Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 754762
Resolució de la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental de la sol·licitud d'Autorització Ambiental Integrada de la planta de compostatge, promoguda per TIRME SA, al TM de Llucmajor [ IPPC M01/2023]
Antecedents
1. El RDL 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, estableix que s'hauran de sotmetre a autorització ambiental integrada l'explotació de les instal·lacions en què es desenvolupi alguna de les activitats que inclou l'annex 1. Aquesta autorització ha de precedir, en tot cas, la construcció, el muntatge o el trasllat de les instal·lacions, i s'ha d'adaptar a les modificacions que es produeixin en les instal·lacions.
2. La instal·lació està inclosa dins l'apartat 5.4a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació:
5.4 Instal·lacions per a la valorització o eliminació de residus perillosos, amb una capacitat de més de 10 tones per dia que realitzin una o més de les següents activitats. a) Tractament biològic.
3. El procediment ha estat declarat d'urgència, d'acord amb l'article 7 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i els projectes que han de finançar-se amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
4. En data 21 de juny de 2024, la directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental emet Resolució per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sobre el projecte de la planta de compostatge, promoguda per TIRME SA, al TM de Llucmajor (Exp. 32A-2024).
Per tot l'anterior, i ATÈS
1. Que TIRME S.A. ha sol·licitat l'atorgament de l'autorització ambiental integrada per a la instal·lació consistent en una planta de compostatge, al TM de Llucmajor.
2. Que, per a l'atorgament d'aquesta autorització s'ha de seguir la tramitació prevista en els articles 6 i següents de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, i en els articles 12 i següents del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació.
3. Que en tots aquells aspectes no regulats a la Llei 9/2022, de 23 de novembre i al Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (Art. 14) el procediment s'ajustarà a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d'aplicació.
4. Que el procediment ha estat declarat d'urgència, d'acord amb l'article 7 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i els projectes que han de finançar-se amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
5. Que d'acord amb l'article 16 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, i considerant que el procediment ha estat declarat d'urgència, el projecte ha estat sotmès a informació pública, durant un termini de quinze dies, amb publicació al BOIB núm. 172, de 21 de desembre de 2023, i que s'han presentat al·legacions, en aquest període, per part de dues veïnes i del Grup d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa.
6. Que amb relació a l'avaluació d'impacte ambiental, en data 21 de juny de 2024, la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears emet Resolució per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sobre el projecte (Exp. 32A-2024).
7. Que una vegada finalitzat el tràmit d'informació pública s'ha sol·licitat informe tècnic de condicionants per a l'AAI a tots els òrgans i entitats implicats.
8. Que els informes rebuts dels òrgans i entitats consultats són favorables i els condicionants en ells indicats s'han recollit a l'Autorització Ambiental Integrada.
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 d'octubre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent:
Resolució
Primer.- Atorgar l'Autorització Ambiental Integrada de la instal·lació consistent en una planta de compostatge, promoguda per TIRME SA, al TM de Llucmajor amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic, signat per l'enginyer de Camins, Canals i Ports Francisco Javier Gea de la Torre en data 30/11/2023, el qual acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1. Objecte
La present AAI es concedeix a l'empresa TIRME S.A. (CIF A07326473) únicament i exclusivament per a la realització de l'activitat de tractament de residus no perillosos a les instal·lacions ubicades a la Parcel·la 184 del Polígon 9 (Son Garcies)-Llucmajor amb coordenades geogràfiques ETRS89 UTM 31 X: 485.348,89, Y: 4.374.484,12
La instal·lació es categoritza dins l'epígraf 5.4a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació.
Els elements més importants que conformen la planta són:
1. Nau de pretractament i afinament, de 5.885,0 m2
2. Nau de fermentació, de 5.005 m2
3. Nau de maduració, de 5.626 m²
4. Edificis de tractament de gasos, biofiltre 1 i biofiltre 2
5. EDAR encarregada del tractament dels lixiviats generats en els biofiltres
6. Dipòsits d'aigües netes: dipòsit de regulació i recàrrega i 2 dipòsits
d'emmagatzematge de 1.661 m3 i 1.664 m3
7. Dipòsit d'aigües regenerades de 1137 m3
8. Dipòsit de lixiviats de 64 m3
9. Dipòsits de reactius per a hidròxid de sodi, àcid sulfúric i sulfat d'amoni
10. Depuradora (Biotrit), de 54 m2
11. Edifici de control i serveis
12. Dipòsit d'aigua per a consum humà de 10 m3
13. Centre de transformació energia elèctrica
2. Declaració d'impacte ambiental
En data 7 de maig de 2024 la presidència de la CMAIB emet resolució per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental favorable sobre el projecte de la planta de compostatge amb els següents condicionants:
1. S'ha d'estudiar la viabilitat de sol·licitar una concessió sobre el pou existent a la parcel·la amb codi AAS_15848_Vigent-AAS_15848 i ús industrial i domèstic. En cas que aquesta opció sigui viable, es prioritzarà l'aprofitament d'aigua del pou existent en comptes de sol·licitar la concessió per a un nou pou d'explotació.
2. Mentre la instal·lació no disposi de concessió per a l'aprofitament de l'aigua subterrània, l'aigua d'aportació externa haurà de ser preferentment regenerada. En cas que no sigui possible la seva utilització per qüestions tècniques o per falta de disponibilitat, l'aigua subministrada a través de camions cisterna haurà de provenir d'un pou la massa d'aigua del qual tengui un bon estat quantitatiu i que es trobi pròxim a l'activitat prevista per tal de disminuir la petjada de carboni. S'haurà de dur un control del volum subministrat a través del registre dels albarans o factures oficials de cada transport d'aigua.
3. D'acord amb el Servei de Salut Ambiental, la depuradora d'aigües residuals estarà a una distància suficient per tal d'evitar contaminacions del dipòsit d'emmagatzematge d'aigua de consum en cas d'accident o avaria.
4. No es poden abocar aigües residuals sense tractar, independentment del tipus d'abocament, directe o indirecte, o del punt d'abocament.
5. El projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua a les zones d'oficines, vestuaris i banys.
6. En relació amb el separador d'hidrocarburs del sistema d'aigües pluvials:
a. Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquests buidats com a mínim dels darrers cinc anys.
b. S'haurà de dur a terme un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.
7. Pel que fa a la barrera vegetal:
a. S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones provinents de material forestal de reproducció de Mallorca, de les mateixes espècies a les existents a l'entorn de la zona d'actuació i de baix requeriment hídric.
b. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la planta.
c. El reg es realitzarà preferentment amb aigua depurada i en horari de menor intensitat lumínica.
8. En cas que s'eliminin espècies arbòries, es compensarà l'eliminació de, com a mínim, el 100% dels arbres mitjançant sembres al perímetre de la parcel·la.
