Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 815816
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 25 de novembre de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria dels ajuts a les escoles infantils curs 2023-24 (exp. 1505-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del CIM per a l'exercici 2024 preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, donar suport a la iniciativa educativa de Menorca, amb l'objectiu específic de col·laborar en el funcionament de les escoles infantils i donar suport a les activitats educatives que desenvolupen.

El Consell Insular de Menorca ha col·laborat financerament en el funcionament de les escoles infantils de l'etapa de 0-3 anys de Menorca, des de fa anys, amb diferents línies d'ajuts.

El 18 d'agost de l'any 2022 el Govern de les Illes Balears va publicar el Decret llei 8/2022, de 16 d'agost, de mesures urgents per garantir la gratuïtat de l'educació dels infants matriculats del tercer nivell d'educació infantil als centres de la xarxa pública d'escoles infantils i de la xarxa complementària a partir del mes de setembre de 2022.

El 29 d'agost de 2023 es va publicar el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari mitjançant el qual s'estableixen els mòduls per al sosteniment de les aules de primer cicle d'educació infantil de les escoletes de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears i de la xarxa complementària que permeten la gratuïtat de l'escolarització dels alumnes matriculats i es permet la suspensió del cobrament de les taxes o dels preus públics de les escoletes de la xarxa pública a partir de l'1 de setembre de 2023, mentre es duu a terme la necessària tramitació de la modificació d'aquestes taxes o preus públics. L'article 2 de l'esmentat Decret llei va aprovar el mòdul per al sosteniment d'unitats de primer cicle d'educació infantil dels centres de la xarxa complementària a la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears i estableix les condicions pel finançament.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 23 d'octubre de 2023, va aprovar el Conveni entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l'illa per col·laborar en l'assoliment de la gratuïtat del servei educatiu del primer cicle d'educació infantil; conveni modificat, quant a la seva durada, per l'acord del Consell Executiu en sessió de 20 de novembre de 2023.

L'aportació del Consell Insular havia de permetre cobrir el servei educatiu de tota la jornada lectiva de 6 hores de l'etapa 0-3 anys, durant deu mesos a l'any, segons el cas, d'acord amb el que estableix el Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en sessió de 15 de juliol de 2024 va aprovar el conveni entre el Consell Insular i els ajuntaments de Menorca pel suport de les inversions en equipaments de condicionament del clima a les escoletes infantil 0-3 anys. Aquest conveni és una de les actuacions lligades al Compromís Tallafocs signat per diversos agents implicats en l'àmbit educatiu de Menorca, que recull una sèrie de mesures destinades a millorar la situació i el benestar dels infants de 0-3 anys respecte a temes tan importants com ara la situació climàtica de les aules generada pel canvi climàtic, preservar la primera infància de la sobreexposició als dispositius digitals i pantalles, espais de convivència familiars i mesures de cura de la salut mental dels infants, de les famílies i dels equips educatius, d'entre altres.

Amb els dos convenis anteriorment mencionats s'ha donat cobertura a part de l'ajuda que el Consell Insular de Menorca concedia a les escoles infantils de Menorca en les bases i convocatòries anteriors, les presents bases tindran per objecte el finançament de l'atenció educativa d'alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes greument afectats, així com aules de menjador de les escoletes infantils.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

L'article 17 h i 17.3 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, atribueix al Ple, entre d'altres, aprovar les bases reguladores de les subvencions, atribució que pot delegar en favor del president, del Consell Executiu o de les comissions regulades en l'article 18.

L'acord del Ple del Consell Insular de Menorca de caràcter extraordinari de 31 de juliol de 2023 (BOIB núm. 109 de 5 d'agost de 2023), delega en el Consell Executiu l'aprovació del Pla Estratègic i les bases reguladores de les subvencions, en el marc del que estableixen les bases reguladores del pressupost.

L'article 28.1 m i 28.2 de la Llei de consells insulars atribueix al Consell Executiu, entre altres atribucions, la d'aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 91/2023 de 10 de juliol, de creació dels departaments;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió de les ajudes del Consell Insular de Menorca a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, que s'adjunten a l'annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria per a la concessió d'ajudes a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, per al curs escolar 2023/2024, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim de les ajudes i crèdit pressupostari.

Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària de l'any 2025, per aquest motiu se sotmet la resolució definitiva d'aquesta convocatòria a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost del CIM corresponent a l'any 2025, i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria concretats posteriorment a l'aprovació.

Partida

Quantitat màxima

4-32600 4620001

200.000 €

b) L'import màxim de la subvenció es distribuirà entre les 3 línies següents:

Pressupost

Quantitat màxima

Línia 1: Ajudes al funcionament de les aules menjador de les escoles infantils de primer cicle

90.000 €

Línia 2. Ajudes a l'atenció per alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) de les escoles infantils de primer cicle

30.000 €

Línia 3. Ajudes a l'atenció per alumnes greument afectats de les escoles infantils de primer cicle.

80.000 €

TOTAL

200.000 €

En cas que hi quedi romanent d'alguna de les línies, l'import es podrà repartir en la resta de línies amb el següent ordre de preferència: línia 3, línia 2 i línia 1.

En la determinació de l'import de la subvenció regulat a la base 8a, es tindran en compte els imports màxims següents:

- Línia 1. Per a cada aula de menjador oberta 1.200 €.

- Línia 2. Per a l'atenció de cada alumne amb necessitats educatives especial (NEE) 1.500 €.

- Línia 3. Per a l'atenció de cada alumne greument afectat 30.000 €.

c) El termini de presentació de sol·licituds expirarà en el termini d'un mes de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

d) La instrucció d'aquest procediment correspon al tècnic de gestió de l'AGA, Aleix Sintes Piris.

e) S'acorda constituir la Comissió Avaluadora prevista a les bases, composta pels membres següents:

President: El conseller executiu responsable en matèria d'Educació, Sr. Juan Domingo Pons Torres

 

Vocals: El director insular responsable en matèria d'Educació, Sr. Jaime Reurer Morlà,

La tècnica de Gestió de l'AGA del departament Alicia Muntaner

El tècnic de Gestió de l'AGA del departament Aleix Sintes Piris

 

Secretari: L'administratiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Jordi Torrent Torroja

Tercer. Comunicar aquesta resolució a la Base de dades nacional de subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ D'AJUDES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES ESCOLES INFANTILS DE MENORCA AMB ALUMNES DE PRIMER CICLE D'EDUCACIÓ INFANTIL.

1. Objecte i finalitat de les ajudes

L'objecte de les ajudes és col·laborar en el funcionament del servei de menjador de les escoles infantils i donar suport als infants amb necessitats educatives especials i alumnes greument afectats en edats corresponents al primer cicle de l'educació infantil, fins a 3 anys, i a llurs famílies, mitjançant les següents línies d'ajuts:

Línia 1: Ajudes al funcionament de les aules menjador de les escoles infantils de primer cicle

Línia 2: Ajudes a l'atenció per alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) de les escoles infantils de primer cicle.

Línia 3: Ajudes a l'atenció per alumnes greument afectats de les escoles infantils de primer cicle.

La finalitat d'aquestes ajudes és donar suport al desenvolupament i la millora de l'activitat educativa de les escoles infantils de Menorca.

A les convocatòries corresponents a les ajudes objecte d'aquestes bases es farà constar la justificació de la seva previsió al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca en vigor, assenyalant, si escau, de quina manera contribueixen a l'acompliment dels seus objectius.

2. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a la partida i per l'import màxim que s'estableixi en la convocatòria.

Quan l'import global dels ajuts sol·licitats subvencionables sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, es prorratejarà entre les entitats sol·licitants i repartirà proporcionalment a l'import de les despeses subvencionables.

3. Activitats subvencionades: requisits i condicions

Poden ser objecte de subvenció les següents necessitats assistencials i educatives especials destinades a infants en edats corresponents al primer cicle d'educació infantil dutes a terme durant el curs escolar de l'any de la convocatòria:

- Aules menjador de les escoles infantils de primer cicle

- Atenció a alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) de les escoles infantils de primer cicle.

- Atenció a alumnes greument afectats de les escoles infantils de primer cicle.

