Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 815756
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 25 de novembre de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases que regulen els ajuts BGreenMenorca per al foment d’actuacions sostenibles dirigits a establiments turístics i comercials (exp. 0920-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Menorca de dia 18 de febrer de 2019 va aprovar definitivament el Pla d'acció de la Reserva de Biosfera de Menorca 2018-2025. Amb el Pla d'Acció se cerca donar coherència i cohesió a totes les actuacions que, des de l'àmbit públic i privat, advoquen pels valors del desenvolupament sostenible i ús eficient dels recursos.

Un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera és fomentar un model de turisme més conscient i corresponsable cap al manteniment dels valors de la Reserva de Biosfera. Amb aquest objectiu l'any 2019 va néixer el projecte «BGreenMenorca: desenvolupament de l'ecoturisme a Menorca». Aquest projecte, entre altres actuacions, inclou una línia d'ajudes dirigides a empreses del sector turístic.

Paral·lelament i amb la finalitat, també, d'impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l'arxipèlag de les Illes Balears, la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible (LIET), crea, en l'article 19.3, el Fons per afavorir el turisme sostenible com a instrument de finançament, total o parcial, d'inversions i altres despeses amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que es destinin a l'execució de projectes de diferents finalitats que s'aprovin.

L'Agència Menorca Reserva de Biosfera, aprofitant la convocatòria habilitada per l'AETIB, va presentar el projecte BGreenMenorca: Desenvolupament de l'ecoturisme a Menorca a la convocatòria de 2019, i va obtenir resolució favorable el 29 de gener de 2021. Aquest fet proporcionà el finançament necessari per cobrir, entre altres actuacions, la primera convocatòria del Consell Insular de Menorca (2022) de les ajudes BGreenMenorca per al foment d'actuacions sostenibles dirigides a establiments turístics.

Amb l'aprovació de la Llei 3/2023 de 17 de febrer de la Llei de la reserva de biosfera de Menorca s'estableix el règim jurídic de protecció, ordenació i gestió específic per Menorca com a reserva de biosfera.

El 14 d'agost de 2024, la comissió mixta per al finançament de la Reserva de Biosfera aprovà el projecte d'inversions i execució del Pla Menorca Reserva de Biosfera, en aquest projecte s'inclou, entre altres actuacions, l'execució de les ajudes BGreenMenorca.

Les ajudes BGreenMenorca pretenen, per una banda, promoure una major consciència ambiental i per l'altra promoure pràctiques sostenibles, fomentant la reducció de residus, l'estalvi energètic, la conservació de l'aigua i la preservació de la biodiversitat, tots ells aspectes essencials de la Llei 3/2023 de la Reserva de Biosfera de Menorca.

Després de l'acollida i de les repercussions obtingudes en les convocatòries de les anualitats 2022 i 2023, el Consell Insular de Menorca ha decidit mantenir les ajudes BgreenMenorca per 2024, però modificant principalment 2 punts de les bases per obtenir millors resultats i incidir més en la planificació i coherència. Per una banda, s'incrementa la dotació econòmica dels ajuts, i per l'altra es modifica la línia 5, unificant el procediment d'assignació de l'import subvencionable a concurrència competitiva, com ja ho són la resta de línies, i ampliant les actuacions a incloure dins d'aquesta línia, perquè es considera primordial tenir un estudi previ perquè les inversions escomeses siguin més eficients i estableixin uns objectius assumibles a curt termini.

Tal com s'esmenta a l'informe d'oportunitat que consta a l'expedient, aquests ajuts s'han promogut per donar suport econòmic a les empreses comercials i del sector turístic per executar actuacions per fomentar la sostenibilitat a la Reserva de Biosfera de Menorca, per això es creu convenient establir la convocatòria d'ajuts BGreenMenorca per l'any 2024.

Les actuacions incloses en el projecte BGreenMenorca, susceptibles de ser subvencionades, van encaminades concretament a reduir la contaminació lumínica, a reduir la generació de residus i millorar la seva gestió en origen, a millorar l'eficiència energètica i hídrica i a la gestió sostenible de zones verdes.

