Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 821654
Departament de Selecció i Provisió de Recursos Humans. Servei de Selecció. Convocatòria i bases específiques del procediment selectiu mitjançant el sistema d'oposició pel torn lliure per cobrir 21 places de tècnic/a d'Administració General
La Regidora d'Hisenda, Funció Pública i Govern Interior, p.d. Decret de batlia núm. 18600, de 10 de desembre de 2024, ha resolt el següent:
PRIMER.- Convocar proves selectives pel sistema d'oposició, pel torn lliure, per cobrir 21 places de TÈCNIC/A D'ADMINISTRACIÓ GENERAL vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament, pertanyents a l'escala d'Administració General, subescala tècnica, grup A, subgrup A1, dotades pressupostàriament, d'elles 4 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2022 (BOIB núm. 171, de 31 de desembre de 2022), 14 places corresponents a la taxa específica de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2023 (BOIB núm. 164, de 2 de desembre de 2023) i 3 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2024 (BOIB núm. 91, d'11 de juliol de 2024).
SEGON.- Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.
TERCER.- Nomenar els membres del Tribunal qualificador que ha de dirigir el desenvolupament del procés selectiu, la composició del qual serà el següent:
Presidenta titular: Sra. Adriana Berastain Durán
Presidenta suplent: Sra. Laura Niell Crespí
Vocal 1 titular: Sr. Gabriel Sebastià Salleras Vicens
Vocal 1 suplent: Sra. Ana Martínez Bonet
Vocal 2 titular: Sr. Pedro Mayoral Zazo
Vocal 2 suplent: Sra. Carmen Blas Guasp
Vocal 3 titular: Sra. Catalina Maria Amengual Ramis
Vocal 3 suplent: Sra. Amalia Parra Gual
Vocal 4 titular: Sra. Karla Marcela Solís Pericàs
Vocal 4 suplent: Sra. Aina Maria Mesquida Barceló
QUART.- El termini de presentació d'instàncies serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
CINQUÈ.- Les sol·licituds per a participar en el procés selectiu s'han de tramitar obligatòriament mitjançant el Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), sense perjudici del posterior registre electrònic.
SISÈ.- Publicar la present convocatòria i bases específiques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Boletín Oficial del Estado.
BASES ESPECÍFIQUES QUE HAN DE REGIR EL PROCEDIMENT SELECTIU, PEL TORN LLIURE, DE 21 PLACES VACANTS DE TÈCNIC/A D'ADMINISTRACIÓ GENERAL CORRESPONENTS A LES OFERTES PÚBLIQUES D'OCUPACIÓ DELS ANYS 2022, 2023 (Taxa específica) i 2024
PRIMERA.- OBJECTE I NORMES GENERALS
L'Ajuntament de Palma convoca proves selectives, mitjançant el sistema d'oposició per a la cobertura de 21 places de TÈCNIC/A D'ADMINISTRACIÓ GENERAL, vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament, pertanyents a l'escala d'Administració General, subescala tècnica, classe superior, grup A, subgrup A1, dotades pressupostàriament, corresponents a l'oferta pública d'ocupació dels anys 2022 (BOIB núm. 171 de 31-12-22), 2023 (BOIB núm. 164 de 2-12-23), i 2024 (BOIB núm. 91 d'11-7-24) amb la següent distribució:
- 4 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2022
- 14 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2023 (Taxa específica)
- 3 places corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2024
La present convocatòria està, a més, subjecta al que es disposa en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
Les presents bases tindran en compte el principi d'igualtat de tracte entre dones i homes, pel que fa a l'accés a l'ocupació, d'acord amb l'article 14 de la Constitució Espanyola, el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears.
L'article 55 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes disposa que "l'aprovació de convocatòries de proves selectives per a l'accés a l'ocupació pública haurà d'acompanyar-se d'un informe d'impacte de gènere, excepte en casos d'urgència i sempre sense perjudici de la prohibició de discriminació per raó de sexe", que es complementa amb l'article 43.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears: "A les ofertes d'ocupació pública de les administracions públiques de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una avaluació de l'impacte de gènere". Tot això posa de manifest el compromís assumit per l'Ajuntament de Palma en relació amb la promoció activa de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, així com de prevenció i actuació davant la violència de gènere.
Aquest procediment selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria específica i les bases generals que regeixen aquesta convocatòria es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, i en allò no previst, s'aplicarà l'establert al Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (d'ara endavant TREBEP) i en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears (d'ara endavant LFPIB).
SEGONA.- REQUISITS DE LES PERSONES ASPIRANTS
Per prendre part en les proves selectives serà necessari reunir les següents condicions:
1.- Tenir nacionalitat espanyola o la d'algun Estat de la Unió Europea o que, en virtut dels tractats internacionals subscrits per la Unió Europea i ratificats per Espanya, els sigui aplicable la lliure circulació dels treballadors.
L'aspirant que no tingui la nacionalitat espanyola ha d'acreditar documentalment la seva nacionalitat amb un document vigent i el seu permís de residència i de treball si s'escau.
2.- Tenir 16 anys complerts i no superar l'edat per a la jubilació forçosa.
3.- Estar en possessió del títol de grau o llicenciatura en Economia o Administració i direcció d'empreses, Ciències polítiques, Dret o Ciències jurídiques de les administracions públiques o equivalent, o estar en condició d'obtenir-la en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació.
En el cas de titulacions obtingudes a l'estranger s'haurà d'acreditar que s'està en possessió de la corresponent convalidació o de la credencial que acrediti, si s'escau, l'homologació del títol. Aquest requisit no és aplicable a les persones aspirants que hagin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l'àmbit de les professions regulades.
4.- Posseir la capacitat funcional per al desenvolupament de les funcions corresponents.
5.- No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les Administracions Públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les Comunitats Autònomes, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial, per a l'accés al cos o escala de funcionari, o per exercir funcions similars a les que exercien en el cas de personal laboral, en què hagués estat separat o inhabilitat. En el cas de ser nacional d'un altre Estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, al seu Estat, en els mateixos termes d'accés a l'ocupació pública.
6.- Abans de prendre possessió del lloc de treball, la persona interessada haurà de fer constar que no està sotmesa a cap supòsit d'incompatibilitat establert en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
7.- Acreditar el coneixement de la llengua catalana de nivell C1 mitjançant un certificat expedit per l'EBAP, o bé pels títols, diplomes i certificats homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts com a equivalents per l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció general de Cultura i Jovent (BOIB núm. 34, de 12-03-2013).
8.- Abonar com a dret d'examen 26,52 euros dins el termini d'admissió d'instàncies, sense que es puguin abonar en cap altre moment.
Els requisits establerts en els apartats anteriors hauran de complir-se el darrer dia de termini de presentació d'instàncies i els aspirants hauran de manternir-los durant el període en què es desenvolupi el procediment selectiu.
TERCERA.- FORMA I TERMINI DE PRESENTACIÓ D'INSTÀNCIES
La sol·licitud per participar en l'oposició s'ha d'emplenar mitjançant l'aplicació del Portal de l'opositor (https://oposicions.palma.cat), essent imprescindible l'acreditació per algun dels sistemes d'identificació i firma admesos per la passarel·la Cl@ve del Govern d'Espanya: DNIe/Certificat electrònic, Cl@ve permament i Cl@ave ocasional (Cl@vePin). Complimentada la sol·licitud telemàtica, es generarà un document pdf que s'haurà de registrar, juntament amb el justificant d'abonament de la taxa, dins el termini de presentació d'instàncies, a través del Registre electrònic de l'Ajuntament de Palma.
També s'haurà de signar la declaració responsable relativa al compliment dels requisits de participació que figura en el tràmit telemàtic d'inscripció en aquest procés selectiu.
Complert el tràmit en el portal de l'opositor, s'haurà de presentar la sol·licitud generada, i el justificant del pagament del dret d'examen mitjançant registre electrònic dirigit al departament de personal abans de la finalització de la data de presentació d'instàncies.
Amb la sol·licitud de participació no s'ha d'aportar cap document d'acreditació dels requisits.
En el cas que s'hagi presentat més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la sol·licitud amb el darrer número de registre electrònic d'entrada.
El termini de presentació de les sol·licituds serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat. Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s'entendrà prorrogat al primer dia hàbil següent. Els successius anuncis es publicaran únicament en la pàgina web de l'Ajuntament de Palma i, si escau, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
La falsedat de les dades que es facin constar en la sol·licitud o en la documentació aportada com a requisits per participar en la convocatòria, comportarà l'exclusió immediata de la persona sol·licitant des del moment en que s'adverteixi, sense perjudici de les mesures legals que corresponguin.
QUARTA.- PAGAMENT DE LA TAXA DELS DRETS D'EXAMEN
La quantia de la taxa del dret d'examen és de 26,52 euros d'acord amb el que disposa l'article 4 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per optar a proves de selecció de personal, que s'haurà d'abonar dins el termini de presentació d'instàncies, sense que es pugui abonar en cap altre moment.
CINQUENA.- ADMISSIÓ D'ASPIRANTS
Finalitzat el termini de presentació d'instàncies, l'òrgan competent dictarà resolució en el termini màxim d'un mes aprovant la llista provisional de persones admeses i excloses, amb expressió de la causa d'exclusió, si s'escau. La relació de les persones admeses i excloses s'exposarà en la pàgina web de la Corporació, a l'apartat d'oferta pública de feina. La relació de persones admeses i excloses es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Es concedirà un termini de deu dies hàbils des del dia següent a la publicació en el BOIB, per tal que les persones interessades presentin les al·legacions o esmenes que considerin oportunes.
Transcorregut aquest termini s'aprovarà la llista definitiva de persones admeses i excloses, que es publicarà a la pàgina web www.palma.cat, apartat d'oferta pública de feina, i a la relació de persones excloses es farà constar les resolucions de les reclamacions presentades.
En cas de no produir-se reclamacions a la llista provisional s'entendrà aquesta elevada a definitiva sense necessitat de nova resolució, circumstància que es farà pública mitjançant diligència, al web de l'Ajuntament.
En tot cas, amb la publicació de la llista definitiva de persones admeses i excloses es farà pública la data, lloc i hora de realització del primer exercici.
SISENA.- TRIBUNAL QUALIFICADOR
El tribunal qualificador estarà format per un president o presidenta, designat per l'òrgan competent, i quatre vocals, que seran designats per sorteig d'entre personal funcionari en servei actiu que reuneixi els requisits exigits a la normativa vigent. Aquesta designació implicarà la dels respectius suplents. El secretari/ària serà designat per votació d'entre els vocals.
Podran assistir, amb veu però sense vot, les persones representants de les organitzacions sindicals representatives, per a efectuar funcions d'observar i vigilar el bon desenvolupament del procés selectiu.
En cas de resultar necessari el Tribunal podrà disposar la incorporació d'assessors especialistes perquè l'assessori per a totes o algunes de les proves, amb veu i sense vot. L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal s'ha d'ajustar al que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei de Règim Jurídic del Sector Públic. El Tribunal no podrà constituir-se ni actuar sense l'assistència de la meitat dels seus membres, ja siguin titulars o suplents, i les decisions s'adoptaran per majoria. Sempre serà necessària la presència del president/a i del secretari/ària.
Els Tribunals hauran d'acordar els criteris de correcció de les proves selectives en la sessió de constitució.
SETENA.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
El procediment selectiu és pel sistema d'oposició pel torn lliure.
El present procediment selectiu generarà una borsa de treball de la qual es podran nomenar per ordre de puntuació final les persones que figurin en el borsí de persones candidates que hagin superat al menys el primer exercici, d'acord amb allò establert a l'article 18.2 de l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament de Palma.
VUITENA.- QUALIFICACIONS
Els exercicis obligatoris seran eliminatoris i es puntuaran d'acord amb allò establert a les presents bases reguladores. Per poder optar a la realització dels exercicis segon i tercer serà imprescindible haver estat qualificat com a “apte/a” en l'exercici o exercicis precedents.
NOVENA.- CALENDARI D'EXERCICIS
El primer exercici s'efectuarà dins dels 6 mesos següents a la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat; la resta es determinarà pel tribunal.
En el supòsit que amb posterioritat a l'aprovació d'aquestes bases es modifiqui la normativa reguladora del contingut del temari, serà d'aplicació les referències que es trobin en vigor en el moment de la publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat.
DESENA.- PROGRAMA i TEMARI DE L'OPOSICIÓ
Primer exercici. Obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit un qüestionari de 110 preguntes tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 100 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 10 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari complet de l'oposició.
L'exercici es qualificarà de 0 a 10 punts i serà necessari obtenir una qualificació mínima de 5 punts per superar-lo.
Les preguntes no resoltes, tant si figuren les quatre opcions en blanc com si figuren amb més d'una resposta, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia es penalitzaran amb un terç del valor assignat a la resposta correcta.
Per efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
[A-(E/3)] x 10
Q = -----------------------
P
Q: Resultat de la prova
A: Número de respostes correctes
E: Número de respostes errònies
P: Número de preguntes de l'exercici
El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 120 minuts.
Segon exercici. Obligatori i eliminatori. Consistirà en el desenvolupament per escrit de 5 temes (un per cada bloc) en 5 hores de la següent manera:
-3 hores per als blocs 1, 2 i 4.
-Descans de 30 minuts.
-2 hores per als blocs 3 i 5. Per aquests blocs s'extrauran 2 temes de cada bloc i l'aspirant haurà de triar un.
La qualificació de l'exercici es farà de la següent manera: cada tema es qualificarà de 0 a 10 punts, la qualificació final de l'exercici serà la mitjana dels cinc temes. Per a superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima en cada tema de 3 punts i que la nota mitjana dels cinc temes sigui igual a 5 punts o superior.
Aquest exercici es valorarà fins a un màxim de 50 punts.
Tercer exercici. Obligatori i eliminatori. Es desenvoluparà per escrit, durant un període màxim de dues hores i mitja, i consistirà en la redacció d'un informe, amb proposta de resolució, sobre un supòsit pràctic, a triar per les persones aspirants d'entre dos que plantejarà el tribunal just abans del començament de l'exercici, relatius a les tasques administratives pròpies de les funcions assignades a la subescala tècnica.
Durant la realització d'aquesta prova les persones aspirants podran fer ús dels textos de normativa que creguin oportuns, sense cap marca manuscrita, i que no estiguin comentats.
En aquest exercici es valorarà la capacitat de raonament, la sistemàtica en el plantejament, la formulació de conclusions i el coneixement i l'adequada interpretació de la normativa aplicable. Aquest exercici es valorarà fins a un màxim de 10 punts, i serà necessari obtenir una qualificació mínima de 5 punts per superar-lo.
Primera part: Dret constitucional
1. La Constitució espanyola de 1978. Valors superiors i principis fonamentals. Estructura. Títol Preliminar. La reforma constitucional.
2. Drets i deures fonamentals dels espanyols. Garantia i tutela. Suspensió.
3. La Corona: Atribucions segon la Constitució.
4. El Poder Legislatiu. Composició, funcionament i funcions. Les Corts Generals.
5. El Govern. Teoria general. El govern i l'Administració a la Constitució. Relacions entre el govern i el poder legislatiu.
6. El Poder Judicial: Regulació constitucional de la justícia. Organització de l'Administració de justícia, ordres jurisdiccionals i funcions. Conflictes de jurisdicció i competències.
7. Organització territorial de l'Estat: Principis constitucionals. Els estatuts d'autonomia: naturalesa jurídica, contingut i reforma.
8. L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB): Disposicions generals. Competències de la CAIB. Institucions de la Comunitat Autònoma.
9. L'organització de la Unió Europea. La Comissió europea. El Consell europeu. El Parlament europeu. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea.
10. Les fonts del dret de la Unió Europea. L'ordenament jurídic comunitari. Dret originari i dret derivat. Les relacions entre el dret de la Unió Europea i l'ordenament jurídic dels estats membres. Participació de les comunitats autònomes i les entitats locals de la Unió Europea.
11. Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d'aplicació. El principi de igualtat i la tutela contra la discriminació. Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears, mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears.
12. Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscs Laborals: Àmbit d'aplicació. Drets i deures. Principis de l'acció preventiva. Avaluació de riscs. Obligacions dels treballadors i treballadores en matèria de prevenció de riscs. Comitè de Seguretat i salut.
13. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Principis rectors del tractament de dades personals. Drets de les persones. Responsable i encarregat del tractament. Mesures de responsabilitat activa. El delegat de protecció de dades.
14. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern: Publicitat activa i dret d'accés a la informació pública.
15. Drets i obligacions de relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques. Assistència en l'ús de mitjans electrònics. Registre electrònic: normativa estatal bàsica i autonòmica. Sistema d'Interconnexió de Registres: concepte. Els portals d'Internet. El Punt d'Accés General: concepte i continguts. Seu electrònica: concepte i regulació.
16. Relacions electròniques entre les administracions públiques. Regulació estatal i autonòmica. La interoperabilitat a les administracions públiques: concepte i finalitat. La Plataforma d'Intermediació de l'Administració General de l'Estat: servei de verificació i consulta de dades.
Segona part: Dret administratiu
17. Administració pública. Govern i Administració. Principis constitucionals de l'Administració pública espanyola.
18. La personalitat jurídica de l'Administració pública. Classes de persones jurídiques públiques.
19. Submissió de l'Administració a la llei i al dret. Fonts del dret públic. Principi de reserva de llei. La llei: classes de lleis. Disposicions del Poder Executiu amb rang de llei. Els principis generals del dret. Tractats internacionals.
20. El Reglament: concepte i classes. Procediment d'elaboració. Límits de la potestat reglamentària i defensa contra els reglaments il·legals. Instruccions i circulars.
21. La posició jurídica de l'Administració pública. Potestats administratives. Potestat discrecional i reglada.
22. L'administrat/ada. Concepte i classes. La capacitat de l'administrat/ada i les seves causes modificatives. Drets de la ciutadania en les seves relaciones amb l'Administració.
23. Els drets públics subjectius. L'interès legítim. Altres situacions jurídiques de l'administrat/ada.
24. L'acte administratiu. Concepte. Classes d'actes administratius. Elements de l'acte administratiu. Requisits. Motivació i forma.
25. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic: concepte, principis d'actuació i funcionament. Els òrgans de les administracions públiques.
26. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú: Disposicions generals del Procediment administratiu.
27. Dimensió temporal del procediment. Recepció i registre de documents. L'interessat/ada i la seva representació. L'obligació de resoldre i silenci administratiu.
28. Les fases del procediment administratiu general. Iniciació. Ordenació. Instrucció. Finalització.
29. L'eficàcia dels actes administratius i el seu condicionament. Executivitat i suspensió. L'execució forçosa dels actes administratius. Notificació i publicació.
30. La teoria de la invalidesa de l'acte administratiu. Actes nuls i anul·lables. La convalidació de l'acte administratiu. La revisió d'ofici.
31. Contractes del sector públic en general: àmbit d'aplicació i disposicions generals. Capacitat, classificació i solvència de l'empresari i la seva acreditació al procediment de contractació. Garanties exigibles. Preparació del contracte.
32. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del Sector Públic per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i el consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014: objecte, àmbit objectiu i subjectiu, especialitats als municipis de gran població. Convenis i encomanes de gestió. Sistemes de cooperació vertical i horitzontal. Encàrrecs amb mitjans propis.
33. Tipus contractuals. Contractes subjectes a regulació harmonitzada i llindars. Contractes administratius i contractes privats.
34. Règim de invalidesa dels contractes: nul·litat i anul·labilitat. Revisió d'ofici. Efectes. Recurs especial: actes recurribles, legitimació, mesures cautelars, tramitació i efectes.
35. Objecte del contracte. Pressuposts base. Valor estimat. El preu i la seva revisió.
36. Expedient de contractació: inici i contingut. Aprovació. Plecs: tipus i contingut.
37. Adjudicació del contracte: principis. Requisits i classes de criteris d'adjudicació, la seva aplicació i criteris de desempat. Ofertes anormalment baixes. Decisió de no adjudicar i desistiment per l'Administració.
38. Tipus de procediment d'adjudicació i supòsits d'aplicació de cadascun d'ells.
39. Efectes i compliment del contracte: prerrogatives de l'Administració. Incompliment i els seus efectes.
40. Condicions especials d'execució dels contractes. Modificació dels contractes. Compliment dels contractes i la seva rescissió. Causes de resolució: tipus, aplicació i efectes.
41. El contracte d'obres i de concessió d'obres.
42. Els contractes de serveis, concessió de serveis i subministraments.
43. Els convenis: concepte i classificació. Requisits de validesa i eficàcia. Contingut, tràmits, extinció i efectes. Remissió dels convenis al Tribunal de Comptes. L'exclusió dels convenis del marc de la Llei de contractes del sector públic. Especial referència a la cooperació interadministrativa a l'àmbit local.
44. Activitat subvencional de les administracions públiques: tipus de subvencions. Procediments de concessió i gestió de les subvencions. Reintegrament de subvencions. Control financer. Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions.
45. La potestat sancionadora: concepte i significat. Principis de l'exercici de la potestat sancionadora. Especialitats del procediment en matèria sancionadora. Mesures sancionadores administratives. Especial referència a la potestat sancionadora local.
46. L'expropiació forçosa. Subjecte, objecte i causa. El procediment general. Garanties jurisdiccionals. La reversió expropiatòria. Tramitació d'urgència. Referència a les singularitats procedimentals.
47. La responsabilitat de l'Administració. Evolució i règim actual. Procediment general i abreujat.
48. Els recursos administratius. Concepte. Principis generals i classes. El recurs d'alçada. El recurs de reposició. El recurs extraordinari de revisió.
49. La jurisdicció contenciosa administrativa: Naturalesa, extensió i límits. El recurs contenciós administratiu. Les parts. Actes impugnables. Procediment general. La sentència i la seva execució. Procediments especials.
50. Els principis de l'organització administrativa. Competència. Jerarquia. Descentralització. Desconcentració. Coordinació. Autonomia i tutela.
51. Sector públic local. Els organismes Autònoms locals. Concepte. Regulació legal. Creació. Classes. Control. Entitats Públiques Empresarials.
Tercera part: Dret financer
52. El dret financer: concepte i contingut. El dret financer com ordenament de la Hisenda Pública. Els diferents nivells de la Hisenda Pública: distribució de competències i models de finançament.
53. Les fonts del dret financer. Els principis de jerarquia i competència. Principis relatius als ingressos públics: legalitat i reserva de llei, generalitat, capacitat econòmica, igualtat, progressivitat i no confiscatorietat. Principis relatius a la despesa pública: legalitat i equitat, eficàcia, eficiència i economia en la programació i execució de la despesa pública.
54. El pressupost. Concepte i contingut. Els principis pressupostaris. Estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera: principis generals. Els objectius d'estabilitat pressupostària, de deute públic i de la regla de despesa per a les corporacions locals.
55. El cicle pressupostari. Elaboració i aprovació dels pressuposts. Les fases d'execució del pressupost d'ingressos i despeses. Les modificacions de crèdit: concepte, classes, finançament i tramitació. La liquidació del pressupost: el resultat pressupostari i el romanent de tresoreria.
56. El control intern de l'activitat econòmica-financera de les entitats locals i els seus ens dependents: la funció interventora i el control financer. El control extern: la Sindicatura de Comptes i el Tribunal de Comptes. La responsabilitat comptable.
57. Principis generals tributaris. La potestat tributària. L'obligació tributària principal i accessòria i els seus elements. Fet imposable, subjecte passiu, meritació i exigibilitat. Exempcions. La prescripció. Obligats tributaris. Extinció del deute tributari.
58. Els ingressos públics. Concepte i classes. El tribut. Concepte. Categories tributàries. Els recursos de les hisendes locals. Els tributs locals: principis i classificació. La potestat reglamentària de les entitats locals en matèria tributària: les ordenances fiscals. Contingut i tramitació. L'establiment de recursos no tributaris.
59. Els impostos locals: impostos obligatoris i impostos potestatius.
60. Les taxes i els preus públics. Principals diferències. Les contribucions especials. Les prestacions patrimonials no tributàries.
61. Procediments d'aplicació dels tributs. Inici dels procediment tributari: La liquidació tributària. Procediment de gestió. Procediment d' inspecció. Procediment de recaptació. Infraccions i sancions tributàries.
62. La revisió dels actes de gestió tributària en via administrativa dictats per les entitats locals en municipis de règim comú i de gran població. Procediments especials de revisió. El recurs de reposició en l'àmbit local. Les reclamacions econòmicoadministratives.
