Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 825782
Acord del Consell de Govern de 13 de desembre de 2024 d’autorització prèvia per a l’extinció del Consorci d’Infraestructures de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La creació del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears es va acordar pel Consell de Govern de 21 de setembre de 2012 (BOIB núm. 140 de 25 de setembre de 2012).

És un consorci constituït per la reunificació dels consorcis que en aquell moment estaven actius i que foren creats per a la consecució del Decret 184/1996, d'11 d'octubre, on es va aprovar el Pla Extraordinari de Recuperació i Millora del Paisatge Urbà (Pla Mirall) i els creats per la pal·liació de l'estacionalitat turística, sobre la base de la Resolució del conseller de Turisme de 10 de març de 2004, per la qual es desenvolupava la convocatòria d'ajudes urgents als municipis de les Illes Balears per pal·liar l'estacionalitat turística (Pla D).

El Consorci té com a finalitats fonamentals:

Promoure, impulsar, finançar, executar i gestionar la dotació, la construcció, el manteniment, la restauració, la recuperació, la millora i la rehabilitació d'infraestructures i equipaments.

Impulsar la coordinació de les inversions que projectin les administracions públiques per a la realització, el manteniment, la restauració, la recuperació, la millora i la rehabilitació d'infraestructures i equipament.

Promoure qualsevol activitat o iniciativa relacionades amb la finalitat del Consorci que estiguin dirigides al desenvolupament de les infraestructures i l'equipament en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Qualsevol altra finalitat anàloga o similar a les anteriors.

Des del 2012, en què es va crear el Consorci, des de la Conselleria competent en matèria de Turisme s'han dut a terme actuacions destinades a les infraestructures i equipaments turístics de les Illes Balears però no a través del Consorci sinó directament, mitjançant l'Impost de Turisme Sostenible, les subvencions per a pal·liar els efectes de l'obertura de procediments d'insolvència del grup empresarial Thomas Cook i les subvencions i les actuacions finançades amb els Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. En aquests moments, les entitats locals estan dotades de la major quantitat de recursos per a destinar-los a les infraestructures i els equipaments turístics, en tota la història. Les possibilitats són múltiples i la disponibilitat de mitjans econòmics és molt important. No hi ha precedents dels imports ingents destinats a aquests objectes.

Actualment, el Consorci només està abonant els dos darrers préstecs que encara estan en vigor, finançats per les entitats locals de Sóller, a través de Caixabank, i Ciutadella, a través de Banca March. Els venciments són, respectivament, el 31 d'agost de 2026 i l'1 de gener de 2027. En el moment en què es cancel·lin aquests préstecs, el Consorci no es dissoldrà automàticament, ja que això no està previst com a causa de dissolució; caldrà seguir el procediment per tramitar-ho. Aquesta activitat residual del Consorci, en quant a gestionar els dos únics préstecs en vigor, evidencia en tot cas, que la conjuntura actual difereix substancialment de la que hi havia quan aquest es va constituir.  Si la dissolució es du a terme en aquest moment, s'estalviaran recursos durant aquests dos anys i mig.

Operar a través del Consorci implica una gran quantitat de tasques addicionals, que creen una situació complicada de la qual es podria prescindir: elaborar el  Pressupost anual, el Pla d'Actuació derivat d'aquest Pressupost, les possibles modificacions pressupostàries, la preparació dels comptes anuals, la remissió de la gran quantitat d'informació i documentació requerida pels auditors, la possible reformulació dels comptes, la convocatòria de les sessions de l'Assemblea general, la redacció de les propostes dels acords i l'acta de la reunió, l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia, entre d'altres. Tot això tenint en compte que el Consorci, com a tal, no disposa de personal propi, sinó que la gestió administrativa es du a terme per part de funcionaris de la Conselleria que ja tenen assignades les tasques derivades del funcionament ordinari de la mateixa.

S'ha de tenir en compte que, pel que fa a les causes de dissolució del Consorci, s'ha d'entendre que, a més de les previstes en l'article 31 dels Estatuts, també és causa de dissolució la voluntat de les entitats consorciades de dissoldre'l. L'acord dels membres com a causa de dissolució obeeix a la base associativa de caràcter voluntari que té tot Consorci. Si l'acord de les entitats dona vida al Consorci, una decisió de les mateixes en sentit contrari és també causa de dissolució.

Atesos els antecedents esmentats, en data 30 de maig de 2024, el president del Consorci va proposar al Ple de l'Assemblea General del Consorci el següent acord, el qual va ser aprovat per unanimitat:

1. L'inici del procediment de dissolució, liquidació i extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears.

2. Determinar que la causa de la dissolució és la voluntat de les entitats consorciades de dissoldre el Consorci.

3. Que l'extinció, en el cas de què es produeixi definitivament, tindrà efectes a partir l'1 de gener de 2025. Així els comptes de tancament seran els corresponents a l'exercici 2024, des de l'1 de gener fins al 31 de desembre.

4. Nomenar com a òrgan liquidador del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears la Secretaria General de la Conselleria competent en matèria de Turisme.

5. Que els Ajuntaments de Sóller i Ciutadella a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció del Consorci, l'1 de gener de 2025, quedin subrogats en la posició contractual d'aquest en els següents préstecs:

Entitat bancària

Entitat local responsable

Núm. préstec

Venciment

Caixabank

Ajuntament de Sóller

9620.251-559707-72

31/08/2026

Banca March

Ajuntament de Ciutadella

0086 00505180515

01/01/202

Totes les càrregues derivades d'aquests préstecs des de la seva concertació han estat finançades per cada entitat local, respectivament, i continuarà sent així en els termes estrictament originaris.

6. Que l'òrgan liquidador faci els tràmits i gestions necessàries per fer efectiva aquesta subrogació a partir de la data en què comenci a tenir efectes l'extinció.

7. Determinar que aquest Acord resta sotmès a la condició suspensiva que tots els ens consorciats el ratifiquin pels seus òrgans competents.

8. Facultar a l'òrgan liquidador per a executar aquest acord quan sigui efectiu i tramitar tot el procediment de liquidació fins a l'extinció. El liquidador haurà de sotmetre el balanç final de liquidació a l'aprovació del Ple del Consorci.

9. Que l'haver resultant de la liquidació es repartirà entre els membres del Consorci tenint en compte l'haver resultant del compte corrent vinculat al préstec que finança cada entitat local, de manera que a cada ajuntament li correspondrà el que es derivi del seu compte vinculat. I en el cas de la Comunitat Autònoma li correspondrà l'import que es derivi del compte on fa les seves aportacions.

Els ajuntaments consorciats han ratificat l'acord entre els mesos de juliol i novembre de 2024 mitjançant els seus òrgans municipals competents i, per part de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern va aprovar en data 22 de novembre de 2024 la ratificació de l'acord de 30 de maig de 2024 del Ple de l'Assemblea General del Consorci.

La Comissió de Supervisió, Anàlisi i Proposta de Reestructuració del Sector Públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en data 26 de novembre de 2024 ha considerat procedent l'extinció del Consorci.

Atès que l'extinció de consorcis del sector públic requereix l'acord previ del Consell de Govern, segons l'article 59.1 de la Llei 7/2010.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Turisme, Cultura i Esports, en la sessió de dia 13 de desembre de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Atorgar l'autorització prèvia exigida en l'article 59.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'extinció del Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears.

Segon. Autoritzar la secretària general de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports perquè dugui a terme les actuacions necessàries per fer efectiva l'extinció.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 13 de desembre de 2024

El secretari del Consell de Govern (Per suplència d'acord amb l'article 1 del  Decret 10/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears) Alejandro Sáenz de San Pedro García