9. Pel que fa al pla de vigilància:
a. A més dels controls de renou que ja es preveuen i atesa la proximitat d'altres activitats susceptibles de generar renou, es realitzarà un control de renous abans de la posada en marxa de la instal·lació.
b. Pel que fa a la mobilitat:
I. S'haurà d'estimar el tràfic generat per la instal·lació, fent especial referència a l'època de major activitat.
II. S'haurà de dur a terme un registre amb les incidències que es puguin produir a l'accés a l'activitat i a les infraestructures viàries afectades per la mobilitat generada per la planta.
III. S'hauran d'adoptar les mesures oportunes per tal de minimitzar les incidències relacionades amb la mobilitat generada. En aquest sentit, es recomana distribuir les rutes per tal que els camions hagin de seguir rutes preestablertes per, en la mesura del possible, evitar la confluència de tots els camions per un mateix punt del nucli urbà.
10. El promotor haurà de remetre anualment a l'òrgan substantiu un informe de seguiment sobre el compliment de la declaració d'impacte ambiental, el qual inclourà un llistat de comprovació de les mesures previstes al programa de vigilància ambiental.
11. Pel que fa a l'execució de les obres:
a. S'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
b. Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades.
c. Cada tipus de residu s'ha de recollir separadament per a la seva gestió adequada d'acord el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió de residus de construcció i demolició, i la resta de normativa aplicable. No s'ha d'abocar o abandonar cap tipus de residu al medi natural, i s'han de prendre les mesures necessàries per evitar la dispersió dels residus pel vent fora dels recipients.
d. S'han d'emprar materials de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.
e. S'ha de minimitzar, en la mesura del possible, la generació de renou i vibracions, adoptant les mesures d'insonorització i de manteniment necessàries per tal que la maquinària s'ajusti a les limitacions establertes pel RD 212/2002, de 22 de febrer, pel qual es regulen les emissions sonores a l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure.
12. Tots els elements de la instal·lació fotovoltaica han d'emprar la millor tecnologia disponible per tal d'augmentar el rendiment i la producció d'energia.
13. Es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
3. Desenvolupament de les activitats
L'activitat es desenvoluparà d'acord amb els documents que obren a l'expedient, a l'establert a l'AAI i a la legislació vigent.
Li és d'aplicació la Decisió d'execució (UE) 2018/1147 de la Comissió, de 10 d'agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell. La persona titular tramitarà la corresponent adaptació de les instal·lacions a les condicions i als requisits introduïts per normes posteriors, en els terminis que dites normes estableixin, i en particular les de l'aplicació de les millors tècniques disponibles.
4. Modificacions de l'activitat
Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l'activitat haurà de ser comunicada a l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada. El promotor valorarà el caràcter de la modificació i, si cal, tramitarà la corresponent modificació de l'AAI. Als efectes de la modificació de l'AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s'han presentat són nominals.
5. Consums i producció
S'estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d'addició prevists al projecte seran els següents:
Matèria primera |
Consum anual |
---|---|
Aigua 15.000 m3 |
Captació de pluvials i recirculació de diversos fluxos 8.500 m3 |
Aportació externa (pou i camions) 6.500 m3 anuals. |
|
Combustible (gasoil) |
85.000 l |
Àcid sulfúric (98%): |
711,75 m3 |
NaOH (25%) |
100,2 t |
Biomedi del sistema de biofiltració d'altes prestacions (BAP) |
188.30 m3 |
Electricitat |
7.470.601,58 kWh |
La capacitat màxima de tractament de les fraccions FORM és de 21.000 t/any.
La FORM està composta dels següents residus:
FORM (21.000 t/any) |
||
Residu |
Codi LER (1) |
t/any |
Residus biodegradable de cuines i restaurants |
20 01 08 |
16.000 a 21.000 |
Residus de mercats |
20 03 02 |
Fins a 5.000 |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus
La quantitat de material estructurant que s'estima necessari pel tractament de la FORM és 16.097 t/any.
Es faran servir 16.097 t/any de material estructurant amb la composició següent:
Residu Estructurant (16.097 t/any) |
Codi LER (1) |
Etapa inicial |
Fase de funcionament |
Restes biodegradables de parcs i jardins |
20 02 01 |
16.097 t |
6.030 t |
Estructurant recirculat |
- |
0 t |
10.067 t |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus
S'estima una producció de compost de 6.790,9 t/any, que equival a 13.581,8 m3/any considerant una densitat del compost afinat de 0,5 t/m3.
6. Condicionants de gestió de residus
6.1. Jerarquia de residus
El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, si escau, que aquests es gestionin amb l'ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l'article 8 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, és a dir:
1. Prevenció
2. Preparació per a la reutilització
3. Reciclat
4. Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)
5. En cas que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l'aplicació d'aquests procediments, els residus s'eliminaran de forma que s'eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.
En cas de no compliment d'aquesta jerarquia, s'haurà de sol·licitar una modificació de l'autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d'una anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d'aquests residus que haurà d'esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquesta anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l'àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d'impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.
6.2. Prescripcions relatives al sòl
En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l'informe base del sòl, es podran establir a l'autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.
L'operador de l'activitat haurà de portar a terme les actuacions i estudis que s'indiquin per part de l'òrgan competent per tal de garantir la no afecció al sòl.
El cessament de l'activitat implicarà la realització d'un estudi de situació del sòl amb les característiques que indiqui l'òrgan competent en matèria de contaminació de sòls.
6.3. Residus autoritzats a tractar
6.3.1. Tipus, quantitats de residus admissibles i operacions de tractament que s'autoritzen per a cada un d'ells:
Residu |
Codi LER (1) |
Quantitat màx. autoritzada (t/any) |
Operació de tractament (2) |
Residus biodegradables de cuines i restaurants |
20 01 08 |
21.000 |
R0301/R1302 |
Residus de mercat |
20 03 02 |
5.000 |
R0301 |
Residus biodegradables de parcs i jardins |
20 02 01 |
16.109,9 |
R0301/R1203/ R1302 |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus;
(2) Codificació segons Annex II i III de la Llei 7/2022.
6.3.2. Operacions i capacitat màxima de tractament autoritzades
Codi (1) |
Operació de tractament de residus autoritzada |
Capacitat màxima tractament (t/any) |
R0301 |
Compostatge. |
21.000 |
R1203 |
Tractament mecànic (trituració, fragmentació, tall, compactació, etc.), de fracció vegetal (estructurant). |
16.110 |
R1302 |
Emmagatzematge dels diferents residus previ al tractament. |
37.110 |
(1) Operació de tractament codificada segons l'Annex II i III de la Llei 7/2022, de 8 d'abril.
La capacitat màxima d'emmagatzematge de residus no perillosos és de 3458 t.
Vists els residus i les operacions a realitzar, la instal·lació serà inscrita al Registre de productors i Gestors de Residus de les Illes Balears amb un codi d'inscripció d'instal·lació de tractament de residus no perillosos (G04).
6.4. Residus autoritzats a produir
6.4.1. Residus perillosos
Residu |
Codi LER (1) |
Quantitat màx. autoritzada (t/any) |
---|---|---|
Olis lubricants usats |
13 02 05* |
1,5 |
Filtres d'oli |
16 01 07* |
0,005 |
Envasos contaminats |
15 01 10* |
1,250 |
Absorbents |
12 01 02* |
0,002 |
Olis i greixos |
12 01 12* |
0,002 |
Bateries |
16 06 01* |
0,002 |
Acumuladors Ni-Cd |
16 06 02* |
0,0001 |
Acumuladors Li |
16 06 07* |
0,0001 |
Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades |
16 02 13*-51* |
0,075 |
Petits aparells amb components perillosos i piles incorporades |
20 01 35*-51* |
0,100 |
Monitors i pantalles CRT |
16 02 13*-21* |
0,075 |
Monitors i pantalles CRT |
20 01 35*-21* |
0,100 |
Equips d'informàtica i telecomunicacions petits |
16 02 13*-61* |
0,075 |
Equips d'informàtica i telecomunicacions petits |
20 01 35*-61* |
0,100 |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus
6.4.2. Residus no perillosos
Residus generats en el Procés de Compostatge |
Codi LER (1) |
Quantitat màx.autoritzada (t/any) |
Metalls fèrrics |
19 12 02 |
52 |
Metalls no fèrrics |
19 12 03 |
52 |
Altres residus procedents del tractament mecànic de residus, diferents dels especificats en el codi 1912 11 |
19 12 12 |
3447,8 |
Fracció no compostada de residus municipals i assimilables (residu d'afinament) |
19 05 01 |
555 |
Compost fora d'especificació |
19 05 03 |
1000 |
Sulfat amònic |
06 03 14 |
4779 |
Biomedi |
19 05 99 |
1883 |
Llots de procés |
19 05 99 |
127,75 |
Llots biològics |
19 08 12 |
876 |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus
Residus generats d'Oficina |
Codi LER (1) |
Quantitat màx. autoritzada (t/any) |
Paper-cartró |
20 01 01 |
0,1 |
Residus biodegradable de cuina |
20 01 08 |
0,2 |
Envasos mesclats |
15 01 06 |
0,2 |
Vidre |
15 01 07 |
0,1 |
Mescla de residus municipals |
20 03 01 |
0,4 |
(1) Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014, sobre la llista de residus
6.4.3. Condicions generals per a la producció de residus
D'acord amb l'article 23.5.a) de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular:
1. Es disposarà en tot moment de zona habilitada i identificada per al correcte emmagatzematge dels residus. En tot cas, els residus perillosos hauran d'estar protegits de la intempèrie i amb sistemes de retenció d'abocaments i vessaments. La durada màxima de l'emmagatzematge dels residus no perillosos serà inferior a dos anys quan es destinin a valorització i a un any quan es destinin a eliminació. En el cas dels residus perillosos, en tots dos supòsits, la durada màxima serà de sis mesos; en supòsits excepcionals, l'autoritat competent de les comunitats autònomes on es dugui a terme aquest emmagatzematge, per causes degudament justificades i sempre que es garanteixi la protecció de la salut humana i el medi ambient, podrà modificar aquest termini, ampliant-lo com a màxim altres sis mesos.
2. Durant el seu emmagatzematge, els residus hauran de romandre identificats i, en el cas dels residus perillosos, a més hauran d'estar envasats i etiquetats conformement a la normativa vigent.
3. Els terminis esmentats començaran a computar des que s'iniciï el dipòsit de residus en el lloc d'emmagatzematge, havent de constar la data d'inici en l'arxiu cronològic i en el sistema d'emmagatzematge (gàbies, contenidors, prestatgeries, entre altres) d'aquests residus.
Els residus en general seran lliurats sempre a gestor autoritzat per gestionar els mateixos, atenent als seus codis LER i es respectaran estrictament les condicions d'etiquetatge, separació, control documental i altres aplicables al titular de la instal·lació establertes per la normativa vigent europea, estatal i autonòmica.
6.5. Fi de condició de residu del compost
El compost obtingut a la instal·lació no tindrà la condició de producte fins a l'obtenció de la fi de condició de residu.
La fi de condició de residu del compost obtingut a la planta de compostatge de Llucmajor haurà de ser sol·licitada per l'operador un cop aquesta entri en funcionament.
Per a l'obtenció de la fi de condició de residu s'haurà de presentar la documentació que justifiqui que es dona compliment, segons estableix l'article 28 de la Llei 7/2022; als criteris establerts a Reglament (UE) nº 2019/1009 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019 i la inscripció al registre de productes fertilitzats.
La declaració de fi de condició de residu es trobarà subjecte al manteniment dels condicionats establerts a la normativa al respecte i als que estableixi el registre de productes fertilitzats.
En cas de no complir amb els criteris establerts a l'indicat Reglament 2019/1009, el resultat obtingut del procés de compostatge serà gestionat com un residu i podrà ser destinat a usos agraris si es dona compliment a la normativa corresponent, en especial al RD 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a la nutrició sostenible dels sòls agraris.
6.6. Arxiu Cronològic
La instal·lació disposarà d'un arxiu electrònic on es recullin, per ordre cronològic, la quantitat, naturalesa i origen del residu generat i la quantitat de productes, materials o substàncies, i residus resultants de la preparació per a la reutilització i operacions de valorització; i quan escaigui, s'inscriurà també el destí, la freqüència de recollida, el mitjà de transport i el mètode de tractament previst del residu resultant, així com el destí de productes, materials i substàncies. Les inscripcions de l'arxiu cronològic es realitzaran, quan sigui aplicable, per cadascuna de les operacions de tractament autoritzades de conformitat amb els annexos II i III de la Llei 7/2022, de 8 d'abril.
L'arxiu cronològic es conformarà a partir de la informació continguda en les acreditacions documentals exigides en la producció i gestió de residus als productors i gestors de residus conforme al que s'estableix en aquesta Llei 7/2022, així com altres disposicions establertes en la seva normativa de desenvolupament.
Es guardarà la informació de l'arxiu cronològic durant, almenys, cinc anys i estarà a la disposició de les autoritats competents a l'efecte d'inspecció i control.
6.7. Informació remesa a l'administració
D'acord amb l'article 65 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, abans de l'1 de març de l'any posterior respecte al qual s'hagin recollit les dades, les persones físiques o jurídiques que realitzin operacions de recollida amb caràcter professional i de tractament de residus, enviaran a la comunitat autònoma en la qual estigui situada la instal·lació, una memòria resum de la informació continguda en l'arxiu cronològic desglossant la informació per cada operació de tractament autoritzada.
El contingut serà, almenys, el que figura en l'annex XV de la mateixa llei, mentre la Comissió de coordinació en matèria de residus o els seus grups de treball no publiquin el format i contingut acordats d'aquesta memòria.
6.8. Plataforma telemàtica SINGER
L'operador donarà compliment a les previsions de documentació relatives al transport, trasllat i control dels fluxos i moviments de residus dins i/o fora de l'àmbit de les Illes Balears atenent les previsions de la normativa estatal i autonòmica, (articles 50 i 51 de la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears), mitjançant accés facilitat a la plataforma telemàtica SINGER o la que la substitueixi del Govern de les Illes Balears.