El concepte d'ajut d'Estat és un concepte objectiu i jurídic, definit directament pel tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE, consolidat d'acord amb el Tractat de Lisboa, DOUE C83/47 de 30 de març de 2010). Disposa d'una sèrie d'elements constitutius: l'existència d'una empresa, origen estatal de la mesura, la qual entre d'altres ha de suposar un avantatge per a l'empresa o activitat econòmica, la selectivitat de la mesura i el seu efecte sobre la competència i ha d'afectar els intercanvis comercials entre els estats membres.

Les ajudes a empreses o entitats per activitats no econòmiques no són ajudes estatals.

En el cas que ens ocupa, totes les línies d'ajuts regulades en aquestes bases són amb un propòsit comú, desenvolupar un dels objectius específics del Pla d'Acció de la Reserva de Menorca Reserva de Biosfera. El que es fomenta no és l'activitat econòmica principal de les empreses i entitats que opten als ajuts, sinó actuacions de conservació, millora i restauració del patrimoni natural de Menorca. En conseqüència, no es considera una activitat econòmica en si, per aquest tipus d'empreses i conseqüentment tampoc es considera ajut d'estat.

Per tant, si això és així, s'ha de considerar l'ajuda com no d'Estat i no s'ha de complir amb els requisits que estableixen les normatives europees per ajuts d'estat, sense perjudici que sí que hagin de complir amb la resta de normativa de subvencions que hi sigui aplicable.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta Administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts BGreenMenorca per al foment d'actuacions sostenibles dirigits a establiments turístics que es transcriuen a l'annex.

Segon. Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions, prèvia a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

ANNEX BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS BGREENMENORCA PER AL FOMENT D'ACTUACIONS SOSTENIBLES DIRIGITS A ESTABLIMENTS TURÍSTICS I COMERCIALS

Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. A més, estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei 42/2007, de patrimoni natural i biodiversitat, concretament en l'article 49 del capítol IV (àrees protegides per instruments internacionals).

El Ple del Consell Insular de Menorca de dia 18 de febrer de 2019 va aprovar definitivament el Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera de Menorca 2018-2025. Amb el Pla d'Acció se cerca donar coherència i cohesió a totes les actuacions que des de l'àmbit públic i privat advoquen pels valors del desenvolupament sostenible i ús eficient dels recursos.

Un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera és fomentar un model de turisme més conscient i corresponsable cap al manteniment dels valors de la Reserva de Biosfera. Per aquest motiu, l'Agència Menorca Reserva de Biosfera va crear el projecte «BGreenMenorca: Desenvolupament de l'ecoturisme a Menorca», que inclou una línia d'ajudes dirigides a empreses del sector comercial i turístic.

1. OBJECTE

L'objecte principal és ajudar a assolir un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera, fomentar un model de turisme més conscient i responsable cap al manteniment dels valors de la reserva de biosfera. Per això, es vol donar suport a les empreses comercials i del sector turístic per executar actuacions de conservació, millora i restauració del patrimoni natural de Menorca.

Concretament, aquestes actuacions van encaminades a reduir la contaminació lumínica, la reducció de la generació de residus i la millora de la gestió en origen, millorar l'eficiència energètica i hídrica i la gestió sostenible de zones verdes.

Les ajudes per als titulars de les empreses i establiments comercials o turístics seran en funció de les actuacions executades i que s'hagin executat en les condicions que estableix la convocatòria.

L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l'illa de Menorca.

Contribueix a l'acompliment, per una banda, a desenvolupar un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera un dels objectius específics del Pla d'Acció Menorca Reserva de Biosfera, fomentant actuacions de conservació, millora i restauració del patrimoni natural de Menorca i, per l'altra, donar compliment als objectius del Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular, fomentant el desenvolupament de l'ecoturisme i incidint en l'eficiència hídrica, energètica, la reducció de residus i, sobretot, la conscienciació sobre els recursos naturals que es disposen i actuar en conseqüència.

 

2. FINALITAT

La finalitat d'aquests ajuts és fer de Menorca una illa més sostenible i respectuosa amb l'ús dels recursos naturals. Implicar al sector comercial i turístic per tal que redueixi la seva petjada de carboni, la petjada hídrica, la generació de residus i la contaminació lumínica.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases seran els que s'estableixin en la convocatòria.

En el cas que per a una línia no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s'assignarà proporcionalment a la resta de línies.

L'import màxim dels ajuts és del 75 % del cost total subvencionable del projecte.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

L'import dels ajuts en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS

Cada projecte s'ha d'emmarcar en una de les línies que es llisten a continuació. Si durant el moment de la valoració del projecte s'apreciés un error en la línia escollida per part del sol·licitant, l'òrgan instructor podrà, d'ofici, incloure la sol·licitud en la línia a la qual millor s'adeqüi.

En totes les modalitats es valorarà especialment que els projectes contribueixin a la preservació del medi natural.

Línies d'ajut:

  • Línia 1. Enllumenat exterior
  • Línia 2. Gestió sostenible de residus
  • Línia 3. Zones verdes sostenibles i gestió de la biomassa
  • Línia 4. Eficiència hídrica
  • Línia 5. Eficiència energètica

Les empreses que es presentin han de tenir llicència d'activitats en vigor. S'hi poden acollir els comerços i les empreses donades d'alta com a turístiques en el registre del Consell Insular de Menorca. Totes han de desenvolupar l'activitat dins l'illa de Menorca.

Per optar a aquests ajuts, s'han de complir els requisits establerts en aquestes bases per a cadascuna de les línies a les quals es presenta.

Línia 1. Enllumenat exterior

Les actuacions objecte d'ajut d'aquesta línia són aquelles encaminades a reduir o prevenir la contaminació lumínica, per preservar i afavorir la biodiversitat alhora que es pot reduir el consum d'energia i aprofitar per ampliar l'oferta complementària amb activitats per observar estrelles, i sobretot actualitzar les instal·lacions al compliment del Reglament de protecció del medi nocturn (vegeu l'annex 6, «Reglament de protecció del medi nocturn»).

Alguns exemples:

  • Adaptar les instal·lacions exteriors d'enllumenat al reglament de protecció del medi nocturn.
  • Substituir llums i lluminàries exteriors per uns altres de rendiment energètic més bo.
  • Instal·lar sistemes de control d'encesa i de regulació del nivell d'il·luminació, en l'enllumenat exterior.
  • Redistribuir espais exteriors per a un millor aprofitament de la llum natural.
  • Etcètera.

Línia 2. Gestió sostenible de residus

Es tracta d'actuacions emmarcades en la prevenció, reducció i reutilització dels residus.

Alguns exemples:

  • Instal·lar un sistema d'osmosi centralitzat.
  • Instal·lar fonts d'aigua osmotitzada.
  • Reduir plàstic mitjançant el subministrament de bòtils de vidre reutilitzables.
  • Dur a terme projectes d'economia circular.
  • Etcètera.

Línia 3. Zones verdes sostenibles i gestió de la biomassa

Fomentar criteris ambientals en la gestió d'horts, jardins i espais verds, per estalviar recursos i energia fent més sostenible el manteniment, alhora que s'afavoreix la biodiversitat autòctona i els seus hàbitats.

Alguns exemples:

  • Eliminar o gestionar la flora exòtica invasora.
  • Retirar la vegetació ornamental invasora cultivada i substituir-la per espècies ornamentals no problemàtiques, i preferiblement per espècies autòctones.
  • Instal·lar sistemes de reg eficient.
  • Dur a terme la gestió forestal i/o instal·lació de calderes de biomassa.
  • Crear o transformar zones verdes controlades amb vegetació autòctona i de baix consum hídric.
  • Adaptar punts d'aigua artificials d'interès per a la reproducció d'espècies, així com promoure la recuperació de basses preexistents.
  • Crear jardins verticals o cobertes verdes per aïllar acústicament i tèrmicament edificacions a la vegada que s'augmenta la superfície verda.
  • Crear jardins de plantes aromàtiques o autòctones per afavorir pol·linitzadors.
  • Fer actuacions de sensibilització i conservació envers la fauna autòctona (caixes niu per aus i ratapinyades, refugis d'insectes...).
  • Instal·lar sistemes per eliminar la problemàtica de l'acumulació o caiguda d'excrements d'aus (vinjolita) a les façanes dels edificis, sense afectar de manera negativa a les espècies que ho provoquen.
  • Etcètera.

