l'alteració de l'ordre dels subjectes passius per fer constar, en primer lloc, qui és beneficiari de l'ús.
5.S'estableix una quota tributària específica per a la venda de bosses compostables de 0,03 €/bossa.
6.S'estableix una quota tributària específica pel tassó únic de 0,24 €/unitat.
Article 6. Exempcions i bonificacions
1. Han de gaudir d'exempció les persones contribuents que hagin estat declarades pobres per precepte legal.
2. Han de quedar exempts d'aquesta taxa els immobles situats fora del nucli urbà que formin part d'una explotació agrària o ramadera, la qual cosa s'ha de demostrar mitjançant la presentació del Llibre de registre d'explotació.
3. Els immobles situats en el Polígon Industrial han de han de gaudir de les bonificacions següents:
4. Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix el programa d'inspecció tècnica de residus (ITR), el funcionament del qual es detalla en els subapartats següents:
a) S'estableixen unes bonificacions de les quotes fixades a l'article 5.1 per als subjectes passius que s'adhereixin al programa ITR en funció de la taula següent:
|
Bonificació ITR |
---|---|
Nucli urbà |
|
-Habitatge |
29,6% |
-Hotels, motels i hotels apartament |
30% |
-Restaurants i cafeteries |
30% |
-Bars |
30% |
-Resta de locals comercials |
35% |
-Centres comercials |
35% |
-Indústries i tallers |
19% |
-Altres edificacions |
19% |
-Despatxos professionals |
35% |
-Carnisseries, peixateries i similars |
35% |
-Supermercats i similars |
30% |
-Petits comerços alimentaris |
40% |
-Hostaleria especial |
30% |
-Lloc d'amarratge (port esportiu) |
19% |
-Parades de mercat |
0,0% |
-Paradetes per les festes (per dia) |
15% |
Disseminats |
|
-Habitatge rústic |
27% |
-Hotels apartament, cases d'agroturisme i turisme rural |
25% |
-Restaurants i anàlegs |
25% |
-Bars |
25% |
b) Per ser admeses al programa ITR, les persones interessades han d'estar al corrent de pagament de la taxa per recollida, transferència, transport i tractament dels residus sòlids, han de sol·licitar-ne l'adhesió, mitjançant l'imprès de compromís, abans del 31 de gener de l'any en curs i han d'acceptar les condicions següents:
- S'han de comprometre a acomplir el que estableix l'Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d'Artà.
- Han de consentir, en presència seva, que membres de l'Ajuntament d'Artà accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).
- Han de consentir el control dels residus que dipositin en les àrees d'aportació i en el Parc Verd.
No es poden adherir al programa ITR els habitatges turístics vocacionals.
c) En el cas de no acomplir les condicions establertes en l'apartat b anterior, es perd el dret a la bonificació de la quota i s'ha d'abonar la taxa ordinària corresponent.
d) Així mateix, també es pot sol·licitar la inclusió dels immobles deshabitats en el programa ITR.
e) Les parades de mercat no es poden acollir al programa ITR.
f) L'adhesió al programa ITR es prorroga automàticament i de forma indefinida sempre que no la denunciï cap de les parts i que s'acompleixin les condicions establertes per al programa ITR.
5. S'estableix una bonificació del 100% de la tarifa del tassó únic per les entitats i associacions sense afany de lucre inscrites en el Registre d'Entitats Ciutadanes que l'utilitzin.
Article 7. Acreditació
1. S'acredita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris, transferència, transport i tractament, en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats per les persones contribuents subjectes a la taxa.
2. Una vegada que el servei esmentat s'hagi establert i posat en funcionament, les quotes s'acrediten el primer dia de cada any, excepte que l'acreditació de la taxa es produeixi amb posterioritat a la data esmentada. En aquest cas, la primera quota s'acredita el primer dia del trimestre natural següent.
Article 8. Declaració i ingrés
1. Durant els trenta dies hàbils següents a la data en què s'acrediti la taxa per primera vegada, els subjectes passius han de formalitzar-ne la inscripció en matrícula, per a la qual cosa han de presentar la declaració d'alta i fer l'ingrés de la quota corresponent.
2. Quan es conegui qualsevol variació de les dades que figurin en la matrícula, tant si és d'ofici com per comunicació de les persones interessades, s'han de dur a terme les modificacions corresponents, les quals han de tenir efecte a partir del trimestre següent al de la data en què s'hagi efectuat la declaració.
3. Les quotes s'han de cobrar anualment mitjançant el rebut derivat de la matrícula.
Article 9. Pagament fraccionat
1. Les persones contribuents poden sol·licitar el pagament fraccionat, que sempre ha de ser trimestral. A aquest efecte, la persona interessada l'ha de sol•licitar expressament a l'Ajuntament entre l'1 i el 31 de gener de l'any en curs.
2. L'acolliment al sistema fraccionat de pagament es prorroga automàticament per a l'exercici següent, sempre que la persona interessada no manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu.
3. Si la persona sol·licitant incorr en l'impagament de qualsevol càrrec del sistema fraccionat, aquest quedarà sense cap efecte.
4. El sistema fraccionat de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos pertinents ni de qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que s'ha de regir per la seva normativa específica.
5. El pagament fraccionat es durà a terme mitjançant domiciliació bancària.
Article 10. Infraccions i sancions
Pel que fa a la qualificació d'infraccions tributàries i ales sancions que corresponguin en cada cas, cal atenir-se a allò que disposa la Llei general tributària.
Disposició final
Aquesta Ordenança entra en vigor en el moment que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha d'aplicar a partir de l'1 de gener de 2025 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui, d'acord amb l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.”
“ORDENANÇA NÚM. 10, REGULADORA DE LA TAXA DE CEMENTIRI MUNICIPAL I SERVEIS FUNERARIS
Article 1r. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la "Taxa Cementiri Municipal" que es regirà per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual compleixen el que preveu l'article 57 de l'esmentat RD 2/2004.
Article 2n. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la Taxa de prestació dels Serveis del Cementiri Municipal, tals com: assignació d'espais per a enterraments; permisos de construcció de panteons o sepultures; ocupació dels mateixos; reducció, incineració; moviment de làpides; col·locació de làpides, reixes i ornaments; conservació dels espais destinats al descans dels difunts, i qualsevol altres que, de conformitat amb el que preveu el Reglament de Policia Sanitària mortuòria siguin procedents o s'autoritzin a instància de part.
Article 3r. Subjecte passiu
Són subjectes passius contribuents els sol·licitants de la concessió de l'autorització o de la prestació dels serveis i, en el seu cas, els titulars de l'autorització concedida.
Article 4t. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a que es refereixen la Llei General Tributaria.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala la Llei General Tributaria.
Article 5è. Exempcions i bonificacions
En aquesta taxa no es concedeix cap bonificació ni exempció.
Article 6è. Quota tributària
La quota tributària es determinarà segons les tarifes següents.
a) Cementeri:
- Conservació d'un nínxol: 10,21 €
- Sepultures familiars (8 nínxols): 71,47 €
- Panteons (20 nínxols): 158,25 €
- Per arrendament d'un nínxol:
- Traspàs per cessió, donació o permuta d'un nínxol: 15,31 €
- Traspàs per cessió, donació o permuta d'una sepultura: 81,68 €
- Traspàs per cessió, donació o permuta d'un panteó: 195,00 €
- Canvi de titularitat d'un solar: 55,00 €
- Placa de nínxol, per cada una: 102,10 €
- Placa de tomba, per cada una: 801,48 €
- Per cessió a perpetuïtat d'un solar: 5.570,58 €
b) 2a ampliació del Cementeri:
- Cessió a perpetuïtat d'una sepultura: 13.272,90 €
- Cessió a perpetuïtat d'un nínxol: 1.717,32 €
c) Serveis funeraris
- Per cada enterrament:
- Drets de cambra frigorífica (per dia): 76,57 €
- Utilització de la sala de vetlla – tanatori (per dia): 102,10 €
Article 7è. Acreditació
S'acreditarà la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'inicií la prestació dels serveis subjectes a gravamen, entenent-se, a aquests efectes, que l'esmentada iniciació es produeix amb la sol·licitud d'aquells.
