Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 833486
Aprovació definitiva de la taxa per al servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus de l’Ajuntament de sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquesta entitat sobre imposició de la taxa per Taxa per al servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, així com l'Ordenança fiscal reguladora d'aquesta, el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

«PROJECTE DE NOVA ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LES TAXES PER AL SERVEI DE RECOLLIDA, TRANSPORT, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE RESIDUS

Article 1. Fonament.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 del RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament continua exigint la taxa pel servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 de l'esmentada llei, amb relació a l'article 20.4 s) del mateix cos legal.

Article 2. Objectiu de l'ordenança.

L'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança se circumscriu al terme municipal de sa Pobla, aplicant-se segons els criteris de residència efectiva i de territorialitat. Els objectius d'aquesta ordenança són:

a) Regular aspectes procedimentals que poden millorar i simplificar la gestió tributària a determinació de l'Ajuntament.

b) Regular aspectes comuns a diverses ordenances fiscals per evitar repeticions.

c) Informar la ciutadania sobre les normes i procediments que poden facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries.

Pel caràcter higiènic o sanitari del servei, és obligatòria l'aplicació d'aquesta taxa i cap persona física o jurídica quedarà eximida del pagament de les quanties.

Article 3. Fet imposable.

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria, de recollida, transport, tractament i eliminació de residus domèstics i residus comercials o industrials assimilables a domèstics, tant d'habitatges com locals en sòl urbà, així com edificacions existents en sòl no urbà subjectes a l'impost de béns immobles de naturalesa urbana; per als de conducció fins a l'estació de transferència, i el seu tractament i eliminació en la forma reglamentària.

2. A l'efecte d'aquesta taxa s'entén per residu qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o tingui la intenció de rebutjar. L'àmbit d'aplicació d'aquesta taxa i les seves exclusions serà el mateix que l'article 3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

3. El fet imposable en el marc de la recollida selectiva porta a porta consisteix en la realització per part del ciutadà o usuari del servei de qualsevol acció que generi la recollida de residus sòlids urbans, materials reciclables, o qualsevol altre tipus de deixalla domèstica o comercial, i que sigui dipositada en els poalets, contenidors corresponents de la deixalleria o l'àrea d'aportació i la recollida a generadors singulars.

4. Es consideren subjectes al fet imposable:

a) La generació de residus per part d'habitatges particulars, comerços, oficines, i establiments industrials, o qualsevol tipus d'activitat econòmica dins del terme municipal de sa Pobla.

b) L'ús dels serveis de recollida porta a porta, incloent la recollida ordinària, recollida de residus voluminosos, recollida de materials per al reciclatge a generadors singulars, la deixalleria, i qualsevol altre servei associat a la gestió de residus urbans.

c) La participació en programes especials de recollida de residus impulsats per l'Ajuntament de sa Pobla, com la recollida selectiva de residus orgànics, paper, cartró, plàstic, vidre, i altres materials reciclables.

5. Queden exclosos del fet imposable:

a) Els residus generats per activitats agràries o ramaderes que disposin de sistemes de gestió propis, sempre que no facin ús dels serveis municipals de recollida.

b) Els residus per als quals es prevegi un sistema de recollida o gestió especial aprovat per l'Ajuntament i que no utilitzin els serveis municipals establerts. Serveis públics en general i els Generadors singulars especials de titularitat pública.

c) Els enderrocs procedents d'obres públiques o particulars en construcció.

d) Els residus metàl·lics de fàbriques i tallers en general.

e) Les cendres o residus d'indústries.

f) En general els residus la recollida dels quals exigeixi l'adopció de mesures especials d'higiene, profilàctiques o de seguretat.

g) Els medicaments i altres materials sanitaris.

h) Els residus fitosanitaris.

6. L'obligació de contribuir neix a partir de la prestació del servei, que atesa la seva condició de recepció obligatòria i general s'entendrà com a utilitzada pels titulars d'habitatges i locals existents en sòl urbà i no urbà del terme municipal de sa Pobla.

Article 4. Subjectes passius i responsables.

