Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 815782
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 18 de novembre de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) i la convocatòria corresponent a l’any 2024 (exp. 3211-2024-000001)
1. Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. Estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei 42/2007, de patrimoni natural i biodiversitat, concretament en l'article 49 del capítol IV (àrees protegides per instruments internacionals).
La documentació presentada al programa MaB de la UNESCO per aconseguir la declaració de la totalitat de l'illa de Menorca com a reserva de biosfera preveu, en el tom V, l'anomenat Contracte Agrícola de la Reserva.
L'agricultura de Menorca ha generat un paisatge de mosaic tradicional i una gran biodiversitat associada a aquest. Del paisatge i de la biodiversitat se'n beneficia tota la societat, i els agricultors amb una gestió sostenible del territori, contribueixen a mantenir i millorar aquest valuós paisatge.
L'economia de l'illa de Menorca es troba íntimament lligada al fenomen turístic i un dels seus principals atractius és el seu paisatge rural.
Per garantir la preservació del medi rural de Menorca es fa imprescindible que els agricultors rebin ajudes econòmiques per compensar la seva inestimable contribució a la conservació del medi natural de l'illa.
2. El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) per l'any 2024 per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari de 4 de desembre de 2023 i modificat per acord del CEX reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 10 de 20 de gener de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és un ajut pel Contracte Agrari Reserva de Biosfera (d'ara endavant, CARB).
L'objectiu específic d'aquests ajuts és contribuir a valorar els serveis ambientals que generen les finques. Aquest fet crea externalitats positives a favor d'altres sectors, afavoreix amb les seves bones pràctiques culturals la conservació i recuperació de la biodiversitat i preserva el paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural.
Tot i la gran contribució que fan els agricultors per preservar el paisatge rural tradicional i la biodiversitat com a externalitat positiva a la seva activitat, amb aquesta convocatòria es proposen una sèrie de mesures o compromisos que contribueixen, encara més, a la preservació del medi natural, el paisatge i la cultura rural de Menorca.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Concretament, en la lletra g de l'article 14.3 del Reglament esmentat, s'estableixen determinades ajudes dirigides a inversions no productives que contribueixin a frenar i invertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i preservar els hàbitats i el paisatge.
Les ajudes no es limiten a cap tipus de producció, animal o vegetal, sempre que es tracti d'explotacions ubicades a Menorca i que compleixin els requisits establerts en la base 3. La intensitat de l'ajuda de cada compromís assumit pel beneficiari, que està dins els límits establerts en el Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, així com els objectius específics que persegueix, es troben detallats en la base 7.
A més, l'article 6 del Reglament UE núm. 2022/2472 diu que per aconseguir un efecte incentivador dels ajuts, el beneficiari ha de presentar una sol·licitud d'ajuda abans de començar a treballar en el projecte.
4. L'anàlisi del cost-benefici de l'execució del projecte, en termes monetaris, ens demostra que el cost de la realització de les actuacions és molt superior a la inversió global que es proposa realitzar el Departament d'Economia i Serveis Generals amb l'aprovació de la convocatòria del CARB. Per una altra part, també s'ha de tenir en compte el gran impacte mediambiental afegit i que és difícilment quantificable en termes econòmics.
Ens trobam, per tant, davant un projecte que és viable i avantatjós per a Menorca i que té un benefici superior al cost de la inversió escomesa pel Consell Insular de Menorca.
5. El pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2024, comptarà amb un crèdit per import d'1.100.000 € per donar suport a la convocatòria del CARB de l'any 2024. Les actuacions es podran realitzar des de la data de concessió de l'ajut dins l'any 2025 fins al 31 de juliol de 2025, que serà la data màxima de justificació. La comprovació de les justificacions es farà dins l'any 2025 i, per tant, la despesa s'aplicarà al pressupost del CIM per l'any 2025.
6. El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, mitjançant l'acord adoptat en la sessió de caràcter ordinari de dia 16 d'octubre de 2023, va aprovar les bases i la convocatòria dels ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions de Menorca (CARB) per a l'any 2023. Aquestes bases es varen publicar en el BOIB núm. 156 de 16 de novembre de 2023.