Article 8è. Declaració, liquidació i ingrés
La present taxa s'exigirà en règim de liquidació, a excepció de la quota anual de conservació del cementiri, que serà mitjançant padró i rebut. En el cas de liquidacions o rebuts per cada un dels titulars de l'autorització concedida, el pagament s'ha de realitzar mitjançant domiciliació bancària.
Article 9è. Infraccions i sancions
Pel que fa a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que a aquestes corresponguin en cada cas, s'estarà a allò que disposa la Llei General Tributaria.
Disposició final
Aquesta ordenança s'aplicarà a partir de dia 1 de gener de 2025 i serà vigent fins que es modifiqui o derogui.”
“ORDENANÇA NÚM. 12, REGULADORA DE LA TAXA PER EXPEDICIÓ DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS
Article 1r. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 20 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per expedició de documents administratius i per la utilització de documentació municipal, que es regiran per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual compleixen el que preveu l'article 57 del RD 2/2004.
Article 2n. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la Taxa l'activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part, de tota classe de documents que expedeixi i d'expedients de què entengui l'Administració o les Autoritats Municipals.
2. Específicament, pel que fa a la taxa per llicències urbanístiques i comunicacions prèvies en matèria urbanística, el fet imposable ho constitueix l'activitat municipal, tècnica i administrativa, que es realitzi, dins l'àmbit de les competències municipals, per a la tramitació de les sol·licituds de llicències urbanístiques o del procediment de comunicació prèvia. Tot això en relació als actes subjectes a prèvia i preceptiva llicència urbanística o a comunicació prèvia d'acord amb la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl (LOUS) o qualsevol altra normativa que pugui estableixi l'obligació de sol·licitar llicència urbanística o de presentar comunicació prèvia o declaració responsable.
3. A aquests efectes, s'entendrà tramitada a instància de part qualsevol documentació administrativa que hagi estat provocada pel particular o redundi en el seu benefici tot i que no hagi sol·licitud expressa de l'interessat.
4. No estarà subjecte a aquesta Taxa la tramitació de documents i expedients necessaris per al compliment d'obligacions fiscals, així com les consultes tributàries, els expedients de devolució d'ingressos indeguts, els recursos administratius contra resolucions municipals de qualsevol classe i els relatius a la prestació de serveis o realització d'activitats de competència municipal i la utilització privativa o el aprofitament especial de béns del domini públic municipal, que estiguin gravats per una altra Taxa Municipal o pels que s'exigeixi un preu públic per aquest Ajuntament.
Article 3r. Subjecte passiu
Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l'article la Llei General Tributària que sol·licitin, provoquin o en interès de les quals redundi la tramitació del document o expedient de què es tracti.
Article 4t. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals es refereix la Llei General Tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala la Llei General Tributària.
Article 5è. Exempcions subjectives
Gaudiran d'exempció aquells contribuents en els quals es doni una de les següents circumstàncies:
1ª. Haver estat declarats pobres per precepte legal.
2ª. Estar inscrits al Padró de la Beneficència com a pobres de solemnitat.
3ª. Haver obtingut el benefici judicial de pobresa, respecte als expedients que han de sortir efecte, precisament, en el procediment judicial en el que hagin estat declarats pobres.
Article 6è. Quota tributària
1. La quota tributària es determinarà per una quantitat fixa assenyalada segons la naturalesa dels documents o expedients a tramitar, d'acord amb la tarifa que conté l'article següent.
2. La quota de tarifa correspon a la tramitació completa, en cada instància, del document o expedient de què es tracti, des de la seva iniciació fins la seva resolució final, inclosa la certificació i notificació a l'interessat de l'acord recaigut.
3. Les quotes resultants per aplicació de les anteriors tarifes s'incrementaran en un 50 per 100 quan els interessats sol·licitessin amb caràcter d'urgència la tramitació dels expedients que motivessin l'acreditació.
Article 7è. Tarifa
La tarifa a què es refereix l'article anterior s'estructura en els epígrafs següents.
