Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 827131
Departament de Selecció i Provisió de Recursos Humans. Servei de Selecció. Convocatòria i bases específiques del procediment selectiu mitjançant el sistema de concurs oposició pel torn lliure per cobrir 7 places d'arquitecte/a
La Regidora d'Hisenda, Funció Pública i Govern Interior, per resolució núm. 18610 de 10 de desembre de 2024, ha resolt el següent:
RESOLC
PRIMER.- Convocar proves selectives pel sistema de concurs oposició, pel torn lliure, per cobrir 7 places de d'ARQUITECTE/A vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament, pertanyents a l'escala d'Administració Especial, subescala tècnica, grup A, subgrup A1, dotades pressupostàriament, 4 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2022 (BOIB núm. 171, de 31 de desembre de 2022), 3 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2023 (BOIB núm. 164 de 02 de desembre de 2023).
SEGON.- Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.
TERCER.- Nomenar els membres del Tribunal qualificador que ha de dirigir el desenvolupament del procés selectiu, la composició del qual serà el següent:
Presidenta titular: Sra. María Carmen Arbós Berenguer
Presidenta suplent: Sra. Luz Myriam Duque Tardaguila
Vocal 1 titular: Sr. Jaime Martín García Sastre
Vocal 1 suplent: Sr. Jose Javier Gómez Medina
Vocal 2 titular: Sra. Mireia Ibáñez Barceló
Vocal 2 suplent: Sra. Cristina Salinas Sanz
Vocal 3 titular: Sra. Loreto Alonso Ribot
Vocal 3 suplent: Sra. Victoria Catalina Pons Garcías
Vocal 4 titular: Sr. Gabriel Sebastià Salleras Vicens
Vocal 4 suplent: Sra. Karla Marcela Solis Pericás
QUART.- El termini de presentació d'instàncies serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
CINQUÈ.- Les sol·licituds per a participar en el procés selectiu s'han de tramitar obligatòriament mitjançant el Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), sense perjudici del posterior registre electrònic.
SISÈ.- Publicar la present convocatòria i bases específiques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Boletín Oficial del Estado.
BASES ESPECÍFIQUES PER COBRIR SET PLACES VACANTS D'ARQUITECTE/A (taxa de reposició) PEL SISTEMA DE CONCURS OPOSICIÓ PEL TORN LLIURE, OFERTA D'OCUPACIÓ PÚBLICA DE L'ANY 2022 I DE L'ANY 2023
PRIMERA.- OBJECTE I NORMES GENERALS.
L'Ajuntament de Palma convoca proves selectives, mitjançant el sistema de concurs-oposició torn lliure, per a la cobertura de set places d'ARQUITECTE/A, vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament pertanyents a l'Escala l'Administració Especial, Subescala tècnica, classe superior, especialitat arquitectura, grup A, subgrup A1, dotades pressupostàriament i corresponents a l'oferta pública d'ocupació dels anys 2022 (BOIB núm. 171 de 31 de desembre de 2022) i de l'any 2023 (BOIB núm. 164 de 02 de desembre de 2023) amb la següent distribució:
La present convocatòria està, a més, subjecta al que es disposa en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.
Les presents bases tindran en compte el principi d'igualtat de tracte entre dones i homes, pel que fa a l'accés a l'ocupació, d'acord amb l'article 14 de la Constitució Espanyola, el Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.
L'article 55 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes disposa que "l'aprovació de convocatòries de proves selectives per a l'accés a l'ocupació pública haurà d'acompanyar-se d'un informe d'impacte de gènere, excepte en casos d'urgència i sempre sense perjudici de la prohibició de discriminació per raó de sexe", que es complementa amb l'article 43.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d'Igualtat de dones i homes de les Illes Balears: "A les ofertes d'ocupació pública de les administracions públiques de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una avaluació de l'impacte de gènere". Tot això posa de manifest el compromís assumit per l'Ajuntament de Palma en relació amb la promoció activa de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, així com de prevenció i actuació davant la violència de gènere.
Aquest procediment selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria específica i les bases generals que regeixen aquesta convocatòria es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, i en allò no previst, s'aplicarà l'establert al Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (d'ara endavant TREBEP) i en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears (d'ara endavant LFPIB).
SEGONA.- REQUISITS DE LES PERSONES ASPIRANTS
Per prendre part en les proves selectives serà necessari reunir les següents condicions:
1.- Tenir nacionalitat espanyola o la d'algun Estat de la Unió Europea o que, en virtut dels tractats internacionals subscrits per la Unió Europea i ratificats per Espanya, els sigui aplicable la lliure circulació dels treballadors.
L'aspirant que no tingui la nacionalitat espanyola ha d'acreditar documentalment la seva nacionalitat amb un document vigent i el seu permís de residència i de treball si s'escau.
2.- Tenir 16 anys complerts i no superar l'edat per a la jubilació forçosa.
3.- Estar en possessió del títol universitari oficial de grau d'arquitectura i màster habilitant, o títol que habiliti per a l'exercici de la professió regulada d'arquitecte/a, segons s'estableix a les Directives Comunitàries o estar en condició d'obtenir-la en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.
En el cas de titulacions obtingudes a l'estranger s'haurà d'acreditar que s'està en possessió de la corresponent convalidació o de la credencial que acrediti, si s'escau, l'homologació del títol. Aquest requisit no és aplicable a les persones aspirants que hagin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l'àmbit de les professions regulades.
4.- Posseir la capacitat funcional per al desenvolupament de les funcions corresponents.
5.- No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les
Administracions Públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les Comunitats Autònomes, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial, per a l'accés al cos o escala de funcionari, o per exercir funcions similars a les que exercien en el cas de personal laboral, en què hagués estat separat o inhabilitat. En el cas de ser nacional d'un altre Estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, al seu Estat, en els mateixos termes d'accés a l'ocupació pública.
6.- Abans de prendre possessió del lloc de treball, la persona interessada haurà de fer constar que no està sotmesa a cap supòsit d'incompatibilitat establert en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
7.- Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell B2 mitjançant un certificat expedit per l'EBAP, o bé pels títols, diplomes i certificats homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts com a equivalents per l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció general de Cultura i Jovent (BOIB núm. 34, de 12-03-2013).
8.- Abonar com a dret d'examen 26,52 euros dins el termini d'admissió d'instàncies, sense que es puguin abonar en cap altre moment.
Els requisits establerts en els apartats anteriors hauran de complir-se el darrer dia de termini de presentació d'instàncies i els aspirants hauran de manternir-los durant el període en què es desenvolupi el procediment selectiu.
TERCERA.- FUNCIONS DEL LLOC DE TREBALL
- Elaborar informes i propostes sobre les matèries pròpies de la unitat a la qual està adscrit.
- Redactar projectes, dirigir obres, mesurar i dur a terme peritacions per a les quals estigui facultat.
- Complir les directrius, normes, procediments i accions preventives establertes en matèria de Prevenció de Riscs Laborals i assumir les funcions que li siguin encomanades en matèria d'actuació en emergències, col·laborant amb el Servei de Prevenció quan li sigui requerit.
- Qualsevol altra tasca que li sigui encomanada pel superior jeràrquic d'entre les que corresponen a l'escala, subescala, classe, especialitat o categoria d'adscripció del lloc de treball.
QUARTA.- FORMA I TERMINI DE PRESENTACIÓ D'INSTÀNCIES
La sol·licitud per participar en el concurs oposició, s'ha d'emplenar mitjançant l'aplicació del Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), essent imprescindible l'acreditació per algun dels sistemes d'identificació i firma admesos per la passarel·la Cl@ve del Govern d'Espanya: DNIe/Certificat electrònic, Cl@ve permament i Cl@ave ocasional (Cl@vePin).
Complimentada la sol·licitud telemàtica, es generarà un document pdf que s'haurà de registrar, juntament amb el justificant d'abonament de la taxa, dins el termini de presentació d'instàncies, per Registre electrònic dirigit al departament de personal de l'Ajuntament de Palma.
També s'haurà de signar la declaració responsable relativa al compliment dels requisits de participació que figura en el tràmit telemàtic d'inscripció en aquest procés selectiu.
Amb la sol·licitud de participació no s'ha d'aportar cap document d'acreditació dels requisits.
En cas que s'hagi presentat més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la sol·licitud amb el darrer número de registre electrònic d'entrada.
El termini de presentació de les sol·licituds serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat. Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entendrà prorrogat al primer dia hàbil següent. Els successius anuncis es publicaran únicament en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma i, si escau, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
La falsedat de les dades que es facin constar en la sol·licitud o en la documentació aportada com a requisits per participar en la convocatòria, comportarà l'exclusió immediata de la persona sol·licitant des del moment en que s'adverteixi, sense perjudici de les mesures legals que corresponguin.
CINQUENA.- PAGAMENT DE LA TAXA DELS DRETS D'EXAMEN
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 26,52 euros d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per optar a proves de selecció de personal, que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
SISENA.- ADMISSIÓ D'ASPIRANTS
Finalitzat el termini de presentació d'instàncies, l'òrgan competent dictarà resolució en el termini màxim d'un mes aprovant la llista provisional de persones admeses i excloses, amb expressió de la causa d'exclusió, si s'escau. La relació de les persones admeses i excloses s'exposarà en la pàgina web de la Corporació, a l'apartat d'oferta pública de feina. La relació de persones admeses i excloses es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es concedirà un termini de deu dies hàbils des del dia següent a la publicació en el BOIB, per tal que les persones interessades presentin les al·legacions o esmenes que considerin oportunes.
Transcorregut aquest termini s'aprovarà la llista definitiva de persones admeses i excloses, que es publicarà a la pàgina web www.palma.cat, a l'apartat d'oferta pública de feina, i a la relació de persones excloses es farà constar les resolucions de les reclamacions presentades.
En cas de no produir-se reclamacions a la llista provisional s'entendrà aquesta elevada a definitiva
sense necessitat de nova resolució, circumstància que es farà pública mitjançant diligència, al web de l'Ajuntament.
En tot cas, amb la publicació de la llista definitiva de persones admeses i excloses es farà pública la data, lloc i hora de realització del primer exercici de la fase d'oposició.
SETENA.- TRIBUNAL QUALIFICADOR
El tribunal qualificador estarà format per un president o presidenta, designat per l'òrgan competent, i quatre vocals, que seran designats per sorteig d'entre personal funcionari en servei actiu que reuneixi els requisits exigits a la normativa vigent. Aquesta designació implicarà la dels respectius suplents. El secretari/ària serà designat per votació d'entre els vocals.
Podran assistir, amb veu però sense vot, les persones representants de les organitzacions sindicals representatives, per a efectuar funcions d'observar i vigilar el bon desenvolupament del procés selectiu.
En cas de resultar necessari el Tribunal podrà disposar la incorporació d'assessors especialistes perquè l'assessori per a totes o algunes de les proves, amb veu i sense vot. L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal s'ha d'ajustar al que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei de Règim Jurídic del Sector Públic. El Tribunal no podrà constituir-se ni actuar sense l'assistència de la meitat dels seus membres, ja siguin titulars o suplents, i les decisions s'adoptaran per majoria. Sempre serà necessària la presència del president i del secretari.
Els Tribunals hauran d'acordar els criteris de correcció de les proves selectives en la sessió de constitució.
VUITENA.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
El procediment selectiu és pel sistema de concurs oposició pel torn lliure.
NOVENA.- QUALIFICACIONS
Els exercicis obligatoris seran eliminatoris i es puntuaran d'acord amb allò establert a les presents bases reguladores. Per poder optar a la realització dels exercicis segon i tercer serà imprescindible haver estat qualificat com a “apte/a” en l'exercici o exercicis precedents.
DECENA- CALENDARI D'EXERCICIS
El primer exercici s'efectuarà dins dels 6 mesos següents a la publicació en el Boletín Oficial del Estado (BOE), la resta es determinarà pel tribunal.
En el supòsit que amb posterioritat a l'aprovació d'aquestes bases es modifiqui la normativa reguladora del contingut del temari, serà d'aplicació les referències que es trobin en vigor en el moment de la publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat.
ONZENA- PROGRAMA I TEMARI DE L'OPOSICIÓ
FASE D'OPOSICIÓ:
La fase d'oposició suposarà un 70% de la puntuació final.
PRIMER EXERCICI:
Obligatori i eliminatori. Consistirà a desenvolupar per escrit, en un temps màxim de tres hores, dos temes elegits entre quatre temes designats per sorteig públic del temari específic que s'enumeren a continuació. Es valorarà fins a un màxim de 20 punts. Cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts, i serà necessari obtenir una qualificació mínima de 10 punts per superar aquest exercici, 5 per cada tema.
Es valoraran, fonamentalment, els coneixements exposats sobre els temes que corresponguin, així com la claredat, l'ordre d'idees i la qualitat de l'expressió escrita.
SEGON EXERCICI:
Obligatori i eliminatori. Consistirà a resoldre un supòsit pràctic elegit a l'atzar d'entre els tres que proposi el tribunal, relacionats amb les funcions pròpies de la plaça. El temps màxim per desenvolupar aquest exercici serà de cinc hores. Es valorarà fins a un màxim de 20 punts, i serà necessari obtenir una qualificació mínima de 10 punts per superar aquest exercici.
TERCER EXERCICI
Tercer Exercici. Obligatori i eliminatori. Consistirà a contestar per escrit, en un temps màxim d'una hora un tema entre dos temes extrets a l'atzar per sorteig públic del temari de la part general.
Es valorarà fins a un màxim de 10 punts, i serà necessari obtenir una qualificació mínima de 5 punts per superar aquest exercici.
Total puntuació fase d'oposició 50 punts.
FASE DE CONCURS
Les persones aspirants han d'emplenar, juntament amb la sol·licitud de participació i d'acord amb el tràmit telemàtic a través del Portal de l'opositor el full d'autobaremació de mèrits.
Els mèrits que es valoraran a la fase de concurs, i que vindran referits a la data de termini de presentació d'instàncies, no s'hauran de presentar fins que finalitzi la fase d'oposició i sigui requerida per part de l'òrgan competent en el termini de 10 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la llista definitiva d'aspirants que han superat la fase d'oposició.
La acreditació de requisits i mèrits s'ha de fer a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Palma, per Registre Electrònic General.
Únicament es valoraran aquells que estiguin adequadament i clarament acreditats d'acord amb els barems de la fase de concurs.
En cas de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma, i que la documentació acreditativa dels requisits i mèrits consti a l'expedient personal hauran de fer remissió al seu expedient personal.
L'acreditació de treballs fets en entitats públiques empresarials (entitats de dret públic sotmeses al dret privat), en consorcis, en fundacions del sector públic, en empreses societàries del sector públic i en empreses privades es farà mitjançant el certificat de la vida laboral, i l'acreditació de la categoria i de les funcions fetes amb el contracte laboral o un certificat de l'empresa, del consorci o de la fundació corresponent, o d'una altra manera en què quedin acreditades la categoria i les funcions dutes a terme.
Els mèrits a valorar seran els que es relacionen a continuació:
Experiència professional.
La puntuació màxima és de 6 punts.
Cursos de formació.
Es valorarà la formació específica i relacionada amb les funcions pròpies de la plaça convocada. La valoració d'aquest criteri es du a terme d'acord amb el següent barem:
Cursos de formació i perfeccionament, jornades o seminaris impartits i/o reconeguts per l'Escola Municipal de Formació, l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP), l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), l'Administració de l'Estat, l'autonòmica o la local, les organitzacions sindicals signants dels acords de formació continua de les Administracions públiques, les universitats i les escoles tècniques, o els homologats per qualsevol d'aquestes institucions, així com la formació organitzada i impartida pels Col·legis Professionals. En aquest apartat s'inclouen els cursos de formació ocupacional impartits o promoguts pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), i per altres entitats o organismes locals, autonòmics o estatals amb competències en matèria de formació ocupacional.
Els cursos poden tenir qualsevol durada. Els crèdits d'aprofitament suposen els d'assistència; és a dir, no són acumulatius l'assistència i l'aprofitament.
No es valoren les assignatures encaminades a obtenir les titulacions acadèmiques. Tampoc es valoraran els cursos de doctorat ni la impartició d'assignatures a la Universitat, ni aquells presentats com a requisit d'accés a la plaça convocada.
Un crèdit equival a 10 hores de formació.
La puntuació màxima és de 5 punts.
Formació que es valorarà a qualsevol especialitat.
Es valoren per a qualsevol especialitat les següents accions formatives:
- Cursos de l'àrea jurídic administrativa.
- Cursos d'igualtat de gènere.
- Cursos d'informàtica.
- Cursos de qualitat, habilitats, competències professionals i comandaments
- Cursos de prevenció de riscs laborals
Aquesta formació es valorarà d'acord al següent:
Un crèdit equival a 10 hores de formació.
La puntuació màxima és de 3 punts.
Titulacions acadèmiques
1.Estudis que es valoren.
1.1 Es valoren en aquest apartat les titulacions acadèmiques el caràcter oficial o l'equivalència de les quals tingui reconegut i establert el Ministeri d'Educació, Cultura i Esports, així com els títols propis de grau i els títols propis de postgrau establerts per les universitats espanyoles en la regulació dels ensenyaments propis, quan estiguin directament relacionades amb les funcions pròpies de la plaça convocada.
1.2 La valoració com a mèrit d'un títol implica que no es valora el de nivell inferior o el primer cicle que sigui imprescindible per obtenir-lo, excepte en el supòsit del títol de doctor, màster oficial o títol propi de postgrau en que sí es pot valorar la llicenciatura o equivalent.
1.3 Es valoraran les titulacions de nivell superior a les exigides com a requisits, sense que en cap cas es pugui valorar l'acreditada com a requisit.
2. Puntuació.
2.1 Estudis de Postgrau.
2.1.1 Per cada títol de doctor/a: 3 punts.
2.1.2 Per cada títol de màster universitari oficial: 2 punts.
2.1.3 Títols propis de postgrau (màster, especialista universitari, expert universitari, i curs d'actualització universitària) es valoren a raó de 0,015 punts per cada crèdit LRU (sistema de valoració dels ensenyaments introduït pel RD 1393/2007, de 27 d'octubre) o per cada 10 hores lectives, i a raó de 0,065 punts per cada crèdit ECTS (sistema europeu de transferència de crèdits) o per cada 25 hores lectives, amb un màxim de 1 punt.
En el supòsit que el màster oficial o títol propi de postgrau no indiqui els crèdits o no esmenti si es tracten de crèdits LRU o ECTS, s'entén que els crèdits són LRU i s'han de computar, d'acord amb els paràgrafs anteriors, a raó de 0,025 punts per cada crèdit o per cada 10 hores lectives, si són títols oficials, o 0.015 punts per cada crèdit o per cada 10 hores lectives si es tracta de títols propis.
No es tindrà en compte com a mèrit el títol de màster que habilita per a l'exercici de la professió objecte d'aquesta convocatòria, en el supòsit de presentar el títol de grau, en ser-ne requisit.
2.2 Estudis universitaris:
2.2.1 Per cada titulació acadèmica oficial de segon cicle universitari, llicenciatura, arquitectura, enginyeria o equivalent: 2 punts.
2.2.2 Per cada titulació acadèmica oficial de diplomatura universitària, grau, primer cicle universitari, arquitectura tècnica, enginyeria tècnica o equivalent: 1,5 punts.
2.2.3 Per cada títol propi de grau: 1 punt.
La puntuació màxima és de 6 punts
Coneixement de llengua catalana.
Es valoraran els certificats expedits o homologats per L'EBAP o la Direcció General de Política Lingüística. El certificat LA es pot acumular al C1 o al C2. La puntuació en cada cas serà:
1. Nivell de domini funcional efectiu (certificat C1): 1 punt.
2. Nivell de domini (certificat C2): 1,50 punts.
3. Coneixements de llenguatge administratiu (certificat LA): 0,50 punts.
La puntuació màxima és de 2 punts.
Exercicis per oposició superats
Per cada exercici obligatori superat en un procés de selecció de l'Ajuntament de Palma per l'accés a la mateixa especialitat, dins els últims 12 anys anteriors a la present convocatòria: 0,33 punts.
La puntuació màxima serà d'1 punt.
Total puntuació màxima fase de concurs: 23 punts.
La fase de concurs suposarà un 30% de la puntuació final.
Constitució de la borsa d'interins
El present procediment selectiu generarà una borsa de treball del qual es podran nomenar per ordre de puntuació final les persones que figurin en el borsí de persones candidates que hagin superat com a mínim el primer exercici de la convocatòria, d'acord amb allò establert a l'article 18.2 de l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament de Palma.
TEMARI DE L'OPOSICIÓ
Ordenació del territori:
1. L'ordenació del territori de les Illes (1983-2003): visió de conjunt.
2. La llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial de les Illes Balears.
3. La llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears.
4. La llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears.
5. El Pla Territorial de Mallorca. Àrees de desenvolupament urbà
6. El Pla Territorial de Mallorca. Àrees sostretes del desenvolupament urbà
7. Els Plans Directors Sectorials
8. El Pla Director de Equipaments Comercials de Mallorca.
9. El Pla d'Intervenció en Àmbits Turístics de Mallorca.
10. El Pla Director Sectorial de Carreteres de Mallorca.
Urbanisme:
11. Evolució històrica de l'urbanisme. La Llei sobre Règim del Sòl i Ordenació urbana de 1956. La reforma de 1975 i el Text refós de 1976. Els reglaments de planejament, gestió i disciplina de 1978. Distribució constitucional de competències. La reforma de 1990 i el Text refós de 1992. La Sentència 61/1997 del Tribunal Constitucional.
12. Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana.
13. Normativa urbanística de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
14. L'organització administrativa de l'urbanisme. Competències de l'Administració de l'Estat, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, del Consell de Mallorca i de l'Administració local.
15. El règim urbanístic del sòl a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
16. Els instruments de planejament urbanístic a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
17. Determinacions, documentació, formulació i aprovació del pla general i el pla d'ordenació detallada a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
18. Determinacions, documentació, formulació i aprovació del pla d'ordenació detallada a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
19. Determinacions, documentació, formulació i aprovació dels plans parcials a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca
20. Determinacions, documentació, formulació i aprovació dels estudis de detall i dels plans especials a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
21. Els catàlegs d'elements i espais protegits a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
22. Gestió i execució del planejament urbanístic a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
23. La modalitat de compensació i de cooperació del sistema de reparcel·lació a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca.
24. L'expropiació forçosa per raó d'urbanisme. Dret de reallotjament.
25. El projecte d'urbanització. Obres incloses en el projecte d'urbanització. Documentació, tramitació i aprovació. Relació entre les obres d'urbanització i el planejament urbanístic que executa. La recepció de les obres d'urbanització.
26. Les parcel·lacions urbanístiques a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Agrupació de finques. Segregacions de finques en sòl rústic.
27. La intervenció preventiva en l'edificació i l'ús del sòl. Concepte de llicència urbanística i de comunicació prèvia. Naturalesa jurídica. Actes subjectes a llicència urbanística i actes subjectes a comunicació prèvia. Objecte i abast de la llicència urbanística. Nul·litat de ple dret.
28. Competències i procediment d'atorgament de les llicències urbanístiques i les comunicacions prèvies. Contingut del projecte tècnic d'obres.
29. La dimensió temporal en les llicències d'obres: la caducitat, pròrroga i renovació de les llicències. Normativa a aplicar en la concessió de llicències. Normativa aplicable a les modificacions en el transcurs de les obres.
30. El deure d'ús, conservació i rehabilitació. L'ordre d'execució. L'avaluació d'edificis i inspeccions de construccions i edificacions a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.
31. La ruïna. Concepte. Supòsits de ruïna d'immobles. Declaració d'estat ruïnós i el seu procediment a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears i al Reglament general de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'illa de Mallorca. Ruïna física imminent.
32. La protecció de la legalitat urbanística i el restabliment de l'ordre jurídic pertorbat.
Planejament urbanístic del terme municipal de Palma:
33. Evolució històrica de l'urbanisme a Palma.
34. Instruments de planejament urbanístic vigents al terme municipal de Palma.
35. El Pla General 2023 (I). Abast. Contingut. Objectius de l'ordenació estructural. Disposicions finals.
36. El Pla General 2023 (II). Regles bàsiques de desenvolupament i execució del Pla General.
37. El Pla General 2023 (III). Règim dels sistemes generals i altres elements amb incidència territorial.
38. El Pla General 2023 (IV). Sòl rústic. Les categories i subcategories del sòl rústic. La matriu d'ordenació d'activitats en sòl rústic. Nuclis rurals. Parc agrari.
39. Regulació dels usos globals i pormenoritzats al planejament urbanístic vigent.
40. Règim de les edificacions existents en situació de fora d'ordenació. Legislació urbanística i planejament vigent.
41. Règim de les edificacions existents en situació d'inadequació. Legislació urbanística i planejament vigent.
42. El Pla General d'ordenació vigent de Palma. Continguts. Estructura del pla, sistemàtica i documentació. Descripció general de les propostes del Pla.
43. Les Normes Urbanístiques del PGOU vigent Palma. Normes d'edificació en sòl urbà.
44. Les Normes Urbanístiques del PGOU vigent Palma. Normes d'edificació en sòl rústic. Aplicació després de l'aprovació definitiva del Pla General de 2023.
45. Les Normes Urbanístiques del PGOU vigent Palma. Normes de protecció i conservació del patrimoni. El Catàleg de protecció d'edificis d'interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic de Palma.
46. Les Normes Urbanístiques del PGOU vigent Palma. Condicions d'higiene, composició interior i estètica en l'edificació.
47. El Pla de Reconversió Integral de la Platja de Palma. Àmbit d'aplicació en el municipi de Palma i les seves zonificacions. Criteris d'ordenació i normativa. Legislació sectorial d'aplicació en l'àmbit de l'urbanisme, de l'edificació i de l'espai públic.
Contractació:
48. Valoracions al Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana i al Reial decret 1492/2011, de 24 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de valoracions de la Llei de sòl. Àmbit del règim de valoracions. Criteris generals per a la valoració. Supòsits indemnitzatoris.
49. Valoracions al Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana i al Reial decret 1492/2011, de 24 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de valoracions de la Llei de sòl. Valoració en situació de sòl rural. Valoració en situació de sòl urbanitzat. Indemnització de la facultat de participar en actuacions de nova urbanització.
Indemnització de la iniciativa i la promoció d'actuacions d'urbanització o d'edificació. Valoració del sòl en règim d'equidistribució de beneficis i càrregues
50. Competències administratives a la CAIB en matèria de Costes. Els bens del domini públic maritimoterrestre a la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes: definició i utilització. Les limitacions de la propietat sobre els terrenys contigus a la ribera del mar per raons de protecció del domini públic maritimoterrestre i la seva incidència en els distints tipus de sòl.
51. Zones de protecció i la seva incidència en els terrenys confrontants i en les obres a executar en les seves immediacions a la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB.
52. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Relació amb el planejament urbanístic i les obres municipals. Avaluacions ambientals estratègiques i estudis d'impacte ambiental.
53. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. Perspectiva climàtica en els instruments de planificació. Polítiques sectorials en l'àmbit de l'urbanisme. Eficiència energètica en edificacions. Certificacions d'eficiència energètica. Aplicacions específiques de les energies renovables.
54. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears. Les activitats complementàries agroturístiques i d'agricultura de lleure. Els usos agraris. Vinculació amb el planejament urbanístic i territorial. Les zones d'alt valor agrari.
55. La Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears. Ordenació de l'oferta turística. Classificació de les empreses turístiques d'allotjament. Principi d'ús exclusiu. Inversió, reconversió i rehabilitació de zones turístiques.
56. Les categories de protecció dels béns del patrimoni històric a la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears. El deure de conservació.
57. La Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació.
58. El Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi tècnic de l'edificació. Objecte. Àmbit d'aplicació. Contingut del CTE. Les exigències bàsiques del CTE. Contingut del projecte d'edificació.
59. Exigències bàsiques de seguretat en cas d'incendi en el Codi tècnic de l'edificació.
60. La Llei 8/2017, 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears. Accessibilitat en l'edificació. Codi tècnic de l'edificació: DB-SUA
61. La Llei 8/2017, 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears. Accessibilitat en espais urbans d'ús públic. Ordre TMA/851/2021, de 23 de juliol, per la qual es desenvolupa el document tècnic de condicions bàsiques d'accessibilitat i no discriminació per a l'accés i la utilització dels espais públics urbanitzats.
62. La Llei 5/2018, de 19 de juny de l'habitatge de les Illes Balears. La Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d'habitatge.
63. Normativa en habitatge protegit. Llei 5/2008, de 14 de maig, d'actuacions urgents destinades a l'obtenció de sòl per a habitatges de protecció pública.
64. Habitabilitat. Cèdules. Nivells mínims d'habitabilitat. Normativa d'aplicació a l'illa de Mallorca
65. La Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears. Vinculació obres-activitats en les activitats permanents. Procediment aplicable a les activitats permanents i a les seves modificacions.
66. El contracte administratiu d'obres. El Plec de Prescripcions Tècniques Particulars i el Plec de Clàusules Administratives Particulars del contracte d'obres: definició i contingut. Contingut del projecte tècnic d'obres. La supervisió del projecte tècnic i l'acta de replanteig.
67. L'execució del contracte d'obres. La modificació del contracte d'obres: modificacions previstes i no previstes. La certificació mensual. La recepció de les obres i termini de garantia. La liquidació de les obres.
68. Edificació sostenible i energies alternatives. Condicions de sostenibilitat en materials i sistemes constructius i en el disseny de les instal·lacions relatives a l'aigua i l'energia.
69. Les zones vials i zones verdes públiques. Dimensionat de ferms. Arbrat d'alineació, arbrat per a jardins i parcs. Característiques i funcions de l'arbrat urbà.
70. La Nova Agenda Urbana Espanyola. Els objectius de desenvolupament sostenible ODS. La nova llei de Qualitat de l'Arquitectura.
TEMARI PART GENERAL:
1. La Constitució Espanyola de 1978: Estructura i contingut. Drets i llibertats públiques, Drets i Deures fonamentals: garantia i suspensió. La reforma de la Constitució. El Tribunal Constitucional.
2. Les formes d'organització territorial de l'Estat. L'Estat autonòmic. Naturalesa jurídica i principis. Els estatuts d'autonomia. El sistema de la distribució de competències entre l'Estat i les comunitats autònomes. Les relacions entre l'Estat i les comunitats autònomes. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals. Competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La reforma de l'Estatut d'autonomia.
3. Els Tractats internacionals a la Constitució espanyola. Especial referència al Dret comunitari europeu, les seves fonts i relacions amb l'Ordenament Jurídic espanyol.
4. Les fonts del Dret en general i, especialment, en el sistema jurídic positiu espanyol. Aplicació de les normes jurídiques. El reglament: concepte i classes. La potestat reglamentària.
5. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic: concepte, principis d'actuació i funcionament. Els òrgans de les administracions públiques. L'atribució de competències als òrgans administratius: delegació, avocació, encomana de gestió, delegació de signatura i suplència. Les relacions interadministratives. Els convenis.
6. L'acte administratiu: concepte i classes. Elements de l'acte administratiu. Eficàcia: notificació i publicació. Executivitat i suspensió. Execució forçosa dels actes administratius.
7. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú: La iniciació del Procediment: classes, esmenes i millora de sol·licituds. Presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions. Les fases del Procediment administratiu: iniciació, ordenació i instrucció. El silenci administratiu. Finalització del procediment.
8. Els recursos administratius: principis generals. Actes susceptibles de recurs administratiu. Regles generals de tramitació dels recursos administratius. Classes de recursos.
9. Llei 39/2015 de Procediment administratiu comú: Identificació i signatura dels interessats en el Procediment administratiu. Dret de les persones en les relacions amb les Administracions Públiques. Dret i obligació a relacionar-se electrònicament amb els Administracions Públiques
10. Contractació administrativa: concepte, classes i elements. Capacitat per contractar i procediment. El compliment dels contractes. Revisió de preus. Les prerrogatives de l'Administració en els contractes administratius. La modificació dels contractes. Extinció del contracte: recepció i resolució dels contractes administratius. Especialitats dels diversos tipus de contractes. El recurs especial en matèria de contractació.
11. L'expropiació forçosa: Subjectes, objecte i causa. El procediment general. Garanties jurisdiccionals. La reversió expropiadora. Tramitació d'urgència. Procediments especials. Les expropiacions urbanístiques
12. La responsabilitat de l'Administració Pública: caràcters. Els pressupostos de la responsabilitat. Danys indemnitzables. L'acció de responsabilitat. Principis del procediment administratiu en matèria de responsabilitat. La responsabilitat patrimonial de les autoritats i personal al servei de les administracions públiques.
13. La gestió directa dels serveis públics. Gestió indirecta dels serveis públics. La concessió de serveis públics: concepte i naturalesa. Potestats de l'Administració. Drets i obligacions del concessionari. Relacions del concessionari amb els usuaris. Extinció de la concessió
14. El patrimoni de les administracions públiques. Les propietats públiques: tipologia. El domini públic, concepte, naturalesa i elements. Afectació i mutacions demanials. Règim jurídic del domini públic. Utilització: reserva i concessió. El patrimoni privat de les Administracions Públiques. L'inventari a l'Administració local.
15. El règim local. L'Administració Local en la Constitució i en els estatuts d'autonomia. El principi d'autonomia local: significat, contingut i límits.
16. Les fonts del Dret Local. Regulació bàsica de l'Estat i normativa de les comunitats autònomes en matèria de règim local. La incidència de la legislació sectorial sobre el règim local. La potestat normativa de les entitats locals: reglaments i ordenances. Procediment d'elaboració. El Reglament orgànic. Els bans.
17. El municipi: concepte i elements. El terme municipal. Legislació bàsica i autonòmica. L'organització municipal. Òrgans necessaris: alcalde, tinents d'alcalde, Ple i Junta de Govern Local. Òrgans complementaris: comissions informatives i altres òrgans. Els grups polítics i els regidors no adscrits. La participació veïnal en la gestió municipal. El consell obert.
18. Les formes d'acció administrativa de les entitats locals. L'activitat de policia: la intervenció administrativa local en l'activitat privada. Les autoritzacions administratives: les seves classes. El règim de les llicències. La comunicació prèvia i la declaració responsable
19. El personal al servei de les entitats locals: Classes i règim jurídic. Accés a l'ocupació pública. Planificació de recursos humans. Estructuració de l'ocupació pública. Instruments d'ordenació dels llocs de feina. Provisió de llocs de feina i mobilitat. Situacions administratives.
20. Els drets dels funcionaris locals. Drets individuals. Especial referència a la carrera administrativa i a les retribucions. Els deures dels funcionaris locals. El règim disciplinari. El règim de responsabilitat civil, penal i patrimonial. Els delictes contra la Hisenda Pública i la Seguretat Social dels empleats públics. El règim d'incompatibilitats: Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
21. El pressupost com instrument de planificació, com instrument de gestió i com mecanisme general de coordinació. El cicle pressupostari i les seves fases.
22. La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals: àmbit d'aplicació. Drets i deures. Principis de l'acció preventiva. Avaluació de riscs. Obligacions dels treballadors en matèria de prevenció de riscs. Comitè de Seguretat i Salut.
23. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: règim jurídic i els seus àmbits. Vies de protecció de la confidencialitat. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.
24. Normativa europea, estatal i autonòmica en matèria d'igualtat, no discriminació i violència de gènere. El principi d'igualtat a l'ocupació pública. Mesures per a la integració de la perspectiva de gènere a l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears
25. La centralitat del ciutadà. Participació ciutadana. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. El Consell de Transparència i Bon Govern. El Portal de Transparència. La transparència i l'accés a la informació en les comunitats autònomes i entitats locals. Govern obert. Codis de bon govern.
Contra la convocatòria i les presents bases, que exhaureixen la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació al BOIB.
Palma, a la data de la signatura electrònica (12 de desembre de 2024)
La cap de Servei de Planificació i Provisió p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014) Raquel Cucarella Ribera