Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 814780
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria per a l’any 2024, 2025 i 2026 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l’economia circular a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU
La pandèmia de la COVID-19 ha tingut conseqüències no només per a la salut de les persones, sinó també per al teixit social i econòmic, que ha donat lloc a l'àmbit de la Unió Europea a un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que s'han traduït, entre d'altres, en l'Acord del Consell Europeu, de 21 de juliol del 2020, sobre el Marc Financer Pluriennal 2021-2027 (MFP), i l'Instrument Europeu de Recuperació, també anomenat Next Generation EU (NGEU), així com en l'aprovació del Pla de recuperació per a Europa; i en el Reglament UE 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència.
La Conferència Sectorial de Medi Ambient, en la reunió de 14 d'abril de 2021, aprova els criteris objectius de distribució i la distribució territorial dels crèdits pressupostaris entre les comunitats autònomes i ciutats amb Estatut d'autonomia destinats al projecte d'inversió que anomena «Plan de apoyo a la implementación de la normativa de residuos, Programa de Economía Circular y Plan de Impulso al Medio Ambiente-PIMA Residuos». La quantitat consignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als tres programes és de 16.062.634,89 euros.
En aquest context, l'Estat espanyol va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, mitjançant Acord del Consell de Ministres, de 27 d'abril de 2021 (BOE núm. 103, de 30 d'abril), i una vegada avaluat per la Comissió Europea va ser aprovat pel Consell Europeu, en data 13 de juliol de 2021. Aquest Pla s'estructura en quatre eixos principals: la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió social i territorial i la igualtat de gènere, i inclou deu polítiques palanca que es despleguen en trenta components en els quals s'han d'emmarcar els projectes que sol•licitin finançament europeu.
Amb la finalitat de desplegar les disposicions estatals bàsiques i per l'execució del PRTR, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, derogat per la Llei 14/2021, de 17 de desembre. Llei que preveu, tal i com ja ho feia el Decret llei 3/2021, en l'article 5.1 que el Consell de Govern, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, ha d'aprovar un Pla Estratègic Autonòmic orientat a assolir la transformació de les Illes Balears cap a un nou model econòmic i social, d'acord amb els objectius generals del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els específics que es fixin a instància de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques.
En conseqüència, el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i la declaració de projectes estratègics que s'hi inclouen es va aprovar per Acord del Consell de Govern, de 4 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 137, de 7 d'octubre). En l'annex 2 es declaren estratègics, entre d'altres, les convocatòries d'ajuts per a la millora de la gestió dels residus, que formen part de l'eix «2_Sostenibilitat» i que s'identifica amb el número 39.
Per tot l'exposat, es va dictar l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. La finalitat genèrica dels ajuts és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb la mesura C12.I3 del component 12 de l'annex del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya, aprovat per la Decisió d'Execució del Consell de 13 de juliol de 2021.
D'altra banda, la Conferència Sectorial de Medi Ambient, en la reunió de 20 de juny de 2022 aprova els criteris objectius i la distribució territorial per a l'execució de crèdits pressupostaris relatius als plans o programes següents en l'exercici 2022: Pla de suport a la implementació de la normativa de residus, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); Programa de millora i gestió de residus municipals, i PIMA Economia circular. La quantitat consignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als tres programes és de 6.591.866,71euros.
Per aquest motiu, es publica el 8 de desembre de 2022 l'Ordre 33/2022, de modificació de l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, per esmenar alguns errades materials detectades i ampliar el termini per resoldre i notificar.
En data 2 abril de 2023 es publica la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, a proposta del director general de Residus i Educació Ambiental, per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2023 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea - Next Generation EU.
En data 30 d'abril de 2024, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic va comunicar a les comunitats autònomes que si una comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia no hagués adjudicat la totalitat dels fons que li havien correspost hauria de reintegrar l'import transferit no adjudicat, llevat que aquesta circumstància s'hagués produït per falta de sol•licituds tot i que els fons haguessin estat posats a disposició de possibles beneficiaris en les diferents convocatòries o en cas de renúncia per part dels adjudicataris. En aquests casos la comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia podria redistribuir aquests fons entre les diferents línies d'actuació, celebrar noves convocatòries o acumular els fons esmentats que se li assignin per a la mateixa finalitat en exercicis posteriors.
Tenint en compte que en les convocatòries dels anys 2022 i 2023 s'han generat uns romanents procedents de desistiments, renúncies i modificacions de l'import de concessió de les subvencions per un import de 2.764.338,78 euros, s'ha considerat adient treure una nova convocatòria de subvencions per l'any 2024 per al suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, i així donar compliment a les indicacions del Ministeri i als objectius establerts en l'article 25 i 26 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
En data 22 de novembre de 2024, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears emet l'informe de conformitat de l'expedient «convocatòria per a l'any 2024 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU", sense oposar-hi objeccions atès que la documentació examinada s'adequa a la legislació vigent.
L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, entre d'altres, les competències en matèria d'autorització de les activitats de producció i gestió de residus; registre de la informació en matèria de producció i gestió de residus; planificació de residus i sòls contaminats, així com la incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries pròpies de les seves competències.
Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent
Resolució
1. Aprovar, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria per a l'any 2024, 2025 i 2026 de subvencions per a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, que es regiran per les bases que figuren en l'annex 1.
2. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 de desembre de 2024
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1
Primer
Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és concedir ajuts per donar suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU.
2. La finalitat genèrica dels ajuts prevists en les bases és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb la Mesura 12.I3 del component 12 de l'annex del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya aprovat per la Decisió d'execució del Consell de 13 de juliol de 2021.
3. En particular, les finalitats específiques i objectius dels ajuts són:
a) Implantació de noves recollides separades de bioresidus, i millora de les existents.
b) Inversions relatives a instal•lacions de recollida (com deixalleries), triatge i classificació de residus (envasos, paper, etc.).
Segon
Règim Jurídic
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reglament de subvencions aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i per l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea - Next Generation EU (BOIB núm. 45, de 2 d'abril de 2022), modificada per l'Ordre 33/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori (BOIB núm. 159, de 8 de desembre de 2022), d'ara en endavant, Ordre de bases.
A aquesta convocatòria li és d'aplicació l'Ordre HFP 55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtic del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i en concret el que disposa l'article 6 en el cas d'identificació de risc de conflicte d'interès i l'article 7 en el cas de no existir dades de titularitat real del sol•licitant en la base de dades de l'AEAT.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les subvencions:
a) Els consells insulars.
b) Els municipis.
c) Les mancomunitats de municipis.
d) Els consorcis amb participació d'entitats locals que tenguin atribuïda la competència de prestar els serveis de recollida o de tractament de residus i que presentin projectes sobre els serveis de la seva competència.
e) Les empreses públiques constituïdes per entitats locals, que tenguin assumida la competència de prestar els serveis de recollida o de tractament de residus i que presentin projectes sobre els serveis de la seva competència per al seu finançament.
2. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol•licitants en els que es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 de la Llei general de subvencions; tampoc poden tenir la condició de beneficiaris els sol•licitants que hagin estat sancionats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
Quart
Obligacions i requisits específics dels beneficiaris
1. Els beneficiaris han de complir les obligacions previstes en l'article 8 de l'Ordre de bases.
2. Així mateix, els beneficiaris han de complir amb els requisits específics següents:
a) Disposar dels permisos, llicències i autoritzacions necessàries, especialment les establertes en la normativa vigent en matèria de residus, per poder executar les accions i projectes finançats. La falta d'aportació de les autoritzacions o de les acreditacions, llicències o permisos serà causa de revocació d'acord amb el que disposa l'article 24.1 de l'Ordre de bases o, en el seu cas, de reintegrament, d'acord amb el previst en l'article 25.1 de l'Ordre de bases, per aplicació de la causa prevista en l'article 44.1.f) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
b) Els projectes d'obra que es presentin han d'incloure l'estudi de gestió de residus de construcció i demolició segons el que estableix l'article 6.1 del Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició. Així com també han de tenir en consideració l'article 52 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
c) Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'indiquen en el manual de comunicació per a gestors i beneficiaris dels fons del PRTR del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública
(https://www.fondoseuropeos.hacienda.gob.es/sitios/sgfe/es-ES/Paginas/inicio.aspx).
d) Comunicar a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic l'obtenció d'altres ajuts o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan prest com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e) Comunicar l'inici efectiu de l'activitat o projecte subvencionat amb una antelació mínima de quinze dies a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, en el cas de les actuacions no iniciades.
f) Complir amb la normativa de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
g) Assumir les responsabilitats que se'n podrien derivar de la realització del projecte o activitat.
h) Mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys des del pagament del saldo o, mancant aquest pagament, des de l'operació, d'acord amb el previst en l'article 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60.000 euros.
i) Complir qualsevol altre requisit que, en el seu cas, pogués establir-se en la resolució per la qual es concedeix l'ajut.
Cinquè
Ajuts d'Estat
Els ajuts prevists en aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat, ja que l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) no s'aplica quan l'Estat actua «exercint l'autoritat pública» o quan les entitats públiques actuen «en qualitat d'administracions públiques». Es pot considerar que una entitat actua exercint l'autoritat pública quan l'activitat en qüestió forma part de les funcions essencials de l'Estat o està relacionada amb aquestes funcions per la seva naturalesa, pel seu objecte i per les normes a les quals està subjecta.
Sisè
Import de les subvencions
L'import màxim de les subvencions és del 90 % del cost subvencionable del projecte, tal com estableix el punt 3 de l'article 4 de l'Ordre de bases.
Setè
Línies subvencionables i despeses subvencionables
1. En el marc de l'article 9 i de l'annex 3 de l'Ordre de bases que regeix aquesta convocatòria, les línies i sublínies subvencionables en aquesta convocatòria són les següents:
a) Dins la Línia 1, «Implantació de noves recollides separades, especialment de bioresidus, i millora de les existents», la sublínia 1.1 «Projectes d'implantació, ampliació o millora de la recollida separada de bioresidus destinats a instal·lacions específiques de tractament biològic (compostatge, digestió anaeròbia o ambdues)».
b) Dins la Línia 4, «Inversions relatives a instal·lacions de recollida (com deixalleries), triatge i classificació de residus (envasos, paper, etc.), i millora de les plantes de tractament mecànic-biològic existents», la sublínia 4.1 «Projectes de construcció i millora d'instal·lacions de recollida (com deixalleries; inclou la recollida de residus tèxtils i residus domèstics perillosos)».
2. Les despeses subvencionables i no subvencionables dels projectes s'ajustaran al previst en l'annex 5 de l'Ordre de bases.
Els conceptes de benefici industrial, despeses generals, control de qualitat i seguretat i salut no formen part de les despeses subvencionables de l'apartat 2.D.a de l'annex 5 relatius a la sublínia 4.1.
Vuitè
Requisits tècnics
Els requisits tècnics dels projectes s'han d'ajustar al previst en l'annex 4 de l'Ordre de bases.
Novè
Termini i forma de presentació de les sol•licituds
1. Les sol·licituds de subvenció s'ha d'ajustar al model normalitzat que estableix l'annex 6 de l'Ordre de bases, d'acord amb l'article 13 de la mateixa Ordre i la seva presentació ha de ser exclusivament de forma telemàtica, https://www.caib.es/sites/subvencions_residus/ca/inici/.
2. El termini de presentació de les sol·licituds és de trenta dies naturals des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB.
3. Els projectes objecte de subvenció es poden haver iniciat des de l'1 de març de 2020. En tot cas, els beneficiaris han d'indicar, expressament a la sol•licitud, l'inici del projecte subvencionat.
4. El termini per a l'execució dels projectes finalitza el 31 de març de 2026.
5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment és de sis mesos. El termini s'ha de computar a partir de la publicació de la convocatòria. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, es pot entendre desestimada la sol•licitud per silenci administratiu, sense perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar, d'acord amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La sol•licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol•licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol•licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol•licitud de l'ajut.
7. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pot sol•licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.
8. En cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.
9. Si la sol•licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
10. Una vegada transcorregut el termini de presentació de sol·licituds no es pot augmentar l'import sol·licitat per a l'ajut. En cas de fer-ho dins el termini de presentació de sol·licituds es tractarà com una nova sol·licitud.
Desè
Documentació de la sol•licitud
Els sol·licitants han de presentar:
1. La sol·licitud, d'acord amb el model normalitzat de l'annex 6 de l'Ordre de bases, el qual inclou els documents següents:
a) Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de la subvenció (inclòs en l'annex 6 de l'Ordre de bases).
b) Que no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
c) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol•licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
d) Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol•licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol•licitud dels ajuts.
2. Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 13 de la Llei general de subvencions; ni tampoc haver estat sancionat d'acord amb l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.
3. En el cas d'una actuació ja iniciada, l'entitat beneficiària ha d'aportar amb la sol•licitud de subvenció els permisos, llicències i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes.
Onzè
Import màxim de la convocatòria i crèdits pressupostaris als quals s'imputa
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 2.764.338,78 euros (dos milions set-cents seixanta-quatre mil tres-cents trenta-vuit euros amb setanta-vuit cèntims), amb càrrec a la partida pressupostària de l'any 2024, 2025 i 2026, desglossat amb els imports i anualitats següents:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2024 |
0 € |
19701 G/571A01 76001/00/MR 006 |
2024 |
0 € |
19701 G/571A01 46001/00/MR 006 |
2025 |
0 € |
19701 G/571A01 76001/00/MR 006 |
2025 |
0 € |
19701 G/571A01 46001/00/MR 006 |
2026 |
2.073.254,08 € |
19701 G/571A01 76001/00/MR 006* |
2026 |
691.084,70 € |
19701 G/571A01 46001/00/MR 006* |
* o les equivalents de les successives aplicacions pressupostàries.
2. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2025.
3. La concessió dels ajuts queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió.
Dotzè
Distribució dels fons per línies
1. L'import màxim que es destina a cada una de les línies subvencionables és el següent:
Línies subvencionables |
Quantia |
Proporció |
---|---|---|
Línia 1. Implantació de noves recollides separades de bioresidus, i millora de les existents. |
1.658.603,28 € |
60 % |
Línia 4. Inversions relatives a instal·lacions de recollida (com deixalleries), triatge i classificació de residus (envasos, paper, etc.), i millora de les plantes de tractament mecànic-biològic existents. |
1.105.735,50 € |
40 % |
TOTAL |
2.764.338,78 € |
100 % |
2. El sobrant de crèdit assignat a una sublínia d'actuació s'ha d'incorporar a l'altre sublínia.
Tretzè
Comissió avaluadora
1. La composició de la Comissió Avaluadora, a que es refereix l'article 15.3 de l'Ordre de bases, és la següent:
a) Presidenta: la cap del departament de Residus i Economia Circular.
b) Quatre vocals: quatre tècnics de la direcció general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari.
2. En les designacions del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic s'ha de tenir en compte una presència equilibrada de dones i homes.
Catorzè
Criteris generals i objectius de preferència que han de regir la concessió de la subvenció
1. La concessió de subvencions s'ha de fer pel procediment de concurs mitjançant la comparació, en un únic procediment, de les sol•licituds presentades, a fi d'establir-ne una prelació, d'acord amb els criteris de valoració que s'estableixen en aquest apartat.
2. Els criteris generals que han de regir l'atorgament de la subvenció són els establerts en l'annex 7 de l'Ordre de bases.
3. Els criteris objectius i de preferència per a la concessió de subvencions estan subjectes a la distribució dels fons entre les diferents línies subvencionables establerta en l'apartat dotzè d'aquesta convocatòria.
4. Els projectes de cada sublínia s'ordenaran d'acord amb la puntuació obtinguda en la fase de valoració seguint els criteris de puntuació que s'indiquen en el punt 14.5 d'aquesta convocatòria. La proposta de finançament ha de seguir l'ordre de prelació dins cada sublínia, de major a menor puntuació, fins esgotar el crèdit previst en aquesta convocatòria.
5. Els projectes admesos s'han de puntuar d'acord amb els criteris següents:
a) Sublínia 1.1. Projectes d'implantació, ampliació o millora de la recollida separada de bioresidus destinats a instal•lacions específiques de tractament biològic (compostatge, digestió anaeròbia o ambdues).
1r. Coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte: es puntua fins un màxim de 10 punts.
i. La coherència es valora en funció dels resultats i conclusions de la diagnosis, la viabilitat ambiental i econòmica del projecte, la planificació d'objectius, així com l'abast i seguiment del projecte: es puntua fins un màxim de 3 punts.
ii. La qualitat del projecte es valora en funció del seu grau tècnic i descriptiu de la memòria: es puntua fins un màxim de 3,5 punts.
iii. La claredat de la memòria es valora en funció del grau de detall tècnic i descriptiu, així com per l'absència de requeriments d'esmenes aclaridores de la memòria del projecte per part dels instructors de l'expedient: es puntua fins un màxim de 3,5 punts.
2n. Població beneficiada pel projecte, d'acord amb l'última dada del cens disponible del Institut Balear d'Estadística (IBESTAT): es valora fins un màxim de 20 punts atenent a la població següent:
iv. Fins a 10.000 habitants: 5 punts.
v. Entre 10.001 i 30.000 habitants: 10 punts
vi. Entre 30.001 i 50.000 habitants: 15 punts
vii. Més de 50.000 habitants: 20 punts
En el cas de les recollides separades mitjançant contenidors a la via pública, únicament es considera com a població beneficiada pel projecte la que es trobi en un radi de 100 metres de cada un dels contenidors que es prevegin instal•lar.
No es considera població beneficiada pel projecte la dels nuclis de població on únicament es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació, definides en l'article 4.r) de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. En canvi, es considera població beneficiada pel projecte i es puntua la dels disseminats on es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant aquestes àrees d'aportació.
Als efectes d'aquesta convocatòria es considera un nucli de població aquella part de l'entitat composta per, almenys, deu edificis contigus o prou propers que formen carrers, places o altres vies urbanes. Formen, també, part del nucli els edificis aïllats que disten menys de 200 metres del conjunt esmentat. Es considera que el disseminat està integrat per la resta dels edificis de l'entitat no inclosos en el concepte de nucli (Metodologia de l'estadística del padró, IBESTAT 2021).
3r. Proporció de la població censada en l'àmbit territorial del projecte en el qual la recollida separada de bioresidus és de nova implantació, d'acord amb la última dada del cens disponible (IBESTAT). Es valora fins un màxim de 20 punts conforme a la fórmula següent:
P = 20 x (PNI/PATP)
On:
P: puntuació del criteri.
PNI: població atesa pel projecte en la qual la recollida separada de bioresidus és de nova implantació.
PATP: població total censada a l'àmbit d'actuació territorial definit en el projecte.
En el cas de les recollides separades mitjançant contenidors a la via pública, únicament es considerarà com a «PNI» i com a «PATP» la que es trobi en un radi de 100 metres de cada un dels contenidors que es prevegin instal•lar.
No es considera com a «PNI» ni com a «PATP» la dels nuclis de població (definits en l'apartat 2n) on únicament es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació, definides en l'article 4.r) de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. En canvi, es considera com a «PNI» i com a «PATP» la dels disseminats (definits en l'apartat 2n) on es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació.
4t. Allotjaments turístics, establiments comercials, de serveis, menjadors escolars i socials, mercats que siguin productors de residus orgànics d'origen comercial o assimilables a domèstics en l'àmbit territorial del projecte en els quals és de nova implantació la recollida selectiva porta a porta de bioresidus. Es valorarà fins un màxim de 40 punts de la manera següent:
viii. En el cas d'establiments d'allotjament turístic:
- Fins a 200 places turístiques: 1 punt.
- Entre 201 i 1.000 places turístiques: 2 punts.
- Entre 1.001 i 5.000 places turístiques: 5 punts.
- Entre 5.001 i 10.000 places turístiques: 8 punts.
- Entre 10.000 i 20.000 places turístiques: 11 punts.
- Entre 20.001 i 40.000 places turístiques: 14 punts.
- Més de 40.000 places turístiques: 18 punts.
Les places turístiques dels allotjaments turístics es calcularan sobre la base dels corresponents registres insulars d'empreses, activitats i establiments turístics.
ix. En el cas dels restaurants, menjadors de centres educatius i socials, mercats i grans establiments comercials productors de residus orgànics:
- Fins a 5 unitats: 2 punts.
- Entre 6 i 20 unitats: 4 punts.
- Entre 21 i 40 unitats: 6 punts.
- Entre 51 i 100 unitats: 8 punts.
- Més de 100 unitats: 12 punts.
El concepte de gran establiment comercial serà el definit en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
x. En el cas de bars, cafeteries i establiments comercials del sector alimentari:
- Fins a 10 unitats: 2 punts.
- Entre 11 i 50 unitats: 4 punts.
- Entre 51 i 100 unitats: 6 punts.
- Més de 100 unitats: 10 punts.
5è. Incorporació de sistemes de recollida que permetin un baix contingut d'impropis amb la finalitat d'assolir un reciclatge de qualitat. Es valora amb 10 punts.
6è. En el cas d'empat en la puntuació de projectes, el criteri que s'utilitza als efectes de determinar l'ordre de classificació dels beneficiaris és la població beneficiada pel projecte, d'acord amb l'última dada del cens disponible del Institut Balear d'Estadística (IBESTAT).
b) Sublínia 4.1. Projectes de construcció i millora d'instal•lacions de recollida (com deixalleries; inclou la recollida de residus tèxtils i residus domèstics perillosos).
1r. Coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte: es valora fins un màxim de 10 punts, en els mateixos termes que els assenyalats per a la sublínia 1.1.
2n. Ubicació de les instal•lacions de recollida:
i. Si la instal·lació està ubicada en un nucli de població: es valora amb 15 punts.
ii. Si la instal·lació està ubicada a menys d'un quilòmetre d'un nucli de població: es valora amb 5 punts.
El concepte de nucli de població es defineix en els mateixos termes que els establerts en l'apartat 14.4.5.2n d'aquesta convocatòria. La distància es mesura seguint el traçat de la via principal que comunica la instal•lació de recollida i el nucli de població.
3r. El projecte inclou la construcció o millora d'instal•lacions destinades a l'emmagatzematge de residus perillosos: es valora amb 15 punts.
4t. El projecte preveu instal•lacions destinades a la preparació per a la reutilització, ja sigui per a l'emmagatzematge separat dels residus susceptible de ser preparats per a la reutilització com per a la comprovació i el tractament: es valora amb 15 punts.
5è. El projecte incorpora la construcció d'espais públics d'autoreparació i intercanvi d'objectes i utensilis dins de la instal·lació (mobles, roba, petits RAEE, etc.): es valora amb 15 punts.
6è. El projecte inclou un espai habilitat dins la instal•lació destinat a tasques d'educació ambiental: es valora amb 15 punts.
7è. El projecte incorpora eines informàtiques en les instal•lacions per al registre de les entrades i les sortides de residus (arxiu cronològic): es valora amb 15 punts.
8è. En el cas d'empat en la puntuació de projectes, el criteri que s'ha d'utilitzar als efectes de determinar l'ordre de classificació dels beneficiaris és la distància existent entre la ubicació de les instal•lacions objecte de subvenció i el nucli de població més propers que s'ha de mesurar en els mateixos termes establerts en l'apartat 2n.
Quinzè
Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol•licituds és la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, en aplicació de l'article 15 de les bases reguladores. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. D'acord amb l'article 6 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajut i terminis per presentar justificants.
3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment és de sis mesos. El termini s'ha de computar a partir de la publicació de la convocatòria. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa es pot entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar, d'acord amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El venciment d'aquest termini sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud.
4. Les resolucions del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que concedeixin o deneguin la subvenció sol•licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s'han de notificar individualment, de forma telemàtica, als interessats i es publicaran conjuntament per tractar-se d'actes integrants d'un procediment selectiu o de concurrència competitiva, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web http://residus.caib.es.
6. Les propostes i les esmenes a les sol•licituds es notificaran individualment, de forma telemàtica, als interessats.
7. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, segons l'article 34.1 del TRLS.
Setzè
Justificació de les despeses i pagament de la subvenció
1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.
2. La justificació de les despeses ha de complir els criteris establerts en l'article 22 de l'Ordre de bases i s'ha d'ajustar al model normalitzat que estableix l'annex 9 de l'Ordre esmentada.
3. D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en el cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
4. El termini màxim de presentació de la documentació justificativa de les despeses, a què es refereix l'article 22.4 de l'Ordre de bases, és de tres mesos des de la data de finalització del termini d'execució.
5. El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada, d'acord amb el punt 1 de l'article 23 de l'Ordre de bases.