Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 825768
Decret 51/2024, de 13 de desembre, pel qual es modifica el Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s’estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d’àmbit insular i caràcter temporal a l’illa de Mallorca
PREÀMBUL
I
En data 8 de juny de 2019, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca.
En aplicació d'aquest Decret, durant les temporades dels anys 2019, 2023 i 2024, s'han adjudicat, respectivament, 25, 50 i 75 autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca.
L'elevada demanda de transport de viatgers que es produeix a l'illa de Mallorca durant la temporada alta ha fet que l'Administració hagi adoptat mesures per poder cobrir les necessitats dels viatgers.
Així, el 9 de març de 2023 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics, i el 22 de febrer de 2024 es va publicar la Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears.
La Llei 1/2024 motiva que s'hagin de modificar alguns aspectes del Decret 46/2019. En aquest sentit, es modifica l'article 4 i s'estableix que la vigència de les autoritzacions pot ser de fins a quatre anys, i l'article 10, on s'estableix que les autoritzacions són intransmissibles. Els dos aspectes estan així regulats en l'article 74 bis 5 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, modificat per la Llei 1/2024.
També motiven la modificació del Decret 46/2019 esmentat les sentències del Tribunal Suprem 332/2020, de 6 de març, i 349/2020, de 10 de març. En ambdues sentències, en els fonaments de dret setens, es considera desproporcionat i contrari a dret incloure les dades personals dels usuaris, informació que resulta irrellevant per al fi que es persegueix, i es crea una base de dades que permet establir patrons de conducta en relació amb la mobilitat i la utilització del servei d'aquest transport urbà de persones físiques identificades perfectament.
Igualment, cal tenir en consideració la Sentència del Tribunal Constitucional de 10 de setembre de 2024, la qual declara inconstitucional i nul·la l'obligació de precontractació d'aquests tipus de serveis de transport amb una antelació mínima de trenta minuts. Per això, en el Decret es manté l'obligació de la contractació prèvia del servei, però se suprimeix l'obligació d'haver de fer-ho amb una antelació mínima de trenta minuts.
Per aquest motiu, es modifica l'article 11, que indica que, entre altres dades que han de comunicar els titulars de les autoritzacions, aquests han de comunicar les de l'arrendador i intermediari en lloc de l'arrendador i l'arrendatari; i se substitueix l'obligatorietat de comunicar els serveis amb anterioritat a la prestació per la de dur en el vehicle un full de ruta i comunicar els serveis amb una freqüència mínima de quinze dies.
Atès que no és possible, per a les autoritzacions d'àmbit insular, fer ús del Registre de comunicacions de serveis d'arrendament de vehicles amb conductor del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, creat mitjançant el Reial decret 785/2021, de 7 de setembre, sobre el control de l'explotació de les autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor, s'havia habilitat una bústia de correu electrònic per fer les comunicacions prèvies dels serveis. Els titulars de les autoritzacions havien de comunicar, mitjançant un correu electrònic tramès a la bústia esmentada, els serveis amb anterioritat a la prestació, la qual cosa suposa una càrrega de feina considerable tant per al titular de l'autorització com per a l'Administració.
A efectes de la inspecció resulta igualment eficaç el full de ruta que es du en el vehicle durant la prestació del servei. I als efectes de tenir les dades necessàries per valorar la necessitat de futures convocatòries d'autoritzacions temporals, la comunicació quinzenal dels serveis també és totalment eficaç.
Pel que fa al règim jurídic aplicable, es modifica l'article 3 amb la finalitat d'aclarir que les previsions de la Llei 4/2014 només s'apliquen en els aspectes que no preveu el Decret, atesa la competència dels consells insulars per crear i regular aquest tipus d'autoritzacions de transport d'àmbit insular, en virtut dels articles 6. k) i 74 bis 5 de la Llei 4/2014. En el cas de Mallorca, la referència al Consell Insular de Mallorca s'ha d'entendre referida al Govern de les Illes Balears mentre no es dugui a terme la transferència de la competència al Consell.