1. Són subjectes passius d'aquesta ordenança totes les persones físiques o jurídiques, així com les entitats sense personalitat jurídica, que generin residus sòlids urbans i facin ús dels serveis de recollida selectiva porta a porta, deixalleria i altres recollides particulars oferts per l'Ajuntament de sa Pobla. Cal tenir en compte que:

a) Són subjectes passius contribuents, també, les entitats a què es refereix l'article 36 de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre), titulars dels habitatges, locals o edificacions situades en el terme municipal de sa Pobla, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, habitacionista, arrendatari o, fins i tot, en precari.

b) Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges, locals o edificacions, el qual podrà repercutir, si s'escau, en les quotes satisfetes sobre els usuaris efectius del servei o contribuents.

c) Quan un mateix subjecte passiu tingui distintes activitats en un mateix local la tarifa a aplicar serà la tarifa major de les activitats realitzades

d) Quan en un mateix local realitzen activitats distints subjectes passius, tributarà cadascun d'ells, per la tarifa corresponent a l'activitat que desenvolupa, en la part proporcional conforme al número de subjectes passius.

2. Son persones contribuents les següents::

a) Persones físiques: els residents del municipi de sa Pobla, propietaris o llogaters d'habitatges, que facin ús dels serveis municipals de recollida de residus. Determinades com a tal a la Llei General Tributària.

b) Persones jurídiques: les empreses, comerços, oficines, establiments industrials, i altres entitats amb personalitat jurídica que generin residus i facin ús dels serveis de recollida de residus proporcionats per l'Ajuntament. Determinades com a tal a la Llei General Tributària.

c) Entitats sense personalitat jurídica: comunitats de propietaris, cooperatives, societats civils i altres entitats que, tot i no tenir personalitat jurídica, generin residus i estiguin obligades a la recollida de residus segons les normatives municipals.

3. Tenen la consideració de substituts de la persona contribuent els següents:

a) És substitut de la persona contribuent, en els casos en què així ho estableixi la normativa vigent, qualsevol persona o entitat que, en lloc de la persona contribuent, hagi de complir amb l'obligació de pagament de la quota tributària i les obligacions formals inherents.

b) En el cas de comunitats de propietaris o altres entitats similars, el/la president/a o administrador/a de la comunitat podrà actuar com a substitut del conjunt de persones contribuents per a la gestió i pagament de les taxes corresponents al servei de recollida selectiva.

4. Estan obligats a repercutir i obligats a suportar la repercussió els següents:

a) Obligats a repercutir: les persones físiques o jurídiques que, per disposició legal, han de repercutir la quota tributària sobre altres persones o entitats, especialment en el cas de serveis de recollida gestionats per empreses privades subcontractades per l'Ajuntament.

b) Obligats a suportar la repercussió: els usuaris finals del servei, és a dir, els habitants i empreses del municipi que són els destinataris del servei de recollida selectiva i sobre els quals es repercuteix la quota tributària.

5. En cas que el subjecte passiu principal no compleixi amb les seves obligacions tributàries, els cohabitants de l'habitatge o els socis d'una entitat seran responsables solidaris per les obligacions tributàries derivades del servei de recollida de residus, en la mesura que aquestes obligacions estiguin vinculades al seu ús del servei. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l'interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei General tributària. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques que es refereixen els articles 42 de la Llei General tributària.

6. Són responsables subsidiaris els administradors de les empreses o entitats que, malgrat haver comès infraccions tributàries, no han realitzat els actes necessaris per assegurar el compliment de les obligacions tributàries derivades del servei de recollida de residus. Aquests són els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 5. Càrregues de la taxa.

La taxa de fems té l'objectiu de cobrir les despeses derivades de la recollida, transport i tractament dels residus de sa Pobla. Segons l'article 11.3 de la llei 7/2022 la taxa no pot ser deficitària. Cal afegir, també, l'obligació recollida a l'article 24.2 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (d'ara endavant, TRLRHL), que estableix que l'import de les taxes per la prestació de serveis no superi, en el seu conjunt, el cost real o previsible del servei. Llavors, l'objectiu de la taxa és cobrir el cost dels serveis que s'ofereixen en matèria de residus, ajustant-se i sense recaptar més del cost dels serveis derivats del tractament de residus.

Article 6. Quota tributària.

1. La quota tributària general consisteix en una quantitat fixa, per unitat d'immoble, que s'ha de determinar en funció de la naturalesa, l'ús i destí en els quals es desenvolupa l'activitat generadora del residu. Es distingeixen per a cada una de les activitats dues tarifes diferenciades: les que estan abonades al programa d'Inspecció tècnica de residus (d'ara endavant ITR) i les que no hi estan. Val a dir, que la ITR és una adhesió voluntària que implica la voluntat de ser inspeccionats per personal de la Regidoria de Medi Ambient per a la comprovació d'una correcta separació de residus. L'adhesió al programa aplica automàticament una bonificació a la taxa de fems. En el cas que la separació no es faci correctament es retira la bonificació.

