Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 831695
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l’exercici 2025 (articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d’agost) aprovat mitjançant la Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, de data 22 d’octubre de 2024 Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’aprova, pel procediment de tramitació anticipada de despesa, la convocatòria de subvencions «SOIB Oportunitats d’Ocupació per a Persones Joves Qualificades en Entitats Locals 2025», amb el cofinançament del Fons Social Europeu Plus (FSE+) en el marc del Programa FSE+ de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2027
Fets
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom, creat mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny, que, d'acord amb els Estatuts, té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; adaptar la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial i l'economia social i millorar-ne les condicions.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 (EEAO), aprovada pel Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) ha configurat com a prioritari facilitar l'accés de les persones joves a una ocupació estable i, a aquest efecte, s'hi preveu com a objectiu instrumental promoure la formació vinculada a la contractació i l'obtenció d'experiència laboral. En aquest sentit, es vol aprofitar l'experiència positiva dels plans de xoc per a joves, tal com recull l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024.
El Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació, modifica l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, a fi d'establir una regulació eficaç dels contractes formatius que proporcioni un marc idoni perquè les persones joves s'incorporin al mercat de treball.
La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació estableix el marc d'ordenació de les polítiques públiques d'ocupació i regula el conjunt d'estructures, recursos, serveis i programes que integren el sistema nacional d'ocupació i té com a objectiu contribuir a la creació de llocs de treball i la reducció de la desocupació, millorar l'ocupabilitat, reduir les bretxes estructurals de gènere i impulsar la cohesió social i territorial. Estableix que, amb caràcter general, les polítiques actives d'ocupació han de promoure l'ocupació de qualitat, la contractació indefinida i a jornada completa i els salaris dignes, així com la mobilitat geogràfica cap a zones rurals despoblades o en risc de despoblació. D'una altra banda, l'article 53 estableix les persones joves com a col·lectiu prioritari per a les polítiques d'ocupació; i específicament, en el cas de les que disposin d'alguna de les titulacions previstes a l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels Treballadors, les mesures d'ocupabilitat es dirigiran a afavorir la pràctica professional.
El Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna 2024 (PAFOD) inclou aquest programa com a programa propi de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'eix 4, «Programes d'ocupació per a altres col·lectius d'actuació prioritària o amb especials dificultats d'inserció (4PSP005)», d'acord amb la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació. Aquesta mesura està configurada com un programa d'activació per a l'ocupació, en què se subvenciona la contractació de persones joves aturades en la modalitat de contracte en pràctiques, amb titulació universitària o de formació professional de grau mitjà o superior o certificat de professionalitat de nivell 2 o 3, una primera experiència professional a les entitats locals. El SOIB considera estratègic aquest programa per afavorir la inserció en el mercat de treball de les persones joves, per la qual cosa es preveu que es reculli al PAFOD 2025.
El Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes, en l'article 7 estableix que no es poden beneficiar dels incentius a la Seguretat Social prevists en aquest Reial decret llei l'Administració General de l'Estat, l'administració de les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local, així com els organismes públics i les altres entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les administracions públiques assenyalades anteriorment.
En l'àmbit autonòmic, el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 (POQIB), que dirigeix l'estratègia actual en matèria d'ocupació del Govern de les Illes Balears, marca com una de les prioritats mantenir les mesures de xoc enfront dels efectes laborals derivats de la pandèmia i, entre d'altres, estableix dins la Prioritat 6- Mesures de creació d'oportunitats i foment de l'ocupació, la línia d'actuació 6.4.1. «SOIB Joves Qualificats», com un programa de contractació temporal de persones joves qualificades amb estudis de formació professional de grau superior o mitjà, amb estudis universitaris o amb un certificat de professionalitat i que es trobin desocupades, per fer obres o serveis d'interès general i social. L'objectiu és que els joves adquireixin experiència laboral i desenvolupin habilitats toves que n'augmentin les possibilitats d'inserció laboral posterior en ocupacions qualificades.
Les polítiques actives d'ocupació tenen el fi últim d'aconseguir millorar l'ocupabilitat de les persones demandants d'ocupació. Aquest fi necessita diferents mesures, en funció del perfil d'aquestes persones, a la vegada que sovint depèn també del context econòmic en què s'han d'aplicar.
Segons les dades d'atur registrat del SOIB per a l'any 2023, el 24,8 % dels joves menors de 30 anys registrats en situació d'atur tenia un nivell formatiu d'estudis universitaris, de formació professional de grau mitjà o grau superior o d'estudis de batxillerat. D'una altra banda, els joves que no tenien experiència laboral i que apareixen amb la denominació «sense ocupació anterior» sumen un total de 1.370 i representen el 25,8 % dels joves aturats, dels quals un 57,4 % tenen menys de 20 anys, el 27,1 % tenen entre 20 i 24 anys i el 15,5 % entre 25 i 29 anys.
Pel que fa a l'Enquesta de Població Activa (EPA) elaborada per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), la taxa d'atur entre els joves menors de 30 anys se situava en el 18,3% de mitjana l'any 2023. Aquesta taxa d'atur es veu fortament influïda pel nivell educatiu, i posa de manifest la importància de la formació a l'hora de trobar feina. Com més alt és el nivell d'estudis, menor és la taxa d'atur, fet que subratlla la necessitat de millorar la qualificació professional per tal de reduir les xifres d'atur.
A les Illes Balears, les dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA) per a 2023 mostren una clara diferència en les taxes d'atur juvenil segons el nivell d'estudis:
Des de la implementació del programa de foment de l'ocupació l'any 2016, s'ha evidenciat l'èxit d'aquesta iniciativa, tant per part de les entitats com dels joves participants. Les dades d'inserció laboral d'aquest programa són molt positives. Concretament, el 89,2 % dels joves que finalitzaren el programa van obtenir un contracte de 30 dies o més en els sis mesos següents, mentre que la taxa d'inserció dels joves amb característiques similars que no participaren en el programa era del 29,3 %. Així, es confirma que el programa té un impacte positiu i significatiu sobre l'ocupabilitat juvenil, la qual cosa en justifica la continuïtat.