No se subvencionarà cap actuació què inclogui espècies invasores o potencialment invasores catalogades pel Departament de Medi Ambient del Consell Insular (vegeu l'annex 7).

Línia 4. Eficiència hídrica

Aquesta línia inclou actuacions encaminades a la gestió sostenible de l'aigua, afavorint la reducció del consum d'aigua i potenciant-ne el reaprofitament.

Alguns exemples:

  • Instal·lar sistemes de recollida i aprofitament de l'aigua de pluja.
  • Implantar xarxes de sanejament separatives.
  • Posar sistemes que afavoreixin la reutilització de les aigües grises.
  • Instal·lar sistemes d'estalvi d'aigua (substituir les banyeres per dutxes, instal·lar inodors amb dipòsit de baixa capacitat, aixetes de lavabo automàtiques amb sensor...).
  • Implantar sistemes de tall automàtic del reg en cas de pluja o vent.
  • Implementar sistemes per reduir l'evaporació d'aigua en les piscines.
  • Etcètera.

Línia 5. Eficiència energètica

L'objectiu d'aquesta línia d'ajuts és promoure actuacions que contribueixin a una millora significativa en l'eficiència energètica.

Actuacions incloses:

  • Fer auditories energètiques o projectes similars signats per un tècnic competent.
  • Implementar sistemes de gestió energètica (sistemes de monitoratge i control del consum d'electricitat, aigua, gas, gasoil...).
  • Dur a terme actuacions d'eficiència energètica (com millores en l'aïllament tèrmic i/o tancaments d'alta eficiència), sempre que estiguin incloses en auditories energètiques o estudis similars previs a aquesta convocatòria. Serà necessari aportar un informe (signat per un tècnic competent) on es quantifiqui l'estalvi d'energia esperat amb l'execució de les millores. Haurà de detallar les característiques de l'estat actual, l'actuació a executar i la millora que s'obtindrà amb aquesta implantació.

No s'inclouran actuacions que impliquin un augment de consum, instal·lacions de generació d'energia tèrmica o elèctrica ni canvis d'enllumenat, encara que estiguin incloses en una auditoria energètica o similar.

5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

Els ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca, a través del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, de la forma establerta en aquestes bases.

L'import de les ajudes que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

Poden optar als ajuts les persones titulars d'empreses de serveis turístics en els rams de la restauració, l'hostaleria, el comerç i el lleure que desenvolupin la seva activitat a l'illa de Menorca.

També poden optar a aquestes ajudes les agrupacions o associacions d'empreses de serveis en els rams i les condicions esmentats abans.

Es poden acollir a aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'empreses o establiments comercials o turístics i presentin projectes que compleixin amb els objectius, finalitats i requisits del projecte BGreenMenorca, tal com està recollit en aquestes bases.

Els beneficiaris hauran d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular de Menorca.

En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat (el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel Departament o servei corresponent).

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, de la dona, tampoc no poden ser beneficiàries dels ajuts previstos en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

d) Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos a la llei esmentada. Aquesta circumstància s'acreditarà per part de les societats que, d'acord amb la normativa comptable, puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, de conformitat amb el que preveu l'article 26 del reglament d'aquesta llei. Per a les societats que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujats s'estableix la necessitat d'acreditar el compliment dels terminis legals de pagament mitjançant certificació, emesa per auditor inscrit al registre oficial d'auditors de comptes, que s'atendrà al termini efectiu dels pagaments de l'empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora.

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

Sol·licitud i documentació necessària

1. Una mateixa entitat pot sol·licitar un ajut per executar projectes de diferents línies, sempre que es presentin clarament desagregats uns dels altres, identificant la línia d'actuació a la qual es vol incloure cada un dels projectes i la seva priorització.

2. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a model de sol·licitud (annex 1) d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

Els impresos esmentats es facilitaran a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i a través del web del CIM.

La sol·licitud s'ha d'emplenar correctament i marcar amb una X la casella corresponent a cada una de les línies (1, 2, 3, 4 i 5) per a les quals es demana l'ajut com les corresponents a la documentació administrativa, i cal adjuntar a totes aquestes la documentació justificativa que es demana tant a la sol·licitud com a cada una de les línies, així com l'ordre de prioritat en cas de presentar més d'una actuació.

3. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud. D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques, amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95,1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

Documentació administrativa que només s'ha de presentar una vegada i és vàlida per a totes les línies.

a) Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) i/o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 10 del DL2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i les altres lleis que resultin d'aplicació (annex 2).

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per dur a terme la mateixa activitat (annex 1).

g) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud (annex 4).

h) En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 95.1, lletra k, de la Llei 58/2003, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (annex 2).

i) Declaració responsable signada pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb l'article 11.f segon paràgraf del Text refós de la Llei de subvencions, si es tracta de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros); i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca (annex 1).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a, b, c, d i h en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) En el cas de sol·licitar diverses actuacions ja sigui en la mateixa línia d'ajut o en diferents línies, s'haurà d'aportar una relació prioritzada de totes (annex 1).

b) Projecte tècnic o, si no pot ser, memòria valorada, que ha d'incloure com a mínim els apartats següents:

  • Estat actual.
  • Actuació proposada.
  • Justificació de les actuacions proposades.
  • Descripció de com i quan es durà a terme.
  • Amidaments i pressupost detallat.
  • Plànols d'ubicació, de l'estat inicial i de les actuacions que es desenvoluparan.

c) Compromís segons el qual, abans d'iniciar els treballs, es disposarà de tots els permisos i autoritzacions de les administracions públiques competents, en cas que siguin necessaris (annex 1).

4. D'acord amb l'article 28.3 i l'article 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (article 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'article 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) s'han de presentar dins del termini establert en la convocatòria d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'article 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.

b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'article 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fos incorrecta o incompleta, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessari. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud deixen sense efecte aquest tràmit des del moment en què es coneguin, prèvia audiència de la persona interessada, i, en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud. També poden ser causa de revocació de l'ajut si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

8. DESPESES SUBVENCIONABLES. PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE

1. Tenen la condició de despeses subvencionables la redacció dels projectes, actuacions i activitats directament relacionades amb l'actuació a executar i que són necessàries per dur a terme les accions en què poden consistir les actuacions subvencionades.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena.

Quan el beneficiari de l'ajut sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (article 4.3 RD 81/2015).

5. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:

  • Les despeses que preveu l'apartat 7 de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
  • Les despeses d'amortització.
  • L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (article 4.3 RD 81/2015).
  • El cost de les hores que el personal propi empri en la planificació, presentació i desenvolupament de la sol·licitud i justificació de l'activitat subvencionable.

9. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE L'AJUT

La comissió avaluadora estudiarà totes les sol·licituds presentades i establirà una puntuació per a cada sol·licitud tenint en compte els límits màxims de cada línia i la dotació màxima de la convocatòria.

Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s'atorgaran els ajuts sol·licitats, amb els límits fixats a la convocatòria i a les presents bases, dins del crèdit disponible.

En cas que no s'exhaureixi el pressupost d'una línia amb els projectes atorgats, aquest romanent s'incorporarà a la resta de línies d'actuació de forma proporcional.

Se subvencionarà un màxim del 75 % del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost del projecte.

En aquest sentit, es recomana que els pressupostos dels projectes presentats s'ajustin a una distribució de despeses que acompleixi la relació del 75 % d'ajut i el 25 % d'aportació a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant.

La valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda a cada un dels blocs (vegeu la base 10) i serà com a màxim de 10 punts. Estarà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració.

Els projectes, en tot cas, hauran d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals per poder optar a l'ajut, que té caràcter de concurrència competitiva i, per tant, subjecte a la valoració tècnica obtinguda. Per tant, no podran rebre ajut aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra.

10. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Les diferents línies subvencionables són:

  • Línia 1. Enllumenat exterior.
  • Línia 2. Gestió sostenible de residus.
  • Línia 3. Zones verdes sostenibles i gestió de la biomassa.
  • Línia 4. Eficiència hídrica.
  • Línia 5. Eficiència energètica.