A l'efecte s'aplicaran les següents tarifes:

 

Cost de recollida

Cost de tractament

Cost total servei

 

 

Amb adhesió ITR

Sense adhesió ITR

Amb adhesió ITR

Sense adhesió ITR

Habitatges

169,29 €

17,80 €

115,72 €

187,09 €

285,01 €

Habitatges sòl rústic

92,34 €

8,90 €

63,79 €

101,24 €

156,13 €

Habitatges turístics vacacionals

184,68 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

19,28 €

127,59 €

203,96 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

312,27 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

Habitatges turístics vacacionals (rústic)

101,57 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

10,38 €

69,73 €

111,95 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

171,30 € + 3,5 € plaça per mes comercialitzat

Servei hostatge (per plaça)

116,96 €

11,86 €

81,60 €

128,82 €

198,56 €

Locals no tipificats

353,98 €

38,57 €

244,81 €

392,55 €

598,79 €

Bars sense cuina

1.403,61 €

152,82 €

968,85 €

1.556,43 €

2.372,46 €

Cafeteries

1.403,61 €

152,82 €

968,85 €

1.556,43 €

2.372,46 €

Restaurants

1.625,23 €

178,04 €

1.120,19 €

1.803,27 €

2.745,42 €

Serveis recreatius, discoteques, sales de ball

1.403,61 €

152,82 €

968,85 €

1.556,43 €

2.372,46 €

Comerç alimentari - Carnisseries, peixateries i fruiteries

711,04 €

77,15 €

489,62 €

788,19 €

1.200,66 €

Comerç alimentari - Forns, venda congelats i pastisseries

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Comerç mixt: menys de 200 metres

1.591,37 €

173,59 €

1.097,93 €

1.764,96 €

2.689,30 €

Comerç mixt : de 201 a 750 metres

1.742,20 €

189,91 €

1.203,28 €

1.932,11 €

2.945,48 €

Comerç mixt: més de 750 metres

15.559,79 €

1.703,28 €

10.736,05 €

17.263,07 €

26.295,84 €

Comerç no alimentari - majorista

624,85 €

68,25 €

431,75 €

693,10 €

1.056,60 €

Comerç no alimentari

363,21 €

38,57 €

250,75 €

401,78 €

613,96 €

Comerç no alimentari - tendes de roba, calçat

353,98 €

38,57 €

244,81 €

392,55 €

598,79 €

Comerç no alimentari sense local

101,57 €

10,38 €

69,73 €

111,95 €

171,30 €

Industria: constructors

372,45 €

40,05 €

256,68 €

412,50 €

629,13 €

Industria: electricistes, fontaners

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Industria: fusteries

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Industria: fusteries metàl·liques, vidrieries

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Industria: pintures

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Industria: majoristes material de construcció

1.403,61 €

152,82 €

968,85 €

1.556,43 €

2.372,46 €

Industria resta

372,45 €

40,05 €

256,68 €

412,50 €

629,13 €

Industria: tallers mecànics, venda vehicles

523,27 €

56,38 €

362,02 €

579,65 €

885,29 €

Institucions financeres

1.760,67 €

192,88 €

1.213,66 €

1.953,55 €

2.974,33 €

Majoristes fruita i verdures 451 <30% exportació

4.721,80 €

516,32 €

3.258,20 €

5.238,12 €

7.980,00 €

Majoristes fruita i verdures 456 < 70% > 30% exportació

4.450,93 €

486,65 €

3.071,25 €

4.937,58 €

7.522,18 €

Majoristes fruita i verdures 461 > 70 % exportació

4.450,93 €

486,65 €

2.387,29 €

4.937,58 €

6.838,22 €

Majoristes fruita i verdures: activitat magatzem

711,04 €

77,15 €

489,10 €

788,19 €

1.200,14 €

Transport i comunicació

353,98 €

38,57 €

244,81 €

392,55 €

598,79 €

Activitats professionals

338,59 €

37,09 €

232,94 €

375,68 €

571,53 €

Quota reduïda professionals*

0,00 €

0,00 €

0,00 €

0,00 €

0,00 €

* Professionals lliberals que desenvolupen la seva activitat en el domicili habitual de residència

2. Les quotes establertes en l'apartat anterior corresponen a un any natural. Pel càlcul del deute tributària s'estipulen les següents normes:

a) Les baixes produïdes en l'activitat comercial o industrial implicaran per l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local sense activitat.

