Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 791708
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Sa Sorda», polígon 1, parcel·la 110, al T.M. de Campos (Exp. 57a/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 d'agost de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Sa Sorda», polígon 1, parcel·la 110, al T.M. de Campos, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte és la realització d'un sondeig (AAS_21690) per a destinar l'aigua que se n'extregui a l'ús domèstic i al reg, de la pròpia finca. La captació es vol realitzar a una parcel·la que forma part d'una explotació agrària inscrita com a General, on el titular és Pere Antoni Gomis Tomás. D'acord amb la consulta realitzada al visor d'ortofoto 2023 de l'IdeIB, no si ha trobat cap habitatge a la parcel·la.

2. La parcel·la on es projecta el sondeig, està classificada com a paisatge obert segons l'Estudi Preliminar sobre la identificació i delimitació dels paisatges oberts de Mallorca, elaborat pel Departament de Territori del Consell de Mallorca.

3. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 495.843, y = 4.361.977, z = 42.9 m, definida amb les coordenades UTM-ETRS89.

4. La captació que es vol dur a terme i que és objecte d'aquest informe, se situarà sobre la massa d'aigua MAS18.21.M1 «Sa Marina de Llucmajor», al T.M. de Campos. El percentatge d'extracció d'aquesta massa és del 68,94%. D'acord amb el PHIB, es tracta d'una massa amb bon estat quantitatiu, però amb mal estat qualitatiu (degut a l'elevada concentració de clorurs), el que fa que l'estat general de la massa es classifiqui com a dolent. No s'observa una intrusió marina a tota la massa, si no que aquesta es localitza al sector sud-est, al límit de la massa amb la massa del Pla de Campos.

La vulnerabilitat de contaminació de l'aqüífer és considerada com a moderada (6).

5. La dotació d'aigua necessària per l'ús agrari es justifica mitjançant informe agronòmic, on l'enginyer agrícola signant (número de col·legiat 111), indica el següent: «[...] Aquesta parcel·la té una superfície d'unes 1,96 hectàrees sent, segons el registre SIGPAC, de 1,95 hectàrees de terres arables. Per a poder regar aquesta parcel·la de terres arables, el Pla Hidrològic vigent marca una quantitat màxima d'uns 3000 m3/ha, amb el que el volum màxim d'aigua seria d'uns 5.850m3, no obstant això, ajustant a les necessitats reals, es requereixen de l'ordre de 300 m3 i inclús alguns anys menys, segons el règim de pluges, per al reg dels fruiters que es volen sembrar (60 unitats de cítrics i fruiters, oliveres i ametllers) i un hort d'autoconsum. Es tractaria d'un reg deficient per a afavorir el desenvolupament dels arbres durant els primers anys».

6. El punt projectat per al nou sondeig no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis.

7. Segons s'indica al projecte, l'empresa que realitzarà el sondeig (HIDRÁULICAS ROYSER, S.L.) farà ús d'equips de perforació amb rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumant ecològic (QUIMAFOAM BIO). Posteriorment, es procedirà a la seva entubació.

8. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:

  • Cabal màxim instantani: 1800 l/h (0,5 l/s).

  • Ús de les aigües: Reguiu i domèstic.

  • Volum màxim anual: 700 m3 (400 m3 per a ús domèstic i 300 m3 per a reguiu).

  • Profunditat màxima de la perforació del projecte: 67 m.

  • Diàmetre: 220 mm.

  • Diàmetre perforació desprès de la cimentació: 190 mm.

  • Distància al mar: 4.890 m.

  • Distància a la captació més propera: 144,85 m (AAS_7773).

  • Diàmetre d'intubació: 140 mm.

  • Longitud de la cimentació: 25 m.

9. El document del projecte, seguint les consideracions descrites a l'Annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, contempla les següents fases:

- Fase de construcció: inclou el condicionament de l'emplaçament de la maquinària, accessos per a l'entrada dels equips, etc.

- Fase d'explotació: Es duen a terme accions d'extraccions, manteniment i vigilància.

- Fase d'abandonament: En cas que el sondeig sigui negatiu, s'han de dur a terme les operacions de clausura del pou, que poden variar en funció de la seva tipologia. En qualsevol cas, s'haurà de seguir el previst a L'Annex 8 del PHIB 2023 sobre «condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous».

10. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat és de 2 a 5 dies en funció de la cohesió i duresa del terreny a travessar i la facilitat per a entubar. Al document ambiental s'indica que les tasques es desenvoluparan en horari diürn.

11. El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. No obstant això, el document ambiental fa referència a que a la fase de funcionament es comptarà amb una bomba elèctrica que es posarà en funcionament només quan sigui necessària l'extracció d'aigua. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.

12. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons l'indicat al document ambiental, la no execució del projecte de sondeig, enfront a la impossibilitat de connexió a la xarxa d'aigües potables de l'Ajuntament, fa que l'única solució per a poder regar els nous cultius que es pretenen incorporar, sigui la compra d'aigua i el seu transport amb camions cisterna.

Es contempla la possibilitat de recollida d'aigua de pluja, no obstant això, es desestima per considerar-se no suficient per a cobrir les necessitats de consum.

- Alternativa 1 (realització del sondeig a una altra ubicació): No es contempla realitzar el sondeig a un altre lloc de la finca o parcel·la, ja que això implicaria una major eliminació de vegetació per a la col·locació de les canonades de conducció d'aigua.

- Alternativa 2 (realització del sondeig amb una altra tècnica de perforació): Al document ambiental es justifica l'elecció de la tècnica de rotopercussió per a la realització del sondeig per ser el procediment més ràpid i el que produeix una menor afecció al sòl.

- Alternativa 3 (realització del sondeig a la parcel·la objecte d'aquest informe): Es considera pel promotor, com l'elecció més adient atenent les següents consideracions:

- Possibilitat de trobar aigua durant la perforació.

- Menor eliminació de vegetació.

- Menor afecció a la fauna.

- Facilitat d'accés de la maquinària de perforació al punt projectat pel sondeig.

- Impossibilitat de connexió a xarxa municipal d'aigua potable i/o xarxa d'aigües depurades.

13. Referent al consum energètic, al document del projecte, s'indica que les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables, pel funcionament de la maquinària.

14. Durant l'execució del pou de sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua per part de substàncies químiques, com ara vesses de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions (manteniments i revisions). Així mateix, s'indica que es realitzaran revisions periòdiques de tota la maquinària i que es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes amb poca o nul·la afecció al medi ambient. Els impactes previstos al document ambiental tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. Com a impactes positius, se'n destaca la possibilitat de poder regar els cultius i el consegüent benefici per a la vegetació. D'acord amb el document ambiental, la superfície total de la parcel·la que es veuria afectada per l'eliminació de les espècies vegetals existents, la instal·lació de la perforadora, compressor i camió amb els materials, s'estima seria d'uns 60 m2.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i reductores que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i reductores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució de les obres es contemplen activitats per a minimitzar la contaminació de l'aqüífer: manteniment de la maquinària en òptimes condicions, per tal d'evitar vessaments accidentals i cimentació del sondeig. Així mateix, s'indica que es contarà amb material absorbent per controlar els vessaments en cas d'accident, que serà gestionat per gestor autoritzat; entre d'altres mesures. Com a mesures reductores, en destaca l'adopció de mesures per evitar l'impacte visual, com és que la torre de perforació només serà hissada durant les tasques de perforació. Per tal d'evitar pertorbar a la fauna i la població, amb el soroll i les vibracions de les màquines, les activitats es desenvoluparan en horari diürn.

Cal esmentar que el document ambiental adjunta el càlcul de la petjada de carboni que suposarà l'activitat a desenvolupar durant 8 hores al dia, els 2-5 dies que durin les tasques de perforació. Aquest càlcul s'estima és de: 208,08 kg de CO2.

El cost de l'aplicació de les mesures anteriorment descrites és valorat pel promotor i s'estima que, segons el pressupost adjunt al document ambiental, és de 727,10 euros.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:

- Ajuntament de Campos.

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei d'Agricultura de Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Consell Insular de Mallorca.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

 
 

Es considera que:

[...]

En relació amb el Pla de Vigilància ambiental:

Al punt 9. «Seguiment de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificat», s'indica que el director facultatiu del projecte farà el seguiment de les normes tècniques del projecte.

En relació a l'estudi d'incidències del canvi climàtic:

No hi ha estudi d'incidència del canvi climàtic.

En relació a l'avaluació de les necessitats energètiques i l'impacte derivat del consum energètic i mesures destinades a minimitzar la petjada de carboni o compensar-la:

Es fan les següents consideracions sobre el document ambiental aportat:

- L'increment del consum energètic: no es contempla al document ambiental, ja que no són objecte del present projecte les instal·lacions de bombeig i impulsió.

- Les emissions de gasos amb efecte hivernacle: al document ambiental, es contemplen i es calculen les emissions que suposarà la maquinària, a més de proposar mesures adequades per minimitzar l'impacte. Com a consideració tècnica, s'estimen adequades les mesures proposades.

Es considera necessari proposar les següents mesures addicionals:

- Contaminació atmosfèrica: al document ambiental no es contemplen ni es proposen mesures per minimitzar l'impacte degut a l'emissió de pols derivat de la circulació de vehicles i maquinària. Com a consideració tècnica, per minimitzar aquest impacte seria convenient aplicar mesures com: control i limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària que circula; si és necessari, reg de l'obra; etc. També es recomana seguir la següent guia de bones pràctiques: htpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_ pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

En relació a la vulnerabilitat actual i prevista i mesures destinades a reduir la vulnerabilitat:

S'ha avaluat correctament:

- Canvi en el règim de precipitacions-sequera: es contempla i, en cas d'èxit del sondeig, aquest s'equipararà en funció de les consideracions que faci la Direcció General de Recursos Hídrics a la concessió d'aflorament i explotació.

- Pluges fortes i inundacions: no es contempla i no s'apliquen mesures. Tot i no haver-se avaluat correctament, com a consideració tècnica, no s'estima necessari aplicar mesures en no ubicar-se en zona de risc d'inundacions (INUNBAL) ni en zona ARPSI (Pla de Gestió de Risc d'Inundacions).

En relació al grau de compliment de la Llei 10/2019 de canvi climàtic:

Es revisen els principals articles de la Llei, relacionats amb el projecte:

Matèria: Reducció d'emissions; Article Llei: 24.1; Contingut article: Col·laborar en les polítiques públiques de reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle; Compliment: sí.

No es considera necessari l'aplicació de mesures addicionals.

Es conclou que:

Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius, pel que s'emet informe favorable, sempre i quan es compleixi amb els següents condicionants:

- Per minimitzar l'impacte de contaminació atmosfèrica per emissió de pols, caldrà aplicar mesures com: control i limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària que circula; en cas de ser necessari, reg de la zona de l'obra; etc. També es recomana seguir la següent guia de bones pràctiques:

htpp://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

- Que el director facultatiu del projecte faci el seguiment, especialment, del compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació atmosfèrica.

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.

Vista la documentació aportada, es conclou que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el T.M. de Campos, no afecta a cap competència pròpia.

- Informe Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

«En relació a l'expedient abans citat i vista la documentació presentada, la parcel·la forma part de la base territorial de l'explotació agrària a nom de Pere Antoni Gomis Tomás, inscrita en el registre amb el número 21.828 com a General».

«Dita explotació genera 0,28 UTAs i no rep ajudes de la PAC».

«Per tant, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el servei de Reforma i Desenvolupament agrari, informa favorablement l'objecte del projecte des de el punt de vista agrari».

- Informe del Servei de Salut Pública de la Direcció General de Salut Pública.

[...]

«S'informa favorablement condicionant l'ús de la captació establert al projecte (reguiu i ús domèstic).

Aquesta captació no podrà utilitzar-se per abastiment d'aigua de consum si no disposa de l'informe sanitari favorable corresponent.

Es recomana al titular de la captació que analitzi la qualitat de l'aigua abans de consumir-la i que, en cas que la qualitat no sigui l'establerta al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament, prengui mesures per tal de complir els valors paramètrics establerts a aquesta norma».

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig AAS_21690) a la finca «Sa Sorda», al T.M. de Campos, per part del promotor Pere Antoni Gomis Tomás. La referència cadastral de la parcel·la és 07013A001001100000QD, amb una superfície total de 19.645 m2. La motivació de l'execució del projecte és la de destinar l'aigua que s'extregui a l'ús domèstic i al reguiu de la finca on, atesa la impossibilitat d'obtenir l'aigua a través de connexió a xarxa municipal d'aigües potables de l'Ajuntament, es considera pel promotor com a l'única opció viable. D'acord amb el document ambiental, per a satisfer les necessitats hídriques de la finca, és necessari un consum anual de 700 m3 d'aigua, on 400 m3 serien per a ús domèstic i els restants 300 m3 per a reguiu.

La dotació d'aigua necessària per reguiu es justifica mitjançant informe agronòmic, on l'enginyer agrícola signant (número de col·legiat 111), indica el següent: «[...] Aquesta parcel·la té una superfície d'unes 1,96 hectàrees sent, segons el registre SIGPAC, de 1,95 hectàrees de terres arables. Per a poder regar aquesta parcel·la de terres arables, el Pla Hidrològic vigent marca una quantitat màxima d'uns 3000 m3/ha, amb el que el volum màxim d'aigua seria d'uns 5.850m3, no obstant això, ajustant a les necessitats reals, es requereixen de l'ordre de 300 m3 i inclús alguns anys menys, segons el règim de pluges, per al reg dels fruiters que es volen sembrar (60 unitats de cítrics i fruiters, oliveres i ametllers) i un hort d'autoconsum. Es tractaria d'un reg deficient per a afavorir el desenvolupament dels arbres durant els primers anys».

El document del projecte contempla les fases d'execució del sondeig d'acord amb les consideracions tècniques descrites a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB: 1. Fase de construcció, 2. Fase d'explotació i 3. Fase d'abandonament.

El document ambiental contempla mesures per a controlar el vessament accidental de combustibles i/o olis de la maquinària, com són: la disposició de material absorbent (sepiolita) que serà gestionada per gestors autoritzats, el correcte manteniment dels equips de perforació, entre altres mesures, totes elles orientades a evitar la contaminació de l'aqüífer.

També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres (que s'estima serà d'uns 2 a 5 dies) i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.

El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. No obstant això, el document ambiental fa referència a que a la fase de funcionament es comptarà amb una bomba elèctrica que es posarà en funcionament només quan sigui necessària l'extracció d'aigua. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.

2. Ubicació del projecte: El nou sondeig es vol realitzar al polígon 1, parcel·la 110, al T.M. de Campos. La parcel·la està classificada com a sòl rústic de caràcter general ús agrari on, segons les dades del cadastre, hi trobam cultius de secà. La finca forma part d'una explotació agrària general, inscrita en el registre amb el número 21.828 a nom del titular Pere Antoni Gomis Tomás. D'acord amb la consulta realitzada al visor d'ortofoto 2023 de l'IdeIB, no si ha trobat cap habitatge a la parcel·la.

Cal esmentar que «Sa Sorda» forma part de les unitats de paisatge obert (amb el codi 132) del «Estudi Preliminar Sobre La Identificació i Delimitació dels Paisatges Oberts de Mallorca» elaborat pel Consell de Mallorca, de tal forma que li seria d'aplicació l'article 68 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears (LUIB).

El punt projectat per al nou sondeig no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis.

La parcel·la on es vol desenvolupar el sondeig no es troba afectada per cap espai de la Xarxa Natura 2000.

La zona del sondeig es troba fora d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 degener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN).

Pròxim a l'àmbit del projecte hi trobam l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 5330 Matolls termo mediterranis i predesèrtics, no prioritari segons la Directiva 92/43/CEE, on podem trobar hàbitats d'ullastrars i matars no arborescents i l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics, també considerat com a no prioritari.

D'acord amb la cartografia d'Àrees importants per a rapinyaires diürns de les Illes Balears del Pla Terrasse, l'àmbit del projecte no es troba ni està proper a AIRIB de reproducció ni AIRIB de migració.