Quarta part: Dret administratiu local (part general)
63. Règim local espanyol. Principis constitucionals i regulació jurídica.
64. La província en el règim local. Història. La regulació constitucional de la província a Espanya.
65. Organització i competència de la província. Especial referència als Consells Insulars.
66. El municipi. El terme municipal. La població municipal. Consideració especial del veí. L'empadronament municipal.
67. Organització municipal. Competències.
68. Règim d'organització dels municipis de gran població. El Títol X de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
69. Règim de sessions i acords dels òrgans col·legiats locals.
70. Comarques. Mancomunitats. Àrees metropolitanes. Les entitats d'àmbit inferior al municipal.
71. Ordenances i reglaments de les entitats locals. Classes. Procediment d'elaboració i aprovació. Publicació.
72. Autonomia municipal i tutela. Relacions interadministratives entre Administració Local, Central i Autonòmica. Impugnació d'actes i acords.
73. Funció pública local I: estructura i organització de la funció pública local. Classes de personal. La plantilla i la relació de llocs de treball de les entitats locals.
74. Funció pública II: Sistemes de selecció de personal al servei dels ens locals. Provisió de llocs de treball. Drets i deures del personal al servei dels ens locals.
75. Funció pública local III: situacions administratives. Règim d'incompatibilitats del personal al servei dels ens locals.
76. Funció pública local IV: Règim disciplinari del personal funcionari. Responsabilitat civil i penal del personal al servei de l'administració pública.
77. Els béns de les entitats locals. Règim d'utilització dels de domini públic.
78. Les formes d'activitat de les entitats locals. La intervenció administrativa a l'activitat privada.
79. Les llicències. Naturalesa jurídica. Règim jurídic i procediment d'atorgament. El condicionament de les llicències.
80. El servei públic a l'esfera local. Els modes de gestió dels serveis públics. Consideració especial de la concessió.
Cinquena part: Dret administratiu local (part especial)
81. Evolució històrica de la legislació urbanística espanyola: des de la Llei del Sòl de 1956 fins el Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana.
82. El marc constitucional de l'urbanisme. La doctrina del Tribunal Constitucional. Competències de l'Estat, de les Comunitats Autònomes i de les Entitats Locals.
83. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(I). La classificació del sòl: conceptes generals, drets i deures de la propietat.
84. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(II). Els instruments de planejament urbanístic: tipologia. La formació i aprovació dels instruments de planejament urbanístic.
85. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(III). La vigència, modificació i revisió del planejament. Els efectes de l'aprovació dels plans.
86. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(IV). Gestió i execució del planejament. Disposicions generals. Sistemes d'actuació.
87. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(V). Els patrimonis públics del sòl. El dret de superfície.
88. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(VI). La intervenció preventiva en l'edificació i ús del sòl. La llicència urbanística: actes subjectes, procediment d'atorgament i caducitat. La comunicació prèvia: actes subjectes i règim jurídic.
89. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(VII). El deure legal d'ús, conservació i rehabilitació d'immobles. Ordres d'execució. Avaluació dels edificis i inspecció de construccions i edificis. La declaració de ruïna.
90. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(VIII). La inspecció urbanística. Les infraccions urbanístiques. Persones responsables. Competències municipals i supramunicipals.
91. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(IX). Classe de sancions. Determinació i destinació de les multes. Regles per a l'exigència de la responsabilitat sancionadora.
92. La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, LUIB(X). Els procediments en matèria de disciplina urbanística. Procediment de restabliment de la legalitat.
93. La Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, d'acord amb les modificacions introduïdes per la Llei 6/2019, de 8 de febrer (I): àmbit d'aplicació, classificació de les activitats i competències d'intervenció. Transmissió i canvi de titular.
94. La Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, d'acord amb les modificacions introduïdes per la Llei d'acord amb les modificacions introduïdes per la Llei 6/2019, de 8 de febrer (II): Procediment aplicable a les activitats permanents i a les seves modificacions.
95. Les competències municipals: sistema de determinació. Competències pròpies, delegades i competències diferents de les pròpies. Els serveis mínims. Especial referència a l'Ajuntament de Palma.
Contra la convocatòria i les presents bases, que exhaureixen la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació al BOIB.
Palma, a la data de la signatura electrònica (11 de desembre de 2024)
La cap del Servei de Planificació i Provisió p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014) Raquel Cucarella Ribera