Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 813624
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, ajudes a grups de cooperació per a la innovació en matèria agrària per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla estratègic espanyol de la PAC 2023-2027 (PEPAC), aprovat mitjançant la Decisió d'execució de la Comissió el 31 d'agost de 2022, preveu tota una sèrie d'intervencions destinades al desenvolupament rural, d'acord amb el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021 pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears. En concret, entre altres intervencions, es preveu la intervenció 7162, no SIGC, Grups de cooperació per a la innovació no relacionats amb l'AEI-Agri. Aquesta intervenció té per objectiu impulsar iniciatives de cooperació innovadores que no es trobin dins de l'Associació Europea per a la Innovació en matèria de productivitat i sostenibilitat agrícoles.

D'acord amb el que estableix aquesta intervenció, les actuacions subvencionades han de contribuir de manera específica als objectius del PEPAC (OT) següents:

OT. Modernitzar les zones agrícoles i rurals fomentant i posant en comú el coneixement, la innovació i la digitalització a les zones agrícoles i rurals i promovent-ne l'adopció pels agricultors, mitjançant la millora de l'accés a la recerca, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació.

OT.01. Potenciar la formació agrària i l'intercanvi de coneixement al sector productor (formació agrària).

OT.03. Reforçar l'ecosistema d'innovació i el seguiment de les innovacions desenvolupades (ecosistema d'innovació).

OT.05. Fomentar l'intercanvi de coneixement i experiències entre diferents actors dels AKIS (intercanvi entre actors AKIS).

Els projectes de cooperació han de tenir vocació de canvi intencionat de les condicions de context, sobretot d'aquelles que estiguin limitant la modernització del sector primari i de les zones rurals, i la consecució plena dels objectius específics de la PAC. Es tractaria, per exemple, de projectes que afavoreixin la conservació i millora de les condicions ambientals a través de pràctiques agràries, que mitiguin el canvi climàtic o afavoreixin l'adaptació tant del sector com del territori, que millorin l'eficiència en l'ús dels recursos, que millorin les condicions de vida al medi rural, que afavoreixin la inclusió social, que centrin els esforços en la incorporació de les dones i els joves al sector primari, que donin resposta a la despoblació rural, que impulsin la bioeconomia i l'economia circular al medi rural, i similars.

Aquesta vocació de canvi intencionat es materialitza a través del valor afegit de la cooperació i genera un mecanisme de connexió real i personal entre, per exemple, el sector professional-investigador amb el sector agrari i agroalimentari i el medi rural, per intentar aportar solucions entre tots a les necessitats detectades, més enllà del simple intercanvi de coneixements. Es tracta de dissenyar plans de treball conjunt entre diferents agents sectorials o territorials que, sense tenir essencialment el focus en les necessitats específiques del sector primari, donin resposta a altres necessitats connexes que afavoreixin la generació de les condicions de contorn necessàries per a la modernització i innovació agrària, agroalimentària i del medi rural.

Els projectes que es dissenyin i es posin en marxa han de tenir caràcter innovador. La innovació prevista es pot basar en pràctiques noves, però també tradicionals en un nou context geogràfic o ambiental.

Les persones productores o les seves associacions poden formar part dels grups de cooperació, però la seva participació no és obligatòria. No obstant això, el resultat obtingut de la cooperació ha de suposar un benefici directe o indirecte per a la primera baula de la cadena de valor agroalimentària (sector productiu) o per al medi rural.

El 6 d'abril de 2023 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala que, entre d'altres, ha de ser objecte d'ajuda la intervenció dels Grups de cooperació per a la innovació no relacionats amb l'AEI-Agri. les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la innovació i els projectes pilot, i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius que planteja el PEPAC.

D'acord amb l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrària comuna, i l'article 6.5 de l'Ordre de bases 10/2023, de 5 d'abril de 2023, esmentada, les despeses susceptibles d'ajuda s'han de correspondre amb els preus de mercat. En aquesta convocatòria, el control de la moderació de costs es fa mitjançant la presentació de tres ofertes de proveïdors per part dels beneficiaris, amb la concurrència del sistema de costs de referència de preus ja establerts i, si escau, la designació d'un comitè d'avaluació.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Actualment, estan pendents d'aprovar, per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, els criteris de selecció d'aquesta ajuda, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia d'aquesta convocatòria a l'aprovació d'aquests criteris per part de l'òrgan competent.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, a proposta del seu director gerent i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2024, per donar suport a grups de cooperació per a la innovació en matèria agrària, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada en el BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. L'objecte de la convocatòria és la subvenció de les despeses definides a l'apartat quart d'aquesta convocatòria per posar en marxa un projecte d'innovació de producte, de procés o de pràctiques de gestió, en l'àmbit agroalimentari, que pugui ser replicat i que tengui un impacte general en el sector al qual es refereix. El projecte s'ha de fer per part d'un grup de cooperació que compleixi els requisits definits a l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. A l'efecte del que disposa aquesta Resolució, són d'aplicació les definicions següents:

- Grup de cooperació: conjunt d'entitats independents, amb personalitat física o jurídica, unides temporalment per elaborar un projecte innovador amb l'objectiu de resoldre un problema agrari específic sectorial o territorial o aprofitar una oportunitat concreta, mitjançant una solució innovadora i emprant mètodes col·laboratius, que impulsi la transferència i difusió dels resultats obtinguts.

- Projecte innovador: projecte pilot (a petita escala), amb un esforç temporal acotat, en l'àmbit agroalimentari i rural, en el qual es prova una solució innovadora a la necessitat detectada per complir l'objectiu compartit pel grup de cooperació. No es considera projecte d'innovació a l'efecte d'aquesta Resolució quan:

- S'evidencia una mera subcontractació de serveis.

