Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 793106
Acord del Consell de Govern de 29 de novembre de 2024 pel qual es declaren inversió d'interès autonòmic els equipaments corresponents a la parcel·la 51 del polígon 24, del terme municipal de Palma, amb una superfície de 28.008 m², en l’àmbit de l’antic SUP/52-01 de Son Rossinyol, com a àrea de plantejament incorporat, per estar ja classificats com a sòl urbà en el PGOU 2023, com a equipaments públics d'usos educatiu, sanitari i social

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'EMT-Palma és l'empresa municipal de l'Ajuntament de Palma que gestiona el transport urbà col·lectiu de viatgers de la ciutat de Palma i rodalies, i que té per objecte l'adquisició i explotació de serveis públics de transport col·lectiu de viatgers, amb els seus serveis complementaris.

L'EMT-Palma, amb l'objectiu de contribuir a millorar el servei de transports de viatgers a la ciutat de Palma, pretén avançar cap a l'eliminació de les emissions contaminants de CO2 i partícules, i reduir l'impacte sonor, portant a terme diversos projectes com són la renovació de la flota d'autobusos i la utilització de combustibles més nets i sostenibles. Es decanta per l'opció elèctrica com a vector energètic, atès que s'ha demostrat que són vehicles de fiabilitat provada en l'àmbit de l'explotació comercial. Això implica, ineludiblement, la dotació de noves infraestructures per tal de fer funcionar els nous busos elèctrics.

L'actuació que vol dur a terme l'EMT-Palma és la de fer unes noves cotxeres, projecte anomenat ECO-EMT, que estaran al capdavant de la tecnologia aplicada al transport públic col·lectiu urbà amb emissions zero a les Illes Balears. Amb un sistema de recàrrega de 108 autobusos elèctrics per mitjà de pantògrafs invertits de gran eficiència, la infraestructura que es vol implementar es dividirà en tres nivells d'altura.

El nou centre d'operacions ECO de l'EMT-Palma vol ser part d'un procés de transformació absoluta de l'empresa municipal, i posicionar-la com un referent de les infraestructures electrificades que situïn la sostenibilitat en el centre de les seves operacions. L'objectiu de l'EMT-Palma és aprofundir en la reducció de l'impacte mediambiental de la mobilitat i facilitar la transició cap a una empresa verda i energèticament sostenible. L'EMT-Palma té una estratègia global: descarbonitzar la seva flota i, per extensió, transformar totes les seves infraestructures en construccions més sostenibles per adequar-les a aquesta descarbonització.

La cotxera actual de l'EMT-Palma, situada al costat de la carretera del Coll d'en Rabassa a Son Ferriol i d'una superfície aproximada de 30.000 m², disposa de tallers, túnels de neteja, sistemes de càrrega de combustibles tradicionals de gasoil i de gas natural i dotze punts de recàrrega elèctrica, a més dels aparcaments corresponents per als autobusos, tot això dissenyat l'any 2000, inicialment per aparcar, netejar carregar combustible i mantenir una flota d'uns 150 autobusos.

Ara com ara, hi ha uns 257 busos operatius, que utilitzen la cotxera actual i generen problemes operatius, de maniobrabilitat, de manteniment i de seguretat, en haver d'utilitzar unes instal·lacions que s'han quedat massa petites i velles. Aquesta situació obliga a tenir vehicles fora de la cotxera, el que palesa que les instal·lacions són insuficients per a la flota existent avui en dia, i és del tot necessari i urgent poder disposar d'espai addicional per, com a mínim, un centenar d'autobusos.

La intenció de l'EMT-Palma, que és de renovar 100 autobusos vells amb busos elèctrics, implica, a més, la necessitat de dotar la infraestructura i disposar de l'energia elèctrica necessària, que en qualsevol cas s'ha de confirmar per part de la distribuïdora elèctrica, per tractar-se d'una potència considerable d'uns 15 MW.

La disponibilitat de la parcel·la 51 del polígon 24, del terme municipal de Palma, propietat de l'Ajuntament de Palma, al polígon de Son Rossinyol, solar situat estratègicament en un emplaçament idoni de la ciutat, fa que, en conjunt, es valori com a molt adient i adequat per a les necessitats operatives de l'EMT-Palma.

Les característiques del solar, inigualables per a l'EMT- Palma, són que està situat molt a prop del centre de la ciutat i de la via de Cintura Ma-20 que confronta tota Palma i les línies actuals de l'EMT-Palma (L12, L24, L11, L20, L29 i L33), així com de fonts de subministrament elèctric (subestacions de gran potencia MW del polígon) per al subministrament dels autobusos i de l'hospital de referència; que té una superfície aproximada de 28.008 m² i que disposa de mesures i configuració física molt adequades per a un centre logístic de transport públic.

La cessió del solar esmentat per part de l'Ajuntament permet assolir el desplegament dels reptes de futur als quals s'enfronta l'EMT-Palma en els propers anys, com s'ha esmentat anteriorment, a fi de poder garantir l'absorció d'una demanda de transport públic amb un creixement exponencial, desenvolupar un transport públic amb combustibles zero emissions d'acord amb la normativa europea, disposar de vehicles amb tecnologies més modernes i eficients, i, a la vegada, disposar d'un centre logístic per al manteniment i operativa, i tot plegat que doni com a resultat augmentar la qualitat del servei públic que es desenvolupa envers el ciutadà al qual es deu l'EMT-Palma.