L'acord de concessió d'aquesta convocatòria es va aprovar per Resolució de la consellera executiva de Benestar Social, per substitució de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals de dia 9 d'agost de 2024 i núm. 2024/ESG/0001092, relativa a la correcció d'errada de la publicació de la resolució núm. 2024/ESG/0000914 de dia 5 de juliol de 2024 (BOIB núm. 106 de 13 d'agost de 2024).
Els beneficiaris d'aquests ajuts van ser 188. La majoria dels beneficiaris han presentat la justificació de la totalitat de l'ajut concedit i complien amb els requisits que exigien les bases. Resta pendent la tramitació de l'expedient de revocació corresponent als beneficiaris que no han justificat l'ajut completament.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria dels ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB 2024) i els seus annexos, que acompanyen aquesta proposta.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2024, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari:
|
Quantia màxima |
---|---|
2.41200.7805400 Contracte Agrari de la Reserva de Biosfera 2024 |
1.100.000 € |
Aquestes ajudes es convoquen condicionades a l'aprovació del pressupost del CIM per a l'any 2025. L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sense necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) L'import individual base màxim dels ajuts del CARB serà de 5.000 € per explotació beneficiària. Aquest import es podrà augmentar fins a un màxim de 7.000 € per explotació en cas de poder sumar-hi els increments previstos en les bases.
c) El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
d) La instrucció correspondrà a la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Serveis Generals.
e) Aprovar la composició següent de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:
- Presidenta:
- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
- Vocals:
- Sandra Beltran Moll, directora insular d'Economia
- Guillem Simó Bordoy, interventor del CIM
- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i enginyera tècnica agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals
- Antoni Mercadal López, enginyer tècnic agrícola del Departament d'Economia i Serveis Generals
- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió de l'AGA d'Economia
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
ANNEX BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PROMOURE PRÀCTIQUES SOSTENIBLES A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES DE MENORCA (CARB)
1. Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes és establir compensacions per als titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment de la biodiversitat i preservar el paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural. Les compensacions per als titulars de les explotacions estaran en funció de les actuacions no productives dutes a terme des de la publicació de la convocatòria fins a dia 31 de juliol de 2025
El Consell Insular de Menorca va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) per l'any 2024 per acord del Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari de 4 de desembre de 2023 i modificat per acord del CEX reunit en sessió de caràcter extraordinari de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 10 de 20 de gener de 2024). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és un ajut pel Contracte Agrari Reserva de Biosfera (d'ara endavant, CARB).
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l'illa de Menorca.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
En el Reglament esmentat, s'estableixen les condicions que han de complir les ajudes emmarcades dins el Reglament i concretament, en l'apartat g de l'article 14.3 defineix les ajudes dirigides a inversions que contribueixin a frenar i invertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i preservar els hàbitats i el paisatge, per acollir-se a l'exempció.
En compliment de l'article 9 del Reglament (CE) núm. 2022/2472, el número de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea) és SA.116792.
4. Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. A més, estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei 42/2007, de patrimoni natural i biodiversitat, concretament en l'article 49 del capítol IV (àrees protegides per instruments internacionals).
5. Les ajudes no es limitaran a cap tipus de producció, animal o vegetal, sempre que es tracti d'explotacions ubicades a Menorca i que compleixin els requisits establerts en la base 3. La intensitat de l'ajuda de cada compromís assumit pel beneficiari, que està dins els límits establerts al Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, així com els objectius específics que persegueix, es troben detallats en la base 7.
2. Finalitat
La finalitat d'aquests ajuts és reconèixer els serveis ambientals i culturals que genera l'activitat agrària i ramadera atès que crea externalitats positives a favor d'altres sectors, afavoreix amb les seves bones pràctiques culturals la conservació i recuperació de la biodiversitat i preserva el paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural.
3. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària i que es comprometin a millorar el valor paisatgístic, a reduir els possibles impactes sobre el medi ambient i el patrimoni natural, i compleixin els requisits següents:
a) L'explotació agrària ha de comptar amb un agricultor professional (AP)
b) L'activitat de l'explotació ha de generar, com a mínim, 1 unitat de treball agrari (UTA). Per a les explotacions exclusivament d'horta i/o fruita, ha de generar un mínim de 0,5 UTA (annex V).
c) L'explotació ha d'estar inscrita en el Registre d'Explotacions Agrari (REA) i les dades que hi figuren s'empraran de base per calcular els requisits per poder sol·licitar el CARB (es comprovarà d'ofici).
d) Les explotacions que sol·licitin el CARB han de tenir com a màxim una càrrega ramadera d'1,5 unitats de bestiar major per hectàrea (UBM/ha) (annex V).
e) Les explotacions ramaderes han de complir el pla de gestió de dejeccions ramaderes, en el qual s'han de tenir en compte el nombre i l'espècie del bestiar de l'explotació, les rotacions de les pastures, les hores d'estabulació, la distribució dels fems, etc. Aquest pla l'ha d'haver dut a terme un tècnic competent (annex I) i s'ha de presentar en el moment de justificar l'ajut concedit, sempre que no s'hagi presentat anteriorment.
f) L'explotació es compromet a no utilitzar llavors transgèniques de blat d'indi ni d'altres plantes en cap dels cultius que realitzi ni per destinar a l'autoconsum del bestiar, ni per venda, ni de forma experimental (annex I).
2. S'entén per titular d'una explotació agrària qualsevol persona física o jurídica, agrupacions de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica que exploti agrícolament una o més finques rústiques.
3. Els requisits prevists en el punt 1 d'aquest article s'han de complir prèviament a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'han de mantenir fins que acabi el termini de justificació dels ajuts. Només es pot presentar una sol·licitud per explotació i agricultor.
4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
4. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
2. L'import de l'ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacional, el cost total de l'activitat objecte de subvenció, ni els límits establerts a l'art. 14.14 del Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament que cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, comportarà la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins a ajustar-se a aquest límit.
4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o aportar fons propis.
5. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment d'acord amb el que estableix l'apartat 5 b d'aquesta base.
2. Amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si és persona física, DNI i, si escau, el DNI del representant.
b) Si és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l'entitat i del DNI del representant.
c) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.
d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.
f) Declaració de complir les bones pràctiques agràries i els requisits legals de gestió (inclosa en l'annex I).
g) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'annex II, signat per cada un dels sol·licitants.
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'annex I).
i) Declaració del compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
Documentació específica:
j) Còpia dels documents que acreditin la titularitat de l'explotació (si el titular ja està inscrit al RIA, es comprovarà d'ofici).
k) Vida laboral o certificat que acrediti estar d'alta com a agricultor professional de data posterior a la publicació de la convocatòria dels ajuts al BOIB, per comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1.a).
l) Còpia de la documentació corresponent a la darrera declaració de renda efectuada o altra documentació adient per comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a.
m) En cas d'acollir-se a algun increment de l'apartat 6.2:
a. Còpia de la documentació que acrediti si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari.
b. Còpia del certificat de la institució que hagi realitzat l'estudi previst en l'apartat 6.2 b.
c. Còpia del certificat de l'entitat amb la qual es tengui subscrit l'acord de custòdia o certificat expedit pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica -CBPAE- en cas d'agricultura ecològica.
n) Detall de compromisos escollits, tipus de compromís i amidament o pressupost (annex VI).
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, e i i quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 5, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.
Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció
1. L'import de la prima que s'ha de percebre es computarà en virtut dels compromisos que adquireixi el beneficiari (vegeu punt 7).
2. La quantia base màxima per beneficiari és de 5.000,00 € per explotació. A aquesta base s'hi podrà sumar:
En qualsevol cas, la quantia màxima no podrà superar l'import de 7.000,00 €
7. Criteris de valoració
1. Els criteris de valoració per computar l'import de l'ajut estaran en funció dels compromisos que assumeixi el titular de l'explotació. Aquests compromisos suposen inversions no productives vinculades a contribuir a frenar o a invertir la pèrdua de biodiversitat i a preservar els hàbitats i e paisatge. Els sol·licitants hauran de triar els compromisos i quantificar-los al moment de presentar la sol·licitud d'ajuda. Aquests compromisos s'ubicaran i fixaran a través d'un sistema d'identificació geogràfica amb la col·laboració, si s'escau, dels tècnics del departament de l'àrea competent.
Compromís |
Actuació |
Objectius |
Descripció |
Import |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Mesures ambientals i paisatgístiques |
||||||
Beurades
|
Ambientalitzar |
Manteniment fauna auxiliar i biodiversitat |
Beurades: compra i ambientalització de beurades de ciment: Instal·lació de beurades noves i ambientalitzar-les mitjançant rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar caigui a les beurades en pugui sortir, i afegint un punt d'aigua arran de terra |
80% cost beurada sense IVA 100 € ambientalitzar |
||
Control biològic |
Control biològic Confusió sexual |
-Disminució de la contaminació sòl/aigües - Manteniment biodiversitat i fauna auxiliar |
Col·locació de trampes, difusors o nius (per aus insectívores i refugis per a rapinyaires), per fer un control de les plagues per captura massiva o confusió sexual en cultius d'horta i fruita. Dins el preu s'han computat part del cost de les trampes o nius la matèria activa i les hores de feina per a la seva col·locació. |
350 €/ha 350 €/ha |
||
Voreres |
Eixermar |
-Millora del paisatge -Millora del rendiment dels cultius |
Eixermar la vegetació que creix damunt les parets mitjançant dalls, desbrossadores o motoserres. No s'admetran desbrossades que deixin la vegetació damunt o dins les parets. Retirada de la vegetació i eliminació d'aquesta mitjançant: Crema Trituració |
3,00 €/m 2 4,00 €/m2 |
||
Boscarrons |
Neteja i poda |
- Millora del paisatge - Manteniment del mosaic agroforestal - Manteniment de la biodiversitat |
Esporgada inferior amb xerrac manual, motoserra o destral, de l'arbrat i la vegetació arbustiva, desbrossament de part del sotabosc. Eliminació de la vegetació mitjançant: Crema Trituració |
3,00 €/m 2 4,00 €/m2 |
||
Barreres |
Adquisició i col·locació |
-Millora del paisatge -Facilitar de gestió del bestiar |
Comprar i col·locar barreres fetes d'ullastre, tradicionals de Menorca amb finalitat ramadera les barreres s'hauran d'identificar amb el logo del CIM i l'any de la convocatòria. |
60% cost sense IVA |
||
Elements etnològics |
Rehabilitar Eixermar Substitució de peces |
-Millora del paisatge -Facilitat de gestió del bestiar |
Restaurar elements etnològics ubicats dins la finca. |
80% cost sense IVA |
||
Varietats locals |
Fruita |
-Manteniment de la diversitat genètica -Increment de la resistència a plagues i sequera -Diversificació de la producció |
Cultivar varietats de fruita de Menorca reconegudes al Banc de Llavors de Menorca i en la relació de varietats amb risc d'erosió genètica de les Illes Balears. |
300 €/ha |
||
Apicultura |
Tenir casetes d'abelles (mínim 5) |
-Millora de la pol·linització -Diversificació de productes/mercat |
Ubicar casetes d'abelles a les finques per afavorir la pol·linització. Les casetes poden anar a nom de l'explotació o d'un apicultor. En aquest cas, l'explotació ha de figurar com a ubicació a la cartilla de l'apicultor. |
300 € |
||
Incrementar l'alçada de tall del rostoll |
Deixar rostoll alt, mínim 20 cm alçada |
Manteniment fauna auxiliar i biodiversitat |
Adaptar la sega a la fauna silvestre que cria als camps de cultiu |
175 €/ha |
||