Per un altre costat, s'observa que el col·lectiu de joves amb estudis mitjans, fins ara no inclòs en aquest programa de foment de l'ocupació, presenta una taxa d'atur més del doble que la del col·lectiu de joves amb estudis superiors, la qual cosa fa aconsellable incloure en aquest programa les persones joves amb estudis de formació professional de grau mitjà, certificats de professionalitat de nivell 2, o titulacions equivalents, per tal que es puguin beneficiar de l'impacte positiu de participar en el programa, i amb l'objectiu de reduir la taxa d'atur del col·lectiu.
Finalment, cal destacar que la manca d'experiència professional relacionada amb la formació adquirida és una de les principals barreres per a l'accés a llocs de feina qualificats.
En aquest context, esdevé estratègic promoure accions específiques dirigides a la inclusió laboral dels joves menors de 30 anys sense experiència prèvia. Aquestes accions han d'enfocar-se en la qualificació, la formació professional i l'adquisició d'experiència laboral per facilitar-ne l'entrada al mercat de treball. Això coincideix amb els objectius del SOIB, que cerca fomentar la igualtat d'oportunitats a través dels Plans Anuals de Polítiques Actives d'Ocupació, aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
Es preveu que els ajuts inclosos en aquesta convocatòria siguin cofinançats pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) en el marc del Programa del Fons Social Europeu Plus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2027 (PIBAL FSE+ 2021-2027). Aquest PIBAL FSE s'articula en cinc Prioritats d'Inversió, les quals contribueixen a la consecució dels cinc objectius específics establerts en l'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 del FSE+, que contribueixen a l'objectiu polític d'«una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials» que recull l'article 5, lletra d), del Reglament (UE) 2021/1060.
Aquesta convocatòria s'enquadra, en el marc del PIBAL FSE, dins la prioritat 5 d'Ocupació Juvenil i l'objectiu específic «A: Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació i, en particular, els joves, els desocupats de llarga durada, els grups desfavorits i les persones inactives, i promoure, així, l'ocupació per compte propi i l'economia social».
D'acord amb l'annex I del Reglament de Disposicions Comunes (R-UE 1060/2021) l'àmbit d'intervenció que correspon a aquesta actuació és el 136 «Ajut específic per a l'ocupació juvenil i la integració socioeconòmica dels joves». A més, aquesta operació és una operació d'importància estratègica d'acord amb l'Apèndix 3 del PIBAL FSE+ 2021-2027 per la qual cosa l'article 50.1. e) del RDC regula l'obligació del beneficiari d'organitzar una activitat o acte de comunicació en què farà participar la Comissió i l'Autoritat de Gestió.
L'article 15 del Reglament (UE) 2021/1060 estableix una sèrie de condicions afavoridores per als objectius específics. D'acord amb l'annex IV del RDC l'objectiu específic A haurà de sotmetre's a la condició afavoridora CFT4.1 «Marc polític estratègic per a les polítiques actives de mercat laboral».
Els ajuts que estableix aquesta convocatòria no constitueixen un ajut de l'Estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-les no falseja ni amenaça de falsejar la competència, en afavorir determinades empreses o produccions, ja que les possibles entitats beneficiàries són entitats locals i/o les entitats que en depenen o que hi estan vinculades. Respecte de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, el projecte que s'ha d'executar ha de ser competència seva i ha de formar part de les funcions essencials de l'entitat, en què exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública.
Amb l'objectiu de simplificar la gestió dels ajuts, tant en la mateixa Administració com en les entitats que participen en el programa, s'ha previst que tant la concessió com la justificació d'aquests ajuts es faci pel sistema de mòduls.
L'import dels mòduls es va establir seguint un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable basat en dades objectives i es va plasmar a l'informe tècnic del SOIB de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. L'import dels mòduls ha estat objecte d'actualització seguint el procediment establert al mateix informe.
D'acord amb el que estableix el punt 5.1. del Capítol 5 de les Directrius de la Comissió Europea sobre l'ús d'opcions de costs simplificats (2021/C 200/1DOUE de 27/05/2021) des d'un punt de vista estadístic, és consubstancial que els mòduls puguin sobrecompensar o infracompensar en certa mesura els costs reals en els quals incorrin i siguin abonats per les entitats beneficiàries, però aquesta possible sobrecompensació no constitueix un benefici.
Per tal d'assegurar la igualtat de tracte territorial, i seguint el mètode ja emprat en anteriors convocatòries, s'ha distribuït el crèdit de la convocatòria entre tots els municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en cada illa, en funció del nombre de persones joves (entre 18 i 30 anys) respecte de la població total a cada territori (municipi o illa), segons les dades proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears. A les mancomunitats i l'Entitat Local Menor de Palmanyola, atès que el seu territori ja està cobert amb l'assignació dels municipis als quals estenen la seva competència, se'ls ha assignat l'import mínim que garanteixi fer una contractació. Per tal d'assegurar la cobertura de tot el territori, d'acord amb el que estableix l'article 16.3 de l'Ordre 16/2023, s'ha fixat una subvenció màxima inicial per als municipis de 800.000 € i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una mínima de 35.609,40 €. El resultat d'aquest procés es recull a l'Annex 2.
La naturalesa de les entitats beneficiàries (entitats locals), l'objecte i l'objectiu final de l'activitat subvencionada i els destinataris finals dels projectes, sumat al fet que les entitats hagin d'atendre de manera puntual i periòdica al pagament de les nòmines i dels costs de la Seguretat Social, acrediten raons d'interès públic perquè el pagament de la subvenció es faci a la bestreta d'acord amb la disponibilitat dels recursos econòmics.
Els projectes aprovats a la darrera convocatòria de Qualificats Entitats Locals 2024 han d'acabar a final del 2024. Per donar continuïtat al programa amb una nova convocatòria, i tenint en compte els efectes que suposen en la tramitació les operacions de tancament i obertura de l'exercici pressupostari, resulta convenient que aquesta convocatòria es tramiti com a expedient anticipat de despesa corresponent a l'exercici 2024, a l'empara del que estableixen els articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta característica en la tramitació justifica la necessitat que el termini màxim de sis mesos per resoldre i notificar les resolucions es computi a partir de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds.
Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per l'acord de Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), dins l'Objectiu Estratègic II.6 - Oportunitat d'ocupació, a la línia de subvenció II.6.1: Ajuts adreçats a entitats locals o entitats vinculades, al sector públic instrumental i la Universitat de les Illes Balears per contractar persones desocupades i millorar-ne l'ocupabilitat.
L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 (BOIB núm. 67, de 20 de maig) estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB, en l'article 1.2 d) permet incentivar accions i mesures que impliquin executar una feina efectiva en un entorn real que permetin adquirir formació o experiència professional dirigides a la qualificació o inserció laboral.
La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva d'homes i dones, en els títols II, IV i V, fixa el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria, mentre que la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral, i l'article 11 inclou una sèrie de consideracions que s'han de tenir en compte respecte dels ajuts públics.
Així mateix, es pren en consideració el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació.
El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el Catàleg de simplificació documental.
En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.
Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB; en virtut de la resta de disposicions aplicables de manera general; tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, i havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent
Resolució
1. Aprovar pel procediment de despesa anticipada la convocatòria de subvencions «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a Persones Joves Qualificades en Entitats Locals 2025», per finançar un programa d'experiència professional per a l'ocupació destinat a persones majors de 18 i menors de 30 anys, que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria, que siguin contractades mitjançant un contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional per part de les entitats locals de les Illes Balears i les entitats de dret públic dependents o vinculades.
2. Comunicar la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).
3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la convocatòria, la qual començarà a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia,
i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
(Signat electrònicament: 13 de desembre de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs laborals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys, inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB i beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que reuneixin els requisits per poder signar un contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al nivell d'estudis o de formació cursats, que siguin contractades per part de les entitats que determina aquesta convocatòria.
L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Normativa i règim jurídic
Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:
En tot el que no prevegi aquesta convocatòria, hi serà d'aplicació el que estableix l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.
3. Entitats o ens beneficiaris
1. Poden presentar una sol·licitud a aquesta convocatòria els ajuntaments, els consells insulars, les mancomunitats i l'Entitat Local Menor de Palmanyola, dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. També poden presentar una sol·licitud, en nom seu, les entitats de dret públic que depenen dels ens locals o que hi estan vinculades i que disposen de personalitat jurídica i d'un NIF propi, que exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública; sempre que el projecte que s'hagi de desenvolupar sigui de la seva competència i formi part de les funcions essencials de l'entitat.
3. Atès que els ajuts objecte d'aquesta convocatòria no constitueixen ajuts de l'Estat, no se'n poden beneficiar les entitats que duguin a terme activitats econòmiques que puguin considerar-se que poden amenaçar de falsejar la competència. Es pressuposa que no afecta la competència si l'activitat és desenvolupada en l'exercici de competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici de l'autoritat pública.
4. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorrin alguna de les situacions que estableix l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.
4. Crèdit assignat
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 10.000.000 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D14, capítol 4, fons finalista 19213 (FSE+), sotmès a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts de la CAIB, amb la distribució per anualitats següent:
En cas que sigui necessari i hi hagi disponibilitat pressupostària, l'import consignat inicialment a la convocatòria es pot ampliar de conformitat amb l'article 3.4 b) de l'Ordre 16/2023.
5. Distribució del crèdit
Per tal d'assegurar la igualtat de tracte territorial, s'ha distribuït el crèdit de la convocatòria entre tots els municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en cada illa, en funció del nombre de persones joves (entre 18 i 30 anys) respecte de la població total a cada territori (municipi o illa), segons les dades proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears, d'acord amb les darreres dades de població de l'INE.
Pel que fa a les mancomunitats, com a entitats locals d'àmbit supramunicipal amb capacitat plena per complir les finalitats pròpies, amb personalitat jurídica independent dels municipis que les integren i amb una estructura i un personal propis, en el repartiment que s'esmenta en el paràgraf anterior se'ls ha assignat un import de 35.609,40 € que els permeti contractar una persona.
Respecte de l'Entitat Local Menor de Palmanyola, i de manera anàloga, se li ha assignat també un import de 35.609,40 € que els permeti contractar una persona.
Per tal d'assegurar la cobertura de tot el territori, s'ha fixat una subvenció màxima per als municipis de 800.000 € i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una de mínima de 35.609,40 €. L'annex 2 recull el resultat d'aquest procés.
6. Contingut del projecte de contractació
L'entitat interessada ha de presentar una única sol·licitud, amb un projecte de contractació que ha d'incloure la totalitat de les contractacions que prevegi dur a terme. En la sol·licitud s'ha de fer constar de manera individualitzada cada un dels llocs de feina que es pretén cobrir, amb el perfil, la titulació, la ubicació, les tasques que ha de fer, i ordenats per ordre de prioritat.
Els imports que consten en l'Annex 2 com a assignació territorial són limitadors amb l'excepció següent: les entitats l'assignació de les quals no els permeti completar una darrera contractació, però el seu romanent d'assignació representi un mínim del 50 % del mòdul corresponent, podrà sol·licitar l'import complet d'aquesta contractació malgrat que en superi l'assignació, per tal d'aprofitar més els recursos econòmics disponibles i incrementar les possibilitats que es contractin més joves. La concessió d'aquesta darrera contractació estarà sotmesa que hi hagi romanents de crèdit d'altres sol·licituds en el procés de concessió i es farà de conformitat amb els criteris de concessió establerts a l'apartat 11.2.b).
Les persones s'han de contractar amb una durada d'un any a jornada completa, en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o la formació cursada, que preveu l'article 11.3 del Text refós de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
Per a les entitats que prevegin contractar de 9 a 24 persones dins del marc d'aquesta mesura, una pot dur a terme funcions, entre d'altres, de suport tècnic i de gestió administrativa del projecte, sempre que es corresponguin amb el seus estudis o formació cursada. Per a projectes de 25 persones o més, s'hi poden destinar dues persones, les quals han de complir els mateixos requisits que la resta de persones candidates per ser seleccionades.
7. Requisits dels projectes de contractació
Els projectes de contractació que presentin les entitats han de complir els requisits següents, i s'acrediten mitjançant una declaració responsable:
a) Les funcions de les persones que s'han de contractar són competència de les entitats sol·licitants i les executen les entitats sol·licitants en règim d'administració directa.
b) L'entitat sol·licitant de la subvenció disposa d'assignació pressupostària suficient per fer-se càrrec de les despeses que no subvenciona el SOIB per executar l'activitat en concret.
c) Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no són destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.
8. Persones destinatàries finals
1. Els requisits que han de complir les persones seleccionades en el moment de la contractació són els següents:
a) Persones joves desocupades majors de 18 anys i menors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB i beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.
b) Amb titulació universitària o de formació professional de grau mitjà o superior o de certificat de professionalitat de nivell 2 o 3, d'acord a la normativa vigent, així com les que tenguin un títol equivalent d'ensenyaments artístics o esportius, que habiliti per a l'exercici professional, finalitzat dins els tres anys (o cinc anys, quan el contracte es concerti amb una persona amb discapacitat) anteriors a l'inici del contracte.
c) Que compleixin els requisits per poder ser contractades mitjançant el contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al nivell d'estudis que regula l'article 11, en els punts 3 i 4, del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, modificat pel Reial decret llei 32/2021.
d) No haver estat contractada la persona en els sis mesos anteriors a la presentació de l'oferta amb un contracte de treball subvencionat pel SOIB en qualsevol programa de foment de l'ocupació.
2. Per poder contractar la persona, és una condició indispensable que en el moment de la contractació tengui vigent la demanda d'ocupació en el SOIB i en situació de desocupada. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació que s'efectuï.
9. Termini i model de presentació de les sol·licituds
a) Generació de la sol·licitud:
La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.
Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer, en el model normalitzat que trobarà a l'aplicació de gestió ESOIB, i adjuntar la documentació corresponent.
Per poder accedir a l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de l'entitat i de les persones gestores que han de poder accedir-hi, enviant un correu electrònic a la bústia: fomentocupacio3@soib.caib.es.
Les entitats que ja estan donades d'alta a l'ESOIB són responsables de mantenir actualitzada la informació identificativa de l'entitat i de les persones per a les quals ha sol·licitat accés. En cas que la informació que hi figura no estigui actualitzada, haurà de demanar al SOIB, a través de la bústia de correu abans indicada, que actualitzi les dades i acreditar documentalment els canvis sol·licitats (representant, nomenaments, estatuts, accés de gestors en nom de l'entitat, etc.).
b) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica
La presentació de la sol·licitud s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1, 4.2 i 4.7 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig i d'acord amb les indicacions següents:
Una vegada adjuntada la documentació dins ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual, s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.
Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i a la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatòries/.
El termini per presentar les sol·licituds romandrà obert des del dia 7 al 31 de gener de 2025 (ambdós inclosos).
Cada entitat ha de presentar una única sol·licitud per a totes les contractacions que preveu fer. En cas de presentar més d'una sol·licitud dins el termini establert, es considerarà que la darrera presentada és la vàlida i que substitueix les anteriors que s'hagin presentat.
10. Documentació
Tota la documentació que complementa la sol·licitud, de la qual forma part, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, i és la següent:
a) La declaració responsable de l'apartat 4.4 d), apartats 1, 2, 3, 4, 5 i 7 (si escau).
b) El certificat que s'esmenta a l'article 4.4 e) de l'Ordre de bases.
c) D'acord amb l'article 4.4 f) de l'Ordre de bases, i d'acord amb el model disponible en l'aplicació de gestió ESOIB, una declaració responsable sobre els punts següents:
d) D'acord amb l'apartat 4.4 g) la documentació específica següent:
D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social. En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.
En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal. En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.
En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.
11. Selecció de les entitats beneficiàries i criteris de concessió
La selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer pel procediment de concurrència no competitiva, tal com estableix l'article 7.2 de les bases reguladores, atès que no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir una prelació.
Un cop revisades les sol·licituds rebudes i verificat que les entitats compleixen els requisits per poder beneficiar-se de la subvenció, s'han de concedir seguint el procediment següent:
1. Import de les sol·licituds igual o inferior al crèdit de la convocatòria:
En el supòsit que el crèdit de la convocatòria resulti suficient per poder atendre totes les sol·licituds, s'han de concedir en funció de l'import que hagi sol·licitat cada entitat i de l'import assignat territorialment, tenint en compte els supòsits prevists per poder completar una darrera contractació, i sense superar els límits fixats com a subvenció màxima.
2. Import de les sol·licituds superior al crèdit de la convocatòria:
a. En primer lloc, s'han de garantir els llocs de feina que es poden cobrir sense superar els imports màxims assignats territorialment en l'annex 2.
En el supòsit que més d'una entitat presenti sol·licitud amb càrrec a la mateixa assignació territorial i entre totes superin l'import màxim, aquest crèdit s'ha de repartir aplicant els criteris següents: s'ha de prioritzar la sol·licitud de la corporació local (ajuntament o consell insular) per davant de les entitats dependents o vinculades i, després, en cas que hi hagi més d'una entitat dependent, s'ha de prioritzar la que proposi el nombre més alt de contractacions i, en cas d'empat, per ordre de registre d'entrada, fins a exhaurir el crèdit màxim disponible per a aquest territori.
b. El romanent de crèdit resultant de l'apartat anterior s'ha de repartir entre les sol·licituds d'aquells ajuntaments, consell insulars o entitats vinculades que, per completar la darrera contractació, hagin sol·licitat per damunt de la seva assignació, ordenats de major a menor percentatge de joves respecte de la població del territori, segons l'annex 2, i fins a exhaurir el crèdit.
12. Conflicte d'interessos de les persones participants
Les persones i les autoritats que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, en les quals es doni un conflicte d'interessos o alguna de les causes d'abstenció assenyalades a l'article 23 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic, s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment, i actuar d'acord amb el que estableix l'article esmentat.
13. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció
1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 10 de l'Ordre 16/2023, excepte el punt 6 que no aplica.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar i comparar les sol·licituds presentades i està formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què s'ha de procurar, en la mesura que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:
3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, que s'ha de notificar a les entitats interessades, que disposaran d'un termini de 15 dies hàbils per acceptar-la o, si escau, presentar al·legacions. Transcorregut aquest termini sense que l'entitat n'hagi manifestat l'oposició, s'entendrà tàcitament acceptada.
4. Es pot prescindir del tràmit d'audiència, si no hi ha altres fets ni es tenen en compte altres al·legacions que les formulades per les entitats interessades. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada tindrà el caràcter de definitiva.
5. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, a la proposta de resolució provisional motivada degudament s'ha de fer constar clarament per a quins llocs de feina es proposa concedir la subvenció. Les entitats disposaran del termini indicat anteriorment per manifestar-ne l'acceptació a la proposta.
6. La resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre de Bases, i s'establirà un termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aprovació o denegació de sis mesos a partir de la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds. La resolució serà notificada individualment a cada un dels beneficiaris.
7. Les propostes de resolució provisional i definitives no creen, davant l'Administració, cap dret a favor de l'entitat beneficiària que es proposi, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui.
14. Modificació de la resolució
Amb posterioritat a la resolució de concessió, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió, de conformitat amb les prescripcions que estableixen els articles 12.1 i 12.3 de l'Ordre 16/2023. El termini per sol·licitar la modificació de la resolució serà de deu dies hàbils des que es produeixi el fet causant de la modificació.
15. Quantia de la subvenció
1. La subvenció s'ha de destinar a finançar els costs laborals totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de contractar a jornada completa les persones joves en la modalitat de contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada als estudis o la formació cursada i per una durada d'un any o, excepcionalment, pel temps que s'hagi autoritzat per als supòsits prevists de substitucions.
2. L'import de la subvenció s'ha de determinar aplicant a cada contractació que s'ha de fer el mòdul corresponent segons el grup per al qual s'hagi de contractar. L'article 11.3.i) de l'Estatut dels treballadors estableix que les retribucions per al contracte per a la pràctica professional són les que fixa el conveni col·lectiu aplicable a l'entitat per a aquest tipus de contracte o, si no n'hi ha, les del grup professional i nivell retributiu corresponent a les funciones desenvolupades, i en cap cas la retribució no pot ser inferior a la retribució mínima establerta per al contracte per a la formació en alternança ni al salari mínim interprofessional.
3. L'import dels mòduls s'ha establert seguint un mètode de càlcul just, equitatiu i verificable, basat en dades objectives i estan recollits a l'informe tècnic del SOIB de data 12 d'abril de 2021, validat per la Intervenció Adjunta d'Auditories de la CAIB en data 21 d'abril de 2021. L'import dels mòduls ha estat objecte d'actualització seguint el procediment que s'hi estableix a l'informe, i els imports que s'han d'aplicar en aquesta convocatòria s'han recollit en l'Addenda d'actualització de data 18 d'octubre de 2024.
Els imports dels mòduls que s'han d'aplicar a aquesta convocatòria són:
|
Mòdul anual |
Mòdul diari |
Mòdul A |
35.609,40 € |
97,56 € |
Mòdul B |
28.148,80 € |
77,12 € |
Mòdul C |
24.349,15 € |
66,71 € |
4. El mòdul que s'ha d'aplicar (A, B o C) s'ha de determinar en funció de la titulació objecte del contracte per a la pràctica professional per al qual s'han de contractar les persones participants en el programa:
Mòdul A: títol de grau universitari o titulació de graduat en ensenyaments artístics superiors.
Mòdul B: titulació de formació professional de grau superior, certificat de professionalitat/ certificat professional de nivell 3, titulació tècnica superior d'ensenyaments artístics,o titulació tècnica esportiva superior.
Mòdul C: titulació de formació professional de grau mitjà, certificat de professionalitat / certificat professional de nivell 2, i titulació professional o tècnica d'ensenyaments artístics, o titulació de tècnic/a esportiu.
5. Aquests són els mòduls aplicables per a la concessió i la justificació de la subvenció, independentment de les normes que s'apliquin als efectes de la possible certificació de despeses per a l'FSE+.
6. Atès que el mòdul està fixat considerant el 100 % dels costs laborals, quan l'entitat estigui obligada a pagar unes retribucions inferiors a aquest 100 %, l'import dels mòduls als efectes de calcular la quantia de la subvenció i la justificació, s'ha d'ajustar al percentatge que l'entitat apliqui finalment a les retribucions que s'han de formalitzar, d'acord amb el certificat que l'entitat ha de presentar, juntament amb la sol·licitud, a què fa referència el punt 10.d) d'aquesta convocatòria.
7. L'import de la subvenció és independent de la retribució que percebi finalment la persona treballadora, que ha de ser la que legalment o convencionalment li correspongui i que en cap cas no pot ser inferior al Salari Mínim Interprofessional (SMI) vigent durant la contractació.
8. La substitució de persones treballadors per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposa en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.
9. `D'acord amb el que estableix l'article 16.3 de l'Ordre 16/2023, i per assegurar la cobertura de tot el territori de la Comunitat Autònoma, s'estableix una quantia màxima inicial de subvenció de 800.000 € per als municipis i de 400.000 € per a l'àmbit de l'illa, i una mínima de 35.609,40 €.
Pel que fa a l'entitat local menor de Palmanyola, i a les mancomunitats com a entitats locals d'àmbit supramunicipal amb capacitat plena per complir les finalitats pròpies, amb personalitat jurídica independent dels municipis que les integren i amb una estructura i un personal propis se'ls ha assignat un import de 35.609,40 € que els permeti contractar una persona.
16. Selecció i contractació
1. L'article 42 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix que tota activitat d'intermediació, tant respecte de la tasca de prospecció i captació d'ofertes de treball com de la cassació de l'oferta i demanda d'ocupació o la col·locació, recol·locació o selecció de personal, es desenvoluparà atenent el compliment dels objectius de la política d'ocupació i els principis rectors d'aquesta. En particular, es respectarà la igualtat real i efectiva de les persones oferents i demandants d'ocupació i la no discriminació en l'accés a l'ocupació, sense perjudici de la generació de mercats de treball inclusius i l'execució de programes específics per facilitar l'ocupabilitat de col·lectius més desfavorits. Es preservarà també la plena transparència i la protecció i l'adequat tractament de les dades personals de les persones demandants d'ocupació per part dels agents d'intermediació.
En compliment dels principis d'igualtat i no discriminació en l'accés i consolidació de l'ocupació i desenvolupament professional, les ofertes que presenta l'entitat no podran contenir elements que suposin algun tipus de discriminació per motiu d'edat, sexe, discapacitat, salut, orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, nacionalitat, origen racial o ètnic, religió o creences, opinió política, afiliació sindical, així com per raó de llengua, dins de l'Estat espanyol o qualsevol altra condició o circumstància personal, familiar o social afavorint d'aquesta manera la cohesió social, tal com especifica l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.
2. Les persones treballadores s'han de seleccionar d'acord amb els criteris establerts en aquesta convocatòria i seguint el protocol del Departament del SOIB que tingui assumides les competències d'intermediació, el qual ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials i ha de procurar que el resultat del procés de selecció i contractació respecti el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %). Aquest protocol ha d'estar disponible en el web del SOIB.
A l'efecte de fer la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, en què han de participar almenys un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió ha de seleccionar les persones participants que reuneixin els requisits segons el que especifica el protocol de selecció abans esmentat.
L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta, de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Les ofertes s'han de posar en difusió en el portal web del SOIB.
En relació amb la contractació vinculada a programes d'activació per a l'ocupació per part de les administracions públiques i l'aplicació dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat, d'acord amb el que estableix l'article 42 i la disposició addicional novena de la Llei 3/2023, d'ocupació, l'article 4.4 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació per al Sistema Nacional d'Ocupació i, finalment, d'acord amb el que conclou la nota informativa del Ministeri de Treball i Economia Social i el SEPE, de data 21 de març de 2023, per dur a terme aquest tipus de contractació es considerarà que qualsevol sistema utilitzat per seleccionar els participants s'entendrà complert quan els processos de selecció s'adeqüin als establerts per al respectiu programa de polítiques actives d'ocupació per l'administració competent per gestionar-lo, considerant els requisits de les ofertes presentades, si escau, i el perfil de les persones beneficiàries. En tot cas, no serà aplicable la normativa establerta per als procediments de selecció de personal de les diferents administracions públiques, encara que l'entitat beneficiària sigui una entitat o un organisme públic.
Les persones candidates s'han d'inscriure per autocandidatura en el portal del SOIB. Aquesta inscripció comporta l'autorització que les seves dades se cedeixin perquè les consideri i gestioni l'entitat beneficiària del projecte, a fi i efecte de seleccionar participants.
La comissió mixta ha d'ordenar les persones inscrites a l'oferta atenent als criteris següents:
1r. Major adequació de la qualificació al lloc ofert segons les funcions a dur a terme en el projecte aprovat.
2n. Tenint en compte que les contractacions s'han d'ajustar preferentment als perfils professionals de les persones desocupades existents al territori, tenen preferència en la selecció les que resideixen al municipi de l'entitat local beneficiària de la subvenció.
Una vegada fet dita ordenació, la selecció es durà a terme atenent els criteris de selecció següents:
a) Valoració de mèrits
b) Valoració d'altres competències
c) Persones desocupades que executin o hagin executat, dins els darrers dotze mesos anteriors a la data en què l'oferta s'ha posat en difusió a la pàgina web del SOIB, un itinerari personalitzat d'inserció prestat pel SOIB o per les seves entitats col·laboradores en itineraris integrals d'inserció o els serveis d'orientació professional concertats.
17. Contractació i registre de contractes
1. Per poder contractar algú, és condició indispensable que en el moment de la contractació tingui vigent la demanda d'ocupació en el SOIB. La contractació de les persones seleccionades s'ha de dur a terme l'endemà d'un dia hàbil. El SOIB ha de verificar que les persones seleccionades tinguin la demanda d'ocupació vigent i en situació de desocupació. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació efectuada.
2. Serà condició indispensable que abans de formalitzar el contracte, la persona que s'ha de contractar no s'oposi a que el SOIB accedeixi a les bases de dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social, abans, durant i fins a 12 mesos posterior a la finalització del contracte, per tal de verificar que el contracte s'ha formalitzat i se n'ha complert la durada prevista, així com per poder liquidar la subvenció i establir les taxes d'inserció dels participants amb la periodicitat que estableix la normativa reguladora dels fons amb els que es finança el programa públic.
En cas que s'oposin a aquestes consultes, es considerarà que no es pot formalitzar la contractació atès que no resultaria possible dur a terme les tasques necessàries per verificar la correcta aplicació dels fons públics amb què es subvenciona el contracte.
3. Les persones seleccionades han de ser contractades a jornada completa per una durada d'un any, excepte per al cas de les substitucions.
4. El contracte s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit, en el model oficial del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) «Contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional», amb el codi de contracte «420». El model oficial de contracte és a disposició dels beneficiaris en el web <https://soib.es> i en el web del SEPE.
5. El contracte s'ha de registrar vinculat al número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que en fa la selecció. El registre de contractes es realitza a través de l'aplicació Contrat@, que es troba a disposició de les persones interessades en el web <https://soib.es>. Una vegada registrats, els contractes s'han de pujar a la plataforma ESOIB.
18. Inici i execució
1. La data d'inici dels contractes ha d'estar compresa entre l'1 de maig i l'1 de setembre de 2025 (ambdós inclosos), i la data d'acabament un any després de l'inici, amb les excepcions que recullen els punts 2 i 3 d'aquest apartat.