6.9. Garanties financeres de l'activitat de gestió de residus
6.9.1 Fiança
La Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, estableix a l'article 23. 5. b) que els gestors de residus estan obligats a constituir una fiança en el cas dels residus perillosos, i en la resta dels casos quan així ho exigeixin les normes que regulen la gestió de residus específics o les que regulin operacions de gestió. Aquesta fiança tindrà per objecte respondre enfront de l'administració del compliment de les obligacions que es derivin de l'exercici de l'activitat i de l'autorització o comunicació.
El Reial decret 34/2023, de 24 de gener, pel qual es modifiquen el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, aprovat mitjançant el Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre; i el Reial decret 208/2022, de 22 de març, sobre les garanties financeres en matèria de residus, estableix la quantia de la fiança en instal·lacions, tant fixes com mòbils, de gestió de residus.
Aquesta es determinarà segons la tipologia del residu, d'acord amb la següent fórmula:
Import de la fiança (en euros) = [*Qnp (t) x 50 (€/t)]
Sent:
*Qnp: La capacitat màxima (en tones) d'emmagatzematge de residus no perillosos no metàl·lics: 3.458 t.
La fiança a dipositar d'acord amb el càlcul és de 172.900 euros.
Per a certificar la constitució de la mateixa, s'haurà de presentar davant el servei de Dipositaria de la CAIB degudament complimentat i signat per l'entitat avaladora, el model de document disponible a la pàgina electrònica del servei de Dipositaria.
6.9.2. Responsabilitat civil
La Llei 7/2022, de 8 d'abril, estableix a l'article 23. 5.c) que els gestors de residus estan obligats a subscriure una assegurança o constituir una garantia financera equivalent en el cas de tractar-se de negociants, transportistes i entitats o empreses que realitzin operacions de tractament de residus perillosos i, en la resta dels casos, quan així ho exigeixin les normes que regulen la gestió de residus específics o les que regulin operacions de gestió, per a cobrir les responsabilitats que es derivin de tals operacions. En aquest sentit, el Reial decret 208/2022, de 22 de maig, sobre les garanties financeres en matèria de residus, estableix a l'article 3.2 que l'assegurança de responsabilitat civil, o la garantia financera equivalent, contractat per part del subjecte obligat, per a respondre davant tercers de la responsabilitat civil que pugui exigir-se-li haurà de permetre, arribat el cas, atendre les indemnitzacions que poguessin correspondre-li:
1. Per mort, lesions o malaltia de les persones.
2. Per danys causats sobre les coses o animals, que no tinguin la consideració de recursos naturals. (a aquest efecte, s'entendrà com a recursos naturals el definit en l'article 2 de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental).
3. Pels perjudicis que es derivin dels anteriors danys.
L'epígraf 3 de l'annex IV del RD 208/2022 estableix el muntant mínim de la suma garantida per l'assegurança de responsabilitat civil que, per a cobrir les contingències previstes en l'article 8, han de formalitzar els subjectes obligats, d'acord amb el que indica l'article 2. En aquest cas, els gestors de residus no perillosos amb instal·lacions de superfície major a 5.000 m2 o capacitat d'emmagatzematge major de 200 t: 600.000 €.
6.9.3. Responsabilitat mediambiental
L'article 3.3 del RD 208/2022, estableix que les garanties financeres que hagin de ser formalitzades per a cobrir la responsabilitat mediambiental que, a conseqüència de la seva activitat, pugui ser exigible a les entitats o empreses que intervenen en la gestió dels residus, s'establiran en les condicions, termes i quantia prevists en la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental, i el Reial decret 2090/2008, de 22 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental.
Així, per tant, el càlcul del seu import i possibles exempcions, dependrà de l'avaluació del risc, calculat per l'asseguradora, de la concreta activitat. Una vegada constituïda, s'ha de presentar resguard de la corresponent pòlissa i rebut o certificat emès per l'entitat asseguradora segons model de l'Annex III del RD 208/2022, adaptat a la responsabilitat ambiental.
6.10. Seguiment de l'explotació de la instal·lació
D'acord amb l'article 44.11 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, el titular de l'autorització haurà de presentar cada dos anys des de la data d'inscripció i durant la seva vigència un certificat expedit per una entitat acreditada respecte del compliment de la normativa vigent i del manteniment de les condicions establertes en l'autorització.
En qualsevol moment i d'acord amb l'article 106 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, la Conselleria competent en matèria de residus podrà comprovar que es compleixen els requisits pel manteniment de l'autorització atorgada. En cas que no fos així, es podrà suspendre aquesta o paralitzar provisionalment l'activitat, proposant les mesures a adoptar o, si escau, revocar l'autorització.
6.11. Obligacions de l'operador
L'operador designarà i comunicarà al Servei de Residus i Sòls Contaminats una persona responsable de les instal·lacions que opera, així com qualsevol canvi d'aquest que es produeixi en el futur.
Resta també obligat a comunicar al Servei de Residus i Sòls Contaminats, en el menor termini de temps possible, qualsevol incidència o accident fortuït, especialment en el cas de possible afecció ambiental que es produeixi en les instal·lacions.
6.12. Comunicació productor de residus
Conforme al que disposa l'article 35.4 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, queden exemptes de presentar comunicació aquelles empreses que hagin obtingut autorització per al tractament de residus i que a conseqüència de la seva activitat produeixin residus. No obstant això, en el cas d'aquestes exempcions, tindran la consideració de productors de residus als altres efectes regulats en aquesta llei.
6.13. Placa identificativa
D'acord amb l'article 44.12 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, la instal·lació autoritzada ha d'exhibir a la seva entrada principal una placa identificativa en la qual hi consti la informació relativa a l'autorització atorgada, d'acord amb les indicacions i el model de l'annex 8 de la Llei.
6.14. Trasllat de residus
Els trasllats de residus que realitzin conseqüència de l'activitat que es desenvoluparà a la instal·lació, hauran de donar compliment a l'establert en el Reial Decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus en l'interior del territori de l'Estat, Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats, i altra normativa sectorial d'aplicació.
6.15. Transmissió de la propietat
Conforme l'article 33.11 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, la transmissió de l'autorització en qualsevol moment de la seva activitat, estarà subjecta a inspecció prèvia i comprovació, per l'autoritat competent, per comprovar que les persones físiques o jurídiques que duran a terme les operacions de tractament de residus i les instal·lacions en què aquelles es realitzen compleixen amb el regulat en aquesta llei i en les seves normes de desenvolupament.
6.16. Cessament de l'activitat
Pel cessament de l'activitat i devolució de les garanties financeres dipositades per a la realització de l'activitat de gestió de residus d'aquesta autorització, es requerirà que es comuniqui aquest fet a l'òrgan competent en matèria de residus.
