Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 795798
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa prèvia de l’agrupació fotovoltaica Goleta (11,193 MW de potència fotovoltaica instal·lada) i Xalana (11,193 MW de potència fotovoltaica instal·lada), ubicada en el polígon 2, parcel·la 363 de Santanyí (RE033/22 i RE034/22)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 25 d'octubre de 2022 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de l'empresa Enel Green Power España, SLU en què sol·licita la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració de projecte industrial estratègic i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària de l'agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana.

2. El 30 de novembre de 2022 es va dictar resolució sobre l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte.

3. El 30 de novembre de 2022 es varen realitzar les consultes a les administracions afectades pel projecte.

4. El 8 de desembre de 2022 es va publicar en el BOIB l'inici del procediment d'informació pública per un termini de trenta dies (BOIB núm. 159, de 8 de desembre de 2022).

5. El 23 de desembre de 2022 es va publicar la informació pública en els diaris Última Hora i Diario de Mallorca.

6. El 13 de desembre de 2022 es va realitzar informe favorable per part del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Fa esment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica; els articles 12, 15 i 43, i conclou que el projecte s'alinea amb els objectius establerts en la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com d'autosuficiència energètica, establertes en la Llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic. A més, recomana dur a terme la fase II prevista del projecte, d'instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge, tal com s'indica l'article 43 de la Llei 10/2019.

7. El 19 de desembre de 2022 es va informar favorablement per part del Departament d'Emergències. Indica que es redactaran i implantaran els corresponents plans d'autoprotecció d'incendis forestals per a les instal·lacions ubicades en zones de risc d'incendi forestal, se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent.

8. El 10 de gener de 2023 el Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca va informar que:

- A la parcel·la s'hi localitza el jaciment Son Danús Nou. Es Burcanys, declarat BIC l'any 1966 amb categoria de «Monument» i tipologia «Jaciments arqueològics» (BOE núm. 243, del 11 d'octubre de 1966). Està recollit en la Carta Arqueològica, amb el codi 42/136.

- El Catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment en la fitxa JA131.

- S'hi localitza també el jaciment Son Danús Nou. Sa Tancassa, declarat BIC l'any 1966 amb categoria de «Monument» i tipologia «Jaciments arqueològics» (BOE núm. 243, del 11 d'octubre de 1966). Està recollit en la Carta Arqueològica, amb el codi 42/137.

- El Catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment en la fitxa JA132.

- El Catàleg de patrimoni del municipi inclou el Grup escultòric de Son Danús II en la fitxa EM9.

Finalitza amb la consideració tècnica que per seguir amb la tramitació cal nomenar un tècnic competent que ha d'elaborar un projecte de prospecció intensiva de la zona usada per a la instal·lació fotovoltaica a la parcel·la, on també s'ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'ha de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per a la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau.

9. El 11 de gener de 2023 el Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va informar favorablement el projecte. Indica que a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les espècies protegides següents: Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (Reial decret 139/2011): Mussol banyut, Asio otus; Serp de garriga, Macroprotodon mauritanicus, i Calàpet, Bufotes balearicus. No hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a les proximitats de la parcel·la. Segons criteri d'aquest servei no és d'esperar que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies presents a la zona, sempre que es duguin a terme les mesures correctives d'impacte proposades, així com el programa de vigilància ambiental.

10. El 19 de gener de 2023 informa el Departament de Carreteres de la Direcció Insular d'Infraestructures, el qual indica el següent:

1. Segons l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirectament a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, no és preceptiu informar sobre tota la instal·lació del parc fotovoltaic Goleta i Xalana (excepte els traçats perpendiculars i paral·lels de la LSMT d'evacuació dins d'aquesta franja de la carretera Ma-19) per ser més enllà d'aquesta distància mesurada des de les arestes exterior de la carretera Ma-19.

2. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària, prèvia autorització, en qualsevol cas, de l'organisme gestor.

3. Es pot consultar i descarregar l'esmentat domini públic a l'apartat «Consulta domini públic viari» de l'enllaç https://web.conselldemallorca.cat/carreteras. En aquest cas, el domini públic viari a tot el tram d'actuació està delimitat pels tancaments de pedra seca existents.

4. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, el traçat de la línia soterrada haurà de complir les següents condicions:

a) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar el possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui inferior o igual a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se fora de l'esmentat domini i a més de tres (3) metres des de l'aresta de l'esplanació.

b) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui major a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se a l'últim metre de l'esmentat domini i implica aferrar-se als tancaments de les parcel·les, sent a càrrec del sol·licitant la seva reposició.

c) El domini públic viari a tot el tram d'actuació està delimitat pels tancaments de pedra seca existent.

d) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) metre respecte de la rasant del terreny conforme als documents presentats. S'haurà de compactar degudament el farciment de la síquia mantenint els pendents que facilitin el discórrer normal de les aigües d'escorrentia.

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, sota la calçada els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, l'encreuament transversal sota la carretera Ma-19 PK 47+325 es farà amb perforació horitzontal dirigida amb les següents condicions:

a) El traçat en planta haurà de ser perpendicular al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de la plataforma serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció (sent totes elles no enregistrables) o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'explanació i en l'últim metre del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'explanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

g) Malgrat l'assenyalat en el punt anterior, en cas de produir-se un flonjall o un esglaó el Departament es reserva la potestat durant un termini de 5 anys d'exigir l'esmena de l'anomalia i que es fressi un tram no inferior a 15 metres, estenent-se una nova capa d'aglomerat asfàltic a tota l'amplada de la carretera de les mateixes característiques que l'existent.

6. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990, de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. En aquest cas, existeix un camí públic al Polígon 2, Parcel·la 9003 per on es pot accedir a Polígon 2 Parcel·la 363, i és des d'aquest camí des d'on s'accedirà a la planta solar fotovoltaica.

7. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

11. El 24 de febrer de 2023 es va prendre l'Acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme del departament de Territori del Consell Insular de Mallorca. L'informe és favorable amb les condicions i observacions següents:

1. Caldria modificar la ubicació dels mòduls d'emmagatzematge proposats en el projecte a una altra zona de la parcel·la, més allunyada de la carretera, menys visible, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc.

2. Caldria detallar les mides i acabats dels mòduls d'emmagatzematge, per tal de poder analitzar la seva integració paisatgística.

3. Caldria modificar la barrera vegetal projectada:

a) Caldria detallar l'amplada de la barrera vegetal que, com a mínim, hauria de ser de 5 m d'ample, per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic del conjunt.

b) Caldria plantar vegetació arbòria a les dues zones de vegetació existents (límit nord i est del parc), per tal de densificar i millorar l'efectivitat de la barrera vegetal en aquest punt.

Així mateix, es fan les observacions següents:

4. Seria convenient ampliar la superfície d'ocupació dels nous garrovers que es plantaran en el costat est del parc com a mesura compensatòria, amb una forma d'implantació més orgànica, per tal d'omplir l'espai residual entre el límit est del parc i la carretera Ma-19 i millorar així la integració paisatgística del conjunt.

5. Seria convenient incloure la plantació d'una nova barrera vegetal a l'interior de la parcel·la 363, paral·lela al camí d'accés del parc, per tal de dividir-ho en dos subparcs més petits, i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt.

6. En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial cura amb no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.

12. El 14 de març de 2023, la Direcció General d'Agricultura va remetre informe favorable del projecte, condicionat a la introducció d'una càrrega ramadera de 60 caps d'oví des del primer any.

13. El 21 de setembre de 2023, l'Acord de la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Santanyí indica:

L'informe de l'Ajuntament indica que a la parcel·la 363 del polígon 2, consten els expedients per infracció urbanística núm. 08/2009 per a la realització d'obres sense la llicència corresponent, a la parcel·la 363 del polígon 2 (Son Danús Nou, RC 000800100ED05H), dins uns terrenys rústics, amb qualificació de sòl rústic de règim general afectat per àrea de prevenció de riscs d'inundació, esllavissament, incendis i erosió segons el Pla Territorial de Mallorca i zona excedent segons les Normes Subsidiàries de Santanyí amb el consegüent expedient sancionador per infracció urbanística núm. 1/2014 i l'expedient de disciplina urbanística núm. 26/2014 per a la realització d'obres sense llicència municipal ni la resta d'autoritzacions que puguin ser necessàries i l'expedient sancionador per infracció urbanística núm. 04/2014 vinculat a l'expedient de disciplina urbanística. Tot i que després dels corresponents recursos judicials s'han satisfet els pagaments de les multes imposades, no consta que s'hagi restaurat la legalitat urbanística infringida. Inclou una sèrie de consideracions tècniques sobre les característiques del projecte, de la parcel·la, les NNSS i les possibilitats edificatòries, les condicions d'integració paisatgística i ambiental del Pla Territorial que hauran de complir les distàncies mínimes de reculades a vies o camins d'acord amb les NNSS, sobre l'impacte visual, l'afectació a la carretera Ma-19 de les línies de MT de 15 kV i sobre la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears. Conclou informar favorablement amb les condicions següents:

- Les construccions i instal·lacions previstes als projectes (centres de transformació, CMMs, centre de control, EBS, etc.) hauran de complir amb les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del PTM. Ambdós projectes indiquen a la memòria tècnica que els contenidors EBS compliran amb totes les normatives de distàncies de seguretat i d'integració paisatgística, com la resta d'edificis. Tot l'anterior sense perjudici que d'acord amb el punt 3 de la norma 22 del PTM la declaració d'interès general o autorització que la substitueixi pugui exonerar dels paràmetres d'integració paisatgística de les edificacions i instal·lacions de la norma 22.