7.1. Epígraf primer. Certificacions i compulses
- Diligència de confrontament de documents, per full: 2,50 €
- Validació de poders que hagin de produir efecte en les oficines municipals: 20,00€
- Certificacions de documents o acords municipals: 10,00 €
7.2. Epígraf segon. Llicències urbanístiques i comunicacions prèvies.
- Per les sol·licituds de llicència urbanística prèvia, de legalització o de nova llicència per caducitat de la llicència anterior, relatives a construccions i edificacions de nova planta, de qualsevol intervenció en les construccions o edificacions existents, de demolicions, moviments de terra, projectes d'urbanització o qualsevol altre tipus d'obres o instal·lacions subjectes a llicència urbanística municipal es prendrà com a base imposable el cost real de l'obra o instal·lació. La tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra amb un mínim de 117,60€.
- Per a les llicències urbanístiques de modificacions d'obres que disposin de llicència no caducada, la tarifa es fixa en dos trams:
- En les sol·licituds de pròrrogues de llicències urbanístiques que suposin la realització d'obres, s'ha de prendre com a base imposable el cost real de l'obra o instal·lació pendent d'execució, certificat per la direcció de l'obra, i la tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra, amb un mínim de 117,60 €.
- Per llicències d'ocupació o de primera utilització, 70,56 €. Quan es sol·liciti a una sola instancia la llicència d'ocupació o de primera utilització per una pluralitat d'habitatges, locals o unitats d'allotjament turístic, la tarifa serà de 70,56 € per la primera unitat, més 35,28 € per cada habitatge, local o unitats d'allotjament turístic addicional.
- Per projectes de segregació, agrupació, parcel·lació o divisió, 189,30 €.
- Per pla parcial, projecte de compensació, projecte d'urbanització, projecte de reparcel·lació, estudis de detall a instància de part, projectes de dotació de serveis, 265,00 € per ha o fracció.
- Per les comunicacions prèvies o declaracions responsables, la tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra, amb un mínim de 50,00 €.
- Per obres consistents, únicament i exclusivament, en pintar la façana, la tarifa es fixa en el 2 per mil del pressupost de l'obra, amb un mínim de 50,00 €.
- Per projectes de canvi d'ús: 90,00 €.
7.3. Epígraf tercer. Altres documents relatius a serveis d'urbanisme
- Per cada expedient de declaració de ruïna d'edificis: 97,82 €
- Per cada expedició de certificació sol·licitada a instància de part, inclosos certificats d'aprofitament urbanístic: 70.56 €
- Per cada expedient de concessió d'instal·lació de rètols i mostres: 22,76 €
- Per expedició de còpies de plànols, per unitat: 12,12 €
- Els expedients que, d'acord amb la legislació, hagin de sotmetre's a un període d'informació pública s'han de fer càrrec de les despeses que es derivin d'inserir un anunci en el BOIB o en el BOE i/o uns dels diaris de l'illa
7.4. Epígraf quart. Contractació d'obres i serveis
- Constitució, substitució i devolució de fiances per licitacions i obres municipals, per cada acta: 7,10 €
- Per cada contracte administratiu que se subscriu d'obres, béns o serveis: l'1 per mil del preu de contracte amb un mínim de 42,00 €
7.5. Epígraf cinquè. Altres expedients o documents
- Per qualsevol altre expedient o document no expressament tarifat: 18,62 €
- Fotocòpies, per cada fulla: 0,19 €
- Impressió de documents, per cada full imprès: 0,19 €
- Per cada informe d'habitatge per al reagrupament familiar: 31,55 €
- Per cada informe d'arrelament: 31,55 €
- Per expedició de la targeta ciutadana, o targeta ACIRE, per cada targeta 10 €
7.6. Epígraf sisè. Documents relatius a serveis de la Policia
- Per cada informe policial o atestat per accident de trànsit: 110,42 €
- Per cada informe d'actuació policial sol·licitat a instància de part: 66,25 €
Article 8è. Bonificacions de la quota
No es concedirà cap bonificació dels imports de les quotes tributàries assenyalades a la tarifa d'aquesta Taxa.
Article 9è. Acreditació
1. S'acredita la Taxa i neix l'obligació de contribuir quan es presenti la sol·licitud, comunicació prèvia o declaració responsable que iniciï la tramitació dels documents i expedients subjectes al tribut.