Per tal de facilitar les seleccions i les incorporacions al lloc de feina, l'entitat pot fer les contractacions de manera escalonada, però totes les contractacions del projecte s'han de fer en el termini màxim d'un mes.
2. Atès que l'objectiu de la convocatòria és contractar el major nombre de persones desocupades possible, en el supòsit que el lloc de feina subvencionat quedi vacant per baixa per causes alienes a l'entitat o per rescissió del contracte abans de la data prevista d'acabament, el SOIB pot autoritzar-ne la substitució, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar la substitució; en el cas que no es compleixi aquest termini, no se n'autoritzarà la substitució. Les persones substitutes han de provenir de la llista de reserva establerta en la selecció i, si no n'hi ha, s'ha de promoure un nou procés de selecció; les persones candidates han de complir els requisits per poder ser contractades. El contracte de la persona substituta s'ha de formalitzar per al temps que resti fins a completar l'any (amb una durada mínima de sis mesos).
3. La data màxima de finalització dels projectes serà el 15 de setembre de 2026, excepte per als supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, respecte del contracte afectat per la interrupció.
19. Obligacions de les entitats beneficiàries
Són obligacions genèriques les que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2003 i tots els apartats, excepte l'apartat a), r) i s) de l'article 14 de l'Ordre 16/2023.
Són obligacions amb amb caràcter específic les següents:
1. Utilitzar l'aplicació web de gestió ESOIB i presentar tota la documentació amb els models disponibles. L'entitat és responsable de l'ús correcte de l'aplicació per part de les persones gestores per a les quals ha sol·licitat accés; d'aquesta manera, haurà de sol·licitar al SOIB la revocació del permís d'accés a l'ESOIB quan la persona autoritzada sigui baixa a l'entitat o deixi de gestionar el programa.
2. Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, la gestió i la justificació de la subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha reportar tota la informació i la documentació relativa a la gestió i el seguiment de l'activitat subvencionada mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB, en la forma i els terminis que estableixi el protocol de gestió de projectes o les guies d'ajuda que hi ha a disposició seva en el web del SOIB i en l'aplicació ESOIB.
3. Comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut en el termini de set dies hàbils.
4. Una vegada concedida la subvenció, qualsevol incidència esdevinguda relativa al projecte de contractació que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives a la ubicació, tasques, perfil professional, etc., que varen donar lloc a la subvenció s'ha de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de set dies hàbils. Si aquesta modificació de projecte afecta les condicions d'execució que estableix la resolució de concessió, a més de l'autorització prèvia del Servei de Seguiment Tècnic, la persona que ocupi la representació legal de l'entitat haurà de sol·licitar la corresponent modificació de la resolució tal com estableix l'apartat 14 d'aquesta convocatòria.
5. En els supòsits d'interrupció del còmput de la durada del contracte a què fa referència l'article 11.4.b) de l'Estatut dels treballadors, l'entitat ha de comunicar al Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, en el termini de quinze dies hàbils respectivament, la data en què s'inicia la interrupció i després la data de represa.
6. En els supòsits de substitució de l'apartat 18.2 d'aquesta convocatòria, l'entitat té un termini de deu dies hàbils des que es produeix la vacant per sol·licitar-ne la substitució.
7. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060. Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, abans de formalitzar els contractes, l'entitat ha de recaptar de les persones que s'han de contractar, en el model que estarà disponible a l'ESOIB, la no oposició que el SOIB consulti els informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte.
8. Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+ i han de complir les normes sobre informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE+. Les entitats han d'informar a tots els destinataris finals que l'activitat està cofinançada pel Fons Social Europeu Plus, en el marc del Programa d'Illes Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.
9. L'acceptació per part del beneficiari o beneficiària dels ajuts implica consentir ser inclòs en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
10. Qualsevol persona que tingui coneixement dels fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades total o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement de l'Administració, fent servir qualsevol dels canals de denúncies següents:
20. Condicions per pagar la subvenció
1. D'acord amb l'article 17.3 de l'Ordre de Bases, en relació amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 15 de novembre de 2024, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció per raons d'interès públic. Les entitats beneficiàries estan eximides de presentar garantia, d'acord amb l'article 173.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals i l'article 42.2 a) del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
2. El pagament de la subvenció s'ha de fer a la bestreta de la manera següent:
3. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es podrà incrementar el percentatge del primer pagament fins arribar fins i tot al 100 % (amb la corresponent minva o fins i tot supressió del segon) amb les modificacions i ajusts jurídics i comptables que pertoquin.
4. Les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'han de pagar segons les disponibilitats de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
21. Seguiment dels projectes i control de la subvenció
Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, el SOIB s'ha d'encarregar de fer-ne el seguiment de l'execució.
El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Aquests mecanismes i la metodologia estan recollits al Protocol de gestió de projectes que estarà disponible a l'aplicació ESOIB (a l'apartat «Fons documental») i al web del SOIB (https://soib.es/convocatories/). Igualment, durant l'execució del programa, el personal tècnic de seguiment de referència durà a terme, en qualsevol moment, una visita tècnica de seguiment in situ del projecte.
A aquest efecte, els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui dur a terme el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.
A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions, l'accés a les instal·lacions on es duen a terme, i la recollida de totes les evidències necessàries per verificar l'execució correcta del projecte.
Pel que fa al seguiment de l'execució dels projectes, i per tal de poder determinar que s'ha complit amb l'objecte de la subvenció i que les persones contractades han fet la pràctica professional adequada als seus estudis, durant l'execució del projecte l'entitat ha d'aportar en la forma i els terminis que estableixin els protocols del SOIB, les evidències que ho acreditin:
S'entendrà per incompliment d'aquesta obligació, i podrà donar lloc a no ser considerat elegible a efectes de liquidació de la subvenció, qualsevol de les causes següents:
a) La manca de justificació o evidència d'assistència al lloc de feina.
b) La manca de descripció i evidències de les tasques realitzades que acreditin suficientment l'adequació de les tasques a la pràctica professional objecte de la subvenció.
En el cas que la persona treballadora hagi assistit al seu lloc de feina però l'entitat no disposi de justificació o evidència d'assistència i/o de descripció de tasques, es podrà esmenar de manera excepcional mitjançant un informe justificatiu signat per la persona de l'entitat responsable del projecte, sempre que estigui degudament justificat almenys un 80 % de l'assistència total de la durada del contracte de cada persona treballadora.
L'incompliment d'aquesta obligació, o bé si de l'anàlisi es dedueix que no s'ha complit amb l'objecte de la subvenció, es recollirà a l'informe final que ha d'emetre el Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, el qual ha de servir de base per liquidar la subvenció, la qual cosa podrà donar lloc al reintegrament total o parcial de la subvenció en els termes que recull el punt 23 d'aquesta convocatòria.
El SOIB pot fer la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte, als efectes del control i el seguiment de la subvenció, relació d'indicadors i estadístiques.
22. Difusió pública de les actuacions
1. Tota publicitat o difusió que es vulgui fer s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública, i se n'ha d'assenyalar el text i també el disseny de la publicitat que se'n vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores, si escau. En cas que hi detecti irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni. A mesura que es facin aquestes actuacions de publicitat i difusió, l'entitat ha de trametre al Servei de Seguiment Tècnic evidències que demostrin que han tingut lloc.
2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del programa: «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a Persones Joves Qualificades en Entitats Locals 2025». A més, s'ha de fer constar que ha estat promogut pel SOIB i ha comptat amb el cofinançament de la Unió Europea (FSE+), mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes, d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats en l'aplicació ESOIB. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i de l'FSE+, d'acord amb les orientacions de l'article 47 i l'annex IX del Reglament (UE) 2021/1060.
3. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, i també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones.
4. D'acord amb l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060, durant l'execució de l'operació les entitats beneficiàries de la subvenció tenen l'obligació de reconèixer l'ajut de la Unió Europea (FSE+) al seu lloc web oficial, si en tenen, i a les seves xarxes socials, per indicar els objectius i els resultats de l'operació, l'ajut o import financer i el cofinançament de la Unió Europea (FSE+). També tenen l'obligació de col·locar un cartell de mida A3 o una pantalla electrònica equivalent amb la informació del projecte en un lloc visible i d'accés al públic, segons el model que predetermina el protocol de gestió establert pel SOIB.
5. En cas d'incompliment de les obligacions en matèria de comunicació i publicitat s'aplicaran les regles que indica l'article 30 de l'Ordre 16/2023.
6. D'acord amb l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060, en cas d'incompliment de les obligacions en matèria de comunicació i publicitat, el SOIB haurà de comunicar i instar al beneficiari perquè prengui les mesures oportunes. En cas de persistir l'incompliment, es podrà cancel·lar fins a un màxim del 3 % de l'ajut dels fons de l'operació.
7. Tota publicitat o difusió que es vulgui fer ha de seguir les indicacions del Manual pràctic d'informació i comunicació dels programes FEDER,FSE+ i FTJ de les Illes Balears 2021-2027 elaborat per la Direcció General de Fons Europeus de les Illes Balears, amb la finalitat de garantir el compliment, entre d'altres, de l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060. Aquestes indicacions estan recollides al Protocol de gestió de projectes que estarà disponible a l'aplicació ESOIB i a la web del SOIB.
23. Justificació
1. La subvenció s'ha de justificar mitjançant el sistema de mòduls tal com estableix l'article 23 de l'Ordre 16/2023, mitjançant la presentació de la documentació següent:
a) Memòria d'actuacions final que ha de recollir una declaració de les activitats efectuades objecte de la subvenció i dels resultats obtinguts.
Aquesta memòria es genera a través de l'aplicació ESOIB, d'acord amb la informació, la documentació i les evidències que hi consten. El SOIB l'ha de posar a disposició de l'entitat beneficiària mitjançant l'aplicació de gestió una vegada acabada l'activitat. L'entitat disposa d'un termini màxim de quinze dies hàbils per a validar-la i pujar-la signada a l'aplicació.
b) Memòria econòmica justificativa que ha de contenir els aspectes següents:
c) Declaració responsable en què es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha demanat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.
d) Justificant de devolucions voluntàries dels fons públics percebuts com a bestreta i no aplicats a l'objecte subvencionable, si escau, i els corresponents interessos.
La documentació dels punts b), c) i d) anteriors s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic de justificació disponible a la Seu Electrònica del Govern, si està habilitat, o si no, per Registre Electrònic Comú (REC), i pujar-la a l'aplicació ESOIB. El termini per presentar-la és d'un mes des que l'entitat va tornar validada la memòria d'actuacions final del punt a).
2. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència a l'apartat 1, s'aplicarà l'article 25.3 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.
3. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de deu dies hàbils.
4. Les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció. No obstant això, els beneficiaris tenen l'obligació de custodiar la documentació corresponent durant els terminis assenyalats per la normativa aplicable.
5. La subvenció s'ha de liquidar d'acord amb l'Informe Tècnic Final d'actuació emès pel Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, i s'ha de calcular considerant el nombre de persones contractades, pels dies que han estat contractades i pel mòdul econòmic corresponent en funció del grup professional per al qual s'ha contractat, segons els grups professionals que defineix l'apartat 15.4 d'aquesta convocatòria. En cap cas la liquidació no pot superar la quantia de la subvenció concedida inicialment.
24. Revocació i reintegrament
El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableixen els articles 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.
L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de declaració/liquidació que es pot descarregar a l'enllaç <https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>.
Per calcular els imports que cal reintegrar, s'han de multiplicar els dies de contractació no complerts per l'import del mòdul diari fixat per al grup per al qual es va concedir l'ajut.
25. Compatibilitat amb altres subvencions
Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció de qualsevol administració pública o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, i amb qualsevol reducció o bonificació a les cotitzacions a la Seguretat Social, per a la mateixa finalitat.