- Totes les edificacions, i en concret les destinades a CMM Goleta i CMM Xalana, hauran de complir amb la distància mínima de reculades a vies o camins establerta a la Norma 8.4.3 de les Normes Subsidiàries de Santanyí, on diu que: «Reculades mínimes a vies o camins: 13,00 m d'eix de camí o via».

- En tot cas, s'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació d'altura i gruix suficient o amb altres mesures.

- El traçat de les línies de MT de 15 kV per la connexió dels parcs fotovoltaics a la subestació de Santanyí requerirà la corresponent autorització de Carreteres.

14. El 26 d'octubre de 2023 s'emet informe del servei d'energies renovables i eficiència energètica que durant el tràmit d'informació pública no s'ha rebut cap al·legació sobre el projecte i estudi d'impacte ambiental.

15. El 27 d'octubre de 2023 es trasllada el projecte a la CMAIB per a l'inici de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària.

16. El 21 de novembre de 2023 el Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca va resoldre autoritzar el projecte d'instal·lació amb les prescripcions següents:

- S'ha de dur a terme un seguiment arqueològic en tot el que faci referència a excavacions i moviments de terres. En tal cas, s'haurà de nomenar un tècnic competent i s'ha de notificar a la DIPH del Consell de Mallorca prèviament a l'execució del projecte.

- En el cas d'aparèixer restes arqueològiques, es paralitzaran les obres i es presentarà el corresponent projecte d'intervenció arqueològica.

17. El 20 de desembre de 2023, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va adoptar l'acord en relació amb la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del «Projecte d'Agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, polígon 2, parcel·la 363, en el TM de Santanyí, Mallorca», atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries previstes en l'EIA signat pel Sr. Daniel Ramon Manera, llicenciat en Biologia; la Sra. Antònia Torres Pérez, graduada en Geografia, i la Sra. Celia Martín Cardona, llicenciada en Biologia, en data 25 d'octubre de 2022, i el Pla de Vigilància Ambiental del mateix document i els condicionants següents:

1.Es redactaran i implantaran els corresponents plans d'autoprotecció d'incendis forestals per a les instal·lacions ubicades en zones de risc d'incendi forestal, se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent.

2. S'haurà d'elaborar un projecte de prospecció intensiva de la zona usada per a la instal·lació fotovoltaica a la parcel·la, on també s'ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per a la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau. Serà preceptiu l'informe favorable del Servei de Patrimoni Històric a les zones afectades per l'entorn de protecció dels béns protegits no es podran ubicar les instal·lacions fotovoltaiques.

3. D'acord amb les justificacions tècniques de l'informe dels Serveis Tècnics d'Urbanisme i el Servei d'Ordenació del Territori (Consell de Mallorca) (14/02/2023) el projecte constructiu s'ajustarà a les consideracions indicades a continuació:

3.1. S'haurà de modificar la ubicació dels mòduls d'emmagatzematge proposats en el projecte a una altra zona de la parcel·la, més allunyada de la carretera, menys visible, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc. Prèviament, s'hauran de detallar les mides i acabats dels mòduls d'emmagatzematge per tal de poder analitzar la seva integració paisatgística.

3.2. S'haurà de modificar la barrera vegetal projectada:

 

a) L'amplada de la barrera vegetal, com a mínim, haurà de ser de 5 m d'ample, per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic del conjunt.

b) S'haurà de plantar vegetació arbòria a les dues zones de vegetació existents (límit nord i est del parc), per tal de densificar i millorar l'efectivitat de la barrera vegetal en aquest punt.

Com a mesura compensatòria s'ampliarà la superfície d'ocupació dels nous garrovers que es plantaran en el costat est del parc amb una forma d'implantació més orgànica, per tal d'omplir l'espai residual entre el límit est del parc i la carretera Ma-19 i millorar així la integració paisatgística del conjunt. A més, aquesta mesura inclourà la plantació d'una nova barrera vegetal a l'interior de la parcel·la 363, paral·lela al camí d'accés del parc, per tal de dividir-ho en dos subparcs més petits, i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt.