2. En els casos a que es refereix el número 3 de l'article 2n., l'acreditació es produeix quan es donin les circumstàncies que proveeixin l'actuació municipal d'ofici o quan l'inicií sense prèvia sol·licitud de l'interessat però redundi en el seu benefici.
Article 10è. Declaració i ingrés
1. La Taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació, pel procediment del segell municipal adherit a l'escrit de sol·licitud de la tramitació del document o expedient, o en aquests mateixos si aquell escrit no existís, o la sol·licitud no ho expressa.
2. Els escrits rebuts pels conductes a que fa referència l'article 66 de la Llei de Procediment Administratiu, que no vinguin degudament reintegrats, seran admesos provisionalment, però no podran donar-los-hi curs sense que es corregeixi la deficiència, per la qual cosa es requerirà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies aboni les quotes corresponents amb l'apercebiment que, transcorregut l'esmentat termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i serà arxivada la sol·licitud.
3. Les certificacions o documents que expedeixi l'Administració Municipal en virtut d'ofici de Jutjats no es lliuraran ni es remetran sense que prèviament s'hagi satisfet la corresponent quota tributària.
Article 11è. Infraccions i sancions
En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que aquestes corresponguin en cada cas, s'estarà a allò que disposa la Llei General Tributaria.
Disposició final
Aquesta Ordenança entra en vigor en el moment que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha d'aplicar a partir de l'1 de gener de 2025 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui, d'acord amb l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.”
“ORDENANÇA NÚM. 24, REGULADORA DE LA TAXA PEL SERVEI DE LA RESIDÈNCIA DE PERSONES MAJORS
Article 1r. Fonament i naturalesa
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la "Taxa pel servei de la residència de persones majors", que es regeix per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'ajusten al que preveu l'article 57 de l'esmentat RD 2/2004.
Article 2n. Fet imposable
El fet imposable ve determinat per la utilització dels serveis de la Residència de Persones majors.
Article 3r. Subjecte passiu
1.- L'obligació de contribuir neix per la prestació dels serveis, hi hagi o no sol·licitud de l'usuari o de l'obligat al pagament.
2.- Estan obligats a pagar:
a) Els beneficiaris dels serveis regulats en aquesta Ordenança o, si s'escau els que els sol·licitin.
b) Els hereus i, si escau, les herències “jacents”, o les persones o institucions que tinguin l'obligació legal o pactada d'atendre els usuaris del servei.
BASES I TARIFES
Article 4.
La quantia de la taxa que regula aquesta Ordenança és la que es fixa en les tarifes següents:
GRAU D'AUTONOMÍA |
TIPUS D'HABITACIÓ |
PREU MENSUAL |
---|---|---|
Resident autònom |
Individual |
1.172,35 € |
Compartida |
1.146,00 € |
|
Resident semi-depenent |
Individual |
1.617,36€ |
Compartida |
1.581,00€ |
|
Resident depenent |
Individual |
1.919,14€ |
Compartida |
1.876,00€ |
En cas de persones dependents, que ocupin places públiques del conveni signat amb la Conselleria De Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears, pagaran el preu que consti a la resolució de la Conselleria.
Els residents que ocupin habitació doble que acompleixin la condició de matrimoni o parella de fet tenen un descompte del 5% sobre la quota corresponent.
NORMES DE GESTIÓ
Article 5.
Qualsevol persona que entri a la Residència de Persones Majors haurà de pagar segons l'estat de dependència que presenti. En el cas que, amb els anys, presenti més dependència, haurà de pagar com a persona assistida.
El nivell d'autonomia del residents que no tinguin reconegut grau de dependència o tinguin un grau I i ocupin places municipals, podrà ser revisat anualment pels tècnics corresponents mitjançant la següent autobaremació
PUNTUACIÓ A: BARTHEL
PUNTUACIÓ BARTHEL |
PUNTS |
---|---|
De 0 a 35 |
0 |
De 40 a 65 |
5 |
De 70 a 85 |
10 |
De 90 a 100 |
15 |
PUNTUACIÓ B: PFEIFFER
PUNTUACIÓ PFEIFFER |
PUNTS |
---|---|
De 8 a 10 |
0 |
De 5 a 7 |
5 |
De 0 a 4 |
10 |
PUNTUACIÓ C: NORTON
PUNTUACIÓ NORTON |
PUNTS |
---|---|
De 0 a 9 |
0 |
De 10 a 13 |
5 |
De 14 a 20 |
10 |
PUNTUACIÓ D: ALTRES. Altres aspectes que siguin susceptibles de valoració.
Puntuació de 0 a 5 punts.
D'aquesta manera, l'autobaremació establirà una puntuació total respecte a l'autonomia de l'usuari en base a la següent taula:
PUNTUACIÓ TOTAL
Barthel + Pfeiffer + Norton + Altres |
Classificació |
---|---|
De 0 a 10 |
Resident dependent |
De 15 a 25 |
Resident semi-dependent |
De 30 a 40 |
Resident autònom |
Per tant, la taxa a pagar per a la persona resident sense grau o amb grau I de dependència, en cas que es faci l'autobaremació, serà l'establerta segons el grau d'autonomia que determini la puntuació total aquesta autobaremació i la quantia prevista a l'article 4 d'aquesta ordenança.
S'entén que les persones que tenen reconegut un grau II o III de dependència son considerades persones semi-dependents i dependents respectivament.
Article 6.
1.- Les persones residents han de pagar la seva estança a la Residència per mesos anticipats i abans de dia 10 de cada mes.
2.- Han d'abonar, en ingressar a la Residència, la primera de les mensualitats.
3.- S'han d'obligar a satisfer la quantitat que, en cada moment, estigui fixada en concepte de quota i les altres despeses mèdiques i complementàries que motivi la persona resident.
4.- En el cas de no poder abonar totalment o parcialment la quota, l'aspirant a resident ha de presentar una declaració, amb justificants, del béns que posseeix, en ús o en propietat, i dels ingressos anuals. La Direcció de la Residència pot fer, en tot moment, les gestions oportunes per determinar l'exactitud de les declaracions que, en aquest sentit, facin les persones residents.
Si la persona beneficiària no pot pagar la totalitat de la quota i disposa de béns s'ha d'establir el sistema de reconeixement de deute amb l'Ajuntament, reconeixement que s'ha de firmar en el moment del seu ingrés o en el moment en què s'iniciïn els impagaments. Aquest document de reconeixement del deute s'ha de signar entre les dues parts, Ajuntament i resident o tutor legal, si s'escau, a càrrec dels béns titularitat d'aquest darrer.
Amb la finalitat d'evitar o minorar el reconeixement de deute, la família de la persona sol•licitant es pot comprometre a abonar el cost de la seva estada o a abonar una quantitat fixada al seu criteri, de manera que, en el moment de la seva baixa, no existeixi deute o que el contret sigui menor. En tot cas, el pagament íntegre del deute s'ha d'efectuar en el moment que es produeixi la seva baixa de la Residència.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança entrarà en vigor en el moment que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha d'aplicar a partir de l'1 de gener de 2025 i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui, d'acord amb l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes locals.”
“ORDENANÇA NÚM. 31, REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'ESCOLETES MUNICIPALS
Article 1r. Concepte
En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb allò que disposen els articles 15 al 19 del RD 2/2004, de 5 de març, text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix el preu públic per la prestació del servei de les escoletes municipals.
Article 2n. Obligats al pagament
Estan obligats al pagament del preu públic regulat a la present ordenança les persones sol·licitants de les prestacions del servei o, si no és així, els pares i tutors de l'infant beneficiat.
Article 3r. Quantia
La quantia del preu públic regulat en aquesta ordenança és l'establert a les tarifes recollides en l'annex de l'ordenança.
No està subjecta al pagament de la taxa la jornada d'escolarització bàsica de 9.00 h a 13.00 h per als infants del primer cicle d'educació infantil de setembre a juny, en aplicació del que disposa el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, publicat al BOIB núm. 120, de 29 d'agost.