Així doncs, aquest solar es veu com una solució immediata per tal d'utilitzar provisionalment com a aparcament d'una part de la flota vella i, a mitjà termini, construir una nova cotxera amb les dotacions corresponents per fer la recàrrega d'un centenar de vehicles elèctrics i les instal·lacions per dur a terme el manteniment, la neteja i, en general, la gestió operativa.

D'altra banda, l'Ajuntament de Palma és l'Administració competent en matèria de transport col·lectiu de viatgers en el terme municipal de Palma, d'acord amb l'article 25.2.g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i l'article 29.2.q) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

L'EMT-Palma és de propietat íntegra de l'Ajuntament de Palma, desenvolupa una finalitat pública, es va constituir amb caràcter indefinit i té unes necessitats operacionals esmentades anteriorment.

La superfície de la parcel·la és de 28.008 m² i la modificació afectarà 16.463,35 m², d'ús global d'infraestructures; es manté la resta de superfície de 11.544,65 m² com a equipament públic i com a ús assignat administratiu institucional, definit a l'article 58 del TR-2006, entre d'altres.

L'article 23 del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, va modificar el Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En concret, l'article 1 del Decret llei 1/2018 disposa que l'objecte d'aquest Decret llei és: «[...] impulsar la millora o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris i socials de la Comunitat autònoma de les Illes Balears; establir mesures d'agilitació i simplificació dels procediments administratius relatius a l'execució d'obres i inversions públiques per a dotacions d'aquests equipaments públics, i regular els efectes de la declaració d'inversions d'interès autonòmic de les Illes Balears, amb la finalitat d'atendre la demanda creixent de serveis i prestacions en aquests àmbits». I, amb caràcter excepcional, és aplicable a altres equipaments i infraestructures que es considerin d'interès autonòmic i així ho acordi expressament el Consell de Govern.

L'exposició de motius d'aquest Decret llei senyala: «La construcció de nous equipaments educatius, sanitaris i socials, així com l'adequació dels existents, resoldrà aquesta situació i donarà resposta a les necessitats i les demandes dels serveis bàsics. L'execució i el funcionament dels equipaments es considera prioritària i d'interès general per a les Illes Balears, i la seva posada en marxa urgent té una importància indiscutible per al benestar de la població i per garantir-ne la qualitat de vida i proporcionar el nivell adequat de prestació de serveis públics tan bàsics com són l'educació, la salut i els serveis socials».

D'acord amb l'article 7 del Decret llei 1/2018, en relació amb l'article 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears, correspon al Consell de Govern declarar com a inversió d'interès autonòmic un equipament públic d'ús educatiu, de recerca, sanitari o social.

L'article 8 del mateix Decret llei regula les actuacions que s'han de dur a terme en la tramitació de la declaració d'un equipament públic d'ús educatiu, de recerca, sanitari o social com d'inversió d'interès autonòmic, a més de les determinacions aplicables de la Llei 4/2010.

L'article 23 del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, ha afegit un paràgraf a l'article 7 del Decret llei 1/2018, relatiu al règim jurídic especial de Palma. I així, l'Ajuntament, mitjançant un acord de la Junta de Govern local, pot sol·licitar directament al Govern de les Illes Balears, a través de la conselleria competent per raó de la matèria, que un equipament dels que preveu l'article 1 del Decret llei 1/2018 sigui declarat com a inversió d'interès autonòmic, tot això d'acord amb la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, en el marc de la legislació bàsica estatal.

La conselleria competent per raó de la matèria, en virtut del Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat, atès què, mitjançant la Direcció General de Mobilitat, exerceix, entre d'altres, les seves competències en matèria de mobilitat i transports terrestres.

La Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma núm. JGL_20240925_01_U025, de 25 de setembre de 2024, va acordar sol·licitar al Consell de Govern de les Illes Balears l'adopció d'un acord pel qual es declarin inversió d'interès autonòmic els equipaments de la parcel·la núm. 51 del polígon núm. 24 del terme municipal de Palma, dins l'àmbit de l'antic SUP/52-01 de Son Rossinyol, avui sòl urbà en el PGOU de 2023, com a equipaments públics d'usos educatiu, sanitari i social.

La Direcció General de Territori i Paisatge ha emès un informe tècnic, en data 12 de novembre de 2024, en el qual conclou que, tenint en compte les consideracions esmentades en el contingut de l'informe, no hi ha inconvenient en què se segueixi la tramitació relativa a la declaració d'interès autonòmic del projecte esmentat.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Habitatge, Territori i Mobilitat, en la sessió de 29 de novembre de 2024, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar inversions d'interès autonòmic els equipaments corresponents a la parcel·la 51 del polígon 24, del terme municipal de Palma, amb una superfície de 28.008 m², en l'àmbit de l'antic SUP/52-01 de Son Rossinyol, com a àrea de plantejament incorporat, per estar ja classificats com a sòl urbà en el PGOU de 2023, com a equipaments públics d'usos educatiu, sanitari i social, resultants de la modificació puntual del PGOU de Palma, amb la qualificació d'ús global d'infraestructures, regulat en l'article 59 del TR-2006, zona IF0a de l'article 162 del TR-2006, d'acord amb la memòria projecte que es tramita per part dels Serveis Tècnics de Planejament, amb les finalitats de modificar parcialment l'actual qualificació d'equipaments públics a ús global d'infraestructures, zona IF0a, necessàries per dur a terme el centre logístic de transport públic de l'EMT-Palma, a fi de complir el reajustament necessari per declarar-la d'interès general, així com a la superfície requerida per albergar i construir el futur centre d'operacions ECO de l'EMT-Palma.

Segon. Notificar aquest Acord a l'Ajuntament de Palma.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 de novembre de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens