Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SA POBLA
Núm. 820314
Delegació de competències per dur a terme el procés unificat per a la selecció de vacants de policia local de l’Ajuntament de sa Pobla
Per fer constar que el Ple de l'Ajuntament de sa pobla en sessió ordinària de data 05.12.2024, es va acordar per unanimitat dels membres presents menys dos, la delegació de competència de per dur a terme procés unificat per la selecció de policies a l'Escola Balear d'Administració Pública amb el següent literal:
«PROPOSTA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES PER DUR A TERME EL PROCÉS UNIFICAT PER A LA SELECCIÓ DE VACANTS DE POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE SA POBLA
Antecedents
PRIMER.- Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques de 04.11.2024 de convocatòria perquè els ajuntaments deleguin a l'Escola Balear d'Administració Pública les competències per dur a terme el procés unificat de selecció per cobrir les vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local (BOIB núm. 146 de 7 de novembre de 2024), o s'estableix entre altres:
«1. Iniciar el procediment de procés unificat de selecció per cobrir les places vacants de la categoria de policia dels cossos de policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, mitjançant una convocatòria.
2. Convocar els ajuntaments de les Illes Balears interessats a participar en el procés unificat perquè deleguin a la consellera de Presidència i Administracions Públiques, a través de l‘EBAP, l'execució d'aquest procés, d'acord amb els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.
3. La delegació de competències realitzada pels ajuntaments ha d'estar aprovada, publicada i comunicada a l'EBAP abans del 20 de desembre de 2024. En el cas que en aquesta data l'ajuntament no hagi aprovat l'oferta pública, la delegació de competències es farà condicionada a dur a terme l'aprovació, publicació i comunicació a l'EBAP de l'oferta pública d'ocupació fins a la data màxima del 6 de febrer de 2025. Si no es compleix aquesta condició, l'EBAP no acceptarà la delegació i la convocatòria del procés selectiu no podrà incloure les places delegades per aquest ajuntament.
4. Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquest procediment segons el model que estableix l'annex 2».
Els ajuntaments interessats a participar en el procés unificat disposen fins al 27 de febrer de 2024 per presentar la sol·licitud de participació en el procediment, d'acord amb el model annex II i la documentació que s'hi esmenta.
2. Informe jurídic de secretaria de data 25.11.2024
Fonaments de dret
1. L'article 148.1.22 de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.
2. L'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de coordinació i la resta de facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.
3. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, regula, entre d'altres qüestions, diversos aspectes fonamentals relatius als principis bàsics d'actuació, a l'organització i a les funcions de les policies locals, que constitueixen el marc d'actuació de la Comunitat Autònoma en aquesta matèria.
4. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i la resta de legislació concordant, estableix l'àmbit de les competències pròpies i delegades dels municipis, i els atribueix, entre d'altres, competències en matèria de policia local, seguretat en llocs públics, ordenació del trànsit de vehicles a les vies urbanes i d'altres competències determinades en la legislació estatal i autonòmica en matèries corresponents a l'àmbit de policia.
Així també, la Llei 7/1985 estableix que és competència de cada corporació local la selecció dels funcionaris, excepte els funcionaris amb habilitació de caràcter nacional.
5. L'article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix que, en el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia, i a fi de prestar un servei millor a la ciutadania, l'Administració autonòmica de les Illes Balears, els consells insulars, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes Balears es poden transferir i delegar, uns amb els altres, competències, i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.
6. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, d'acord amb les previsions de les ofertes anuals d'ocupació pública corresponents.
El segon apartat del mateix article disposa que corresponen al Govern de les Illes Balears les competències sobre la formació de la capacitació professional per complir les tasques pròpies dels cossos de policial local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local; la determinació de les bases i els programes mínims a què s'han d'ajustar les convocatòries que aprovin els ajuntaments per als processos selectius d'accés, la provisió de llocs de treball i la promoció, així com la coordinació de la mobilitat entre els diversos cossos de policia local o entre els policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local.
El tercer apartat de l'article 30 estableix que els ajuntaments poden encomanar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i l'execució dels processos selectius.
7. El Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears (BOIB núm. 78, de 16 de juny) validat mitjançant l'Acord del Ple del Parlament de les Illes Balears de 13 de juny de 2022 (BOIB núm. 86, de 2 de juliol), amb l'objecte d'agilitar els processos selectius, en la disposició final dotzena modificà, entre d'altres, l'article 188 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, i hi afegeix un nou article, el 188 bis.
8. En el marc de la cooperació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb els ajuntaments, l'article 188 del Decret 40/2019 desplega l'article 30.3 de la Llei 4/2013 i regula l'assumpció de la convocatòria de les places vacants i la realització dels processos selectius per delegació de l'ajuntament corresponent en favor de la consellera competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP).
Aquest article estableix que la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l'EBAP, pot iniciar d'ofici el procediment per a la gestió dels processos selectius per cobrir vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, mitjançant una convocatòria.
9. L'apartat 3 de l'article 188 estableix que les entitats locals podran delegar a la conselleria competent en matèria de policies locals la competència per a la convocatòria i la gestió de tot o part dels processos selectius, i que serà requisit per a la delegació que els ajuntaments hagin aprovat la seva oferta pública abans de l'1 de juliol i que abans de l'1 de juny hagin comunicat a l'EBAP la intenció de delegar aquesta competència.
L'article 188.1 bis estableix que s'ha de publicar una única convocatòria de totes les places, i atesa la necessitat dels ajuntaments de disposar d'efectius al més aviat possible i la necessitat de l'EBAP d'organitzar i planificar el procés unificat, s'ha decidit avançar els tràmits a l'inici de l'any 2025.
Per aquests motius, i atès que alguns dels ajuntaments preveuen que no hauran pogut aprovar l'oferta publica fins a finals de gener de 2025, es permet en aquests casos que la delegació de competències estigui condicionada a l'aprovació i la comunicació a l'EBAP de l'oferta pública fins a la data màxima del 6 de febrer de 2025.
10. El Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, ha modificat la Llei 4/2013, de 17 de juliol, i ha introduït un apartat 5 a la disposició addicional tercera, en el qual s'estableix que en els processos unificats convocats en virtut del que preveu l'article 188 bis del Decret 40/2019, de 24 de maig, el nombre de places que han de ser cobertes per dones s'aplica a les places convocades per cada ajuntament, sempre que en convoqui més de tres.
Per tot això, propòs que el Ple de l'Ajuntament que previ dictamen de la comissió informativa corresponent adopti els següents
Acords:
Primer. Delegar en la Conselleria de Presidència, i Administracions Públiques, a través de l‘EBAP, l'execució del procés unificat de selecció de una vacant de la categoria de policia local de l'Ajuntament de sa Pobla, d'acord amb els termes que estableix l'annex de la Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, de 4 de novembre de 2024, de convocatòria perquè els ajuntaments deleguin en l'EBAP les competències per dur a terme el procés unificat de selecció per cobrir les vacants de la categoria de policia dels cossos de la policia local i les places de policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, publicada al BOIB núm. 146 de 7 de novembre de 2024.
Es deleguen les següents competències:
a) Aprovar les bases i la gestió del procés selectiu, que serà únic per a cada illa. La delegació inclou les competències per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme la convocatòria i aprovar-ne les bases i el procés selectiu, sense que suposi l'alteració de la titularitat de la competència atribuïda a cada ajuntament.
b) Dur a terme tots els actes materials i jurídics que integren el procediment d'oposició segons les bases de la convocatòria i les normes sobre policies locals i funció pública aplicables.
Aquests actes són, com a mínim, els següents:
La resta d'actuacions que siguin necessàries per al funcionament normal del procés selectiu, incloses les resolucions de reclamacions i els recursos potestatius de reposició que, si s'escau, es presentin i que derivin de la fase d'oposició del procés selectiu, amb la col·laboració jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.
La delegació no inclou les reclamacions i els recursos potestatius de reposició que es presentin amb relació a la fase de pràctiques que s'haurà de desenvolupar a cada ajuntament.
Segon.-. Publicar l'acord de delegació de competències en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer. Notificar aquest acord, juntament amb la seva publicació al BOIB, a l'Escola Balear d'Administració Pública.
Sa Pobla, (signat electrònicament: 9 de desembre de 2024)
El batle (Biel Ferragut Mir)