Altres modificacions són per millorar la qualitat del servei d'acord amb l'experiència obtinguda i la protecció del medi ambient.
Amb aquesta finalitat, s'han efectuat diverses modificacions pel que fa als requisits per atorgar les autoritzacions.
Per garantir la solvència i professionalitat de l'empresa es demana que aquesta tengui un domicili dedicat en exclusiva al transport i amb un espai suficient per a l'aparcament dels vehicles.
Pel que fa als vehicles, es considera adient que tenguin una potència mínima del motor de 12 cavalls de vapor fiscals i una longitud mínima de 4,70 m, sense més excepció que la de la longitud mínima dels vehicles que utilitzin com a font d'energia l'electricitat (mixts o híbrids), l'hidrogen, els biocarburants, els combustibles sintètics i parafínics, el gas natural o qualsevol altre que sigui una alternativa als combustibles fòssils clàssics, que ha de ser de 4,35 m. Això es deu al fet que l'oferta d'aquests tipus de vehicles en el mercat encara no és la mateixa que la de la resta de vehicles, si bé és molt major actualment que en la data de l'aprovació del Decret 46/2019, norma que no exigia per a aquests vehicles cap requisit de potència de motor i longitud mínimes.
Atès que l'oferta de vehicles en el mercat és variable i que es preveu que cada vegada sigui major el nombre de vehicles que utilitzi fonts d'energia alternatives als combustibles fòssils, s'afegeix un nou apartat a la disposició addicional tercera per tal d'autoritzar el conseller o consellera competent en matèria de mobilitat per modificar, mitjançant una resolució i oït prèviament el Consell Balear de Transports Terrestres, les característiques dels vehicles previstes a l'apartat d) de l'article 6.
Així mateix, amb posterioritat al Decret 46/2019, de 7 de juny, ha entrat en vigor el Reial decret 193/2023, de 21 de març, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l'accés i utilització dels béns i serveis a disposició del públic.
Tal com s'indica en l'exposició de motius del Reial decret 193/2023, es dona compliment a la disposició final tercera del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, i reuneix en un text reglamentari aquelles condicions bàsiques aplicables en tot el territori nacional que es consideren inexcusables per garantir els drets de les persones amb discapacitat i les seves famílies, en l'esfera dels béns i serveis a la disposició del públic, i així situar aquestes persones en una posició d'igualtat d'oportunitats. Aquestes condicions bàsiques tenen el caràcter de mínimes, i les comunitats autònomes, les ciutats de Ceuta i Melilla i les corporacions locals en poden establir altres suplementàries o més exigents, sempre dins de l'esfera de les seves competències.
La disposició final segona del Reial decret esmentat afegeix un nou apartat a l'article 8 del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i utilització dels modes de transport per a persones amb discapacitat, i estableix les condicions bàsiques d'accessibilitat al transport prestat amb vehicles d'arrendament amb conductor.
En virtut d'aquesta disposició, i per tal de garantir els drets de les persones amb discapacitat, s'inclou un nou requisit per atorgar les autoritzacions que estableix que a partir de l'1 de gener de 2025 els nous vehicles que incorporin els titulars de deu o més autoritzacions de vehicles amb conductor han d'adaptar-se fins que disposin d'un mínim d'un vehicle adaptat per cada deu que posin a disposició del públic.
També s'exigeix que en el permís de circulació dels vehicles amb autorització d'arrendament amb conductor han de figurar la classificació i el codi de servei corresponent al lloguer amb conductor, a l'efecte de determinar la periodicitat de les inspeccions que li corresponen, de conformitat amb la normativa vigent en matèria d'indústria i de trànsit. Es considera oportú incloure aquesta exigència, ja establerta per a les autoritzacions ordinàries a l'apartat 3 de l'article 74 quater de la Llei 4/2014, de 20 de juny, per tal de donar tota la informació als destinataris de la norma i així evitar la dispersió normativa.
Per últim, s'indica que per mantenir les autoritzacions s'han de complir els requisits establerts per a l'atorgament durant el període de vigència establert en la convocatòria respectiva.
