Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 833975
Resolució del conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat per la qual s'aprova la convocatòria per adjudicar 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca, per a les temporades dels anys 2025 i 2026
Fets
1. Mitjançant el Decret 46/2019, de 7 de juny, modificat pel Decret 51/2024, de 13 de desembre de 2024, es varen establir les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca i es va regular el seu règim jurídic.
2. D'acord amb la normativa esmentada, durant les temporades dels anys 2019, 2023 i 2024 s'han adjudicat, respectivament, 25, 50 i 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca.
3. Una vegada que s'ha elaborat l'informe previst en la disposició addicional segona del Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca, en el qual s'han analitzat els resultats obtinguts i la necessitat o conveniència d'atorgar autoritzacions per a les properes temporades, així com el nombre i la durada d'aquestes, resulta adient fer una nova convocatòria d'autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca per a les temporades dels anys 2025 i 2026.
Es considera convenient mantenir el nombre de 75 autoritzacions per a les temporades dels anys 2025 i 2026, per al període comprès entre l'1 de maig i el 31 d'octubre de cada any, atesa la modificació de l'article 4.2 del Decret 46/2019 sobre l'àmbit i vigència de les autoritzacions, que estableix que les autoritzacions s'han d'atorgar pel termini que es consideri en les convocatòries pertinents com a temporada alta i poden tenir una vigència màxima de quatre anys.
Fonaments de dret
1. El Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2019), modificat pel Decret 51/2024, de 13 de desembre de 2024 (BOIB núm. 164, de 14 de desembre de 2024).
2. El Decret 58/2016, de 16 de setembre, pel qual es regula el distintiu d'identificació dels vehicles dedicats a l'activitat de lloguer amb conductor en la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 24 de setembre).
3. La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 28 de juny de 2014).
4. La disposició addicional única del Decret llei 2/2017, de 26 de maig, de mesures urgents en matèria de transports terrestres (BOIB núm. 65, de 27 de maig de 2017).
5. La Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres (BOE núm. 182, de 31 de juliol de 1987).
6. El Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'ordenació dels transports terrestres (BOE núm. 241, de 8 d'octubre de 1990).
7. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per a l'adjudicació de 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca, amb una vigència de dos anys, per al període comprès entre l'1 de maig i el 31 d'octubre dels anys 2025 i 2026.
2. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que s'adjunten a aquesta Resolució com a annex.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39 /2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Document signat electrònicament (16 de desembre de 2024)
El conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat José Luis Mateo Hernández
ANNEX Bases específiques de la convocatòria
Primer Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquestes bases és regular la convocatòria per adjudicar 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca, amb una vigència de dos anys, per al període comprès entre l'1 de maig i el 31 d'octubre dels anys 2025 i 2026.
Segon Requisits per atorgar les autoritzacions
1. Les empreses sol·licitants de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal, ja siguin persones físiques o jurídiques, han d'acreditar que en el moment establert en el punt 5è de l'apartat quart compleixen els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun altre estat membre de la Unió Europea o, en cas contrari, disposar de les autoritzacions exigides per la legislació reguladora del règim general d'estrangeria per a la realització de l'activitat professional de transportista en nom propi.
b) En el cas de persones jurídiques, formar part del seu objecte social l'activitat de transport públic i tenir personalitat jurídica pròpia i independent d'aquelles persones que la integrin.
c) Disposar d'un domicili a Mallorca en el qual es conservin a disposició dels serveis d'inspecció els documents relatius a la gestió i al funcionament de l'activitat. Aquest domicili ha d'estar dedicat en exclusiva a l'activitat de transport i ha de tenir, a més de les oficines, un espai d'aparcament suficient per als vehicles dels quals sol·licita autorització; es considera suficient un espai de 15 m² per vehicle.
d) Disposar d'un vehicle en propietat, arrendament financer o arrendament a llarg termini, amb una capacitat màxima de fins a nou places inclosa la persona que condueix. Aquest vehicle ha de reunir, sens perjudici d'altres que suposin una millora, les característiques següents:
A partir de l'1 de gener de 2025, els nous vehicles que incorporin els titulars de deu o més autoritzacions de vehicles amb conductor han d'adaptar-se fins que disposin d'un mínim d'un vehicle adaptat per cada deu que posin a disposició del públic, els quals han de complir els requisits que estableix la Norma UNE 26494: Vehicles de carretera. Vehicles per al transport de persones amb mobilitat reduïda. Capacitat igual o menor a nou places inclòs el conductor, o modificacions posteriors.