7. Condicionants Hídrics
7.1. Balanç d'aigües
7.1.1. Necessitat d'aigua de la planta
S'estima una necessitat d'aigua a la planta de 15.000 m3 anuals. Com que no es disposa d'accés a xarxa de subministrament, s'ha previst cobrir les necessitats d'aigua per als diferents usos a partir de l'emmagatzematge en diversos dipòsits, amb la procedència següent:
1. Pluvials netes recollides en les cobertes de les naus
2. Pluvials potencialment brutes recollides en la superfície exterior de les naus
3. Efluent de la depuradora de lixiviats
4. Aigües procedents de camions cisterna
5. Aigües procedents de captació d'aigües subterrànies
Si es descompta el volum d'aigua procedent de la captació de pluvials i de la recirculació de diversos fluxos, el volum necessari d'aigua d'aportació externa (pou i camions) és d'uns 6.500 m3 anuals.
7.1.2. Xarxa d'aigües netes
La xarxa d'aigües netes inclou les pluvials recollides a les cobertes (aproximadament 4.436,7 m3 anuals) i les d'aportació externa, procedents de camió cisterna o de captació subterrània. Aquesta xarxa podrà tenir els usos següents:
1. Reg en els túnels de fermentació.
2. Reg de piles/altiplans en fase de maduració.
3. Aigua per a servei del biofiltre.
4. Aigua per a aigualejos
5. Aigua per a ompliment del dipòsit de PCI (protecció contra incendis).
La xarxa d'aigües netes disposa de tres dipòsits:
1. Dipòsit de regulació o recàrrega de 1.854 m³, el qual funciona com a tanc de tempestes per a recollir les aigües de les cobertes de les naus durant els episodis de pluges intenses. El dipòsit ha de disposar d'espai suficient per recollir les precipitacions de les cobertes (s'estima mantenir-lo, com a màxim, al 20% de la seva capacitat). Es disposarà d'un sobreeixidor connectat a la xarxa d'escorrentia superficial que permeti desguassar en casos de necessitat.
2. Dos dipòsits d'emmagatzematge. Aquests dipòsits estaran situats en els soterranis dels edificis dels biofiltres i compten amb una capacitat de 1.661,00 m³ i 1.664,00 m³.
La capacitat total d'emmagatzematge d'aigües netes és de 3.695,80 m3, resultat de la suma de la capacitat dels dipòsits d'emmagatzematge i el 20% de la capacitat del dipòsit de regulació o recàrrega.
La captació d'aigües subterrànies ha d'estar degudament autoritzada pel Servei d'Aigües Subterrànies, ha de disposar de comptador i s'ha d'enregistrar el volum consumit amb periodicitat, com a mínim, mensual.
7.1.3. Xarxa de lixiviats
La planta comptarà amb una xarxa per recollir els lixiviats generats en les diferents àrees, ja sigui pels aigualejos o pels diferents processos de la planta.
Aquests lixiviats s'emmagatzemaran a un dipòsit de 64 m³, des del qual es recircularan per a la seva reutilització als túnels de fermentació. El dipòsit ha de disposar de sistemes de seguretat que permetin garantir que no es produeixen trencaments ni fuites de lixiviats al terreny.
Quan el dipòsit es trobi ple i els lixiviats no es puguin recircular, es tractaran a la depuradora de la planta. L'efluent depurat es considera aigua regenerada i es reutilitzarà a la pròpia instal·lació per aigualeig i altres processos interns.
Les aigües d'aigualeig han de retornar a la xarxa de lixiviats, sense que en cap cas es produeixin abocaments directes al DPH ni infiltració al terreny.
Els llots o concentrats procedents del sistema de tractament s'entregaran a la planta de biometanització de l'àrea de Can Canut o a altre gestor autoritzat. S'ha de disposar dels albarans d'entrega corresponents.
7.1.4. Xarxa d'aigües regenerades
La xarxa d'aigües regenerades inclourà:
1. Efluent de la depuradora de lixiviats.
2. Aigües pluvials de la superfície de la planta. Les aigües captades discorreran per gravetat per les cunetes fins als equips de tractament (separador d'hidrocarburs i decantador).
En funció de la pluviometria s'estima una aportació d'aigües d'escolament de 1.932 m3 anuals.
Les aigües regenerades s'emmagatzemaran a un dipòsit de 1.137 m³ que també actuarà com a tanc de tempestes, de la mateixa manera que el tanc de regulació de la xarxa d'aigües netes. Des del dipòsit, l'aigua regenerada es reutilitzarà en aigualejos o en el reg dels túnels de fermentació.
7.1.5. Xarxa d'aigua per a consum humà
Les oficines, vestuaris i serveis s'abastiran amb aigua apta per a consum humà provinent d'un dipòsit independent prefabricat de PRFV de 10 m3 de capacitat.
S'estima un consum d'aigua potable de 0,3 m3 per dia, uns 110 m3 anuals.
7.1.6. Depuradora Biotrit
Per a la depuració dels lixiviats i les aigües sanitàries s'utilitza una estació depuradora d'aigües residuals per al seu posterior emmagatzematge i reutilització en aigualejos. Els llots generats són derivats a gestor autoritzat o a planta de biometanizació.
Les aigües regenerades procedents del Biotrit s'emmagatzemaran en el dipòsit d'aigües regenerades.
7.2. Control de les aigües subterrànies
Es farà un control semestral d'un pou aigües a dalt i d'un pou aigües abaix de la instal·lació, que poden coincidir amb els punts de control de les instal·lacions de MAC Insular, annexes a la planta de compostatge (procedents del Programa de mesures i vigilància ambiental de les infraestructures del Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció, demolició voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca).
Els paràmetres a analitzar seran: pH, conductivitat, nitrats, sulfats, clorurs, nitrits, carbonats, bicarbonats, cadmi, crom, plom, sodi, potassi, magnesi, calci, mercuri, E. Coli i enterococs.
En cas de detectar-se un valor inusual d'algun dels paràmetres de control de les aigües subterrànies, es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt el més aviat possible i sense superar el termini de 5 dies.
La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini màxim de 3 dies des de la recepció dels primers resultats.
Per valorar si un resultat analític és un «valor inusual», els criteris seran els següents:
1. Que superi en més del 20% el valor de la mitjana històrica.
2. Que no compleixi amb el valor paramètric de la normativa sobre aigües de consum humà. Si un paràmetre dona compliment a aquesta normativa, no s'haurà de repetir l'analítica, encara que superi en més d'un 20% la mitjana històrica.
3. Que, a més a més, el resultat sigui superior a la mitjana històrica de les dades més dues vegades la desviació típica.
4. Que el valor obtingut mostri diferències apreciables amb el pou d'aigües amunt.
5. Es compararà el valor obtingut amb la referència i, si és compatible, es descartar la incidència. Si no sembla congruent es repetirà l'anàlisi i, si torna a mostrar desviacions, es valorarà com a incidència.
8. Condicionants d'Atmosfera
8.1. Prescripcions de caràcter general
La instal·lació haurà de complir amb el que estableix la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; el Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002; el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), el Reglament (UE) 2024/1244 del Parlament i del consell de 24 d'abril de 2024, sobre la notificació de dades mediambientals procedents d'instal·lacions industrials, pel qual es crea un portal d'Emissions Industrials, i el Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades; la Decisió d'Execució de la Comissió (UE) 2018/1147, de 10 d'agost de 2018, per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE; així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d'aplicació.
8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera
1. Segons l'annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, l'activitat principal està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l'Atmosfera del grup B, Plantes de producció de compost, codi 09 10 05 01.
2. Les emissions atmosfèriques que es poden generar a la instal·lació són:
2. Emissions difuses discontínues de gasos contaminats i partícules procedents del moviment de vehicles de transport de residus i de maquinària mòbil d'operació de la instal·lació.
3. Emissions procedents dels biofiltres situats a la planta de compostatge.
8.3. Identificació dels focus emissors a l'atmosfera
1. Focus canalitzats
Focus |
Descripció |
Codi APCA |
Grup |
FC-1 |
Biofiltre 1 |
09 10 05 01 |
B |
FC-2 |
Biofiltre 2 |
09 10 05 01 |
B |
Cada un dels biofiltres disposa de dues canalitzacions a l'exterior.
2. Focus no canalitzats (emissions difuses)
Si bé la instal·lació no disposa de focus d'emissió difusa, doncs tota ella roman confinada, sí que podria haver-hi emissions difuses discontínues de gasos contaminats i partícules procedents del moviment de vehicles de transport de residus en l'arribada i partida de la instal·lació.
8.4. Control d'emissions canalitzades
1. El mètode de mesura per a cada contaminant serà preferiblement el corresponent UNE-EN, en cas que no es pugui aplicar, s'utilitzaran altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO, UNE, i altres mètodes internacionals. Sempre s'aplicaran les normes més recents.
2. Els punts de mostreig de les xemeneies compliran amb els requisits de la norma UNE-EN 15259:2008. Han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.
3. Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir el que estableix la normativa vigent de seguretat i salut en els llocs de treball. Han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents.
4. Les mesures es realitzaran en condicions normals d'operació de les instal·lacions.
5. Es considerarà que es respecten els valors límit d'emissió a l'atmosfera quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superin els valors límit fixats. Els valors objectiu i valors de referència no es consideren valors límit d'emissió.
6. A les taules següents s'indiquen els valors límits d'emissió (VLE) dels diversos contaminats i altres requisits addicionals relatius al control de les emissions canalitzades. Els controls externs han de ser realitzats amb la freqüència indicada a les taules per un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA).
8.4.1 Biofiltres (FC-1 i FC-2)
1. Els controls es faran sobre una mostra integrada obtinguda de cada una de les sortides dels biofiltres, mostres diferents per als diferents biofiltres. En compliment de la MTD 34, amb relació al tractament biològic de residus, els contaminants a mesurar, valors límit d'emissió, tipus de control i periodicitat s'indiquen a la taula següent:
Contaminant |
Valor límit d'emissió |
Control/Periodicitat |
NH3 |
20 mg/Nm3 |
Controls amb periodicitat semestral: un autocontrol entre els mesos de novembre a abril i un control extern per OCA entre els mesos de maig a octubre |
Olor Mesurat segons norma EN 13725 |
1000 ouE/Nm3 |
|
COVt |
Sense valor límit d'emissió |
També es mesurarà cabal i velocitat dels gasos de sortida, humitat, temperatura i oxigen.
2. S'ha de garantir el correcte funcionament permanent del sistema eliminador d'olor, per a la qual cosa s'ha de garantir que els biofiltres estiguin funcionant permanentment de forma adequada, assegurant la utilització del material de farciment adequat, així com les seves condicions d'humitat i temperatura.
8.5. Control d'emissions difuses
S'ha de revisar periòdicament l'aplicabilitat de totes les mesures possibles per reduir les emissions difuses de partícules, gasos i olors.
A continuació es detallen les mesures correctores a aplicar per part de l'explotador per reduir les emissions difuses que almenys han d'estar implantades.
Cada tres anys s'ha de realitzar una comprovació, per part d'un organisme de control autoritzat, de les mesures correctores i preventives instal·lades, de la seva eficàcia i del seu bon estat de funcionament.
8.5.1. Emissions de partícules (pols)
A fi d'evitar les emissions difuses de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:
1. Es compactarà la superfície dels vials d'entrada i partida de les instal·lacions.
2. Es netejarà amb la periodicitat necessària els vials d'accés
3. Es limita la velocitat dels vehicles als vials d'accés a 20 km/h.
4. Es mantindrà en perfecte estat els motors de combustió i els tubs d'escapament de la maquinària i vehicles de transport.
5. S'instal·laran pantalles paravents en el llindar de la parcel·la o pantalles vegetals.
8.5.2. Emissions d'olors
Per prevenir l'emissió d'olors l'explotador haurà de dur a terme, si escau, les mesures preventives següents:
1. Tota la zona de preparació i producció ha de romandre confinada i els gasos residuals seran conduïts cap a un rentador de gasos (Scrubber) i aquesta extracció es dirigirà cap a biofiltres d'altes prestacions (focus canalitzats). S'ha de garantir que el sistema d'extracció, rentat i biofiltrat de gasos es manté de manera òptima. A més, s'ha de disposar i mantenir, sensors de pressió baromètrica en l'interior de les naus que demostrin que es manté la sotapressió per sota dels valors que es recomanin per part del fabricant de l'extracció. S'han de guardar registres dels valors obtinguts per aquests sensors respecte de la pressió exterior.
2. Vetllar perquè els vehicles de transport de residu es mantinguin adequadament nets.
3. S'ha d'establir, aplicar i revisar periòdicament un pla de gestió d'olors com a part del sistema de gestió ambiental, que inclogui els elements:
a. un protocol que contingui actuacions i terminis
b. un protocol per realitzar la monitorització d'olors
c. un protocol de resposta a incidents identificats en relació amb les olors, per exemple, denúncies
d. un programa de prevenció i reducció d'olors concebut per detectar-ne la font o les fonts, per caracteritzar les contribucions de les fonts i per aplicar mesures de prevenció i/o reducció
4. Cada tres anys s'avaluarà la molèstia per olors que generen el conjunt d'instal·lacions de l'emplaçament mitjançant la mesura de les unitats d'olor segons la norma UNE-EN 13725, per part d'un organisme de control autoritzat. A partir de les mesures d'emissions a les fonts generadores d'olors, es simularà la dispersió de les unitats d'olor aplicant models matemàtics de simulació de la dispersió. Les mesures es faran entre els mesos de maig i setembre. L'estudi de dispersió representarà sobre un mapa isodores de 1,5 i de 3 uoE/m3 (percentil 98 de les hores de l'any).
El primer control es realitzarà als 3 mesos des de posada en funcionament de les instal·lacions.
8.6. Immissions o qualitat de l'aire
S'han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d'avaluació de la qualitat de l'aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S'aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l'aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.
Es podrà requerir, per part del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, la mesura d'immissions de composts determinats mitjançant tubs passius (norma UNE EN 13528-1,2,3); la mesura d'immissions d'olors d'acord amb norma UNE-EN 16841; campanyes de mesura de partícules PM10 o PM2,5; H2S i mercaptans; NH3; o COV individuals.