b) La durada de les baixes no podrà ser inferior a 12 mesos, en conseqüència, no tindrà la consideració de baixa el tancament temporal de qualsevol establiment.

c) Les altes o canvis d'usos en l'activitat comercial o industrial produïdes durant l'exercici implicaran que dins el mateix la quota que es meritarà serà la corresponent a l'activitat que s'hagi desenvolupat durant un major període.

d) El còmput dels metres quadrats per l'aplicació de les tarifes serà la que resulta de la base de dades de l'Oficina Virtual del Cadastre en relació al càrrec afectat.(En el referit còmput no és tindran en compte els m2 afectats a elements comuns o altres que s'acrediti que el seu ús no és comercial, industrial o professional).

e) En el cas de discrepància entre les dades cadastrals i la realitat física dels locals, es prendrà com a referència els metres quadrats resultants de l' inspecció municipal que també provocarà la modificació de les dades cadastrals.

Article 7. Adhesió al Programa d'Inspecció Tècnica de Residus (ITR) i altres normes de gestió.

1. Amb la finalitat d'incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s'estableix una quota diferenciada de la taxa de tractament fixada a l'article 6 per tots els usuaris que s'adhereixin al programa ITR.

2. Per ser admesos al programa ITR els interessats hauran de presentar la seva adhesió al programa ITR i acceptar les seves condicions. Els subjectes passius que vulguin adherir-se presentaran l'imprès de compromís abans del dia 28 de febrer de l'any corresponent a la meritació de la taxa. Durant la resta d'any només es podran adherir al programa aquests contribuents que realitzin l'alta nova o canvi de titular.

Tant els habitatges com els establiments comercials, hauran d'acceptar les següents condicions:

a) Compromís per part de l'interessat de complir amb la separació dels residus en el seu domicili o establiment comercial i aportar aquest residus correctament a les àrees d'aportació i contenidors ubicats en el municipi o al servei de recollida.

b) Consentir l'accés al seu habitatge o establiment amb el seu propietari, de membres de l'Ajuntament de sa Pobla per controlar que es separin efectivament les QUATRE fraccions de residus (paper, vidre, envasos i rebuig). Sense presentar impropis en cada una de les fraccions.

c) Consentir el control dels residus que es dipositen a les àrees d'aportació i al parc verd.

3. En el cas de no complir les condicions establertes a l'apartat segon d'aquest article, es perdrà el dret de gaudir d'aquesta tarifa i s'haurà d'abonar la tarifa ordinària de tota la anualitat. Per tornar a gaudir de la tarifa ITR durant el següent any s'haurà de tornar a presentar la sol·licitud pel següent exercici.

4. El contribuents adherits al programa ITR a 31 de desembre conservaran per a l'exercici següent l'adscripció a la tarifa corresponent llevat de renúncia expressa sempre quan s'hagin complit les condicions anteriors.

5. Atenint al caràcter obligatori a que es refereix l'article 3 de la present ordenança fiscal, les activitats econòmiques desenvolupades en local situat fora del nucli urbà, així com els habitatges existents en sòl rústic, estaran subjectes a l'aplicació de la present taxa, i contribuiran per les tarifes que els hi corresponguin en aplicació de l'article 6. anterior.

6. El Batle-President, previ informe de la Intervenció Municipal, resoldrà les reclamacions presentades referents a la inclusió en el corresponent padró anual de contribuents i dels elements objectius calculats per l'Administració Municipal per a l'aplicació efectiva de la present ordenança fiscal.

Article 8. Pagament per bossa.

1.- S'estableix el pagament per rebuig a la deixalleria en funció de la quantitat i del tipus de residus generats, mitjançant el pagament per bossa. El volum màxim de cada bossa serà de 50 litres. Cada targeta verda tindrà un límit de 20 bosses de rebuig a l'any per poder entregar a la deixalleria sense cost. Les següents bosses tindran un cost de 2 € cada una.

2.- Les empreses, activitats i professionals tindran una entrada diferenciada de la dels particulars a la deixalleria, aplicant-se els mateixos límits quant a bosses de rebuig sense cost a l'any. Les següents bosses tindran un cost de 10 € cada una.

3.- Els enderrocs només podran ser depositats en la deixalleria fent servir les bosses d'obra subministrades per l'Ajuntament, les quals tindran un volum màxim de 50 litres. El cost d'aquestes serà el següent:

  • Gran (50 litres), 5 € cada una.
  • Mitjana (25 litres), 3 € cada una.
  • Petita (10 litres), 1,5 € cada una.

Aquests preus podran variar en funció del cost de subministrament de les bosses.

4.- Les mesures establertes en aquest article entraran en vigor mitjançant decret del Batle-President, el qual podrà modificar les quanties assenyalades als apartats 1 i 2 anteriors.

Article 9. Exempció.

Es declararà l'exempció temporal, mentre es donin les circumstàncies que la motiven, en els supòsits de locals o habitatges que acreditin que no reuneixen la condició de tals. Amb la sol·licitud s'adjuntarà un informe tècnic acreditatiu que l'immoble afectat no compleix les condicions exigides en l'article 4 del Decret 145/1997, de 21 de novembre que regula l'expedició de les cèdules d'habitabilitat; a més de conformitat amb l'article 7 del referit Decret 145/1997 (segons la redacció donada pel Decret 20/2007, de 23 de març, de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, publicat en el BOIB núm. 48/2007) s'acreditarà que no disposa dels serveis d'aigua ,clavegueram i electricitat.

Aquesta exempció s'ha de sol·licitar anualment.

Article 10. Bonificacions fiscals.

Les bonificacions de la taxa poden ser per raó de la capacitat econòmica o per acollir-se al reciclatge de residus.

A.- Bonificacions per capacitat econòmica. Bonificació del 100% de la taxa per raó de capacitat econòmica:

Primera.- Per gaudir de d'aquesta bonificació es requerirà que la renda total percebuda pels membres de la unitat familiar no superi el salari mínim interprofessional (SMI) de l'any anterior del curs d'aquesta ordenança segons el següent barem:

  • Unitats familiars d'1 membre, sense superar una vegada el SMI.
  • Unitats familiars de 2 membres, sense superar 1,25 vegades el SMI.
  • Unitats familiars de 3 membres, sense superar 1,5 vegades el SMI.
  • Unitats familiars de 4 membres, sense superar 2 vegades el SMI.
  • Unitats familiars de 5 membres, sense superar 2,5 vegades el SMI.
  • Unitats familiars de 6 membres, sense superar 3 vegades el SMI. Per cada membre més s'aplica un índex de + 0,5.

S'entén per unitat familiar el conjunt de les persones que conviuen en un mateix immoble, estiguin o no incloses en el mateix Llibre de Família, tot amb referència al primer dia natural de cada exercici.

Les referides dades s'acreditaran amb el certificat de convivència municipal. La referida acreditació no produirà efectes si s'observa que en l'històric de persones que conviuen en el domicili d'empadronament objecte de la reducció consta la baixa de qualsevol persona en el quart trimestre de l'exercici anterior i l'alta de la mateixa persona a partir del segon dia natural de l'exercici posterior.

Segona.- Per gaudir de la bonificació, es requerirà que el sol·licitant ho demani abans del 30 d'abril, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i a cada una de les persones que integren la unitat familiar:

a) Certificació municipal acreditativa dels qui conviuen, en el seu cas, amb el sol·licitant de la bonificació. Caldrà que coincideixi domicili d'empadronament amb objecte tributari.

b) Autorització per tal que l'Ajuntament sol·liciti a l'AEAT amb relació al sol·licitant i, en el seu cas, de cada una de les persones que conviuen amb ell i formin part de la unitat familiar, certificació dels rendiments que constin en l'AEAT en referència al darrer exercici fiscal disponible.

c) Els membres de la unitat familiar sols poden ser titulars, a títol de propietat o altre dret real, de l'habitatge objecte de la petició de la bonificació; no podran ésser titulars d'altres habitatges i locals (a excepció de fins a un local amb ús d'aparcament de vehicles i un local amb ús de traster) en tot el territori de l'Estat.

Aquesta reducció també serà aplicable als peticionaris que són arrendataris de l'habitatge objecte de l'expedient de la present tarifa reduïda, i se'ls aplicaran les mateixes limitacions a dalt descrites.

La declaració de la persona interessada serà comprovada per l'Administració municipal seguint el procediment descrit en els articles 131 i següents de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre). En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient es de defraudació que es pot iniciar.

Tercera.- La vigència del padró de beneficiaris no tindrà data de caducitat, i per tant no serà necessari procedir a la renovació mitjançant nova sol·licitud. Una vegada atorgada la reducció l'Administració procedirà d'ofici a realitzar les comprovacions adients de conformitat amb l'autorització atorgada amb la inicial sol·licitud, així com a requerir als beneficiaris la documentació que en el seu cas no consti en poder de l'Administració.