D'altra banda, tal com disposa l'apartat 4 de l'article 74 bis de la Llei 4/2014, de 20 de juny, modificat per la Llei 1/2024, de 16 de febrer, de millora de la regulació dels serveis de transport amb vehicles de fins a nou places a les Illes Balears, es limita el nombre de sol·licituds per titular, atès el nombre elevat de sol·licituds presentades en els darrers anys.
Quant als criteris per atorgar les autoritzacions, s'ha modificat la puntuació per protecció del medi ambient, i es puntua de manera més alta els vehicles amb classificació ambiental Zero i, a continuació, els vehicles amb classificació ambiental ECO; a més, s'autoritza el conseller o consellera competent en matèria de mobilitat a modificar, mitjançant una resolució i oït prèviament el Consell Balear de Transports Terrestres, la puntuació per protecció del medi ambient, atesos els canvis —que es poden donar amb gran celeritat— de la posada en el mercat de vehicles menys contaminants, i així poder assolir l'objectiu de descarbonització dels vehicles.
Atenent a les inversions en compra de vehicles que hagin fet els sol·licitants de convocatòries anteriors, s'inclou una disposició transitòria en la qual s'estableixen uns criteris de puntuació per protecció del medi ambient per a la propera convocatòria.
Per protecció de l'espai, atesa la saturació i manca de terrenys existents a l'illa de Mallorca, es puntua el fet de disposar amb anterioritat amb l'espai exigit, amb la finalitat que no es necessiti ocupar més espai.
Per últim, en virtut de la disposició final segona del Reial decret 193/2023, de 21 de març, s'estableix que els vehicles adaptats han de prestar servei de manera prioritària a les persones amb discapacitat, però quan estiguin lliures d'aquests serveis podran prestar tota classe de serveis.
II
Aquest Decret s'ha elaborat d'acord amb els principis de bona regulació que estableix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, l'article 74 bis 5 de la Llei 4/2014 estableix que els consells insulars (el Govern de les Illes Balears, en el cas de l'illa de Mallorca) poden crear autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular, ja siguin de caràcter permanent o temporal, per a les quals han d'establir el règim jurídic corresponent, així com les condicions d'atorgament, modificació, extinció i el sostre màxim d'autoritzacions per concedir. En aplicació d'aquesta disposició es va dictar el Decret 46/2019. En aquest moment, i pels motius exposats amb anterioritat, es fa necessari modificar-lo.
Quant al principi de proporcionalitat, el Decret conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats que es persegueixen, atès que els tràmits i obligacions que estableix la norma són els estrictament necessaris per garantir les finalitats d'aquesta i el respecte als drets de les persones usuàries.
Pel que fa al principi de seguretat jurídica, el Decret s'insereix plenament i sense contradiccions en l'ordenament jurídic, tant dins la normativa estatal com en la normativa autonòmica, i conté una regulació clara, estable i predictible tant per a l'Administració com per al sector al qual s'adreça.
En relació amb el principi de transparència, aquest principi s'ha garantit en el procediment d'elaboració de la norma mitjançant la publicació de tots els documents rellevants en el Portal de Transparència, amb la possibilitat de participar activament en l'elaboració esmentada mitjançant els tràmits d'audiència i informació pública que preveu l'article 58 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, i amb la participació del Consell Balear de Transports Terrestres i del Comitè Balear del Transport per Carretera.
Quant als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, la norma no implica càrregues econòmiques ni administratives innecessàries ni suposa cap impacte pressupostari, ja que no augmenta el volum de despesa pública.
En la redacció i tramitació de la norma s'ha tingut en compte igualment el principi d'igualtat de tracte i oportunitats entre dones i homes, de conformitat amb l'article 15 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
III
Els títols competencials són els recollits en l'article 30.5 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, en concordança amb l'article 148.1.5.a) de la Constitució espanyola; l'article 30.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria d'ordenació del territori, en concordança amb l'article 148.1.3.a) de la Constitució espanyola; i l'article 70.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que estableix com a competència pròpia dels consells insulars el transport terrestre.