Els criteris objectius que han de regir l'atorgament dels ajuts es classifiquen en quatre blocs:

  • Bloc 1: fortalesa del projecte (màxim 4 punts)
  • Bloc 2: viabilitat del projecte (màxim 3 punts)
  • Bloc 3: perdurabilitat (màxim 2 punts)
  • Bloc 4: disposició de resolució favorable d'ús de la marca reserva biosfera (màxim 1 punt)

Bloc 1: fortalesa del projecte (fins a 4 punts)

En aquest bloc es tindrà en compte la coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte o actuació.

Es valorarà:

  • La coherència. Una estructura lògica entre els objectius, resultats i indicadors que assegurin la consistència interna del projecte fins a la finalització (màxim 1 punt).
  • La qualitat del projecte es valora en funció del grau de detall tècnic i descriptiu de la memòria, els plànols i el pressupost (màxim 3 punts):

- Memòria clara i ben estructurada (màxim 1 punt).

- Plànols detallats (màxim 1 punt).

- Pressupost detallat (màxim 1 punt).

 

​​​​​​​Bloc 2: viabilitat del projecte (fins a 3 punts)

En aquest bloc es valorarà que l'execució de l'actuació sigui possible i que els resultats esperats siguin viables.

  • Actuacions que ja disposin dels permisos preceptius per ser executades o que se certifiqui que la seva obtenció serà dins termini per poder executar l'actuació (màxim 1 punt).
  • Contribució del projecte a la millora de la qualitat ambiental, l'eficiència energètica i l'economia circular:

- Exposició i justificació de com el projecte actuarà de forma positiva en l'objectiu proposat i contribueix a millorar la sostenibilitat de Menorca (màxim 1 punt).

- Valoració de les repercussions de l'execució de l'actuació (màxim 1 punt).

Bloc 3: perdurabilitat (fins a 2 punts)

Es valorarà:

  • La generació d'efectes més enllà de la finalització del projecte (màxim 1 punt).
  • L'existència de mecanismes que potenciïn la perdurabilitat del projecte i el manteniment dels seus efectes en el temps (màxim 1 punt).

Bloc 4: marca reserva de biosfera (fins a 1 punt)

  • Empreses que tenen la Marca RB (1 punt).

Per la resolució de les situacions d'empat de puntuació, es donarà prioritat a la proposta amb major puntuació en el bloc de viabilitat del projecte.

Si, tot i això, encara hi hagués empat, es donarà prioritat a la proposta que s'hagués presentat en primer lloc.

No podran rebre ajuts aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a 4 punts.

11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i atenent la via ordinària de selecció de beneficiaris regulada a l'article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears; de la següent manera:

2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de dades nacional de subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en El Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003).

3. La instrucció correspondrà al tècnic del Departament de Medi Ambient que s'assenyali a la convocatòria, que haurà de fer d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, i de la comissió avaluadora, seleccionant els beneficiaris mitjançant concurs tal com estableix l'article 17 del Decret Llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears d'admissió de sol·licituds.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

6. Una vegada examinades totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria per part de la instrucció i la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera del CIM, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.

7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions de l'ajut atorgable.

8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. Si l'ajut implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.

10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió d'ajut serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ja esmentada, sens perjudici de la possibilitat de notificar-la també individualment a les persones interessades.

12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. COMISSIÓ AVALUADORA

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels membres estarà establerta per a cada convocatòria d'acord amb aquestes bases.

2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

  • President/a: conseller/a de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
  • Secretari/ària: administratiu/va funcionari/ària del Servei de Medi Ambient.
  • Vocals: tres tècnics del departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.

4. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de l'ajut sigui superior a 7.000 euros.

5. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

6. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

7. Un funcionari o una funcionària del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, designat pel president de la comissió, actuarà com a secretari de la Comissió Avaluadora i estendrà acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats. En el cas que la persona designada no formi part de la comissió avaluadora tindrà veu però no vot.

13. ABONAMENT DELS AJUTS

1. El pagament de l'ajut es tramitarà una vegada s'hagi justificat la realització de les activitats i les despeses ocasionades.

En la fase de comprovació de la despesa feta se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de l'ajut.