Neteja del perímetre de les tanques |
Llevar la vegetació que des de la vorera creix damunt les tanques |
-Mantenir la superfície agrària útil - Manteniment del mosaic agroforestal |
Control de la vegetació natural per mantenir la superfície agrària útil i evitar la competència del sembrat amb la vegetació dels llindars. |
1,73 €/m2 |
||
Mesures per a la millora de gestió |
||||||
Pastures dins marina |
Control vegetació dins marines |
-Facilitat de gestió del bestiar -Manteniment biodiversitat -Control risc incendis |
Càrrega ramadera de la zona a pasturar entre 0,2 i 1,5 UBM/ha. Ha de comptar amb un punt d'aigua cada 7 ha i limitar la superfície a pasturar per tancaments o pastors elèctrics. No s'admeten pastures de bestiar caprí. Adquisició de pastors elèctrics, alimentats o no per plaques solars, segons la ubicació. |
70 €/ha 80% pastor |
||
Paret seca |
restauració |
-Millora paisatge - Manteniment mosaic agroforestal - Manteniment biodiversitat |
Restaurar els enderrossalls de les parets seques existents. La paret nova no és subvencionable. |
35 €/m2 |
||
Formació o assessorament |
|
-Millora de la gestió de l'explotació |
Realitzar cursos de formació o rebre assessorament per la gestió de l'explotació, En cas d'assessorament que impliqui la realització d'analítiques de sòl, aigua o cultiu, el cost d'aquestes analítiques podrà computar dins els 500,00€. |
40€/h (màxim 500,00€) |
||
Recuperació de tancaments en zones forestals |
Eixermar i restaurar paret seca dins marina |
- Millora del paisatge -Control risc d'incendis -Millora en la gestió del bestiar |
-Eixermar i restaurar paret seca dins marina amb la finalitat de racionalitzar el pasturatge dins els recintes forestals (FO) |
50 €/m2 |
||
Enclova per recol·lectar |
Collir la llavor d'enclova |
- Millora de la fertilitat del sòl -disminució de la petjada de carboni |
Sembrar enclova per recol·lectar-ne la llavor per afavorir la sembra de l'enclova amb llavor pròpia |
75€/ha |
||
Pasturatge dirigit |
Moviment controlat del bestiar. |
- Millora de la fertilitat del sòl - Maximitzar aprofitament de les pastures |
Moure el ramat de manera dirigida per les tanques de cultiu i pastura, amb barreres per tancats mòbils o pastors elèctrics. Adquisició de barreres per a tancats mòbils o pastors elèctrics |
70€/ha 80% cost pastor elèctric o barreres per tancats mòbils |
||
Galliners mòbils |
Adquisició de galliners mòbils |
-Millora fertilitat del sòl -Reducció de compra de pinsos |
Adquisició de galliners mòbils homologats i de les barreres necessàries per delimitar el pati, si s'escau, per realitzar una rotació dins l'explotació. |
80% del cost del galliner i les barreres |
||
Compostatge de llana |
Emprar la llana per fer compost a l'explotació |
-Millora fertilitat del sòl -Reutilització residu propi de l'explotació |
reutilitzar la llana com a compost a l'explotació. La llana haurà de complir les següents condicions: Ser de la mateixa explotació, que no tingui cap tipus de restricció sanitària, i que provengui d'animals sans. En el cas que es mescli amb fems o purins, el munt per compostar s'haurà de traslladar cada 45 dies.
|
900,00€ |
||
Mesures en eficiència |
||||||
Elements etnològics hidràulics |
Restaurar element |
-Millora del paisatge -Protecció contra l'erosió -Millores en la gestió de l'aigua |
Recuperar per al seu ús elements etnològics hidràulics. P. e. condicionar els aljubs per recuperar el seu ús d'emmagatzematge d'aigua. |
80% cost damunt factura sense IVA |
||
Bombes solars d'extracció d'aigua |
Compra i instal·lació |
-Increment de l'eficiència energètica -Millora en la gestió del bestiar |
Compra i instal·lació de bombes d'extracció d'aigua que s'alimentin amb energia solar. |
80% cost damunt factura sense IVA |
||
Passadores d'aigua |
Realitzar obertures a la base de la paret seca |
-Millora gestió de l'aigua -Manteniment fauna auxiliar |
Realitzar passadores per l'aigua i la fauna auxiliar a les parets seques, especialment en aquelles situades perpendicularment al pendent. |
163 €/ passadora |
||
Solcs d'infiltració |
Realitzar canals de nivell |
-Millores en la gestió de l'aigua |
Realitzar canals poc profunds transversals al pendent de la tanca, seguint les corbes de nivell de la parcel·la. La distància màxima entre solcs és de 10 m. La terra extreta del canal pot quedar a la banda inferior per ajudar a retenir l'aigua i millorar la infiltració al canal. |
355 €/ha |
||
Síquies |
Neteja Rehabilitació de murs |
-Millora del paisatge -Disminució del risc d'inundació -Protecció contra l'erosió |
Llevar terra i vegetació de síquies. L'import anirà en funció de l'amplada de la síquia: Fins a 1 m d'amplada Entre 1 i 2 m Més de 2 m d'amplada En cas de síquies paredades, s'incrementaran els imports en un 50%. |
5,94 €/m 8,90 €/m 11,87 €/m |
||
Torrents* |
Neteja Rehabilitació de murs |
-Millora del paisatge -Disminució del risc d'inundació -Protecció contra l'erosió |
Llevar terra i vegetació dels torrents seguint el pla de gestió realitzat per l'Administració competent |
23,74 €/m |
||
*En cas de torrents de competència de l'Administració hidràulica de les Balears, s'ha de disposar del permís corresponent. |
8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.
A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. En cas de les actuacions que no comportin despeses directes, la justificació s'ha de fer a través de l'informe previ. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base dotzena (Justificació de les despeses). En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.
2. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i les despeses de procediments judicials.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o altres de semblants.
3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
a) Quan l'import de la despesa subvencionable sigui superior a 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per a la contractació menor), s'han de presentar tres pressuposts i justificar-ne el motiu de l'elecció d'un d'ells.
b) Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s'escau, la part que s'imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
9. Acreditació prèvia de no inici
Per comprovar que les actuacions per a les quals es demana l'ajut no s'han iniciat, juntament amb la sol·licitud, s'haurà de presentar una declaració jurada de no inici dels compromisos sol·licitats (annex I), i aportar documentació gràfica que ho acrediti.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el/la conseller/a executiu/va de l'àrea competent
- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament de l'àrea competent
- Vocals:
11. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts
1. Aquests ajuts s'han de concedir d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es prorratejarà l'import entre els diferents beneficiaris.
2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. Posteriorment, les bases i la convocatòria d'aquests ajuts s'han de comunicar mitjançant l'aplicació web de notificació/comunicació de la Comissió Europea, d'acord amb l'art. 3 del Reglament (CE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, en el format resumit i normalitzat que s'estableix en l'annex II del Reglament aplicable a aquests ajuts.
Una vegada la Comissió enviï l'avís de recepció amb el número d'identificació de l'ajut, el text de la convocatòria i la resta de la documentació que es requereixi, amb la referència de la identificació esmentada, es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà en el BOIB l'esmentada identificació, conjuntament amb les bases i la convocatòria, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Departament competent en la matèria d'agricultura, que es determinarà en la convocatòria i al qual correspondrà realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts i que acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en cada convocatòria.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la Comissió Avaluadora.
5. Quan la Comissió Avaluadora hagi examinat les sol·licituds, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible per aquesta convocatòria i que és d'1.100.000 €, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.
7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. Quan la quantia de l'ajut que resulti de l'informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar al beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP)
12. Justificació i abonament dels ajuts
1. L'abonament de la prima global dels ajuts que es concedeixin a l'empara del CARB es farà efectiu quan s'hagin executat totes les accions objecte de subvenció, i es pagarà un cop els serveis tècnics del Departament de l'àrea competent en la matèria, hagin emès un informe de compliment final dels compromisos.
Si l'informe de compliment final dels compromisos que emetin els serveis tècnics del Departament de l'àrea competent en la matèria determina que no s'han complert totes les accions que constitueixen l'objecte de subvenció, només es pagarà la part executada, sense perjudici, si n'és el cas, de la tramitació del corresponent procediment de reintegrament segons disposen els articles 34.3.2, 37 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 89 del Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei anterior, i els articles 43 i 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i garantint en qualsevol cas el dret de l'interessat a l'audiència.
2. Les sol·licituds de pagament, que s'han de presentar d'acord amb el model que consta en l'annex III, han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Factura justificativa i comprovant de pagament en el cas de compromisos que es computin amb un percentatge damunt el cost sense IVA.
b) Pla de dejeccions ramaderes.
c) Documentació que acrediti haver col·laborat en un estudi, si s'escau.
d) Factures i justificants de pagament dels cursos de formació o l'assessorament extern en temes de gestió agrícola o comercial
3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
4. El termini màxim per justificar l'acompliment dels compromisos adquirits serà dia 31 de juliol de 2025, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit abans que acabi aquest termini. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
5. La justificació dels ajuts en els quals no s'auxiliï cap inversió s'efectuarà mitjançant informe d'execució favorable de l'àrea competent.
6. La justificació dels ajuts en els quals s'auxiliïn despeses d'inversió es farà mitjançant factures. Sens perjudici de l'anterior, els tècnics de l'àrea competent podran fer les comprovacions que considerin necessàries.
7. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.
8. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
9. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies (art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).
10. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.
11. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
12. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.
2. Dur a terme l'activitat objecte de subvenció d'acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.
3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.
5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.
6. Fer constar el logotip del Consell Insular de Menorca en la realització de l'activitat subvencionada i participar en les mesures de difusió que dugui a terme el CIM.
7. Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat i els requisits per ser beneficiari d'aquests ajuts, durant un termini mínim d'un any des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, s'ha de destinar el bé al fi concret pel qual se li ha concedit la subvenció durant un període de dos anys. En cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.
8. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària quan s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
9. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
10. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
14. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris
1. Un cop efectuada la sol·licitud per formular el CARB, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per verificar que són els exigits.
2. Tots els compromisos i les obligacions d'un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de l'àrea competent del Consell Insular de Menorca.
3. Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.
3. En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar en tot cas el grau d'incompliment.
4. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es farà una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè és inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s'ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b) En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada.
d) Si no es manté l'activitat i els requisits per ser beneficiari d'aquests ajuts, durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
5. Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l'ajut s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor. La disminució segons la gravetat serà d'un 5% per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i d'un 15 % en casos molt greus.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
8. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1. En el cas d'incórrer, en la present convocatòria, en una actuació que va ser considerada com a incompliment molt greu en la convocatòria anterior, es considerarà que aquest fet constitueix una infracció administrativa en matèria de subvencions i serà d'aplicació l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
17. Comissió de seguiment
1. Es podrà crear una comissió de seguiment d'aquesta convocatòria d'ajuts. La funció d'aquesta comissió de seguiment serà avaluar el compliment dels objectius del CARB, es reunirà entre l'aprovació de la convocatòria i dia 31 de desembre de l'any següent al de la convocatòria i elaborarà un informe. La Comissió de Seguiment vetllarà pel grau d'execució dels fons destinats al CARB.
2. La Comissió de Seguiment la integraran els membres següents, que seran nomenats per la consellera executiva de l'àrea competent.
President: conseller/a de l'àrea competent
Secretari: director/a de l'àrea competent
Vocals:
18. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa, són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
2. Normativa general aplicable
En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
19. Tractament de dades de caràcter personal
1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:
Consell Insular de Menorca. Direcció Insular d'Economia
Pl. Biosfera, 5
07703 Maó
Tel. 971 356050
Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es
2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts del CARB per compensar als titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment de la biodiversitat i del paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural de Menorca.
3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.
4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.
5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.
6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. Biosfera, 5, 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).
7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (c/ Jorge Juan, 6, 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).
Consta en l'expedient:
- Annex I. Sol·licitud d'ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB 2024) i aprovació de la convocatòria
- Annex II. Declaració responsable
- Annex III. Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida
- Annex IV. Declaració de responsable d'altres ajuts rebuts
- Annex V. Taules de conversió per al càlcul de les UBM i UTA absorbides per una explotació amb sistema d'agricultura convencional i ecològica
- Annex VI. Detall dels compromisos de l'ajut del CIM
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, en la data de la signatura electrònica (9 de desembre de 2024)
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)