De conformitat amb l'article 6.k) de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, correspon als consells insulars crear i regular autoritzacions de transport discrecional de viatgers en vehicle de turisme i autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular, ja siguin de caràcter permanent o temporal, i establir-ne la proporció.
Mentre les competències en matèria de transports no es transfereixin al Consell Insular de Mallorca, la competència per regular aquestes autoritzacions temporals dins l'àmbit de l'illa de Mallorca correspon al Govern de les Illes Balears.
Per tot això, a proposta del conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 13 de desembre de 2024,
DECRET
Article únic Modificació del Decret 46/2019, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca
1. Es modifica l'article 2, que queda redactat de la manera següent:
Article 2 Òrgan competent
La competència per atorgar, modificar i extingir les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal a l'illa de Mallorca correspon a la Direcció General de Mobilitat de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat de les Illes Balears, o a la direcció general que la substitueixi amb competències en matèria de mobilitat i transport terrestre, d'acord amb el que estableix l'article 74 bis 5 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
2. Es modifica l'article 4.2, que queda redactat en la forma següent :
Article 4 Àmbit i vigència de les autoritzacions
2. Aquestes autoritzacions s'han d'atorgar pel termini que es consideri en les convocatòries pertinents com a temporada alta i poden tenir una vigència màxima de quatre anys.
3. Es modifica l'article 6, que queda redactat en els termes següents:
Article 6 Requisits per atorgar les autoritzacions
1. Les empreses sol·licitants de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal, ja siguin persones físiques o jurídiques, han d'acreditar que compleixen els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun altre estat membre de la Unió Europea o, en cas contrari, disposar de les autoritzacions exigides per la legislació reguladora del règim general d'estrangeria per a la realització de l'activitat professional de transportista en nom propi.
b) En el cas de persones jurídiques, formar part del seu objecte social l'activitat de transport públic i tenir personalitat jurídica pròpia i independent d'aquelles persones que la integrin.
c) Disposar d'un domicili a Mallorca en el qual es conservin a disposició dels serveis d'inspecció els documents relatius a la gestió i al funcionament de l'activitat. Aquest domicili ha d'estar dedicat en exclusiva a l'activitat de transport i ha de tenir, a més de les oficines, un espai d'aparcament suficient per als vehicles dels quals sol·licita autorització; es considera suficient un espai de 15 m² per vehicle.
d) Disposar d'un vehicle en propietat, arrendament financer o arrendament a llarg termini, amb una capacitat màxima de fins a nou places inclosa la persona que condueix. Aquest vehicle ha de reunir, sens perjudici d'altres que suposin una millora, les característiques següents:
— Tenir un motor amb una potència igual o superior a 12 cavalls de vapor fiscals (CVF).
— Tenir una longitud mínima exterior, mesurada d'extrem a extrem del vehicle, igual o superior a 4,70 metres, llevat dels que utilitzin com a font d'energia l'electricitat (mixts o híbrids), l'hidrogen, els biocarburants, els combustibles sintètics i parafínics, el gas natural o qualsevol altre que sigui una alternativa als combustibles fòssils clàssics, els quals han de tenir una longitud mínima exterior de 4,35 metres.
A partir de l'1 de gener de 2025, els nous vehicles que incorporin els titulars de deu o més autoritzacions de vehicles amb conductor han d'adaptar-se fins que disposin d'un mínim d'un vehicle adaptat per cada deu que posin a disposició del públic, els quals han de complir els requisits que estableix la Norma UNE 26494: Vehicles de carretera. Vehicles per al transport de persones amb mobilitat reduïda. Capacitat igual o menor a nou places inclòs el conductor, o modificacions posteriors.
e) Tenir els permisos de circulació dels vehicles per als quals se sol·liciten les autoritzacions domiciliats a Mallorca. En el permís de circulació han de figurar la classificació i el codi de servei corresponent al lloguer amb conductor, a l'efecte de determinar la periodicitat de les inspeccions que li corresponen, de conformitat amb la normativa vigent en matèria d'indústria i de trànsit.