B.- Bonificació del 5% per a recollida domèstica per l'ús dels poals subministrats per l'Ajuntament:

Primera.- Amb la finalitat d'incentivar el reciclatge per fraccions, s'estableix una bonificació del 5% per a recollida domèstica sobre la quota corresponent, ja sigui amb adhesió a La ITR o sense, per a les persones interessades que facin servir almenys 75 dies a l'any els poals subministrats per l'Ajuntament. No és comptador el dia de recollida de rebuig, actualment els dimecres.

Segona.- Per a l'obtenció de la present bonificació les persones interessades hauran de presentar una sol·licitud abans del dia 28 de febrer de l'any corresponent a la meritació de la taxa.

Tant els habitatges com els establiments comercials, hauran d'acceptar en la seva sol·licitud la següent condició:

Compromís per part de l'interessat de fer servir correctament al menys 75 dies al llarg de l'any els poals subministrats per l'Ajuntament, sense presentar impropis en cada una de les fraccions.

Tercera.- En el cas de no complir les condicions establertes a l'apartat segon d'aquest article, es perdrà el dret de gaudir d'aquesta bonificació i s'haurà d'abonar la tarifa íntegra corresponent de tota la anualitat. Per tornar a d'aquesta bonificació durant el següent any s'haurà de tornar a presentar una sol·licitud pel següent exercici.

Quarta.- El contribuents que hagin gaudit de la bonificació a causa del compliment dels requisits establerts per a aquesta conservaran per a l'exercici següent la bonificació, llevat de renúncia expressa.

Article 11.- Normes de gestió i cobrament.

1. L'exacció es considerarà meritada amb el naixement de l'obligació de contribuir conforme a l'article 3 de la present ordenança.

2. Les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l'any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d'habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d'obtenció del certificat de final d'obres, o, en defecte d'aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Afegir altes i baixes fiscals en qualsevol moment de l'any i compra venta d'habitatges.

Les baixes en el padró de residus, al qual es refereix el punt 3 del present article, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d'inhabitabilitat manifesta de l'immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d'obres de reforma de l'habitatge, i pel termini de realització d'aquelles.

Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, l'exercici al qual se doni l'inici de l'activitat, les altes sortiran efecte a partir del trimestre natural següent. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Respecte a l'activitat de venda ambulant, la quota es meritarà a partir de l'obtenció de la corresponent autorització municipal per l'ocupació de la via pública.

Les quotes meritades es faran efectives de conformitat amb el sistema de recaptació general establert en aquest municipi i amb els altres preceptes legals i reglamentaris aplicables.

3. Anualment es procedirà a confeccionar el padró fiscal de contribuents, que determinarà imports i obligats al pagament, sense perjudici de la possibilitat d'acollir-se al sistema de pagaments a la carta gestionat per l'ATIB.

4. Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobradors corresponents.

5. Les altes i baixes que es produeixin durant l'exercici, es liquidaran de forma reglamentària.

6. Les quotes meritades amb motiu de vendes minoristes sense local permanent, es liquidaran en la forma prevista a l'ordenança fiscal reguladora del preu públic en concepte de vendes ambulants.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes durant el termini voluntari de cobrament, es faran efectives pel procediment de constrenyiment, de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

8.- Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin pogut fer efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració de la qual es formalitzarà l'expedient corresponent, d'acord amb el que preveu el Reglament General de Recaptació.

Article 12. Infraccions i sancions.

En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, cal ajustar-se al que disposa l'Ordenança Fiscal General i en els articles 191 a 212 de la Llei general tributària, i la resta de disposicions que la desenvolupin i complementin.

Article 13.

Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin fet efectives pel procediment de constrenyiment per a la declaració de les quals es formalitzarà l'expedient adient d'acord amb el que disposa el vigent Reglament general de recaptació.

Article 14.

En tot el que no preveu aquesta Ordenança, regirà la legislació de règim local, singularment el Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març i restants disposicions que resultin aplicables.

Disposició derogatòria.

Mitjançant la present es deroga expressament l'anterior ordenança fiscal reguladora de la taxa per al servei de recollida, transport, tractament i eliminació de residus, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 159, de 8 de desembre de 2022.

Disposició final.

La present ordenança fiscal, entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i serà d'aplicació a partir de l'1 de gener de 2025, quedant en vigor mentre no se n'acordi la seva modificació o derogació.

Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, davant el Tribunal Superior de Justícia de Palma»

 

Sa Pobla, a data de signatura electrònica (17 de desembre de 2024)

El batle Biel Ferragut i Mir