8.7. Registre
1. La instal·lació haurà de dur un registre amb les dades relatives al funcionament, emissions, sensors de pressió de les naus, tasques de manteniment, incidències (revisions periòdiques, aturades, avaries, observacions visuals, etc.), inspeccions i controls així com dels informes resultants d'aquests i qualsevol altre tipus d'operació diferent del funcionament normal.
Aquest registre s'ha de mantenir actualitzat, ha d'estar a disposició de l'administració competent i s'ha de conservar un període mínim de 10 anys.
2. S'establirà i mantindrà actualitzat un inventari dels fluxos de gasos residuals.
8.8. Notificacions immediates
Si hi ha qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera l'explotador ho notificarà, immediatament després del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica i a l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada. Així mateix, s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
9. Requisits de seguretat i activitats
9.1. Pla d'autoprotecció
El titular de l'activitat ha de disposar del preceptiu pla d'autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d'Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l'activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d'autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l'article 13 del Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es despleguen determinants aspectes de la Llei d'Ordenació d'Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004), i s'ajusti a l'índex de continguts que disposa el mateix Decret 8/2004. A més del contingut que figura a l'annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s'aprova la Norma Bàsica d'Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d'emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents i incidents.
9.2. Requisits de seguretat
1. Es donarà compliment al Reglament per a la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d'aplicació.
2. El responsable de l'activitat té l'obligació de prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s'adoptin, d'acord amb l'establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s'hauran d'ajustar a l'establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.
3. Inscriure les instal·lacions corresponents a la Direcció General de Política Industrial o a l'òrgan competent en la matèria, segons les normatives vigents (elèctriques, contra incendis i productes químics). Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d'Indústria i seguretat industrial.
4. Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s'han d'ajustar al disposat al Reglament d'instal·lacions de protecció contra incendis i normes UNE corresponents.
5. La instal·lació ha de donar compliment a la normativa vigent per a l'emmagatzematge de productes químics i s'haurà d'adaptar al RD 656/2017, de 23 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries MIE APQ 0 a 10.
6. La xarxa d'aigua consum humà donarà compliment al Reial decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tecnicosanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, el Reial decret 487/2022, de 21 de juny, pel qual s'estableixen els requisits sanitaris per a la prevenció i el control de la legionel·losi, i al Document Bàsic DB HS4 del Reial decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi Tècnic de l'Edificació.
7. Es disposarà d'un pla de manteniment dels equips utilitzats als processos de producció i també es disposarà d'un registre de manteniment realitzat per personal intern i extern que justifiqui i en garanteixi el correcte funcionament.
9.3. Contaminació Acústica
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegades, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, és a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.
9.4. Contaminació lumínica
Es complirà l'establert a la Llei 3/2005 de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
10 Controls periòdics
10.1. Controls periòdics de les instal·lacions.
En qualsevol moment, l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada podrà visitar les instal·lacions per comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l'AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
Periòdicament, i d'acord amb el Pla i el Programa anual d'inspecció ambiental integrada, els tècnics de l'`òrgan competent faran visites d'inspecció a les instal·lacions de TIRME SA per comprovar que es compleixen els requisits de l'AAI.
10.2. Inventari d'emissions al Registre PRTR
D'acord amb el que estableix l'article 8.3 del RD Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l'establiment d'un registre europeu d'emissions i transferències de contaminants (Registre E-PRTR), per a les notificacions corresponents a l'any 2026, i a partir de l'1 de gener de 2028 el Reglament (UE) 2024/1244 del Parlament i del consell de 24 d'abril de 2024, sobre la notificació de dades mediambientals procedents d'instal·lacions industrials, pel qual es crea un portal d'Emissions Industrials, i el Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades, el titular de la instal·lació notificarà almenys un cop a l'any les dades de les emissions a l'aire, a l'aigua i al sòl, i transferència de residus fora de l'emplaçament, corresponents a la instal·lació.
Respecte a les emissions a l'aire, als contaminants a declarar, s'inclouran, al menys, els indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular. Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades.
10.3. Control documental
10.3.1. Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents.
10.3.2. Informe anual
El titular de l'activitat enviarà, abans de l'1 de març, a l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada un informe del període precedent en el qual s'inclourà:
Residus
1. Memòria resum de la informació continguda en l'arxiu cronològic desglossant la informació per cada operació de tractament autoritzada.
El contingut serà, almenys, el que figura en l'annex XV de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, mentre la Comissió de coordinació en matèria de residus o els seus grups de treball no publiquin el format i contingut acordats d'aquesta memòria.
2. Relació de controls OCA realitzats i els informes d'aquests controls. Per als controls OCA amb periodicitat plurianual s'ha d'indicar el darrer control realitzat.
Emissions i immissions al medi hídric
1. Resultats dels controls analítics de les aigües subterrànies i possibles incidències en els controls.
2. Dades de consums d'aigua:
1. Consum d'aigua del pou de subministrament propi i d'aigua en camions (registre dels albarans o factures oficials de cada transport d'aigua)
2. Volum d'aigües pluvials generades
3. Volum d'aigua tractada a la depuradora
4. Volum d'aigua regenerada reutilitzada al procés
3. Justificants d'entrega dels llots o del rebuig de la depuradora i del BIOTRIT a la planta de biometanització de Can Canut o altre gestor autoritzat.
4. Justificants d'entrega dels llots del separador d'hidrocarburs a gestor autoritzat.
5. Relació de controls OCA realitzats i els informes d'aquests controls. Per als controls OCA amb periodicitat plurianual s'ha d'indicar el darrer control realitzat.
Emissions i immissions atmosfèriques
Informe amb el contingut següent:
1. Relació de controls OCA realitzats. Per als controls OCA amb periodicitat plurianual s'ha de indicar el darrer control realitzat.
2. Autocontrols i tots els controls no corresponents a OCA, informes i altres documents, d'acord amb la periodicitat indicada als apartats corresponents.
3. Les actuacions realitzades per a cada condició i prescripció en matèria d'atmosfera, les aturades temporals, canvis als sistemes d'adquisició de dades, les incidències o qualsevol tipus de fet ocorregut amb afecció a les prescripcions d'atmosfera.
4. La memòria explicativa sobre les dades per complimentar el registre PRTR-E es remetrà, amb periodicitat anual, per part del titular de la instal·lació al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
Renous
Informe anual en el qual es remetran els controls d'emissions de renous.
En caràcter general
1. Altres controls realitzats durant l'any.
2. Mesures adoptades per a minimitzar impactes.
3. Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España
4. Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, i en entrar en vigor, el Reglament (CE) 2024/1244, de 24 d'abril, s'hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
11. Obligacions del titular
El titular de l'activitat estarà obligat a:
1. Assumir tots els condicionants recollits a la present Autorització.
2. Mantenir el correcte funcionament de l'activitat.
3. Comunicar immediatament a l'òrgan competent qualsevol incidència amb repercussió ambiental que afecti l'activitat.
I en general a les obligacions establertes a l'article 5 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.
Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys ambientals provocats per la seva activitat.
12. Funcionament diferent al normal
En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada, un protocol d'actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.
Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l'autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l'òrgan competent el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.
13. Incompliment de les condicions de la present autorització
L'incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l'article 31 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 32 a 36 del mateix Reial decret legislatiu 1/2016. Supletòriament, s'aplicaran les disposicions relatives a inspecció i règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i el Decret 1/2024, de 5 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
14. Caràcter de l'autorització
Aquesta Autorització Ambiental Integrada s'atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de la resta d'autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l'ordenament jurídic vigent.
15. Tancament i desmantellament de la instal·lació
En el cas del cessament parcial o definitiu de l'activitat de la instal·lació, s'haurà de presentar amb caràcter previ a l'inici de la fase de desmantellament, un pla de tancament, clausura i desmantellament, així com un estudi base del sol, per tal de valorar l'impacte que ha generat l'activitat sobre el sol existent a la parcel·la on es preveu portar a terme l'activitat, d'acord amb les condicions i procediments establerts a l'article 19 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre. L'objectiu d'aquest Pla serà deixar les instal·lacions en un estat que no puguin produir incidència desfavorable sobre la salut humana ni sobre el medi ambient. El Pla, si s'escau, haurà de passar la corresponent avaluació d'impacte ambiental. Aquest Pla s'haurà d'aprovar per l'òrgan competent en matèria d'autoritzacions ambientals integrades com a pas previ a l'inici de les actuacions de clausura i desmantellament. En particular, es donarà compliment a l'article 23 del text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.
16. Revisió de l'autorització
D'acord amb l'article 12 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, pel que fa a la revisió de les condicions de l'autorització i, en particular, per a l'aplicació de les MTDs, s'aplicarà el procediment previst a l'article 26 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, i a l'article 16 del Reial decret 815/2013.
La persona titular tramitarà la corresponent adaptació de les instal·lacions a les condicions i als requisits introduïts per normes posteriors, en els terminis que dites normes estableixin, i en particular les de l'aplicació de les millors tècniques disponibles.
L'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada, en els casos prevists a l'article 26.4 del Reial decret legislatiu 1/2016, podrà modificar d'ofici les condicions de control ambiental de l'explotació assenyalades a la present autorització, o determinar mesures complementàries.
17. Extinció, revocació, anul·lació i suspensió
17.1. Són causes d'extinció de l'autorització ambiental integrada les següents:
1. El tancament definitiu de la instal·lació sotmesa a autorització ambiental integrada prèvia execució de les mesures contemplades en el Pla de tancament i de les mesures previstes a la legislació vigent.
2. La caducitat de l'autorització.
3. Quan a conseqüència d'un procediment sancionador, en comporti l'extinció, prèvia audiència a la persona titular.
4. Quan l'activitat deixi d'estar en les categories o llindars de capacitat establerts a l'annex 1 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, prèvia tramitació, si s'escau, de les mesures previstes al Pla de tancament.
5. La desaparició de les circumstàncies que en motivaren l'atorgament o l'aparició de circumstàncies noves que, d'haver existit en el moment de la concessió, haurien justificat la denegació, prèvia audiència a la persona titular.
17. 2. Així mateix, l'autorització ambiental integrada podrà ser revocada o anul·lada d'acord amb el que s'estableix a la normativa sobre procediment administratiu comú.
17. 3. L'autorització ambiental integrada podrà ser objecte de suspensió adoptada com a mesura provisional, amb caràcter previ o en el transcurs d'un procediment sancionador a conseqüència d'infraccions previstes al règim sancionador.
18. Caducitat
18.1. L'autorització ambiental integrada caducarà en els següents supòsits:
1. Quan l'exercici de l'activitat no s'iniciï en el termini de cinc anys des de la data d'atorgament de l'autorització.
2. Quan l'exercici de l'activitat o instal·lació es paralitzi per termini superior a dos anys, excepte en casos de força major.
18.2. No obstant, per causes justificades, el titular de la instal·lació podrà sol·licitar una pròrroga dels terminis anteriors.
18.3. La caducitat, quan procedeixi, serà declarada formalment per l'òrgan competent, previ tràmit d'audiència al titular de l'autorització ambiental integrada.
Segon.- En compliment de l'article 9 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, per a l'inici i exercici de l'activitat, una vegada atorgada l'autorització ambiental integrada, el titular haurà de presentar, davant la conselleria competent en matèria de territori, una declaració responsable, d'acord amb l'article 69 de la Llei 39/2015, indicant la data d'inici de l'activitat i el compliment de les condicions fixades en l'autorització. Per a comprovar que es compleixen les condicions, el titular haurà de presentar les dades i els documents següents:
1. La documentació del que realment s'ha executat.
2. Informe del tècnic director en el cas d'existir variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat, per tal de justificar que no es tracta d'una modificació substancial.
3. Certificat final d'obra del tècnic director, acreditant el compliment de les condicions indicades en l'AAI, i si escau, de la resta de normativa sectorial d'aplicació.
4. La documentació que s'especifiqui en l'autorització ambiental integrada com a condició per a iniciar l'activitat i el Programa de vigilància i prevenció ambiental, que inclogui els condicionants establerts en la declaració d'impacte ambiental.
Tercer.- El promotor haurà de tenir en compte que:
1. Haurà de contractar un auditor ambiental, durant la fase d'obres, que verifiqui el compliment del pla de vigilància ambiental. Aquest auditor haurà de ser d'una empresa independent al promotor, direcció facultativa i empresa constructora. Com a resultat del seguiment s'haurà d'emetre una memòria resum del seguiment ambiental realitzat acompanyat d'un certificat final sobre la correcta execució del pla de vigilància ambiental presentat.
2. Prèviament a l'execució del projecte i atès que l'àmbit del projecte es troba dins la projecció en planta de les Servituds Aeronàutiques de l'Aeroport de Palma és necessari l'acord favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
3. S'ha de realitzar un control de renous abans de la posada en marxa de la instal·lació.
4. L'acta o el certificat favorables de la inspecció prèvia, prevista a l'apartat 6 de l'article 44 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats, han de formar part, com a annex, de l'autorització inicialment atorgada, que s'ha d'inscriure en el Registre de Producció i Gestió de Residus de les Illes Balears, atorgant al seu titular el corresponent NIMA.
5. Una vegada autoritzada la posada en marxa de la instal·lació, el seu titular haurà de comunicar abans de 10 dies al Servei de Residus i Sòls Contaminats quina persona o entitat en serà el seu operador, que haurà de comptar amb les pertinents autoritzacions. Igualment, s'haurà de comunicar, amb la mateixa diligència, qualsevol canvi que se'n produeixi en el futur.
6. El Servei de Residus i Sòls Contaminats comprovarà la seva idoneïtat i li requerirà el dipòsit de les garanties financeres imposades per l'autorització, abans que pugui començar el desenvolupament de la seva activitat en la instal·lació autoritzada.
Quart.- Publicar el contingut d'aquesta resolució al BOIB i notificar als interessats.
(Signat electrònicament: 13 de novembre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá