Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 803450
Aprovació definitiva del Reglament de sanejament d'aigües residuals i pluvials del municipi de Sant Llorenç des Cardassar
En sessió extraordinària de data 17 d´octubre de 2024 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment el Reglament de sanejament d´aigües residuals i pluvials del municipi de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 137 de data 19 d´octubre de 2024) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se´n publica íntegrament el seu text a continuació:
REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI DE SANEJAMENT D'AIGÜES RESIDUALS I PLUVIALS DEL MUNICIPI DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
PREÀMBUL
TÍTOL PRIMER: DISPOSICIONS GENERALS
CAPÍTOL I. OBJECTE I NATURALESA DEL SERVEI
Article 1. Objecte
Article 2. Gestió i titularitat del servei
Article 3. Règim jurídic
Article 4. Definicions
CAPÍTOL II. DRETS I OBLIGACIONS DE L' AJUNTAMENT I DE LES PERSONES ABONADES
Article 5. Drets de l' Ajuntament
Article 6. Obligacions de l' Ajuntament
Article 7. Drets de les persones abonades
Article 8. Obligacions de les persones abonades
TÍTOL SEGON: CONNEXIÓ AL SERVEI DE SANEJAMENT
CAPÍTOL I. CONDICIONS DE L' ÚS DEL CLAVEGUERAM
Article 9. Ús obligatori de la xarxa pública de clavegueram
Article 10. Execució i finançament de noves xarxes de sanejament
Article 11. Règim de l' ús del servei de clavegueram d' aigües residuals i pluvials
Article 12. Regularitat en la prestació del servei
Article 13. Interrupcions o suspensions en la prestació del servei
Article 14. Avaries en instal·lacions
CAPÍTOL II. CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS INTERIORS Article 15. Disseny i construcció de les instal·lacions interiors
Article 16. Propietat i manteniment de les instal·lacions interiors
CAPÍTOL III. SOL·LICITUD I CONCESSIÓ D'ESCOMESA EXTERNA
Article 17. Sol·licitud de les escomeses externes
Article 18. Condicions per obtenir permís de connexió
Article 19. Modificacions de les condicions de connexió
Article 20. Tramitació de la sol·licitud d'escomesa externa
Article 21. Construcció de les escomeses
Article 22. Manteniment de les escomeses externes
CAPÍTOL IV. AUTORITZACIÓ D' ABOCAMENT A LA XARXA DE SANEJAMENT
Article 23. Classificació dels abocaments d' aigües residuals
Article 24. Concepte i obligació d' autorització d' abocament
Article 25. Tramitació d' autorització d' abocament a la xarxa de clavegueram
Article 26. Resolució de l' autorització d' abocament a la xarxa de clavegueram
Article 27. Abocaments procedents d' aigües subterrànies
Article 28. Revisió de l' autorització d' abocament
Article 29. Abocament mitjançant vehicles cisterna
CAPÍTOL V. PROHIBICIONS I LIMITACIONS
Article 30. Abocaments prohibits
Article 31. Limitacions generals dels abocaments
Article 32. Buidatge de piscines
Article 33. Abocaments accidentals i emergències
TÍTOL TERCER: INSPECCIÓ, RÈGIM SANCIONADOR I RECLAMACIONS
CAPÍTOL I. INSPECCIÓ
Article 34. Potestat inspectora de l' Ajuntament
Article 35. Inspecció de les instal·lacions interiors
Article 36. Analítiques
Article 37. Retirada de greixos i residus de pretractament
Article 38. Accions reglamentàries
II. RÈGIM SANCIONADOR
Article 39. Objecte i abast del règim sancionador
Article 40. Potestat sancionadora
Article 41. Responsables
Article 42. Infraccions lleus
Article 43. Infraccions greus
Article 44. Infraccions molt greus
Article 45. Sancions
Article 46. Graduació de les sancions
Article 47. Concurrència de sancions
Article 48. Reparació
Article 49. Altres responsabilitats
Article 50. Procediment sancionador
Article 51. Mesures provisionals
CAPÍTOL III. CONSULTES I RECLAMACIONS
Article 52. Consultes i informació
Article 53. Reclamacions
Article 54. Jurisdicció
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
ANNEX I. PRETRACTAMENT SEGONS INDÚSTRIES
ANNEX II. AUTORITZACIÓ DE DESCÀRREGA DE VEHICLES CISTERNA
ANNEX III. MODEL DE SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE DESCÀRREGA DE VEHICLES CISTERNA A L'EDAR DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
PREÀMBUL
El present reglament s´aprova amb la finalitat de tenir un servei de sanejament d'aigües residuals i pluvials del municipi de Sant Llorenç des Cardassar adaptat a la normativa vigent.
Així mateix, amb el present reglament es dona compliment als anomenats principis de bona regulació com són els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
TÍTOL PRIMER DISPOSICIONS GENERALS
CAPÍTOL I OBJECTE I NATURALESA DEL SERVEI
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquest reglament és regular la prestació del servei de sanejament d'aigües residuals i d'evacuació d'aigües pluvials en el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar, així com les relacions entre l'Ajuntament i les persones abonades o usuàries, independentment de la forma de prestació del servei.
Article 2. Gestió i titularitat del servei
1.- El servei de sanejament d'aigües residuals i pluvials és un servei públic de titularitat municipal, sense perjudici de la forma de gestió que aprovi l'Ajuntament, que pot ser qualsevol de les previstes en la legislació vigent.
2.- Sense perjudici de la seva titularitat i responsabilitat pel servei, en els termes de la legalitat vigent, l'Ajuntament podrà delegar algunes de les seves competències i prestacions de serveis en l'empresa municipal Bellver S.A. i en empreses externes.
3.- Sense perjudici del que es disposa als apartats 1 i 2, el servei de sanejament es pot garantir emprant les fórmules associatives que es preveuen en la legislació vigent o mitjançant conveni o acord de delegació amb altres administracions públiques.
4.- Sense perjudici de la titularitat municipal del servei l'Ajuntament comptarà per a la seva prestació amb el suport dels ens supramunicipals de cooperació i assistència als municipis.
Article 3. Règim jurídic
1.- El servei de sanejament es regula per la normativa vigent en matèria de règim local, aigües, sanitat, indústria i comerç, defensa dels consumidors i usuaris, el Codi Tècnic de l'Edificació, el Pla Hidrològic de les Illes Balears, pel present reglament i per la resta d'ordenances i reglaments municipals que no s'oposin a aquest reglament així com altres normatives, comunitàries, estatals o autonòmiques, que es dictin en la matèria.
2.- Sense perjudici de les competències atribuïdes a altres administracions públiques, l'Ajuntament podrà aprovar totes les disposicions que siguin necessàries per a la gestió del servei, que seran complementàries d'aquest reglament.
3.- Aquest reglament té vigència indefinida, sempre que no resulti derogat o alterat total o parcialment per una norma posterior de rang igual o superior.
Article 4. Definicions
Als efectes del present reglament s'entén per:
1.- Sistema de sanejament d'aigües residuals: conjunt de béns de domini públic interrelacionats en un tot orgànic, compost per la xarxa de clavegueram sanitari, els col·lectors, les estacions de bombament, les estacions depuradores d'aigües residuals, els emissaris submarins, i altres instal·lacions de sanejament associades, amb l'objecte de recollir, conduir fins a l'estació i sanejar, de manera integrada, les aigües residuals generades dins l'àmbit d'actuació.
2.- Xarxa de clavegueram sanitari, xarxa d'evacuació d'aigües residuals o fecals, o qualsevol altra expressió que defineixi el servei descrit: el conjunt de conduccions, equips, sistemes o instal·lacions de propietat municipal que serveixen per a la recollida d'aigües residuals i la seva conducció fins al seu tractament en l'estació depuradora.
3.- Xarxa de clavegueram d'aigües pluvials o d'evacuació o drenatge d'aigües pluvials: el conjunt de conduccions, equips, sistemes o instal·lacions de propietat municipal que serveixen per a l'evacuació de les aigües d'origen pluvial i la seva conducció fins a les lleres públiques, la mar, pous d'infiltració o sistemes urbans de drenatge sostenible (SUDS).
Al municipi de Sant Llorenç des Cardassar les xarxes d'aigües residuals i pluvials són separatives. Això vol dir que la xarxa d'aigües residuals està prevista per recollir només aigua d'origen residual o fecal, i les xarxes d'aigües pluvials estan previstes per evacuar només aigües d'origen pluvial sense cap mescla d'aigües residuals.
4.- Escomesa externa: tram de canonada d'enllaç entre la canonada general de clavegueram i la instal·lació particular. El punt que limita la xarxa pública amb la de les instal·lacions particulars és el pou de bloqueig o arqueta de connexió situat/da a la via pública. En cas de no existir pou de bloqueig o arqueta de connexió dins la via pública, l'escomesa externa finalitza en la intersecció de la canonada amb el pla de la façana, tanca o límit de propietat.
Les escomeses externes poden ser d'aigües residuals o d'aigües pluvials. També hi ha escomeses on es mesclen les aigües residuals dels immobles amb algunes aigües pluvials, sobretot a edificis antics.
5.- Immoble: Casa, edifici, hotel, local, indústria, taller, etc., als quals es pugui utilitzar aigua i, en conseqüència, generar aigua residual.
6.- Abonat/da o persona abonada: la persona física, jurídica o entitat propietària, usufructuària o titular de l'activitat d'un immoble connectat a la xarxa de clavegueram sanitari, responsable del pagament de la taxa per la prestació del servei de clavegueram.
7.- Usuari/a o persona usuària: qualsevol persona que viu o treballa a un immoble connectat a la xarxa de clavegueram sanitari, o utilitza els seus serveis.
CAPÍTOL II DRETS I OBLIGACIONS DE L'AJUNTAMENT I DE LES PERSONES ABONADES
Article 5. Drets de l'Ajuntament
L´Ajuntament ostenta els següents drets:
a.- Percebre les contraprestacions aprovades o autoritzades per la prestació del servei.
b.- Comprovar i revisar les instal·lacions interiors dels immobles, podent imposar l'obligació d'instal·lar equips correctors en cas que la instal·lació interior produís pertorbacions a la xarxa, amb les limitacions establertes en aquest reglament.
c.- Autoritzar les escomeses i els abocaments d'aigües residuals i pluvials segons les disposicions d'aquest reglament i els seus annexos.
d.- Redactar projectes, formular propostes, elaborar i presentar informes tècnics sobre la idoneïtat i la recepció de les instal·lacions, la suficiència i la capacitat de les xarxes així com sobre qualsevol altre aspecte que estimi adient per al bon funcionament dels serveis objecte de la present regulació.
e.- Emetre informe sobre la capacitat de les xarxes d'abastament i de sanejament i depuració. A tal efecte haurà de comptar amb un Pla director del servei de sanejament d'aigües residuals aprovat per l'òrgan competent.
Article 6. Obligacions de l'Ajuntament
L'Ajuntament està subjecte, excepte pel que fa a les obligacions que siguin objecte d'una regulació especial en aquest reglament i en la resta de normativa aplicable, al compliment de les obligacions següents:
a.- Prestar el servei de clavegueram d'aigües residuals a tots els immobles en sòl urbà en els termes establerts en aquest reglament i en les condicions tècniques i econòmiques recollides en les disposicions legals aplicables.
b.- Planificar, projectar, executar, conservar i explotar, amb els recursos disponibles, les obres i instal·lacions necessàries per recollir, conduir i depurar les aigües residuals, i les pluvials quan escaigui, de forma que es puguin abocar als medis receptors o bé es puguin reutilitzar, complint la normativa.
c.- Tenir en bon estat de funcionament les instal·lacions que permetin l'evacuació de les aigües residuals i pluvials dels immobles.
d.- Elaborar o informar prèviament a la seva aprovació, sempre que la normativa reguladora ho permeti, els projectes de sanejament d'aigües residuals i pluvials inclosos en els instruments de planejament o d'execució, pel que fa a la idoneïtat tècnica de l'execució de les obres de la xarxa, en el supòsit que no hagin estat executades per l'Ajuntament.
e.- Disposar d'un Pla director de sanejament d'aigües residuals aprovats per l'òrgan competent.
f.- Redactar projectes, formular propostes, elaborar i presentar informes tècnics sobre la idoneïtat i la recepció de les instal·lacions, la suficiència i la capacitat de les xarxes, així com sobre qualsevol altre aspecte que sigui requerit per l'Ajuntament.
g.- Mantenir la disponibilitat i regularitat del servei, sense més excepcions que les previstes legalment.
h.- Tenir cura de la conservació, manteniment i explotació de totes les obres i instal·lacions destinades a la prestació dels serveis de sanejament d'aigües residuals i pluvials fins a la seva connexió amb les instal·lacions interiors.
i.- Mantenir un servei permanent de recepció d'avisos i atendre correctament qualsevol consulta, reclamació o suggeriment formulats per les persones abonades o usuàries, així com col·laborar amb la persona abonada en la resolució de les situacions que el servei pugui plantejar en els termes establerts en el present reglament.
j.- Identificar-se degudament davant les persones abonades per realitzar qualsevol comprovació o inspecció.
k.- Qualsevol altra establerta en el present reglament i demés legislació vigent.
Article 7. Drets de les persones abonades
Les persones abonades del servei gaudiran dels següents drets:
a.- Disposar, en condicions normals, d'un servei permanent, sense perjudici de les interrupcions o suspensions reglamentàriament autoritzades.
b.- Disposar d'una autorització d'abocament, si s'escau, subjecte a les garanties previstes en aquest reglament i altres normes d'aplicació.
c.- Requerir a l´Ajuntament els aclariments, informacions i assessorament necessaris per adequar les instal·lacions particulars.
d.- Formular les consultes i les reclamacions administratives que cregui convenients, d'acord amb el procediment establert en aquest reglament o la normativa que correspongui.
e.- El personal autoritzat per l´Ajuntament o per l'entitat prestadora del servei hauran de de mostrar la seva corresponent acreditació per a la revisió de les instal·lacions.
f.- Els altres que es puguin derivar d'aquest reglament i de la legislació vigent.
Article 8. Obligacions de les persones abonades
Les persones abonades estan subjectes a les següents obligacions:
a.- Complir les condicions i obligacions contingudes en aquest reglament i en la normativa vigent, així com respectar les obligacions, limitacions i prioritats que aquest reglament o l´Ajuntament estableixi en l'ús del sistema de sanejament i evitar les conductes que puguin generar perjudicis per a la salut de les persones, el medi ambient o les instal·lacions dels serveis.
b.- Utilitzar les xarxes de clavegueram en la forma i per als usos establerts i, si s'escau, amb les condicions establertes a l'autorització d'abocament.
c.- Posar en coneixement de l´Ajuntament o de l'entitat prestadora del servei qualsevol avaria o modificació en les seves instal·lacions interiors que pugui afectar la xarxa general de sanejament o qualsevol dels elements que formen part de la prestació del servei.
d.- Respectar les instal·lacions que integren la infraestructura de serveis, quedant prohibida qualsevol manipulació o l'alteració per part de personal no autoritzat.
e.- Dur a terme el manteniment i reparar les avaries que es puguin produir en les instal·lacions que estan sota la seva responsabilitat.
f.- Tenir correctament dimensionades i construïdes les seves instal·lacions i mantenir-les en perfecte estat de manera que no obstrueixin les xarxes de clavegueram.
g.- Tenir localitzat en tot moment el punt d'unió entre l'escomesa interna i l'externa, en cas que no hi hagi arqueta de connexió.
h.- Complir les condicions de l'autorització d´abocament, en el cas d'estar obligada a disposar d'aquesta autorització.
i.- Acreditar davant l´Ajuntament la correcta retirada dels residus l´evacuació dels quals no estigui permesa a la xarxa municipal.
j.- Comunicar a l´Ajuntament obstruccions a les xarxes que produeixin vessaments, males olors o qualsevol tipus de molèsties als veïns, a altres persones o béns.
k.- Permetre la inspecció i revisió de les instal·lacions interiors al personal autoritzat per l'Ajuntament i que exhibeixi la identificació pertinent, en les condicions d'aquest reglament.
l.- Qualsevol altra establerta en aquest reglament i demés legislació vigent.
TÍTOL SEGON CONNEXIÓ AL SERVEI DE SANEJAMENT
CAPÍTOL I CONDICIONS DE L'ÚS DEL CLAVEGUERAM
Article 9. Ús obligatori de la xarxa pública de clavegueram
1.- En tant que servei de recepció obligatòria en sòl urbà, quan hi hagi xarxa pública de sanejament, s'hauran d'evacuar, obligatòriament, les aigües residuals per mitjà d'aquesta xarxa.
2.- Si la xarxa pública de sanejament està a menys de 100 metres de l'edificació i és factible la seva connexió per vials d'ús públic, serà obligatori fer la connexió. El cost serà assumit per la persona propietària de l'edificació.
3.- Els immobles situats en sòl rústic hauran de disposar d'algun dels sistemes següents:
a.- Sistema autònom de tractament de les aigües residuals que produeixin.
b.- Dipòsit estanc de buidatge periòdic.
c.- Un sistema de depuració natural.
Aquests sistemes han de complir les condicions especificades a l'article 70 de la normativa del Pla Hidrològic de les Illes Balears, aprovat per Reial Decret 49/2023, de 24 de gener, o normativa que la substitueixi.
Les persones titulars d'aquests immobles han de presentar la documentació prevista a l'esmentat article davant la Direcció General de Recursos Hídrics, del Govern de les Illes Balears.
Article 10. Execució i finançament de noves xarxes de sanejament
1.- En les noves actuacions urbanístiques i a l'efecte del que preveu la legislació en matèria d'urbanisme, la nova xarxa de sanejament o l'ampliació o modificació de la xarxa existent ha de ser pagada i, si escau, executada, per les persones propietàries o promotores urbanístiques del sòl o de l'edificació. Una vegada executades o rebudes les obres d'urbanització per l'Ajuntament, les noves instal·lacions seran adscrites gratuïtament al servei municipal.
2.- Així mateix les persones propietàries o promotores de les noves actuacions urbanístiques també han de pagar l'execució de les infraestructures de connexió amb el sistema de sanejament, així com les obres d'ampliació o reforç que siguin necessàries com a conseqüència de la magnitud de l'actuació urbanística.
Article 11. Règim de l'ús del servei de clavegueram d'aigües residuals i pluvials
1.- L'obligatorietat d'utilitzar la xarxa pública de clavegueram a sòl urbà no eximeix els les persones propietàries o titulars dels immobles de sol·licitar la connexió i, si s'escau, d'obtenir l'autorització d'abocament.
2.- Tenint en compte que totes les xarxes municipals són separatives, tots els immobles hauran de disposar de xarxes d'evacuació completament separades d'aigües residuals i pluvials. Està prohibida la connexió de qualsevol conducte d'aigües residuals a la xarxa de pluvials així com qualsevol conducte de pluvials a la xarxa de residuals.
3.- En el cas de que a la via pública hi hagi xarxes de clavegueram d'aigües residuals i d'aigües pluvials, cada immoble haurà de tenir dues escomeses independents, abocant cada una a la seva respectiva xarxa.
4.- En el cas de que a la via pública no hi hagi xarxa de pluvials, només hi hagi xarxa d'aigües residuals, queda prohibida la connexió d'escomeses d'aigües pluvials a aquesta xarxa. Les aigües de pluja podran abocar-se a la via pública a ser possible per davall de la vorera.
