Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 825456
Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions «SOIB Oportunitats d’Ocupació per a la Dona 2025-2028», cofinançada per la Unió Europea (FSE+) i amb fons de Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals. Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l’exercici 2025, Decret 75/2004 segons la Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de data 5 de setembre de 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d'acord amb els estatuts té com a funcions la gestió de les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i millorar les condicions dels treballadors.

D'aquesta manera, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears té com a missió desenvolupar les polítiques actives d'ocupació que han de garantir, d'una banda, una millor eficiència del mercat de treball de les Illes Balears i, de l'altra, assegurar la igualtat d'oportunitats laborals de totes les persones en edat laboral. La tasca feta al llarg d'aquests darrers anys mostra que ambdós objectius no són incompatibles i, de fet, un dels eixos d'actuació que condueixen al full de ruta establert al Pla d'Ocupació de Qualitat 2022-2025 és el de la inserció laboral dels col·lectius amb més dificultats d'ocupabilitat. L'experiència de les polítiques actives més modernes mostren que cal augmentar els lligams entre les polítiques actives i passives, de manera que l'accés a recursos econòmics de les persones desocupades augmenta l'eficàcia de les polítiques actives.

En el camp ocupacional, el SOIB ha reforçat i impulsat una xarxa d'orientació laboral específica per a les dones víctimes de violència masclista amb abast territorial al conjunt de les Balears. Igualment, les diferents polítiques actives han incorporat una perspectiva de gènere que persegueixi en tots els casos la igualtat entre homes i dones, amb mesures que promouen polítiques innovadores amb perspectiva de gènere i amb mesures de discriminació positives i ajuts específics per a les dones víctimes de violència masclista.

En sintonia amb la missió de garantir la igualtat d'oportunitats de totes les persones desocupades, així com donar servei a un col·lectiu amb unes circumstàncies especials, l'any 2018 el SOIB va engegar com a experiència pilot dins el programa «SOIB Dona», la primera convocatòria de foment d'ocupació que ha significat una fita important per a les dones de la nostra comunitat que han sofert la violència masclista. L'any 2022 se'n llançà la quarta convocatòria. La consolidació d'aquest programa és un fet que suposa un dret cert de les dones que pateixen la xacra de la violència masclista, i que el Govern continuarà posant mitjans per acompanyar les dones en el trànsit cap a la normalitat.

Per això, aquesta cinquena convocatòria, amb el nom «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» es perllongarà des de l'any 2025 fins a 2028, i així es demostra la voluntat del Govern de donar suport amb mesures reals i efectives, amb continuïtat i economia de mitjans a l'administració.

És un consens general que l'ocupació és un factor de protecció davant la violència de gènere. Les dones contractades han gaudit i gaudeixen d'una feina digna durant un temps raonable i amb un sou que es tradueix en seguretat diària per a proveir la seva família, filles i fills que també han patit les conseqüències de la violència a la llar. També, i no menys important, suposa un reforç personal i psicològic que crea la possibilitat d'aconseguir les pròpies fites amb independència en un futur, ja més proper.

Per a moltes dones contractades ha significat sortir d'una situació d'aïllament, por i desesperança. Per a d'altres, trobar una feina que cercaven de manera infructuosa. Per a totes, però, ha suposat comprovar que un projecte de vida és possible. Cal continuar amb l'esforç perquè totes hi arribin, cada una al seu ritme.

El programa de foment d'ocupació ha suposat un treball en xarxa al nostre territori intens i de col·laboració que ja ha deixat empremta per continuar-hi.

La confluència de mesures de prevenció i assistència amb mesures laborals com el programa «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028», garanteix el reforç del sistema de protecció cap a les dones que han sofert la violència masclista i és una política d'ocupació i inclusió laboral adequada que n'ha demostrat l'eficàcia.

La finalitat de la convocatòria de subvencions «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» és promoure la independència econòmica i l'empoderament de les dones que hi participin, alhora que en reforça les possibilitats d'una posterior inserció laboral estable.

El 17 de novembre de 2017, el Parlament Europeu, el Consell i la Comissió varen proclamar conjuntament el pilar europeu de drets socials en resposta als reptes socials plantejats a Europa. Els vint principis clau del pilar s'estructuren en tres categories: igualtat d'oportunitats i d'accés al mercat de treball, condicions de treball justes, i protecció i inclusió social; i han de guiar les accions emmarcades en el Fons Social Europeu Plus (FSE +). A l'objecte de contribuir a l'aplicació del pilar, l'FSE+ ha de donar suport a les inversions en les persones i els sistemes, en el marc de les polítiques sectorials d'ocupació, educació i inclusió social, i reforçar així la cohesió econòmica, social i territorial d'acord amb l'article174 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE).

El Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, del Parlament i del Consell, de 23 de setembre, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió.

Per al nou període de programació 2021-2027, el Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021 estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats. Aquesta convocatòria s'emmarca en l'Àmbit d'intervenció 3: Objectiu Polític; 4: Una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials; 134: Mesures per a millorar l'accés a l'ocupació d'acord amb l'Annex d'aquest Reglament.

L'apartat segon de l'article 6 del Reglament (UE) 2021/1057, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableix l'FSE+, estableix que per mitjà de l'FSE+, els Estats membres i la Comissió tenen com a finalitat augmentar la participació de les dones en l'ocupació i la conciliació de la vida privada i la professional, així com lluitar contra la feminització de la pobresa i contra la discriminació per qüestions de gènere en el mercat laboral i en els àmbits de l'educació i la formació.

La convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028», cofinançada amb FSE+, s'emmarca dins la Prioritat 1 «Ocupació, adaptabilitat, emprenedoria i economia social» d'ocupació, i en particular dels joves, els aturats de

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació estableix el marc d'ordenació de les polítiques públiques d'ocupació i regula el conjunt d'estructures, recursos, serveis i programes que integren el sistema nacional d'ocupació i té com a objectiu contribuir a la creació de llocs de treball i la reducció de la desocupació, millorar l'ocupabilitat, reduir les bretxes estructurals de gènere i impulsar la cohesió social i territorial. L'article 50 estableix com a col·lectiu prioritari per a les polítiques d'ocupació, entre d'altres, les dones víctimes de violència de gènere.

D'acord amb la disposició addicional novena de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, les administracions públiques i, si escau, les entitats sense ànim de lucre podran fer contractes vinculats a programes de polítiques actives d'ocupació prevists en aquesta Llei amb les persones participants en aquests programes. La durada d'aquests contractes no podrà excedir de dotze mesos.

