Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 823055
Resolució del Conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’atorga l’autorització d’explotació d’una instal·lació elèctrica corresponent a la línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa a Red Eléctrica de España, SAU (TR 10/2020)
Antecedents
1. El 6 de juliol de 2020 va tenir entrada a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius una sol·licitud de Red Eléctrica de España, SAU, amb número de registre d'entrada L14E12710/2020, d'autorització administrativa prèvia, declaració en concret d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció per a una instal·lació elèctrica les característiques principals de la qual s'assenyalen a continuació:
Exp: TR10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 14.081.806 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 5,427 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 166,63 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
- De 1.200 mm2 (cable d'alumini tipus RHE-RA + 2OL 76/132 kV 1x1200MAL + H135) de longitud aproximada 2,59 km.
- De 1.000 mm2 (cable de coure tipus RHZ1-RA + 2OL 127/220 kV 1x1000 mm2 + H200) de longitud aproximada de 2,83 km.
La rasa tipus tindrà 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 154 metres.
Adjunta la documentació següent:
- Projecte d'execució de la instal·lació, redactat pel senyor Ricardo Barrio Romero, enginyer tècnic industrial, visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona amb el número 2020907654 i data 22 de juny de 2020. Inclou relació de béns i drets afectats, annex estudi de gestió de residus, informe de perforacions, informe de càlcul de CdT i informe de sobretensions.
- Estudi d'impacte ambiental de la instal·lació redactat per Iplan Gestion Integral SL de maig de 2020.
- Declaració responsable per a la autorització administrativa de construcció de Ricardo Barrio Romero.
- Imprès justificant del pagament de taxes segellat per l'entitat bancària. (abonat posteriorment amb data de pagament de 17 de setembre de 2020)
- Document de sol·licitud de tramitació ambiental de 13 de juliol de 2020. (aportat posteriorment el pagament de la taxa de data 27 de juliol de 2020)
2. Aquesta actuació requereix avaluació ambiental ordinària, d'acord amb l'annex I de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Està inclosa en el grup 3.8 de línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 metres de longitud. D'acord a l'article 36.1 de la Llei 21/2013, l'òrgan substantiu sotmetrà a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies hàbils, previ anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat o diari oficial que correspongui i a la seva seu electrònica.
3. Aquesta actuació està inclosa en el document «Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020», aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, modificada mitjançant Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018, contemplada en l'annex I.2 en la pàgina 1 (actuació de màxima prioritat per a 2020), així com en el Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears, ates l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del PDSE. Aquesta disposició addicional segona estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat i de gas, com també les modificacions a les subestacions de distribució d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric i d'hidrocarburs, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears especialment, quant als efectes de declaració d'utilitat pública energètica. Aquesta declaració d'utilitat pública té els mateixos efectes que els prevists en els articles 25, 26.5 i 26.6 de l'esmentat Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears i ha de seguir el procediment de declaració d'utilitat pública regulat en l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
4. El 18 de setembre de 2020 es va realitzar informe previ favorable per a la informació pública del projecte, i es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte. A la mateixa figura annexa la llista concreta e individualitzada de béns i drets afectats.
5. Es varen sol·licitar informes als organismes següents:
-Consell Insular d'Eivissa, Infraestructures Viàries.
-Consell Insular d'Eivissa, Ordenació del Territori.
-Consell Insular d'Eivissa, Servei de Patrimoni.
-Consell Insular d'Eivissa, Àrea de Medi Ambient.
-Ajuntament d'Eivissa.
-Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia.
-Direcció General de Salut Pública.
-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.
-Direcció General de Recursos Hídrics.
-Direcció General de Residus i Educació Ambiental.
-Direcció General de Territori i Paisatge.
-Direcció General d'Emergències i Interior.
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
-Aqualia, SA.
-Abaqua.
-Telefónica de España, SA.
-EDistribucion Redes Digitales SL.
-Redexis Gas, SA.
-Orange Espagne, SA.
-Gas y Electricidad Generación, SAU.
-Compañía Logística de Hidrocarburos CLH, SA.
També es va informar en aplicació de l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a les entitats següents:
-GOB.
-Amics de la Terra.
6. El 7 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
7. El 14 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable de Telefónica de España, SA.
8.En el BOE núm. 281, de 24 d'octubre de 2020, i en el BOIB núm. 182, de 24 d'octubre de 2020, es va realitzar la informació pública del projecte.
9. El 26 d'octubre de 2020 es va realitzar anunci per part del promotor del projecte en el diari Periódico de Ibiza y Formentera (pàg. 15) i en el Diario de Ibiza (pàg. 7).
10. El 28 d'octubre de 2020 es va rebre informe favorable de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
11. El 28 d'octubre de 2020 es va rebre del Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, informe de la no necessitat d'avaluar aquest tipus d'actuació.
12. El 3 de novembre de 2020 es va rebre informe favorable d'Abaqua indicant que no presenta afeccions a les infraestructures de sanejament, depuració d'aigües residuals, ni a les que gestiona l'Àrea de Construcció i Gestió d'Abastiment i Dessaladores.
13. El 6 de novembre es va rebre informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la direcció General d'energia i Canvi Climàtic en quant a l'afecció al canvi climàtic i l'atmosfera.
14. El 10 de novembre es varen rebre els informes del Consell Insular d'Eivissa:
-Informe desfavorable de 4 de novembre de 2020 d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa.
-Informe de 7 d'octubre de 2020 d'Ordenació del Territori del Consell Insular d'Eivissa.
-Informe favorable de 5 de novembre de 2020 del Servei de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa.
-Informe de 3 de novembre de 2020 de l'Àrea de Medi ambient del Consell d'Eivissa.
15. El 12 de novembre es va rebre informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació.
16. El 16 de novembre de 2020 es va rebre informe de la Direcció General de Territori i Paisatge.
17. El 27 de novembre de 2020 es va rebre informe de Compañía Logística de Hidrocarburos CLH, SA.
18. El 3 de desembre de 2020 es varen donar trasllat al promotor dels informes corresponents de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, del Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències, d'Abaqua, els informes del Consell Insular d'Eivissa (quatre), l'informe de la Direcció General de Salut Pública i Participació, Direcció General de Territori i Paisatge, de CLH, i del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Tot això en aplicació de l'article 127.3 del Reial decret 1955/2000 perquè en el termini de quinze dies presti la seva conformitat o formuli les objeccions que estimi procedents.
19. El 14 de desembre de 2020, REE va contestar que es tenen en consideració tots els informes favorables rebuts. I va contestar més extensament l'informe del Servei e Infraestructures Viàries del Consell de Eivissa i l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
20. El 29 de desembre de 2020 (registre L14S16714/2020) es va donar trasllat al Servei d'Infraestructures Viaries del Consell Insular d'Eivissa i el 16 de desembre de 2020 al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, l'informe anterior de REE en aplicació de l'article 127.4 del Reial decret 1955/2000, perquè en el termini de quinze dies mostri la seva conformitat o objeccions a la contestació. Ha acabat el termini de quinze dies sense que emetin nou escrit d'objeccions; per tant, s'entén la conformitat amb la contestació del peticionari.
21. El 4 de desembre, darrer dia d'informació pública del projecte, es va presentar una al·legació per part de Fiesta Hotels & Resorts, SL, amb núm. de registre 200120708113 (L14E26382/2020) com a titular d'una de les parcel·les afectades (referència cadastral 1660922CD6016S). En aquesta, el titular de la parcel·la aporta document 3 (part 3) amb proposta de dues alternatives al pas de la línia per la seva parcel·la. Una alternativa anomenada proposta zona nord és pel carrer dels Avets, i l'altra, anomenada proposta zona sud junt a la zona de protecció de carreteres. També aporta document 4 de fitxa resum d'informació urbanística i document 5 de servituds existents. El 4 de desembre es dona trasllat d'aquesta al·legació al promotor en aplicació de l'article 126 del Reial decret 1955/2000.
22. El mateix 4 de desembre es va presentar una al·legació complementària a l'anterior per part de Fiesta Hotels & Resorts, SL, amb núm. de registre 200120705839 (L14E26389/2020). En aquesta, el titular aporta escrit d'al·legacions signat el 4 de desembre de 2020, acompanyat de document 1 de poders, document 2 de la certificació cadastral amb referència cadastral 1660922CD6016S0001AZ i document 3 (parts 1 i 2) amb informe redactat per Antoni Roig Marí amb visat núm. 149095/0001. El 9 de desembre es dona trasllat d'aquesta nova al·legació al promotor en aplicació de l'article 123 del Reial decret 1955/2000.
23. El 13 de gener de 2021, REE va contestar les al·legacions de Fiesta Hotels & Resorts, SL. El 18 de gener de 2021 (L14S011/2021) es dona trasllat de la resposta de REE a Fiesta Hotels & Resorts, SL.
24. L'Ajuntament d'Eivissa notifica en data 9 de febrer de 2021 (L14E2283/2021) la realització de l'exposició pública del projecte del 17 de febrer de 2020 al 3 de febrer de 2021 en el tauló d'anuncis (amb núm. d'expedient 36249/2020), sense que indiqui que s'han presentat al·legacions a la mateixa. El Consell Insular d'Eivissa certifica la realització de l'exposició pública del projecte del 27 de gener de 2021 al 11 de març de 2021 en el tauló d'anuncis i edictes electrònics (amb núm. 2020/00014449K), sense que indiqui que s'han presentat al·legacions a aquesta. L'ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia amb el certificat de 10 de maig de 2021 inicia l'exposició pública el 11 de març de 2021 fins al 27 d'abril de 2021 (exp. 11.214/20), indicant que no s'ha presentat cap al·legació a aquest.
25. El 22 de febrer de 2021 es va dictar Resolució d'estimació parcial de les al·legacions presentades per Fiesta Hotels & Resorts, SL.
26. El 15 de febrer de 2021 s'ha rebut informe de l'àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament d'Eivissa.
27. El 3 de març de 2021 s'ha rebut informe del departament de Manteniment Urbà de l'Ajuntament d'Eivissa.
28. El 12 de març de 2021 es varen donar trasllat al promotor dels dos informes de l'expedient 25481/2020 corresponents de l'ajuntament d'Eivissa. L'informe de 15 de febrer de 2021 de l'àrea d'Urbanisme i l'informe de 3 de març de 2021 del Departament de Manteniment Urbà.
29. El 23 de març de 2021 Fiesta Hotels & Resorts, SL va presentar recurs de reposició en relació amb la Resolució d'estimació parcial de les seves al·legacions.
30. El 6 d'abril de 2021 el promotor aporta informe resposta a l'Ajuntament d'Eivissa. El 12 d'abril de 2021 es dona trasllat a l'Ajuntament d'Eivissa d'aquest informe del promotor. EL 9 de juny de 2021 l'Ajuntament de Eivissa emet informe núm. 0511/21 en relació amb l'expedient adm. 25481/2020.
31. El 23 de juliol el promotor informa que pren raó de la consideració com a sòl urbanitzable, d'acord amb el que estableix el planejament vigent, del traçat proposat per aquest Ajuntament per l'Avinguda de Sant Jordi, de manera que, com ja va indicar en l'escrit de 6 d'abril, no te inconvenient a acceptar la modificació proposada per aquest Ajuntament.
32. El 27 de setembre de 2021 s'ha dictat resolució sobre el recurs de reposició interposat per Fiesta Hotels & Resorts, SL. Aquesta resolució va revocar la Resolució de 22 de febrer de 2021, i indica que les al·legacions plantejades en el recurs de reposició s'han de valorar posteriorment, un cop estiguin enllestits tots els tràmits pendents i s'hagi completat tot el procediment exigit.
33. El 17 de novembre de 2021, Red Eléctrica de España, SAU va aportar una addenda al projecte motivada per les diverses al·legacions presentades pels organismes i propietaris afectats durant l'exposició publica del projecte. Les característiques principals d'aquesta s'assenyalen a continuació:
Exp: TR10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 12.583.201 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,647 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 167,59 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
- De la CE01 a la CE02 cable tipus RHE-RA + 2OL 76/132 kV 1x1200MAL + H135.
- De la CE02 a la CE06 cable tipus RHE-RA + 2OL 127/220 kV 1x1000 H200.
- De la SE Bossa a la CE01 i de la CE06 a la SE Ibiza cable tipus RHZ1-RA + 2OL(AS) 76/132 kV 1x1200MAL + H135.
La rasa tipus tindrà 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 123 metres entre la SE Bossa i la CE01.
Adjunta la documentació següent:
- Sol·licitud del promotor.
- Addenda al projecte d'execució de la línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa firmat per Ricardo Barrio Romero amb visat del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona núm. 2021915607 de 11 de novembre de 2021.
- Declaració responsable per a l'autorització administrativa de construcció del projectista de 11 de novembre de 2021.
- Estudi d'Impacte Ambiental de l'Addenda al projecte, signat per Gaston Val Moline. Aportat el 17 de desembre de 2021, que inclou signats: Memòria, Document de síntesi, annexes 1 a 8 (signats el 13 de desembre de 2021, excepte l'annex 6 aportat el 23 de desembre) i plànols 1 a 21 (signats el 17 de desembre de 2021).
34. El 20 de desembre de 2021 s'ha rebut informe desfavorable del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern Balear, el qual indica que per creuament de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni s'hauria de proposar un PHD.
35. El 23 de març de 2022 Red Eléctrica de España SAU aporta nova addenda al projecte, motivada per l'informe desfavorable del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern Balear. També aportarà Estudi d'Impacte Ambiental de l'Addenda al projecte.
36. Detectada una errada en els amidaments de la nova addenda, en data 23 de maig de 2022 Red Eléctrica de España SAU aportà nova addenda al projecte que substitueix l'anterior. Les característiques principals d'aquesta Addenda s'assenyalen a continuació:
Exp: TR10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 20.447.716 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,635 km.
La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 167,59 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha dos tipus de cables:
- De la CE01 a la CE02 cable tipus RHE-RA + 2OL 76/132 kV 1x1200MAL + H135.
- De la CE02 a la CE06 cable tipus RHE-RA + 2OL 127/220 kV 1x1000 H200.
- De la SE Bossa a la CE01 i de la CE06 a la SE Ibiza cable tipus RHZ1-RA + 2OL(AS) 76/132 kV 1x1200MAL + H135.
La rasa tipus tindrà 1400 mm d'ample i 1300 mm de profunditat.
L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. de Circumval·lació d'Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 123 metres entre la SE Bossa i la CE01.
L'encreuament amb la carretera C-731 (ctra. d'Eivissa – Sant Antoni) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 129 metres entre la CE05 i la CE06.
Adjunta la documentació següent:
- Sol·licitud del promotor.
- Addenda al projecte d'execució de la línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa firmat per Ricardo Barrio Romero amb visat del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona núm. 2022906722 de 2 de maig de 2022.
- Declaració responsable per a l'autorització administrativa de construcció del projectista de 2 de maig de 2022.
- Estudi d'Impacte Ambiental de l'Addenda al projecte, signat per Gaston Val Moline. Aportat el 23 de març de 2022, que inclou signats: Memòria, Document de síntesi, plànols 1 a 21, annexes 1 i 4 a 8 (signats el 12 de març de 2022) i annexes 2 i 3 (signats l'1 de març de 2022).
37. El 31 de maig de 2022 es va realitzar informe previ favorable per a la informació pública del projecte, i es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa prèvia, declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte i autorització administrativa de construcció d'una instal·lació elèctrica, motivada per addenda al projecte. Aquesta informació pública es va fer simultàniament amb la informació pública del procediment ambiental.
38. Es varen sol·licitar informes als organismes següents:
- Consell Insular d'Eivissa, Infraestructures Viàries.
- Consell Insular d'Eivissa, Departament de presidència i Gestió Ambiental.
- Consell Insular d'Eivissa, Ordenació del Territori.
- Consell Insular d'Eivissa, Servei de Patrimoni.
- Consell Insular d'Eivissa, Àrea de Medi Ambient.
- Ajuntament d'Eivissa.
- Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia.
- Direcció General de Salut Pública.
- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Direcció General de Recursos Hídrics.
- Direcció General de Residus i Educació Ambiental.
- Direcció General de Territori i Paisatge.
- Direcció General d'Emergències i Interior.
- Direcció General de Mobilitat i transport terrestre.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
- Aqualia, SA.
- Abaqua.
- Telefónica de España, SA.
- EDistribucion Redes Digitales, SL.
- Redexis Gas, SA.
- Orange Espagne, SA.
- Gas y Electricidad Generación, SAU.
- Compañía Logística de Hidrocarburos CLH, SA.
També es va informar en aplicació de l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a les entitats següents:
- GOB.
- Amics de la Terra.
39. Durant aquest nou termini d'informació pública s'han rebut els informes, tots favorables, dels organismes següents:
- Consell Insular d'Eivissa, Infraestructures Viàries.
- Consell Insular d'Eivissa, Departament de presidència i Gestió Ambiental.
- Consell Insular d'Eivissa, Ordenació del Territori.
- Consell Insular d'Eivissa, Servei de Patrimoni.
- Consell Insular d'Eivissa, Àrea de Medi Ambient.
- Ajuntament d'Eivissa.
- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Direcció General de Residus i Educació Ambiental.
- Direcció General de Territori i Paisatge.
- Direcció General d'Emergències i Interior.
- Direcció General de Mobilitat i transport terrestre.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
- Abaqua.
- Orange Espagne, SA.
40. No s'han rebut, durant aquest segon tràmit d'informació pública, els informes sol·licitats següents.
- Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia.
- Direcció General de Salut Pública.
- Direcció General de Recursos Hídrics.
- Aqualia, SA.
- Telefónica de España S.A.
- EDistribucion Redes Digitales, SL.
- Redexis Gas, SA.
- Orange Espagne, SA.
- Gas y Electricidad Generación, SAU.
- Compañía Logística de Hidrocarburos CLH, SA.
- GOB.
- Amics de la Terra.
Per tant, transcorregut el termini de trenta dies sense que les diferents administracions, organismes o empreses de servei públic o de serveis d'interès general afectades en els seus béns i drets hagin contestat, s'entén la seva conformitat amb l'autorització de la instal·lació d'acord amb l'article 146 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre. També en aplicació de l'article 38.3 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, no es tindran en compte els informes o al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els articles 36 i 37.
41. El 8 de juny de 2022 REE va sol·licitar la declaració d'interès autonòmic del Projecte.
42. El 22 de juny de 2022 es va publicar en el BOE núm. 148 l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública.
43. El 23 de juny de 2022 es va publicar en el BOIB núm. 81 l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública
44. El 30 de juny de 2022 es va enviar notificació, ofici de 8 de juny de 2022, als interessats titulars dels béns i drets afectats.
45. El 30 de juny de 2022 es va publicar en el Diario de Ibiza i en el Periódico de Ibiza y Formentera l'anunci de la nova obertura de tràmit d'informació pública.
46. L'Ajuntament d'Eivissa notificà el 25 de juliol de 2023 diligència per fer constar l'exposició de l'anunci en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Eivissa des del dia 8 de juny de 2022 fins el dia 20 de juliol de 2022.
47. L'Ajuntament de Sant Josep notificà el 1 d'agost de 2023 certificat de publicació de l'anunci en el tauler d'anuncis a des del dia 9 de juny de 2022 fins el dia 20 de juliol de 2022.
48. El 8 de octubre de 2023 es va publicar en el BOE núm. 42, Suplemento de Notificaciones, anunci de notificació als interessats titulars dels béns i drets afectats que no han pogut ser localitzats o es desconeix el seu domicili actual.
49. No s'han presentat al·legacions durant el segon tràmit d'informació pública.
50. El 24 de gener de 2023 es va publicar en el BOIB núm. 11 l'acord del Consell de Govern de 23 de gener de 2023 pel qual es declara d'interès autonòmic el projecte de línia subterrània de transport d'energia elèctrica de 132 kV, doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa.
51. En data 26 d'octubre de 2023, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va adoptar l'acord de la declaració d'impacte ambiental (DIA) del projecte. Com a conclusions de la declaració d'impacte ambiental s'indiquen:
1. S'hauran de tenir en compte els diferents aspectes posats de manifest en els punts tercer a setè de l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022.
2. Respecte a la reutilització dels excedents d'excavació, runes, i excedents de formigó es prioritzarà la utilització dels materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i els sobrants per utilitzar en obres diferents d'aquelles que es generaran seran preferiblement les runes i els excedents de formigó.
3. Respecte a la salut ambiental:
- Es compliran les mesures protectores i correctores i protectores establertes a EsIA del projecte de referència.
- Per evitar la projecció de partícules a l'atmosfera i per la neteja de vials i zones de treball, els regs de camins i neteja de zona d'obra es farà amb aigua regenerada, evitant així el consum innecessari d'aigua de consum humà.
- Es considera necessari realitzar un seguiment dels valors dels camps magnètics generats pel cable durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població. Especialment, a les zones d'equipament sanitari assistencial i d'equipament escolar situades a les proximitats del traçat de la línia elèctrica com són el CEIP Poeta Villangómez i l'Hospital Residència Assistida de Cas Serres, entre altres. Per això:
3.1. S'han de dur a terme mesures periòdiques del camp electromagnètic abans de l'execució del projecte i durant la vida útil de la línia elèctrica.
3.2. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques.
3.3. Aquestes mesures s'hauran de dur a terme a zones amb una presència (significativa) de persones i prioritzant zones sensibles i durant les hores i mesos de màxim consum elèctric.
3.4. Aquest condicionant es justificarà mitjançant documentació que el promotor presentarà, davant l'òrgan substantiu, i formarà part del Pla de Vigilància Ambiental d'aquest projecte.
4. Respecte als Plans d'Autoprotecció (PAU):
- Si l'activitat disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció, el titular de l'activitat haurà de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar a la D.G. d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació.
5. Respecte a la necessitat de la supervisió arqueològica a l'obra per un tècnic especialista en restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial:
1) Tots els treballs d'obra civil que suposin l'excavació o construcció al terreny seran supervisats per un arqueòleg designat per l'organisme competent en patrimoni del Consell d'Eivissa, a més a més haurà de presentar el corresponent pla davant l'òrgan competent, és a dir, el Departament de Patrimoni del Consell d'Eivissa.
2) El dit control arqueològic, haurà de seguir prescripcions i normes del Decret 15/2022 de 25 de febrer pel qual s'aprova el reglament d ‘intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears, s'haurà d'aplicar de manera permanent i estricta.
6. Respecte a les condicions del Servei d'Infraestructures Viàries es compliran les següents condicions:
6.1. Abans d'iniciar els treballs, el promotor haurà de comprovar la ubicació exacta d'altres serveis que poguessin existir als voltants de la zona per tal de no afectar-los. En cas d'afecció, haurà de reposar-los. El promotor haurà de restituir també al seu estat inicial qualsevol afecció que pugui provocar amb les obres a qualsevol element de la xarxa viària.
6.2. Tota la intervenció que es faci al carril bici de l'av. Sant Jordi haurà de reposar-se a l'estat inicial i quedar en bon estat.
6.3. Pel que fa a l'encreuament a cel obert, per a cadascun, s'haurà d'executar d'acord amb les següents indicacions:
a) El termini d'execució no serà superior a DOS (2) dies.
b) Previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació, tot d'acord amb la Norma 8.3-IC de senyalització, abalisament i defensa d'obres, així com el manual d'exemples de senyalització d'obres del Ministeri de Foment.
c) Les tapes i arquetes de registre se situaran fora de la zona de domini públic de la carretera EI-10/EI-600.
d) El tall de paviment es farà amb serra de disc i haurà de ser recte i net.
e) La rasa es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20 enrasat amb les rasants existents al moment de realitzar l'encreuament. La generatriu de les canonades estaran a no menys d'un metre de la superfície del ferm.
f) En cas d'afectar la zona de jardineria, previ a l'encreuament s'ha de passar a aquest Servei un pla de reposició de la mateixa, per tal que una vegada finalitzada la intervenció pugui recuperar-se fins al moment inicial. (El pla inclourà núm. d'espècies i noms afectades i les operacions per a tornar a l'estat inicial, inclús una cura de les franges afectades fins que s'hagi recuperat l'entorn).