3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i a la curta duració del període d'obres (de 2 a 5 dies), es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i reductores proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a ús domèstic i reguiu, a la finca «Sa Sorda», polígon 1, parcel·la 110, al T.M. de Campos», a proposta del promotor Pere Antoni Gomis Tomás, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en tan que l'aigua serveixi a usos legalment implantats a la parcel·la, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o reductores proposades en el document ambiental, signat electrònicament pel Sr. Jaime Fernández Homar, Enginyer Superior de Mines (número de col·legiat 15B), amb data de 08 de març de 2024, la normativa vigent i els següents condicionants:

1. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació i minimitzar el seu impacte sobre el medi, s'hauran de prendre mesures com la realització de regs periòdics (si escau), la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables i la limitació de la velocitat dels vehicles i la maquinària.

2. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de les mesures de seguiment ambiental proposades al document ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i reductores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (revisió de la maquinària, etc.), comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos, detectar la possible aparició d'altres impactes ambientals no contemplats anteriorment i aplicar-ne les mesures correctores adients, si escau, etc. Així mateix, es deixarà constància documental de tot el procés, de la gestió dels residus que es puguin produir (garantint-ne la correcta gestió) i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

3. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

4. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers, durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig.

5. S'ha d'evitar en tot moment l'afecció a l'hàbitat d'interès comunitari adjacent. Per això, la circulació dels vehicles, maquinària i operaris quedarà totalment limitada als camins habilitats a tal efecte. Es realitzaran neteges de la zona d'obres, emmagatzemant i classificant els residus, que seran gestionats d'acord amb la normativa vigent.

6. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.

7. En cas que la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció ambiental major a la ja prevista.

8. Amb l'objectiu d'afavorir un ús responsable de l'aigua de l'aqüífer, atès que la finalitat de la nova captació és la del reguiu dels cultius descrits a l'informe agronòmic de la parcel·la objecte d'aquest informe i l'ús domèstic, s'hauran de contemplar els sistemes de recollida d'aigua de pluja que el titular de l'explotació agrària en consideri més adients, en base a les actuals i/o futures infraestructures presents a la parcel·la, per tal de facilitar la recollida i emmagatzematge d'aigua de pluja per a la seva posterior utilització.

9. El fet de destinar part de l'aigua extreta al reg de la parcel·la, no pot ni podrà suposar que això impliqui la transformació d'un cultiu de secà en un de reguiu i, a més, s'haurà d'ajustar el reg a les necessitats hídriques dels cultius, vetllant per l'ús responsable de l'aigua.

10. El promotor del projecte incorporarà els sistemes de reg eficients necessaris per a reduir el consum d'aigua, revisant periòdicament les conduccions per tal de detectar qualsevol pèrdua d'aigua.

11. Atès que part de l'aigua es vol destinar a l'ús domèstic i amb l'objectiu d'optimitzar el consum d'aigua, en el futur el promotor haurà de preveure la instal·lació de sistemes que garanteixin i permetin l'estalvi d'aigua (aixetes amb temporitzadors, sensors de presència, etc).

12. Degut a la possible presència de l'espècie catalogada en règim de protecció especial Testudo hermanni a l'àmbit del projecte, com a mesura preventiva, es limitarà la velocitat dels vehicles que transitin per la parcel·la durant la fase d'execució i d'explotació del projecte, a una velocitat moderada que permeti la detecció de l'espècie a una distància de reacció suficient. Així mateix, abans de l'inici de la jornada es realitzarà una revisió de la zona d'obres per tal d'identificar la presència de la tortuga mediterrània i evitar esclafaments per la maquinària. En cas de detectar la presència de qualque exemplar, aquest serà alliberat a una zona propera segura.

Es recorda que:

1. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, el perforista haurà de valorar si escau la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.

2. D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic: «El director facultatiu del projecte vetllarà pel compliment de les mesures proposades per minimitzar l'impacte derivat de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la contaminació atmosfèrica».

3. El promotor del projecta haurà de complir el recollit a l'apartat d'atorgament d'autoritzacions per a ús domèstic descrit a l'article 114 «Normes per l'atorgament d'autoritzacions», del PHIB.

Es recomana que:

1. Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de la bomba d'extracció, atès que el document ambiental indica que aquesta serà elèctrica, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.

2. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Pública, el titular de la captació hauria d'analitzar la qualitat de l'aigua abans de consumir-la, prenent les mesures adients per tal de complir els criteris i valors paramètrics establerts al Real Decret 3/2023, de 10 gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 27 de novembre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá