Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 803451
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats, per la qual s'estableixen les instruccions sobre el finançament de la cotització a la Seguretat Social de l’alumnat de formació professional dels centres concertats que han realitzat pràctiques formatives no remunerades en base a l'establert a la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social
Antecedents
1. El Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, (BOE núm. 65, de 17 de març), introdueix una nova regulació per a la inclusió en el sistema de la Seguretat Social dels alumnes que realitzin pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes, tant remunerades com no remunerades. Aquesta normativa estableix que, a partir de l'1 de gener de 2024, els estudiants en pràctiques començaran a cotitzar a la Seguretat Social.
2. La disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social estableix la realització de pràctiques formatives en empreses, institucions o entitats incloses en programes de formació i la realització de pràctiques acadèmiques externes a l'empara de la respectiva regulació legal i reglamentària, determinant la inclusió en el sistema de la Seguretat Social de les persones que les realitzin.
Per tant, l'entrada en vigor d'aquesta Llei obliga a incloure els alumnes d'ensenyaments de formació professional dins el sistema de la Seguretat Social quan realitzin pràctiques formatives no remunerades en empreses, institucions o entitats.
3. A l'acord del Consell de Govern de 7 de juny de 2024 pel qual s'autoritza la modificació de l'Annex 21 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (BOIB núm. 77, de 8 de juny de 2024), s'esmenta l'autorització d'un mòdul econòmic de 30€ mensuals per alumne per finançar els costos derivats de la cotització a la Seguretat Social dels alumnes que cursen formació professional a centres concertats del sistema educatiu.
4. La disposició legal esmentada preveu com a norma general que siguin les empreses, institucions o entitats, on es desenvolupen les pràctiques formatives, les encarregades de donar d'alta l'alumnat a la Seguretat Social.
No obstant, les empreses quan varen conèixer aquesta mesura, es varen mostrar reticents a aplicar-la per diversos factors, com és el desconeixement de l'impacte de l'aplicació de la norma, com també el fet d'haver d'assumir no només els costos derivats de donar d'alta i de baixa l'alumnat sinó també els derivats de la seva gestió administrativa.
5. Aquesta situació provoca que davant la possibilitat de posar en perill la titulació de l'alumnat de formació professional de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Educació i Universitats opti per fer de l'excepció la norma, establint que en aquest supòsit siguin els centres educatius els que adquireixin la condició d'empresari i els que assumeixin les despeses derivades de la inclusió dels alumnes a la Seguretat Social.
6. En els centres públics, la Conselleria d'Educació i Universitats és qui assumeix els costos derivats de la gestió de la cotització a la Seguretat Social dels alumnes que realitzen pràctiques formatives no remunerades. Per això, en base al criteri d'assimilació, es justifica que en els centres de titularitat privada sostinguts amb fons públics (centres concertats), la Conselleria d'Educació i Universitats també assumeixi els costos derivats d'aquesta gestió mitjançant la figura del concert educatiu.
7. El dia 13 de juliol de 2024 es va publicar al BOIB núm. 92 la Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual s'estableixen les instruccions sobre el finançament de la cotització a la Seguretat Social dels alumnes de formació professional dels centres concertats que han realitzat pràctiques formatives no remunerades en base a l'establert a la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social que quedarà sense efectes amb la publicació d'aquesta nova Resolució.
Aquesta nova Resolució sorgeix de la necessitat de modificar el procediment i els requisits que han de complir els centres educatius per poder accedir a aquest finançament així com concretar encara més la documentació que han de lliurar; actualitzar i ampliar la informació requerida a l'annex 3 i definir més concretament com es calcula l'import final per trimestre a cada centre educatiu així com el procediment a seguir en cas d'incompliment quant a la notificació dels dies cotitzats a la Seguretat Social de l'alumnat implicat.
8. D'acord amb el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024 de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig) correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.
D'acord amb tot l'anterior, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions sobre el finançament de les despeses derivades de la cotització a la Seguretat Social de l'alumnat de formació professional dels centres privats concertats que realitzen pràctiques formatives no remunerades a empreses, institucions i/o entitats incloses en programes de formació, en el cas que aquestes obligacions les hagi assumit el centre concertat responsable de l'oferta formativa, en base a l'establert a la disposició cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social, les quals figuren com a Annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar l'annex 2 (Model de sol·licitud) i l'annex 3 (Relació de l'alumnat).
3. Disposar que aquesta Resolució desplegui efectes a partir de l'1 de gener de 2025.
4. Deixar sense efecte la Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats per la qual s'estableixen les instruccions sobre el finançament de la cotització a la Seguretat Social dels alumnes de formació professional dels centres concertats que han realitzat pràctiques formatives no remunerades en base a l'establert a la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social (BOIB núm. 92, de 13 de juliol).
5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 3 de desembre de 2024)
El director general de Personal Docent i Centres Concertats Ismael Alonso Sánchez
ANNEX 1
Instruccions del director general de Personal Docent i Centres Concertats sobre el finançament de les despeses derivades de la cotització a la Seguretat Social de l'alumnat de formació professional dels centres privats concertats que realitzen pràctiques formatives no remunerades en el cas que aquestes obligacions les hagi assumit el centre concertat responsable de l'oferta formativa, en base a l'establert a la disposició cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social a partir de dia 1 de gener de 2025.
Primera Objecte
Aquestes instruccions tenen per objecte establir el procediment mitjançant el qual els centres privats concertats han de sol·licitar el finançament de les despeses generades pel compliment de les obligacions davant la Seguretat Social en relació amb l'alumnat que realitzin pràctiques formatives no remunerades, en el cas que aquestes obligacions les hagi assumit el centre concertat responsable de l'oferta formativa (i no l'empresa i/o institució on s'han realitzat les pràctiques), en el marc del que estableix la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social.
Segona Àmbit d'aplicació
1. Es poden acollir a aquest finançament els centres privats concertats que tinguin subscrit el concert educatiu d'unitats d'ensenyaments de formació professional que comprenguin la realització de pràctiques formatives no remunerades a empreses, institucions i/o entitats incloses en programes de formació.
2. Aquests centres han d'haver assumit la liquidació de les despeses derivades de la cotització de l'alumnat que han realitzat les pràctiques a la Seguretat Social.
Tercera Mòdul de finançament
1. S'estableix un mòdul de finançament de 30,00 € mensuals per alumne durant tot el període de pràctiques calculat per a un mes de 30 dies naturals, amb una cotització de 22 dies de pràctiques formatives. Per calcular l'import total per alumne/a s'aplicarà la part proporcional de 30€ per cada 22 dies cotitzats segons la Relació Nominal de Treballadors (RNT) del codi de cotització creat a tal efecte.
2. En el cas en que els centres educatius ometin els dies cotitzats d'alguna mensualitat d'un alumne/a, la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) considera que han estat fent pràctiques durant tot el mes sencer. En aquest cas, la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats no assumirà aquest cost ni el cost dels recàrrecs que es puguin generar de l'obligatorietat d'esmena del centre educatiu amb la TGSS.
3. La concreció d'aquesta quantitat es fixarà anualment a la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent.
Quarta Presentació de sol·licituds
1. Els centres interessats han de presentar la sol·licitud d'acord amb el model que figura com a Annex 2 d'aquesta Resolució, juntament amb la relació de l'alumnat d'acord amb el model que figura com Annex 3, adreçada a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats mitjançant el registre electrònic SISTRA ubicat a la pàgina web Gestió de la nòmina del professorat dels centres concertats.
2. La sol·licitud s'ha de presentar juntament amb una relació de l'alumnat de les unitats concertades d'ensenyaments de formació professional, que han realitzat les pràctiques formatives no remunerades a empreses i/o institucions durant el trimestre corresponent i que, en relació a aquest alumnat, el centre ha actuat com a empresari a efectes d'assumir la liquidació de les despeses derivades de les seves obligacions davant la Seguretat Social. Aquesta relació (veure Annex 3) ha d'incloure les dades identificatives de cada alumne/a, els dies de pràctiques realitzats durant el trimestre, els dies cotitzats durant el trimestre segons la RNT, la denominació de l'empresa on s'han fet les pràctiques, així com el curs i nivell d'ensenyament de formació professional en què cada alumne està matriculat. També s'han d'incloure, malgrat no computin econòmicament, les files de l'alumnat que esdevindrà zero dies cotitzats, per motius estadístics.
3. Tant l'annex 2 com l'annex 3 han de presentar-se firmats electrònicament pel representant de l'entitat titular del centre.
Les passes que han de seguir són:
1. Accedir a l'enllaç de la pàgina web Gestió de la nòmina del professorat de centres concertats:
https://www.caib.es/sites/nominaprofessorat/ca/registre_electranic/
2. Accedir a l'apartat «Aportació de documentació dels centres».
3. Descarregar l'Annex 2 «Sol·licitud de finançament de les despeses derivades de la cotització a la Seguretat Social de l'alumnat de formació professional que ha realitzat pràctiques formatives no remunerades», i l'Annex 3 «Relació de l'alumnat de formació professional del centre que ha realitzat pràctiques formatives no remunerades».
4. Prémer damunt «Accés al tràmit telemàtic», seleccionar el tipus de sol·licitud: «Sol·licitud de finançament de les despeses derivades de la cotització a la Seguretat Social dels alumnes de formació professional», i adjuntar-hi els annexos 2 i 3 emplenats i firmats electrònicament pel representant de l'entitat titular del centre.
5. A continuació s'haurà d'adjuntar la RNT del codi de cotització de l'alumnat en pràctiques en format pdf i sense signatura del centre educatiu i tota la documentació complementària que es sol·liciti al tràmit per fer les verificacions corresponents.
Cinquena Termini de presentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar de forma trimestral, en el termini màxim de 30 dies comptadors des de l'endemà de la data de finalització del trimestre corresponent, d'acord amb la següent distribució:
Sisena Validació
1. La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats revisarà les sol·licituds presentades i validarà les dades que hi figuren mitjançant la Relació nominal de treballadors que es sol·licitarà al tràmit electrònic. En qualsevol moment del procediment es podrà sol·licitar al centre tota la informació i altres documents que es considerin necessaris per completar la validació de les dades presentades (justificants d'altes i baixes, acord formatiu, rebut de liquidacions de cotitzacions (RLC), etc.
Setena Import de la contraprestació i pagament
1. La Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, una vegada validades les dades que figuren a la sol·licitud, calcularà l'import de la contraprestació, el qual es correspondrà amb el resultat de multiplicar el nombre total d'hores cotitzades de cada alumne/a que ha realitzat les pràctiques no remunerades durant el trimestre corresponent i dels quals s'han validat les dades presentades, per l'arrodoniment inicial de la proporció de 30€ per cada 22 dies cotitzats.
2. La Conselleria d'Educació i Universitats farà efectiva aquesta contraprestació, mitjançant la transferència de la quantitat corresponent, al titular del centre o a la persona legítimament habilitada.
Vuitena Justificació
1. L'import total anual resultant d'aquest finançament ha de figurar als comptes anuals del centre aprovats pel Consell Escolar i que, d'acord amb el concert educatiu subscrit, les entitats titulars dels centres han de justificar anualment davant la Conselleria d'Educació i Universitats al final de cada curs escolar mitjançant l'aportació d'un certificat de l'acord del Consell Escolar d'aprovació dels comptes.