6.4. Les obres de l'encreuament no podran afectar a la seguretat del trànsit i hauran de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria, d'acord amb el que disposa l'article 33.2 de la LCIB.
6.5. Es farà compliment del que disposa l'article 33.3.e), tot d'acord amb la possible modificació posterior de les conduccions que s'estan informant.
6.6. En cap cas es modificaran les cunetes ni els sistemes de drenatge de la carretera.
6.7. No es permetrà l'acumulació de materials ni d'escombraries sobre la calçada, els vorals i les cunetes.
6.8. L'autorització que es pugui desprendre del present informe s'haurà d'exercitar en el termini d'un any a partir de l'endemà al de la data de recepció del present escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut l'esmentat termini d'un any.
6.9. Les obres es duran a terme sota vigilància del personal encarregat de l'explotació de la carretera, el qual, en qualsevol moment, podrà exigir la presentació de la corresponent autorització. Per a poder complir aquest requisit, l'esmentada autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seva duració.
6.10. L'autorització que es desprèn del present informe, s'atorga a títol precari a la part que afecti terrenys del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic.
L'Administració podrà donar per caducada la part esmentada (sense dret a reclamació ni dret a cap indemnització) sempre que ho estimi convenient per al servei públic; així mateix, podrà procedir a destruir les obres i a retirar els materials per conta del peticionari si aquest en un termini de vuit dies no fa les reparacions que se li ordenin.
6.11. Aquest informe s'expedeix als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig de carreteres de la CAIB, i per tant no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i autoritzacions que la legislació vigent exigeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o a d'altres administracions públiques.
6.12. L'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni, és l'empresa Concesionaria “IBISAN, SA” encarregada de l'explotació de la mateixa i l'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera del Nou accés al aeroport d'Eivissa EI-800, E-20, és l'empresa Concesionaria “ACCESOS DE IBIZA S.A.” encarregada de l'explotació de la mateixa. Pel que fa a l'afecció a aquestes dues carreteres, les obres s'hauran de realitzar en coordinació amb els serveis tècnics de la concessionària, la qual podrà exigir al sol·licitant el compliment de les condicions tècniques que consideri oportunes tant pel que respecta a l'execució de l'obra com a l'acabat de la mateixa..”
7. Respecte a les consideracions sobre el Canvi Climàtic i Atmosfera:
- Es compensarà de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció del projecte mitjançant la següent mesura compensatòria:
1) Es farà una aportació econòmica per a destinar en actuacions de conservació d'espècies i/o hàbitats dins el Prat de Vila i de Ses Feixes i invertir-los en la restauració d'aquest espai natural.
- Durant la fase de construcció s'ha d'evitar emetre pols i gasos contaminants a l'atmosfera. L'estudi d'impacte ambiental considera algunes mesures genèriques al respecte que es complementaran amb guies de bones pràctiques en construcció (http://atmosfera.caib.es).
8. Amb relació al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl:
- Durant l'execució i explotació del projecte es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2 c).
Es recorda la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
9. Amb relació al pressupost del projecte, que supera el milió d'euros, és d'obligat compliment la contractació per part del promotor d'una auditoria ambiental que acrediti el compliment de l'article 33 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
10. Respecte a l'afecció als recursos hídrics:
Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i alt i, que una petita part de la línia es troba sobre la Zona Humida Potencial Ses Feixes de Vila, amb relació a la protecció de la zona humida, s'atendrà al que disposa l'art. 2.1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística. Que diu que en les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers:
a) El sistema de tractament de les aigües residuals haurà de complir amb el que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears.
b) Durant l'execució de les obres s'hauran d'adoptar les màximes precaucions per evitar el vessament de substancies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
Atès que es produeix un encreuament de la línia amb el Torrent d'en Capità a l'altura de la Central Tèrmica d'Eivissa i, que no s'ha obtingut l'informe del Servei de Gestió del DPH, amb relació a la protecció dels cursos fluvials i el seu cabal, es recaptarà un informe de la D.G de RR.HH d'aquest Servei.
11. Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal dir que es realitzarà d'acord amb l'apartat de Gestió de residus de l'EIA apartat 5 que inclou les mesures de prevenció de residus, la quantificació d'aquests, la reutilització, la separació, l'inventari, etc. A més, es gestionaran d'acord amb el Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'EsIA, les mesures preventives i correctores i la normativa específica amb gestors autoritzats i es justificarà mitjançant documentació que el promotor presentarà, davant l'òrgan substantiu, i formarà part del Pla de Vigilància Ambiental d'aquest projecte.
Es recorda la necessitat de coordinació del departament de Policia Local i el departament de vies públiques i manteniment urbà de l'Ajuntament d'Eivissa i, si és el cas de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Es recorda que, l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022 la necessitat del consentiment escrit de la Concessionària de la Carretera per dur a terme les actuacions.
Es recorda que, per aquest traçat existeix una acumulació d'infraestructures de serveis i concretament preocupa l'afectació de la xarxa de gas de l'empresa REDEXIS.”
52. El 26 d'octubre de 2023 el tècnic del servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtica va examinar la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, autorització administrativa de construcció i declaració, en concret, d'utilitat pública i en va emetre un informe favorable.
53. El 27 d'octubre de 2023 es va dictar la Resolució del Conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual s'atorga l'autorització administrativa prèvia, autorització administrativa de construcció i declaració, en concret, d'utilitat pública d'una instal·lació elèctrica a Red Eléctrica de España SAU que es detalla a continuació:
Exp: TR10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 20.447.716 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,635 km.
54. El 5 de desembre de 2024 va tenir entrada en la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia una sol·licitud, de Red Eléctrica de España, SAU, d'autorització d'explotació d'aquesta instal·lació i que adjunta la documentació següent:
- Certificat de final de direcció d'obra emès pel Sr. Santiago Nieto Martín, enginyer tècnic industrial col. núm. 19.083 del col·legi d'enginyers tècnics industrials de Barcelona amb número de visat 2024/917509 i data 2 de desembre de 2024.
Aquest certificat és total i engloba les instal·lacions corresponents al projecte de la línia de transport d'energia elèctrica a 132 kV, doble circuit, Eivissa-Bossa, comprovant que es compleixen les disposicions de seguretat exigides per la reglamentació vigent.
- Butlletí d'instal·lacions elèctriques d'Alta Tensió de Prysmian Group amb número d'instal·lador RASIC-080006944.
La documentació aportada és la que estableix l'article 7, apartat 3 del Decret 99/1997, d'11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
55. El 5 de desembre de 2024 el tècnic del servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtica va examinar la sol·licitud d'autorització d'explotació i en va emetre un informe favorable.
Fonaments de dret
1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
2. Reial decret-llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
3. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport, distribució, comercialització, subministraments i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
4. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.
5. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01-23.
6. El Decret 99/1997, de 11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, de 11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla director sectorial energètic de les Illes Balears (PDSE), assenyala que l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general, i especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.
8. Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
9. El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
10. Document denominat «Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia elèctrica 2021-2026», aprovat el 22 de març del 2022 en Consell de Ministres, i publicat per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Energia de data 8 d'abril de 2022 (Butlletí Oficial de l'Estat núm. 93, de 19 d'abril de 2022).
11. Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 20 de juliol de 2023 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Resolució
1. Atorgar l'autorització d'explotació de la instal·lació elèctrica que es detalla a continuació:
Exp: TR10/2020
Denominació de la instal·lació: Línia subterrània 132 kV, doble circuit, de SE Ibiza a SE Bossa.
Terme municipal: Eivissa i Sant Josep de Sa Talaia.
Pressupost: 20.447.716 euros.
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Ibiza a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,635 km.
2. Notificar aquesta resolució al titular de la instal·lació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura digital (11 de desembre de 2024)
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació de competències del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 67, de 21/05/2024)