f) Estar enquadrats, els conductors d'aquests vehicles, dins l'organització empresarial, de conformitat amb les regles contingudes en la legislació social i laboral que resulti d'aplicació; i tenir el permís de conducció vigent de conformitat amb la reglamentació en matèria de trànsit, circulació i seguretat viària.
g) Disposar d'adreça i de signatura electrònica, així com de l'equipament informàtic necessari per documentar a distància el contracte i altres modalitats mercantils amb els clients.
h) Complir amb les obligacions de caràcter fiscal, laboral i social exigides per la legislació vigent.
i) Tenir coberta, mitjançant una o diverses assegurances o altres garanties financeres, la seva responsabilitat civil pels danys que puguin sofrir els viatgers com a conseqüència del transport.
j) Haver pagat la taxa corresponent.
2. Per al manteniment de les autoritzacions s'han de complir els requisits que estableix l'apartat anterior durant el període de vigència que determina la convocatòria respectiva.
4. Es modifica l'article 7.1, que queda redactat de la manera següent:
Article 7 Sol·licitud de les autoritzacions
1. S'ha de fer una sol·licitud per titular i vehicle. Es poden presentar fins a un màxim de tres sol·licituds quan el sol·licitant sigui titular de tres o més autoritzacions ordinàries d'arrendament de vehicle amb conductor. En cas contrari, el sol·licitant pot presentar una sola sol·licitud.
5. Es modifica l'article 8.1.b), que queda redactat de la manera següent:
Article 8 Criteris per atorgar les autoritzacions
b) En el cas que les sol·licituds siguin superiors a les autoritzacions per adjudicar, atesa la necessitat de limitar-ne el nombre, s'ha d'aplicar el barem d'adjudicació següent:
— Per protecció del medi ambient:
Tipus de vehicle |
Classificació ambiental |
Criteris d'adjudicació |
Punts |
---|---|---|---|
Elèctrics |
Zero |
Antiguitat fins a un any |
12 |
Elèctrics |
Zero |
Antiguitat fins a tres anys |
11 |
Híbrids |
Zero |
Antiguitat fins a un any |
9 |
Híbrids |
ECO |
Antiguitat fins a un any |
8 |
Híbrids |
Zero |
Antiguitat fins a tres anys |
7 |
Híbrids |
ECO |
Antiguitat fins a tres anys |
6 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Antiguitat fins a un any |
5 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Antiguitat fins a tres anys |
4 |
Benzina |
C |
Antiguitat fins a un any |
2 |
— Per principi de necessitat i proporcionalitat: 4 punts per ser titular d'autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor (VTC).
—Per protecció de l'espai: 4 punts per disposar d'un espai a què es refereix l'article 6.c), amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria d'atorgament d'autoritzacions.
— En cas d'empat en la puntuació dels criteris d'adjudicació, s'ha de donar preferència al sol·licitant titular d'autoritzacions de lloguer amb conductor (VTC).
6. Es modifica l'article 10.1, que queda redactat de la forma següent:
Article 10 Transmissió de l'autorització i substitució del vehicle
1. Les autoritzacions són intransmissibles.
7. Es modifica l'article 11, que queda redactat en els termes següents:
Article 11 Règim de prestació del servei
1. La utilització del servei per part de les persones usuàries està condicionada a la contractació prèvia. En el vehicle obligatòriament s'ha de dur la documentació acreditativa d'aquesta contractació prèvia. En el cas que la contractació prèvia s'hagi efectuat per mitjans telemàtics, cal acreditar-la a través de l'aplicació, el servei o el document digital corresponent.
2. Els titulars de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal han de comunicar a la direcció general competent en matèria de mobilitat els serveis efectuats a l'empara d'aquestes autoritzacions, amb indicació de les dades següents:
— El nom i el número d'identificació fiscal de l'arrendador i de l'intermediari
— El lloc i la data de la formalització i de la finalització del contracte
— La matrícula del vehicle
Aquestes comunicacions s'han de fer amb una freqüència mínima de quinze dies, amb el mitjà electrònic que a l'efecte s'habiliti en les convocatòries corresponents per la direcció general competent en mobilitat.