- S'aprecia una suma d'objectius individuals sense un objectiu comú evident.

- L'abast es limita a la fase d'estudi o diagnòstic.

- La idea no és nova, ja està implantada o no aporta valor diferencial.

- Pla de cooperació: memòria detallada del projecte que cal implantar, el contingut mínim de la qual es recull a l'annex 1 d'aquesta Resolució.

- Productes de l'annex I del TFUE: productes agraris que detalla el Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE). El projecte ha d'estar relacionat amb productes agraris del Tractat, tant el producte inicial com el producte final. 

- Entitats independents: persones físiques o jurídiques que no tenen relacions orgàniques, funcionals, familiars ni altres vinculacions.

- Innovació en matèria agrària: nova idea que pretén satisfer una necessitat o aprofitar una oportunitat en el sector agroalimentari i en el medi rural, i que requereix per a la seva demostració el desenvolupament d'un projecte pilot. S'ha de basar en el desenvolupament d'un nou producte, procés, pràctica o tecnologia.

- Innovació de producte: estrictament nou o sensiblement millorat. Els canvis de naturalesa merament estètica no s'han de tenir en compte.

- Innovació de procés: tecnologia de producció nova, nous mètodes o processos de producció que, en general, millorin la productivitat, la racionalització de la fabricació i, conseqüentment, l'estructura dels costs.

- Innovació en les pràctiques de gestió: noves pràctiques que permetin millorar la productivitat de les explotacions, així com el desenvolupament d'una estratègia que suposi un enfortiment clar d'un determinat sector productiu.

- Innovació de tecnologia: noves tecnologies que millorin el desenvolupament sostenible, l'ús de recursos, que facilitin els processos i millorin la productivitat, etcètera.

- Objectiu general o finalitat del projecte: aspiració a solucionar, a llarg termini.

- Objectiu específic del projecte: efecte específic que es vol aconseguir a curt/mitjà termini, quantificable en acabar el projecte.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la convocatòria de l'exercici 2024 es destina un import de dos milions d'euros (2.000.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA dels anys 2025, 2026 i 2027, segons el desglossament següent:

- Per a l'any 2025: vuit-cents mil euros (800.000,00 €).

- Per a l'any 2026: sis-cents mil euros (600.000,00 €).

- Per a l'any 2027: sis-cents mil euros (600.000,00 €).

Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades es financen d'acord amb el desglossament següent:

- L'import de 325.732,90 € s'imputa a l'anualitat de l'any 2025 i és cofinançat en un 30,70% pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 6,14% per l'Administració general de l'Estat (AGE) i en un 63,16% per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

- L'import d'1.674.267,10 € el finança al 100,00% la CAIB i s'imputa a les anualitats dels anys 2025, 2026 i 2027 segons el desglossament següent:

- Per a l'any 2025: 474.267,10 €.

- Per a l'any 2026: 600.000,00 €.

- Per a l'any 2027: 600.000,00 €.

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA dels anys 2025, 2026 i 2027.

Tercer Requisits dels beneficiaris

1. Els beneficiaris de la subvenció són grups de cooperació (GC) constituïts per executar un o més projectes innovadors amb focus en les necessitats del sector agroalimentari, o bé en les seves interaccions amb la cadena de valor agroalimentària i amb aspectes mediambientals o del medi rural, que en el moment en què finalitzi el termini de presentació de la sol·licitud d'ajuda reuneixin els requisits següents:

a. El GC ha d'estar format per un mínim de dues entitats, persones físiques o jurídiques o administracions públiques, i un màxim de cinc, totes elles independents entre si:

a.1. El GC pot tenir o no personalitat jurídica, i els seus membres poden ser:

- Productors agraris inscrits en el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles (REA) i les seves agrupacions.

- Empreses o indústries del sector agroalimentari i les seves agrupacions.

- Cooperatives agràries i les seves associacions o federacions.

- Centres de recerca i experimentació, centres tecnològics, universitats i altres entitats que prevegin en el seu objecte social la recerca i experimentació en àrees agropecuàries, agroindustrials o de qualitat agroalimentària.

- Altres agents que contribueixin a assolir els objectius i prioritats de la política de desenvolupament rural.

No es dona suport a la cooperació en els grups en els quals únicament participen organismes de recerca.

a.2. Cada entitat del grup ha d'assumir com a mínim el 10,00% del cost total subvencionable del projecte.

a.3. El GC no es pot dissoldre abans de finalitzar el projecte.

a.4. Només es pot concedir ajuda en virtut d'aquesta intervenció per promoure noves formes de cooperació, incloses les existents si s'inicia una activitat nova.

b. El GC ha de disposar d'un pla de cooperació amb el contingut mínim de l'annex 1 d'aquesta Resolució, que figura al tràmit telemàtic, per desenvolupar el projecte innovador que cerqui, com a mínim, una de les accions que preveu l'apartat quart d'aquesta Resolució. Tots els membres del GC han de tenir una implicació coherent en el projecte i participar en les actuacions previstes.

b.1. Requisits del pla de cooperació:

- Estar subscrit per tots els integrants del grup de cooperació.

- Explicar el valor afegit de la cooperació per assolir els objectius del projecte i com hi contribueix cada entitat del grup. Els membres hi han de participar de manera coherent, i deixar clara la seva implicació i necessitat en el GC.

- Justificar clarament com es dona resposta a les necessitats abordades, detallant un pla d'acció adequat per assolir els objectius proposats i assenyalant els resultats esperats.

- Incloure un pla de comunicació durant l'execució del projecte i un pla de difusió dels seus resultats quan finalitzi el projecte.

- Ha de ser viable tècnicament i financerament. La viabilitat es comprova d'acord amb l'existència de primera matèria local, la necessitat del mercat, l'experiència dels membres del grup dins del sector i en la innovació, així com les fonts de finançament.

b.2. Contingut:

- Estructura del grup i detall dels seus integrants, identificats pel nom complet o la raó social i el DNI o NIF, el representant i el percentatge de participació en el GC.

- Coordinador o coordinadora del grup, que ha de ser la persona representant del GC, interlocutora única amb l'Administració, i encarregada del bon funcionament i organització de les feines entre els membres del GC.

- Objectius i característiques del projecte per desenvolupar: el pla ha d'establir de manera detallada totes les actuacions que s'han de dur a terme.

- Justificació del caràcter innovador que pretén desenvolupar i l'impacte sobre el sector productiu al qual es refereix, concretant el nombre de productors del sector primari que es podrien beneficiar d'aquest projecte.

- Durada i calendari del procés de cooperació.

- Elements i material necessaris per al procés de cooperació.

- Cost total de l'operació, amb desglossament de les diverses partides de despesa, i anàlisi de la viabilitat i finançament.

- Resultats esperats.

- Pla de comunicació durant el projecte i pla de difusió dels resultats obtinguts.

c. Obtenir, com a mínim, 20 punts dels criteris de l'apartat setè d'aquesta Resolució.

d. Disposar de personal suficientment format i amb l'experiència requerida per assolir els objectius de la cooperació.

2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar una persona del grup com a representant de l'agrupació, que ha de ser la coordinadora del GC i interlocutora única amb l'Administració, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. A més, l'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. Els requisits específics dels beneficiaris s'han de mantenir com a mínim fins al pagament de l'ajuda.

4. A més dels requisits anteriors, les persones beneficiàries han de complir els requisits que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució del procediment.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, durant els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables el conjunt d'accions de caràcter experimental o demostratiu per posar en marxa un projecte pilot d'innovació de producte, procés, pràctica o tecnologia en l'àmbit agroalimentari, incloses les operacions preparatòries, proves i altres inversions tangibles o intangibles. El projecte ha de ser replicable i tenir un impacte general en el sector productiu al qual es refereix.

2. Únicament són elegibles els projectes amb caràcter innovador que afecten el sector primari sobre productes de l'annex I del TFUE, excepte els forestals i de la pesca, d'acord amb les definicions del punt 4 de l'apartat primer, que es duen a terme a les Illes Balears, i que persegueixen algun dels objectius generals del PEPAC següents:

- Afavorir la conservació i millora de les condicions ambientals a través de pràctiques agràries.

- Mitigar el canvi climàtic o millorar-ne l'adaptació tant del sector com del territori.

- Millorar l'eficiència en l'ús de recursos.

- Millorar les condicions de vida en el medi rural o afavorir la inclusió social.

- Impulsar la bioeconomia i l'economia circular en el medi rural.

3. Poden ser objecte de subvenció les despeses següents, que calguin per executar el projecte:

Partida 1. Despeses directes

1.1. Prestació de serveis i assistències tècniques (assessors i proveïdors de serveis externs per a determinades tasques d'execució del projecte o de la seva divulgació; inclou estudis, comunicació, formació, realització de tasques, assajos, analítiques, etcètera).

A l'efecte de moderar el cost, d'acord amb el que estableix el punt 6 d'aquest apartat, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda s'han de presentar tres ofertes en nom del membre del GC que assumeixi la despesa o del mateix GC, en cas que tengui personalitat jurídica.

1.2. Lloguers (d'instal·lacions, equips, finques, etcètera)

A l'efecte de moderar el cost, d'acord amb el que estableix el punt 6 d'aquest apartat, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda s'han de presentar tres ofertes en nom del membre del GC que assumeixi la despesa o del mateix GC, en cas que tengui personalitat jurídica.

1.3. Material fungible (llavors, adobs, matèries primeres, etcètera)

A l'efecte de moderar el cost, d'acord amb el que estableix el punt 6 d'aquest apartat i segons l'apartat onzè, en el moment de presentar la sol·licitud de pagament s'han de presentar tres ofertes en nom del membre del GC que assumeix la despesa o del mateix GC, en cas que tengui personalitat jurídica.

1.4. Desplaçaments (amb avió/vaixell i allotjament fora de l'illa d'origen, per part d'integrants del GC, per poder consolidar o efectuar les actuacions relacionades amb el pla d'acció i la seva finalitat). Només pot ser subvencionable el transport col·lectiu i, en cap cas, no s'admet la tarifa màxima existent, llevat que sigui l'única tarifa.

Els costs màxims subvencionables d'aquestes despeses s'estableixen al punt 3 de l'apartat cinquè.

Partida 2. Béns d'inversió

- Béns d'equip, prototips, software, etcètera, que es considerin de vida superior a un any.

A l'efecte de moderar el cost, d'acord amb el que estableix el punt 6 d'aquest apartat, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda s'han de presentar tres ofertes en nom del membre del GC que assumeixi la despesa o del mateix GC, en cas que tengui personalitat jurídica.

Partida 3. Personal

- Les despeses de personal, inclosa la coordinació, tenen un import fix del 20,00% del total aprovat per al projecte.

Partida 4. Despeses indirectes

- Les despeses de telefonia, aigua, llum, material d'oficina, benzina i gestoria, entre d'altres, tenen un import fix del 15,00% de les despeses elegibles de personal.

La proporció de les despeses elegibles en el total del projecte és del 77,00% per a la suma de les partides 1 i 2, del 20,00% per a la partida 3 i del 3,00% per a la partida 4.

4. El període d'elegibilitat de les actuacions comença des del moment que el pla de cooperació detallat a l'apartat tercer de la convocatòria estigui signat electrònicament per tots els integrants del grup, però no abans de l'1 de gener de 2024, i amb la condició que les operacions no s'hagin completat físicament ni s'hagin executat per complet abans de presentar la sol·licitud d'ajuda.

L'actuació l'ha d'haver fet i pagat el grup beneficiari durant el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta Resolució.

5. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat, d'acord amb el que preveu l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i l'article 6.5 de l'Ordre 10/2023, de 5 d'abril de 2023. Per tal de controlar la moderació dels costs subvencionables i sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, per a les partides de les despeses 1, excepte la subpartida 1.4, i 2, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda o de pagament, segons s'indica en el punt 3 d'aquest apartat, un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si, en nom de la persona que s'indica. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, si es presenta un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.

En qualsevol cas, s'habilita el director gerent del FOGAIBA per controlar, si ho considera adequat, la moderació de costs mitjançant la designació d'un comitè d'avaluació format per membres amb experiència en l'àrea corresponent, o bé encarregar un estudi de mercat a un organisme extern expert en la matèria.

7. Les despeses de les partides 1 i 2 s'han de justificar amb factures a nom i NIF del membre del GC que assumeixi la despesa concreta en el pla de cooperació i no són admissibles les despeses facturades entre membres del grup. Tampoc no s'admeten factures d'entitats associades, vinculades o que pertanyin al mateix grup empresarial que les entitats del grup de cooperació.

No obstant això, si el GC té personalitat jurídica, les despeses s'han de facturar al seu nom.

Les despeses de les partides 3 i 4 es calculen amb el percentatge fixat i no cal justificar-les; únicament s'ha de dir quin o quins membres del GC assumeixen aquests costs o si correspon al GC, en cas que tingui personalitat jurídica. Un cop aprovat el projecte, les despeses assignades no es poden canviar a un altre beneficiari ni a una altra partida.

8. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables les inversions immobles, ni les dietes ni els viatges per fer visites a emplaçaments o esdeveniments amb motius recreatius o merament informatius que no tinguin una relació directa i manifesta amb la finalitat del pla d'acció que ha de desenvolupar el GC. Tampoc no són subvencionables les actuacions que no tenguin la condició de despesa elegible, d'acord amb la normativa nacional i europea vigent, i les que preveu l'article 6.4 de l'Ordre esmentada de la Consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació 10/2023, de 5 d'abril de 2023.

Cinquè Intensitat i límit de les subvencions

1. La intensitat de l'ajut és del 60,00% de les despeses de béns d'inversió elegibles i del 80,00% de la resta de despeses elegibles.

2. La despesa màxima subvencionable per projecte i grup de cooperació és de 250.000,00 €.

3. Pel que fa a les despeses que preveu la subpartida 1.4 del punt 3 de l'apartat quart, a més, s'estableixen els costs màxims subvencionables següents:

- Desplaçament col·lectiu en trajecte nacional: 370,00 €

- Desplaçament col·lectiu en trajecte internacional: 1.100,00 €

- El preu màxim per a l'allotjament és de 138,16 €/dia.

4. D'acord amb el que estableix el Pla estratègic espanyol de la PAC 2023-2027, l'import màxim d'ajuda per grup de cooperació és de 600.000,00 € al llarg de tot el període de vigència del pla. 

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és des del l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 28 de febrer de 2025.

2. La persona coordinadora del grup de cooperació ha de presentar la sol·licitud de manera electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració, i adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté la sol·licitud i l'annex 2.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquestes convocatòries, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de la normativa aplicable.

4. Les sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a. Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud (representant i coordinador o coordinadora del grup de cooperació).

b. Dels integrants persones jurídiques: còpia del NIF i dels estatuts socials correctament inscrits, així com document que n'acrediti la representació.

c. El pla de cooperació que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta Resolució, degudament emplenat i signat electrònicament per tots els integrants en un únic document.

d. Model «Detall de despeses» que figura al tràmit telemàtic, degudament emplenat i coincident amb el resum de despeses del pla de cooperació.

e. Certificació que acrediti el compliment del que preveu l'article 44 del Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió de 21 de desembre, pel que fa a la identificació concreta de l'empresa i la seva possible vinculació amb altres empreses, amb la identificació del grup en què participin (d'acord amb la definició que estableix l'article 2, apartat 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell). A l'efecte, ha de signar electrònicament cada un dels integrants del GC el contingut que detalla l'annex 2, que figura al tràmit telemàtic.

f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 € i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura al tràmit telemàtic a la pàgina web del FOGAIBA. 

La certificació esmentada té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

A l'efecte, cada un dels membres del GC ha de signar el contingut que detalla l'annex 2 d'aquesta Resolució, que figura al tràmit telemàtic.

g. Si escau, tres pressuposts de les actuacions que preveuen les partides 1 i 2 del punt 3 de l'apartat quart.

h. Documents justificatius de la formació i de l'experiència del personal destinat a l'execució de la cooperació.

i. Si escau i en el cas de no atorgar l'autorització expressa de consulta, certificat acreditatiu de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).

j. Si escau i en el cas de no atorgar l'autorització expressa de consulta, certificat acreditatiu d'estar inscrit en el Registre d'Explotacions Agràries (REA).

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

6. La comprovació del DNI de les persones integrants del GC i del seu representant, de les dades incloses en el REA i en l'AEAT la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI dels membres del GC o dels representants, o bé dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, així com la inscripció en el REA i l'alta de l'IAE, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o bé quan la quantia de la subvenció és igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 €, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requereix a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.

8. Si la sol·licitud té algun defecte o no conté tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requereix a la persona coordinadora del grup, mitjançant una notificació telemàtica, perquè esmeni els defectes o aporti la documentació dins el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén desistida la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'han d'atendre en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valora en el moment en què finalitza el termini de presentació de la sol·licitud:

a. Rellevància: necessitat a la qual el projecte dona resposta i com s'aplica des de la cooperació i la innovació, en alineació amb els objectius del PEPAC.

- Rellevància baixa: 0 punts.

- Rellevància mitjana: 10 punts.

- Rellevància alta: 15 punts.

b. Impacte: nombre de productors que es beneficiaran del resultat del projecte. Si l'abast és inferior a 100 productors: 5 punts; entre 100 i 500 productors: 10 punts. Si és superior a 500 productors: 15 punts.

c. Tipologia de producte: projectes que afectin productes emparats per marques de qualitat reconegudes a les Illes Balears: 5 punts.

d. Tipologia d'integrants:

d.1. Projectes en els quals participa alguna cooperativa agrària o SAT: 10 punts.

d.2. Projectes en els quals participa almenys una entitat que hagi rebut ajudes en matèria d'innovació (diferents de les del PDR) els darrers dos anys: 10 punts.

d.3. Projectes en els quals participa algun consell regulador de marques de qualitat reconeguda a les Illes Balears: 5 punts.

Tots els apartats són acumulables, amb un màxim de 60 punts. En cas d'empat, es resol tenint en compte la sol·licitud que s'ha presentat en primer lloc.

En cap cas no puntuen ni es tenen en compte els criteris de prioritat que no constin degudament indicats a la sol·licitud d'ajuda presentada per la persona interessada, dins del termini de presentació de sol·licituds que preveu aquesta convocatòria.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Secretari: actua com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declara conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixen i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer telemàticament.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora.

Amb anterioritat a l'informe de la Comissió Avaluadora, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural pot sol·licitar un informe a un comitè de valoració sobre el caràcter innovador i de rellevància dels projectes presentats. Aquest comitè ha d'estar integrat per persones rellevants en matèria agrària i d'innovació i, si escau, del resultat d'aquesta valoració la secció I d'Ajudes al Desenvolupament Rural emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda s'han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notifica a les persones interessades de manera telemàtica.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notifica a les persones interessades de manera telemàtica.

4. Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural dins el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:

a. Efectuar i justificar les inversions i actuacions auxiliades dins del termini establert.

b. Mantenir les inversions fetes a la mateixa ubicació i sense canviar de propietat o titularitat del lloguer, durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

c. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, que estableix l'apartat tercer d'aquesta Resolució, almenys fins que es pagui l'ajuda.

d. Informar del finançament FEADER i CAIB del projecte d'acord amb les normes d'informació i publicitat que preveu el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió de 21 de desembre de 2021, tal com es resumeix al punt 2 de l'apartat desè de la convocatòria.

e. Divulgar els resultats dels projectes. En el moment d'acabar les actuacions, la persona coordinadora del grup ha de publicar al seu web oficial i a les seves xarxes oficials el resum i conclusions del projecte, amb l'emblema i finançament que detalla el punt 2 de l'apartat desè de la convocatòria, i mantenir-ho publicat durant un període mínim de cinc anys des de la data de pagament del projecte subvencionat, indicant que els resultats del projecte es posen gratuïtament a disposició de totes les empreses que exerceixen activitats en el sector o subsector en qüestió.

Si la persona beneficiària no disposa de pàgina web, se'n pot fer la divulgació a través de revistes, fires, jornades, notes de premsa, material divulgatiu, etcètera.

f. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides.

2. Per donar compliment a les normes d'informació i publicitat que preveu el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió de 21 de desembre de 2021, els beneficiaris han d'utilitzar el model que figura al web del FOGAIBA, que inclou els emblemes del FEADER i la CAIB i la frase «Finançat per la Unió Europea» o «Cofinançat per la Unió Europea», i informar el públic amb una breu descripció de l'operació, que indiqui els seus objectius i resultats, i destaqui l'ajut financer de la Unió, en els mitjans següents:

- En totes les activitats d'informació i comunicació que facin com a notes de premsa o altres esdeveniments amb mitjans de comunicació, butlletins informatius i electrònics, jornades, tasts, formacions, xarxes socials, vídeos, imatges i altres. Si hi ha material informatiu, també, excepte aquell en què no sigui possible imprimir el logotip per la seva mida; en aquests casos, el logotip i el resum de l'operació finançada han d'estar exposats en un lloc clarament visible de l'activitat per a la qual s'empra el material esmentat.

- Al lloc web oficial dels beneficiaris, quan aquest lloc web existeixi, i als seus comptes oficials a les xarxes socials.

- En el cas d'operacions consistents en inversions en actius físics amb ajuda superior a 50.000 €, cal col·locar una placa explicativa o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre el projecte, que destaqui l'ajut financer de la Unió i presenti també l'emblema de la Unió de conformitat amb les característiques tècniques que figuren al Reglament (UE) 2022/129.

3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir les altres que preveuen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 17 de l'Ordre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació 10/2023, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i la resta de normativa d'aplicació, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta Resolució, l'annex 4 (Reduccions i exclusions) i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions que es proposen en aquesta convocatòria és de vint-i-quatre mesos, a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

2. El GC beneficiari o els seus membres han de dur a terme i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta Resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també cal especificar a la resolució de concessió.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PEPAC 2021-2027. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

En tot cas, aquest termini no pot superar el 30 de setembre de 2027.

4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, la persona coordinadora del grup ha de presentar la sol·licitud de pagament de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha de presentar la sol·licitud amb el model específic assignat en aquest procediment i signat electrònicament.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en el tràmit, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté aquesta sol·licitud.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Memòria d'execució i de publicitat efectuada durant el projecte, amb el contingut mínim de l'annex 3 d'aquesta Resolució. Aquest document ha de descriure detalladament el projecte executat d'acord amb el pla de cooperació del grup, el resultat de les actuacions i activitats dutes a terme (indicadors de realització i resultats), els objectius assolits, el pressupost executat per cada un dels membres del grup de cooperació o del GC, si té personalitat jurídica, i les modificacions no significatives durant el projecte. S'hi ha d'incloure una memòria fotogràfica justificativa de les actuacions en què es vegi la publicitat efectuada durant l'execució del projecte amb el logotip comunitari i el fons de finançament, d'acord amb l'apartat 10.2 d'aquesta Resolució.

b. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les actuacions efectuades de les partides 1 i 2 del punt 3 de l'apartat quart aprovades a la resolució de concessió.

- En cas de factures d'estudis i proves, s'han d'aportar els estudis o informes detallats de les activitats i els seus resultats concrets.

- Les factures d'assistència tècnica d'hores de feina, honoraris, difusió o similars han d'especificar les tasques efectuades, dies i hores, adjuntant fotografies acreditatives dels assajos, actuacions, viatges fets, etcètera.

c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades. El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat presentant algun dels documents següents:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament, així com la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admeten pagaments en efectiu, ni tiquets ni factures simplificades.

d. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressuposts acceptats en la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les actuacions aprovades de les partides 1 i 2 del punt 3 de l'apartat quart amb les factures finals presentades).

e. Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent de cada un dels integrants o del GC per rebre el pagament de l'ajuda corresponent.

f. Documentació acreditativa de la divulgació del resultat del projecte, d'acord amb el punt 1.e de l'apartat desè d'aquesta Resolució, amb el logotip comunitari i el fons de finançament. El grup de cooperació ha de tenir publicats, al seu web oficial, xarxes socials o en altres mitjans que siguin adequats, els objectius i resultats del projecte, i indicar que els resultats obtinguts del projecte subvencionat es posen gratuïtament a disposició de totes les entitats que exerceixen activitat en el sector o subsector en qüestió.

g. Tres pressuposts de les actuacions que preveu la subpartida 1.3 del punt 3 de l'apartat quart.           

5. D'acord amb el que disposa l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

6. Cada any natural es pot presentar una sol·licitud de pagament parcial de l'actuació subvencionable, amb les mateixes proporcions en personal i despeses indirectes. El pagament s'ha d'efectuar quan s'hagi comprovat la justificació de les inversions corresponents.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

7. L'import de l'ajuda concedida s'abona als beneficiaris mitjançant transferència bancària quan s'han justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

8. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l'actuació o la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta Resolució.

9. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió efectuada i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a l'import de la inversió efectuada sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i que suposin almenys un 50,00% d'execució de la despesa aprovada per a cada integrant en la resolució de concessió.

Aquest ajustament es fa aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l'actuació total justificada i mantenint el percentatge en personal i en despeses indirectes. És a dir, en cas de justificar menys despeses de les aprovades en les partides 1 i 2, les partides 3 i 4 es redueixen proporcionalment. No es redueix l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

10. En qualsevol cas, cal tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021, la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com a l'annex 4 que s'adjunta a aquesta Resolució.

Dotzè Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.

Tretzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021, així com al que disposa la Llei 30/2022, de 23 de desembre, el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

2. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça

web www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/Inicio.aspx

 i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.

Catorzè Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.

- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrària comuna.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Quinzè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta Resolució queda condicionada a l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, en els termes que preveu aquesta Resolució. En cas contrari, cal modificar-la amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.

Setzè Publicació

Aquesta Resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (5 de desembre de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX 1 MODEL DE PLA DE COOPERACIÓ

1. PROJECTE

a. Títol del projecte (màxim vuit paraules).

b. Sector agroalimentari afectat (de l'annex I del TFUE, excepte forestals i pesca).

c. Necessitat a què es vol donar resposta: situació de partida, importància del problema que cal solucionar, solució innovadora proposada i com s'aborda en el projecte, i que per a la seva demostració requereix el desenvolupament d'un projecte pilot.

d. Caràcter innovador del projecte.

e. Descripció del propòsit de cooperació compartit i objectiu específic que es vol aconseguir a curt/mitjà termini del projecte, quantificable en la finalització del projecte.

f. Descripció de la finalitat del projecte i relació amb algun dels objectius del PEPAC següents:

- Afavorir la conservació i millora de les condicions ambientals a través de pràctiques agràries.

- Mitigar el canvi climàtic o millorar-ne l'adaptació tant del sector com del territori.

- Millorar l'eficiència en l'ús de recursos.

- Millorar les condicions de vida en el medi rural o afavorir la inclusió social.

- Impulsar la bioeconomia i l'economia circular en el medi rural.

2. COMPOSICIÓ DEL GRUP DE COOPERACIÓ

Nombre d'integrants del GC:

a. Identificació dels integrants, en què es detalli quina serà la persona coordinadora.

b. Relació de cada beneficiari i beneficiària amb la necessitat que es vol donar resposta.

c. Rellevància i aportació de cada beneficiari i beneficiària per aconseguir els objectius del projecte i assolir els resultats esperats.

d. Complementarietat dels coneixements aportats.

e. Nota curricular o experiència al sector agrari de les persones que componen l'equip de treball, en relació amb la seva aportació i tasques al projecte.

f. Governança del GC. Sessions, control i monitoratge de les actuacions del grup.

3. PLA D'ACCIÓ

Descripció dels paquets de feina pels diferents integrants del grup. Ha d'incloure:

- una descripció del propòsit de cooperació compartit,

- una descripció de les tasques o accions que es duran a terme necessàries per assolir els objectius del projecte,

- una descripció del pla de comunicació que es farà durant les fases del projecte i del pla de difusió dels resultats quan finalitzi el projecte,

- un cronograma (diagrama de Gantt).

4. PRESSUPOST I CAPACITAT FINANCERA

Import de les despeses de les tasques o accions que preveu el pla de treball, per beneficiari o beneficiària i categories de despesa (ESPECIFICAT AL MODEL «DETALL DE DESPESES»).

PARTIDA 1. DESPESES DIRECTES DEL PROJECTE .........................................€ 

PARTIDA 2. BÉNS D'INVERSIÓ .......................................................................... €

PARTIDA 3. PERSONAL (inclou coordinació) FIX (20,00% del TOTAL) ...........€

PARTIDA 4. INDIRECTES. FIX (15,00% del personal) ....................................... €

TOTAL

- Detall dels subtipus i subtotal assumit per cada integrant del grup (mínim 10,00% per membre).

- Capacitat financera del GC o dels integrants per poder assumir les despeses.

5. INDICADORS DE REALITZACIÓ I RESULTAT

a. Rellevància dels resultats i impacte del projecte.

b. Rellevància dels resultats obtinguts per a les persones usuàries finals beneficiàries.

c. Impacte esperat del projecte sobre el sector primari productiu, en què es concreti el nombre de productors del sector primari que se'n podran beneficiar i en clau de sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.

SIGNEN ELECTRÒNICAMENT AQUEST PLA TOTS ELS MEMBRES

- DESIGNEN EL REPRESENTANT/COORDINADOR DEL PROJECTE PER FER TOTS ELS TRÀMITS AMB L'ADMINISTRACIÓ

- ES COMPROMETEN A NO DISSOLDRE EL GRUP

 

ANNEX 2 DECLARACIONS I AUTORITZACIONS DELS INTEGRANTS DEL GRUP

(cada un dels membres del GC l'ha d'emplenar i signar)

Nom / raó social del sol·licitant / NIF

Nom del representant / NIF

Títol del projecte del grup de cooperació en què participa (d'acord amb l'annex 1):

1. DECLAR:

- Que conec les condicions que estableix la normativa vigent per a la concessió d'ajudes que deman.

- Que autoritz el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu procés de gestió de les línies d'ajudes, a cedir les meves dades a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de les Illes Balears. Que tinc coneixement del meu dret a accedir, rectificar, oposar-me i cancel·lar aquestes dades gratuïtament, mitjançant un escrit al responsable del fitxer, que he d'enviar a l'adreça següent: Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, c/ de la Reina Constança, 4 (CP 07006) Palma, Illes Balears.

- Que no incorr en cap causa d'incompatibilitat, segons la legislació vigent, per rebre la subvenció ni en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- Que totes les dades que contenen els impresos corresponents a aquesta sol·licitud són vertaderes.

- Que els treballs respecten la normativa urbanística vigent i, si escau, la de protecció del patrimoni i medi ambient, i que es compleixen les normes comunitàries aplicables a la inversió que es duu a terme.

- Que les actuacions que sol·licit en el GC no estan començades o s'han començat amb posterioritat a l'1 de gener de 2024 i no s'han completat físicament ni s'han executat per complet abans de la presentació d'aquesta sol·licitud d'ajuda.

- Que, si escau, tenc sol·licitades o concedides les ajudes o subvencions següents relacionades amb les meves actuacions del projecte del GC:

Entitat a la qual s'ha sol·licitat:

Quantia (€):

2. AUTORITZACIÓ DE COMPROVACIONS D'OFICI

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'òrgan competent ha de consultar les dades i consultar o obtenir els documents elaborats per unes altres administracions que es puguin consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte, i que calguin per tramitar aquesta sol·licitud:

(SÍ/NO) M'opòs que es consultin les dades i els documents necessaris per tramitar aquesta sol·licitud. Per això, present els documents que consten, entre d'altres, en l'apartat «Documentació que s'adjunta».

3. EM COMPROMET A:

- Complir totes les mesures que estableix el pla de cooperació en el qual particip.

- Adoptar les mesures necessàries per proporcionar informació al públic i donar-ne publicitat.

- Complir els requisits de compromís que estableix la normativa vigent i facilitar i acceptar, si escau, la realització de controls administratius i inspeccions sobre el terreny que l'autoritat competent consideri necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per a la concessió de l'ajuda.

- Retornar les quantitats indegudament rebudes per aquestes ajudes, si així ho sol·licita l'autoritat competent, incrementades, si escau, per l'interès legal aplicable.

- Disposar de tots els permisos necessaris per desenvolupar l'activitat.

- Mantenir les inversions efectuades en els termes que preveu la convocatòria, a la mateixa ubicació i sense canviar de propietat o titular del lloguer, durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

- Si escau, mantenir els criteris de prioritat en els termes que preveu la convocatòria.

4. DECLARACIÓ D'EMPRESES VINCULADES/ASSOCIADES

CERTIFIC, sota la meva responsabilitat:

1. Que el sol·licitant pertany a un grup empresarial:

SÍ (    )                          NO (    ) 

2. Que, en cas afirmatiu del punt anterior, el sol·licitant és una:

Empresa matriu (     )                            Empresa filial (    ) 

3. Que, si es tracta d'una empresa filial, les dades de l'empresa matriu són les següents:

Raó social / NIF

Que, si escau, les dades de l'empresa matriu última són les següents:

Raó social / NIF

5. Que, si escau, altres empreses filials són les següents:

Raó social / NIF

Raó social / NIF

Raó social / NIF

Raó social / NIF

5. COMPLIMENT DELS TERMINIS PAGAMENT

CERTIFICACIÓ DE L'ARTICLE 13.3 BIS DE LA LLEI 38/2003

- Manifest que estic exempt de presentar la certificació de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003 perquè la subvenció és igual o inferior a 30.000 €, som una entitat sense ànim de lucre o entitat de dret públic: (SÍ/NO)

- CERTIFIC, sota la meva responsabilitat, que, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i sent subjecte inclòs en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials (marcau l'opció que correspongui):

1. D'acord amb la normativa comptable, no estic obligat a presentar compte de pèrdues i guanys i complesc amb els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

2. D'acord amb la normativa comptable, puc presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat i complesc amb els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

3. D'acord amb la normativa comptable, no puc presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat i, per acreditar el compliment dels terminis legals de pagament, adjunt (marcau un dels documents):

3.1. Certificació emesa per un auditor extern, inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes i en els termes que preveu l'article 13.3 bis esmentat.

3.2. Informe de procediments acordats, elaborat per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis esmentat i d'acord amb el que disposa l'article 22 bis del Reglament de la Llei de subvencions.

Nota: en el cas que el sol·licitant marqui l'opció 3, ha d'adjuntar obligatòriament la certificació emesa per un auditor o l'informe de procediments acordats per poder ser beneficiari de la subvenció.

 

ANNEX 3 MEMÒRIA D'EXECUCIÓ I PUBLICITAT DEL PLA DE COOPERACIÓ

(Un cop finalitzat el projecte, cal presentar-la amb la sol·licitud de pagament)

RESUM D'ACTUACIONS EFECTUADES

Títol del projecte.

Tasques i accions dutes a terme, cronograma realitzat.

Pla de comunicació i publicitat fet durant les fases del projecte (cal adjuntar FOTOS i altres mitjans d'acreditació):

Publicitat amb emblemes FEADER i CAIB «Cofinançat per la Unió Europea»

- Al lloc web oficial dels beneficiaris, quan aquest lloc web existeixi, i als seus comptes oficials a les xarxes socials.

- En totes les activitats d'informació i comunicació que facin com notes de premsa o altres esdeveniments amb mitjans de comunicació, butlletins informatius i electrònics, jornades, tasts, formacions, xarxes socials, vídeos, imatges i altres. Si hi ha material informatiu, també, excepte aquell en què no sigui possible imprimir el logotip per la seva mida; en aquests casos el logotip i el resum de l'operació finançada han d'estar exposats en un lloc clarament visible de l'activitat per a la qual s'empra el material esmentat.

Import de les despeses de les tasques o accions dutes a terme, per beneficiari o beneficiària i categories de despesa (ESPECIFICAT AL QUADRE «RELACIÓ DE JUSTIFICANTS IMPUTATS»), amb la correlació dels imports aprovats en el projecte.*

* L'import sol·licitat no pot superar l'import concedit a la resolució de concessió (pel que fa a partida i integrant).

* Cada integrant ha de justificar, com a mínim, el 50,00% del seu import aprovat.

Quantificació dels resultats obtinguts.

Rellevància dels resultats obtinguts per a les persones usuàries finals que en són beneficiàries.

Impacte del projecte sobre el sector primari productiu.

Impacte del projecte en sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.

PLA DE DIFUSIÓ

Pla de difusió dels resultats del projecte (cal adjuntar FOTOS i altres mitjans d'acreditació):

La persona coordinadora del grup ha de publicar al seu web oficial i a les xarxes oficials el resum i conclusions del projecte, amb l'emblema i finançament detallat. Si la persona beneficiària no disposa de pàgina web, se'n pot fer la divulgació a través de revistes, fires, jornades, notes de premsa, material divulgatiu, etcètera.

SIGNEN ELECTRÒNICAMENT AQUESTA MEMÒRIA FINAL TOTS ELS MEMBRES DEL GRUP DE COOPERACIÓ

 

ANNEX 4 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Amb caràcter general, són d'aplicació les penalitzacions i reduccions que preveu el títol II, capítol III, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es consideren admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'examinar la sol·licitud de pagament que presenta el beneficiari i determinar els imports admissibles. A més, ha de fixar:

a. L'import que s'ha de pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.

b. L'import que s'ha de pagar al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import que es fixa d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10,00%, s'ha d'aplicar una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció ha de ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que es defineix en el paràgraf anterior s'ha d'aplicar mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions

Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol I, capítol V, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): l'incompliment que no respecta els criteris o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100,00% de l'ajuda i la seva exclusió i, si escau, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): el que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la Resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda a la cooperació per al suport a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies es tipifiquen de la manera següent:

- Es fan i es justifiquen les inversions i activitats auxiliades en el termini establert. Aquest compromís es considera que s'ha complert amb la realització, almenys, del 50,00% de les inversions de cada un dels integrants: CB.

- Es mantenen les inversions fetes durant cinc anys, a comptar des del dia del pagament de l'ajuda: CB.

- Es mantenen els requisits i condicions exigibles respecte del beneficiari que estableix l'apartat tercer d'aquesta Resolució fins al pagament de l'ajuda: CB.

- Es divulguen els resultats dels projectes: CP.

- Se sotmeten a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també es facilita tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides: CB.

- S'informa del finançament FEADER i CAIB del projecte d'acord amb les normes d'informació i de publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2022: CS.

Les sancions i exclusions per l'incompliment de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100,00% de l'ajuda

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 20,00% de l'ajuda

Dos o més compromisos incomplerts: 40,00% de l'ajuda

Segon any o més d'incompliment: 40,00% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

 Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 5,00% de l'ajuda

Dos o més compromisos incomplerts: 10,00% de l'ajuda

Segon any o més d'incompliment: 10,00% de l'ajuda

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Si els beneficiaris no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.