Queden excloses d'aquest procediment de concessió d'ajudes les escoles d'educació infantil de les quals sigui titular el Govern de les Illes Balears.

4. Règim de compatibilitat amb altres ajudes

1. Les ajudes que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajudes, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import de les ajudes que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajudes o ingressos, el cost de l'activitat subvencionada.

5. Requisits dels beneficiaris

a) Els beneficiaris han de ser titulars d'escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, 0-3 anys, han de tenir l'autorització corresponent de la Conselleria d'Educació i Universitats, establerta pel Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol.

b) S'ha de tenir constituït el Consell Escolar del centre i haver nomenat el director o directora.

c) S'ha de disposar del Projecte educatiu del centre, del Pla d'atenció a la diversitat i de la Programació general anual.

d) S'ha de disposar de la Memòria anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovada pel Consell Escolar.

e) El centre ha d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i no tenir cap obligació fiscal pendent amb el Consell Insular de Menorca.

f) Els centres per als quals se sol·licita l'ajuda han d'estar integrats dins el programa per a la gestió educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears (GESTIB) i s'han de mantenir actualitzats pel que fa a la gestió administrativa de l'alumnat i del professorat.

g) En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

6. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es pot descarregar a la seu electrònica del CIM: www.cime.es.

El període per presentar sol·licituds s'especifica en la convocatòria corresponent.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A) Documentació administrativa general (una sola documentació per titular)

a) Document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF o CIF).

b) Si és una entitat pública, nomenament de qui signa la sol·licitud com a representant de l'entitat (b1) i acord de petició de l'ajuda de l'òrgan competent (b2).

c) Si el sol·licitant és una persona jurídica, escriptura de constitució o modificació dels estatuts, i del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent (c1). Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant (c2).

d) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i DNI del representant.

f) En el cas d'entitats privades, han de presentar la documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent, així com del pagament corresponent. Si l'entitat estigués exempta de pagament, ha d'acreditar aquesta circumstància mitjançant una declaració responsable.

g) Certificats en què consti que s'està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social. Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar directament el compliment d'aquestes obligacions, i en aquest cas no s'han d'aportar els certificats corresponents (en la mateixa sol·licitud, annex 1).

h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s'adjunta com a annex 4 d'aquestes bases.

i) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per dur a terme la mateixa activitat (inclosa a l'annex 1).

j) Document de designació de compte bancari o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 5).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a, b1, c1, d, e i j en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud (annex 1).

B) Documentació específica requerida per a la concessió de les ajudes (una per cada centre per al qual se sol·licita l'ajuda)

S'ha de lliurar la documentació següent:

a) Certificat signat pel secretari o la secretària amb el vistiplau del/de la director/a de l'escola infantil de primer cicle d'educació infantil que desenvolupa l'activitat educativa per a la qual se sol·licita la subvenció, acreditatiu de:

- Ser titular d'una escola infantil de primer cicle d'educació infantil (0-3 anys) que disposa de l'autorització corresponent de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, establerta pel text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol.

- Tenir constituït el Consell Escolar i haver nomenat director del centre.

- Disposar del projecte educatiu de centre, del Pla d'Atenció a la Diversitat i de la programació general anual del curs escolar de l'any de la convocatòria, aprovats pel Consell Escolar del centre.

- Disposar de la memòria anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovada pel Consell Escolar.

- Estar dins el programa GESTIB de la Conselleria d'Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears i mantenir-lo actualitzat pel que fa a gestió administrativa de l'alumnat i del professorat.

- Les dades necessàries per determinar l'import de la subvenció (punt 8 de les bases).

El certificat s'haurà d'expedir seguint el model de l'annex 2 de les presents bases.

b) La documentació justificativa de l'aplicació del fons a percebre, prevista a la base 11a.

Compte justificatiu simplificat, un per a cada una de les línies que es presentin, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la següent documentació:

- Una memòria amb indicació de les activitats subvencionables realitzades i dels resultats obtinguts.

- Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa amb l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament i detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les actuacions amb indicació de l'import i de la procedència (annex 6).

- Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquests.

3. D'acord amb l'article 28.3 i l'article 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) del punt 2 d'aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, els subjectes legalment prevists d'acord el que estableix l'article 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics) en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

7. Criteris objectius a considerar per a la concessió de les ajudes

Per a la distribució de les ajudes es tindran en compte els criteris/mòduls següents:

  • Línia 1. Nombre d'aules que ofereixin el servei de menjador.
  • Línia 2. Despeses extraordinàries en material o RH derivades de l'escolarització, d'alumnes amb NEE, justificades mitjançant factura i amb informe previ de l'EAP (equip d'atenció primerenca).
  • Línia 3. Despeses extraordinàries en material o RH derivades de l'escolarització, d'alumnes greument afectats, justificades mitjançant factura i amb informe previ de l'EAP (equip d'atenció primerenca).

8. Distribució i determinació de l'import de la subvenció

En la determinació de l'import de la subvenció es tindran en compte els imports màxims establerts en la convocatòria corresponent, referits a:

- Línia 1. Per a cada aula de menjador oberta

- Línia 2. Per a l'atenció de cada alumne amb necessitats educatives especial (nee)

- Línia 3. Per a l'atenció de cada alumne greument afectat

9. Procediment i òrgans competents per a la concessió de les ajudes

1. Les ajudes es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui a la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de resoldre la resolució de la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert a la convocatòria se sotmetran a l'examen de la persona instructora de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució en la convocatòria corresponent.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la instructora o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la finalització de la data límit de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si així s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de l'LGS i es publicarà pel CIM en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (article 45.1 b de la LPACAP).

10. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora està integrada pels membres següents:

President: - el conseller executiu responsable en matèria d'educació.

Vocals:

- el director insular responsable en matèria d'educació.

- dos tècnics del departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- un administratiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que actuarà com a secretari.

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament i preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

11. Justificació i abonament de les despeses

1. La justificació de l'aplicació del fons a percebre, del compliment de la resta de condicions imposades i de la finalitat que fonamenta la concessió de la subvenció, s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, de forma que aquesta ha d'anar acompanyada de la documentació exigida en la base 6, que és la següent:

Per cada lína d'ajuda s'ha de presentar un compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la següent documentació:

- Una memòria amb indicació de les activitats fetes i dels resultats obtinguts.

- Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa amb l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament i detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les actuacions amb indicació de l'import i de la procedència (annex 6).

- Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats així com dels interessos derivats d'aquests.

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

El Consell Insular podrà comprovar els justificants que s'estimin oportuns i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'adequada justificació de la subvenció, i a tal efecte es podrà requerir al beneficiari la remissió dels justificants de despesa seleccionats. Amb la mateixa finalitat, podrà requerir la presentació de llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil.

L'abonament de les ajudes per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajudes, es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (article 4.3 RD 81/2015).

12. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió (mitjançant publicació al BOIB de l'acord de concessió).

b) Dur a terme les actuacions que fonamenten la concessió de les ajudes, i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió de les ajudes.

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

f) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

g) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 TRLS i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

13. Revocació i reintegrament de les ajudes. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de renovació i consegüent reintegrament, si correspon. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les ajudes s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 del TRLS i la resta de La normativa que hi sigui aplicable.

Pels casos que preveu l'article 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajuda concedida, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fitxar en l'informe previ de l'instructor i en la notificació al beneficiari.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts a l'article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l'interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és d'aplicació la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.

14. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent en la matèria pel que fa a infraccions lleus i greus, pel que fa a infraccions molt greus serà el Consell Executiu, d'acord amb l'establert a l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

15. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i la convocatòria no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

La resolució del conseller executiu competent en matèria d'educació pel qual es concedeixen o deneguen les ajudes, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud (consta a l'expedient)

Annex 2. Model certificat del centre (consta a l'expedient)

Annex 4. Model de declaració responsable (consta a l'expedient)

Annex 5. Document de designació de compte bancari (consta a l'expedient)

Annex 6. Relació despeses subvencionables i d'altres ingressos que hagin finançat l'activitat (consta a l'expedient)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Maó, en la data de la signatura electrònica (9 de desembre de 2024)

Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)