5.- A instal·lacions industrials s'ha de disposar de recollida separada d'aigües pluvials netes de teulades i les potencialment hidrocarburades. Aquestes s´hauran de tractar prèviament al seu abocament a xarxa.
Article 12. Regularitat en la prestació del servei
El servei de sanejament d'aigües residuals, dins els paràmetres establerts per la normativa reguladora en matèria d'abocaments, s'ha de prestar de forma permanent a totes les persones abonades i no es pot interrompre o suspendre si no és per alguna de les causes previstes en aquest reglament.
Article 13. Interrupcions o suspensions en la prestació del servei
1.- L´Ajuntament o, en cas de gestió indirecta l'entitat prestadora del servei, prèvia autorització de l´Ajuntament, pot suspendre temporalment el servei quan sigui imprescindible per mantenir, reparar o millorar les instal·lacions al seu càrrec.
En els talls previsibles i programats, l´Ajuntament o l'entitat prestadora del servei ha d'avisar a les persones abonades afectades amb una antelació mínima de quaranta vuit hores a través de qualsevol mitjà que garanteixi que es rep la informació. A més, i si el tall afecta un nombre important de persones, l'avís ha de fer-se, també, a través d'un dels mitjans de comunicació de major difusió a la localitat. En ambdós casos, s'ha d'informar de la durada prevista de la suspensió temporal.
2.- L´Ajuntament o, en cas de gestió indirecta, l'entitat prestadora del servei, prèvia autorització de l´Ajuntament, amb caràcter excepcional i de manera provisional, pot suspendre de manera immediata el servei a les persones abonades en casos en què es detectin avaries que comportin risc de contaminació i puguin afectar de manera greu la salut pública de la població, elements de l'immoble o de la via pública.
En dites situacions, en el seu cas, l'entitat prestadora del servei ha de comunicar de manera immediata aquesta incidència a l'Ajuntament i aportar les proves que justifiquin l'adopció d'aquesta mesura excepcional; de manera simultània i, a més de les comunicacions que legalment hagi de fer, ho ha de comunicar a les persones abonades i/o usuàries implicades amb indicació de les causes que ho justifiquin. L'Ajuntament autoritzarà la continuació o no d'aquesta mesura provisional.
3.- En cas de gestió indirecta del servei, l'entitat prestadora ha d'informar a l'Ajuntament de la proposta d'actuació en casos en què detecti alguna connexió o abocament no autoritzat o qualsevol altre afectació al sistema de sanejament.
4.- També és procedirà al tall immediat quan així ho disposi qualsevol Administració competent per raons d'interès o d´ordre públic, seguretat o salut públiques o qualsevol altra que estimi procedent. L'Ajuntament comunicarà aquest fet a les persones abonades i/o usuàries afectades.
Article 14. Avaries en instal·lacions
La propietat d'un immoble, o la persona titular de la seva activitat, serà responsable de les avaries que es produeixin en la instal·lació interior general, abans de l'escomesa externa, i tindrà l'obligació d'advertir-ne a l´Ajuntament o a l'entitat prestadora del servei en el moment que conegui l'avaria. L'Ajuntament podrà reclamar a les persones propietàries o abonades l'import de les despeses corresponents a la reparació dels danys causats, o de les actuacions necessàries a la xarxa pública a causa de l'avaria i, si fos el cas, les despeses corresponents a la suspensió i restabliment del servei.
CAPÍTOL II CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS INTERIORS
Article 15. Disseny i construcció de les instal·lacions interiors
1.- Les instal·lacions interiors seran executades per personal qualificat, per compte i a càrrec de la propietat.
2.- Les aigües residuals i pluvials han de discórrer per conduccions completament separades. Es tindrà en compte allò previst a l'article 11.
3.- Les instal·lacions han d'ajustar-se a tot allò disposat a la normativa vigent en matèria d'edificacions i construccions, especialment el Codi Tècnic de l'Edificació (CTE). D'una manera especial s'assegurarà la ventilació aèria i l'aïllament sifònic de les baixants sense comptar amb l'efecte sifó que, eventualment, es pugui produir a alguns pous de bloqueig.
4.- No hi ha d'haver trituradors de fems o escombraries, i si n'hi ha està prohibit l'abocament de fems o escombraries a les xarxes encara que estiguin triturats.
5.- En els casos que hi hagi l'obligació d'instal·lar separadors de greixos, només les aigües afectades per greixos han de passar per aquests separadors sempre que sigui possible.
6.- Les instal·lacions s'han de dissenyar i construir tenint en compte el cas que es pugui produir momentàniament l'entrada en càrrega de la xarxa de clavegueram exterior més propera a l'escomesa i/o alternativament s'haurà d'instal·lar algun element que impedeixi el retrocés no desitjat d'aigua residual.
7.- En cas que la cota no permeti l'abocament directe per gravetat a un col·lector, la propietat instal·larà al seu càrrec un grup d'elevació d'aigües residuals dintre de la seva finca, amb la corresponent vàlvula o sistema antiretorn, i dissenyat i dimensionat d'acord amb el CTE.
8.- En cap cas es podrà exigir a l´Ajuntament o a l'entitat prestadora del servei cap responsabilitat pel fet que mitjançant el clavegueró de desguàs puguin introduir-se aigües procedents de la xarxa de clavegueram pública en una finca particular.
Article 16. Propietat i manteniment de les instal·lacions interiors
1.- La instal·lació interior serà sempre de propietat particular.
2.- La conservació, manteniment i reparació de les xarxes interiors serà sempre a càrrec de la propietat, no sent necessària l´autorització de l´Ajuntament.
CAPÍTOL III SOL·LICITUD I CONCESSIÓ D'ESCOMESA EXTERNA
Article 17. Sol·licitud de les escomeses externes
1.- S´entén com permís d'escomesa externa l´autorització que dona l'Ajuntament per a la realització d'obres de connexió a la xarxa municipal de clavegueram. Les escomeses són les conduccions independents d'aigües residuals i aigües pluvials que uneixen les xarxes interiors d'un edifici o immoble amb les xarxes públiques municipals. Pel que fa a les aigües residuals l'escomesa externa discorre des del pou de bloqueig fins a la connexió amb la xarxa general de clavegueram.
2.- Estan obligats a disposar de connexió cada un dels immobles que, física o jurídicament, constitueixin una unitat independent d'edificació amb accés, directe o indirecte, a través dels elements comuns, a la via pública.
3.- A efectes d'aplicació d'aquest reglament, es considera unitat independent d'edificació el conjunt d'habitatges i/o locals amb un o més portals comuns d'entrada o una o més escales, i els edificis comercials i industrials la construcció dels quals ha estat executada sota una mateixa llicència urbanística d'obres.
4.- No obstant això, quan a judici de l'Ajuntament existeixi una causa justificada, la titularitat de l'ús d'un local comercial d'un edifici pot contractar connexions independents a càrrec seu. Queda prohibit que els immobles no comptabilitzats en una unitat independent d'edificació disposin de la connexió establerta per a aquesta edificació, sense una autorització expressa i motivada de l´Ajuntament, encara que pertanyin al mateix propietari o propietària.
5.- Quan una comunitat de propietaris i propietàries, constituïda en règim de propietat horitzontal o no, tingui un espai amb serveis comuns, l'Ajuntament pot obligar a realitzar una connexió independent per a aquests serveis.
Article 18. Condicions per a obtenir permís de connexió
L'Ajuntament autoritzarà, com a norma general, les connexions a les xarxes de clavegueram en aquells solars i/o immobles que compleixin les condicions següents:
a.- Que l'afluent previst reuneixi les condicions fisicoquímiques que es demanen a aquest reglament.
b.- Que disposi d'instal·lacions interiors adequades a les normes d'aquest reglament, a la normativa vigent i a les prescripcions de l´Ajuntament o de l'entitat prestadora del servei.
c.- En particular, els establiments hotelers, de restauració i de preparació de plats, així com tots els industrials o els relacionats a l'Annex I, han de disposar de les instal·lacions de pretractament necessàries per tal que els seus abocaments a la xarxa s'ajustin als límits permesos en aquest reglament. A l'Annex I es relacionen alguns tipus de pretractaments, a títol orientatiu.
d.- Que es trobi en zona urbanitzada, amb xarxa de clavegueram en servei (localitzada en front de l'immoble o a menys de 100 metres) i que la connexió a realitzar pugui ser assumida per la xarxa existent o bé per la xarxa prevista en l'actuació urbanística de la zona.
e.- A més, que disposi de les autoritzacions oportunes de connexió a la xarxa de clavegueram.
Article 19. Modificacions de les condicions de connexió
1.- Les modificacions en les condicions d'utilització d'una connexió originades a conseqüència de trasllats de les escomeses o instal·lacions interiors, variacions importants de cabals, canvis d'ús o rehabilitacions d'immobles, tenen la consideració de noves connexions i, en conseqüència, són d'aplicació les disposicions d'aquest capítol, fins i tot les relatives als drets de connexió.
2.- En els casos en què una finca ampliï les seves unitats urbanes, respecte les donades d'alta inicialment, ha d'abonar la diferència corresponent de drets de servei i, a judici de l´Ajuntament, els corresponents drets de connexió.
3.- A més de les llicències i permisos que es requereixin, les persones propietàries o titulars d'activitats han de sol·licitar autorització a l'Ajuntament per a:
a.- Modificar la disposició o característiques de les instal·lacions interiors o realitzar actuacions que impliquin un augment en els cabals abocats o una modificació en el nombre dels receptors/es.
b.- Efectuar operacions de manteniment o reposició que impliquin indirectament qualsevol modificació en les seves instal·lacions interiors d'un abast similar a l'indicat en el paràgraf anterior.
Formulada la sol·licitud, l'Ajuntament disposarà d'un termini no superior a trenta dies hàbils per autoritzar o denegar motivadament les modificacions sol·licitades.
Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s'entén denegada la modificació sol·licitada.
Article 20. Tramitació de la sol·licitud d'escomesa externa
1.- Amb la sol·licitud d'escomesa externa cal presentar la documentació següent:
a.- Acreditació i còpia del NIF de la persona física o jurídica sol·licitant i, si s'escau, del seu o de la seva representant.
b.- Identificació de l'emplaçament de l'immoble.
c.- Còpia de la llicència d'obres.
d.- Dades tècniques relatives a l'aigua residual a evacuar (tipus d'aigua, cabal mitjà, cabal màxim, o habitants potencials de l'immoble, locals, etc.).
e.- Identificació del punt o punts d'evacuació de les aigües residuals i pluvials a fi que l'Ajuntament o l´entitat prestadora del servei estableixi els punts de connexió i les característiques definitives de les escomeses.
f.- Autorització d'abocament o sol·licitud d'autorització, en cas de ser necessària.
g.- Instal·lacions de pretractament, quan aquestes siguin necessàries.
h.- Quan l'escomesa o xarxa general hagi de passar per propietat de terceres persones, cal aportar la corresponent servitud de pas inscrita en el Registre de la Propietat o bé l'escriptura de l'adquisició de la franja de terreny afectat.
i.- Qualsevol altra que li sigui requerida sempre i quan estigui relacionada amb l'objecte de la petició.
2.- L'Ajuntament avaluarà la petició i, si observa alguna deficiència, ho comunicarà en el termini de quinze dies hàbils tot indicant a la persona peticionària les deficiències detectades i concedint deu dies hàbils per a la seva esmena. Transcorregut el referit termini sense que s'hagi procedit a l´esmena de les deficiències detectades, s'entendrà que la persona peticionària ha desistit de la seva petició i s'arxivarà la sol·licitud.
3.- En funció de les dades que aporti la persona sol·licitant, de les característiques de l'immoble i de l'estat de les xarxes, en el termini de trenta dies hàbils a comptar des del dia següent a la data de presentació de la sol·licitud o des de la data del lliurament per part de la persona peticionària de la documentació requerida, l´Ajuntament resoldrà motivadament la petició concedint o denegant l'escomesa o escomeses sol·licitades. Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s'entendrà desestimada la petició.
4.- La resolució denegatòria haurà d'explicar els motius o les causes de denegació i es notificarà per escrit a la persona peticionària, tot indicant que disposa d'un termini de quinze dies hàbils per presentar les al·legacions que consideri oportunes respecte als punts de disconformitat.
5.- En cas d'acceptació, l'Ajuntament ho comunicarà a la persona peticionària, per escrit o per qualsevol mitjà amb el qual quedi constància, indicant les circumstàncies a les quals ha d'ajustar-se l'escomesa o escomeses, així com les condicions de la seva contractació i execució, inclosos els drets econòmics corresponents.
Article 21. Construcció de les escomeses
1.- La construcció de les escomeses, tant internes com externes, l'hauran de fer o encarregar les persones propietàries dels immobles, al seu càrrec.
2.- En el cas, habitual, que sigui necessària l'obertura de rases en via pública, s'haurà d'obtenir prèviament la corresponent llicència urbanística.
3.- La construcció se subjectarà a les condicions del permís i de la llicència atorgades i a les millors pràctiques constructives.
4.- La persona propietària i el seu/la seva representant haurà d'informar l'Ajuntament de la data d'inici de la construcció de les escomeses externes i de la seva data de finalització amb almenys 48 hores d'antelació en ambdós casos.
5.- La persona propietària de l'immoble serà responsable de qualsevol defecte que aparegui a les escomeses o a la via pública com a conseqüència d'una construcció deficient.
Article 22. Manteniment de les escomeses externes
El manteniment, els desembussos i les reparacions de les escomeses externes seran a càrrec de l'Ajuntament o de l´entitat prestadora del servei, sense perjudici d'allò previst a l'apartat 5 de l'article 21, i amb l'excepció de les escomeses d'aigua residual que no disposin de pou de bloqueig a la línia de façana. En aquest cas, les despeses de manteniment, reparació i desembussos de l'escomesa aniran a càrrec de la propietat de l'immoble.
El pou de bloqueig és d'obligada construcció, raó per la qual l'Ajuntament podrà requerir la seva construcció o executar-la subsidiàriament a càrrec de la propietat de l'immoble, sense perjudici de les sancions que se´n puguin derivar.
CAPÍTOL IV AUTORITZACIÓ D´ABOCAMENT A LA XARXA DE SANEJAMENT
Article 23. Classificació dels abocaments d'aigües residuals
A l'efecte del present reglament, els abocaments d'aigües residuals es classifiquen en els tipus següents:
a.- Abocaments a xarxa procedents d'un ús domèstic de l'aigua: Es consideren així els procedents d'habitatges que consisteixen fonamentalment en l'aigua sobrant procedent de la higiene personal, excretes humanes, neteja de l'habitatge, rentat de robes i estris, preparació d'aliments, i similars.
b.- Abocaments a xarxa procedents d'usos no domèstics:
b1.- D'aigües residuals assimilables a domèstiques: Són les aigües residuals procedents d'instal·lacions comercials, oficines, institucions, centres públics i hostaleria que per les seves característiques són assimilables a les aigües procedents d'usos domèstics.
b2.- D'aigües residuals industrials o no assimilables a domèstiques: Són les aigües usades procedents d'establiments industrials, comercials o d'altre tipus, generalment generades en processos de fabricació o manipulació, que tenen característiques diferents a les domèstiques.
b3.- D'aigües procedents de bombaments d'aigua freàtica o subterrània.
c.- Abocaments d'aigües residuals mitjançant vehicles o camions cisterna: Són aigües residuals o fangs procedents del buidatge de fosses sèptiques sanitàries, d'inodors portàtils, de neteja de sistemes de sanejament, així com de les activitats no connectades a la xarxa que, per situacions excepcionals justificades i programades, hagin d'abocar mitjançant vehicles cisterna. Aquests abocaments s'han de fer directament a l'estació depuradora, estant prohibit fer abocaments d'aquest tipus a la xarxa de clavegueram.
Article 24. Concepte i obligació d'autorització d'abocament
1.- S'entén com autorització d'abocament aquell permís que dona l'Ajuntament a una persona propietària d'un immoble o titular d'una activitat per fer abocaments d'aigües residuals, o d'aigües netes procedents del nivell freàtic, a les xarxes de clavegueram, o bé per fer abocaments d'aigües residuals mitjançant vehicles cisterna directament a l'estació depuradora, complint en qualsevol cas unes condicions determinades.
2.- Estan obligades a sol·licitar autorització d'abocament les persones propietàries d'immobles o titulars d'activitats que generin abocaments dels tipus “b2”, “b3” i “c”, definits a l'article anterior (abocaments no domèstics ni assimilables a domèstics).
3.- Es prohibeix fer abocaments dels tipus “b2”, “b3” i “c” a les xarxes o a l'estació depuradora si no es disposa de la preceptiva autorització d'abocament, independentment de disposar de permís de connexió d'escomesa.
Article 25. Tramitació d'autorització d'abocament a la xarxa de clavegueram
1.- Les persones propietàries o titulars d'activitats obligades a sol·licitar l'autorització d'abocament hauran d'aportar amb la sol·licitud la documentació següent:
a.- Acreditació i còpia del NIF de la persona física o jurídica sol·licitant i, si s'escau, del seu o de la seva representant.
b.- Memòria descriptiva de l'origen de l'aigua, processos als quals s'utilitza, grau de reutilització de l'aigua a la pròpia instal·lació, caracterització quantitativa i qualitativa de l'aigua residual, tractaments als quals es sotmet prèviament a l'abocament, i caracterització quantitativa i qualitativa de l'aigua residual pretractada que es sol·licita abocar.
c.- Plànol d'ubicació de l'establiment on es genera l'abocament a escala 1:2000 o 1:5000.
d.- Plànols i/o projectes de la xarxa interior a escala 1:100 o menor, sempre que s'apreciïn adequadament les instal·lacions, l'arqueta de mostreig, i el punt d'abocament.
e.- Justificant de la sol·licitud de llicència municipal d'activitat o justificant de la concessió de l'esmentada llicència.
f.- Còpia del contracte amb gestor autoritzat de retirada dels residus perillosos i altres que no estiguin permesos de ser evacuats a la xarxa municipal.
g.- Qualsevol altre document que en un moment donat pugui considerar-se necessari o oportú per part de l'Ajuntament.
2.- Una vegada rebuda la sol·licitud, els serveis tècnics municipals comprovaran si la documentació presentada s'ajusta als requisits del reglament; en cas contrari, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni o completi la documentació, donant per entès que si no ho fa en temps, s'entendrà per desistida la seva sol·licitud.
3.- En el termini de 30 dies a comptar des de l´endemà de la data de disposició efectiva de la informació completa els serveis tècnics municipals emetran un informe sobre l'abocament. Si de l'informe es desprèn la improcedència de l'abocament, l'Ajuntament denegarà l'autorització dictant una resolució motivada, prèvia audiència a la persona interessada, o bé li requerirà que introdueixi les correccions oportunes en el termini de 30 dies. Transcorregut aquest temps sense que la persona interessada hagi introduït les correccions pertinents, l'Ajuntament denegarà l'autorització.
Article 26. Resolució de l'autorització d'abocament a la xarxa de clavegueram
1.- L'Ajuntament dictarà resolució expressa sobre les sol·licituds d'autorització d'abocament en el termini de tres mesos com a màxim a comptar des de l'inici del procediment.
2.- L´Ajuntament podrà incloure en l'autorització d'abocament les condicions següents:
a.- Valors màxims i mitjans permesos en la concentració de contaminants i característiques de les aigües residuals.
b.- Limitació sobre el cabal i l'horari d'abocament.
c.- Exigència d'instal·lacions de pretractament, mostreig i mesurament, en cas necessari. A l'Annex I s'enumeren, de forma orientativa, alguns pretractaments que es poden exigir.
d.- Exigència de realització i presentació d'analítiques de l'aigua residual, indicant la seva periodicitat.
e.-Exigència d'acreditació i informació anual a l'Ajuntament de la correcta retirada dels residus amb un gestor autoritzat, l'evacuació dels quals no estigui permesa a la xarxa municipal.
f.-Exigències respecte al manteniment i registre de les instal·lacions interiors, així com programa de compliment.
g.-Condicions complementàries que assegurin el compliment d'aquest reglament.
3.- Cada autorització d'abocament quedarà adscrita a les finalitats i usos per als quals s'ha concedit, quedant prohibit donar-li un abast o dedicar-la a altres finalitats diferents a les que hagin estat objecte de l'autorització. En cas d'usos o finalitats diferents serà preceptiu sol·licitar una nova autorització.
Article 27. Abocaments procedents d'aigües subterrànies
1.- No es permet cap extracció d'aigües subterrànies o freàtiques sense autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics o òrgan competent del Govern de les Illes Balears.
2.- En qualsevol cas, l'abocament d'aigües d'aquesta procedència a les xarxes estarà subjecte a autorització per part de l'Ajuntament, tret de les aigües procedents del subministrament públic municipal. Disposar d'autorització és obligatori, tant si l'abocament procedeix només del bombament particular d'aigües freàtiques com si procedeix d'una mescla d'aquestes aigües amb aigües de subministrament públic.
3.- Aquesta autorització es tramitarà i resoldrà d'acord amb allò previst als articles 25 i 26.
4.- Als nuclis urbans costaners i a les zones on les aigües subterrànies estiguin salinitzades (conductivitat superior a 3 mS/cm) no es permetrà l'abocament d'aigües d'aquesta procedència ni a la xarxa d'aigües residuals ni a la d'aigües pluvials, tret que es compleixin les condicions següents, que caldrà acreditar mitjançant la documentació adjunta a la sol·licitud:
a.- Un informe tècnic ha de determinar que el bombament d'aigua freàtica és necessari i no és viable eliminar-ho.
b.- L'abocament ha de ser únicament del bombament d'aigua freàtica i ha de disposar d'una arqueta prèvia al col·lector per a presa de mostres i inspeccions.
c.- Només s'autoritzarà l'abocament d'aquesta aigua si es fa a un col·lector d'aigües pluvials que desguassi a un SUDS (sistema urbà de drenatge sostenible) o pou o zona d'infiltració.
d.- L'aigua a abocar ha d'estar exempta de qualsevol contaminació afegida, és a dir, ha de tenir les mateixes característiques fisicoquímiques i microbiològiques que l'aigua de l'aqüífer al qual s'ha d'infiltrar.
e.- La persona propietària o titular de l'activitat haurà de lliurar a l'Ajuntament una analítica anual de l'aigua, realitzada per un laboratori homologat, que sigui suficient per comprovar la no contaminació d'aquesta aigua per damunt dels valors de l'aqüífer.
Article 28. Revisió de l'autorització d'abocament
1.- La persona titular de l'autorització d'abocament té l'obligació de comunicar a l'Ajuntament qualsevol circumstància que impliqui una variació de les característiques quantitatives i/o qualitatives de l'abocament.
2.- Es revisarà l'autorització quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
3.- En el marc de la legalitat vigent, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència a la persona interessada, l'Ajuntament acordarà la modificació del condicionat de l'autorització o bé la denegació de l'autorització sota les noves circumstàncies, si aquestes no són admissibles.
Article 29. Abocament mitjançant vehicles cisterna
1.- L'estació depuradora d'aigües residuals de Sant Llorenç des Cardassar disposa d'una zona de descàrrega de vehicles cisterna, destinada als abocaments d'aigües residuals mitjançant aquests vehicles.
2.- Al municipi de Sant Llorenç des Cardassar només es podran abocar aigües residuals mitjançant vehicles cisterna a la instal·lació específica existent a l'EDAR, ubicada a sa Coma. Aquestes aigües residuals podran ser les procedents del buidat de fosses sèptiques sanitàries, d'inodors portàtils, de neteja de sistemes de sanejament, així com de les activitats no connectades a la xarxa que, per situacions excepcionals justificades i programades, hagin d'abocar mitjançant vehicles cisterna, sempre que es respectin les prohibicions de l'article 30 d'aquest reglament.
3.- Es prohibeix l'abocament de residus procedents d'altres estacions depuradores d'aigües residuals, ja que aquests residus s'hauran de transportar per l'entitat o empresa gestora de la depuradora a les instal·lacions assenyalades a la normativa insular.
4.- En el cas de residus procedents d'altres municipis la persona o entitat sol·licitant de l'abocament haurà d'indicar els motius pels quals vol descarregar-los a l'EDAR de Sant Llorenç des Cardassar en lloc d'utilitzar la depuradora del municipi corresponent a l'origen dels residus. L'Ajuntament podrà denegar aquestes descàrregues si considera que la justificació no és raonable des del punt de vista del bé comú o si s'incompleix qualsevol normativa.
5.- Per a la realització d'abocaments mitjançant vehicles cisterna serà necessari que, sense perjudici dels permisos exigibles de conformitat amb la legislació sectorial aplicable, la persona titular del vehicle cisterna obtingui la corresponent autorització atorgada per l'Ajuntament.
6.- L'autorització d'abocament estarà condicionada al compliment d'uns requisits mínims de les característiques de les aigües residuals, encaminades en tot cas a la no pertorbació dels sistemes de depuració de les aigües residuals i al compliment dels requisits de qualitat de l'aigua depurada exigibles en cada moment, comptant amb el vistiplau del/de la cap d'explotació de l'EDAR.
7.- L'autorització d'abocament s'ha de sol·licitar a l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i va lligada al pagament d'una taxa aprovada per l'Ajuntament. Per obtenir aquesta autorització es seguirà el procediment descrit a l'Annex II. La sol·licitud es farà d'acord amb el model detallat a l'Annex III.
8.- Sense perjudici del que es disposa a l'article 28 d'aquest reglament, en el marc de la legalitat vigent, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència a la persona interessada, l'Ajuntament podrà revocar l'autorització d'abocament mitjançant vehicles cisterna per resolució motivada, sense que generi cap dret d'indemnització, en els supòsits següents:
a.- per incompliment de les condicions establertes en aquest reglament o de les fixades en l'autorització
b.- per incompliment dels requeriments efectuats per a l'adequació de l'abocament a les condicions establertes que es defineixen en cada moment a l'autorització.
CAPÍTOL V PROHIBICIONS I LIMITACIONS
Article 30. Abocaments prohibits
No es poden efectuar abocaments, de forma directa o indirecta, a la xarxa municipal de clavegueram, de composts, matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós, que per la seva quantitat i/o característiques físiques, químiques o biològiques, puguin causar, per si sols o per interacció amb uns altres, un risc per a la salut i la higiene públiques o per al medi ambient, o per al manteniment i funcionalitat de la pròpia xarxa, o per al procés de depuració.
Sense perjudici de l'anterior, queda prohibit abocar, de forma directa o indirecta, a la xarxa de clavegueram les substàncies i els materials relacionats a continuació:
1.- Substàncies explosives: S'entenen com a tals aquells sòlids, líquids, gasos o vapors, que per raó de la seva naturalesa o quantitat siguin o puguin ser suficients, per sí mateixos o per presència d'altres substancies, de provocar ignició o explosions.
Les mesures successives preses amb un explosímetre en el punt de descàrrega de l'abocament a la xarxa de sanejament no han de tenir en cap moment valors superiors al 5% del límit inferior d'explosibilitat, i les mesures preses de manera aïllada no han de superar aquest límit en un 10 %.
Es prohibeixen expressament:
2.- Salmorres derivades dels processos de dessalinització.
3.- Residus sòlids o viscosos: Són aquells residus que provoquen o poden provocar obstruccions o sediments en el flux del sistema integral de sanejament o que poden interferir en el transport de les aigües residuals i obstaculitzar els treballs de conservació, manteniment i neteja de les xarxes de sanejament o constitueixin pertorbacions en l'adequat funcionament dels processos i operacions de l'estació depuradora.
Les esmentades substàncies prohibides, en qualsevol de les seves dimensions, inclouen: greixos, budells, teixits animals, fems, ossos, cabells, pells, carnasses, entranyes, sang, plomes, cendres, escòries, arenes, calç, morters, residus de formigons i lletades de ciment o aglomerants hidràulics, fragments de pedres, marbre, metalls, vidre, palla, encenalls, retallades de gespa, draps, grans, llúpol, rebutjos de paper, fustes, plàstic, pals d'orella, tovalloletes higièniques, així com residus i productes enquitranats procedents d'operacions de refinament i destil·lació, residus asfàltics i de processos de combustions, olis lubricants i similars, minerals o sintètics, incloent aigua-oli, emulsions, agents escumants i en general tots aquells sòlids de qualsevol procedència amb mida superior a 1,5 cm en qualsevol de les seves tres dimensions. En aquest sentit es prohibeix la instal·lació de trituradores domèstiques o industrials per evitar la incorporació d'aquests residus a la xarxa de sanejament.
També es prohibeix l'abocament de líquids que, complint amb la limitació de temperatura, poguessin adquirir consistència pastosa o sòlida a l'interior de la xarxa de sanejament.
Es prohibeix així mateix l'abocament de líquids que continguin productes susceptibles de precipitar o dipositar a la xarxa de sanejament, o de reaccionar amb les aigües d'aquesta, produint substàncies compreses en qualsevol apartat d'aquest article.
4.- Matèries acolorides i colorants: Tints, vernissos, laques, pintures, pigments, i altres productes afins que, incorporats a les aigües residuals, les acoloreixen de tal manera que no poden eliminar-se amb cap dels processos de tractament usuals que es fan servir a les depuradores d'aigües residuals.
Es podrà admetre la seva evacuació si es demostra la seva desaparició en el tractament convencional de la depuradora o es justifica degudament la seva degradabilitat.
5.- Residus corrosius: Són aquells sòlids, líquids o gasosos o vapors que provoquen corrosions al sistema, tant als equips com a les instal·lacions, sent capaços de reduir considerablement la vida útil, provocant així importants avaries. S'inclouen els següents: àcid clorhídric, nítric, sulfúric, carbònic, fòrmic, acètic, làctic i butíric, lleixius de sosa o potassa, hidròxid amònic, carbonat sòdic, aigües de molt baixa salinitat i gasos com el sulfur d'hidrogen, clor, fluorur d'hidrogen, diòxid de carboni, diòxid de sofre, i totes les substàncies que reaccionant amb l'aigua formin solucions corrosives, com els sulfats i els clorurs.
6.- Radioactivitat o matèries radioactives: Substàncies radioactives o isòtops, en qualsevol de les seves formes, de vida mitjana curta i/o concentració tal que puguin provocar danys i/o perill al personal i instal·lacions de sanejament.
7.- Residus que produeixin gasos nocius: Són els que produeixen gasos nocius en l'atmosfera de la xarxa de sanejament en concentracions superiors als límits següents:
8.- Residus tòxics i perillosos: S'entendran com a tals aquells sòlids, líquids o gasosos, industrials o comercials que, per les seves característiques tòxiques o perilloses, requereixin un tractament específic o control periòdic dels seus potencials efectes nocius i, en especial els següents grups de compostos:
9.- Restes sanitàries i fàrmacs que, malgrat no haver estat esmentats de forma expressa anteriorment, puguin produir greus alteracions a les estacions depuradores, fins i tot en petites concentracions, com és el cas dels antibiòtics.
10.- Altres abocaments: Els abocaments que no satisfacin els límits establerts en la legislació d'aplicació.
Article 31. Limitacions generals dels abocaments
1.- No es permeten els abocaments a la xarxa de clavegueram als quals la concentració màxima de qualsevol contaminant superi els límits següents:
PARÀMETRE QUÍMIC |
UNITAT |
LÍMITS PERMESOS |
---|---|---|
pH (interval permissible) |
Unitats de pH |
6 - 9 |
Conductivitat a 25ºC |
µS/cm |
≤ 3.000 |
Temperatura |
ºC |
≤ 40 |
DBO5 |
mg O2/L |
≤ 750 |
DQO |
mg O2/L |
≤ 1.500 |
Sòlids en suspensió |
mg/L |
≤ 750 |
Material sedimentable |
mL/L |
≤ 15 |
Nitrogen amoniacal (NH3, NH4) |
mg N/L |
≤ 75 |
Nitrogen total |
mg N/L |
≤ 100 |
Fòsfor total |
mg P/L |
≤ 30 |
Clorurs (Cl-) |
mg/L |
≤ 1.500 |
Sulfats (SO42-) |
mg/L |
≤ 1.000 |
Sulfurs (S2-) |
mg/L |
≤ 5 |
Sulfits (SO3 ) |
Mg/L |
≤ 2 |
Fluorurs (F-) |
mg/L |
≤ 9 |
Cianurs (CN-) |
mg/L |
≤ 0,2 |
Alumini |
mg/L |
≤ 10 |
Arsènic |
mg/L |
≤ 0,05 |
Bari |
mg/L |
≤ 1 |
Bor |
mg/L |
≤ 2 |
Cadmi |
mg/L |
≤ 0,01 |
Cobalt |
mg/L |
≤ 0,2 |
Coure |
mg/L |
≤ 0,1 |
Crom (III) |
mg/L |
≤ 0,2 |
Crom (VI) |
mg/L |
≤ 0,05 |
Crom total |
mg/L |
≤ 0,25 |
Estany |
mg/L |
≤ 2 |
Ferro |
mg/L |
≤ 10 |
Magnesi |
mg/L |
≤ 10 |
Manganès |
mg/L |
≤ 2 |
Mercuri |
mg/L |
≤ 0,1 |
Níquel |
mg/L |
≤ 0,1 |
Plata |
mg/L |
≤ 0,05 |
Plom |
mg/L |
≤ 0,05 |
Seleni |
mg/L |
≤ 0,01 |
Zinc |
mg/L |
≤ 0,3 |
Fenols |
mg/L |
≤ 2 |
Aldehids |
mg/L |
≤ 2 |
Formaldehids |
mg/L |
≤ 5 |
Olis i greixos |
mg/L |
≤ 150 |
Olis minerals |
mg/L |
≤ 100 |
Detergents biodegradables |
mg/L |
≤ 10 |
Toxicitat |
O.T. (equitox/m3) |
≤ 15 |
Color |
mg/L Pt/Co |
Inapreciable a una dilució 1/40 |
2.- Aquesta norma és compatible amb qualsevol acord especial que es pogués establir entre l´Ajuntament i qualsevol persona abonada quan les circumstàncies que concorrin ho aconsellin.
3.- En cas justificat, l'Ajuntament podrà autoritzar de manera temporal abocaments a la xarxa amb concentracions de contaminants superiors a les indicades.
4.- La persona abonada haurà de sol·licitar autorització temporal per a l'abocament explicant les condicions tècniques de l'abocament a la xarxa, presentarà el pla de control a realitzar, els assaigs de les mostres realitzades i el termini estimat d'abocaments amb cabals estimats. L'Ajuntament podrà acceptar els abocaments amb les condicions sol·licitades i/o amb prescripcions addicionals.
Article 32. Buidatge de piscines
1.- L'aigua sobrant procedent de les piscines i de les seves instal·lacions auxiliars es considera aigua residual. S'ha de conduir a la xarxa de clavegueram sanitari, havent de complir les condicions establertes a aquest reglament.
2.- En el cas d'haver de buidar una piscina de grans dimensions (àrea d'aigua superior a 200 m2), com són les d'infraestructures turístiques o d'alguns complexos urbanístics, tot i que compleixin amb les condicions d'abocament establertes en aquest reglament, serà obligatori comunicar-ho amb una antelació mínima de 24 hores a l'Ajuntament o a l'entitat prestadora del servei per tal de que es puguin adoptar les mesures oportunes.
3.- El buidatge s'haurà de fer de manera controlada per tal que no se sobrepassi la capacitat d'evacuació de la xarxa.
Article 33. Abocaments accidentals i emergències
1.- Totes les persones abonades estan obligades a adoptar les mesures adequades per a evitar els abocaments accidentals que no compleixin l'establert en aquest reglament, així com els vessaments d'aigües residuals als carrers i espais públics.
2.- En cas que es donés alguna situació d'emergència o un risc imminent de produir-se un abocament o vessament inusual i/o l'incompliment d'algun precepte d'aquest reglament, la persona propietària o titular de l'activitat haurà de comunicar de manera immediata l'esmentada circumstància a l'Ajuntament o a l´entitat prestadora del servei, i emprar totes aquelles mesures al seu abast per tal de minimitzar els danys. Tot seguit, l'Ajuntament o l'entitat prestadora del servei emetrà un informe detallat que haurà d'incloure les dades següents:
3.- L'Ajuntament o l´entitat prestadora del servei investigarà les causes que van motivar la situació d'emergència i/o de risc, sense perjudici de les responsabilitats en què hagi pogut incórrer la propietat o la titularitat de l'activitat. Aquesta està obligada a facilitar la investigació i informar de totes les circumstàncies de l'incident.
4.- Els costos o excessos de costos produïts en els espais públics i les instal·lacions de sanejament i depuració, com a conseqüència de l'abocament o vessament accidental, seran abonats per les persones causants, per acció o omissió, sense detriment de les accions judicials que l'Ajuntament pugui emprendre i de les sancions a què donen lloc.
TÍTOL TERCER INSPECCIÓ, RÈGIM SANCIONADOR I RECLAMACIONS
CAPÍTOL I INSPECCIÓ
Article 34. Potestat inspectora de l'Ajuntament
L'Ajuntament, en el seu cas amb la col·laboració de l'entitat prestadora del servei, té la potestat de vigilar les condicions i formes en què les persones abonades, usuàries i altres persones interessades utilitzen el servei, d'acord amb les disposicions d'aquest reglament.
Article 35. Inspecció de les instal·lacions interiors
1.- Per tal de realitzar les seves funcions i finalitats, amb vista a l'observació, mesura, presa de mostres, examen d'abocaments, estat de les instal·lacions i compliment del que estableix aquest reglament, s'ha de permetre al personal autoritzat de l´Ajuntament el lliure accés als habitatges i locals des dels quals es produeixin abocaments a la xarxa de clavegueram. No obstant això, la inspecció no podrà investigar els processos de fabricació llevat d'aquells particulars que tinguin una relació directa amb l'abocament a la xarxa de clavegueram o amb el sistema de tractament previ a l'abocament.
2.- La pròpia inspecció podrà també entrar en aquelles propietats privades sobre les quals l'Ajuntament mantingui servitud de pas d'aigua, per tal de dur a terme els serveis d'inspecció, observació, mesurament, presa de mostres, reparació, neteja i manteniment de qualsevol part de la instal·lació de clavegueram que estigui situada dins dels límits d'aquesta servitud. Els propietaris o les propietàries de les finques mantindran sempre expedita l'entrada als punts d'accés a la xarxa de clavegueram.
3.- En tots els actes d'inspecció, el personal encarregat haurà d'exhibir el document que l'acrediti per a la pràctica d'aquells.
4.- Del resultat de la inspecció s'aixecarà acta duplicada, que firmaran l´inspector o inspectora i la persona amb qui s'entengui la diligència, titular o testimoni a la qual es lliurarà un dels exemplars.
5.- A l'acta constaran, com a mínim, la data i hora, les circumstàncies en què s'ha dut a terme la inspecció i els fets que han originat la inspecció.
Article 36. Analítiques
1.- L'Ajuntament, a través del seu servei tècnic, de l'entitat prestadora del servei, o d'entitat col·laboradora, podrà prendre totes les mostres i efectuar totes les anàlisis d'aigües que estimi oportunes amb l'objecte de comprovar el compliment d'aquest reglament i de les condicions de les autoritzacions d'abocament.
2.- També ho podrà fer quan es tracti d'abocaments de vehicles cisterna, prèviament o durant la seva descàrrega.
3.- En el moment de la presa de mostres la persona abonada podrà, si ho desitja, recollir una mostra de la mateixa aigua per fer-la analitzar a un laboratori homologat de la seva elecció, a efectes de poder contrastar els resultats de les analítiques.
Article 37. Retirada de greixos i residus de pretractament
En el cas dels establiments i indústries obligats a tenir instal·lacions d'eliminació de greixos i/o altres instal·lacions de pretractament, la inspecció podrà comprovar el seu correcte funcionament, així com la vigència del contracte de retirada de residus amb gestor autoritzat i el registre de totes les retirades de residus realitzades. La persona titular de l'activitat té l'obligació de tenir permanentment actualitzats aquests documents i de permetre el seu examen per la inspecció, independentment de la seva obligació d'informació anual a l'Ajuntament d'acord amb el previst a l'article 26.
Article 38. Accions reglamentàries
Els abocaments a la xarxa de clavegueram que no compleixin qualsevol de les limitacions o prohibicions que s'especifiquen en el present reglament, donaran lloc a què l'Ajuntament adopti alguna o algunes de les següents mesures:
a.- Prohibir l'abocament quan, existint l'incompliment, aquest no pugui ser corregit ni en les instal·lacions de la persona abonada ni en les exteriors municipals.
b.- Exigir a la persona abonada l'adopció de les mesures necessàries per a la modificació de l'abocament.
c.- Exigir a la persona responsable d'efectuar, provocar o permetre l'abocament, el pagament de totes les despeses i costos addicionals als quals l'Ajuntament o l'entitat prestadora del servei hagi hagut de fer front com a conseqüència d'aquests, per desperfectes, avaries, neteja, etc.
d.- Suspendre temporalment l'activitat fins que s'esmenin les deficiències detectades.
e.- Aplicar les sancions previstes en el present reglament.
CAPÍTOL II RÈGIM SANCIONADOR
Article 39. Objecte i abast del règim sancionador
Aquest capítol té per objecte la regulació del règim sancionador de les infraccions administratives comeses per les persones abonades o usuàries del servei i per totes aquelles persones les accions o omissions de les quals afectin o incideixin en el servei o en les seves instal·lacions sempre que aquestes conductes estiguin tipificades com a infracció en el present reglament. Així mateix, dit règim sancionador només s'aplicarà si manca normativa especial o sectorial aplicable, o si aquesta última és insuficient.
Article 40. Potestat sancionadora
1.- El batle o la batlessa, o bé el regidor o la regidora en qui delegui, és l'òrgan competent per incoar els procediments sancionadors, adoptar mesures provisionals i imposar les sancions corresponents.
2.- La instrucció de l'expedient podrà correspondre a un funcionari municipal o d'altres entitats locals amb tasques de cooperació i assistència, a un membre de la corporació o, excepcionalment, a un funcionari del Govern de les Illes Balears.
3.- Actuarà com a secretari, quan escaigui, el secretari o la secretària de l'Ajuntament, o, a proposta seva, qualsevol altre funcionari/ària municipal degudament capacitat/ada.
Article 41. Responsables
Seran responsables les persones físiques o jurídiques que realitzin les accions o omissions tipificades com a infracció en el present reglament.
Article 42. Infraccions lleus
Es considerarà infracció lleu l'incompliment per part de les persones abonades o usuàries de les obligacions establertes en el present reglament, excepte les relatives a les obligacions econòmiques o aquelles que els articles següents qualifiquin com a infraccions greus o molt greus.
Pel que fa a la descàrrega de vehicles cisterna es consideren infraccions lleus:
Article 43. Infraccions greus
Tenen la consideració d'infraccions greus les següents accions o omissions:
a.- Causar danys indegudament en els elements de les xarxes municipals de clavegueram d'aigües residuals o pluvials.
b.- Realitzar abocaments a les xarxes municipals, de forma directa o indirecta, de les substàncies, materials i productes ressenyats com a prohibits en aquest reglament.
c.- Realitzar abocaments a les xarxes municipals, de forma directa o indirecta, sense atenir-se als termes o a les disposicions d'aquest reglament i demés normativa que resulti d'aplicació, o sense disposar d'autorització d'abocament si s'està obligat a tenir-la.
d.- No connectar a la xarxa pública de clavegueram, excepte que estigui permès.
e.- Mantenir en servei fosses sèptiques o pous absorbents quan es disposi o es pugui disposar d'escomesa a la xarxa municipal.
f.- Incomplir les normes relatives a construcció d'escomeses i connexió a les xarxes.
g.- Manipular les xarxes municipals sense produir defraudació.
h.- Realitzar abocaments mitjançant vehicles cisterna a les instal·lacions de tractament d'aigües residuals de les substàncies, materials i productes ressenyats com a prohibits en aquest reglament.
i.- No respectar les condicions establertes a l'autorització d'abocament mitjançant vehicles cisterna, o no seguir les indicacions del personal tècnic de les instal·lacions.
j.- Efectuar una descàrrega de vehicle cisterna sense disposar de la targeta electrònica autoritzada corresponent, amb una targeta falsa o amb una targeta corresponent a un altre camió.
k.- La reiteració de tres infraccions lleus en un any.
Article 44. Infraccions molt greus
Es considera infracció molt greu:
a.- Qualsevol de les conductes descrites en els articles anteriors, si causen danys greus i rellevants a les instal·lacions d'aquest servei o d´altres també municipals o a la via pública i en particular els abocaments considerats a l'article 30 i no autoritzats.
b.- Produir dany intencionat a les instal·lacions.
c.- La reiteració de tres infraccions greus en tres anys.
Article 45. Sancions
1.- Les infraccions de caràcter lleu motiven l´advertiment de l'Ajuntament i l'obligació de normalització de la situació en un termini màxim de 15 dies. A més, seran sancionades amb multes de fins a 750 euros.
2.- Les infraccions greus seran sancionades amb multes d´entre 751 a 1.500 euros.
3.- Les infraccions molt greus seran sancionades amb multes d´entre 1.501 a 3.000 euros.
4.- Els abocaments considerats a l'article 30 i no autoritzats podran ser sancionats en funció del grau de contaminació, segons informe del personal tècnic municipal.
5.- En cas d´infraccions molt greus, prèvia tramitació del corresponent expedient, la sanció econòmica a imposar és compatible amb la sanció de clausura temporal de l´activitat per termini màxim d´un mes.
6.- En el cas d'infracció molt greu en la descàrrega de vehicles cisterna, prèvia tramitació del corresponent expedient, la sanció econòmica és compatible amb la retirada de l'autorització de descàrrega de l'empresa transportista durant un període màxim d'un any, o bé, si la infracció és un dany intencionat causat per un sol conductor –sense obeir instruccions de l'empresa- la prohibició d'accés d'aquest conductor a l'EDAR.
Article 46. Graduació de les sancions
En determinar les multes corresponents, la corporació garantirà l'adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada. Es consideraran especialment els següents criteris:
a.- L'existència d'intencionalitat o reiteració, així com el grau de participació en els fets de la persona infractora i el benefici obtingut per aquest motiu de la infracció administrativa.
b.- La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l'alteració causada i al grau d'afectació que aquesta infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones.
c.- La reincidència, per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, si ha estat declarada per resolució ferma en la via administrativa.
Article 47. Concurrència de sancions
1.- Si la comissió d'una de les infraccions administratives previstes en aquest reglament es deriva necessàriament de la comissió d'una altra o unes altres, s'imposarà únicament la sanció més elevada de totes les que siguin susceptibles d'aplicació.
2.- En cap cas es poden sancionar fets que ho hagin estat prèviament en l'àmbit penal o administratiu en aquells supòsits en què s'apreciï la identitat del subjecte, dels fets i dels fonaments de la sanció imposada. Existirà identitat de fonament quan siguin els mateixos interessos públics protegits pels règims sancionadors concurrents.
3.- Si durant la tramitació del procediment sancionador s'aprecia la possible qualificació dels fets com a constitutius d'un delicte o falta d'estafa, apropiació indeguda o frau, segons la regulació continguda en el Codi penal, es procedirà, d'acord amb la legislació vigent, a passar la part de culpa al Ministeri Fiscal, suspenent el procediment administratiu una vegada l'autoritat judicial hagi incoat el procés penal que correspongui.
Article 48. Reparació
La imposició de les sancions és independent de l'obligació exigible en qualsevol moment a la persona responsable de la infracció de la reposició de la situació alterada al seu estat originari, així com amb la indemnització pels danys i perjudicis causats en les instal·lacions municipals, obres annexes, o qualsevol altre bé del patrimoni municipal que hagi resultat afectat. La reposició i reparació dels bens municipals s'executarà per l´Ajuntament o l´entitat prestadora del servei a càrrec de la persona responsable de la infracció.
Article 49. Altres responsabilitats
Les sancions previstes en aquest reglament s'imposen amb independència de la responsabilitat civil o penal que pugui ser exercida davant els tribunals competents.
Article 50. Procediment sancionador
Els expedients sancionadors, en defecte de normativa sectorial específica, es tramitaran de conformitat amb aquest reglament, el procediment previst al Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s´aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l´exercici de la potestat sancionadora, així com les disposicions d´aplicació de la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques i de la Llei 40/2015, d´1 d´octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 51. Mesures provisionals
1.- L'Ajuntament pot adoptar mesures de caràcter provisional que assegurin l'eficàcia de la resolució final que pugui recaure. En l'adopció d'aquestes mesures s'han de tenir presents les següents circumstàncies:
a.- L'existència d'elements de judici suficients que justifiquin la conveniència d'adoptar mesures provisionals.
b.- La idoneïtat i proporcionalitat de les mesures adoptades en referència als fets i circumstàncies determinats en l'expedient sancionador.
c.- Que l'omissió d'aquestes mesures pugui causar perjudicis d´impossible o difícil reparació, o violar drets emparats per les lleis.
2.- A més, es poden adoptar les tres següents mesures provisionals per part de l'Ajuntament, amb la finalitat de paralitzar els efectes de la infracció:
CAPÍTOL III CONSULTES I RECLAMACIONS
Article 52. Consultes i informació
La persona abonada té dret a formular consultes davant l´Ajuntament sobre totes les qüestions derivades de la prestació del servei. L'Ajuntament les haurà de respondre en el termini màxim d'un mes.
Article 53. Reclamacions
La persona abonada pot formular reclamacions a l´Ajuntament. Si transcorre un mes sense resolució expressa per part de l´òrgan municipal competent la reclamació es considerarà desestimada, sent procedents els corresponents recursos administratius o contenciosos administratius previstos, respectivament, en la legislació sobre règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú o bé sobre la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 54. Jurisdicció
Els conflictes que es plantegin sobre la interpretació i aplicació d'aquest reglament es resoldran davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
A partir de l'entrada en vigor del present reglament, les seves disposicions seran aplicables a tots els immobles on s´efectuïn o s'hagin d'efectuar abocaments a la xarxa de clavegueram, a totes les persones abonades del servei de sanejament d'aigües i a aquells que efectuïn abocaments a la xarxa de clavegueram.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Disposició transitòria primera
Les instal·lacions actuals dels immobles existents s'hauran d'adequar a les condicions i requisits del present reglament en un termini màxim de dos anys a comptar des de la seva entrada en vigor.
Disposició transitòria segona
De manera motivada, l'Ajuntament podrà acceptar que no es faci l'adequació prevista a la disposició transitòria primera, o donar un termini més ample per fer-la, o acceptar que es faci una adequació parcial, en els casos en els que sigui pràcticament o econòmicament inviable fer l'adequació, aspectes que la persona abonada haurà d'acreditar, però que en tot cas quedaran a judici de l'Ajuntament.
Disposició transitòria tercera
Les persones físiques o jurídiques titulars d'abocaments industrials o no assimilables a domèstics (tipus “b2” de l'article 23) o d'abocaments d'aigües procedents de bombaments d'aigua freàtica o subterrània (tipus “b3” de l'article 23), que no disposin d'autorització d'abocament, l'hauran de sol·licitar en un termini màxim de sis mesos des de l'aprovació definitiva del present reglament. Si es tractés d'abocaments prohibits han d'efectuar la suspensió immediatament en el moment de l'entrada en vigor d'aquest reglament, i si es tractés d'abocaments que requereixin tractament previ segons l'annex I del reglament, hauran d'aplicar les mesures correctores en el termini màxim d'un any.
Transcorreguts aquests terminis sense haver-se dut a terme les actuacions requerides per part de la persona requerida, l´Ajuntament podrà adoptar les resolucions i mesures corresponents per al compliment de les normes d'aquest reglament, aplicant en la seva integritat el règim disciplinari en ell establert.
Disposició transitòria quarta
En els casos d'abocaments d'aigües residuals mesclades amb aigües freàtiques salinitzades, utilitzades en cisternes d'inodors, sense perjudici de ser plenament aplicables les disposicions anteriors, la persona abonada haurà de substituir el subministrament de l'aigua freàtica salinitzada als inodors per aigua regenerada quan la xarxa d'aigua regenerada de qualitat suficient arribi a l'immoble en qüestió. S'entén per aigua regenerada de qualitat suficient l'aigua procedent de l'estació regeneradora d'aigua que compleix els requisits per al seu ús en cisternes d'inodors, d'acord amb la normativa de reutilització d'aigües depurades.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades totes aquelles disposicions municipals de rang igual o inferior que s'oposin a les disposicions del present reglament. Queda derogat expressament el Reglament municipal del servei de sanejament d'aigües residuals del municipi de Sant Llorenç des Cardassar, aprovat definitivament el 21 de març de 2019, publicat al BOIB núm. 73 de data 1 de juny de 2019.
DISPOSICIÓ FINAL.
ENTRADA EN VIGOR
El present reglament fou aprovat definitivament en data 17 d´octubre de 2024 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.
Sant Llorenç des Cardassar, a la data de la signatura electrònica (4 de desembre de 2024)
El batle Jaume Soler Pont
ANNEX I PRETRACTAMENT SEGONS INDÚSTRIES
Les indústries i establiments que es citen a continuació han de disposar d'un pretractament per a les seves aigües residuals previ al seu abocament a la xarxa de sanejament. En funció de l'ús, es podrà exigir que els sistemes de pretractament estiguin homologats. Es citen a continuació, a mode orientatiu, els tractaments a realitzar que seran detallats en l'autorització d'abocament, llevat dels casos que aquesta no sigui necessària (hostaleria, restauració i plats preparats).
Indústries càrniques:
Hostaleria, Restauració, Plats Preparats:
Materials de construcció:
Indústries tèxtils:
Adobats:
Bugaderies industrials:
Tintoreries:
Galvàniques:
Fàbriques d'alcohol i aiguardents:
Indústries làcties:
Aglomerats de fusta:
Almàsseres:
Químiques i farmacèutiques:
Ceràmiques:
Subministrament de carburants:
Rentat de vehicles:
Aigües procedents d'excavacions:
Aquesta llista podrà ser ampliada per part de l´Ajuntament mitjançant la modificació d´aquest reglament.
ANNEX II AUTORITZACIÓ DE DESCÀRREGA DE VEHICLES CISTERNA
Per a la realització de descàrregues d'aigües residuals a l'EDAR de Sant Llorenç mitjançant vehicle cisterna, la persona transportista haurà d'haver obtingut prèviament autorització de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. El procediment a seguir per obtenir aquesta autorització és el següent:
1.- La persona transportista haurà de presentar a les oficines de l'EDAR el formulari de Sol·licitud d'Autorització de Descàrrega de Vehicles Cisterna a EDAR, degudament emplenat.
2.- Una vegada rebuda la sol·licitud de descàrrega, l'empresa explotadora de l'EDAR contactarà amb la persona interessada per intercanviar la documentació de prevenció de riscos laborals per a la Coordinació d'Activitats Empresarials. Aquesta informació haurà d'incloure les dades identificadores dels vehicles cisterna i les capacitats de les cisternes.
3.- Una vegada rebuda i revisada la informació indicada en l'apartat anterior, en cas de conformitat l'empresa explotadora de l'EDAR conformarà la Sol·licitud d'Autorització i la remetrà a l'Ajuntament, juntament amb la relació dels vehicles cisterna que s'inclouen.
4.- Si l'Ajuntament considera completa i conforme la sol·licitud rebuda, emetrà i enviarà a la persona transportista l'Autorització de Descàrrega, les targetes electròniques associades, i les condicions generals en les quals podrà realitzar l'abocament, comunicant-ho també a l'empresa explotadora de l'EDAR.
5.- Només estaran autoritzats a descarregar els vehicles cisterna relacionats a l'Autorització. Si la persona transportista vol obtenir autorització per a un vehicle diferent haurà de presentar una nova sol·licitud seguint el procediment anterior.
6.- Les autoritzacions tindran una durada de quatre anys prorrogables, sempre que no es modifiquin les característiques dels vehicles i les condicions establertes a l'Autorització. Si la persona transportista vol que es prorrogui la vigència de l'Autorització haurà de fer una nova sol·licitud.
Juntament amb l'Autorització de Descàrrega emesa per l'Ajuntament s'inclourà un document amb el procediment de la descàrrega, en el qual s'indicaran els passos a seguir abans, durant i després de la descàrrega, així com els horaris permesos de descàrrega en planta, i la relació de productes i matèries la descàrrega de les quals està prohibida. També s'inclourà una targeta electrònica per cada vehicle.
Per realitzar la descàrrega serà necessari disposar de la targeta electrònica corresponent, ja que aquesta posarà en marxa el sistema de desbast i acumularà els viatges realitzats pel vehicle, donant compte d'aquests a l'Ajuntament per a la seva posterior facturació.
ANNEX III MODEL DE SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE DESCÀRREGA DE VEHICLES CISTERNA A L'EDAR DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
MODEL DE SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE DESCÀRREGA DE VEHICLES CISTERNA A L'EDAR DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
DADES DE LA PERSONA INTERESSADA
Nom de l'empresa NIF
________________________________________________________________________________
Nom y cognoms de l'interessat/ada DNI
________________________________________________________________________________
Direcció social Telèfon
________________________________________________________________________________
Municipi Codi Postal
________________________________________________________________________________
E-mail contacte
________________________________________________________________________________
Característiques de l'abocament:
No es permet l' abocament de productes inclosos a l'article 30 del Reglament municipal del servei de sanejament d'aigües residuals i pluvials del municipi de Sant Llorenç des Cardassar. No es permet l'abocament de residus procedents d'altres estacions depuradores d'aigües residuals.
Coordinació d'activitats empresarials:
Realitzada, amb documentació rebuda dia _______________________________________________
Signatura empresa explotadora:
Data: _____ de ____________ de _______
Signatura de la persona sol·licitant:
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.