Article 4t. Bonificacions
Les bonificacions queden establertes de la següent manera:
- Famílies nombroses de tres fills: un 20%
- Famílies nombroses de quatre fills: un 25%
- Famílies nombroses de cinc fills o més: un 30%
- Famílies monoparentals: un 20%
Per dos germans matriculats: un 20%, en cas de ser membres de família nombrosa o monoparental només es farà un 10% de descompte per cada germà matriculat, més el descompte corresponent de família nombrosa.
- Per minusvalidesa de l'infant (mínim 33%): un 20%
L'atorgament d'aquestes bonificacions requereix la presentació de la documentació acreditativa
La Junta de Govern, previ informe social que ho justifiqui, podrà acordar la reducció de la tarifa a pagar per un usuari.
Article 5è. Normes de gestió
1. El preu públic es considerarà meritat simultàniament a la prestació del servei i el contractista confeccionarà per mensualitats vençudes els rebuts, que seran entregats a la Tresoreria de l'Ajuntament perquè els passi al cobrament.
2. El pagament del rebut mensual es realitzarà pel sistema de domiciliació a entitats de crèdit i d'estalvi que l'Ajuntament designi com a col·laboradores, d'acord amb les condicions següents:
a) Les persones obligades al pagament presentaran a l'encarregat de l'escoleta municipal, que a la vegada presentarà a la Tresoreria Municipal, els escrits de domiciliació segons model oficial, on especificaran les seves dades d'identificació personal, número de compte i establiment, i concepte que es desitja domiciliar.
b) Les domiciliacions de pagament tindran validesa per temps indefinit, mentre no siguin anul·lades per l'interessat o rebutjades per l'establiment on hagin de presentar-se els instruments de cobrament.
3. Un retard en el pagament de dues mensualitats dels serveis complementaris utilitzats significarà perdre el dret a fer ús dels mateixos.
Disposició final
Aquesta ordenança entra en vigor en el moment que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i ha de ser vigent fins que es modifiqui o es derogui, d'acord amb l'article 17 del reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
ANNEX QUADRE DE TARIFES
1. Tarifa del primer nivell d'educació infantil (0-1 anys)
1.1. Escolaritat bàsica (matí, de 9 h a 13 h)
Gratuït de setembre a juny (mentre romangui en vigor el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari).
1.2. Serveis complementaris:
a) Acollida (de 8 h a 9 h): 21,03€/mes
b) Menjador (de 13 h a 14 h): 21,03€/mes
c) Menjador i descans (de 13 h a 15 h): 42,06€/mes
d) Recollida (de 15 h a 16 h): 21,03€/mes
e) Hores soltes: 4,04 €
f) Juliol i agost (de 9 h a 13 h): 183,42€/mes
1.3. Material: 65,00€/any
1.4. Massatges per a nadons, espai familiar, tallers de pares i mares, i altres: 3,15 €/sessió
2. Tarifa del segon nivell d'educació infantil (1-2 anys)
2.1. Escolaritat bàsica (matí, de 9 h a 13 h)
Gratuït de setembre a juny (mentre romangui en vigor el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari).
2.2. Serveis complementaris:
a) Acollida (de 8 h a 9 h): 21,03 €/mes
b) Menjador (de 13 h a 14 h): 21,03 €/mes
c) Menjador i descans (de 13 h a 15 h): 42,06 €/mes
d) Recollida (de 15 h a 16 h): 21,03 €/mes
e) Hores soltes: 4,04 €
f) Menjador habitual, per dia: 4,52 €
g) Menjador esporàdic, per dia: 5,25 €
h) Juliol i agost (de 9 h a 13 h): 152,85€/mes.
2.3. Material: 65,00 €/any
3. Tarifa del tercer nivell d'educació infantil (2-3 anys)
3.1. Escolaritat bàsica (matí, de 9 h a 13 h)
Gratuït de setembre a juny (mentre romangui en vigor el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari).
3.2. Serveis complementaris:
a) Acollida (de 8 h a 9 h): 21,03 €/mes
b) Menjador (de 13 h a 14 h): 21,03 €/mes
c) Menjador i descans (de 13 h a 15 h): 42,06 €/mes
d) Recollida (de 15 h a 16 h): 21,03 €/mes
e) Hores soltes: 4,04 €
f) Menjador habitual, per dia: 4,52 €
g) Menjador esporàdic, per dia: 5,25 €
h) Juliol i agost (de 9 h a 13 h): 152,85€/mes.
3.3. Material: 65,00 €/any
4. Tarifa d'altres serveis
Massatges per a nadons, espai familiar, tallers de pares i mares, i altres: 3,15 €/sessió.”
“ORDENANÇA FISCAL NÚM. 44, REGULADORA DE LA TAXA PER OPTAR A LES PROVES DE SELECCIÓ DE PERSONAL DE L'AJUNTAMENT D'ARTÀ
Article 1.- Fonament i naturalesa.
Fent ús de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, així com, l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i, específicament, els articles 15 i següents i, de manera concreta, l'article 20.4 del Reial Decret Legislatiu, 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'estableix una taxa per optar a proves de selecció de personal, que es regirà per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen a l'establert en l'article 57 de l'esmentat Reial Decret Legislatiu.
Article 2.- Fet imposable.
Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la prestació dels serveis, inclosa la confrontació de documents, i la realització de les activitats relatives a les proves de selecció de personal funcionari i laboral, per a l'ingrés, provisió o promoció interna, d'aquest Ajuntament, així com borses de treball, independentment del sistema selectiu que es triï (concurs, concurs-oposició o oposició de caràcter lliure), incloent les proves selectives de contractació.
Article 3.- Subjecte passiu i responsables
Estan obligats al pagament de la taxa, en concepte de subjectes passius i responsables, les persones físiques que sol·licitin prendre part a les proves de selecció de personal, per a l'ingrés, provisió o promoció interna, d'aquest Ajuntament, independentment dels sistema selectiu escollit a la convocatòria.
Article 4.- Exempcions i bonificacions.
No estan subjectes a la taxa les persones que:
1) acreditin una minusvalidesa igual o superior al 33 %
2) acreditin una antiguitat superior a 6 mesos en situació d'aturament, sempre que no percebin prestacions contributives
3) acreditin la condició de família nombrosa.
Article 5.- Quota tributària.
La quota tributària es determinarà per una quantitat fixa assenyalada segons la naturalesa del servei o activitat, d'acord amb les tarifes que es presenten a continuació:
FUNCIONARIS |
LABORALS |
TARIFA |
---|---|---|
A1 |
0 |
27,31 |
A2 |
1 |
26,04 |
B |
|
22,34 |
C1 |
2,3,4 |
19,87 |
C2 |
5 |
18,64 |
Agrupacions professionals |
6,7,8 |
13,72 |
Article 6.- Meritació
De conformitat amb l'article 26.1.b) del Text Refós de la llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, en aquest cas, la taxa es meritarà a la data de presentació de l'oportuna sol·licitud per prendre part a les proves selectives convocades.
L'obligació de contribuir, un cop nascuda, no es veurà afectada en cap cas per la renúncia, desistiment o manca de presentació per part de la persona sol·licitant.
És requisit indispensable presentar el resguard del pagament de la taxa juntament amb la sol·licitud per prendre part a les proves selectives convocades.
Per tant, no es tramitaran les sol·licituds sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.
Article 7.- Declaració, liquidació i ingrés
El procediment d'ingrés serà directe, al nombre de compte que s'indicarà a la convocatòria, presentant-se el justificant juntament amb la resta de la documentació assenyalada i sempre es realitzarà amb caràcter previ a la presentació a les proves selectives convocades.
Quan per causes no imputables al subjecte passiu, l'activitat administrativa o el servei públic no es presti, procedirà la devolució de l'import corresponent.
No procedirà en cap cas aquesta devolució si la persona aspirant no acudeix a la realització de la prova.
Article 8.-Infraccions i sancions
En tot allò relatiu a la qualificació de infraccions tributàries, així com de les sancions que a les mateixes corresponguin en cada cas, s'estarà al que es disposa als articles 183 i següents de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i a la resta de disposicions que la desenvolupen i complementen.
Disposició final.
Aquesta Ordenança Fiscal entrarà en vigor i s'aplicarà des del dia següent a la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent mentre no s'acordi la seva modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles que no es modifiquin romandran vigents.”
(Signat electrònicament: 17 de desembre de 2024
El batle Manuel Galán Massanet)