Es preveu que els ajuts prevists en aquesta convocatòria siguin cofinançats pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) en el marc del Programa del Fons Social Europeu Plus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2027 (PIBAL FSE+ 2021-2027). Aquest PIBAL FSE s'articula en cinc prioritats d'inversió, les quals contribueixen a la consecució dels cinc objectius específics que estableix l'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 de l'FSE+, que contribueixen a l'objectiu polític 4 d'«una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials» que recull l'article 5, lletra d), del Reglament (UE) 2021/1060.

Aquesta convocatòria s'enquadra, en el marc del PIBAL FSE+ 2021-2027, dins la Prioritat 1 Ocupació, adaptabilitat, emprenedoria i economia social, dins l'objectiu específic A i es correspon amb la mesura 1A.02. Millora de l'ocupabilitat de dones víctimes de violència de gènere.

D'acord amb l'annex I del Reglament de Disposicions Comunes (R-UE 1060/2021), l'àmbit d'intervenció que correspon a aquesta actuació és el 134 «Mesures per millorar l'accés a l'ocupació».

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria no constitueixen ajuts de l'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atès que la seva concessió no falseja ni amenaça de falsejar la competència en afavorir determinades empreses o produccions, atesa la tipologia d'entitats que hi poden concórrer. Les entitats que duen a terme una activitat que es pugui considerar econòmica d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del TFUE ja esmentada, poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes en els termes que preveu l'article 32 del Reglament UE 651/2014, de exempció per categories, i no es poden beneficiar d'aquestes ajudes a no ser que les tasques a realitzar per les persones que es contractin s'emmarquin en l'exercici de potestats administratives per les entitats dependents o vinculades a una administració, o activitats no econòmiques per les entitats sense ànim de lucre, i resultin clarament separades de les tasques a realitzar en l'exercici de l'activitat econòmica que es podran finançar el 100%.

L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 incorpora com a objectiu estratègic potenciar l'ocupació com a principal instrument d'inclusió social i, entre d'altres, dins l'Eix1«Orientació», entre els objectius instrumental: «1.1.Informació i diagnòstic personalitzat», «1.2. Orientació i acompanyament d'itineraris individual personalitzats». Dins l'Eix 3 «Oportunitats d'ocupació», l'objectiu instrumental 3.1.«Fomentar i sostenir la contractació de col·lectius amb especials dificultats d'accés a l'ocupació» i finalment dins l'Eix 4 «Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació», considera prioritaris els objectius instrumentals 4.1 «Promoure l'activació a través de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral» i 4.2 «Promoure l'activació de les dones i la igualtat efectiva d'oportunitats de dones i homes per accedir a l'ocupació».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025 considera cabdal promoure polítiques actives de foment de l'ocupació per tal que les persones aturades amb majors dificultats d'inserció puguin tornar al mercat laboral de manera directa o a través de processos de requalificació vinculats a contractes de formació i aprenentatge.

A través de la Prioritat 1. «Millora de la qualitat, la salut i la igualtat en el treball» i la Prioritat 6. «Mesures de creació d'oportunitats i foment de l'ocupació», en concret a la línia d'actuació 6.5.1. que recull expressament aquesta convocatòria de subvencions, com el programa de contractació temporal dissenyat per a dones que han patit violència masclista.

A més dels objectius estructurals que es recullen tant a l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024 com al Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025, es defineix la planificació anual a través dels Plans Anuals de Polítiques d'Ocupació que serveixen per concretar l'Estratègia i són els instruments operatius elaborats cada any conjuntament entre el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) i els serveis públics d'ocupació de les comunitats autònomes, d'acord amb la previsió de serveis i programes de polítiques per a l'activació de l'ocupació que proposen dur a terme les comunitats autònomes i el SEPE, en l'exercici de les seves competències.

El Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna 2024 (PAFED), publicat al BOE núm. 173, de 18/07/2024, inclou aquest programa com a programa propi de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'Eix 4, «Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació». Aquest eix comprèn les actuacions adreçades als col·lectius que tenen més dificultat en l'accés o permanència a l'ocupació, amb especial consideració, entre d'altres col·lectius, al de dones víctimes de violència de gènere i altres formes de violència contra la dona. Igualment inclou la promoció de la igualtat en l'accés a l'ocupació, entre dones i homes a l'accés, permanència i promoció a l'ocupació, així com la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

Així doncs, la convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2024 com a Programa propi 4PSP005 - «Programa d'Ocupació per a altres col·lectius d'actuació prioritari o amb especials dificultats d'inserció», concretament a través de l'actuació AP00481 - «SOIB Dones víctimes de la violència masclista», i respon als objectius estratègics de l'EEAO i les prioritats, les línies d'actuació i les accions del POQIB assenyalades.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024) a l'Objectiu III. Millora de la qualitat de vida dels ciutadans, concretament la línia III.4.27 «Ajuts per finançar la contractació de dones que formen part de col·lectius d'atenció prioritària», amb la finalitat de «fomentar l'ocupació de manera que la feina que es dugui a terme proporcioni més autonomia de la dona a través de la seva independència econòmica, en activitats pròpies del seu perfil professional o d'interès per a la dona».

L'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en l'article 1.2, permet incentivar accions i mesures que promoguin la igualtat entre dones i homes en l'accés a l'ocupació, la permanència i la promoció professional, així com la conciliació de la vida personal, familiar i laboral i la corresponsabilitat d'homes i dones en l'assumpció de les responsabilitats familiars.

Per tot això, en l'exercici de les competències que atribueix el Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol); havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries i amb l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» per a fomentar la contractació de dones víctimes de violència masclista en projectes d'inserció laboral, en les condicions que recull l'Annex d'aquesta convocatòria.

2. Ordenar-ne la comunicació a la Base de dades nacional de subvencions i publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2023, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 12 de desembre de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte de la convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social així com els costs d'accions complementàries, que es derivin de la contractació de dones víctimes de violència masclista que siguin contractades per les entitats, de les quals hi ha una llista a l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon. Normativa aplicable

1. Per motiu del cofinançament amb fons europeus, hi són aplicables:

o El Reglament (UE) 2021/1057, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1296/2013, i se n'estableixen els objectius de l'FSE+, el pressupost per al període 2021-2027, els mètodes d'execució, les formes de finançament de la Unió i les normes per proporcionar-ne el finançament.

o El Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

o El Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, sobre les normes financeres aplicables al pressupost de la Unió.

o L'ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE+ durant el període de programació 2021-2027.

2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable.

3. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació.

5. La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació.

6. El Reial decret 438/2024, de 30 d'abril, pel qual es desenvolupa la Cartera Comú de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació i els serveis garantits establerts a la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació.

7. El Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació.

8. L'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB (BOIB núm. 67, de 20 de maig), identificada al llarg de l'annex de la convocatòria com a Ordre 16/2023.

9. La resta de normativa, tant nacional com de la Unió Europea, o qualsevol altra que en resulti d'aplicació.

Tercer. Finançament i crèdit assignat

El crèdit assignat inicialment a la convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» és de 6.000.000 € i, queda sotmès a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de l'obligació en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dels corresponents exercicis pressupostaris, d'acord amb el desglossament per anualitats següent:

Any 2025: 2.000.000 € dels quals:

  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 25021 (fons provinents de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19213 (fons provinents de l'FSE+), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Any 2026: 2.000.000 € dels quals:

  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 26021 (fons provinents de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19213 (fons provinents de l'FSE+), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Any 2027: 2.000.000 € dels quals:

  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 27021 (fons provinents de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19213 (fons provinents de l'FSE+), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Els crèdits de les anualitats 2025 a 2027, amb càrrec als fons finalistes 25021, 26021 i 27021, respectivament, s'han de finançar mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que cada any distribueix territorialment la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals. En cas que el crèdit consignat a la convocatòria per a aquests fons excedeixi aquest finançament, s'haurà d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import consignat inicialment a aquesta convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 3.4.b) de l'Ordre 16/2023, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

Quart. Entitats beneficiàries

1. Es poden beneficiar de la subvenció objecte de la convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» les entitats relacionades a continuació que contractin dones víctimes de violència masclista en el marc d'aquesta convocatòria i que gaudeixin de capacitat tècnica i de gestió:

  • Les entitats locals i les entitats de dret públic dependents o que hi estan vinculades.
  • Les entitats públiques empresarials i les fundacions del sector públic de la CAIB.
  • Les entitats sense ànim de lucre.
  • Les associacions empresarials i sindicals sense ànim de lucre.

2. Les entitats de dret públic que depenen dels ens locals o que hi estan vinculades i que disposen de personalitat jurídica i d'un NIF propi, que exerceixen competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública, sempre que el projecte que s'ha de desenvolupar sigui de la seva competència i formi part de les funcions essencials de l'entitat, han de presentar les sol·licitud en nom seu.

3. Les entitats sense ànim de lucre, només podran presentar projectes vinculats a les activitats no econòmiques que desenvolupin, i en què les tasques executades per la dona contractada quedin clarament separades de les tasques que s'ha de dur a terme en l'exercici de l'activitat econòmica (entesa com aquella activitat que consisteixi a oferir béns i serveis en un determinat mercat).

4. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorrin alguna de les situacions que estableix l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.

Cinquè. Projecte

1. El projecte es configura com un programa d'activació per a l'ocupació de dones víctimes de violència masclista la finalitat del qual és promoure la independència econòmica i l'empoderament de les dones que hi participin, i reforçar-ne alhora les possibilitats d'una posterior inserció laboral estable.

2. Les entitats tenen a la seva disposició, si ho requereixen, assessorament tècnic del personal del SOIB per a elaborar els seus projectes.

3. El projecte ha de descriure las característiques dels llocs de feina i les tasques que han de dur a terme les dones contractades. El projecte ha de ser executat directament per l'entitat.

4. Quant als projectes de les entitats sense ànim de lucre, els llocs de feina i les tasques s'han d'emmarcar en les activitats no econòmiques que desenvolupin, i han de resultar clarament separades de l'exercici de l'activitat econòmica de l'entitat, si escau. Pel que fa als projectes dels ens locals i les entitats de dret públic dependents o vinculades i de les entitats que conformen el sector públic, els llocs de feina i les tasques s'han d'emmarcar en l'exercici de les seves potestats administratives.

5. Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no s'han de destinar a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

6. El projecte té com a data d'inici la data d'inici del contracte de la primera dona contractada i com a data de finalització la data de finalització de la darrera dona contractada. La durada prevista per a cada contracte serà de 12 mesos i a jornada completa. El grup professional s'ajusta al que preveu l'apartat quinzè d'aquesta convocatòria. Per motius d'adaptació del lloc de feina a les circumstàncies personals i familiars de la dona contractada, i degudament justificades, el SOIB pot autoritzar modificacions del projecte (com ara reducció de la jornada, reubicació física, ajusts de tasques, modificació d'horaris o d'altres), prèvia sol·licitud per part de l'entitat beneficiària.

7. Durant el desenvolupament de la contractació laboral, l'entitat contractant ha de disposar del personal tècnic i de suport propi necessari per assegurar que la feina es duu a terme de manera correcta i que es compleix la normativa de riscs laborals. A tal efecte, s'ha d'indicar al projecte la persona de l'entitat que assumirà la tutoria de la treballadora al llarg de la contractació.

8. Les dones contractades han de tenir els mateixos drets i deures que el personal propi de l'entitat. A més, l'entitat ha de facilitar a les dones contractades complir els drets i els deures inexcusables associats a la condició de víctima de violència masclista.

9. Les entitats poden preveure als seus projectes accions complementàries lligades al lloc de feina i encaminades a millorar l'ocupabilitat i la inserció de la dona una vegada finalitzi el programa. Les accions complementàries s'han de fer obligatòriament durant la jornada laboral i, en cap cas, podrà ser formació del catàleg d'especialitats formatives, que es pot consultar al web del SOIB. L'entitat beneficiària ha de garantir la certificació de l'execució d'aquestes accions complementàries, si escau, i ha de fer les gestions conduents a aquesta certificació.

10. L'entitat es compromet a complir amb l'obligació de confidencialitat i protecció de dades personals.

11. El model de Guió del projecte, així com tots els documents necessaris, estan disponibles al web del SOIB <https://soib.es/convocatories/> i a l'aplicació web ESOIB.

Sisè. Destinatàries finals

En el marc d'aquesta convocatòria «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» es poden contractar les dones que compleixin els requisits següents:

a. Tenir acreditada la condició de víctima de violència masclista.

b. Tenir un acord personalitzat d'ocupació lligat a l'itinerari individualitzat d'inserció amb el SOIB.

c. Tenir l'autorització administrativa de treball i residència vigent, si escau.

d. Estar inscrita al SOIB com a demandant de feina o millora d'ocupació.

e. No haver estat contractada en altres programes de foment específics per a dones víctimes de violència masclista del SOIB amb excepció de dones que, per causes extraordinàries no vinculades al seu desenvolupament laboral i degudament motivades pel SOIB, hagin gaudit d'un màxim de tres mesos de contracte.

Aquests requisits s'han de complir durant el procés de selecció, i amb caràcter previ a la contractació i l'alta a la Seguretat Social.

Així mateix, el temps transcorregut mitjançant aquest contracte no podrà suposar un mèrit preferent per accedir a un lloc de treball del sector públic.

Setè. Procés de selecció de candidates

1. A fi i efecte de dur a terme la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, formada, com a mínim, per una persona representant del SOIB i una persona representant de l'entitat beneficiària.

2. El SOIB ha d'instar la constitució de la comissió mixta de selecció, amb la composició descrita anteriorment.

3. Durant la selecció, la comissió mixta seguirà els protocols del SOIB que estableix aquesta convocatòria.

4. El SOIB disposa d'una base de dades confidencial actualitzada de totes les dones acreditades com a víctimes de violència masclista que estan en recerca de feina. Per garantir la igualtat d'accés de les dones a les ofertes, se'n farà difusió mitjançant la xarxa de tutores, que proposarà les candidates a la comissió mixta de selecció, segons criteri tècnic i professional, amb compliment del principi d'igualtat d'oportunitats.

5. Quan hi hagi diverses candidates que opten al mateix lloc, en el procés de selecció s'han d'aplicar els criteris de valoració següents:

o La formació i l'experiència relacionades amb el lloc de feina

o Les càrregues familiars: fills o altres persones a càrrec seu

o Tenir una discapacitat igual o superior al 33 %

o El temps en desocupació

En cas d'empat, el primer criteri de preferència ha de ser la dona de més edat i, en segon, la dona que disposi de més dies d'inscripció ininterromputs al SOIB i en situació de desocupada.

6. La comissió mixta de selecció ha d'aixecar acta del procés de selecció la qual formarà part de l'expedient administratiu de la subvenció.

7. En el supòsit que la dona seleccionada renunciï al lloc de feina, abans de ser contractada, es pot substituir per la de reserva que figuri a l'acta de selecció. Si no hi ha reserva, s'iniciarà una nova selecció.

Vuitè. Conflicte d'interessos de les persones participants

Les persones i les autoritats que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, en les quals es doni un conflicte d'interessos o alguna de les causes d'abstenció que assenyala l'article 23 de la Llei 40/2015, de Règim jurídic del sector públic, s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment, i actuar d'acord amb el que estableix l'article esmentat i que també preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2024/2509, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre, sobre les normes financeres aplicables al pressupost de la Unió.

Novè. Protecció i confidencialitat de les dades

L'aplicació d'aquest apartat ha d'anar en coherència amb l'apartat Vint-i-quatrè. «Difusió pública de les actuacions», d'aquesta convocatòria, d'acord amb les consideracions següents:

1. Les entitats beneficiàries que contractin dones en el marc d'aquest programa d'ajudes són responsables d'establir els mecanismes necessaris per a garantir, en tot moment, la confidencialitat de les dades, d'acord amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia de drets digitals, així com la resta de la normativa que li sigui d'aplicació.

2. L'entitat contractant no podrà fer cap tipus de difusió pública i/o publicitat de la contractació que en comprometi la confidencialitat necessària, que evidenciï el lloc on ha de treballar la dona, la condició de víctima de violència masclista o les dades personals, o qualsevol altra que posi en perill la confidencialitat.

3. L'entitat vetllarà, en tot moment, per la confidencialitat respecte de la situació de la treballadora contractada. Atès el caràcter de dades personals d'especial protecció de les regulades en l'article 9 de la LOPD, l'incompliment d'aquesta obligació pot suposar, entre d'altres conseqüències, la pèrdua de la subvenció.

Desè. Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. El termini per a presentar les sol·licituds romandrà obert des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) fins al 30 de setembre de 2027; o fins exhaurir el crèdit (en cas que sigui anterior a aquesta data) i es publiqui en el BOIB la resolució que informi de l'exhauriment del crèdit disponible.

2. Les sol·licituds es presentaran d'acord amb les indicacions següents:

a) Generació de la sol·licitud

La sol·licitud de la subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.

Per a poder accedir a l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de l'entitat i de les persones gestores que han de poder accedir-hi, enviant un correu electrònic a la bústia: fomentocupació3@soib.caib.es

Les entitats que ja estan donades d'alta a l'ESOIB són responsables de mantenir actualitzada la informació identificativa de l'entitat i les persones per a les quals ha demanat accés. En cas que la informació que hi figura no estigui actualitzada, haurà de sol·licitar al SOIB, a través de la bústia de correu electrònic abans indicada, que actualitzi les dades i acreditar documentalment els canvis sol·licitats (representants, nomenaments, estatuts, accés de gestors en nom de l'entitat, etc.).

Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, ha de generar la sol·licitud amb el model normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.

Les entitats participants han de presentar una sol·licitud per projecte i pot incloure un o més llocs de feina. Les entitats poden presentar una o més sol·licituds al llarg del termini de presentació de sol·licituds.

b) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica

La presentació de la sol·licitud s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1, 4.2 i 4.7 de l'Ordre 16/2023 i d'acord amb les indicacions següents:

Una vegada adjuntada la documentació a ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual s'ha de signar electrònicament pel representant legal de l'entitat, s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.

Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per a accedir a ESOIB, des d'on es genera la sol·licitud normalitzada, i a l'accés a la Seu Electrònica per realitzar el tràmit de sol·licitud, estan disponibles al web http://soib.es//convocatories/.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits que estableix aquesta convocatòria, no està formalitzada correctament, la documentació rebuda és defectuosa o falta informació i/o documents preceptius, s'ha de requerir a l'entitat sol·licitant que, en un termini màxim de deu dies hàbils, l'esmeni, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015.

Les notificacions que es derivin d'aquest procediments s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015 i, si escau, amb les excepcions que assenyala l'article 41.1 de la mateixa Llei.

Onzè. Documentació

Tota la documentació que completa la sol·licitud, de la qual forma part, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, i és la següent:

1. Declaració responsable en relació a l'article 4.4.d), apartats 1, 2, 3, 4, 5 i 7 (si escau) de l'Ordre 16/2023.

2. Certificat en relació a l'article 4.4.e) de l'Ordre 16/2023.

3. Declaració responsable en relació a l'article 4.4.f) de l'Ordre 16/2023, d'acord amb el model disponible en l'aplicació ESOIB, sobre els punts següents:

o Que l'entitat sol·licitant té capacitat tècnica i organitzativa per a gestionar el projecte aprovat així com disposar dels equipaments, mobiliari, instal·lacions, materials, eines, etc. per a la correcta execució del treball efectiu de les treballadores.

o Que l'entitat sol·licitant es compromet a fer-se càrrec de les despeses que no siguin subvencionables per aquesta convocatòria per a executar l'activitat.

o Que l'entitat sol·licitant disposa d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte, o comprometre's a fer-se'n càrrec. Per tant, el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

o Que el compte bancari que s'indica per rebre a l'ingrés de la subvenció és titularitat de l'entitat sol·licitant (declaració de veracitat de dades bancàries).

o Que els salaris que percebran les persones desocupades contractades per a ocupar els llocs de treball relacionats amb el projecte presentant, i per als quals es demana la subvenció, s'han determinat segons el grup professional corresponent i d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l'acord que hi sigui aplicable legalment, que no pot ser, en cap cas, inferior al salari mínim interprofessional (SMI).

o Que els contractes que es formalitzaran a l'empara d'aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de treball estructurals de caràcter permanent.

o Que les funcions de les treballadores que s'han de contractar siguin competència de les entitats sol·licitants i que les executin les entitats sol·licitants en règim d'administració directa.

o Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir amb l'obligació de confidencialitat i protecció de dades personals tal com recull el punt novè de l'Annex d'aquesta convocatòria.

4. D'acord amb l'article 4.4.g) de l'Ordre 16/2023, la documentació específica següent:

o El guió del projecte d'acord amb el model establert.

o El certificat del representant legal de l'entitat, el secretari de l'entitat o de l'òrgan equivalent, en el model normalitzat, en què s'indiqui les retribucions d'aquestes contractacions. En el cas que l'entitat, en virtut de conveni col·lectiu, taula salarial, acord, o qualsevol tipus de normativa, hagi d'aplicar unes retribucions inferiors a les que correspondria a una altra persona del mateix grup professional i nivell retributiu, haurà d'indicar-ho al certificat i aportar-ne la documentació acreditativa.

o En el cas de les entitats sense ànim de lucre, una declaració responsable en relació que la subvenció sol·licitada, en el marc d'aquesta convocatòria, no constitueix un ajut de l'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE).

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2023 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, per la qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social. En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària autonòmica i amb l'estatal i amb la Seguretat Social, la qual ha de tenir una data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal. En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut, que ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

En virtut de l'article 28.2 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de la presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació ESOIB. En l'aplicació de gestió, el sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en què es troba la documentació, el moment de la presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que es tracti del SOIB, el servei concret. En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

Dotzè. Règim de concessió de les subvencions

1. Els procediments de concessió s'han d'iniciar a sol·licitud de les entitats interessades i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva en atenció al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria, atès que, per la seva naturalesa, no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir un ordre de prelació, d'acord amb l'article 17.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 7.2 de l'Ordre 16/2023, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB.

2. Les sol·licituds s'han de resoldre de manera individual per ordre d'entrada. En cas que sigui necessari requerir l'entitat perquè esmeni o aporti la documentació que preveu aquesta Resolució, la data en què l'expedient estigui complet regirà efectes de l'ordre de resolució.

3. Quan hi hagi sol·licituds vàlidament presentades (i si escau, esmenades) pendents de resoldre un cop exhaurit el crèdit disponible de l'any en què s'han presentat, es poden resoldre i concedir amb càrrec al crèdit de l'anualitat següent. En aquests casos, i per motiu de les operacions de tancament d'exercici pressupostari i obertura del nou exercici, el pagament es tramitarà d'ofici un cop estigui obert el pressupost al qual s'ha d'imputar la subvenció i es pagarà d'acord amb les disponibilitats de Tresoreria de la CAIB.

Tretzè. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la direcció del SOIB. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 10 de l'Ordre 16/2023.

2. Una vegada revisada la sol·licitud presentada i les esmenes executades (si escau), el Servei responsable del seguiment tècnic del projecte emetrà un informe d'aprovació del projecte i favorable a la concessió de l'ajut, o bé un de no aprovació amb informe desfavorable a la concessió degudament motivat.

3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i l'informe esmentat al punt 2, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, que ha de ser notificada a les entitats interessades, que disposaran d'un termini de quinze dies hàbils per a acceptar-la o, si escau, presentar-hi al·legacions. Transcorregut aquest termini sense que l'entitat n'hagi manifestat oposició, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

4. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe esmentat al punt 2 sigui inferior a l'import sol·licitat, s'ha d'instar l'entitat beneficiària perquè, en el tràmit d'audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per a ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament que, en tota cas haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció. Si transcorre el termini sense que l'entitat beneficiària reformuli la sol·licitud, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import de la subvenció.

5. Tenint en compte l'informe esmentat al punt 2 anterior i, si escau, les al·legacions en el tràmit d'audiència o la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

6. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de l'entitat beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

7. La resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre 16/2023. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions d'aprovació o denegació és de sis mesos des que la sol·licitud va tenir entrada al registre oficial o bé, des que la sol·licitud ha esdevingut completa. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada. La resolució serà notificada individualment a cada una de les entitats interessades.

Catorzè. Modificació de la resolució de concessió

Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió, de conformitat amb les prescripcions que estableix l'article 12.1 i 12.3 de l'Ordre 16/2023.

Quinzè. Import de la subvenció, despeses subvencionables i límits

La quantia de la subvenció que rebran les entitats beneficiàries s'ha de destinar a sufragar les despeses salarials de les dones que seran contractades en el projecte, així com les despeses per a dur a terme les accions complementàries si el projecte les inclou.

La quantia de la subvenció s'ha de determinar en funció de l'import que sol·liciti l'entitat, d'acord amb el seu pressupost, amb l'estructura següent de costs i amb els límits que fixa aquesta convocatòria.

En qualsevol cas, l'import dels ajuts descrits a continuació no pot superar la quantitat sol·licitada ni el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

Les despeses que no cobreix la subvenció van a càrrec de l'entitat beneficiària.

a) Costs laborals

S'han de considerar despeses subvencionables, en relació amb el grup professional corresponent, els costs salarials i de Seguretat Social de la contractació de dones víctimes de violència masclista, les pagues extraordinàries i les indemnitzacions per finalització de contracte regulada en l'article 49.1.c) del Text refós de la Llei de l'estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial, l'acord o la normativa que sigui legalment aplicable, vigent en el moment de presentació de la sol·licitud, i que en cap cas pot ser inferior al Salari Mínim Interprofessional (SMI), corresponents al seu grup professional, i d'acord amb el pressupost presentat per l'entitat.

Les entitats poden incloure al seu pressupost l'increment salarial que es prevegi per a l'any següent a l'exercici en què s'hagin d'iniciar els projectes. Es consideren despeses subvencionables els increments salarials que finalment s'aprovin i sempre que no se superi l'import màxim subvencionable per cada contractació fixat més avall i amb el límit de l'import de la subvenció concedida.

Són despeses subvencionables:

  • Les generades durant la baixa laboral.
  • Les vacances anuals no gaudides quan la treballadora no les ha pogut gaudir per trobar-se de baixa laboral o per rescissió del contracte abans de la data prevista de finalització.
  • Les indemnitzacions per finalització de contracte legalment establertes.

Són despeses no subvencionables:

  • Els incentius salarials, les dietes, les despeses de locomoció, les hores extraordinàries, els ajuts en concepte de Fons Social i conceptes anàlegs, així com les indemnitzacions per mort, trasllat, suspensió, acomiadament o cessament.
  • El pagament de vacances no gaudides, excepte les despeses previstes a l'apartat anterior sobre aquest concepte.

Límits

L'import de la subvenció per a aquest concepte (costs laborals) és independent de la retribució que finalment percebi la treballadora que, en cap cas, pot ser inferior al Salari Mínim Interprofessional.

En cas que les entitats beneficiàries siguin del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'aplicarà el màxim normatiu anual actualitzat al 2024 d'acord amb l'apartat 2.4 de la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2013. Els imports màxims en còmput anual de la subvenció segons el seu grup professional o equivalent són els següents:

GRUP

Titulació

Màxim anual 2024 MALLORCA

Màxim anual 2024

RESTA D'ILLES

A

Universitària de grau superior o equivalent

36.935 €

37.112 €

B

Universitària de grau mitjà o equivalent

33.122 €

33.300 €

C

Batxillerat, o tècnic superior corresponent a cicles formatius de grau superior, o tècnic especialista corresponent a formació professional de segon grau, o equivalent, o formació laboral equivalent

29.270 €

29.447 €

D

Graduat en ESO, o graduat escolar, o tècnic de grau mitjà corresponent a cicles formatius de grau mitjà, o tècnic especialista corresponent a formació professional de primer grau, o equivalent, o formació laboral equivalent

25.027 €

25.205 €

E

Certificat d'escolaritat, o formació laboral equivalent

20.945 €

21.122 €

Per a la resta d'entitats, l'import màxim de la subvenció susceptible de ser concedit per a aquest concepte de costs laborals, segons el grup professional és:

GRUP

Titulació

Màxim anual 2024 MALLORCA

Màxim anual 2024

RESTA D'ILLES

1

Doctora, llicenciada, enginyera, arquitecta, graduada, màster o equivalents

44.694 €

44.866 €

2

Enginyera tècnica, diplomada universitària, arquitecta tècnica o equivalents

40.845 €

41.016 €

3

Batxiller, COU, certificats de professionalitat de nivell 3, formació professional de tècnica superior (cicle formatiu de grau superior) o tècnica especialista (formació professional de nivell II) o equivalents.

37.064 €

37.235 €

4

Graduada en educació secundària, EGB, certificat d'estudis, certificat de professionalitat de nivell 1 i 2 i formació professional bàsica, tècnic (cicle formatiu de grau mitjà) o tècnic auxiliar (formació professional de nivell I), o equivalents

32.247 €

32.418 €

5

Sense estudis obligatoris

28.116 €

28.288 €

En cas que durant la vigència de la convocatòria s'acordi i es publiqui un increment salarial per a les entitats del sector públic instrumental de la CAIB, es podran actualitzar aquests imports màxims susceptibles de ser concedits per a aquest concepte de costos laborals. Aquests nous imports màxims s'aplicaran a les sol·licituds que es resolguin a partir de la publicació en el BOIB d'aquesta actualització.

b) Despeses de les accions complementàries

Es podrà subvencionar fins a un màxim de 300 € per persona que s'ha de contractar per sufragar les despeses per fer les accions complementàries que s'hagin previst al projecte.

Setzè. Contractació i registre del contracte

1. L'entitat remetrà al SOIB la sol·licitud de verificació de requisits de la dona que s'ha de contractar, segons determini el Protocol de gestió d'aquesta convocatòria que, el dia abans de la contractació, verificarà el compliment dels requisits indicats a l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.

2. Serà una condició indispensable que abans de formalitzar el contracte, la dona que s'ha de contractar no s'oposi a que el SOIB accedeixi a la base de dades de la Tresoreria General de la Seguretat Social, abans, durant i fins a dotze mesos posteriors a la finalització del contracte, per tal de verificar que el contracte s'ha formalitzat i se n'ha complert la durada prevista, així com per poder liquidar la subvenció i establir les taxes d'inserció de les participants amb la periodicitat que estableix la normativa reguladora dels fons amb els que es finança el programa públic.

En cas que s'oposin a aquestes consultes, es considerarà que no es pot formalitzar la contractació atès que no resultaria possible dur a terme les tasques necessàries per verificar la correcta aplicació dels fons públics amb què se subvenciona el contracte.

3. Els contractes s'han de formalitzar amb una durada prevista de dotze mesos a jornada completa (llevat que el SOIB hagi autoritzat una jornada inferior) i la dona ha de ser contractada per al grup i perfil professional per a la qual s'ha concedit la subvenció.

Les treballadores s'han de contractar en la modalitat de «contracte de treball temporal», amb la clàusula específica «De contractes vinculats a programes de polítiques actives d'ocupació», s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit amb el model oficial del SEPE i ha de constar-hi el número d'oferta en la qual s'ha fet el procés selectiu.

4. El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació «contrat@», que es troba a disposició de les persones interessades en el web del SEPE. En el web del SOIB també es pot trobar l'enllaç a la «Guia de contractes SEPE». Els que no es registrin per via telemàtica ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.

5. En el supòsit de baixa definitiva de la dona contractada abans de la data prevista de finalització del contracte, l'entitat beneficiària ho ha de comunicar al SOIB, justificar-ne el motiu i retornar els fons rebuts i no aplicats, sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció.

Dissetè. Inici i execució del Projecte

L'entitat haurà d'haver formalitzat tots els contractes en el termini màxim de quatre mesos des de la notificació de la resolució de concessió.

Excepcionalment, l'entitat pot sol·licitar, mitjançant el model normalitzat, l'ampliació d'aquest termini, que s'autoritzarà, si escau, amb modificació de la Resolució de concessió.

L'entitat disposa de deu (10) dies des de la formalització de cada contracte per aportar-ne una còpia al servei gestor de l'ajuda del SOIB, mitjançant l'aplicació ESOIB.

En cas que no es puguin cobrir tots els llocs de feina, i en el supòsit que ja s'hagi fet el pagament total de la subvenció, l'entitat haurà de retornar la part de la subvenció corresponent als llocs no coberts, sense haver d'esperar que el SOIB revoqui total o parcialment l'ajuda concedida o iniciï el procediment de revocació i reintegrament de subvencions.

Divuitè. Seguiment dels Projectes

Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n'ha de fer el seguiment de l'execució.

El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per a avaluar aquests projectes. El personal tècnic que designi el SOIB ha de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions i l'accés a les instal·lacions on es duen a terme.

Durant el desenvolupament del projecte, les entitats han d'aportar tota la informació i la documentació en la forma i dins els terminis que figurin en el Protocol tècnic de gestió de la subvenció «SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028» per a les entitats beneficiàries.

Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d'irregularitats, en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea i en el marc d'aquesta convocatòria, pot posar els fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics en l'adreça <https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx>, al Canal de denúncies de l'Administració de la CAIB, els seus organismes autònoms i resta de sector públic instrumental adherit, a l'adreça <https://canaldenuncies.caib.es/#/>.

Dinovè. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions genèriques les que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2023 i tots els apartats, excepte l'a), e) i r) de l'article 14, de l'Ordre 16/2023.

Són obligacions de caràcter específic les següents:

1. Utilitzar l'aplicació web de gestió ESOIB i presentar tota la documentació amb els models disponibles. L'entitat és responsable de l'ús correcte de l'aplicació per part de les persones gestores per a les quals ha sol·licitat accés; d'aquesta manera, haurà de sol·licitar al SOIB la revocació del permís d'accés a l'ESOIB quan la persona autoritzada sigui baixa a l'entitat o deixi de gestionar el programa.

2. Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, la gestió i la justificació de la subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha d'exportar tota la informació i la documentació relativa a la gestió i el seguiment de l'activitat subvencionada mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB, en la forma i en els terminis que estableixi el protocol de gestió de projectes o les guies d'ajuda que hi ha a disposició seva en la web del SOIB i en l'aplicació ESOIB.

3. Comunicar al Servei del SOIB responsable del seguiment tècnic del projecte qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o la variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut en el termini de set dies hàbils.

4. Una vegada concedida la subvenció, qualsevol incidència esdevinguda relativa al projecte de contractació que pugui suposar modificar o alterar les dades relatives a la ubicació, tasques, perfil professional, etc. que varen donar lloc a la subvenció s'ha de comunicar i sol·licitar-ne l'autorització prèvia del Servei del SOIB responsable del seguiment tècnic del projecte, en el termini de set dies hàbils. Si aquesta modificació de projecte afecta les condicions d'execució que estableix la resolució de concessió, a més d'aquesta autorització prèvia, la persona que ocupi la representació legal de l'entitat haurà de sol·licitar la corresponent modificació de la resolució tal com estableix l'apartat catorzè d'aquesta convocatòria.

5. Fer-se càrrec dels danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució dels projectes de contractació, de tal manera que l'òrgan condecent en queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

6. Fer-se càrrec de les despeses no subvencionables pel SOIB derivats de l'execució del projectes subvencionats en el marc d'aquesta convocatòria.

7. Per motiu del cofinançament amb fons europeus, les obligacions que imposa la normativa europea, estatal i autonòmica relativa a les despeses finançades per l'FSE+, entre d'altres:

  • Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.

Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, abans de formalitzar els contractes, l'entitat ha de reclamar a les dones que s'han de contractar, d'acord amb la previsió de l'apartat 16.2, en el model que estarà disponible a l'ESOIB, la no oposició que el SOIB consulti els informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte.

  • Informar les treballadores contractades del cofinançament per part del Fons Social Europeu Plus (FSE+), en el marc del Programa d'Illes Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, i adoptar les mesures necessàries per a fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+, complint les normes sobre la informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE+ i respectant l'apartat novè i vint-i-quatrè d'aquesta convocatòria.
  • Acceptar ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades, publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.

Vintè. Pagament de la subvenció

D'acord amb l'article 17.3 de l'Ordre 16/2023, en relació amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 31 d'octubre de 2024, a proposta del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció per raons d'interès públic i ha eximit les entitats beneficiàries de presentar-ne garantia, d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de Finances i les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

El pagament de la subvenció s'ha de fer 100 % a la bestreta sense necessitat de constituir aval i es tramitarà d'ofici a la concessió de l'ajut, tenint en compte les particularitats previstes al punt 3 de l'apartat dotzè d'aquesta convocatòria.

El pagament de les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'ha de fer segons les disponibilitats de la Tresoreria de la CAIB.

En cas que no es puguin cobrir tots els llocs de feina per als quals es va concedir la subvenció, i ja s'hagi pagat, l'entitat té l'obligació de reintegrar voluntàriament, mitjançant el model 046, disponible a la pàgina web del SOIB, la part de la subvenció rebuda per a aquests contractes, sense haver d'esperar que el SOIB els reclami.

Vint-i-unè. Justificació de la subvenció

La justificació de la subvenció s'ha de fer d'acord amb l'apartat 19.1 de l'Ordre 16/2023, mitjançant compte justificatiu amb aportació de justificants de despeses i pagament.

1. El compte justificatiu es compon de la documentació següent:

a. Memòria d'actuacions final que ha de recollir una declaració de les activitats efectuades objecte de la subvenció i dels resultats obtinguts.

Aquesta memòria es genera a través de l'aplicació ESOIB, d'acord amb la informació, la documentació i les evidències que hi consten. El SOIB l'ha de posar a disposició de l'entitat beneficiària mitjançant l'aplicació de gestió una vegada acabada l'activitat. L'entitat disposa d'un termini màxim d'un mes per a validar-la i pujar-la signada a l'aplicació.

b. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que s'ha de presentar en el termini de tres mesos comptadors des que acabi el projecte subvencionat, que ha d'incloure:

b.1) Una llista classificada de totes les despeses subvencionades, d'acord amb els models i les instruccions que es troben a disposició de les entitats beneficiàries a l'aplicació ESOIB.

b.2) Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger. En cas contrari, una llista de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida, d'acord amb els models i les instruccions que es troben a disposició de les entitats beneficiàries a l'aplicació ESOIB.

b.3) Certificat que l'entitat beneficiària ha usat un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb les operacions realitzades, en el marc d'aquesta convocatòria de subvencions, que permeti identificar-les clarament, i el seguiment d'una pista d'auditoria, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional, d'acord amb l'article 74.1 del Reglament 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell (o normativa que el substitueixi).

b.4) Per a justificar les despeses objecte de subvenció, segons l'apartat quinzè a) d'aquesta convocatòria, i el seu pagament, l'entitat haurà d'aportar la documentació següent:

Nòmines abonades a les dones contractades i els justificants bancaris de l'abonament.

Documents dels ingressos a l'Agència Estatal de l'Administració tributària de les retencions fetes a les treballadores (model 111) i els justificants bancaris de l'abonament.

Documents de cotització a la Seguretat Social: Rebut de Liquidació de Cotitzacions (RLC) i Relació Nominal de Treballadors( RNT), així com els justificants bancaris del seu abonament.

IDC (Informe de cotitzacions) per a cada dona contractada i que ha d'abastar tot el període de contractació.

En el cas d'embargaments, els documents que originen l'obligació de l'entitat a fer la retenció i els justificants bancaris de l'ingrés en el compte indicat.

b.5) Per a justificar les despeses objecte de subvenció, segons l'apartat quinzè b) d'aquesta convocatòria, i el seu pagament, l'entitat haurà d'aportar la documentació següent:

Factures o minutes pertinents i els justificants bancaris pagament de l'abonament.

Si escau, l'ingrés de la retenció a compte de l'IRPF i el justificant bancari de l'abonament.

b.6) Justificant de devolucions voluntàries dels fons públics percebuts com a bestreta i no aplicats a l'objecte subvencionable, i, si escau, els corresponents interessos (model 046).

Les entitats beneficiàries han de seguir les instruccions i han d'utilitzar els models normalitzats de Memòria d'Actuació i de Memòria Econòmica, que tenen a la seva disposició a la plataforma ESOIB.

La documentació dels punts b.1), b.2) i b.3) anteriors s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic de justificació disponible a la Seu Electrònica del Govern, si està habilitat o si no, per Registre Electrònic Comú (REC).

A més, tota la documentació de la justificació de la subvenció, s'ha de presentar a través de la plataforma ESOIB, i un cop fet, l'entitat haurà de presentar, a través de registre telemàtic o REC, segons correspongui, un document de vinculació entre la plataforma ESOIB i el Registre d'Entrada, segons el model facilitat.

2. Es considera despesa subvencionable la que es correspongui amb els conceptes que defineix l'apartat quinzè d'aquesta convocatòria i efectivament pagada amb anterioritat a l'acabament del termini de justificació final. També es consideren despeses subvencionable els pagaments de l'IRPF i les cotitzacions a la Seguretat Social que no s'hagin pogut fer dins el termini de justificació en atenció als terminis establerts per la normativa que els regula o bé hagi estat objecte de fraccionament o ajornament, sempre que l'entitat n'acrediti el pagament efectiu en els terminis atorgats per la normativa corresponent o resolució de fraccionament/ajornament respectivament.

3. Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d'altres documents equivalents que permetin seguir una pista d'auditoria adequada. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per a acreditar el pagament de manera suficient:

  • En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència.
  • En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l'extracte bancari o detall del moviment del càrrec, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
  • En el cas que es tracti de xecs, s'ha d'incloure l'extracte bancari o detall del moviment del càrrec en què es carrega en compte el pagament, així com la còpia del xec.
  • Document bancari que certifiqui la data, l'import, el beneficiari i el concepte de l'operació.
  • No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.
  • En el cas de documents extrets de la banca electrònica, és necessari que sigui visible la ruta web al document aportat com a justificant.

4. Quan l'entitat beneficiària no presenti la documentació justificativa a què fa referència l'apartat 1, es requerirà al beneficiari perquè l'aporti en el termini improrrogable, en la forma i amb les conseqüències previstes en l'article 25.3 de l'Ordre 16/2013.

5. El termini per a esmenar els defectes de la justificació és de deu dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per a esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció o que s'inicia un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableix en l'article 37 de la Llei 38/2003 i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Vint-i-dosè. Revocació i reintegrament

El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableixen els articles 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.

L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de Declaració/Liquidació.

Vint-i-tresè. Compatibilitat amb altres subvencions

L'import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que desenvolupa l'entitat beneficiària.

Vint-i-quatrè. Difusió pública de les actuacions

En consideració al col·lectiu beneficiari de la subvenció, la publicitat i la difusió de les accions del programa es guiaran per les indicacions de l'apartat novè d'aquesta convocatòria.

Durant l'execució de l'operació cofinançada, l'entitat beneficiària farà una difusió en el seu lloc web i xarxes socials, si en tenen, indicant que desenvolupa una activitat de foment de l'ocupació subvencionada pel SOIB i cofinançada per la Unió Europea (FSE+) d'acord amb el Protocol tècnic de gestió de la subvenció SOIB Oportunitats d'Ocupació per a la Dona 2025-2028 per a entitats beneficiàries.

També ha de col·locar un cartell informatiu, segons el model que estableix el SOIB. Així mateix, en aquest cartell l'entitat hi farà constar els seus elements identificatius.

En cap cas, la difusió ha d'identificar la convocatòria específica, ni ha de comprometre la confidencialitat de les dades de la dona contractada, ni n'ha de fer evident la condició de víctima de violència masclista, tampoc ha de permetre identificar el lloc de treball ocupat per la dona contractada en el marc d'aquesta convocatòria.