A l'efecte de control administratiu, l'empresa titular d'autoritzacions d'arrendament de vehicles amb conductor temporal ha d'emplenar un full de ruta per cada servei, que ha de dur en el vehicle, durant la prestació del servei, a la disposició dels serveis d'inspecció del transport terrestre.
En cada full de ruta s'ha de fer constar, com a mínim, el nom i número d'identificació fiscal de l'arrendador i de l'intermediari; el lloc i la data de formalització del contracte; el lloc, la data i l'hora en què ha d'iniciar-se el servei i el lloc i la data en què hagi de concloure; així com la matrícula del vehicle. El full de ruta pot ser en suport paper o digital.
3. Els vehicles adscrits a les autoritzacions estacionals no poden, en cap cas, circular per la via pública per cercar clients, ni propiciar la captació de persones viatgeres que no hagin contractat prèviament el servei, ni tampoc romandre estacionats a aquest efecte.
4. La contractació del servei es refereix, en tot cas, a la capacitat total del vehicle. No es pot llogar de manera separada a diferents arrendataris.
5. Els vehicles adaptats han de prestar servei de manera prioritària a les persones amb discapacitat, però quan estiguin lliures d'aquests serveis podran prestar tota classe de serveis.
8. Es modifica la disposició addicional segona, que queda redactada de la manera següent:
Disposició addicional segona Informe de la Direcció General de Mobilitat
Una vegada finalitzada la vigència de les autoritzacions, la Direcció General de Mobilitat, o la direcció general que la substitueix, amb competències en matèria de mobilitat i transport terrestre, ha de presentar un informe al Consell Balear de Transports Terrestre, en el qual s'han d'analitzar els resultats obtinguts i la necessitat o conveniència d'atorgar autoritzacions per a les properes temporades, així com el nombre i la durada d'aquestes.
9. Es modifica la disposició addicional tercera, que queda redactada de la manera següent:
Disposició addicional tercera Habilitació al conseller o consellera
1. S'autoritza el conseller o consellera competent en la matèria, si escau, a determinar el nombre i la vigència de les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d'àmbit insular i caràcter temporal per expedir a l'illa de Mallorca i aprovar, a aquest efecte, la convocatòria corresponent.
2. S'autoritza el conseller o consellera competent en matèria de mobilitat a modificar, mitjançant una resolució i oït prèviament el Consell Balear de Transport Terrestre, la puntuació per protecció del medi ambient, que preveu l'article 8.b), segons la disponibilitat de vehicles que hi hagi en el mercat i sempre amb una major puntuació als vehicles menys contaminants.
3. S'autoritza el conseller o consellera competent en matèria de mobilitat a modificar, mitjançant una resolució i oït prèviament el Consell Balear de Transports Terrestres, les característiques de potència mínima del motor i longitud mínima exterior dels vehicles que preveu l'article 6.d).
10. S'afegeix una disposició transitòria amb el contingut següent:
Disposició transitòria única Puntuació per protecció del medi ambient en la convocatòria per a l'any 2025
Pel que fa a les inversions en l'adquisició de vehicles que han fet els sol·licitants de les darreres convocatòries, per a la convocatòria de l'any 2025 i per als anys que en aquesta s'incloguin, si s'escau, la puntuació per protecció del medi ambient, que preveu l'article 8.b), és la següent:
— Per protecció del medi ambient:
Tipus de vehicle |
Classificació ambiental |
Criteris d'adjudicació |
Punts |
---|---|---|---|
Elèctrics |
Zero |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
12 |
Elèctrics |
Zero |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
11 |
Híbrids |
Zero o ECO |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
8 |
Híbrids |
Zero o ECO |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
6 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
5 |
Gas natural o GLP |
ECO |
Matriculat anterior a 1/1/2023 i igual o posterior a 1/1/2021 |
4 |
Benzina |
C |
Matriculat igual o posterior a 1/1/2023 |
2 |
Disposició final única Entrada en vigor
Aquest Decret comença a vigir l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de desembre de 2024
El conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat
José Luís Mateo Hernández |
El vicepresident (Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears) Antoni Costa Costa
|