e) Tenir els permisos de circulació dels vehicles per als quals se sol·liciten les autoritzacions domiciliats a Mallorca. En el permís de circulació han de figurar la classificació i el codi de servei corresponent al lloguer amb conductor, a l'efecte de determinar la periodicitat de les inspeccions que li corresponen, de conformitat amb la normativa vigent en matèria d'indústria i de trànsit.
f) Estar enquadrats, els conductors d'aquests vehicles, dins l'organització empresarial, de conformitat amb les regles contingudes en la legislació social i laboral que resulti d'aplicació; i tenir el permís de conducció vigent de conformitat amb la reglamentació en matèria de trànsit, circulació i seguretat viària.
g) Disposar d'adreça i de signatura electrònica, així com de l'equipament informàtic necessari per documentar a distància el contracte i altres modalitats mercantils amb els clients.
h) Complir amb les obligacions de caràcter fiscal, laboral i social exigides per la legislació vigent.
i) Tenir coberta, mitjançant una o diverses assegurances o altres garanties financeres, la seva responsabilitat civil pels danys que puguin sofrir els viatgers com a conseqüència del transport.
j) Haver pagat la taxa corresponent.
2. Les autoritzacions s'atorguen a les persones i als vehicles que acreditin el compliment dels requisits exigits. Per al manteniment de les autoritzacions s'han de complir els requisits establerts durant el període de vigència d'aquestes. Una vegada finalitzat el termini per al qual s'hagin expedit, les autoritzacions perden, automàticament i en tot cas, la vigència.
Tercer Sol·licitud de les autoritzacions, lloc i termini de presentació
1. S'ha de fer i registrar una sol·licitud per titular i vehicle. La sol·licitud s'ha de formalitzar en el model normalitzat corresponent, que estarà a disposició dels sol·licitants en la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Es pot presentar fins a un màxim de tres sol·licituds quan el sol·licitant sigui titular de tres o més autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicle amb conductor. En cas contrari, el sol·licitant pot presentar una sola sol·licitud. Si es presenten més sol·licituds de les permeses només s'ha de tenir en compte el nombre màxim de sol·licituds permeses, per ordre d'entrada a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Es pot emplenar el document d'ingrés per efectuar el pagament de la taxa, que és la mateixa que la que s'estableix per a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor (VTC), a la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears.
4. Tenint en compte que les sol·licituds que s'han de presentar són relatives a autoritzacions en matèria de transport de viatgers, els sol·licitants han de presentar aquestes sol·licituds utilitzant mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 56 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres. Amb aquest objecte, les sol·licituds s'han de presentar per mitjà del tràmit corresponent de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. Els aspirants han de presentar una sol·licitud de participació en el procediment, en la qual han de declarar que estan en possessió dels requisits necessaris per a obtenir l'autorització. Juntament amb la sol·licitud han de presentar el justificant d'haver pagat la taxa corresponent.
Per ser admesos en el procediment, els aspirants han de declarar que compleixen totes i cada una de les condicions exigides en la sol·licitud, referides a la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació d'aquesta, a excepció dels requisits de les lletres d), e) i i), dels quals és suficient declarar estar en condicions de l'obtenció el darrer dia de presentació de la documentació acreditativa dels requisits.
6. El termini de presentació de les sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart Procediment
1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, s'ha de publicar la llista provisional d'admesos i exclosos. Juntament amb aquesta llista provisional, s'ha d'atorgar un termini de deu dies hàbils, de conformitat amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, perquè les sol·licituds presentades que siguin incompletes o hagin incorregut en inexactitud o falsedat, a l'hora de formular-les, esmenin la falta en la qual hagin pogut incórrer en les seves declaracions; amb l'advertiment de considerar no presentada la sol·licitud si no es compleix el requeriment.
2. Una vegada exhaurit el termini d'esmenes atorgat a l'efecte, s'ha de dictar una resolució que declari el desistiment de la petició de tots aquells sol·licitants que no hagin esmenat dins termini.
3. Un cop esmenades les sol·licituds, s'ha de fer pública la llista definitiva d'admesos i exclosos per participar en el procediment per adjudicar 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor de caràcter temporal, per a l'illa de Mallorca.
4. Amb la llista definitiva d'admesos i exclosos s'ha de publicar una llista provisional informativa de les puntuacions dels aspirants que han obtingut les 75 autoritzacions i dels aspirants que quedin en la llista de reserva, amb l'ordre de prelació en ambdós casos segons la puntuació obtinguda. El resultat d'aquesta llista s'ha d'obtenir una vegada que s'han aplicat els criteris per atorgar les autoritzacions que figuren en l'apartat cinquè i que s'han resolt tots els empats.
El fet de ser part dels 75 sol·licitants autoritzats en aquesta llista informativa de puntuacions no suposa el reconeixement de cap dret d'autorització de lloguer de vehicles amb conductor de caràcter temporal a l'illa de Mallorca. L'obtenció definitiva de les adjudicacions de les autoritzacions esmentades està condicionada a l'acreditació posterior, en el termini corresponent, dels requisits exigits per atorgar les autoritzacions.
5. Juntament amb la llista definitiva d'admesos i exclosos i la llista informativa de les puntuacions dels aspirants autoritzats i en llista de reserva, s'ha de requerir als aspirants seleccionats i als 40 primers sol·licitants de la llista de reserva que, en el termini de deu dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria, presentin la documentació acreditativa del compliment dels requisits, a excepció d'aquella documentació de la qual ja disposi l'Administració convocant o que pugui obtenir per mitjans electrònics.
6. Si de la documentació presentada no queda acreditat el compliment dels requisits que preveu l'apartat anterior, s'ha de publicar una llista amb els requeriments a les persones interessades perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, els esmenin en els termes prevists en l'article 68.1 de la Llei 39/2015.
7. La falta de presentació de qualsevol de les dades o dels documents o justificants exigits per atorgar les autoritzacions dona lloc a l'exclusió del sol·licitant d'aquest procés d'adjudicació, amb resolució prèvia que declari que els sol·licitants que no hagin esmenat en el termini corresponent desisteixen de la seva sol·licitud.
8. Una vegada examinades les sol·licituds i acreditats els requisits amb la documentació aportada, s'ha de fer pública la llista provisional dels adjudicataris de les autoritzacions i dels quaranta primers sol·licitants de la llista de reserva, en ordre de puntuació.
9. Els sol·licitants no inclosos en aquesta llista, o que puguin discrepar de les puntuacions obtingudes, disposen d'un termini de cinc dies hàbils per presentar les al·legacions que estimin oportunes.
10. Una vegada analitzades les al·legacions dels interessats, la persona titular de la Direcció General de Mobilitat ha de dictar una resolució d'adjudicació definitiva de les autoritzacions, que s'ha de publicar en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
11. Els terminis atorgats per fer esmenes i per presentar la documentació acreditativa dels requisits, s'entén, únicament, a l'efecte d'esmenes consistents en la reparació de la falta o adjunció dels documents preceptius i l'aportació dels documents acreditatius, respectivament. En cap cas, el termini ofert pot suposar canvis substancials sobre la sol·licitud inicial dels sol·licitants i les seves declaracions. Així, s'han de mantenir les característiques essencials dels vehicles al·legats en la sol·licitud de participació (tipus de vehicle, classificació ambiental i antiguitat del vehicle a data del darrer dia de presentació de sol·licituds), encara que puguin diferir en la seva matrícula, atès que han pogut ser substituïts per altres vehicles que mantenguin les mateixes condicions que varen al·legar-se en la declaració.
12.Ha de dictar tots els actes de tràmit la persona titular de la Direcció General de Mobilitat. De conformitat amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes integrants d'aquest procediment s'han de publicar a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cinquè Criteris per atorgar les autoritzacions
1. Per atorgar les autoritzacions s'han de tenir en compte els criteris següents:
a) Si el nombre de sol·licituds presentades és igual o inferior al nombre d'autoritzacions temporals convocades, s'ha d'adjudicar una autorització per cada sol·licitud presentada, sempre que la persona sol·licitant reuneixi els requisits establerts en l'apartat segon d'aquestes bases (l'article 6 del Decret 46/2019, de 7 de juny).
b) En el cas que les sol·licituds siguin superiors a les autoritzacions per adjudicar, atesa la necessitat de limitar-ne el nombre, s'ha d'aplicar el barem d'adjudicació següent:
Tipus de vehicle |
Classificació ambiental |
Criteris d'adjudicació |
Punts |
---|---|---|---|
Elèctrics |
Zero |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
12 |
Elèctrics |
Zero |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
11 |
Híbrids |
Zero o ECO |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
8 |
Híbrids |
Zero o ECO |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
6 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
5 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
4 |
Benzina |
C |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
2 |
Sisè Presentació de documentació i recollida del distintiu
A partir de l'endemà de la publicació de la resolució d'adjudicació definitiva de les autoritzacions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els adjudicataris, a l'efecte que s'expedeixi l'autorització, han de presentar el justificant del pagament de la taxa corresponent a l'emissió del distintiu d'identificació dels vehicles dedicats a l'activitat de lloguer amb conductor a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que els ha de proporcionar la Direcció General de Mobilitat, amb la matrícula, el DNI o el CIF del titular de l'autorització i la vigència.
Setè Comunicació a la Direcció General de Mobilitat de les prestacions de serveis efectuats a l'empara d'aquestes autoritzacions
Amb la finalitat de la comprovació prevista en el punt vuitè, i en compliment de la regulació de l'article 11.2 del Decret 46/2019, modificat pel Decret 51/2024, els titulars de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal queden obligats a comunicar a la Direcció General de Mobilitat de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat, o a l'òrgan que la substitueixi, per via electrònica, els serveis efectuats a l'empara d'aquestes autoritzacions, amb indicació de les dades següents:
Aquestes comunicacions s'han de fer, amb una freqüència mínima de quinze dies, a la bústia electrònica comunicacioserveisvlc-tm@dgmobil.caib.es. No obstant això, per raons d'eficàcia, amb la informació prèvia per part de la Direcció General de Mobilitat, durant la convocatòria es podrà establir un altre mitjà de comunicació que es consideri més convenient.
Vuitè Règim de prestació del servei
1. La prestació del servei de lloguer de vehicle amb conductor, objecte de l'autorització regulada en aquesta Resolució, s'ha d'efectuar de forma continuada.
La Direcció General de Mobilitat pot comprovar si durant un període de quinze dies naturals consecutius el titular de l'autorització temporal no ha prestat cap servei de lloguer de vehicle amb conductor. En aquest cas, l'Administració convocant, d'ofici i amb tràmit d'audiència previ, deixarà sense efecte l'autorització i autoritzarà la VTC temporal al següent a qui correspongui en la llista continguda en la resolució d'adjudicació definitiva de les autoritzacions de VTC temporals.
2. La utilització del servei per part de les persones usuàries està condicionada a la contractació prèvia. En el vehicle obligatòriament s'ha de dur la documentació acreditativa d'aquesta contractació prèvia. En el cas que la contractació prèvia s'hagi efectuat per mitjans telemàtics, cal acreditar-la a través de l'aplicació, el servei o el document digital corresponent.
3. A l'efecte de control administratiu, l'empresa titular d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor temporal ha d'emplenar un full de ruta per cada servei, que ha de dur en el vehicle, durant la prestació del servei, a la disposició dels serveis d'inspecció del transport terrestre.
En cada full de ruta s'ha de fer constar, com a mínim, el nom i número d'identificació fiscal de l'arrendador i de l'intermediari; el lloc i la data de formalització del contracte; el lloc, la data i l'hora en què ha d'iniciar-se el servei i el lloc i la data en què hagi de concloure; així com la matrícula del vehicle. El full de ruta pot ser en suport paper o digital.
4. Els vehicles adscrits a les autoritzacions temporals no poden, en cap cas, circular per la via pública per cercar clients, ni propiciar la captació de persones viatgeres que no hagin contractat prèviament el servei, ni tampoc romandre estacionats a aquest efecte.
5. La contractació del servei es refereix, en tot cas, a la capacitat total del vehicle. No es pot llogar de manera separada a diferents arrendataris.
6. Els vehicles adaptats han de prestar servei de manera prioritària a les persones amb discapacitat, però quan estiguin lliures d'aquests serveis podran prestar tota classe de serveis.
Novè Normativa subsidiària
En tot allò que no prevegi la Resolució i aquestes bases, és d'aplicació el Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca, modificat pel Decret 51/2024, de 13 desembre de 2024.