4. En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Atès que el domini públic viari a tot el tram d'actuació està delimitat pels tancaments de pedra seca existent i als possibles murs a l'interior de la parcel·la.

5. Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants. Les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap tipus de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.

6. La mesura de complementarietat d'introducció de pastura a la zona a on s'ubicaran les plaques solars que consisteix en la introducció d'una càrrega ramadera de 60 caps d'oví es durà a terme des del primer any, tal com condiciona l'informe favorable del Servei d'Agricultura.

7.S'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació d'altura i gruix suficient o amb altres mesures.

8. Els olis usats en els transformadors no contindran PCBs, ni PCTs, i haurà de disposar-se d'un sistema d'alerta per a fugides d'olis o lubrificants.

9. Se seleccionaran equips que no utilitzin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. Es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6. En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.

10. S'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar a aquelles hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert en el RD 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques, i en el RD 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 microTesla.

11. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació (25 anys), es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. En cas que posteriorment es vulgui continuar explotant com a PFV, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental. No obstant això, el desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de les barreres vegetals.

12. S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

Es recorda que com a mesura preventiva s'acreditarà que aquesta parcel·la 363 del polígon 2 de Santanyí no ha rebut el pagament per la realització de pràctiques agrícoles beneficioses pel clima i el medi ambient, en règim per als petits agricultors, pagament bàsic, etc., que atorga la Política Agrària Comú.

Es recorda que, tal com indica l'Ajuntament de Santanyí:

Les construccions i instal·lacions previstes als projectes (centres de transformació, CMMs, centre de control, EBS, etc.) hauran de complir amb les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del PTM. Ambdós projectes indiquen a la memòria tècnica que els contenidors EBS compliran amb totes les normatives de distàncies de seguretat i d'integració paisatgística, com la resta d'edificis. Tot l'anterior sense perjudici que d'acord amb el punt 3 de la norma 22 del PTM la declaració d'interès general o autorització que la substitueixi pugui exonerar dels paràmetres d'integració paisatgística de les edificacions i instal·lacions de la norma 22.

Totes les edificacions, i en concret les destinades a CMM Goleta i CMM Xalana, hauran de complir amb la distància mínima de reculades a vies o camins establerta a la Norma 8.4.3 de les Normes Subsidiàries de Santanyí, on diu que: «Reculades mínimes a vies o camins: 13,00 m d'eix de camí o via».

Es recorda el compliment de les consideracions tècniques de l'informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca (19/01/2023).

D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. En aquest cas, existeix un camí públic al Polígon 2, Parcel·la 9003, per on es pot accedir a Polígon 2, Parcel·la 363, i és des d'aquest camí des d'on s'accedirà a la planta solar fotovoltaica.

Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

Es recorda que, tal com indica l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic, es recomana dur a terme la fase II prevista del projecte, d'instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge, tal com indica l'article 43 de la Llei 10/2019.

18. El 23 de gener de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 11 l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el «Projecte d'Agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, polígon 2, parcel·la 363», en el TM de Santanyí (exp. 130A/2023).

19. El 3 de juliol de 2024, la secretària del Consell de la Indústria de les Illes Balears va emetre certificat indicant que el 2 de juliol de 2024 el Consell de la Indústria de les Illes Balears va proposar l'aprovació de l'informe relatiu a la declaració de Projecte Estratègic Industrial Goleta Xalana. S'indica que el Consell de la Indústria va informar favorablement el projecte.

20. El 28 d'octubre de 2024 el promotor aporta aclariment sobre la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia del projecte. Se sol·licita l'autorització administrativa prèvia de la Fase 1 del Projecte, és a dir, la planta fotovoltaica, sense perjudici que, un cop actualitzat el permís d'accés i connexió, es pugui concedir l'autorització administrativa de la Fase 2, és a dir, del sistema d'emmagatzematge.

21. El 25 de novembre de 2024 els serveis tècnics d'aquesta Direcció General emeten informe favorable sobre l'autorització administrativa prèvia del projecte.

Fonaments de dret

1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

2. La Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.

3. La llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

4. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

5. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

8. La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

9.La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

10. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

11. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

12. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 21 de maig de 2024 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Atorgar l'autorització administrativa de l'agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, promoguda per Enel Green Power España, SLU, amb NIF B61234613, amb les característiques següents:

Expedient: RE033/22.

Denominació: Goleta.

Situació: polígon 2, parcel·la 363 de Santanyí.

Dades tècniques:

Fase 1 (RE033/22-1):

 

- Tipus: parc fotovoltaic sobre el terreny.

- Superfície ocupada: 98.572 m2.

- 17.220 panells solars de 650 Wp cadascun. Potència de pic de 11.193 kWp.

- 55 inversors de 215 kW. Potencia instal·lada de 11.825 kWn.

- 5 centres de transformació 0,42/15,4 kV de 2.500 kVA.

- 1 centre de maniobra i mesura (CMM).

- Línia d'evacuació soterrada MT de 15 kV de longitud 2.390 m i secció 400 mm2 des del CMM fins a la subestació Santanyí a les coordenades (510.115, 4.357.513, 31), en el polígon 1, parcel·la 150 de Santanyí.

 

Expedient: RE034/22.

Denominació: Xalana.

Situació: polígon 2, parcel·la 363 de Santanyí.

Dades tècniques:

Fase 1 (RE034/22-1):

 

- Tipus: parc fotovoltaic sobre el terreny.

- Superfície ocupada: 98.451 m2.

- 17.220 panells solars de 650 Wp cadascun. Potència de pic de 11.193 kWp.

- 55 inversors de 215 kW. Potencia instal·lada de 11.825 kWn.

- 5 centres de transformació 0,42/15,4 kV de 2.500 kVA.

- 1 centre de maniobra i mesura (CMM).

- Línia d'evacuació soterrada MT de 15 kV de longitud 2.390 m i secció 400 mm2 des del CMM fins a la subestació Santanyí a les coordenades (510.115, 4.357.513, 31), en el polígon 1, parcel·la 150 de Santanyí.

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1 «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

2. De conformitat amb l'article 130 i els successius del Reial decret 1955/2000, i en el termini màxim establert per complir les disposicions de l'article 1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i altres àmbits per a la reactivació econòmica, a comptar des de la concessió de l'autorització administrativa, s'haurà de presentar un projecte d'execució del parc fotovoltaic per a la seva aprovació, el qual haurà de complir les prescripcions següents:

- Compliment de les condicions de la Declaració d'impacte ambiental de 20 de desembre de 2023 i dels informes de les diferents administracions consultades.

- Obtenció de la Declaració d'interès industrial estratègic, o bé, la Declaració d'interès general.

En cas que no es presenti el projecte d'execució en el termini establert se'n produirà la caducitat, d'acord amb el que disposa l'article 128 del Reial decret 1955/2000.

Una vegada autoritzat el projecte d'execució i prèviament a l'inici de les obres, el promotor ha de fer el següent:

- Recaptar l'autorització pertinent del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- Autorització de l'Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA), si escau.

- Aportar l'aprovació del projecte de prospecció intensiva amb els béns etnològics del Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca.

- Acreditar la participació local havent-se ofert la possibilitat de participar en almenys el 20 % de la propietat del projecte, a aquelles persones físiques o jurídiques, públiques o privades, radicades a Santanyí o als municipis limítrofs amb aquest.

- Obtenir els permisos de pas corresponents de la infraestructura per aquests terrenys i aportar les autoritzacions pertinents referent a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de la parcel·la que puguin afectar a tercers.

- Aportar el Pla de vigilància i seguiment redactat per l'auditor ambiental que, a més d'incloure el contingut mínim establert en la Llei d'avaluació ambiental, ha de preveure l'emissió d'informes de seguiment durant la fase de construcció, amb una periodicitat de quinze dies, que certifiquin el compliment de les mesures preventives, correctores i compensatòries de l'Estudi d'impacte ambiental, les condicions de l'annex F del Decret 33/2015 i els condicionants de la Declaració d'impacte ambiental, i dels altres informes emesos.

- Justificant d'haver liquidat davant l'ajuntament la tributació municipal corresponent, tal com preveu l'article 29 del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

- Nomenar el tècnic director d'obres i de l'auditor ambiental.

- Aportar estudi geotècnic i prospecció arqueològica dels terrenys subjectes a les obres.

- Aportar declaració responsable on es compromet a la correcta gestió dels panells solars una vegada finalitzada la seva vida útil.

3. Es recorda que per a l'obtenció de l'autorització administrativa prèvia de la Fase 2 del projecte corresponent a les instal·lacions d'emmagatzematge és necessari que s'actualitzin els permisos d'accés i connexió.

4. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per disposicions que hi siguin aplicables.

5. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva notificació o publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (29 de novembre de 2024)

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 67, de 21/05/2024)