2. Els ajuts que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

3. El pagament de l'ajut es tramitarà una vegada es comprovi que és justificada la realització de l'activitat subvencionada d'acord amb els requisits establerts a les bases de la convocatòria. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà mitjançant transferència bancària en un termini de 60 dies a partir de la data de justificació de l'activitat i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

4. No es pot pagar l'ajut mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'ajustar a l'establert a la base sisena. No obstant això, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de l'ajut no superi els 3.000 euros (article 11 f TRLGSIB).

14. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit segons termini establert en la convocatòria. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la documentació següent:

  • Una memòria breu de les actuacions dutes a terme, amb imatges dels treballs i explicació dels resultats.
  • Una relació de despeses realitzades amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa, i en el seu cas la data de pagament, amb indicació de les desviacions produïdes respecte del pressupost inicialment presentat. (annex 5). Qualsevol document de valor probatori, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
  • S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 euros sempre que a la factura hi consti: data del cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu, aquest, en cas que l'emissor sigui persona física).
  • Un exemplar de la publicitat escrita i gràfica relativa a l'activitat subvencionada, segons manual de comunicació (annex 3).

3. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.

5. Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.

6. El Consell Insular de Menorca haurà d'inspeccionar les activitats subvencionades per comprovar que l'ajut concedit s'ha utilitzat per a la finalitat a la qual anava destinada, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Així mateix, aquest requeriment tindrà, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

15. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de l'ajut en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas l'ajut s'entendrà acceptat tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Sol·licitar els permisos i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats.

c) Executar el projecte que fonamenta la concessió de l'ajut en el termini màxim establert en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. L'incompliment de l'obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir ajuts en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi l'ajut sol·licitat.

f) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

g) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

i) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

k) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca i l'Agència Menorca Reserva de Biosfera en la realització de les activitats subvencionades. Els beneficiaris han de fer constar expressament el suport econòmic del CIM i l'Agència Menorca RB en qualsevol acte, publicitat o difusió en relació amb les actuacions que siguin objecte d'ajut, encara que l'actuació ja s'hagi realitzat. En cas d'edició de material divulgatiu o informatiu, caldrà que també hi consti la col·laboració del Consell Insular de Menorca i de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera (vegeu el manual de comunicació). Caldrà que els beneficiaris facin, com a mínim, una de les accions següents:

 

- Instal·lar un cartell en la zona objecte de l'actuació, en què consti l'ajut del Consell Insular de Menorca l'Agència Menorca Reserva de Biosfera.

- Publicar una notícia (web, mitjans, xarxes socials, etc.) sobre la concessió de l'ajut i l'objecte d'aquesta, i/o amb dels resultats obtinguts.

 

l) Acceptar que el Consell Insular de Menorca faci la difusió que estimi convenient del projecte.

m) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

n) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'ha d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Són causes d'incompliment, procedint el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:

a) Absència total de la documentació justificativa o presentació de la mateixa fora de termini.

b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.

c) Executar les accions subvencionables fora del termini establert per a això.

d) Obtenir la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que l'haguessin impedit.

e) No complir les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.

f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.

g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

4. Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i l'Agència Menorca Reserva de Biosfera (en cas d'actuacions dutes a terme amb posterioritat a la publicació de la convocatòria), es minorarà en un 1 % l'import de l'ajut correctament justificat.

5. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de l'ajut ha de ser la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.

6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

17. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 8 de juny, de consells insulars.

18. ALTRES DISPOSICIONS

Recursos administratius

1. Els acords pels quals s'aproven les bases, les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, recurs d'alçada, sens perjudici que pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases són susceptibles de recurs d'alçada davant el ple.

Els acords del Consell Rector de l'Agència de Reserva de Biosfera de Menorca pels quals s'aproven les convocatòries són susceptibles de recurs d'alçada davant el consell executiu.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, són susceptibles de recurs d'alçada davant el Consell Executiu.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no es notifica la seva resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

2. Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la data de la seva publicació en el BOIB, sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no es notifica la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

19. TRACTAMENT PERSONAL DE LES DADES

1. Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

2. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca.

Pl. Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. Biosfera, 5, 07703, Maó) o a través de la seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el Delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (c. Jorge Juan, 6, 28001, Madrid - seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

 

Maó, en la data de la signatura electrònica (9 de desembre de 2024)

Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)